قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

بعد انتهاء ماسة من المكالمة مع احدي معدى برنامج الساعة
نظرت إلى وجه الضابط ووجه رعد ووجدت على وجوههم الدهشة
ماسة: يا حضرة الضابط مالك
الضابط: هو انتى مين بالظبط
ماسة: انا ماسة المنصورى
الضابط: لما انتي ماسة المنصورى امال مين الشخص إلى مسافر
ماسة: الشخص الى مسافر ماسة المنصورى
الضابط: طيب انتي مين
ماسة: بابتسامة ساحرة انا بردو ماسة المنصوري
الضابط: هو انتم جايين اخر الليل علشان تجننوني.

ماسة: بعد الشر عليك من الجنان
الضابط: تسلمي يا قمر
ماسة: ممكن طلب يا فندم
الضابط: انتي تأمري
ماسة: هو فين الحمام
الضابط: آخر الترقة شمال يا قمر
ماسة: شكرا
ذهبت ماسة إلى الحمام وبقى رعد والضابط
رعد: هو ايه النظام بالظبط
الضابط: بزمتك مش موزة جامدة
رعد: هي مين الموزة
الضابط: ماسة المنصوري
رعد: انت اتجننت
الضابط: انت هتستهبل
رعد بعصبية: انت مجنون كمان هي كل ده في الحمام
الضابط: تقصد ماسة
رعد: ايوة اقصد ماسة.

الضابط: اه ماستي زمانها في البيت
رعد: نعم ماستك والبيت الى هو ازاي
الضابط: هو انا مقلتكش
رعد: لا مقلتيش
الضابط: اصل انا مش شغال هنا انا في امن الدولة
رعد: وهو انت تعرفها
الضابط: طبعا ده صحبتي الانتيم سلام يا رعد باشا اصل انا اتأخرت عليها وسابة ومشي
رعد: يولاد الكلب دانتو عصابة بقه
ذهب رعد بسرعة إلى السيارة وتوجه الى منزل ماسة.

عند العشاق
رن تليفون الفتاة وقالت الى الشاب لازم نمشي يالا بينا بسرعة
الشاب: حاضر يا قلبي
الفتاة: بس بقه بتكسفني
توجهو كل منهم الى سيارته استمر الشاب يسير خلف سيارة الفتاة حتى وصلت الى منزلها وهو قصر الحديدي
وذهب الشاب الى منزلة.

وصل رعداب فيلا ماسة
ماسة: حمدلله على السلامة اتأخرت ليه
رعد: ازاي
ماسة: هو ايه الى ازاى
رعد: كل حاجة ازاى انتي هنا وهناك
ماسة:
رعد ولقد أصبحت اعصابة متشنجة مسك ماسة من رقبتها
رعد: انطقى دلوقتي عرفة لو موتك دلوقتي محدش هيعرف
ماسة: ههههه عارف دلوقتى انا رجلتى في بيتك
اولا: اممم ميار دلوقتى تحت الدش وبصراحة مغرية
ثانيا: امم منه في حمام السباحة لبسه ميوة احمر جامد.

ثالثا: امم لميس نايمه على السرير لبسة، . جامد
رعد وقد إصابة الصدمه: انتي بتقولى ايه
ماسة: بصراحة انا مش ضمنه رجلتي كتير
رعد: والله لوريكي يا ماسة أو دانا
ماسة: عارف يا رعد رجلتى بيقولو أنهم جامدين طحن
رعد: انتي الى اخترتي الحرب
ماسة: سلام يا رعد
في الطريق حاول رعد الاتصال بأي حد ولكن معرفش وصل رعد الى القصر وكان نازل من السيارة لقي لميس بتفتح الباب
رعد: انتي كنتي فين ومس بتردى على التلفيون ليه.

لميس: انا كنت مع أصحابي وتليفونى فاصل شحن
رعد: اتفضلي على غرفتك
لميس: حاضر براحة عليه
رعد: لميس تعالى معاية
لميس: حاضر يا رعد
ذهب رعد ولميس الى غرفة ميار ولكن الغرفة فاضية
رعد: هي فين الهانم
لميس: الهانم مع عمار في المستشفى بامر من د / ماسة
رعد: الله يقطع ماسة وخلفة ماسة على اليوم الى شوفنه فيه ماسة أمشى ادامي يالا
لميس: حاضر ماشية أهه
ذهب رعد ولميس الى غرفة منه ولكن الغرفة فاضية.

لميس: والله معرف حاجة اسال جدو فهد
رعد: امشي
لميس: حاضر الواد اتجنن خلاص
وصل رعد ولميس الى غرفة فهد
رعد: مساء الخير جدو
الجد: مساء النور رعد
لميس: هاااي حبيبي
الجد: هااي يا عمرى
رعد: مالها منه
الجد: اتصلت من شوية والحرس راح جابها من المقابر
رعد: اه الى خلها تروح لوحدها تانى احنا مسدقنا انها خفت
الجد: الله واعلم يا بني انا خايف عليها
رعد: متخفش عليها هي هتنام هنا
الجد: اه مرضيتش تنام لوحدها.

رعد: هو عمار ليه في المستشفى
الجد: ماسة امرت بكده وان شاء الله هترجع يوم الخميس
رعد: انى خميس وهي فيبتها دلوقتي
الجد: لا يا بني ماية مسافرة كل الإعلام بيقول كده
رعد: تمام كان يوم اسود يوم شفت ماسة انا هنام افيد
الجد: هو فيه إيه يا لميس
لميس: والله يا حبيبي معرفش
الجد بغمزة: مالك حاسك شوية وهطلعى قلوب
لميس: قلوب ايه بس اعملك معاية سندوتش مربي
الجد: مربي حسبي الله فيكم روحى نامي.

مر صباح اليوم التالي ولا يوجد جديد وفي المساء
اروي: هاي ماسة
ماسة: هاي أروى
اروي: انا راحة اركب الطيارة دلوقتى وهوصل على الساعة 10 الصبح تمام
ماسة: تمام يا عمري انا الصبح هجيلك الطيارة
اروي: تمام سلام
اتصلت ماسة على مراد
ماسة: مراد حبيبي وأبو الرجال
مراد: عوزة ايه يا اخر صبري
ماسة: هو ادخل المطار من غير محد يعرف
مراد: نعم يا ختى
ماسة: مرادي صحبي تردى انا اتاذي
مراد: حاضر وايه كمان.

ماسة: تخرج اروي من المطار بس
مراد: حاضر ماسة
ماسة: عادى عليه الصبح ان
مراد: حاضر الصبح هعدى عليكى الساعة 8 الصبح.

في صباح يا الخميس جاء مراد وخد ماسة ودخلو المطار وفي تمام الساعة العاشرة صباحا وصلت طائرة اروى اخد مراد اروي وذهبت ماسة ناحية بوابة الخروج وعندما خرجت وجدت ماسة كمية كبيرة من الصحافة واخذو يلتقيون لها الصور
صحفي: د / ماسة صحيح حضرتك هتعملى عمليات بالمجان
ماسة: ان شاء الله كل حاجة هنا انهاردة في برنامج الساعة ان شاء الله بعتذر منكم انا عوزة اروح انام لانى من يوم الثلاثاء منمتش سلام.

وفي مساء تالقت ماسة وذهبت الى البرنامج
المذيع: مساء الخير ضفتي اليوم هي أصغر دكتورة في العالم مساء الخير دكتورة ماسة
ماسة: مساء النور
المذيع: دكتورة ماسة هو حضرتك تخصص ايه
ماسة: انا تخصص قلب واوعية دموية ومخ واعصاب وعلاج السرطان
المذيع: ماشاء الله دراسي كل ده امتي
ماسة: اصل انا درست اكتر من تخصص في نفس الوقت وهي ده ميزة الدراسة في الخارج
المذيع: سمعت انك في مشاكل مع شركات الحديدي.

ماسة: ومين ال ان في مشاكل مع شركات الحديدي
المذيع: يعني حضرتك معملتيش محضر في رعد الحديدى
ماسة: لا طبعا استاذ رعد شخص قمة من الزوق
المذيع: طيب ليه المركز بتاعك متفتحش
ماسة: حصلت مشاكل في استيراد الاجهزة بس
المذيع: طيب حضرتك هتعملى العمليات فين
ماسة: اولا فهد بيه الحديدي سلملي المستشفى الخاصة بيه
ثانيا ياسر بيه الدمنهوري سلملي المستشفى الخاصة بيه
المذيع: طيب والناس هتعملى معاهم ايه.

ماسة: اولا انا هاجر قاعة وبطلب من الناس بتجميع ورق واشعة المريض والتوجة إلى القاعة ومن فضل الناس الى يروح لوحدة من غير المريض
المذيع: شكرا دكتورة ماسة على الحوار الممتع معكى بس فيه جواب ليكي
ماسة: هو فين
المذيع: اتفضلي
ماسة: شكرا
فتحت ماسة الجواب ولقت كلمة واحدة ( دونا العزيزة ) أصبح وجه ماسة يكسوة البرود
المذيع: الى هنا انتهت الحلقة وعلى امل اللقاء في حلقة جديدة.

ذهبت ماسة مسرعة الى عربيتها واتصلت على يوسف والكل وطلبت اللقاء في فيلتها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة