قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

انهت ماسة الندوة وخرجت لقت على باب القاعة اسر
اسر بسخرية: حمدلله على السلامة يا هانم
جاك: أبعد عنها اسر
اسر: ما شاء الله هو انت كمان عارف اسمي
جاك: واعرف كل حاجة عنك من ساعة الولادة
اسر: ليه هو انت مين
جاك: انا جاك ريتشر اهلا وسهلا
اسر: ماسة مين ده
ماسة: مش قالك اسمه
اسر: امشي ادامي
ماسة: هو أنت هتعرف تخدني من وسط الرجالة ده
بإشارة من جاك أبعد جميع الرجال وقال
جاك: أستاذ اسر ماس تحت ايدك.

ماسة: نعم الى هو اذاى
جاك: دول اهلك مش اعدائك أهدى صغيرتى المشاكسة
اسر: ماسة هي كلمة ادامى على العربية
ماسة: حاضر اى اوامر تانية
جاك واسر في صوت واحد: لا
ماسة: هههههههههه توم وجيري
اسر: طيب يالا يا ختي على العربية الكل في انتظارك
جاك: انا هروح الفيلا بتعتك وانتى معاهم في امان
ماسة: تمام سلام
اتجة كل واحد الى سيارة وانطلقو في طريقهم.

وصلت سيارة الحرس الى مجموعة الحديدي حتى يطلعو رعد على آخر المستجدات
أحدي الحرس: مساء الخير باشا
رعد: مساء النور هي جت القاهرة
احدي الحرس: ايوة يا فندم
رعد: ايه الى حصل من الصبح.

احدي الحرس: الصبح نزلت على جامعة القاهرة علشان ندوة استمرت خوال 3 ساعات وبعد كده شافت الطلبة المتفوقين وخرجت ولقت شخص اسمة اسر الشافعي وبيمون ابن وزير الداخلية واتكلمو مع بعض شوية وبعد كده راحت مع اسر في العربية وجاك راح في عربية وباقى الحرس وراهم لغاية باب الفيلا وبعد كده راح جاك على فليتها هيه
رعد: تمام اوى روحو نامو واستريحو هي كده في امان
أحدي الحرس: تمام يا باشا سلام.

خرج الحارس بعد مادى تقرير عن ماسة
رعد: هو انا ليه بفكر فيها اوى كده وليه قلبي بيوجعنى انا بلاقى راجل معاها ياااااااااااا رب ريحنى انا زهقت بقه منك لله يا ماسة كان يوم اسود يوم مشوفتك لونه كان يوم يحرق الدم انا خلاص شكلى اتجننت وهنضم لاسطورة المجانين هههههههههههه هههههههههههه.

دخل فهد المكتب ولقي رعد عمال يضحك بشدة
فهد: انت كويس يا بني
رعد وهو في نوبة الضحك: اهلا بالكبير
فهد: انت شكلك اتجننت
رعد سكت وبص ليه: شكلى حبيتها اوى
فهد بهدوء: هي مين
رعد: ام عيون زرقة ملكت قلب القاسي
فهد: اذاي ملكتك
رعد: من اول مرة شوفتها في الطيارة لون عنيها سحرني
فهد: وايه كمان
رعد: ولا ضحكتها خلت قلبي يرفرف ويدوق جامد اوى بس
فهد: بس ايه.

رعد: حوليها كمية رجالة كتير وكل واحد بيبص ليها نفس النظرة لكن لوقتي ظهر الدراع اليمين لالياس الاندلوسي الجلاد بذات نفسة والغريب نفس النظرة الى مش عارف افسرها سواء كانت حب او خوف او ايه بالظبط انا خلاص هتجنن
رمي رعد كل شئ على المكتب في الأرض قعد على الارض فهد قام بسرعة حضنة وقالو
فهد: عمري مشفتك بالضعف ده الى يحب لازم يبقي قوى
رعد: عندك حق انا لازم ابقي قوي وخرجها بره حياتي.

فهد بسرعة: لا اوى لو خرجتها هتتعب اوى
رعد بعصبية: اتعب هو انا لسه متعبتش خلاص انتهي وقت الحب
فهد: بس انت كده بتظلمها أسألها الأول هم مين
رعد: اظلمها انت بتقولى بلاش تظلمها وعمار نفس الحكاية انا مش فاهم حاجة خالص
فهد: لا الشباب إلى كانو معاها يوم الحادث يستحيل يكونو عشاقها يستحيل اصبر شوية.

رعد بغموض: تمام معاها معايا شهر لو معرفتش كل حاجة من يوم متولدت لغاية اللحظة ده وديني وما اعبد لهوريها مين هو رعد الحديدى بحق.

ترك رعد المكتب ومشي
فهد: ربنا يهديك يا بني انا كنت ذيك كده مع جدتك وكنت بظلمها بس عرفت الحقيقة متاخر وانا حاسس انها طول عمرها كانت بتخاف مني حتى وهي فحضني لكن ماسة قوية وصلبة وهتعرف تخليك تغضع ليها وتعشقها ومتظلمهاش ابدا مش هقدر اقول غير يا رب يوفقك يا ماسة وتعرفي تكسبية.

في فيلا فاروق.

وصلت ماسة وأسر ودخلت الفيلا وقعدت سمعت صوت شخص
الشخص: وحشتيني يا قلبي
ماسة: بصراخ ياسيييييييييييييييييييين حبيبي وحشتني
ياسين: قلبي ياسين وعقلة وروحة
ماسة: جيت امتي وفين ماسة الصغيرة
ياسين: جيت امبارح والقردة الصغيرة لسه هناك
ماسة: هو ايه النظام
يوسف من وراها: بلح بالبن اجبلك كوباية
ماسة: فوفاااااااا جعااااااااااانة اوىىىىىىىىىىىىى
مرفت: حالا يا حبيبتي الاكل يكون جاهز
فاروق: كنت في.

مرفت قطعت كلامة: فاااااااروق سيب البنت بتقولك جعانة
ماسة: حبيبتي يا فوفا وطلعت لسانها للكل
ياسين: هههههههه والله انتي مصيبة
ماسة: تربيتك يا كوتش
ياسين: تربية وطية.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة