قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

في فيلا فاروق
بعد أن انهي الجميع من الاكل توجهو الى الصالون حتى يتحدثو
أدهم: ماسة انا اسف مكنتش اقصد اضربك
ماسة: قامت بسرعة وخضنته وقالت
ماسة: مالك بس يا كبير ولا يهمك الهي اطفح مازن انا مش زعلانة منك وغمزتلو
مازن: هو مازن ده ابن البطة السودة ولا ايه
شمس: ولد انا سودة دانا حلوة وبيضة وجميلة ولسه بتعاكس
ياسين: اشطة يا موزة متسمعيش كلام الحيوان ده
ماسة: الحق يا أدهم شكل مراتك بتتشقط.

أدهم: متتلم يا روح امك منك ليه
اسر وهو بيبوس شمس: مالك بس يا دومى ماشمس حبيبة الملايين
أدهم: اصل هي نقصاك انت كمان تعالى يختي هنا جامبي
سليم: على فكرة يا دومي احنا لينا اكتر فيها صح يا موزة
مراد: طبعا صح ده شمسنا حبيبتنا
عمر وهو داخل من برة: شمس حبيبتي وحشتينى اوى
أدهم: ايه هو كل واحد داخل يقولها وحشتينى وانا ايه رجل كرسي
ماسة: بعد الشر عنك انت رجل تربيزة
يوسف: هههههه اشطة جدا
مازن: الديك بيدن.

اروي: مالك بس يا دومى يا حبيبي متنرفز ليه سيبها تتحب دانتو رجالة بتحب النكد
فاروق: احنا رجالة بنحب النكد
مرفت: مالك يا فاروق انت وادهم متسيبو العيال هم بيحبو ناس برة دول بيحبونا احنا
يوسف: اشطا يا فوفا
فاروق و أدهم في نفس واحد: برة البيت يا حيوان منك ليه
الشباب: انتم بتدردونا من البيت
أدهم: الحمد لله أخيرا فهمتم
عمر: بس انا جعان لسه مكلتش
مرفت: يا حبيب خالتك حالا الاكل يكون ادامك.

فاروق: مرفت اقعدى هنا قوم يا حيوان كل في فبينك
عمر: الحلوة سما اختى معملتش اكل انهاردة بتقولى بذاكر
مراد: شفت انا مراتي علطول في المطبخ ويرتها بتعمل اكل
سليم: امال بتعمل ايه
مراد: بتعمل حلويات علشان خاطر البيبي
شمس: خلاص يا عمر ابقه هاتها وتعالى اقعدو عندنا
أدهم: يقعدو فين دا البيت بقه زريبه من كتر الحيوانات دول
عمر: عارف انا مش هحسبك علي كلامك ده دلوقتي يا أدهم.

أدهم وهو بيقلع الجزمة: برة يا حيوان منك ليه
خرج الكل يجري برة البيت وهما بيتحكو
سليم: فين ماسة واروي وملك
مراد: اكيد مراتى ملك في المطبخ
يوسف: وماسة واروي شويه وهيخرجو مطرودين
ماسة واروي وملك خرجو مبوزين
مراد: مالكم حد ضربكم
ملك: دومي خد منى الكنافة
ماسة: فاروق خد منى الجلاش
اروي: اسر انا عوزة عنب
اسر: نعم يا ختي عنب في الشتا ليه
اروي: بتوحم يا حبيبي
عمر: يختي بطلي سهوكة شوية.

ياسين: بقولكم ايه متيجو نروح اصل انا هموت وانام
ماسة: واناكمان عوزة انام
يوسف: كل واحد يلم موزتو
مراد: يالا يا كرنبتي
ملك: انا كرنبة يا مسلوع
ماسة: ههههههه مسلوع ههههههههه
مراد: قولتلك ميت مرة بلاش مسلوع ده ادام حد
ملك: ودول حد
مازن: لا أحن اثتين
مراد: ماشى يا خفيف
اسر: طيب احنا هنبات فين
ماسة: تعالي يا اخر صبري نام عندما
ذهب الكل الى بيته حتى ينامومن كتر التعب.

نروح عند رعد.

وصل عند هضبة المقطم ونزل من العربية وكان مدايق اوى علشان جدو فهد عرف أنه بيحب ماسة وبيعشقها مر وقت كتير وبعد كده جالو تليفون بأن ماسة روحت البيت ومعاها أربع شباب
افل رعد معاه واخذ يصرخ من الغضب وبعد فترة قرر قرار وقام يروح البيت.

في قصر الحديدي.

في غرفة منه.

تليفونها رن اول ماشافت الرقم رمت التليفون على السرير وقعدت على الارض تعيط
التليفون رن مرة واتنين وثلاثة ولا رد منها حتى جلها رسالة
نص الرسالة
( ردى عليا حالا علشان مجيش اجيبك من شعرك وافرج عليكى الكل ولا بلاش اصل انا بصراحة نفسي أجرب سريرك ردى حالا يا حيوانة احسلك )
التليفون رن فيديها ردت برعب
منه: الو
الشخص: ايوة يا هانم سنه علشان تردى
منه: انا كنت في الحمام
الشخص: انتي هتستهبلي يا روح امك.

منه: مجبش سيرة امي على لسانك
الشخص: لمي لسانك اصل امك لو عرفت تربيكى
منه: حرام عليك بقه انا عملت ليك ايه علشان كل ده
الشخص: صوتك علي يا حلوة وايه زعلتي علشان امك
منه بعياط: لان ماما ميته من صغري حرام عليك بقه سبني فحالى انا يكرهك اوى
وصوت عياطها وجع قلبو
الشخص: خلاص بطلي عياط
منه: ليه خايف عليا
الشخص: لا يا حلوه مش خايف عليكي خالص
منه: عاوز ايه
الشخص: عاوز سلمتك يا حيوانة
منه: ممكن اقفل عوزة انام.

الشخص: بعد بكرة عندكم حفلة فستانك يبقي مقفل مش عاوز اله أدب فاهمه
منه: حاضر اي اوامر تانية
الشخص: لا غورى في دهية
قفلت منه وفضلت تعيط لغاية منامت مكانها على الارض.

في غرفة لميس.

كانت بتتكلم في التليفون
لميس: وحشتني كل ده ومش بتكلمني
حبيبها: اسف حبيبتي والله غصب عنى
لميس: هي عملة ايه دلوقتي
حبيبها: الحمد لله هي كويسة عاوز اشوفك
لميس: معلش مش هينفع دلوقتي خالص
حبيبها: ليه بس
لميس: في حفلة يوم الخميس والدنيا معكوكة خالص
حبيبها: خلاص ولا يهمك يا قلبي استحمل لجل عيونك
لميس: يسلملي حبيبي الفهمان
حبيبها: يالهوى على السهوكة
لميس: هههههههههههه
حبيبها: لو مبطلتيش ضحك هجيلك دلوقتي.

لميس: لا خلاص تصبح على خير يا حبيبي
حبيبها: أصبح على وشك يا عسل ابيض
أفلت لميس مع حبيبها وراحت في نوم مميت.

في غرفة رعد.

وصل رعد ورمي جاكت البدلة على الارض ودخل الحمام ووقف تحت الدش بميه ساقعة بهدومة وبعد فترة خرج ولبس ونام على السرير وهو بيتوعد لماسة.

في شارع كان ياسر ماشى ولقي شاب بيرزل على بنت وهي بتصوت نزل بسرعة وضرب الشاب
ياسر: انتي كويسة
البنت: ايوة انا كويسة شكرا
ياسر: تحبي اوصلك
البنت وهي تنظر ليه: شكرا انا هروح لوحدى سلام
ياسر بعد ان فاق: استني عندك انا هوصلك
البنت: شكرا جدا
ياسر: هو انتي اسمك ايه
البنت: ماكش دعوة
ياسر: يا بنتي قولى اسمك
البنت: اسمي اممممممممم
ياسر: يادى المرار الطافح نسيتي اسمك
البنت: اه نسيتو وجريت.

ياسر: يا بنت المجنونة وضحك ومشي.

مر الليل على الجميع وفي اليوم التالى لم يحدث جديد اي جديد ومر الليل
وفي صباح يوم الخميس.

كان العمل في قصر الحديدي علي قدم وساق علشان الحفلة.

وجاء المساء وجائت معه المفاجآت
تألقت ماسة بفستان أزرق.

لون عيونها وتألق ياسين ببدلة سودة.

واتجهو نحو قصر الحديدي
وصلت ماسة في يد ياسين وكان في استقبلهم فهد ورعد وعمار
وكانو الثلاثة في حالة زهول.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة