قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والثلاثون

في الفيوم
استيقظت ماسة على خبط على الباب توجهت الى الباب ولقت رعد ادامها
ماسة: صباح الخير رعد
رعد: صباح النور ماسي
ماسة: خير يا رعد انا لسه مصحتش
رعد: امال مين الى بيكلمنى
ماسة: بقولك ايه فوت عليا بعد ساعتين
رعد: نعم ساعتين طيب خليهم ثلاتة
ماسة وهي ترسل بوسة في الهوا: شكرا رودي
رعد: خشي يا بت ربع ساعة وتكونى تحت
ماسة: هتتخر على الديوان يا خويا
رعد: لا على الفطار والطيارة.

ماسة بنص عين: الفطار وفاهمة ولكن الطيارة فين
رعد: الطيارة ساعة وهتكون هنا يالا
ماسة: مستبد ذي ياسين
رعد: طيب خلصي بسرعة
ماسة وهي تنام على الباب: حاضر
رعد: انتى هتنامى وانتى واقفة
ماسة: لا رد
رعد بصوت عالى: مااااااااااااااسةةةةةةةةةة
ماسة وهي ترجع لورا: في ايه حريقة
رعد: هههههههههه اصلك نيمتى وانتى واقفة
ماسة: رخم يالا برااااااااااااا
رعد: ماشي
اول رعد واتجهت ماسة إلى الحمام وخلصت ونزلت كانت لبسة ده.

رعد بسخرية: المفروض كنت صحيتك قبل المعاد بساعتين
ماسة: هههههههههههههه رخم اوى
نارو: صباح الورد طفلتي
ماسة: صباح الياسمين نارو
نارو: صباح الخير رعد
رعد بزعل: يعنى هي صباح الورد طفلتي وانا صباح الخير رعد
نارو بضحك: صباح الفل حبيبي
رعد بابتسامة: صباح الورد والياسمين على اجمل نورى في الدنيا
ماسة بغيرة: على فكرة انا قعده
رعد بابتسامة: عادى ماسي لو عوزة تمشي مع السلامة
ماسة: شايفة نارو.

رعد: ملكيش دعوة بنارو لان ده حبيبتى
ماسة بغضب: خلاص اشبع بيها
رعد: ماسي حبيبي زعلان ولا غيران
ماسة بتكبر: وانا يوم مغير ولا ازعل يبقه من نارو ولا ستات الدنيا تعرف تهز منى شعرة
رعد بغمزة: يا واد يا لاعيب
ماسة: طبعا يا بنى دانا الماسة اسأل عليا اى راجل يعرفنى وهروح بعيد ليه اتصلك بكريم يقولك
رعد: ماجبيش اسم راجل تانى على لسانك فهمة
ماسة: انا جعانة يالا ناكل
رعد: يالا ناكل
ذهبو الى الأكل
ماسة: هو البيض ني ليه.

رعد: ده صحي يادكتورة
ماسة: انا مش باكله كده يع
رعد: امال انتى دكتورة اذاى وانتى متعرفيش ان ده البيض الصحي يا هانم
ماسة: انا أخري في الصحي إلى بيتباع عند ابتاع الادوات الصحية
رعد: مقرفة
ماسة: رعد تعرف عبدو تلوث
رعد بتعجب: مين عبدو تلوث ده
ماسة: ده أشهر محل بيبيع سندوتشات كبدة في السيدة
رعد بارف: اسف معرفهوش
ماسة: اكيد تعرف ام تتح
رعد بصدمة: أن تتح بتاعة ايه دى
ماسة: بقه في حد في العالم ميعرفش ان تتح.

رعد: اسفين جدا يا فندم هي مين مدام ام تتح
ماسة بفخر: ده أشهر ست بتعمل ممبار الجنة رأس في القلعة
رعد: لا وبصراحة انتي اكيلة وفشلة في عمايل الاكل
نارو: مين ده الى فشلة
رعد: ماسة مس بتعرف اعمل اكل
نارو: بس ماسة لتعرف تعمل اكل مصرى وفرنسي وكوري وروسي وايطالي
رعد: نعععععععععععععممممم
نارو: اه والله يا حبيبي ده وخده كرسات طبيخ كتير
رعد بوعيد: تمام اوى
نارو: هو مين الى عمل العشا ليكو امبارح.

رعد بسخرية: انا لان الهانم قالتلى مش بتعرف تطبخ
ماسة وهي بتاكل: على فكرة كان وحش
رعد: صح بقمارة الأطباق خلصت كلها
ماسة: قولت حرام يترمي
رعد: خلصتي اكل
ماسة: اه ليه
رعد: علشان الطيارة جت يالا
ماسة: تمام يالا سلام نارو
رعد وهو بيبوس ايديها: سلام نارو
نارو: طريق السلامة حبيبي
انطلق رعد وماسةالى الطيارة واتجهو لقصر الحديدي
وبعد كده توجهت ماسة ماسة فيلتها.

مرت الايام والليالى
وكان العمل على قدم وساق حتى يتجهز جناحات يوسف و مازن
واستمر الصراع والحب بين رعد وماسة
ها قد مرت الايام وجاء يوم يتالق شباب المنصوري بأحدث البدل وتتالق فتايات الحديدي بأحدث فساتين الزفاف.

في أشهر فنادق مصر وعلى اجمل موسيقي الأعراس تتالق لميس بفستانها الأبيض في يد رعد حد يسلمها الى مازن.

وتتألف منه بفستانها الأبيض في يد جدها فهد حتى يسلمها الى يوسف.

واها هي ماستنا الجميلة تتالق في يد سليم بفستانها الأسود.

وسط حفل الزفاف قد وقفت الموسيقى وإضاءة الأضواء وكان رعد في منتصف القاعة ويحمل الميكرفون ويوجه كلامة لماسة.

{ اجمل انثي هي انتى، والأنوثة تكمن داخل عينيكى، والرقة تذوب من شفتيكى، فذابت القلوب هاوية عند قدميكى، وبريق الشوق يشع مت مقلتيكى فصارت الشمس غائبة ما دامت تشرق عينيكي، شئت أن ابيت فقلبي لم يهو تحت قدميكى ولا كنه خاصه في درجة كفيكى، فإن شئت ام ابيت اخبرينى بأي شئ تمنيت فاعطيكى اضعاف اصعاف ما تمنيت، فإن شئت ام ابيت فستظل قصائد شعري قبلات على خديكي لو تعلمين من أحلامي من لهفتي واشتياقي ومن خفقات قلبي، اغار عليكى من كل كلمة تقوليها اذا لماكون انا حروفها وابجديتها، اغار عليكي من أصابع الناس اذا التقت باصابعك فىسلام عابر، اغار عليكى من فكرة تخطر ببالك وحلم لم اكون فيه، اغار عليكى لانى احبك أعشقك أذوب في هواكى يا ملكة قلبي }.

وفي نهاية الكلام ركع رعد تحت اقدام ماسة واخرج خاتم وقال لها
{ هل ملكة قلبي ووجدانى تقبل بأن تكون نصفي الآخر }
وصت الهدوء المميت الذي يعم القاعة في انتظار رد ماسة
رعد: ماسة ردى عليا
ماسة: مش بيقولو السكوت علامة الراد
رعد وهو يلبسها الخاتم ويقبل يديها بفرحة انتشر التصفيق والتصفير في القاعة.

رعد: انتى احلى ماسة في الدنيا
ماسة: انا فرحانة اوى
مازن بغيرة: ممكن يا رعد تبعد عن اختى
رعد: ماكس دعوة بيها
يوسف: رعد سيب ايد ماسة لسه هي مش بتاعتك
رعد: امشي يالا منك ليه من هنا
ياسين: على فكرة ماسة ده بتاعتنا احنا بس
ماسة: رعد سيب ايدى هنا مش هيسكتو
رعد: لا مش هسيبك
ماسة: رعد الفرح هيتقلب نكد
رعد: تمام شباب انا هسيب ايديها وشدها من وسطها لحضنة
مازن بغضب: رعد سيب اختى
ماسة: هههههههههه.

يوسف: انتى تضحكى ليه
ماسة: علشان انتم احلى واحن اخوات في الدنيا بس انا معجبة بيه
يوسف ومازن وياسين بضحكة: الف مبروك يا عمري
ماسة: الله يبارك فيكم
واستمر الفرح وبعد الانتهاء توجه الجميع الى المطار ذهب مازن و لميس إلى اليونان ويوسف ومنه إلى استرليا.

طلب رعد من أدهم ان يأخذ ماسة في الغد ويقضي اليوم معاها فوافق أدهم بعد الحاح منه.

في صباح اليوم التالي توجه رعد إلى فيلا المنصورى لأخذ ماسة
توجهو الى أماكن كتير وفي نهاية اليوم ذهبو إلى هضبة المقطم
رعد: كلمينى عن نفسك
ماسة: يعنى انت خطبتنى ومتعرفش عنى حاجة يالا سخرية القدر
رعد: لا بجد اتكلمى عن كل شئ
ماسة: حاضر يا سيدى.

( انا ماسة أدهم محمد المنصورى السن 27 عام دارسة جراحة قلب واوعية دموية ومخ واعصاب وعلاج نفسي مت كذا مرة علشان كده الكل بيخاف عليا حبيت او تخيلت اني بحب شخص الى هو ادور بس طلع حيوان وزبالة كان بيستغل اسمى والمركز بتاعي لتجارة الاعضاء ولماعرفت مانقرش والمفاجه انه حاول يعتدي عليا ضربتو على دماغة وخرجت اجري بس لقيت البيت بيولع قولت مش مهم في ستين داهيه اتصلت باليأس وطلبت منه ان لازم اسيب إيطاليا واكون عنده في روسيا النهاردة وبالسر وفعلا بعد حوالى ساعة كنت على الطيارة الخاصة بتاعته رايحة روسيا ورجعت بعدها بكام يوم وكانى متفاجه بالخبر الشرطة عزتنى وقالولى ان حبيبي مات بس قولتلهم انه مش حبيبي ده مجرد صديق وما الأيام لغاية ما روحت كوريا وشفتك في الطيارة وانت عارف الباقى ).

رعد: يعنى ايه موتى كتير
ماسة: يعنى يوم متولت بعد حوالى ربع ساعة القلب وقف وفي اول يوم المدرسة وقعت قلبى وقف ويوم خناقتك معايا في المستشفى قلبى وقف بس
رعد: وموضوع سفرك لايطاليا وكوريا وفرنسا.

ماسة: بص يا رعد انا كده كده مش بروح كوريا وفرنسا كتير الا لو فيه عمليات لكن إيطاليا انا دكوورة جامعة وعلى العموم كلها نهاية السنة وكده كده مش هدرس تانى هكتفى بالعمليات لان الجامعة البريطانية في مصر عرضت عليا الشغل وانا وافقت
رعد: يعنى افهم من كده انك مش هتسفرى الى للضرورة صح
ماسة: صح بس الكلام ده بعد انتهاء العام الدراسي
رعد: تمام
ماسة: رعد انا مش هنهى علاقتى مع اليأس وجاك
رعد: بس.

ماسة: مفيش بس اليأس وجاك خط احمر
رعد: تمام بحبك اوي
ماسة: عارفة
رعد: يخربيت تواضعك يا شيخة
ماسة: ده اقل حاجة عندى
رعد: انا بقولك بحبك وانتى نش هترضي
شخص من فوقهم: لا انا ولا هرد
رعد: هي انت مين
الشخص: مالك يا عم روميو
ماسة: هو انت اسمك روميو ولا رعد
رعد: مش وقت الهبل بتاعك
الشخص: يالا يا روح امك منك ليها على البوكس
ماسة: بس انا مليش مزاج
الضابط: ملكيش مزاج ومسكها من شعرها
رعد: شيل ايدك يا حيوان وضربة.

الضابط: بقه انت بتمد ايدك عليا والله لوريك
ماسة: انا ماسة المنصورى بنت وزير الداخلية
إحدى الضباط الآخرين: يا نهار اسود هو فعلا حضرتك الدكتورة ماسة المنصوري
ماسة بحده: ايوه انا
الضابط: احنا اسفين جدا يا فندم بس احنا جيش مش شرطة
ماسة: يعنى ايه
الضابط: يعنى حضرتك لازم تيجي معانا
ماسة: تمام بس هروح بالعربية بتاعتنا
الضابط: تمام يا فندم اتفضلي
رعد فترة من السير وصلو الى إحدى مقرات الجيش ودخلو جوه.

رعد: فين المسؤل هنا
الضابط: حالايا فندم
ماسة: رعد حبيبي ممكن تهدي شوية
رعد: انتى قولتى ايه
ماسة: قولت رعد ممكن تهدي شوية
رعد: لا انتى قولتى رعد حبيبي
ماسة: يحرق الكفرة يا شيخ احنا فيه ولا فيه
رعد: عادى ولا يفرق معايا
ماسة: وبتقول عليا بردة
رعد: وقفة ليه تعالى نقعد
ماسة: اصوت ولا أجيب ناس تصوت
رعد: ليه بس
ماسة: علشان انا معرفش حد في الجيش غير كريم
كريم من وراهم: وانا هنا يا ماستى
ماسة بصوت واطى: احلوت اوى.

كريم: أنتى كويسة يا ماسة
ماسة: لا مش كويسة لان في ضابط شدنى من شعري وعلى صوته عليا
كريم: هيتحاسب بس انتى ايه الى موديكى المكان ده
رعد: وانت مالك
كريم ببرود: اهلا رعد منور عرفت انك ضربت ضابط بس انت مش هنخرج منها
رعد بسخرية: بتهيالك انا رعد الحديدي وبتليفون صغير هخرج
كريم: ورينى اذاي
ماسة بغضب: كريم لم الليلة انا فهمه كويس اوى ايه الى بيحصل هنا
كريم: ايه الى بيحصل
ماسة: والله لو الموضوع مخلص لهخليك تندم.

كريم: امرك ماسة
خرجت ماسة ووراها رعد بس كريم مسكه
كريم: ماسة بتعتى انا وبس أفرح بالخطوبة شوية سلام يا رودى
رعد: مبقاش رعد الحديدي لو مخلتهاش تحمل صك الرعد سلام يا كيمو
توجه رعد إلى العربية وتوجه الى بيت ماسة حاولت ماسة تتكلم مع رعد ولكن هو نهى الكلام معاها.

ماسة: رعد انا اسفة لو زعلتك
رعد: ماسة من فضلك مش عاوز كلام ويلا انزلى
ماسة بصوت يحمل البكى: ماشي يا رعد سلام
عندما نزلت ماسة انطلق رعد بالعربية من غير ما يبص عليها
توجهت ماسة الى غرفتها بقه يوم ما قلبي يحب بجد اشيل الهم والنكد والدموع يا رب انا تعبت نفسي احب واتحب.

وجه صوت من وراها بس انا بحبك اوى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة