قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الرابع عشر

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الرابع عشر

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الرابع عشر

اما يوسف فاتصل ب ياسر صديقه
يوسف: عاوزك تاخد الورق ده تقدمه ف المدرسه عندك بتاع مرتي
تعالي وخده عشان ماقادرش اجيلك
ياسر: مالك هو الجواز تعبك ولا عجزت اياك
يوسف: ماعاوزش حديت كتير مافايجش ليك عاد واغلق السكه
فجاء ياسر فورا
ياسر: في ايه يايوسف خضتني عليك
ياجدع عمري ماشوفتك اكده في حاجه حوصلت
يوسف: يوووه جلتلك مافيش عاد
ياسر: اكده في وفي كمان
هي بت الخدامه عملت وياك حاجه.

يوسف: انت اتجنيت اياك كيف تجول على كرتي اكده وكاد يخنقه
ياسر: خلاص يايوسف في ايه يااخي
مش انت اللي كنت بتجول اكده
يوسف: اني اجول لكن ماحدش يجيب سيره مرتي والا اجتله حتى لو صديقي هتخيب اياك
ياسر: في ايه ياصاحبي عمري ماشوفتك اكده واصل انت حبيتها ولا ايه
يوسف: سرح لااه مش حب بس ببقي مبسوط واني وياها وبضحك على حركاتها تحس انها طفله اكده
واستفاق على صوت صديقه
وبتغير عليها وماطايجش الهوا عليها.

يبقي اسمه ايه ياصاحبي
دانت حتى اول اما كنت تشوفني كنت تجول عاوزين نن ل نعطلنا عطتتين بمصر
انهارده ولا جبت سيره مصر
يوسف: اباي اني عريس جديد وعاوزني اجول لبوي هنزل مصر
ماهينفاعش واصل
ياسر: ماشي نعديها المره دي
فين الورق اللي قلت عليه
يوسف: ورق ايه
ياسر: اباي مالك يايوسف عاد
الورق اللي شيعتلي اخده
يوسف: ااه ده ورق نقل مرتي
ورقم فونها عشان يكلموها لو في حاجه ناقصه
يوسف: موجود ف الورق هي كتباه
ياسر: تمام.

واخذه ومشي
ورجع يوسف القصر
ليطلع حجرته
يجدها على السرير وعيناها البنيتان اصبحا حمراوتان
فقامت تقول له
ماعاوزش تاكل احضرلك الاكل
يوسف: لاااه ماليش نفس
راويه: يوسف ماتتعاملش معاي اكده اني ماغلطش وجلت لك الصدق
الدور والباجي عليك اللي كان ليك. غراميات ولا سالتك على شيء طالما قبلي واني عمري ماعملت حاجه غلط وبتحاسبني على واحد كان عاوز يتقدملي وماعملتش وياه حاجه والله
فيجذبها اليه مقربا اياها.

وانتي اش عرفك بغرمياتي عاد
راويه: بحرج من قربه لها
جميله جالتلي
يوسف: اهاااجميله
وانتو بتقطعو ف فروتي سوا ويا بعضيكو
راويه: لااه هي كانت بتحكيلي على عيشتكو ف مصر
بس اني والله يايوسف مافي بينه وبينه اي شيء وانت اكتر واحد عارف صدق كلامي وعارف اني بنته زينه
فاخذ براسها على صدره واغلق عينيه
خلاص بطلي تبكي عينك بقت كيف القوطه
فرفعت راسها من على صدره
يعني مصدجني عاد.

يوسف: انا خابر زين بس مقدرتش اتحمل وهو ماسك مرتي اكده
وكان نفسي تاجي تناديني مش تستني لما اجي اني من نفسي
وكنتي ناويه تجوليلي مني
راويه: اني خفت منك
يوسف: ليه ابو رجل مسلوخه اياك
راويه بابتسامه سحرته لااه
بس فلم يمهلها ليقبلها ويحملها للفراش
وبعدها اني ماخبرش بتعملي فيا ايه
بس ببقي مبسوط واني وياكي
راويه: بجد يا يوسف
يوسف: اني لما شوفته ماسكك كنت هصور جتيل
راويه: بتغير عليا اياك.

يوسف: اني مابطقش حد يهوب نواحي حريمي اقطعه قطيع
يووه نسيتيني
راويه: في ايه
يوسف: جميله زعلانه وبتبكي
راويه: انت كنت جاسي معاها جوي وهي كانت رايده موصلحتنا
اني هخش الحمام واروحلها على ماتحضريلنا لقمه لحسن واقع
راويه: وااه ماكنت مسدود نفسك حالا
يوسف: واااه اتفتحت عاد
عتعدي عليا الوكل اياك
راوايه: لااه بالهنا
يوسف: طب يلا بدل ماهقمش من اهنه واصل
اااه اني اديت الورق ل ياسريقدمهولك
راويه: تسلملي.

يوسف: بس مافيش شغل عاد
راويه: وااه ليه بقي
يوسف: اني جلتها كلمه ماهتنيهاش تروحي تعملي اجازه
فقامت وهي زعلانه بطريقه طفوليه اضحكته
يوسف: والله لو رفستي كيف الاطفال ف الارض ماهرجع بكلامي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة