قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الخامس عشر

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الخامس عشر

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الخامس عشر

ذهب يوسف لاخته جميله فخبط على باب حجرتها لتقوم تفتح
وعندما تراه تعطي له ظهرها
جميله: عاوز ايه عاد
ماكافكش اللي عيملته فيا جاي تكمل عليا
يوسف: ماخلاص بقي ابت لازم التقطيم بتاعك ده
جميله: انت جاي ليه اني ماعاوزاش اشوفك تاني فجذبها من ذراعها لحضنه ليملس على شعرها فتبكي
يوسف: خلاص بقي ياجميله
انتي عارفه الا انتي مابقدرش على زعلك
جميله: واديك قدرت وزعقت ليا لاول مره.

يوسف: قلت لك مليون مره جبل سابق لما تلاقيني متعصب ماتتحدتيش معاي وانتي مافيش فايده فيكي راكبه راسك ومارضياش تهمليني لحالي لحد اما اروق
جميله تبكي يعني اني اللي غلطانه
يوسف: لااه ياسيتي اني اللي غلطان وحقك عليا وادي راسك اهيه خلاص بقي امال ماتغتتيش معاي لاشق راسك نصين
جميله: واااه وده صلح ده
جاي تصالحني ولا تقتلني عاد
يوسف: يلا طالما ضحكتي عاوزه حاجه ياخيتي
جميله: لا ياحبيبي اعوذك سالم المهم راويه كيفها.

يوسف: زينه ماتشغليش بالك
فايتها بتحضرلما لقمه
جميله: ربنا يهنيكو
وهاشم ف الداخل يستمع
وعندما دخلت يتريق عليها
ماعاوزاهوش ولا يجي يطيب خاطري
جميله: وااه وانت مالك اني وخوي احرار اش حشرك بينا
هاشم: وااه اخرتها ياجزمه
خير تعمل شر تلقي
جميله: وااه اعملي فيها مينا موحد القطرين قال يعني عمل معاهده السلام
هاشم: والله ماتستاهلي زي القطط تاكل وتنكر.

جميله: ريح نفسك ماعاوزينش خدماتك اني وخوي احرار نجطع بعض حتى مالكش صالح
هاشم: والله اني اللي فعلا غلطان كنت سيبه سايبك مفحومه من العياط يمكن تقطعي النفس واخلص منيكي
جميله: بعد الشر عليا ان شاء الله انت
هاشم بقي هي اكده اخرتها وحملها والقاها ع السرير وبعدها
عشان تفتكري اني جوزك وتتعاملي معاي بادب
اما يوسف فذهب لزوجته وجدها احضرت الاكل وجلس لياكلا سويا
وبعدها يجذبها اليه
راويه: وااه عاوز مني ايه تاني.

يوسف: وااه مش مرتي عاد
روايه: اني مابحبش اكده
يوسف: لكن اني بحب اكده وحملها للفراش
راويه: اباي اني اللي جيبته لنفسي
يوسف: جرا ايه يابت واني بعمل فيكي منكر انتي مش مرتي ولا ايه
راويه: مرتك وكل حاجه بس مش اكده
يوسف: والله انتي مره تسدي النفس المفتوحه وسعي اكده
فجذبته خلاص بقي ماتزعلش
يوسف: ايوه كده تبقي زينه
راويه: طب ماهتشغلنيش برديك
يوسف: وااه وبعدهالك عاد
انت مابتزهجيش وقام بعصبيه.

راويه: يوووه بقي دماغه كيف الصخر
فجاءها صوته من الحمام
بت ياراويه اعمليلي كيبايه شاي على ماطلع
راويه: حاضر
فخرج شربها ولبس ملابسه
راويه: انت خارج
يوسف: امال عوزاني اقعد جارك اياك ماوراييش شغل
راويه: شغل ولا هتطلع تسهر زيا اصحابك
فاقترب منها وبعدهالك عاد ماتبقيش خنيقه
قعدنا مش عاجب مشينا ماعجبكيش
انولعو ف نفسينا عشان ترتاحي
راويه: لااه بعد الشر عنيك
يوسف: ماهو اكده ماهامشيش واصل
فتخجل راويه وتنظر لاسفل ليقبلها.

فقد سحرته بخجلها وعفويتها وطفولتها
يلا بالاذن بقي ماتعطلنيش
وبكره تروحي تقدمي ع الاجازه
راويه باستسلام حاضر
بس لو مليت من القعده اوعدي توافق اقطع الاجازه
يوسف: وقتها يحلها الحلال من عنده
اما تاني يوم قامت جميله لتذهب لعملها
فوجدها هاشم مستيقظه وتبحث لها عن ملابس
هاشم: على فين العزم ان شاء الله
جميله: ع الشغل
هاشم: شغل ايه عاد مافيش حريم تروح الشغل
جميله: مااختك كانت بتشتغل.

هاشم: ده وقت كان لنا ظروفنا انما مرتي ماتشتغلش وتقف تهزر مع ده وده
جميله: واااه واني راحه اشتغل ف كباريه عاد ده ميستشفي
كيلاتها عيانين ودكاتره
هاشم: اهو هو الدكاتره ده واحد يستظرف ولا عيان يخش يهرج
جميله: هو احنا فاضيين للتهريج احنا دكاتره مش مدرسين ولا محاميين
فقام امامها يجذب ذراعها قصدك ايه عاد والشرر يطق من عينيه
جميله: ماقصديش حاجه بس احنا ماتفجناش على اكده
هاشم: واتفجنا على اكده ولا اكده اصلا.

ثم استمعو صوت راويه تصرخ
الحقني ياهاشم ياجميله امي مابتنطقش
فجري هاشم واحضرت جميله شنطتها لتكشف عليها
وهاشم كل شويه هااا فيها ايه
جميله: اصبر شويه
هاشم: امال عملالي ضاكتوره
فاحضرت الفون
واتصلت بالمستشفي
عاوزه سياره مجهزه فورا ع العنوان ده
وحاولت افاقتها.

واعطاءها بعض الحقن حتى بدات استعاده وعيها فوصلت الاسعاف وكانت جميله وهاشم وراويه ويوسف ارتدو ملابسهم وذهبت جميله معها ف الاسعاف ويوسف اخذ هاشم وراويه بسيارته
وذهبو جميعا للمشفي
وجميله تتحدث مع دكتور كبير ف المشفي بما تظن انه عندها وبما اعطته لها من ادويه
الطبيب: تمام انا هشوف الحاله
وفعلا كشف
كويس جدا يادكتوره انك اتصرفتي والا كانت ممكن تروح ف غيبوبه
بس لازم تبقي هنا فتره معانا نظبط الضغط والسكر والقلب.

راويه: اني هقعد معاها اهنه
جميله: مافيش داع انا موجوده ماتقلقيش عليها ودي خاصه فيها عنايه جامده ومتوصي عليها
هاشم: اني اللي هقعد معاها
جميله: ياجماعه هي ف العنايه ممنوع دخول حد لها الا دقيقتين بالكتير لو الدكتور سمح لو مافيش خطوره عليها يعني قلتكو احسن هتتعبو نفسكو ع الفاضي.

لما تتنقل ف غرفه ابقو اقعدو معاها لكن حاليا ممنوع الزياره ممكن بس 5 دقايق تشوفوها خلو الممرضه تلبسكو لبس العنايه وبصو عليها وبلاش كلام واجهاد كتير عشان حالتها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة