قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الثامن

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الثامن

رواية لهيب الانتقام للكاتبة فيروز شبانة الفصل الثامن

اخذ هاشم اهله إلى القصر
وكان الجميع باستقبالهم ف الداخل
هاشم: اتفضلي ياماي ويقبل يدها
صابحه: تسلم ياعيني
فاتنرفز يوسف اني ماشي واخذ ف وشه وخبط ف راويه
فتاوهت مش تفتح يالوح
يوسف: اني لوح يابنت وينظر لصابحه
مابجاش الا الخدامين كمان اللي يرفعو صوتهم علينا ونظر لها نظره احتقار ومشي
راويه: انسان مغرورمستفز
اما همام فنادي على هاشم لياخذه ف المكتب في موضوع هام.

وترك جميله ترحب براويه فهما من نفس السن تقريبا ولكن جميله اكبر بسنه
جميله: اني سمعت انك مدرسه
راويه: ايوه اني مدرسه ف مدرسه حدانا ف البلد
وانتي درستي ايه
جميله: انا اتخرجت من طب بجيت دكتوره ف الوحده الصحيه حدانا
راويه: ماشاء الله بت عمي ضاكتوره حته واحده
جميله: لاه حتتين ونص
راويه: الله يحظك ياجميله
كان نفسي يبجي ليا اخت بس مع الاسف
جميله: واني كمان بس يوسف بيحاول يسد الفراغ ده واحنا اصحاب.

راويه: اباي عليه وده يتصاحب من انهي يامه ده
جميله: بجي يوسف تجولي عليه اكده امال هاشم ده التور الهايج
يتجال عليه ايه
راويه: هاشم دي طيبه الدنيا كلاتها فيه بس هو ماشافش شويه وبعد موت بوي بجي مسؤل عنا حتى جبل موته
شاف المرار وماعاش طفولته
جميله: سيبك من السيره اللي تسد النفس دي نسينا نرحب بخاله صابحه
كيفك ياخاله
صابحه: بخير يابنيتي
جميله وانتي جميله صوح
اسم على مسمي شبه امك امال هي فين.

جميله: الله يرحمها ياخاله
صابحه: واااه ماتت ياكبدي كانت جميله صوح وهاديه وبنت اصول
وانتي زييها يابنيتي
جميله: متشكره ياخاله
وانت يااحمد سمعت انك صيدله لو احتجت حاجه ولا مساعده اني كنت شاطره ف الفارما جولي واساعدك
احمد؛ متشكر يا دكتوره
جميله: ايه دكتوره دي عاوزني اجولك يادكتور ولا ايه احنا ولاد عم اني جلتلك احمد تجولي جميله
صابحه: ربنا يحفظك يابنيتي
وجاءت سمرا
ايه ده احنا عندنا ضيوف ولا ايه.

جميله: همي يابت سلمي على ولد عمك احمد وبت عمك راويه والكبير جوه مع بوكي وتقولها بارف
سمرا: ولاد عمي مين عاد هو ابوكي اتجوز على امك
جميله: لا ياهبله دول ولد عمك وهبه انتي ماخبراش كنتي لسه ماتولدتيش اصلك صغيره
فاخذتها على جنب
كان عمك طفش مع مرات عمك وهملو الكفر وماحدش علم بيهم لكن ولدهم الكبير جه امبارح اتخانق معانا وعاوز ورثه وهيعيشو معانا اهنه
سمرا: وينه عمي ده.

جميله: مات اني كمان ماوعاش عليه طفش وكان يوسف لسه بيرضع بس كان بوي وعمي همام بسمعهم دايما يجيبو سيرته وحكولي اني ويوسف عنه لكن انتي صغيره ماحدش عرفك وامبارح. كتي ف درسك ماحضرتيش الخناقه ولسه سيادتك جايه مشرفه من الدرس اتاخرتي اكده ليه
سمرا: هاااا ولا تاخير ولا حاجه كان في مساله معصلجه مع الاستاذ على ماشرحها
جميله: لا والله معصلجه مع الاستاذ طب سلمي يافالحه
سمرا: ازيك ياخاله
ازيك يابت عمي
كيفك يابن عمي.

الجميع: الحمد لله
سمرا: اني طالعه بقي اشوف المساله المعصلجه دي
جميله: ماشي ياسمرا مش مرتحالك
وجرت سمرا لاعلي
لتخرج الموبيل
الو ايوه يامحمود اسكت حاجه ولا ف الاحلام
تصدق عندي 3 ولاد عم جداد وادين وبت
محمود: ودول طلعولك منين عاد
سمرا: والله مابعرف
جميله بت عمي لقيتها بتحكيلي قصه ولا ف الاحلام ان ليا عم وطفش مع مراته ورجع عياله يطالبو بالورث
محمود: طب ماتيجي نطفشو احنا كمان.

سمرا؛ ليه يعني دا اني لسه ف اولي ثانوي وعاوزه اخش كليه كده حلوه عشان جميله ماتتمسخرش عليا وتقول انها ضاكتوره عاوزه ابجي اني كمان ضاكتوره واني اجل منها ف ايه
محمود: ماشي ياست الضاكتوره
وابوكي هيوافق بيا لما تبقي ضاكتوره واني معهد فني
دا اني حامل الهم لما اتقدملك ويقولو عليا مش اد المقام
سمرا: بس اني رايداك وابوي مابيرفضليش طلب
محمود: بس ده جواز مش اي طلب
سمرا: بس بقي ماتجفلهاش
اقفل بقي صوت حد بره.

وطلعت في ايه
جميله: بوري الخاله صابحه وراويه اوضتهم واحمد اوضته ويبقي ياخد اخوه معاه
سمرا: واااه هم هيقعدو اهنه
جميله: واااه ماجلتلك ليهم زي مالينا حقهم عنكلو عليهم ولا ايه
سمرا: خلاص خلاص واني مالي
جميله: وانتي بتكلمي مين عاد
سمرا: اني مابكلمش حد
جميله: امال ماسكه الموبيل ليه
سمرا: وااه مسكاه وخلاص ودخلت وقفلت
واخذت جميله راويه وامها لحجرتهم
يارب تعجبكو.

صابحه: وااه دي تعجب الباشا كل حاجه من يدك جميله يابنتي
جميله: تسلمي ياخاله واحست صابحه بالدموع في عيني جميله
صابحه: مالك يابنيتي
فمسحت جميله عينيها الزرقاوتان قبل ان يري دموعها احد
لا ولا حاجه ياخاله اسيبكو تريحو
راويه فامسكت جميله واخذتها في حضنها
متشكره ياخيتي
جميله: على ايه ده حقكو
وخرجت
لتحدث صابحه ابنتها ان تاخذ بالها من ابنه عمها فبداخلها حزن كبير لفقد امها
راويه: اني فعلا اول مره احس ان ليا اخت.

صابحه: ربنا يخليكو لبعض ولا يفرق بينكو ابدا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة