قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

عبد الحميد: تتجوز حور؟
فهد و الصدمة أثرت عليه...
فهد: نعم!
فهد: و ليه و تعرفها منين؟
عبد الحميد: مبدأيا خليك عارف لو انت معملتش هخلي أخوك يعمل...
فهد: هو المهم انها تتجوز حد من العيلة؟
عبد الحميد: اه لازم...
عبد الحميد: انا هحكيلك...
فهد: و انا سامع...

عبد الحميد(بكدب): انا كنت متجوز على امك و الست اللي انا اتجوزتها خلفت بنت اسمها جوليا بس الحلو مبيكملش، حور دي خبطتها بالعربية و هي كان عندها 20 سنة، و دلوقتي اختك اتشلت و بقت قعيدة، (و بيكمل بدموع و كذب) انا رفعت قضية بس هما جم و عرضوا عليا فلوس و كانوا في قمة البرود خلوا بنتي تبقي مشلولة و قالوا ليا معلش، انا عايز حق بنتي يرجع...
فهد: يعني ايه يعني انا ليا اخت و مشلولة و حور السبب!

عبد الحميد: اه و كمان لو عايز تشوفها هوريهالك...
فهد: طبعا هشوفها...
عبد الحميد: بكرة نروحلها...
عبد الحميد: هتتجوز حور؟
فهد: هقولك...
عبد الحميد مشي و فهد فضل لوحده...
فهد(بيكلم نفسه): ازاي ازاي ده مش باين عليها...
(عقله): كل بنات حواء صنف واحد...
(قلبه): متصدقش و متحكمش حاجة غير لما تعرف بنفسك...
(عقله): لا اكيد هي بنت شمال بس عاملة نفسها محترمة...
(قلبه): متحكمش غلط...
(عقله): لازم تتجوزها و تعذبها...

فهد قام علطول و راح على اوضته علشان ينام، و نام...
في الصباح الباكر...
حور صحيت من نومها، قامت راحت على اوضتها و لبست، قميص ابيض و بنطلون اسود و لمت شعرها على شكل كحكة و حطت روچ باللون الاحمر القاتم...
و لبست صندل بكعب، و خدت شنتطتها...
حور راحت و صحت حبيبة و منة و ندى و رودينا..
و نزلت كلهم فطروا، و يوسف لسة نايم..
حور: لو عايزين تخرجوا اخرجوا بس بشرط يبقي في حراسة...

ندى: بس انا مبحبش ان حد يبقي ماشي ورايا...
حور: ده لمصلحتك و كمان مش هيبقي ملازمينك هيبقوا بعيد...
حبيبة: ده لسلامتنا يا ندى...
منة: اه كان نفسي اضربه امبارح..
حبيبة: اه علشان كدة جريتي...
ندى: عندك حق، ههههه
رودينا: بس الصراحة الواد مز...
حور: متنخدعيش بالمظاهر...
رودينا: بس مش كلهم...
حور: ممكن، عند حبيب؟
رودينا: لا...
حور: طب خلي بالك من نفسك...
حبيبة: طب انا مبحبش قعدة البيت...

حور: روحي شغلك، و اه سلميلي على فارس(بخبث).
حبيبة: و انا مالي الله...
ندى و منة فهموا خطتها...
ندى: هو مش انتي كمان رجعتي عليه لازم تجبيله هدية...
منة: صح انتي غلطانة...
حبيبة: انتوا معاه الله انتوا متفقين...
حور: خالص...
حور: احنا بنقول الاصول...
ندى: هي مبتفهمش في الأصول...
منة: و كمان وصلك لغاية هنا...
حبيبة(بعصبية): ده كان غصب عني...
حور ضحكت لانها وصلت لمرادها...
حور: ازاي بقي غصب عنك؟

حبيبة: انا قولت غصب عني!
منة: حبيبة متحوريش...
ندى: البت بقت بتخبي علينا...
حبيبة: اوف هحكي هحكي...
حبيبة حكت كل حاجة حصلت...
حور: واو!
ندى: يا بختك...
منة: بس ده بتاع ستات هو و صحابه...
حور: عندك حق..
حور: يلا يا رودينا نروح الشركة...
حور: خلوا بالكوا من نفسكوا...
حور: رودينا معلش هروح لرامي و هجيلك تاني...
رودينا: اوك براحتك...
حور وصلت رودينا الشركة و راحت على المستشفي..
حور راحت على رامي...

حور: انا حاسة اني ضايعة بس بحاول مبينش...
حور: اني اكتم احساسي اصعب من اني اكون حاسة بيه...
حور: قوم بقي محتجاك...
حور: انا همشي وجيالك تاني...
حور راحت على الشركة و بدأت الشغل...
في مكان تاني..
عند؟يلا عبد الحميد...
كلهم بيفطروا على السفرة...
فهد: زي ما اتفقنا يا بابا هنروح على الساعة3..
عبد الحميد: ماشي يا حبيبي...
إيناس: هتروحوا فين؟
عبد الحميد: شغل يا إيناس شغل...
فهد: فارس هتيجي الشركة؟

فارس: لا المجلة...
فهد: ماشي...
فهد: و انتي يا جودي؟
جودي: ممكن النادي او إنچي...
فهد: تاني إنچي كفاية ابن عمها ده مش بطيقه...
جاسر: احنا ازاي مفكرناش بكدة...
فارس: ايه؟
جاسر: ابن عم إنچي هو السبب..
فهد: تفتكر...
جودي: لا طبعا لا لا إنچي بتحبني...
فهد: إياكي اعرف انك كلمتي إنچي فاهمة و تأخدي حراسة...
جودي: ماشي ماشي...
فهد: فارس تعالي على الشركة بليل...
فارس: ماشي...
في مكان تاني...
عند ادم و نوران...

نوران: حور شكلها عرفت...
ادم: هنعمل ايه؟
نوران: حور ممكن تنهار...
ادم لسة هيتكلم...
مجدي: واه واه خايفين على حرمة، (ايه ده انتوا خايفين على واحدة ست)..
ادم: مش كدة يا بوي...
خالد: اومال؟
نوران: يا حاج حور حساسة و مش هتعرف تتعايش هنا...
محسن(اخو ادم و عم حور): و من ميته بتهمنا حرمة، (و من امتي بتهمنا واحدة ست)...
فيروز: معرفش يا حاج...
ادم: محسن بعد اذنك سكت مرتك(مراتك)...

مجدي: واه هتتخانق مع خوك علشان حرمة...
نوران: مش كدة يا حاج...
مجدي: اومال يا ام يوسف...
ادم: بوي انا راجع القاهرة...
مجدي: مفيش رجوع و خالد هيروح يجيب عروسته...
نوران: بس مينفعش يا حاج..
مجدي: هتخسرني يا ادم؟
مجدي: قدامك الخيار...
آدم: مش هقدر اكسر بنتي يا بوي...
مجدي: كنت عارف، خالد...
خالد: نعم يا جدي...
مجدي: خد الرجالةو جيب عروستك...
خالد: حاضر يا بوي...
نوران: بنتي لا...
في مكان تاني...
عند ندى...

لبست و ركبت عربيتها و راحت على شغلها...
ندى اشتغلت و هي بتشتغل تليفونها رن...
الخط اتفتح...
ندى: خير يا جاسر...
جاسر: ممكن تطلعي من شغلك ثانية...
ندى: ليه؟!
جاسر: لما تخرجي هتعرفي...
ندى: اوك...
ندى خرجت و كانت لابسة:.

خرجت ندى لقت جاسر...
جاسر واقف في قلب احمر محطوط بورورد و في ايديه بوكية ورد باللون الابيض اجود الانواع، و في بوستر مكتوب عليه بحبك...
ندى اتصدمت...
ندى: ايه ده؟
جاسر: بحبك...
جاسر ركع و طلع خاتم سوليتير (نوع غالي)...

جاسر: الصراحة انا عرفت بنات كتير قبلك و خدعتهم و لكن انتي الوحيدة اللي لما شوفتك قلبي مطاوعنيش اني اخسرك او افقدك و لأول مرة يا ندى اقع في الحب بجد انتي غيرتيني من ساعة ما شوفتك امتنعت عن الشرب و الستات و بعدت عن كل حاجة وحشة، ندى تقبلي انك تكوني في حياتي...
ندى كانت لسة مش مستوعبة و مصدومة...
ندى: بس انا...

جاسر: عارف هتقولي مين الاهبل اللي لسة منعرفش بعض خالص ده بس و الله العظيم حبيتك، و انا هديكي فرصة ممكن نبقي اصدقاء بس و اكيد هتحبني بس لو مبادلتنيش نفس الشعور اوعدك هختفي خالص، بس ادي نفسك فرصة...
ندى(بعد تفكير): موافقة بس بشرط متفتكرش اني كدة بحبك دي مجرد تجربة...
جاسر: ماشي يا ستي، يلا..
ندى: على فين؟
جاسر: مفأجاة...
في مكان تاني...
عند منة...

منة من النوع اللي ساعات بتحب تمشي لوحدها في اماكن متعرفهاش، فكانت ماشية...
منة ماشية و فجأة في 3 شبان طلعوا قدامها...
الاول: في ايه يا مزة ما تيجي...
الثاني: هتنبسطي اوي...
الثالث: مش هتندمي...
منة: لو سمحت منك ليه امشوا من هنا...
الثاني: ليه بس ده احنا هننبسط...
الثالث: متخافيش جربي...
منة: هو مش انا قولت امشوا...
الاول مسك ايديها و قال...
الاول: في ايه يا حلوة ما تبقي فرفوشة علشان نحبك...

منة بدأت تخاف و خلاص هتعيط...
و فجأة...
مالك: طب نزل ايديك يا روح امك...
الثاني: ده انتي طلعتي سوابق...
مالك مسك ايد الاول و كسرها...
التاني لسة جاي يضربه مالك ضربه بوكس و ضرب التالت و التلاتة جريوا خوف...
مالك: انتي بخير؟
منة: لا شكرا تعبتك...
مالك: عادي..
مالك: انتي هنا من المنطقة؟
منة: لا، و بعدين افتكرت انه هو اللي ضربها...
منة: انت حيوان و زبالة و مقرف...
مالك: بس بس ايه ده؟

مالك: عموما اسف على اللي عملته، مكانش ينفع امد ايدي عليكي، بعتذر...
منة: و المفروض اعمل ايه بقي بأسفك...
مالك: طب المفروض اعمل ايه علشان تقبلي اعتذاري..
منة(بتفكير): اممممم. اوك عايزة كريب و بيتزا و حواوشي اسكندراني و بطاطس و كفتة و لحمة و فراخ و عيش سوري و شيكولاتة و تورتة و عصير و قهوة و آيس كريم...
مالك: بسسسسسسسسس...
مالك: ده كله هتأكليه لوحدك...

منة: مش انت اللي عايزيني اقبل اعتذارلك، و كمان شكلك مش معاك فلوس...
مالك: اوف يلا قدامي هجبلك اللي انتي عاوزاه...
منة: و بيبسي و متنساش البيبسي دايت...
مالك بصلها بإستغراب..
مالك: ده كله و بعدين بيبسي دايت...
مالك: يا رب الرحمة..
مالك: يلا قدامي..
في مكان تاني...
عند حبيبة..
حبيبة مشغولة بشغلها و مندمجة و ملاحظتش اللي واقف قدامها، و بعدين رفعت رأسها...
حبيبة(بخضة): فارس...
حبيبة: اقصد استاذ فارس..

فارس: استاذ ايه بقي بعد ما رجعتي عليا...
حبيبة(بإحراج): اعمل ايه يعني...
فارس: حتى و انتي غلطانة كدة، يا ربي...
فارس: شكلي هتعب...
فارس: حصليني على اوضة مكتبي...
حبيبة: اوك...
في مكتب فارس..
حبيبة: ها ايه؟
فارس: مش ملاحظة حاجة...
حبيبة: ايه؟
فارس: يعني ان جاسر و ندى، فهد و حور...
حبيبة: ايه فيها ايه يعني، فين المشكلة؟
فارس: حمارة مبتفهميش..
حبيبة: نعم!
فارس: روحي شغلك...
حبيبة: اوف اوك...
حبيبة بعد ما خرجت...

حبيبة(في نفسها): انا حمارة يا بغل انت، بس هو كان قصده ايه، ليكون اللي فكرت فيه...
حبيبة: مش هشغل نفسي...
في مكان تاني...
فهد و عبد الحميد قدام شقة في عمارة...
فهد: هي دي الشقة؟
عبد الحميد: اه...
خبطوا الباب و فتحت ليهم خدامة...
الخدامة: اتفضل يا استاذ عبد الحميد، انسة جوليا منتظراك...
دخلوا و استنوا في الصالون...
دخلت عليهم واحدة قاعدة على كرسي متحرك...
جوليا: مين ده يا بابا؟

عبد الحميد: ازيك يابنتي وحشاني، ده فهد اخوكي...
جوليا: بجد..
جوليا: فهد صح وحشتني بجد كان نفسي اشوفك...
فهد: إنتي تعرفيني!
جوليا: اكيد هعرف اخويا...
جوليا: تعالي في حضني..
فهد قام و حضنها...
فهد: انا عايز اقعد ما جوليا لوحدنا...
عبد الحميد: ماشي يا ابني انا عليا شغل باي...
عبد الحميد باس جوليا و مشي...
فهد: انا عايز اعرف ايه اللي حصلك...
جوليا: هو بابا محكاش ليك؟
فهد: لا عايز اسمع منك...

جوليا حكتله نفس اللي عبد الحميد قاله بالظبط...
جوليا(بدموع): انا عايزة حقي...
فهد(صدقها): اوعدك هجبهولك...
جوليا: بجد يا فهد...
فهد: طبعا انتي اخت الفهد...
فهد: انا عليا مشوار هأجي ازورك قريب...
في مكان تاني...
في النادي...
جودي قاعدة لوحدها و سرحانة...
يوسف مرة واحدة قعد قدامها...
يوسف: الجميل بيفكر في مين؟
جودي: يوسف! انت ايه اللي جابك هنا؟
يوسف: جاي اشوف القمر ايه حرام...
جودي: قصدك انا؟

يوسف: انتي تعرفي قمر تاني؟
جودي(بإحراج): يعني انت شايفني قمر...
يوسف: طبعا...
يوسف: جودي...
جودي: نعم...
يوسف: الصراحة انا معجب...
جودي: قصدك ايه؟
يوسف: شبه بحبك...
جودي: انا لسة صغيرة وكمان مينفعش...
يوسف: ليه؟
جودي: لاني مش بحبك...
يوسف(اتحرج): اه تمام عموما احنا صحاب لو عوزتي حاجة انا موجود...
يوسف: عن اذنك...
جودي: يوسف أستني...
جودي: بص ان مش هكدب عليك انا مشدودة ناحيتك بس مش لدرجة الحب...

يوسف: مش لازم هخليكي تحبيني في وقت قليل متخافيش...
جودي: و لو محصلش...
يوسف: نبقي اصحاب...
جودي: اوك..
يوسف: يلا نروح سينما...
جودي: اوك يلا...
في مكان تاني...
فهد ركب عربيته و راح على شركة حور...
و طلع و خبط...
الباب خبط...
حور: ادخل...
فهد دخل...
فهد: ازيك يا حور...
حور اتفأجات بوجوده...
حور: اه اهلا اتفضل..
حور: رودينا روحي اعملي اللي قولتلك عليه...
رودينا: تمام يا فندم..
حور: و حضرتك هتشرب ايه يا فهد بيه؟

فهد: قهوة مظبوطة...
حور: رودينا اعملي قهوة مظبوطة و عصير مانجا...
رودينا: اوك...
حور: سر الزيارة...
فهد: بطمن...
حور: بصفتك...
فهد: لسة معرفش...
حور: بس انا مش فاضية...
فهد: كملي شغلك و انا قاعد...
حور: اوف اوك...
و بعد شوية رودينا دخلت بالقهوة المظبوطة و العصير و قدمتهم و خرجت...
حور نسيت وجود فهد تماما و مندمجة بالشغل و بتشرب عصير و بعدين غنت شوية و بتعمل حاجات مجنونة...
فهد: احم...

حور(بصتله و بعدين افتكرت انه كان موجود): آسفة..
في مكان تاني...
خالد راح على الفيلا و سأل على حور قالوا ليه...
إحسان: في الشركة...
إحسان: أنت مين؟
خالد: ابن عمها و هبقي جوزها...
إحسان: ايه!
خالد سابها و سأل على شركتها و وصل لقي رودينا...
رودينا: رايح فين يا فندم؟
خالد: لبت عمي...
رودينا: طب هقولها الاول...
خالد: مش محتاج اذن...
حور: يعني حضرتك يا فهد جاي ليه؟
فهد لسة هيرد، الباب اتفتح...

خالد: وينها بت عمي؟(فين بنت عمي)..
حور: ايه ده مين ده؟انت مين و عايز مين؟
حور: مين ده يا رودينا؟
رودينا: معرفش و الله...
حور: انت مين؟
خالد: انا خالد و ابقي ابن عمك...
خالد: و جدك بعتني علشان اجيبك...
حور: مستحيل...
خالد: ليه ده انتي هتبقي مراتي...
فهد بصله جامد و استغرب...
حور: نعم ازاي؟مستحيل بجد...
حور: رودينا اطلبي الsecurity...
رودينا: حاضر...
خالد: مكانك يا حلوة خطوة واحدة و تبقي ميتة...

فهد: احسنلك تمشي...
خالد: و انت مين؟انتي ازاي قاعدة مع واحد غريب...
حور: ملكش دعوة...
حور: بعد اذنك يا فهد امشي...
فهد: امشي ازاي وانتي مراتي...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة