قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

فهد: امشي ازاي و إنتي مراتي...
حور اتصدمت جدا و بصتله...
فهد: علشان كدة احسنلك يا استاذ خالد تمشي احسن ما تمشي على نقالة...
فهد: اه و قول لجدك ان انا و حور جايين نزوره قريب...
فهد قرب على حور و حط ايديه على وسطها...
فهد: صح يا حور؟
حور(بعد ما فاقت من صدمتها): اه اه طبعا...
خالد: ازاي؟
فهد: هو انت لسة هنا؟
فهد: يلا امشي و وصلي سلام لجدك...
خالد خد رجالته و مشيت...
حور انتبهت للوضع اللي هي فيه...

حور بعدت بسرعة...
حور: ايه اللي انت قولته؟
فهد: اعتقد اني انقذتك من موقف...
حور: و لو، انقذتني بكدب...
فهد: اللي انا استنتجته انك اكيد مش موافقة و كمان دول ناس صعايدة اكيد هيجبروكي على الجواز...
حور اتعصبت و رمت كل حاجة من على المكتب...
حور(بصريخ): انت ايه اللي دخلك في حياتي...
حور: انا بكرهكوا و بكره حياتي بكرهكوا ابعدوا عني سيبوني اعيش حياتي براحتي بقي سيبوني لوحدي عايزة اموت ابعدوا بقي...

و بعدين اغمي عليها فهد مسكها بسرعة..
فهد كان مستغرب من سبب انفعالها و ليه جمعت و هي بتتكلم، و شالها و وحطها في عربيته، و رودينا كانت بتعيط بصمت...
فهد راح على المستشفي و بعد ما كشفوا عليها...
الدكتور: آنسة حور عندها إنهيار عصبي حاد...
فهد: و ده بيبقي نتيجة ايه؟
الدكتور: ضغوطات مشاكل تراكمات..
الدكتور: و لازم نعملها اللي هي عوزاه و نبعدها عن المشاكل و الزعل...
فهد: اوك يا دكتور...

فهد دخل ليها الاوضة لقي حور نايمة على السرير و مغمضة عنيها...
فهد(في نفسه): انتي ملاك و لا شيطان يا حور؟
(قلبه): متحكمش عليها اكيد حصلها حاجات خلتها كدة...
(عقله): دي متستحقش تضيع وقتك عليها انسي...
(عقله): دي هتتجوزها علشان اختك و تجبلها حقها...
حور فتحت عنيها ببطء و بعدين...
حور: المفروض نعمل ايه علشان نحل المشكلة؟
فهد(كل مرة بيستغرب من تصرفاتها الغير متوقعة و شدة انهيارها و تماسكها)...

فهد: المفروض نتجوز...
حور: طب لازم نقول ليوسف...
فهد: اوك يلا اوصلك...
حور: ماشي...
فهد وصل حور ل؟يلتها...
فهد(بتردد): خلي بالك من نفسك...
حور: شكرا معلش تعباك معايا...
في مكان تاني...
عند ندى و جاسر...
ندى: الله المكان حلو...
جاسر: حلو بيكي...
ندى: شكرا، بس انا مبحبش الرومانسية خالص فاتكلم عادي...
جاسر: اول مرة اعرف ان في بنت مش بتحب الرومانسية...
ندى: اهو عرفت...
جاسر: ماشي يا ستي...
جاسر: يلا اروحك...

ندى: بالسرعة دي؟
جاسر: معنديش مانع لو قعدنا اكتر من كدة...
ندى: انا اقصد المكان حلو يستحسن دماغك متروحش بعيد...
جاسر: اه طيب هبقي اجيبك هنا...
ندى: اوك يلا...
عند منة و مالك...
مالك: براحة يا بنتي هو حد بيجري وراكي...
منة: انا بعشق الاكل، بعشقه..
مالك: نعم يا ختي!
منة: يا ابني اي بنت بتعشق الأكل...
منة: انت مش هتأكل؟
مالك: لا عامل دايت...
منة: راجل و عامل دايت، جديدة، هههههه.
مالك: طب ايه مش هتخلصي...

منة: شكلك مش معاك فلوس انا قولت كدة...
مالك: يا بت اخرسي، ينعل ابو اللي يعتذر يا شيخة..
منة: احسن تستاهل...
مالك: يلا اوصلك...
منة: لا شكرا...
مالك: مش علشان اتساهلت كتير يبقي ترفضي. كلمة واحدة قدامي...
منة: انت هتعاملني كمجرمة عندك و لا ايه؟
مالك: منة يلا قدامي...
منة: اوف حاضر يلا، هغسل ايدي...
مالك: مجنونة...
عند حبيبة و فارس...
حبيبة خارجة و مستنية تاكسي...
فارس: يلا تعالي معايا...
حبيبة: فين؟

فارس: هوصلك...
حبيبة: لا...
حبيبة: لو سمحت يا استاذ فارس انا مجرد موظفة ياريت يبقي في حدود...
فارس: غبية و متعلمتيش...
حبيبة: قصدك ايه؟
فارس مرة واحدة شالها على كتفها...
حبيبة: يا مجنون نزلني...
فارس: علشان تتعلمي..
حبيبة: اوف نزلني حالا يلا فااااااااارس يا حيوان...
فارس نزلها و ركبها عربيته...
حبيبة: يا مغفل انت حيوان...
فارس: هتغلطي هتشوفي الوش التاني...
حبيبة: و هخاف يعني...

فارس داس مرة واحدة على الفرامل...
حبيبة: آه حاسب...
فارس: تسكتي طول الطريق...
عند جودي و يوسف...
جودي: بجد كان فيلم حلو...
يوسف: عندك حق، كان حلو...
يوسف: يلا اروحك...
جودي: يلا اوك..
عند عبد الحميد كان بيتكلم فون...
عبد الحميد: ها اطلع، آمان؟
الشخص: آمان...
عبد الحميد طلع عمارة، و خبط على باب شقة...
الشخص اللي فتح: وحشتني يا باشا...
عبد الحميد: دخل، ازيك يا جوليا...
جوليا و هي بتقرب عليا...

جوليا: طول ما انت جمبي فانا بخير...
عبد الحميد: اموت فيكي، علشان كدة اخترتك انتي اللي تمثلي على فهد...
جوليا: بس انا خايفة ليكشف لعبتنا...
عبد الحميد: متخافيش...
عبد الحميد: بس انتي وحشتيني...
جوليا: و انت كمان...
عند خالد...
خالد وصل...
خالد: تعالي يا جدي شوف اللي جايبلنا العار...
مجدي: خير يا ولدي جبتها...
خالد: لا طلعت متجوزة...
ادم: نعم ازاي؟
نوران: انت متأكد...
فيروز: طلعت البت مغفلة بوها و مع عشيجها...

نوران قربت منها و ضربتها قلم على خدها...
نوران: بنتي متربية احسن منك و من اي حد...
فيروز: شوفت يا محسن...
مجدي: ما تسكت حرميك يا ادم...
ادم: نوران مغلطتش يا بوي...
ادم: انا بنتي مغلطتش...
ادم: انا بنتي متربية...
خالد: و الراجل اللي بيقول جوزها جاي هو بت عمي قريب...
مجدي: ماشي لما يجيوا نسوي حسابنا...
محسن: عرفت اسمه يا خالد...
خالد: بت عمي نادته بفهد...
ادم: انت متأكد؟
خالد: ايوه..

مجدي: كله يطلع على اوضته حالا...
فيروز: بس انا عايزة حقي...
مجدي: اهدي يا فيروز...
عند حور...
كلهم جم و حور جمعتهم و نادت دادة إحسان...
حبيبة: في ايه انا مش مطمنة؟
ندى: انا مبسوطة و مش عايزة حاجة تضايقني...
حور: لما تيجي منة...
يوسف: حور انا عايز انام...
حور: الموضوع حياة او موت...
كلهم انتظروا منة لغاية ما منة جت و لقتهم متجمعين...
منة: خير...
حور: تعالي اقعدي...
حور: الموضوع اللي هتكلم فيه يتعلق بيا...

حور حكت على خالد و على اللي هو قاله و حكت على اللي فهد قاله و اللي المفروض يتعمل...
حبيبة: يعني انتي هتتجوزي فهد...
حور: للاسف...
منة: و ده علشان متتجوزيش خالد ابن عمك...
حور: اكيد...
ندى: المفروض مننا نوافق...
حور: طبعا...
حور: و يوسف هيبقي وكيلي...
و راحت استخبت ورا دادة إحسان...
يوسف: فهد ده طلع راجل، بس برضو...
حور: ايه؟
يوسف: لازم نقول لابوكي...

حور: احنا هنتطلق في خلال كام يوم يدوب هنجيب بابا و ماما و نرجع، لاني حسيت انهم بعتوا خالد علشان يجيبني بالقوة لانه كان معاه ناس كتير...
يوسف: يعني المفروض اني اوافق..
إحسان: يوسف شوف مصلحة اختك الاول، و متنساش ان الصعايدة كلمتهم سيف، و هينفذوا...
إحسان: لكن لو حور اتجوزت اي كان الشخص هيتعصبوا الاول و بعدين ينسوا...
يوسف: موافق...
حور: هتكلم مع فهد و نتفق...
يوسف: ربنا يحميكي...
حور: شكرا...

يوسف(و هو بيتاوب): داخل انام..
كلهم: تصبح على خير...
إحسان: انا كمان هقوم...
حور: اوك يا دادة...
حبيبة: ورايا...
حور: على فين؟
حبيبة: انا قولت ورايا...
حبيبة راحت على اوضة حور و دخلوا كلهم...
حبيبة: ندى كنتي مبسوطة ليه، منة كنت جاية مع مين، حور ايه حكاية فهد...؟
حور: يا سلام، حبيبة ليه فارس هو اللي موصلك؟
حبيبة: احم انتي شفتينا...
حور: اه...
حبيبة: خلاص كل واحد يحكي...
ندى حكت كل اللي حصل بينها و بين جاسر...

منة: طول عمرك دبش...
حور: خسارة فيكي جاسر...
حبيبة: يا شيخة اتلهي انتي حد عبرك غيره...
حور: ده كان شارب حاجة و هو بيقولك بحبك..
ندى: يا سلام انا دبش عادي انتوا مالكوا...
حبيبة: يا ندى انتي بطريقة كلامك هضيعي جاسر من إيديك...
ندى: ما يضيع...
حور: سيبيها هي هتعرف قيمته لما تفقده...
ندى: و انتي يا منة...
منة حكت كل اللي حصل معاها و مع مالك...
حور: يخربيتك ده كله كلتيه...

حبيبة: يا حيوانة اتكلمتي مع اللي ضربك...
ندى: قبلتي اعتذاره ليه؟
منة: ده انا كنت بعاقبه الاكل اللي طلبته كان ب 1000 و شوية و هو ظابط مرتبه بيكفيه بالعافية...؟انا مبسوطة...
حور: عقلك جذمة...
حبيبة: طول عمرها...
منة: بس هو طلع لذيذ و مز كدة..
ندى: يا عيني يا عيني و جت تعيط لينا هنا فاكرين...
حور: يلا يا حبيبة...
حبيبة: اوك...
حبيبة حكت كل اللي حصل و اللي فارس عمله...
ندى: هو فارس تخصص شيل بس...

حور: مش قادرة ابطل ضحك الصراحة هههههههههه.
حور: مش قادرة ههههه اتخيل منظرك هههههه اكيد منظرك ههههههه مضحك...
حبيبة رمتها بالمخدة...
حبيبة: اسكتي يا حيوانة...
منة: الصراحة عندها حق ههههههه...
حبيبة: يا كلاب...
حبيبة: دورك يا حور...
حور: اوك...
حور حكت كل اللي حصل...
حبيبة: بس ليه هو قال كدة؟
حور: ما هو ده اللي بفكر فيه...
ندى: ممكن علشان راجل...
منة: كان ضرب اللي اسمه خالد و خلاص ليه يدبس نفسه...
حور: معرفش...

حبيبة: هو اللي انا متأكدة منه ان امه داعيه عليه...
حور: مش فاهمة...
ندى: قصدها انه امه دعت عليه بأنه يرزقه بواحدة هبلة و مجنونة...
حور: اه يا جذم يا حيوانات...
منة: انا متكلمتش، بس يا ترى هو هيقدر يستحملك...
حور: مش قولتلكوا جذم انا هنام باي...
حبيبة: انت هتنامي في الدائري ده انتي هتفرضي جسمك بس و انتي اساسا قاعدة على السرير...
حور: حبيبة حبيبتي اخرسي...
و بعدين جت رسالة على تليفون حور...

حور لسك هتمسك موبايلها حبيبة شدته وفتحته...
حبيبة: مكتوب اخبارك ايه!
ندى: مين ده مين ده؟
موة: دي مسجلاه مجهول...
حور: ده شخص كل شوية يبعت رسايل ليا...
حبيبة: يا عيني عليكي يا حبيبة محدش عبرك بفردة شبشب...
و بعدين تليفون حبيبة رن...
حبيبة: رقم غريب...
الخط اتفتح...
حبيبة: الو...
الشخص: الو..
حبيبة: انت مين؟
الشخص: فارس...
حبيبة: هو انا مش هخلص منك...
فارس: لا..
فارس: السهر غلط يا حلوة نامي...
حبيبة: انت مالك...

الخط اتقفل...
حبيبة: اه يا جذمة يا حيوان تقفل في وشي...
ندى: هههههه تستاهلي...
حور: برا هنام...
منة: يعني هي جنة...
حور: امشي يا بت من هنا...
حور نامت لانها كانت تعبانة...
و حبيبة برضو نامت...
ندى جالها تليفون من جاسر فتحته...
جاسر: الو...
ندى: الو..
جاسر: عارف ان الوقت متأخر اتصلت علشان اقول تصبحي على خير...
ندى: بسسس، (و بعدين افتكرت كلام حور)، و انت من اهله...
جاسر: باي...
ندى: باي..

منة كانت بتفكر في مالك و بعدين قامت انتفضت...
منة: انا مستحيل افكر فيه...
منة: انا عايزة انام بقي الله...
عند فهد...
فهد بيفكر اللي عمله صح و لا غلط، و بعدين اتصل بواحدة من اللي يعرفهم وجاتله...
الواحدة: ازيك يافهد بيه انا محظوظة اوي...
فهد: انتي جاية تنفذي شغل و تمشي...
البنت دي بدأت تفك ازرار القميص...
ونروح لمكان تاني...
مالك: مش عارف اعمل ايه خالص..
وليد(صاحبه): ايه يا عم نسيت هدي خلاص...

مالك: لا طبعا انا بحبها...
وليد: يبقي تنسي البنت اللي اسمها منة دي...
مالك: طب يلا نروح ننام...
وليد: يلا...
في الصباح الباكر...
حور صحيت و لبست و اتصلت ب فهد..
التليفون بيرن...
فهد بيصحي على صوت موبايله يقوم و يشوف البنت اللي جمبه و يبصلها باحتقار...
و بعدين يرد...
فهد(بصوت نايم): الو...
حور: اسفة لإزعاجك بس كنا لازم نتكلم..
فهد: ماشي هلبس واعدي عليكي في البيت...
حور: اوك ماشي...

فهد قام و صحي البنت و رمي ليها الفلوس على الارض...
و قام دخل حمامه..
خرج و لبس، و راح لحور على البيت، و جاب معاه فارس و جاسر...
-(فهد حكي ليهم كل حاجة ما عدا اتفاق والده معاه)
فارس: و الله و هتتجوز يا بيضة...
فهد: فااااااارس هرميك من العربية...
جاسر: في ايه روق ده انت عريس..
فهد: معنديش مانع ممكن بقي انا اريحكوا خالص...
جاسر: لا انا متجوز و عند عيال بلاش انا..
فارس: ههههه جبان..
جاسر: انت مش شايف اخوك...

وصلوا بيت حور و دخلوا، كل واحد لقي حبيبته قدامه...
يوسف: طبعا انا بشكر استاذ فهد على اللي عمله...
فهد: لا عادي دي زي اختي...
كلهم بصوا ليه بإستغراب..
حور(في نفسها): يا روح اختك...
(عقلها): مالك مضايقة ليه؟
حور: خالص مفيش حاجة...
فهد: طب انا هجيب المأذون بليل و بكرة هأخد حور علشان نروح لباباها ومامتها...
فارس: بس انا كلمت المأذون...
جاسر: و خير البر عاجله...
حور: نعم ازاي انا مش مرتبة نفسي...

فهد: اعتقد ان جوازنا على ورق مش محتاجة ترتبي نفسك...
حور(إتحرجت و بقت طماطم): احم مش كدة خالص انا اقصد مش مستعدة...
فهد(وكإنه مستمتع بخجلها): ما هي هي برضو...
حور: اوف خلاص براحتكوا...
الباب خبط، الدادة فتحت و دخلت المأذون...
المأذون: فين وكيل العروسة؟
يوسف: انا...
المأذون: فين العريس؟
فهد: انا..
المأذون: فين العروسة؟
حبيبة: هو انت جاي تتعرف على العائلة...

المأذون: سيبيني اعمل شغلي، لما تيجي تتجوزي هتعرفي ساعتها...
فارس: يا رب بقي...
المأذون: فين العروسة؟
حور (بتحاول تطلع صوتها بالعافية): انا..
المأذون: فين الشهود؟
جاسر و فارس: احنا...
المأذون: على بركة الله...
و بعد ما خلصوا...
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير...
إحسان زغرطت...
حور: خلاص يا دادة...
إحسان: هو انتي هتتجوزي كل يوم؟
جاسر: مبروك يا فهد مبروك يا يوسف...

فارس: مبروك و عقباااااااالي...
يوسف: ان شاء الله...
فهد قام و قرب من حور و حور كانت ميتة من الخوف و الإحراج...
فهد: حور...
حور: امممم..
فهد: ارفعي وشك...
حور رفعته ببطء...
فهد مسك و جهها بإيده و قرب من جبينها و باسها...
حوركانت درجة حرارة وشها 200 درجة مئوية؟
و بعدين حبيبة و ندى و منة باركوا ليها و حضنوها و قعدوا اتكلموا شوية وبعدين...
فهد: يلا نمشي...
فارس: ثانية، انسة حبيبة ثانية بس..
حبيبة: اتفضل...

إحسان: قومي يا حور وصلي جوزك...
حور: ها اه ماشي...
حو: اتفضل...
لما وصلوا للعربية بتاعت فهد...
فهد: هعدي عليكي بكرة جهزي شنطة هدومك احتياطي...
حور: اوك...
فهد: عايزة حاجة...
حور: لا شكرا يلا باي...
عند حبيبة...
حبيبة: خير...
فارس: هو نسيت اقولك...
حبيبة: ايه؟
فاوس: انا قررت ادي علاقتنا فرصة جميلة جديدة نتجوز كدة فاهمة صح يلا باي فكري...
حبيبة جاية تتكلم لقيته مشي...
حبيبة: مجنون..
منة: مين هو يا ست انتي...

حبيبة: هأحكي بليل يلا نطلع ليهم...
جاسر: عاملة ايه؟
ندى: تمام بخير...
جاسر: اوك فاضية نخرج بكرة..
ندى: هشوف...
جاسر: اوك باي...
مشيوا فارس و جاسر و فهد...
يوسف: و الله و كبرتي يا حور و اتجوزتي...
حور: متبالغش ده لفترة...
حبيبة: اه ما هو واضح ده لما المأذون قال بارك الله لكما و جمع بينكما في خير وشك جاب مية لون...
حور: ده طبيعي...
ندى: اه برضو ممكن لما جه و باسك درجة حرارتك كانت 100 درجة مئوية...

حور: يا عيال يا واطية انتوا اسكتوا الله...
منة: ما خلاص سيبوها عروسة الله...
حور: حتى انتي يا منة...
يوسف: انا مش هخلص منكوا انا رايح انام...
إحسان: مبروك يا حور...
حور قربت منها و حضنتها...
حور: شكرا يا دادة...
إحسان: يلا ناموا...
حبيبة: اوك...
طلعوا و قعدوا...
حور: ها احكوا...
منة: مخرجتش من البيت...
حبيبة حكت اللي حصل...
حور: ادي لنفسك فرصة...

ندى: اه بقي كدة عندنا واحدة متجوزة، التانية مرتبطة، التالتة في كلام لسة، الرابعة سنجل...
حور: انا مش متجوزة...
منة: اه صح ده كان كتب كتاب مني...
حور: انتوا قاصدين تضايقوني...
تليفون حور رن...
الخط اتفتح...
حور: الو يا فهد...
فهد: الو، حضرتي الشنطة و لا لسة بترغي مع صحابك...
حور: نسيت بكرة بقي...
فهد: قدامك دقيقتين و تتصلي تقولي انك خلصتي...
حور: انت مين اصلا...
فهد: ممكن اجي اعرفك اني جوزك علفكرة..

حور اتحرجت اوي و حاولت تطلع صوتها راحت قفلت التليفون...
حور: انا قايمة احضر الشنطة..
ندى: هو بدأ شغل من دلوقتي.
حبيبة: ده ما صدق يأخد حقه من القلم..
حور: اخرسوا...
و قامت و حضرت الشنطة و نامت...
في الصباح الباكر...
حور حاسة بإيد حد ماشية على وشها...
حور اضايقت...
حور(و هي لسة مغمضة عنيها ونايمة): اوف...
حور صحيت اول ما فتحت عنيها لقت في وشها فهد
حور: عااااااااااااا، انت بتعمل ايه؟

فهد: بس ايه الصوت ده؟ثانيا شكلك نسيتي اني جوزك و اتجوزنا امبارح...
حور: و لو...
و بعدين حور افتكرت هي لابسة ايه...
حور شدت الغطاء عليها لفته عليها...
حور: لف وشك...
فهد: ما انا شوفته خلاص...
(حور كانت لابسة شورت قصير جدا مبين رجليها كلها و تي شيرت بحمالة رفيعة و قصير مبين بطنها، و كان مرسوم عليه سبونج بوب)
حور: اه يا حيوان...
حور: اطلع بره...
فهد فرد على السرير...
فهد: مش طالع...
حور: اوف يا رزل...

حور قامت و لفت البطنية كلها عليها...
و دخلت خدت دوش و لبست و خرجت لقته مش موجود...
حور: اوف احسن...
فهد من وراها: حور...
حور من الخضة كانت هتقع لولا فهد مسكها و قربها منه...
حور كانت مغمضة عنيها، و بعدين فتحتها ببطء...
و اول ما شافته قدامها زقته...
حور: يلا ننزل...
فهد: اوك...
حورجابت شنطة كبيرة...
فهد: ايه ده؟احنا قاعدين يومين...
حور: انا بحب يبقي عندي لبس كتير و معايا لبس كتير عندك مانع...
فهد: براحتك...

فهد كان لسة هيمشي...
حور: استني...
فهد: ايه؟
حور: مش هتشيل...
فهد: ما في خدم...
حور: مش انت الراجل و انت الزوج المفروض تتحمل...
حور: باي...
فهد شال الشنطة و نزل بيها...
فهد: يلاا يا حور..
حور سلمت على الكل و بعدين لقت طيارة خاصة قالت...
حور: احنا هنسافر بالطيارة...
فهد: اه يلا...
حور: اوك...
ركبوا الطيارة و حور غصب عنها نامت على كتف فهد لانها مكنتش نايمة كويس...
فهد: حور حور...
حور: امممم...
فهد: وصلنا...

حور: ماشي..
وصلوا لبيت عائلة حور...
و اول ما دخلت لقت العائلة قاعدين...
ادم اول ما شافها هي و فهد مع بعض...
ادم قام و قرب منها..
حور(بسعادة): بابا، و لسة هتحضنه..
لقت قلم على وشها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة