قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

اخر حاجة وصلنا ليها في الفصل ال 11 ان فهد و حور وصلوا و دخلوا، و اول ما ادم شاف حور مع فهد، قام قرب منها..
حور: بابا، و لسة هتحضنه...
ادم ضربها بالقلم...
ادم: متقوليش دي تاني، انتي مش بنتي، عارفة ليه لانك كسرتي ثقتي فيكي...
نوران: اهدي يا ادم ارجوك...
فهد: بعد اذنك يا استاذ ادم ممكن نتكلم؟
ادم: قدامي انجز...
حور: ماما، انا...
نوران: خلاص اهدي انا واثقة فيكي...
نوران خدت حور و طلعت اوضة...

حور: ماما متصدقيش...
نوران: طب احكي...
حور حكت كل اللي حصل و اللي فهد قاله و اللي حصل...
نوران: ده كله حصل؟
حور: اه يا ماما...
نوران: يعني انتي دلوقتي مرات فهد...
حور: احم اه يعني لفترة..
نوران: يا بت...
عند فهد و ادم...
فهد حكي لادم كل اللي حصل و اللي كان لازم يحصل...
ادم: انا آسف يا بني، فهمت غلط...
فهد: لا عادي...
ادم: انت طلعت شهم...
فهد(في نفسه): و انا هطلع روحك قريب...
فهد: شكرا...
ادم: يلا ندخل...

مجدي: ها يا ولدي احكي...
ادم: ده فهد يبقي جوز بنتي، و بنتي بتحبه...
فيروز: و لا قصدك عشيجها، و اتجوزت من غير موافقة ابوها...
حور: انا مسمحلكيش يا طنط انا محترمة و كمان يوسف اخويا كان وكيلي...
فيروز: بت انتي متعصبنيش متقوليش يا طنط زي امك...
فهد: خلاص يا جماعة احنا جاين من سفر ممكن تورونا هنقعد فين...
مجدي: مستعجل اوي...
مجدي: عملتوا فرح و لا؟
فهد: لا...
مجدي: يبقي فرحكوا كمان يومين...

حور: نعم ازاي لا مستحيل مينفعش...
كلهم بصوا ليها بإستغراب...
حور: اقصد انا مش عايزة فرح...
مجدي: ليه بقي و من ميته بنأخد رأي حرمة...
حور: و ليه ان شاء الله هي الست ملهاش حرية و هي اللي تختار شكل فرحها و فستانها و اساسا لولا الست مكنتوش موجودين و كمان الست و الراجل متساوين في الحرية و كمان الرسول(ص)قال استوصوا بالنساء خيرا و قال كمان(ص) رفقا بالقوارير.

فهد كان مستغرب من ردة فعلها و من طريقة شرحها و كلامها و معجب برضو...
مجدي سكت و متكلمش خالص...
ادم و نوران كانوا فخورين ببنتهم...
محسن و خالد كانوا مندهشين...
فيروز كانت حاقدة عليها...
مجدي: فيروز طلعيهم اوضتهم...
فيروز: حاضر يا حاج...
فهد و حور طلعوا الاوضة...
حور: مصيبة مصيبة...
فهد: خير...
حور: ازاي هنام مع بعض...
فهد قرب منها و قال...
فهد: زي الناس...
حور: دماغك شمال...
فهد: هو انا عملت حاجة...

حور: احتياطي...
فهد: عموما انا نازل اتمشي شوية...
حور: احسن اتفضل...
حور غيرت و نامت من التعب، فهد طلع لقاها نايمة غير هدومه و نام جمبها، حور و هي بتتقلب حضنته..

في مكان تاني...
عند ندى...
تليفونها رن...
الخط اتفتح...
جاسر: ندى..
ندى: اممممم...
جاسر: انزلي ليا تحت...
ندى: نعم تحت فين و ليه؟
جاسر: تحت البيت و ليه مش اتفقنا نخرج...
ندى: اه اوك هلبس ثانية...
جاسر: منتظرك...
ندى نزلت و سلمت عليه و ركبت العربية...
ندى: هروح فين؟
جاسر: اختاري انتي..
ندى: امممم. ايه رأيك نروح المول و نعمل شوبينج...
جاسر: اوك...
في مكان تاني...
في شركة حور...
رودينا كانت بتشتغل و بعدين...

معاذ: اهلا...
رودينا اتخضت...
رودينا: استاذ معاذ، انسة حور مش هنا...
معاذ: انا مش جاي لحور، ثانيا اسمي معاذ بس...
رودينا: امال حضرتك جاي ليه...
معاذ: انا راجل ظابط و صريح و انا اعجبت بيكي و جاي طالب رقم والدك، مع انه معايا بس قولت اتحجج يعني، موافقة؟
رودينا: بما ان رقم بابا مع حضرتك فأتصرف انت...
معاذ: موافقة يعني...
معاذ: قولي لبابا اني جاي بكرة الساعة 7...
معاذ: باي يا مزة...

رودينا كانت مكسوفة علشان معاذ و فرحانة لانها اخير هتشيل هم من على باباها...
في مكان تاني...
عند منة...
منة لقت تليفونها بيرن...
الخط اتفتح...
منة: الو..
الشخص: انسة منة الظابط سيف معاكي اللي بيحقق في قضية ال Desgin...
منة: اه اهلا استاذ سيف...
سيف: كنا طالبينك في قسم(، )...
منة: اوك...
منة قامت لبست و راحت على القسم...
منة: نعم يا فندم...
منة لقت حد رش حاجة حاجة في وشها...
في مكان تاني...
عند حبيبة...

حبيبة مراحتش الشغل علشان متشوفش فارس..
تليفون حبيبة رن...
الخط فتح...
حبيبة: الو مين معايا؟
فارس: شكلك مسجلتيش رقمي.
حبيبة: يعني انا اغيب من الشغل انت تتصل اوف...
فارس: شكلك مودتنيش فرصة..
حبيبة قفلت التيلفون في وشه و بتلف وشها لقت فارس قدامها طالع من البلكونة...
حبيبة: انت!
حبيبة: ايه اللي جابك و ازاي جيت؟
فارس رمي نفسه على السرير...
فارس: مفيش حبيبتي غابت من الشغل...
حبيبة: انا مش حبيبتك...

فارس: ما انا عارف...
فارس: انتي خطيبتي...
حبيبة: في احلامك...
فارس: هنشوف...
فارس: اول ما حور و فهد يرجعوا هنتخطب باي...
حبيبة: انسي...
فارس: باي يا قلبي...
و نط من البلكونة...
حبيبة: مجنون..
في مكان تاني...
عند يوسف في شركته، يوسف بيكلم جودي فون..
يوسف: ازيك يا جودي...
جودي: ازيك يا يوسف...
يوسف: جودي اول ما اخوكي يرجع من سفره هأجي اتقدملك، و هيبقي في إيديك القرار...
جودي: بس...

يوسف: جودي قدامك فرصة تفكري، وانا مش هضغط عليكي، باي يا مجنناني...
جودي: اوك...
نرجع لمنة...
منة فاقت ولقت نفسها قاعدة في اوضة و قاعدة على كرسي و و ايديها مربوطة في سلسله في الطرابيزة اللي قدامها...
و بعدين الباب اتفتح...
منة: انا فين؟
الشخص حط قدامها صورة، و قال..
الشخص: تعرفيه؟
منة بصت للصورة و لقت صاحب الصورة مالك...
منة: عمل ايه؟
الشخص: إرهابي و بيتاجر في الاسلحة و المخدرات و البودرة...

منة: لا معرفهوش..
(عقلها): ازاي متعرفهوش...
(قلبها): ممكن يكون مظلوم..
(عقلها): و اروح انا في مصيبة...
(قلبها): انت مش فاهم انت، منة خليكي على موقفك...
الشخص: هسأل للمرة الاخيرة تعرفيه؟
منة: لا معرفهوش...
الشخص خرج و بعدين واحد دخل فك اديها و سابها و خرج...
منة: انتوا رايحين فين؟
و بعدين دخل مالك...
منة: مالك!
منة: انت انت...
منة: ازاي مستحيل و ليه؟و في ايه مش فاهمة...
مالك: ممكن تسمعيني...

منة ضربته في صدره...
منة: دي لعبة يا حيوان...
مالك: اهدي...
منة: ليه؟
مالك: كان لازم اعرف مراتي المستقبلية هتعمل ايه؟
منة بتحاول تستوعب...
منة: نعم ازاي؟
مالك طلع علبه فيها خاتم...
مالك: تتجوزيني؟
منة كانت مصدومة جدا...
منة: مش هينفع...
مالك: ليه؟
منة: منعرفش بعض...
مالك: هو ده السبب؟!
مالك شد ايديها...
منة: سيب ايدي...
مالك لبسها الخاتم، و قال..
مالك: دلوقتي يا منتي بقيت ملك لمالك...
في مكان تاني...

في؟يلا عبد الحميد...
إيناس: عيد الحميد كنت فين؟
عبد الحميد: من امتي و انتي بتسألي؟
إيناس: إنت متغير...
عبد الحميد: ملكيش دعوة...
إيناس: إنت مش هتبطل شر...
عبد الحميد: هو انا عملت حاجة؟
إيناس: ناوي تعمل، الشر باين يا عبد الحميد في عنيك...
عبد الحميد: ماشي يا إيناس...
إيناس: مش هسيبك تدمر عيالي...
إيناس: كفاية اللي حصل زمان...
في مكان تاني...
عند حور و فهد...

حور بتفتح عنيها، و جاية تقوم، لقت نفسها في حضن فهد و قريبة منه جدا، و هو ماسكها جامد...
حور كانت في قمة إحراجها...
حور: يا ربي! ايه المصيبة دي؟
حور: احم، فهد يا فهد...
فهد كان نايم نوم عميق كأنه اول مرة يحس بالأمان...
حور: فهد يا فهد...
حور: اوف فهد قوم بقي...
حور حاولت تخلص نفسها لكن معرفتش...
حور اتنهدت و نامت تاني...
حور قاعدة عمال تغني و تتكلم مع نفسها علشان مش عارفة تقوم...

فهد بيفتح عينه، و لقاها بتقول...
حور: انا واحدة صغننة صغنننة تيري تيري الله اوبا بقي يا ربي زهقت اوف هو البغل مش عاوز يصحي الله...
فهد: لا البغل صحي...
حور(اتخضت): فهد اخيرا صحيت كنت فكراك ميت...
فهد: خفيفة...
حور: لا ظريف، بقالي ساعة مش عارفة اقوم من جمبك...
فهد(بخبث): ليه هو انا حضني حلو للدرجة دي...
حور وشها جاب الوان...
حور: لا مش كدة انت فاهم غلط...
فهد: فهميني الصح...
حور: اوف بقي انا قايمة استحمي...

فهد: ماشي...
حور خرجت و كانت لابسة بنطلون و سويت شيرت باللون الاسود قصير شوية و فاردة شعرها...
و فهد لبس بنطلون جينز و تي شيرت باللون الاسود...
حور: احنا متفقين بقي...
فهد: انتي لونك المفضل ايه؟
حور: اسود...
فهد: و انا، يبقي بس..
حور: اه بقي ايه الغرض من السؤال؟
فهد: حمارة و غبية...
حور: لا مسمحلكش...
فهد: هتعملي ايه؟
حور لسة هترد، الباب خبط...
حور: ادخل...
دخلت خدامة...

الخدامة: مجدي بيه بيقولك انتوا هتعقدوا اليوم كله في الاوضة...
فهد: خلاص نازلين...
حور: يلا...
نزلوا و قعدوا...
مجدي: يا ترى ايه سر الغيبة؟
فهد: كنا نايمين...
خالد: و انتوا بقي اتجوزتوا ازي؟
حور: زي السكر في الشاي؟
ادم كان عارف جنون بنته...
ادم: خلاص يا خالد...
مجدي: و انت بقي يا فهد بتشتغل ايه و ابوك اسمه ايه؟
فهد: انا راجل اعمال و بشتغل في ال business
و بيقولوا عليا الفهد، و والدي اسمه عبد الحميد...

مجدي: بسم الله ما شاء الله...
خالد: جدي متنساش ان حور من حقي انا...
فيروز: و متنساش يا حاج ان نوران ضربتني...
فهد: شكلك مش راجل يا خالد...
خالد(بعصبية): قصدك ايه؟
فهد: مفيش حد بيقبل على نفسه يتجوز مدام..
حور اتصدمت جدا من كلامه و قعدت تكح لغاية ما شرقت و جابوا ليها ماية و شربت...
نوران: انتي كويسة؟
حور: اه اه، و بصت لفهد...
مجدي: انتوا كاتبين كتابكوا...
فهد: يعني مراتي...

فهد: عن اذنكوا عايز انا و مراتي نتفرج على البلد...
فهد خد حور و خرجوا...
حور: انت مجنون ايه اللي انت قولته؟
فهد: انا بحاول اخلصك من خالد...
فهد: ثانيا لغاية ما نتطلق انا جوزك و صوتك ميعلاش...
حور: متصدقش نفسك، كلها كام يوم و نتطلق...
فهد شدها ناحيته جامد و، (لخيالكوا)
في مكان تاني...
عند يوسف...
لقي الباب بيخبط...
يوسف: ادخل...
جودي دخلت...
يوسف: جودي في ايه؟
جودي: موافقة اتجوزك...
يوسف: حصل ايه؟
جودي: مفيش...

جودي: تعالي في اقرب وقت و اطلبني...
يوسف: ماشي يا حبيبتي...
جودي: باي..
يوسف: اوصلك؟
جودي: لا معايا عربية...
(طبعا عايزين نعرف ليه جودي غيرت رأيها و قالت كدة...
Stop...
جودي كانت راحة تقول لباباها حاجة و قبل ما تدخل الاوضة...
إيناس: مش هسيبك تدمر عيالي...
عبدالحميد: انتي لسة منستيش...
إيناس: انا لسة مش مصدقة انك خرجت من عصابة المافيا...
عبد الحميد: إيه لازمة الكلام ده...

إيناس: علشان انت قتلت بنتي، و رحت جبتلي بنت بدالها من مراتك التانية...
عبد الحميد: إيناس انا مكنش قصدي...
إيناس: امال انا بنتي ماتت ليه مش من المخدرات اللي انت بتبيعها...
عبد الحميد بصلها...
جودي جريت لبست هدومها و راحت ليوسف، )
نرجع تاني...
في مكان تاني...
عند حبيبة و منة و ندى...
حبيبة: حور وحشتني...
منة: و انا...
منة: انا هقول ايه اللي حصل...
ندى: ايه؟
منة حكت كل حاجة حصلت...

حبيبة: واو يا بختك حور هتفرح اوي...
ندى: مبروك، و طريقة حلوة و جميلة...
ندى: احكي عملتي ايه يا حبيبة..
حبيبة حكت كل اللي حصل...
ندى: ده مجنون...
حبيبة: اه مجنون، للأسف...
منة: ما انتوا مجانين زي بعض هتتفاهموا...
ندى: هههه عندك حق...
حبيبة: ظريفة، و انتي عملتي ايه يا تري؟
ندى: هوريكوا الهدوم اللي اشتريته...
ندى ورتهم الهدوم...
حبيبة: واو زوقه خرافة...
منة: يا بختك حبيبك زوقه حلو...

ندى: بت متقوليش الكلمة دي تاني...
حبيبة: خلاص يا ستي...
نروح لمكان تاني...
عند حور وفهد...
حور اتصدمت جدا و فضلت شوية مش مصدقة و بعدين جريت على البيت...
فهد اندهش من اللي هو عمله، و بعدين كبر دماغه..
نوران: فين فهد يا حور؟و رجعتي لوحدك ليه؟
حور مكنتش قادرة تأخد نفسها، و بعدين لقت ايد بتلف على وسطها...
فهد: انا اهو يا نوران هانم...
نوران: شكرا يا فهد...
حور(و هي بتحاول تطلع صوتها): انا هطلع انام...

فهد: يلا و انا كمان...
حور بصتله بغيظ و فهد بصلها باستمتاع و انتصار...
طلعوا الاوضة...
حور: انت هتنام على الارض فاهم...
فهد: لا مش فاهم...
حور: طلعت ظريف...
فهد: و اعجبك علفكرة...
حور: انا عايزة انام، و راحت غيرت هدومها و كانت محرجة تخرج باللي هي لبساه، لان ده لبس البيت بتاعها اساسا...
فهد لاحظ تأخرها...
فهد: حووووور يلا اطلعي...
حور: انا بفكر انام في الحمام...
فهد استغرب و راح فتح الباب...

حور: عااااااا، ازاي تدخل كدة...
فهد: عادي، و كمان في ايه اخرجي...
حور كانت محرجة جدا و باصة في الارض...
فهد عرف هي محرجة ليه، حور كانت لابسة
شورت قصير و تي شيرت بحمالة و التي شيرت على قد الجزء اللي فوق و كل بطنها باينة...
فهد: اولا انا جوزك و مفيش إحراج، ثانيا جوازنا على ورق الا اذا انتي غيرتي رأيك، ثالثا متتكسفيش تاني...
فهد: يلا ننام..
حور: اوك...
فهد خرج...

حور(بتكلم نفسها): يا ربي انا مكسوفة اوي اعمل ايه...
فهد: حور يلا اطلعي...
حور طلعت...
حور: عاااااااااا، فهد الحق...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة