قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

حور: عاااااااااااااا، فهد الحق...
فهد(بخضة): ايه في ايه؟
حور: ثعبان...
فهد بص ناحية ما حور بتشاور لقي ثعبان فعلا...
فهد: تعالي ورايا...
حور راحت ناحيته و وقفت جمبه...
حور: انت انت هتقتله ازاي، انا خايفة...
فهد: اهدي متخافيش...
فهد كان رايح ناحية الثعبان حور مسكته...
حور: ايه رايح فين لا ممكن يسمك و تموت لا...
فهد: هو انتي خايفة عليا مثلا؟
حور: لا بس يعني، روح اتصرف..
فهد: ابعدي...

فهد راح ناحية الثعبان و ضربه برجله و حور ناولته شماعة...
فهد: هو صرصار...
حور: ممكن تساعدك...
فهد: هبلة انا متجوز هبلة...
حور: احترم نفسك...
فهد(و هو بيقرب منها): و لو محترمتهاش...
حور: الثعبان...
فهد: جبانة...
حور: مفيش حد مش بيخاف من الثعابين...
فهد: اه اه عندك حق؟
حور جاية تخرج من باب الاوضة...
فهد مسكها جامد و زقها على السرير...
حور(بعصبية و خضة): ايه انت مجنون؟
فهد: و حضرتك كنتي ناوية تخرجي كدة...

حور نسيت هي كانت لابسة ايه و إحراجها...
حور خدت هدوم، و دخلت غيرت و خرجتله...
فهد: جهزي هدومك...
حور: جاهزة...
فهد: و انا هروح اقول لادم بيه و مامتك...
حور جريت عليه بسرعه...
حور: و هتسبني لوحدي مع الثعبان ده؟
فهد: حور حبيبتي ده ميت...
حور: و لو خدني معاك برضو...
فهد: تعالي...
نزلوا تحت...
سعدية: خير يا بتي؟
حور: مفيش يا طنط، في ثعبان...
مجدي: ازاي يعني؟
فهد: خلاص يا جماعة انا قتلته...

فيروز: و مجتلجيش ليه؟(قتلكيش)..
نوران: انتي ايه يا شيخة؟بتكرهي ولادي ليه..
منار(مرات اخو ادم): خلاص محصولش(محصلش) حاجة...
ادم: انت شايف يا بوي؟بنتي كانت هتموت...
فيروز: و اهي للاسف عايشة...
فهد قرب منها كانت بتفصلهم خطوة...
فهد: متخلينيش اندمك على اليوم اللي اتولدتي فيه...
حور: خلاص يا فهد..
فيروز: شايف يا محسن...
محسن: خلاص يا فيروز، خلاص يا فهد يا ابني...
فهد: مراتي و اهلها خط احمر، علشان متندميش..

حور اتكسفت اوي لما قال مراتي...
فهد طلع تليفونه...
الخط اتفتح...
فهد: الو يا جاسر...
جاسر: ايه يا عريس؟
فهد: ابعتلي الطيارة الخاصة هنسافر كمان ساعة...
جاسر: ماشي...
فهد: استاذ ادم و نوران هانم احنا هنمشي كمان ساعة...
نوران: ماشي حالا اكون جاهزة...
جهزوا كلهم، و خلاص الطيارة وصلت...
خالد: مش هسيبك يا فهد، حور ملكي فاهم...
فهد اتعصب جدا و راح ناحيته و ضربه بوكس و التاني...
حور اتدخلت...
حور: بس يا فهد خلاص...

ادم: يا بني خلاص...
فهد خد حور و راحوا يركبوا...
حور كانت قاعدة جنب فهد...
ادم: حوووور...
حور: نعم يا بابا...
ادم: تعالي هنا جنب امك...
حور: اه حاضر..
فهد: خليها يا استاذ ادم هنتكلم في حاجة..
ادم: مش مرتاح...
نوران(بهمس): ما خلاص يا راجل...
حور نامت على كتف فهد...
في مكان تاني...
عند رودينا في بيتها...
رودينا كانت جاهزة و لابسة...
الباب خبط، معاذ دخل...
تامر(والد رودينا): اهلا يا بني، نورتنا..

معاذ: بنورك يا عمي...
معاذ: انا صريح انا جاي اطلب ايد بنتك و انا ظابط في المخابرات...
تامر: لا انت صريح فعلا...
رودينا دخلت و قدمت القهوة و جاية تمشي...
معاذ: رودينا ممكن تقعدي؟
رودينا بصت لباباها، و باباها شاور ليها بمعني اقعدي...
تامر: خير...
معاذ: خير البر عاجله، و انا شاري و عايز اتجوز...
تامر: بس...
معاذ: مفيش بس اعتقد ان رودينا موافقة و لا ايه؟
رودينا: اللي بابا يشوفه..

معاذ: موافقة قالت اللي تشوفه، الفاتحة بقي...
كلهم استغربوه و قرأوا الفاتحة...
تامر: مبروك...
معاذ: الله يبارك فيك، الخطوبة كمان اسبوع و الفرح كمان اسبوعين...
رودينا: نعمممم!
معاذ: كتير صح؟
تامر: اهدي يا بني...
معاذ: بص حضرتك اجازتي مش طويلة، و كمان شقتي جاهزة رودينا بس هتيجي بهدومها بعد اذنك يعني...
تامر: طب نفكر...
معاذ: لا لا كدة هيضيع وقتنا اوي...
معاذ: يا عمي وافق بقي...
تامر: خلاص موافق...

معاذ: مبروك يا رودي...
رودينا كانت مكسوفة خالص...
معاذ: استأذن انا...
تامر: ما انت قاعد...
معاذ: شكرا...
معاذ مشي...
تامر: لا شاري بجد...
رودينا قامت دخلت اوضتها...
في مكان تاني...
عند البنات...
ندى: انا فكرت في حاجة...
حبيبة: خير...
منة: قولي..
ندى: ازاي مالك ده عمل كدة و جابك المخابرات و ازاي هو بيحقق في قضية رامي، هو ايه بالظبط..
حبيبة: عندك حق..
منة: امممم. انا هتصل بيه و اعرف...
ندى: افتحي اسبيكر...

منة: اوك...
منة اتصلت بمالك..
الخط اتفتح...
مالك: منتي عاملة ايه؟
منة: بخير، كنت عايزة اسأل سؤال..
حبيبة(بهمس): يا غبية مش علطول...
مالك: عرفته..
منة: ايه؟
مالك: طب مش هتقفلي السبيكر...
منة و ندى و حبيبة الصدمة أثرت عليهم..
منة: لا خالص...
مالك: اه ما انا عارف...
مالك: عموما انتي عايزة تعرفي انا ازاي عملت اللي حصل الصبح..
منة: صح..

مالك: انا يا ستي ظابط مخابرات، و سيف يبقي صديقي كنت قاعد معاه، فاكتشفت انك متهمة و الكلام اللي المعروف ده، حليت لغز السرقة مع سيف و طلبت منه يعمل اللي حصل بس يا ستي...
منة: اه فهمت، باي...
مالك: استني...
منة: عايزة انام..
حبيبة: برنس...
ندى: متنسيش انك شبه مرتبطة...
حبيبة: غوري يا به، انا حبيبة ترتبط بده ليه، مجنونة انا و لا مجنونة مكنش مجنونة...
يوسف رجع البيت و سمعهم...
يوسف: هو مين ده؟

حبيبة: ها مين مفيش...
ندى: لا خالص...
منة: انت فاهم غلط...
يوسف: فهموني طيب اصل فهمي على قدي...
حبيبة: يوسف متبقاش رخم و رزل...
يوسف: لا و الله...
حور(من وره): اه و الله...
يوسف لف لقي حور حضنها و لف بيها شوية...
يوسف: وحشتيني اوي...
نوران: و النبي...
يوسف: ماما وحشتيني، وحضنها...
و راح حضن ادم و سلموا على بعض و يوسف سلم على فهد...
منة و ندى و حبيبة سلموا على حور و حضنوها...
حبيبة(بهمس): ها حصل ايه قولي...

ندى(بهمس): احكي بقي...
منة(بهمس): سوبوها، بس قولي يعني نبذة مختصرة..
حور زقتهم و راحت قعدت...
حور: شكرا ليك يا استاذ فهد، نشوف بقي هنتطلق امتي...
فهد(اعتبر كلامها هواء): استاذ ادم انا جاي انا و اهلي بكرة...
ادم: تنورونا، بس ليه؟
فهد: بكرة بقي...
حور: هو حضرتك مسمعتنيش. و لا بتستعبط...
فهد: بكرة تعرفي بستعبط و لا لا...
و قام و كان هيمشي، بس رجع
فهد: اه...
و قرب ناحيته حور و نزل لمستواها...

و باسها من جبينها، و بعدين مشي...
الكل كانوا مستغربين، حور كانت بتموت من الاحراج و طلعت على فوق...
نوران: ايه سر اللمة؟
منة: اصل رامي اضرب بالنار...
ادم: ازاي و ده حصل ليه و امتي؟
يوسف: انا هاحكي...
يوسف حكي كل اللي حصل...
نوران: ده كله حصل...
حبيبة: احنا هنقوم بقي...
و طلعوا على اوضة حور...
حبيبة: لاما تتكلمي لاما تموتي اختاري..
حور: في ايه؟ما تحكوا انتوا...
حور: خلاص خلاص هتكلم...
حور حكت كل حاجة...

ندى(بشك): بس؟
حور(بتوتر): اه هيكون ايه...
حبيبة: مش عارفة اسألي نفسك..
حور: اوف و و و الصراحة احم يعني اوف...
منة: خلاص فهمت، باسها...
حبيبة: لا مستحيل...
حور: قفلوا...
حور: احكوا...
منة حكت...
حور: واو احلي قصة بتاعتك...
حبيبة: الصراحة الواد طلع محترم...
حور: و انا ضربته بالقلم...
حور: وريني الخاتم...
منة ورتها الخاتم...
حور: واو ذوقه تحفة
منة: شكرا...
حبيبة حكت...
حور: طب كويس واد شاريكي...

حبيبة: يععع انا مش هتجوزه انا...
حور: روحي ده لو عبرك تاني...
حبيبة: تفتكري...
حور: اكيد...
حور: ها يا مغرورة احكي يا شهرزاد...
ندى: حكت و قامت فرجتها على الهدوم...
حور: واو برضو لا انتوا خرافة انتوا التلاتة يا بختكوا..
حور: يلا انام مش قادرة..
كلهم قاموا، حور بتحاول تنام مش عارفة تحضن المخدة برضو مش عارفة تنام..
حور: اوف نامي بقي الله...
في مكان تاني...
في؟يلا عبد الحميد...
فهد جمعهم كلهم...

فهد حكي اللي حصل معاه ومع حور...
عبد الحميد كان مبسوط من اللي عمله فهد في حور...
جاسر: انا عايز اتجوز ندى...
إيناس: ثانية بس يعني فهد انت دلوقتي متجوز و لا...
فهد: اه، و هطلق...
عبد الحميد: بس...
فهد: بابا اصبر...
جاسر: يا ناااس حسوا بيا، عايز اتجوز ندى...
فارس: و انا هطلب ايد حبيبة بكرة...
إيناس: و الله و كبرتوا و هتتجوزوا...
فهد: مش مشكلة، جهزوا نفسكوا بكرة رايحين نخطب لفارس و جاسر...
كلهم مشيوا...

عبد الحميد: فهد استني...
فهد: ايه؟
عبد الحميد: انت هطلق حور...
فهد: اه، عايز انام...
عبد الحميد(بيكلم نفسه): ازاي لازم اكسرها...
عبد الحميد: طب و حق اختك...
فهد: متخافش...
و سابه و دخل ينام...
فهد مش عارف ينام خالص، كأنه اتعود على نومه جنب حور...
في الصباح الباكر...
في؟يلا عبد الحميد، تسارع احداث...
الكل لبس و جاهز...
1-فهد كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض..
2-جاسر كان لابس بدلة رمادي و قميص ابيض..

3-فارس كان لابس بدلة كحلي و قميص اسود..
4-جودي كانت لابسة فستان قصير باللون الاحمر..
و كدة الكل جاهز راحوا ناحية؟يلا الشاذلي...
اما بقي في؟يلا الشاذلي...
الكل جهز و لبس...
1-يوسف لبس قميص بيبي بلو و بنطلون...
2-حور كانت لابسة فستان اسود قصير لحد الركبة..
3-ندى كانت لابسة فستان باللون الابيض و قصير شوية...
4-حبيبة كانت لابسة فستان لونه ازرق غامق شوية...
5-منة لبست جيبة قصيرة لونها اسود و قميص لونه احمر...

و كدة بقوا مستعدين...
عائلة عبد الحميد وصلت...
ادم رحب بيهم...
ادم: شرفتونا...
نوران: البيت نور...
إيناس: منور بناسه..
نوران: تسلمي...
البنات دخلوا و سلموا...
و قعدوا، حور اتصلت برودينا وقالتلها تيجي...
الباب خبط...
الخدامة فتحت...
لقت معاذ، دخل و رحب بيه الجميع...
و بعدين بشوية، رودينا جت...
و سلموا عليها وقعدوا...
عبد الحميد جاي يتكلم، الباب خبط...
الخدامة فتحت...
منة: انت ايه اللي جابك؟
مالك: انتي مالك؟

ادم: مين ده؟
حور: صديق عائلة...
معاذ: ايه ده مالك؟
مالك: معاذ ازيك وحشتني...
فهد: شكلنا كلنا اتجمعنا...
ادم: حضرتك طلبت تيجي ليه؟
عبد الحميد: إحنا جايين نطلب الانسة ندى لجاسر...
مني(والدة جاسر): مش هتلاقي زيه...
عبد الحميد: و جايين نطلب الانسة حبيبة لفارس...
حبيبة و ندى اتصدموا، حور و منة كانوا مبسوطين..
مالك: و انا جاي اطلب ايد منة...
منة الصدمة شلتها...
حور كامت مبتسمة كالبلهاء؟

يوسف: بما ان الكل هيتجوز ليه انا لا؟
يوسف: و انا طالب ايد جودي...
جودي اتحرجت...
معاذ: و انا و رودينا قرأنا فتحة...
حور: يا واطية من غيري...
رودينا: خلاص بقي معلش...
ادم: ايه ده هو يوم الجواز العالمي...
نوران: هي حور هتتطلق الكل يتجوز...
حور: علشان تعرفوا اني بضحي...
فهد: و انا عايز اتمم جوازي من حور...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة