قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

آخر حاجة وصلنا عندها في الفصل التاني ان البنات دخلوا و ناموا...
نبدأ روايتنا في الصباح الباكر..
بتقوم حور من على السرير بكسل و تدخل الحمام تأخد دش و تخرج تلبس جيبة قصيرة لحد الركبة باللون الكشميري و تي شيرت باللون الابيض و تفرد شعرها و بعدين تروح تصحي منة علشان شغلها
حور: منة قومي يلا علشان الشغل..
منة: ماشي هقوم، و تكمل نوم
حور: يا بت انتي قومي هتتأخري..
منة: مش هروح ارتاحي بقي...

حور: بقي كدة ماشي..
و تروح تصحي ندى..
حور: ندى..
ندى: اممم
حور: معلش لو تعرفي تأجلي شغلك علشان خاطر حبيبة و تقعدي معاها، تمام
ندى: تمام ماشي..
حور: باي انا راحة لبابا..
ندى: باي..
حور تخرج تفطر و بعدين تنزل...
تركب عربيتها و بتسوق و مشغلة اغاني و منسجمة اوي و بعدين تلاحظ عربية ماشية وراها..
فحور بذكائها و زي ما علمها اخوها عرفت ازاي تهرب و تفوت منهم و وصلت لشركة والدها..

طلعت و خبطت على مكتب والدها و دخلت اول ما دخلت والداها فرح جدا..
ادم(والد حور): أخيرا السنيوريتا قررت تحن علينا و تيجي تزورنا..
حور: في ايه يا بابا محسسني اني كنت مسافرة..
ادم: ماشي ماشي مع اني محسبتكيش على بياتك امبارح..
حور: و الله حبيبة عملت حادثة و اكيد مش هسيبها لوحدها...
ادم: ايه ده بجد طب انا لازم اطمن عليها..
-ادم والد حور بيعتبر حبيبة و منة و ندى بناته و -فبيخاف عليهم زي حور بنته...

حور: متقلقش هي بخير مجرد التواء..
ادم: طب سلميلي عليها، مقولتليش بقي ايه سر المفأجاة دي؟
حور: انا حور بنت ادم الشاذلي قررت اشتغل في الشركة...
ادم: أخيرا يا قلبي تنوري الشركة وقت ما انتي عايزة...
حور: بس يا بابا تعاملني كإني موظفة عندك...
ادم: بس انتي ليكي نسبة في الشركة...
حور: مش لازم يا بابا المهم عايزة اشتغل براحتي بليز مترفضش؟
ادم: خلاص ماشي على شغلك يا انسة حور..
حور: اموت في الجميل لما يحن؟

ادم: مش هتتغيري..
حور: باي..
ادم: بااي، اه السكرتيرة هتوريكي تعملي ايه...
حور: ماشي يا حاج...
ادم: بردو مفيش فايدة...
في مكان تاني
في شركة فهد
بيدخلوا الناس اللي كانت بتراقب حور بس حور قدرت تهرب منهم...
واحد من الرجالة: هربت مننا يا باشا..
فهد: انا مشغل حمير ازاي هربت يعني..
واحد تاني: منعرفش يا باشا قدرت تفلت مننا..
فهد: انا مشغل بهايم انتوا مطرودين...
جاسر و فارس دخلوا في اللحظة دي.
جاسر: في ايه حصل ايه..

فهد: اللي حصل اني مشغل ناس مبتفهمش..
فارس: خلاص روحوا انتوا يا رجالة..
واحد من الرجالة: يعني مش هنطرد يا بيه..
جاسر: لا خلاص متخافوش..
جاسر: في ايه يا فهد...
فهد: ابعتهم وراها تعرف تهرب منهم..
جاسر: وراها!هي مين دي يا فهد؟
فارس: ما تفهمنا يا فهد..
فهد: دي البنت بتاعت امبارح...
فارس: اهاااااا افتكرت...
جاسر: ما تفهموني معاكوا، بنت مين و ايه اللي حصل امبارح؟

فارس حكي كل اللي حصل لجاسر و فهد عيونه جامدة كل ما بيفتكر...
اول ما فارس خلص جاسر انفجر من الضحك و قعد يضحك و مش قادر يجمع كلمة...
جاسر: يعني انت هههههههههه.
جاسر: لا مش قادر. هههههههههه.
فهد فتح درجه و طلع مسدسه و وجهه نحو جاسر و قال..
فهد: ده ممكن يسكتك..
جاسر سكت فورا و فارس هو اللي ضحك المرة دي
فارس: جبان هههههههههههه
جاسر: انا بضحك على خيبتكوا انتوا الاتنين...

جاسر: واحد يتضرب بالقلم و التاني يتعامل بالشفقة...
جاسر: البت دي قادرة ازاي قدرت تضرب الفهد دي عندها شجاعة على كدة..
فهد: قصدك غباوة هي اللي فتحت الجحيم على نفسها...
جاسر و فارس: قصدك ايه؟
فهد: قصدي اني هخليها تتمني الموت و مش هتلاقيه، (كان بيبتسم بخبث و سخرية )
جاسر و فارس فضلوا الصمت، و فارس سرح في حبيبة...
في مكان تاني
جودي قاعدة في النادي مع انچي، وبيتكلموا..

انچي: قولتي هتيجي البارتي المرة اللي فاتت و مجتيش ليه؟
جودي: قولتلك مكنش ينفع عادي يعني..
جودي: بس نعوض النهاردة، بابا مسافر و ماما و فهد علطول في الشغل و فارس عادي...
انچي: ده احنا هنستمتع بقي..
جودي: أكيد، انا هروح الحمام..
انچي: ماشي يا جودي...
جودي و هي ماشية خبطت في شخص و كانت هتقع لولا الايد اللي مسكتها..

جودي كانت خايفة لتقع و مغمضة عنيها و اللي ماسكها كان بيدقق فيها و شارد و بعدين فاق من شروده و خلاها تقف لغاية ما فتحت عنيها..
جودي: مش تفتح..
الشخص: آسف مكنش قصدي...
جودي: اوك..
و لسة هتمشي...
الشخص: طب مفيش شكرا..
جوزدي: و انت مين اصلا(بسخرية) مغرورة اوي البت دي
الشخص: انا يوسف
جودي: ها!
يوسف: ايه انا قولت اسم غريب بقولك اسمي يوسف..
جودي: مسألتكش عن اسمك..
يوسف: ماشي يا قمر..

جودي مشيت و هي متعصبة و هو مشي و هو مبسوط مكنش عارف السبب بس كان فرحان...
في مكان تاني
في؟يلا عبد الحميد (والد فهد)
عبد الحميد: حبيبتي شوفي لو ناقص حاجة علشان ميعاد الطيارة...
إيناس: لا يا حبيبي انا جاهزة هنسلم على العيال و نمشي بس...
عبد الحميد: ماشي يا قلبي...
إيناس اتكسفت..
عبد الحميد: اموت في اللي بيتكسفوا...
إيناس: نفسي بجد ناخد عيالنا و نسافر بعيد عن هنا بعيد عن المشاكل...

عبد الحميد: و انا نفس تبعدي عن النكد يا إيناس..
عبد الحميد: انا رايح اتصل بالعيال علشان نسلم عليهم..
إيناس: ماشي..
عبد الحميد بيتصل على فهد..
الخط اتفتح..
عبد الحميد: فهد جيب فارس و جودي علشان نسلم عليكوا قبل ما نسافر...
فهد: مش لازم يعني..
عبد الحميد: دي رغبة امك يلا تعالي...
فهد: ماشي..
عند فهد...
كان فهد و جاسر و فارس بيشتغلوا لما جه تلفون فهد
فهد: فارس يلا علشان نسلم على ابوك و امك قبل ما يسافروا...

فارس: ماشي..
فهد: تعالي معانا يا جاسر...
جاسر: اوك ماشي..
فهد: فارس اتصل بجودي شوفها فين نأخدها معانا..
فارس: ماشي..
فارس اتصل بجودي..
الخط اتفتح..
فارس: جودي انتي فين؟
جودي: في النادي..
فارس: طب احنا هنعدي عليكي...
جودي: ماشي..
في مكان تاني...
في شركة ادم الشاذلي تحديدا في مكتب حور
حور(بتكلم نفسها): ياااه اخيرا خلصت اوف ده ايه الهم ده...
الباب خبط..
حور: ادخل..
فبتدخل سكرتيرة والدها..

السكرتيرة: استاذ ادم طالب حضرتك...
حور: ماشي شكرا، ثانيا انا اسمي حور مش حضرتك ماشي يا...
السكرتيرة: رودينا يا فندم...
حور: تاني القاب!
رودينا: بس حضرتك بنت الباشا...
حور: و لو انا اسمي حور و بس فاهمة يا رودي لو مش هضايقك طبعا...
رودينا: لا خلاص يا فندم اقصد يا حور...
حور: ايوه كدة هروح انا اكلم استاذ ادم...
حور: نبقي نتكلم...
حور: باي..
رودينا: باي...
حور بتدخل اوضة والدها بعد ما بتخبط..

حور: حضرتك طلبتني يا استاذ ادم؟
ادم: ظابطة الدور صح..
حور: انا هنا موظفة...
ادم: ماشي يا موظفة يلا علشان اوصلك...
حور: لا انا هروح لوحدي..
ادم: حور متعانديش..
حور: بابا انا لازم اعتمد على نفسي اوك باي...
ادم: : حور..
حور: باي يا Boss.
في مكان تاني
في شقة البنات..
حبيبة قاعدة مع ندى و منة و بيتكلموا و بيهزروا..
و فجاة بيشموا ريحة حاجة بتتحرق
ندى: يا نهار اسود الكيكة بتتحرق...
منة: انتي السبب..
ندى: انااااا!

حبيبة: انتوا بتتخانقوا و الكيكة بتتحرق..
ندى: اه صح...
ندى و منة بيجروا على المطبخ و بيطفوا الفرن بسرعة..
و حبيبة بتروح ليهم بس ببطئ علشان رجلها..
حبيبة: وروني خيبتكم منك ليها..
ندى: منة السبب..
منة: انا بردو اللي السبب لا انتي..
و يفضلوا هكذا و حبيبة ساكتة لغاية ما حور تفتح الباب و تسمع صوتهم و تخش المطبخ و تقول..
حور: بسسسسسسسس
حور: انا السبب...
كلهم بصوا ليها بإستغراب..

حور: ايوه انا السبب علشان مصاحبة عيال زيكوا عيال مقرفة...
و سابتهم و دخلت غيرت هدومها لشورت و تي شيرت بنص، و خرجت..
و هما باصين عليها...
حور: مالكوا باصين كدة ليه...
ندى: انتي طبيعية؟
حور: اه...
منة: متأكدة؟!
حور: في ايه؟!
حبيبة: سيبك منهم، احكي عملتي ايه؟
حور: مفيش اشتغلت و ورايا شغل فتصبحوا على خير باي...
كلهم قالوا: باي، و انتي من اهله..
و قاموا هما كمان ناموا...
في مكان تاني...
في الديسكو..

جاسر و فهد و فارس دخلوا و طبعا كل البنات عينهم عليهم فمن لا يعرفهم...
قعدوا هما التلاتة في مكانهم..
و بعدين تلات بنات جم كل واحدة قعدت جمب واحد و اصبحوا يتحدثون في أمور لا يجوز قولها و أشياء لا يجوز فعلها...

في مكان تاني آخر...
تجلس جودي بفستانها الفاضح و الصاخب و تضحك مع ده و تهزر مع ده و تقعد جمب ده و تستمتع و تشرب الخمر...

في مكان تاني..
حيث غرفة يوسف..
يوسف(بيكلم نفسه ): هي مين دي اللي تخليني كدة بس هي جميلة بس مغرورة، هنفجر من كتر التفكير، انا هنام احسن..

في مكان تاني..
اللواءمراد: المهمة دي صعبة يا رجالة بس انتوا قدها..
كلهم: تمام يا فندم..
اللواء مراد: معاذ هو ال leader (القائد) بتاعكوا..
معاذ: تمام يا فندم، يا رب نكون عند حسن حظ حضرتك..
اللواء مراد: انا واثق فيكوا..
كلهم: شكرا يا فندم..
اللواء مراد: ربنا معاكوا يا الاسود السود...
اللواء مراد مشي..
معاذ: طبعا احنا دلوقتي هنشرح الخطة وهنهجم في الوقت اللي اقول عليه..

واحد من صحابه اسمه يونس(من الحاقدين عليه): ده شخص مغرور اوي و فاكر نفسه سوبر مان..
صاحبه بيرد عليه و اسمه مؤمن: ملناش دعوك يا يونس خليك في حالك...
معاذ: فهمتوا؟
كلهم: تمام يا فندم...
معاذ: على بركة الله..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة