قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل السابع

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل السابع

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل السابع

طول الفترة اللى فاتت فارس ما كنش يعرف حاجه عن يسر ولا حاول يروح اسكندريه تانى أو حتى يتصل بيها.
ولما كانوا بيجوا زيارة لجدتهم ما كنش بيقعد في البيت علشان ما يشوفهاش.
وفي الفترة دى كان كرم وهمس بيتكلموا مع بعض على طول في التليفون.
أو كرم يعدى عليهم في اسكندريه كل فترة.
وفي مرة طلب من همس أنهم يتقابلوا في مكان هادى بعد لما تخلص الكليه علشان عاوزها ضرورى.
كرم: الوووو.

ايوا يا همس انا في اسكندريه انتى فين؟
همس: الوووو
ايوا يا كرم انا في الكليه ولسه مخلصه
كرم: ويسر فين؟
همس: يسر ما راحتش النهاردة عندها شويه برد ونايمه في السرير.
كرم: طيب انا هاعدى عليكى دلوقتى ايه رايك ونقعد في اى حته نتكلم شويه.
همس: ماشى يا كرم بس الاول
هاتصل بماما واقولها أنى معاك.
كرم: ماشى يا همس عقبال لما اجيلك تكونى
كلمتيها وانا مسافه السكه اكون عندك.

راح كرم لهمس ونزل من عربيته وسلم عليها وفتح لها باب العربيه وركبت.
راحوا على مكان هادى على البحر وقعدوا على تربيزة قريبه من المنظر الجميل بتاع البحر.
كرم: همس عامله ايه؟
همس: الحمد لله يا كرم.
كرم...
الصراحه يا همس انا طلبت أنى اشوفك النهاردة علشان اقولك على حاجه مهمه اوى.
همس: خير يا كرم في ايه؟
كرم: الصراحه كده يا همس انا معجب بيكى اوى وعلى بلاطه كده ومن غير لف ولا دوران انا بحبك اوى اوى.

همس: سكتت خالص واتكسفت من اعتراف كرم ليها بحبه.
كرم: همس.
همس: نعم
كرم: ايه رايك في اللى انا بقوله ده ويا ترى ايه شعورك من ناحيتى؟
همس: انا...
كرم: انتى ايه قولى يا همس؟
همس: انا كمان
كرم: انتى كمان ايه انطقى؟
همس: بحبك
كرم: يااااااه اخيرا سمعتها منك يا حبيبتى.
همس: احم. احم
كرم: بحبك اوى اوى يا همس.
ومسك ايديها وباسها ووعدها انها هايسعدها ويحافظ عليها.

واتفق معاها أنه يكلم ابوه ويجوا يخطبوها من مامتها وحالها عبد الرحمن.
خدها كرم وروحها على الفيلا وسلم على مرات عمه وعلى كريم وسأل على يسر وعرف انها في اوضتها نايمه علشان تعبانه.
وحكى لمرات عمه على اللى اتفق عليه هو وهمس وقالها في أقرب وقت هايجى هو وأبوه علشان يخطبوا همس.
الهام فرحت اوى من كلام كرم علشان هي عارفه انهم رجاله ويقدروا يحافظوا على بناتها كويس اوى.

في اوضه يسر كانت ماسكه موبيلها وعماله تتكلم مع شريف في التليفون
واتفقوا أنهم يخرجوا مع بعض شويه باليل.
بس هي قالتله انها تعبانه ومش قادرة.
شريف: نعم يا اختى تعبانه يعنى ايه انا لازم اشوفك.
يسر: بجد والله يا شريف تعبانه مش قادرة.
شريف: براحتك يا ست يسر.
وقفل السكه.
كرم ركب عربيته ورجع على القصر وكان من جواه فرحان اوى من كلامه مع همس وان همس بتبادله نفس الحب ده.
كرم: سلامو عليكو.

حسين: وعليكم السلام اهلا يا كرم حمد الله على السلامه.
ملك: حمد لله على السلامه يا ابنى.
الجده: حمد لله على السلامه يا حبيبى ازى بنات عمك وكريم.
هيام: اه والنبى يا كرم كريم عامل ايه وحشنى اوى اوى ونفسى اشوفه.
كرم: هاتشوفبه قريب اوى يا طنط هيام.
سلمى: اللى هو ازاى ده يا كرم بيه.
وغمزتله بعنيها.
سلمى كانت عارفه كل حاجه وعارفه أن كرم بيحب همس و هي اللى شجعته أنه يتكلم معاها.

حسين: خير يا كرم يا ابنى في ايه شكلك كده مبسوط وعاوز تقولنا على حاجه؟
كرم: الصراحه يا حاج ومن غير مقدمات كده انا عاوز اتجوز همس بنت عمى
حسين: وخير ما اخترت يا ابنى وانا عمرى ما هلاقى حد احسن من بنات اخويا احمد الله يرحمه.
ملك: الف مبروك يا حبيبى عقبال ما نفرح بفارس هو كمان.
فارس دخل وكان جاى من برة.
فارس: عقبالى في ايه بقى انشاء الله.
سلمى بفرحه وهي بتتكلم.
كرم هايخطب همس بنت عمك يا فارس.

فارس: خد اخوه في حضنه وقاله الف مبروك يا معلم وربنا يتمملك بخير.
كرم: عقبالك يا كبير أنشاء الله انت كمان.
وفرح الكل وقاموا باركوا لكرم وهنوه.
كرم راح لجدته وباس ايديها وباس رأسها وقالها ادعيلى يا جدتى بكل خير.
واتفق حسين وكرم على انهم يروحوا كلهم على اسكندريه علشان يتقدموا لهمس و يعملوا الخطوبه على اخر الاسبوع.

كرم كان حكى لهمس على كل اللى حصل لما حكى ليهم على الموضوع ده واتفق معاها أنه يرجع خلال يومين ويشتروا احلى فستان للخطوبه واحلى شبكه في الدنيا كلها.
عدى كذا يوم وبدأت الهام تجهز الفيلا لاستقبال حسين وحماتها وملك وكل اللى في القصر علشان الخطوبه.
صحيت البنات بدرى وراحوا على الكوافير علشان يجهزوا نفسهم للخطوبه.
وشويه ووصلوا كلهم على الفيلا ورحبت بيهم الهام وكان في استقبالهم عبد الرحمن اخوها.

عبد الرحمن: يا اهلا وسهلا بيكم نورتم والله يا جماعه.
الهام: وحشتينى اوى يا ماما وانتى يا سلمى وحشتينى اوى.
وقربت من هيام وخدتها بالحضن وانتى والله يا هيام كنتى وحشانى اوى.
وكريم مش مبطل زن علشان يروح عندكم البلد علشان يشوفك لولا الدراسه..
الهام: اومال فين فارس يا جماعه مجاش معاكم ليه؟
الصراحه فارس مقدرش يجى وقال في الليله الكبيرة انشاء الله.
كرم كان واخد بعضه وهايروح علشان يجيب همس ويسر من الكوافير.

ويادوبك خارج من باب الفيلا لقى فارس اخوه واقف جنب عربيته ومرزوق العربيه احلى زواق بالورد والتل
كرم اتفاجأ لما شاف فارس وشاف العربيه.
فارس: ما ينفعش اسيبك لوحدك في يوم زى ده يا اخويا.
كرم: قرب من أخوه وحضنه وباسه وقاله ما اتحرمش منك يا كبير ابدا وعقبال ليلتك انشاء الله.
وصلوا على الكوافير ورن على همس.
كرم: الوووو وهو.
همس، لقيت تليفونها بيرن فاتكسفت وأدت الموبيل ليسر وقالتلها رودى انتى عليه.

يسر: الوووو ايوا يا عريس في حاجه.
كرم: يسر: ازيك ايه الاخبار خلصتم.
يسر: اه خلصنا
كرم: طيب انا مستنيكم برة انا وفارس.
يسر: ماشى يا كرم دقيقتين ونكون عندك.
وقف كرم هو وفارس يستنوا البنات اودام الكوافير. وفجاه بيبص لفارس لقاه متنح.
بيلف علشان يشوف فارس بيبص على ايه.
كرم: بقى همس ويسر خارجين من جوه وشملهم عامل زى الملايكه.

همس كانت لابسه فستان دهبى وحاطه مكياچ حلو اوى و تاج على شعرها مخليها عامله زى الاميرات اللى في الحواديت.
يسر: كانت لابسه فستان اسود طويل ومسيبا شعرها على ضهرها وحاطه مكياچ خفيف مخليها حلوة اوى اوى هي كمان
قرب كرم من همس وباس ايديها.
فارس قرب منهم وسلم على همس وباركلها وسلم على يسر.
ركب كرم وهمي في العربيه من ورا وركبت يسر في الكرسى اللى جمب فارس.
وركبوا العربيه ووصلوا عند الفيلا.

ونزلوا كلهم وكرم مسك ايد همس ودخلوا على جوه.
الكل بارك لهمس وكرم على الخطوبه.
وشغلوا الاغانى والعروسه والعريس رقصوا مع بعض شويه.
عبد الرحمن: طول السهرة ما شلش عينه من على سلمى وكل لما سلمى تبص عليه تلاقيه باصص لها فاتتكسف وتبص على الأرض..
فارس هو كمان كان طول الوقت بيبص على يسر واد ايه كانت وحشانى وكان نفسه يشوفها اوى.
الكل كان فرحان وسعيد. وبالأخص
الجده كانت فرحانه اوى اوى الخطوبه كرم وهمس.

يسر كانت ماسكه موبيلها في اديها وفجاه التليفون رن.
يسر: ايوا يا شريف في ايه.
شريف: انا برة اودام الفيلا اطلعى لما اشوفك.
يسر: انت اتجننت برة فين انت بتستهبل لا طبعا مش هاطلع.
شريف: اطلعى يا يسر بدل ما ادخل انا عندك جوه.
يسر: انت الظاهر عليك عبيط أصبر طيب انا خارجه.
فعلا خرجت يسر وطلعت برة لقت شريف واقف اودام الفيلا بعربيته.
يسر: ايه يا شريف انت ايه اللى جابك.
شريف، وحشتينى قولت اجى اشوفك.

يسر: خلاص شوفتنى يالا بقى امشى قبل ما حد ياخد باله أنى مش موجوده.
شريف: بس ايه يا بت الحلاوة دى.
يسر: يالا بقى يا شريف بلاش غلاسه.
فارس عمال يدور على يسر ماكنش لاقيها وقال لما اطلع اشوفها برة في الجنينه.
يادوبك لسه خارج للجنينه شاف يسر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة