قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل التاسع عشر

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل التاسع عشر

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل التاسع عشر

كرم كان اتكلم مع ابوه علشان موضوع جوازه هو وهمس في نفس يوم جواز عبد الرحمن وسلمى.
حسين: بس مش لسه بدرى يا كرم على جوازكم.
وبعدين همس مش لسه وراها كذا سنه لما تخلص كليتها؟
كرم: يا حاج نتجوز الاول وبعدين تبقى. تكمل واحنا متجوزين هي الكليه هاتروح فين يعنى يا حاج حسين.
حسين: استنى يا كرم هاقول لمرات عمك واشوف رأى جدتك وابقى ارد عليك كمان كام يوم.

كرم: هو انا لسه هاستنى كمان كام يوم تعال نقولهم دلوقتى وانا متاكد ان محدش هايرفض ده بالعكس هايفرحوا اوى.
راح الحاج حسين وكرم وكان الكل قاعد وعمالين يتكلموا والبنات بيلعبوا مع كريم اخوهم.
الحاج حسين قرب من والدته وكانت الهام قاعده جنبها هي وملك مراته.
حسين: يا حاجه.
كنت عاوز اقولك أن الواد كرم وهمس عاوزين يتجوزا ويكون فرحهم مع عبد الرحمن وسلمى ايه رايك يا حاجه ورأيك انتى كمان يا الهام.

الحاجه: ياااااه يا حسين ده يوم المنى لما اشوف فرح كرم وهمس وافرح بيهم.
الهام: الرأى رايك يا ابو فارس واللى تشوفه.
بس كنت عاوزة همس تكمل تعليمها طبعا بعد الجواز.
الحاج حسين طبعا اكيد يا مرات اخويا وانا فهمت كرم كده.
الهام: بس مش الوقت قصير اوى اننا نجهز نفسنا؟
يا ترى هانلحق نعمل حاجه؟ ده فاضل اسبوعين على جواز عبد الرحمن وسلمى.
الحاجه: انشاء الله هايخلص كل حاجه ما تقلقيش يا الهام.

همس كانت فرحانه جدا وعماله تبص لكرم وتبتسمله.
يسر: فرحت اوى للخبر الحلو ده وراحت على اختها وحضنتها وفضلت تبوس فيها.
الحاج حسين عقبالك يا يسر انتى كمان لما افرح بيكى
ويا سلام لما تكونى انتى كمان يوم فرح فارس على عبير.

الكل بص باستغراب على كلام الحاج حسين وأمه قالته انت بتقول ايه يا ابو فارس.
الهام بصت لسلمى واستغربت كلام حسين!
وملك قالت ايه ده حصل امتى ده يعنى فارس ما قالش حاجه زى كده؟
هو انا اخر من يعلم ولا ايه؟
يسر بسرعه جريت وراحت على اوضتها
وراحت وراها همس علشان تشوفها.
ولما طلعت لها همس
الحاج حسين قالهم ان دى لعبه او اتفاق عاملينه هو وفارس علشان يسر تحس بيه وبحبه ليها.

الهام خدت نفسها وفرحت من جواها علشان هي نفسها فارس ويسر يكونوا لبعض.
عدى اليوم وجه فارس من المصنع وكان الكل قاعد على السفرة وبياكلوا.
فارس: ازيكم جميعا اخبار الكل ايه.
انا ميت من الجوع سبقتونى يا خونه. وكانوا بيضحكوا على كلامه.
فارس: الواحد مش عارف نفسيته مفتوحه ليه النهارده كده.
كرم: وما تتفتحش ليه يا معلم وانت قربت تخطب وتتجوز كمان بعدنا على طول.

فارس: اه يا كرم شكل كده نفسيتى مفتوحه على الاكل علشان السبب ده أخيراً هاتجوز بيروووو حبيبتى
غمز لكرم وفضلوا يضحكوا.
لكن يسر كانت هاتموت من كتر الغيظ وكانت مولعه نار من جواها.
كان هاين عليها تحدف فارس بطبق الشوربه السخن اللى في أديها.
قامت يسر وقالت عن اذنكم انا شبعت هاطلع على الجنينه شويه.
الهام: انتى لسه اكلك زى ما هو يا يسر مكلتيش حاجه.
يسر: الحمد لله يا ماما ماليش نفس.

خرجت يسر على الجنينه وهي خارجه كانت عبير داخله ليهم..
عبير، ازيك يا يسر عامله ايه؟
يسر، مشيت وما ردتش عليها السلام وسابتها وراحت تقعد عند الشجرة.
عبير دخلت على جوا ولقتهم بيكلوا.
قامت شدت لها كرسى وقعدت جنب فارس من غير ما حد اصلا يعزم عليها انها تقعد.
الكل كان بيضحك على منظر يسر لما خرجت.
سلمى، بس هي صعبانه عليا وكنت وهاقولها على الحقيقة.

الهام: لا سبيها يا سلمى تتعلم أن الله حق هي عنيده من صغرها ومش بتسمع كلام حد.
قام فارس من على الاكل وطلع على فوق علشان يغير هدومه ونزل تانى.
فارس كان خارج على الجنينه وهو خارج عبير راحت معاه.
اول لما خرجوا شافتهم يسر وفضلت تنفخ وما كانتش طايقه نفسها.
فارس حس بالغيظ اللى هي فيه وحب يولعها اكتر وراح قعد جنبها وقال لعبير تعالى يا بيرووو اقعدى جنبى علشان نتكلم شويه عن المستقبل.

عبير ما كنتش مصدقه كلام فارس معاها وقعدت جنبه وفضلوا يهزروا ويضحكوا وده اللى كان مخلى يسر على اخرها وقامت وسابتهم.
جه الليل والكل راح ينام وهمس وكرم كانوا بيتكلموا على التليفون وهي نايمه على السرير.
كرم: حبيبتى انا مش مصدق اننا هانتجوز كمان كام يوم.
وهاتبقى مراتى وحبيبتى وحياتى وام عيالى انشاء الله.
همس: انا فرحانه اوى يا كرومه اننا هانتجوز وهانكون مع بعض في مكان واحد.

كرم: اه يا حبيبتى اخيرا هانكون مع بعض.
همس: بس احنا هانعيش فين يا كرم معقول هاتيجى تعيش معانا في اسكندريه؟
كرم: يا ستى نتجوز هنا وايام الدراسه نبقى هناك.
همس: كرم انت فعلا بتحبنى؟
كرم: عيون كرم وقلب كرم وعمر كرم يا هموسه
انتى لسه بتسألى بحبك ولا لا.
انا بموووووت فيكى يا بنت عمى.
همس: وانا بموووووت فيك يا ابن عمى.

عدا كذا يوم وميعاد الفرح جه وكان الكل مشغول وبيجهز نفسه للفرح.
وكان طول الفترة دى كان فارس عمال يغيظ في يسر كل يوم.
والكل محدش قدر يقولها على اللعبه أو الاتفاق ده علشان كل يوم كانوا بيتأكدوا أن يسر بتحب فارس جدا بس مش عاوزة تعترف بالحب ده.
وفي يوم نزلت همس وسلمى مع كرم وعبد الرحمن علشان يشتروا الفساتين اللى هيلبسوها للفرح وهما يجيبوا البدل بتاعتهم.
وفعلا راحوا واشتروا كل اللى كانوا عاوزين يجبوه.

جه يوم الفرح والفيلا في اسكندريه كانت مليانه على الاخر كل الاهل والاقارب.
همس ويسر وسلمى راحوا على الكوافير علشان يلحقوا يخلصوا اللى هايعملوه.
وعدى كذا ساعه والكل بدأ يروح على القاعه اللى فيها الفرح.
فارس ركب عربيه ومعاه كرم. وعبد الرحمن راح ركب عربيه وكان معاهم كذا عربيه تانى.
وصلوا عند الكوافير اللى فيه العرايس.
ووقفوا اودام الباب ويسر طلعت ليهم.
فارس اول لما شافها مكنش مصدق نفسه أن دى يسر.

كانت زى القمر
كانت لابسه فستان دهبى وحاطه مكياچ ومسيبه شعرها على ضهرها وطالعه زى الاميره
فضل متنح لها شويه وضربه كرم في كتفه وقاله ايه نحن هنا في ايه يا معلم متنح كده ليه؟
ايه يا يسر همس وسلمى خلصوا؟
يسر: اه يا كرم تعال انت وخالوا علشان تخدوهم.
عبد الرحمن: ايه يا بت الحلاوة دى يخرب بيت جمالك وقام بايسها.
راحوا وخدوا العرايس اللى كانوا طالعين حلوين اوى اوى وركبوا العربيات وراحوا على القاعه.

دخلوا على القاعه من جوا. والزفه ابتدأت والكل كان فرحان لاجمل عروستين وعروسين والكل كان بيهنى ويبارك.
والاغانى اشتغلت والكل كان بيرقص ويغنى.
الفرح خلص وكل واحد خد عروسته في أيده عبد الرحمن وسلمى وكرم وهمس.
وطلعوا برة علشان يركبوا العربيات
ويادوبك سلمى وعبد الرحمن ركبوا
وكرم دخل همس العربيه
وكان بيسلم على فارس ويسر كانت واقفه جمبه.

وفجاه فارس لمح واحد من على بعد وكان ماسك مسدس وضرب طلقه من مسدسه سمعها كل اللى كان واقف.
وبدأت همس ويسر بالصريخ لما شافوا فارس وكرم وقعين على الأرض وغرقانين دم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة