قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الثاني للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الحادي والثلاثون

رواية لعنتي وعذابي الجزء الثاني للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الحادي والثلاثون

رواية لعنتي وعذابي الجزء الثاني للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الحادي والثلاثون

مساء منزل الديب...
يعج المنزل بالأطفال، الذين يمرحون هنا وهناك، ويجتمع الشباب من الرجال بالحديقة الامامية، ويجلس الياس برفقة عبيدة وحربى ايضا بالحديقة الامامية ولكن على مسافة بعيدة عن الشباب، وتجتمع كل من اريج واسيل وسماالديب وحورية في المطبخ، وتجتمع الفتايات بالحديقة الخلفية...
فى المطبخ...

تعد اريج عصير الفراولة الطازج وحورية وسما الديب يعدون بعض الشطائرواسيل تقوم بتقطيع الكيك ووضعه بالأطباق وهم يتحدثون.
سما. انا خايفة
اسيل. بقولك اى جمدى قلبك كدا
اريج. سما غلبانة وطيبة واكيد هتسامحك
حورية. وفي الآخر انتى أمها وعمرها ما هتجرحك
سما. بس انا جرحتها واذيتها كتير اووى
اريج. المسامح كريم
حورية. احنا هنكون معاكى متخافيش
اسيل. بس اوعى تخبى عليها حاجة، قوليلها كل اللى حصل زمان.

سما. انا بس قلقانة لتزعل ماج
اريج بحدة. عشان ماج غلطانة وتستاهل كل اللى هيحصل لها
حورية. اهدى يا أريج مش كده
اريج. طب يلا خلصو اللى في ايديكم.

فى الحديقة الخلفية...
تجلس الفتايات سويا يتحدثون، وتجلس برفقتهم سما سراج، تبتسم تارة وتحزن تارة، واخيرا ابتدى ذلك الشعور بالتسلل لقلبها مرة اخرى، وما كان الا الشعور بالامان، الحب والألفة، الاطمئنان، حسنا يجب ان تعطى الامور فرصة اخرى...
هناء. وقال اى عايز عيال تانى
منة. عيالك كبرو ممكن تحملى تانى، انا مش شايفة مشكلة
حبيبة. ايوا يا هناء اى المشكلة.

هناء. انتى عبيطة يا بت انتى وهى، هو انا قادرة على اللى معايا لما اروح اجيب تانى
عائشة، ساكتة ليه يا سما!
سما ببسمة. هقول اى؟
خديجة. شاركى في مباحثات القمة دى
رويدا. قولى اى حاجة بدل السكوت دا
سما. حابة انى اسمعكم
لتنهض منة وتجلس بجوار سما وتحتضنهاقائلة.
منة. واحنا كمان حابين نسمع صوتك
ريم ببسمة. غنى يا سما
سما. أغنى اى
ريم. مستنياك.

فى الحديقة الأمامية، حيث يجلس الياس برفقة أخية وعبيدة وحربى يتحدثون...
سراج. مش مرتاح للى بيحصل
حربى. خد الأمور بالهدوء يا سراج، البنت تفكيرها مشوش
عبيدة. ولسة لما تعرف اللى حصل مع سما
الياس. لازم نفكر بالعقل يا سراج، بنتك خايفة ومش حاسة بالأمان
سراج. لحد امتى يا الياس، العمر بيجرى والواحد مش هيعيش اكتر من اللى عاشو.

الياس. الصبر يا سراج اللى حصل معاها يهد جبل، واسر مش ساكت بيحاول معاها، وابنى رزل ومش هيسكت غير لما ترجعلو
عبيدة. هههههههههههه بيفكرنى بحد الواد دا
الياس بغرور. متلمحش انا مفيش حد زيى ولا هيبقى فيه
حربى. اى الغرور دا؟
الياس. غرور وثقة كمان، ليك عندى حاجة، واللى غيران منى يعمل زيى.

أما على بعد مسافة معينة حيث يجلس أسر والشباب يتحدثون.
سليم. والعمل يا فلانتينو
أسر بتنهيدة. اهى بتفكر
زين. سما طيبة وبتحبك، وأنا واثق انها هترجع زى الأول
كيان. طب وطنط سما
مراد. هنا بقا القلق
زيدان. سما القديمة لو عرفت ب اللى حصل لأمها كانت قلبت الدنيا، إنما سما الحالية انا معرفش ممكن رد فعلها هيبقى اى
مازن. بس عمتو مظلومة
إسلام. احنا عارفين دا
سيف، بس سما متعرفش
أسر. يبقى نقولها و...

ليقطع أسر حديثة حين أستمع لصوت غناء يأتى من الحديقة الخلفية، ليهرول الجميع باتجاة الصوت حتى النساء بالمطبخ اتجهو للحديقة الخلفية...

الحديقة الخلفية...
بدأت سما في الغناء ولكن بعد ان استدعت طفلها الذي فاجأ الجميع بصوتة العذب ليشارك والدتة الغناء قائلين...
حبيبي. مهما سافرت. مهما بعدت
ومهما غبت. يا روحي عني. قريب مني
مهما طالت رحلتك. مستنياك. قلبي معاك
يا حبيبي. في غربتك
مستنياك يا روحي بشوق كل العشاق
مستنياك تعبت تعبت من الأشواق
مستنياك وانا دايبه يا عيني من الفراق
حبيبي، حبيبي.

للدرجة ديا. تغيب عليا
وتهون عليك دمعة عينيا. ويهون هواك
خايفة الأسية. تاخد شويه
من شوقي ليك أسال عليا. وانت هناك
حبيبي تعال. تعال تعال
بر الأمان بناديك. ترسي عليه. وترتاح في ظله
حبيبي تعال. تعال تعال
القلوب هنا. بتحس بيك. وبتهوبك العمر كله
مستنياك يا روحي بشوق كل العشاق
مستنياك تعبت تعبت من الأشواق
مستنياك وانا دايبه يا عيني من الفراق
حبيبي، حبيبي.

أنا بسأل النجوم. كل ليلة عليك
وبكتب كل يوم. غنوة شوق بتناديك
وبحلفك تجيني. يا حبيبي وتناديني
وساعتها حتلاقيني. في لحظة بين أيديك
وكفايه...
طولت في بعادك. زودت في عنادك
ما كفايه.
الشوق بغنيلك. يا تجيني يااجيلك
وتعال يا غالي نور ليا الليالي
مستنياك يا روحي بشوق كل العشاق
مستنياك تعبت تعبت من الأشواق
مستنياك وانا دايبه يا عيني من الفراق
حبيبي، حبيبي
أسر. قلب حبيبك.

لتشهق سما عاليا وتلتفت لتجد الجميع خلفها، ليحتضن أسر صغيرة قائلا بحب...
أسر. اى ياض الصوت الحلو دا؟
موسى بسعادة. بجد يا بابى، صوتى حلو
أسر. صوتك حلو زى صوت امك
موسى. جورج كان بيقولى كدا
أسر. امممممم وقال اى كمان
موسى، قال أن مامى بتحبنى، عارف يا بابى لما اونكل توفيق كان ب...
سما مقاطعة. موووووسى، روح العب يلا
أسر. اسكتى انتى خالص، موسى مين اونكل توفيق دا
‏موسى...
‏الياس، أسر أهدى الولد خاف.

‏أسر. استنى يا بابا عشان انا حاسس بكارثة جاية، قولى انتى يا سما
‏سما بتوتر. ا ا اقول اى؟
‏لينزل أسر صغيرة ويتجه صوبها قائلا.
‏أسر. بتهتهى ليه؟ عشان انتى بتكذبى يا سما
‏سما. ا انا مش ك كدابةو و
‏أسر بهدوء. طيب انا هادئ خالص، اتكلمى واوعدك انى مش هعمل اى حاجة هضايقك، مين توفيق؟
‏سما، دكتور أطفال
‏أسر. كملى
‏سما. أكمل اى!
‏أسر. اى علاقتة بيكى، عشان موسى يقول علية اونكل.

‏سما. صديق
‏أسر. بس
‏سما. احم ا ا انا قطعت علاقتى بية خلاص
‏أسر. وقطعتى علاقتك بية ليه؟
‏سما. ا أصل. ا.
‏أسر. قولى يا سما
‏سما. احم، ك كان عايز ي ي يتجو يتجوزنى
‏أسر. يعنى خلاص هو برة حياتك
‏سما بلهفة. اه والله العظيم
‏أسر. ماشى
‏لينهى حديثة وهو يتجة للداخل بخطى واسعة، ويتبعة باقى الشباب، وموسى هرول برفقة باقى الأطفال للداخل، ليقول الياس.
‏الياس. سما.

‏سما سراج وسما الديب. نعم
‏ليضحك الياس عاليا قائلا. هههههههههه اى اللغبطةدى بقى، سما سراج
‏سما. نعم يا اونكل
‏الياس. ممكن نتكلم بهدوء، وتسمعى الكلام للآخر
‏سما بقلق، كلام اى يا اونكل؟
‏سراج. روحى ممكن تتكلمى
‏سما سراج بدهشة. روووحى!
‏عبيدة. قولنا تسمعى الكلام للآخر.

‏سما الديب. احم، انا عارفة انى ظلمتك كتير، وأن انتى تعبتى جدا بسببى، بس انا والله يا بنتى مظلومة، انا فعلا كنت مع ماركوس، بس امتى وازاى معرفش، انا سمعت ابوكى وعمك وهما بيتكلمو، ووقتها تعبت لما عرفت أن ابوكى متجوز ومخلف
‏لتجفف عبراتها التي انهمرت على وجنتيها وتكمل حديثها.
‏و لما وقعت من طولى ودخلت المستشفى فعلا كانت الخلفة خطر عليا، ولما فوقت لقتنى في مكان غريب ولقيت ماركوس جنبى و...

‏فلاش باك...
‏ممددة على فراش ابيض اللون، شعرت بشئ غريب أسفل بطنها مصحوبا بالألم الطفيف، نظرت حولها لتشهق عاليا حين وقعت عينيها على ذلك البغيض الذي يجلس بجوارها قائلا.
‏، الحوار مترجم...
‏ماركوس. مرحبا بعودتك ايتها السنداوة السنداوة هو أحد ألقاب أنثى الذئب
‏سما. ماذا تريد؟ وأين انا!
‏ماركوس. أين انتى؟ اممممممم انتى في أحد منازلى بتايلاند
‏سما. تايلاند! كيف، ماذا تريد منى؟

‏ماركوس. حقا تسألى كيف، حسنا ليس من شأنك، وماذا أريد، لا شئ، فقد فعلت ما أريد
‏سما. انا لا افهم شيئا، أريد العودة إلى ديارى الآن
‏ماركوس، لن تعودى مطلقا، انتى سجينتى الان
‏سما بتهديد. أقسم لك ساجعل شقيقى وزوجى والياس الديب يقتلونك ان لم تتركني
‏ماركوس. ههههههههههه، كيف سيقتلونى من اجل فتاة ميتة بالفعل
‏سما. ماذا تقصد!
‏ماركوس. اوووووو حسنا، ساتركك تشاهدين ما يحدث الان بنفسك.

‏سما. أين طفلتى أيها اللعين؟
‏ماركوس. انها برفقة من يهواها قلبى، والآن قد انتقمت من الجميع، وقريبا سأحصل على فتاتى.
‏لينهى حديثه وهو يضخ جهاز لوحة بين يديها وبه تسجيل لجنازتها...
‏، باك...

‏سما الديب ببكاء. معرفش قعدت اد اى في تايلاند، وبعدين خدنى على استراليا، انا مخرجتش من سجنة غير لما مات، بس مقدرتش ارجع، أرجع ازاى واقولكم انى عايشة، بس انا كنت متابعة كل اخبارك، الفرحة ماكنتش سيعانى لما شوفتك، فضلت اراقبك من بعيد لحد ما قررت اخطف سراج، بس مكنتش اعرف ان أبية الياس معاة، كنت عارفة أنكم هتكرهونى بس كان المهم عندى انى ارجع، وقبل ما تسالى عملت كل دا ازاى لوحدى، انا مكنتش لوحدى انا لما ماركوس مات روحت لماج، وهي اللى ساعدتنى في كل حاجة بعد كده، انا كنت لوحدى وكنت خايفة جدا، بس انا كذبت لما رجعت وقتها لانى لما شوفت سراج واولادةحسيت بنار جوا قلبى، وكنت فاكرة مراتة معاة عشان كده كذبت قولت أحرق دمة، بس والله ما كنتش اعرف ان كل دا هيحصل، انا اسفة يا بنتى، حقك عليا.

‏الياس. الشغل القديم هو السبب في كل دا، هو اللى فرقنا ودمر فرحتنا، لكن كل دا كان من الماضى، احنا هنبتدى صفحة جديدة يا سما ومش هنسمح للماضى الماضى أنه يدمرنا فاهمة...
‏سما سراج. ماج بس اللى كانت عارفة انك عايشة
‏سما الديب. ايوا
‏سما سراج. أسر فين؟
‏اريج. هتلاقية بيطلع غلة في أوضة التمارين.

‏تنزع سما سراج حذائها وتضعة جانبا تحت نظرات الدهشة من الجميع، وتنهض مهرولة للداخل ويتبعها الجميع، وصلت سما لغرفة التمارين وتجاهلت وجود الجميع حولها، ونظرت لأسر بدموع، وهو بتلك الهيئة عارى الصدر، وخصلاتة مبللة وملتصقة بجبينة، يرتدى بنطال قطنى، وكما قالت اريج يفرغ غضبة بالتمارين، لتهرول سريعا وتحتضنة بقوة، ليتفاجأ أسر من فعلتها ولكنه طوق خصرها بيدية قائلا بقلق...
‏أسر. مالك ياروحى؟

‏سما. انا اسفة
‏أسر. في اى بس؟
‏سما. بحبك اوووى يا اسر
‏ليبعدها أسر سريعا عنة وينظر لها قائلا.
‏أسر. قولتى اى!
‏لتقترب سما من أذن اسر قائلة بهمس.
‏سما. قولت بفكر اخاوى موسى
‏لتنهى حديثها وهي تضحك عاليا تاركة المكان، ليقول أسر بصوت مرتفع، يا بنت الكلب
‏سراج. يا حيوووان
أسر. لا مؤاخذة يا عمى، بابا انا فرحى على الجزمة دى الخميس الجاى
أريج. الخميس بعد بكرة، أنت بتهزر يا اسر.

الياس. بكرة هجهز كل حاجة، ومبروك يا عم الشبح
لينهى الياس حديثة وهو يغمز بعينية لتنطلق ضحكات الجميع، وتتبدل الأجواء من الحزن الشديد إلى الفرحة العارمة، كل شخص منا يحتاج لفرصة اخرى، فإذا أتتك تلك الفرصة عزيزى القارئ فيجب عليك التمسك بها جيدا لعلها طوق نجاتك...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة