قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الرابع

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الرابع

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الرابع

منزل الزينى صباحا.
تجلس حورية على حافة الفراش وهي تضم قبتضيها في توتر بالغ ليخرج حربى من المرحاض ليلاحظ شرودها ليقول.
حربى. حورية. حورية. حورياااا
حورية. هااا. نعم ياسى حربى
حربى. مالك
حورية. مخبراش قلبى مقبوض
ليجلس حربى بجوارها ويقول
حربى. ليه اكدة
حورية. مخبراش خايفة قوى. حاسة أن في حاجة هتحصل
حربى. طول ما انا جنبك متخافيش من حاجة
حورية. ربنا يخليك
حربى. حورية
حورية. نعم.

حربى. متزعليش منى. انا عارف انى غلطت. وبصراحة انا كنت متنرفز من ابويا
حورية. انا مش زعلانة. هو انا أطول اتجوز سيد الناس
حربى. بلاش تقولى سيد الناس وسى حربى. انا جوزك تقوليلى حربى وبس فاهمة
حورية. واااه لاه انت جوزى وسيدى و.
حربى. يابت بطلى تقولى اكدة عاد. بقولك اى تعالى نفطر
حورية ببسمة. حاضر.

منزل الديب صباحا...
غرفة اريج...
الهدوء يعم المكان ليقطع السكون صوت رنين هاتف إلياس ليظل الهاتف يصدع بالرنين ليستيقظ اخيرا إلياس من غفوته وهو يضع يدية على رأسة بسب ذلك الألم الذي عصف به ليبحث عن الهاتف ليجدة في جيب بنطالة الملقى على الأرض بإهمال ليمسك الهاتف ويجد اسم منير الديب يزين الشاشة ليغلق الهاتف ويلقية بإهمال على الفراش بجوارة لينظر لنفسة قائلا اندهاش.

إلياس. انا نايم عريان يا دى النيلة و...
ليصمت وينظر حولة بصدمة عندما وجد نفسة بغرفة اريج ولا يوجد شئ بمكانة لينهض سريعا ويرتدي ملابسة ويلتفت لكى يبحث عن اريج ولاكنة تصنم مكانة حين وجدها تجلس على الفراش وتلف جسدها بالغطاء وتنظر للفراغ ليقترب منها وينظر لوجهها وينصدم عندما وجد علامات اناملة على وجهها ويوجد أيضا تجلط دموى بجانب شفتيها ليقول بنبرة صوت باكى.
إلياس. أريج
أريج...

الياس، أريج. انا معملتش كده صح. أريج ردى عليا. ينهار اسود. لا لالا مستحيل انا اعمل كده. اكيد في حاجة غلط. انا انا مش فاكر حاجة. انا اى جانبى هنا. اكيد انا مامدتش أيدى عليكى. لالا اكيد في حاجة غلط. انا مستحيل اعمل فيكى كده. انا...

ليظل يتحدث وهو يطرق الغرفة ذهابا وايابا ويشد خصلات شعرة بقوة كمحاولة منة لتذكر اى شئ ليبتر حديثة حين وجدها نهضت من على الفراش واتجهت للمرحاض وأغلقت الباب خلفها ليجلس على الفراش لكي يحاول تذكر اى شئ ولكن بأت كل محاولاتة بالفشل ليقطع تفكيرة خروجها من المرحاض ودلوفها لغرفة تبديل الثياب لتخرج بعد مدة وجيزة وهي ترتدى منامة رياضية سوداء اللون باكمام طويلة وتركت خصلاتها المبلله تنسدل على وجهها وظهرها وكادت ان تذهب للخارج حتى وقف أمامها قائلا.

إلياس. أريج استنى اى اللى حصل انا مش فاكر اى حاجة دماغى هتنفجر قوليلى اى اللى حصل
لتظل اريج تنظر أمامها دون ان تتحدث.
إلياس. أريج. ردى انا مش فاكر حاجة. اى اللى حصل
لينظر لها ولأول مرة يجد عينيها تحمل الفراغ فقط لا يوجد مشاعر بها فقط فرااغ لتتفاداة وتتجة للخارج وتهبط للأسفل لتقابلها سناء ومها التي شهقت حين رأت تلك العلامات على وجنتيها لتقول سناء بصدمة.
سناء. أريج. مالك يابنتى. اى دا.

مها. اى اللى حصلك. مين عمل فيكى كده
لتنظر لهم أريج بدون حديث وكأنها لا تعلم هويتهم لتتخطاهم أيضا وتتجة للمطبخ لتجد الخادمة تعد الإفطار التي شهقت حين رأتها بتلك الحالة المزرية لتقول بخوف.
الخادمة. حضرتك كويسة ياهانم
أريج بهدوء. انتى مين
الخادمة. انا آلاء ياهانم
أريج. انا مش هانم. انا جعانة
الخادمة. حاضر. هو حضرتك كويسة
أريج. معرفش.
لتنظر أريج لذلك الخاتم بيد آلاء لتقول.
أريج. انتى مخطوبة
آلاء. ايوا ياهانم.

أريج. بتحبية
آلاء. اه
أريج. وهو بيحبك
آلاء ببسمة. اه
أريج. ليه متجوزتوش
آلاء بتنهيدة. الحمد لله احنا جبنا الشقة وشطبناها سوا بس فاضل الفرش وربنا يسهل
أريج. الفرش. انا هفرشلك الشقة. انا عندى فلوس كتير. إلياس حاطتلى فلوس كتير ف البنك هديهالك. ولا اقولك انا هقول لالياس هو مش بيرفضلى طلب بينفذلى كل طلباتى. انا. انا. هههههههههههههه تصدقى انا. انا. عايزة لاء مش عايزة ولا اقولك انا.

لتقاطعها آلاء قائلة. مالك ياهانم انتى كويسة
أريج. هو انا وحشة. لاء انا حلوة. انا عايزة امشى لاء اموت لاء. انتى بتشتغلى هنا من امتى
آلاء. من سبع سنين
أريج. تعرفى مقابر العيلة فين
آلاء. ايوا
أريج. هههههههههههههه طب تعالى معايا. انا عايزة ازور وليد الديب. انا معرفش المقابر فين. انا لازم اشوفة
آلاء. ياهانم شكلك تعبانة.

أريج. هههههههههههههه لا انا مش تعبانة انا في حاجة بتوجعنى بس مش عارفة اى هي انا. انا عايزة ااااااا
آلاء. انتى بتعيطى ليه طيب
أريج. انا مش بعيط ومعرفش الدموع دى بتيجى منين انا عايزة انام بس مش قادرة انام عينى بتوجعنى. آلاء هو وجع الجسم بيخف صح
آلاء بدموع. ايوا
أريج. طب ووجع الروح
آلاء. سلامتك من الوجع ياهانم. اجبلك دكتور. طب انا هجبلك إلياس باشا.

أريج. هههههههههههه إلياس هههههههههههههه انتى مش فاهمة حاجة ههههههههههههه. إلياس خلاص معادتش محتاجنى خلاص هههههههههههه تصدقى كل حاجة انتهت من قبل ما تبتدى هههههههههههه انا عايزة اروح المقابر هطلع أغير وجاية. بس تفتكرى ألبس اى. اسود ولا ابيض لالا انا هلبس أحمر.

لتنهى حديثها وتتجة للخارج لتجد سناء ومها يبكون والياس يكتم غضبة لتنظر لهم بغير مبالاة وتتركهم وتصعد للأعلى ليسود الصمت لثوانى معدودة قبل ان يصدع صوت صفعة سناء لالياس التي اجتمع على اثرها كل المنزل ليقول منيربغضب.
منير. سنااااااء انتى اتجننتى
لتتجاهلة سناء قائلة. عملت اى في البنت
إلياس بحزن. مش فاكر
مها. إلياس حبيبى البنت مش طبيعية
إلياس. والله ما فاكر
لتجذبة سناء من ياقة قميصة وتقول.

أنطق عملت فيها اى. مش كفاية كلامك السم اللى قولتة امبارح ياحيوان
إلياس. قولت اى. انا مش فاكر اى حاجة
سناء. يعنى اى مش فاكر
إلياس. والله ما فاكر اى حاجة. ومعرفش انا وصلت لاوضتها ازاى وأى إللى حصل بينى وبينها بس...
سناء. بس اى
إلياس. لما صحيت عرفت انى...
سناء. أنطق
إلياس بحزن. اغتصبتها
سناء بصدمة. يعنى اى اغتصبتها. يعنى اى
مها. ازاى هو مش انت واريج يعنى كنتو. يعنى.
ليقاطعها إلياس قائلا. أريج كانت فيرجن.

صدمة تلو الاخرى ليعم الصمت المكان الهدوء هو سيد الموقف الآن ليقطع الصمت صوت ارتطام جسد سما بالارضية ليهرول سراج ومها وسناء إليها ليضع سراج رأسها على فخذة الأيسر ويصفعها بخفة على وجنتها قائلا.
سراج. سما. سمااا. سما فوئى. سما ردى عليا
طنط لو سمحت هاتى مية
مها. حاضر
سراج. سما. انتى يابت يخربيتك ردى
سناء. شيلها يا سراج طلعها اوضتها
لتأتى مها قائله. المية يا ابنى
سراج. هاتى.

ليأخذ سراج الماء من مها وينثر بعض منه على وجه سما لتعقد حاجبيها دليلا على عودة رشدها لتفتح عيونها ببطئ لتجد نفسها بين أيدى سراج وعلامات الذعر تحتل ملامحة ليقول لها.
سراج. انتى كويسة
سما ببكاء. محدش ف البيت دا كويس
سناء. كل حاجة هتبقى كويسة
مها. تعالى يا سما اطلعلك ترتاحى
سما بصراخ. ارتااااح. ارتاح اى. انتو عارفين انتو عملتو اى. انتو ظلمتو اريج وظلمتو أختها
ليلتفت إلياس لها قائلا بصدمة. أخت مين.

سما. اى هتكذب كمان. أنت امبارح قولت أن اريج ليها تؤام
إلياس...
سناء. إلياس. فين البنت التانية
إلياس...
منير. إلياس، بجد في بنت تانية. وليد ابنى عندة بنتين مش بنت واحدة. بن...
ليقطع حديثة حين هبطت اريج الدرج وهي ترتدى فستان من اللون الأحمر ذو حمالة رفيعة ومتسع من الخصر ضيق من الصدر يحمل نقوش من الدانتيل الأحمر
ليقول إلياس. أريج رايحة فين.

‏اريج. هترجعهالى ولا هتقتلها عشان محدش يشاركك فيا. أنت خلاص عملت كل اللى انت عاوزة وكل حاجة اتهدت. لو ليا أخت بجد رجعهالى ومش هتشوفو وشنا تانى.
‏لتلتفت لمنير الديب قائلة.

‏انا هبعد عنك وعن حفيدك. انا مش زى سونيا. انا كان نفسى أحس بالأمان. بس اول قرار اخدة صح في حياتى دمرني. انا عارفة انك بتكرهنى. بس انا مظلومة انا كان نفسى أكون زى اسيل وسما. كان نفسى أجرى عليك واحضنك زيهم. كان نفسى اقولك جدو زيهم. كان نفسى تحبنى زى ما بتحبهم. انا احلامى كانت بسيطة. بس دلوقتى انا معنديش اى أحلام. انا همشى بس خلى حفيدك يرجعلى اختى ومتقلقش مش هنقعد معاك ولا هنقعد في المنفى بتاعك خلاص حتى بيت المزرعة ميلزمنيش. انا كان لازمنى عيلة. أهل وناس يحبونى. حضرتك بتضايق من تصرفاتى بس انتو السبب. انا إلياس هو اللى ربانى. انا مش بعمل اللى مش عاجبة هو. لانى محدش عرفنى الصح من الغلط. سبتونى ورمتونى وجاين تحاسبونى على غلطكم أنتم. عارف انا عمرى ما كرهت حد زى وليد الديب. هو السبب في اللى انا فيه وياعالم حال التانية اى. ههههههههههههههه انا ليا أخت بعد ما كنت وحيدة انا حتى اسمها معرفوش و...

‏ليقاطعها إلياس قائلا بحزن. حورية. اسمها حورية
‏سناء بصدمة. أنت. أنت ازاى تعمل كده
‏اريج. هههههههههههههههههههههههه حورية ههههههههههههههههه نكتة الموسم. أريج الديب ونسختها حورية الديب
‏لتجلس على الأرضية بانهيار ودموعها رفيقة وجنتيها ليعم الصمت المكان قليلا لتقطعة سما وهي تقترب من اريج قائلة بخوف...
‏سما. أريج. أريج. انتى كويسة. أريج قومى متزعليش. ربنا يسامح اللى كان السبب قومى.

‏منير. انا السبب
‏لتقع الصدمة على الجميع وتتوجه الأنظار لمنير ليعم الصمت المكان مرة اخرى حتى قال إلياس.
‏إلياس. أنت السبب ازاى مش فاهم
‏منير بحزن. انا اللى حطيتلك حبوب هلوسة في الكاس بتاعك. بس انا مكنتش اعرف ان الأمور هتوصل لكدة انا كنت عايز ابعدك عنها كنت عايزها تسمعك وانت بتتكلم عليها انا كنت خايف عليك. انا كنت خايف لاخسرك. مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل. انا بس كنت بدافع عن حقى فيك.

‏حسنا لقد بلغ الغضب قمم الجبال الآن ليتحول إلياس إلى وحش كاسر ويظل لأكثر من ساعة وهو يهشم كل ما يقابلة ليبتعد الجميع ماعدا اريج ظلت كما هي على الأرضية لينتهي من نوبة غضبة وهو يلهث بشدة قائلا.
‏إلياس. من النهاردة تنسى أن ليك حفيد فاهم. انا هاخدها وامشى هريحك منها مش هخليك تشوفها ولا تتعامل معاها.

‏منير ببكاء. لاء. كلة إلا كده. انا خسرت ولادى كلهم. انتو اللى باقين ليا. انا مش هخسرك بسبب البنت دى. والله اقتلها فاهم. لو بعدت عنى هقتلها
‏لينهى منير حديثة وهو يشهر سلاحة الخاص بأتجاة اريج ليرد إلياس سريعا وهو يصوب سلاحة بوجة منير لتصرخ النساء ويحاول سراج تهدئة الموقف قبل ان يهمس لسما قائلا. اتصلى بعبيدة يرجع
‏سما. عبيدة زمانة سافر
‏سراج. لاء لسة ما سافرش اخلصى.

‏ليتركها ويذهب ليقف بالمنتصف بجوار اريج ليقول.
‏سراج. إلياس. أنت هتعمل اى نزل سلاحك. جدى نزل سلاحك انت كمان. هنموت بعض على آخر الزمن
‏منير. هقتلها لو هتاخدك منى
‏إلياس. وأنا هقتلك لو قربتلها
‏سراج. يا ناس اهدوا مش كده. كل مشكلة وليها حل
‏يا اريج اعملى حاجة
‏لترفع اريج نظرها لسراج قائلة، انا عايزة اختى
‏إلياس بغضب. لااااء مش هتشوفيها وايااااكى تجيبى سيرتها تانى على لسانك.

‏اريج. أنت شايف كده
‏إلياس. ايواااا
‏اريج ببسمة. حاضر
‏لتنهى حديثها وهي تنهض من على الارضية وتهرول سريعا بأتجاة المطبخ وتمسك بالسكين وتقطع اوتارها ليتبعهاالجميع للداخل لتصرخ النساء ويحاول إلياس الاقتراب منها ولاكنها وضعت السكين على موضع قلبها قائلة.
‏اريج. لو حاولت تقرب والله لاقتل قلبى اللى حبك.

‏حسنا الوضع أصبح جنونيا بدأ من دماء اريج التي تتساقط بغزارة لجنون إلياس وغضب سراج وخوف النساء ولاكن ماصدم الجميع هو رد فعل منير حين قال
‏منير. أريج. عشان خاطرى. سيبى السكينة. انا غلطان حقك عليا. انا هرجعلك أختك. انا هصلح كل اللى حص...
‏ليقطع حديثة حين صرخت سناء بسبب سقوط جسد اريج محتضن دمائها على الارضية...

‏منزل الزينى، غرفة الطعام.
‏يجتمع كل من بالمنزل على الطاولة لتناول الغداء ليلاحظ حربى شرود حورية وعدم تناولها للطعام ليقول
‏حربى، حورية. حورية. حووورية
‏حورية. هااا نعم
‏حربى. الوكل برد وانتى ما كلتيش حاجة
‏لتنهض من على كرسيها قائلة. مش جعانة بعد اذنكم
‏لتنهى كلماتها البسيطة وتصعد للأعلى لتتابعها عيون حربى حتى قال والدة.
‏عثمان. مرتك مالها يا ولدى.

‏حربى. مخابرش يا بوى
‏عثمان. اطلع لها يا ولدى
‏حربى. حاضر يا بوى
‏لينهى حديثة وهو ينهض صاعدا لغرفتة لتقول وفاء بعد صعودة.
‏وفاء. ابتدينا كهن الحريم عاد
‏سلام. وفاااء مالكيش صالح بحورية فاهمة ولا لاه
‏وفاء. انا كنت اقصد...
‏سلام. وفاااء
‏وفاء. حاضر.

‏فى الفندق. حيث يتواجد عبيدة واسيل...
‏تسير اسيل على أطراف قدميها وبيدها قنينة الماء وتقترب من وجة ببطء شديد وتفتح الزجاجة وتسكب القليل من الماء على يدها لتنثر قطرات الماء على وجة ولاكنه لم يستيقظ لتلتفت للذهاب ولاكن بدون سابق إنذار وجدته يسحبها من يدها ليسقطها على الفراش لتصبح اسفلةلتشهق بذعر قائلة.
‏اسيل. أنت بتنصب عليا
‏عبيدة. انا نصاب ولا انتى اللى عبيطة.

‏اسيل بعبوث. انا عبيطة. طب اوعى انا مخصماك
‏عبيدة. والله و بقيتى تعرفى تتكلمي الله يرحم التوتر
‏اسيل. اوعى طيب
‏عبيدة. هبعد بس بشرط
‏اسيل. شرط اى
‏عبيدة بخبث. هقولك بس...
‏ليصمت حين صدع هاتفة بالرنين ليلتقطة وينظر الية ليجد اسم شقيقته يزين الشاشة ليعتدل في جلستة وهو يأخذ اسيل بين احضانة مجيبا قائلا.
‏عبيدة. صباح الخير يا سما
‏سما ببكاء. عبيدة الحقنا.

‏ليعتدل سريعا وهو يقول بذعر.
‏عبيدة. سما. مالك في اى
‏سما. في كوارث هات اسيل وتعالى على مستشفى...
‏عبيدة. مستشفى ليه. في اى ومين تعبان انطقى و...
‏ليصمت حين أستمع لصراخ إلياس عبر الهاتف وهو يقول. هقتلكم كلكم.

‏غرفة حربى.
‏يدلف حربى للداخل ليتفاجأ بحورية ساجدة على سجادة الصلاة ليقول محدث نفسة.
‏حربى. دى بتصلى. بس دا مش وقت صلاة
‏ليتجة للفراش ويجلس علية ينتظرها حتى تنتهى وما هي الا دقائق معدودة حتى انتهت ونزعت حجابها وجلست بجوار حربى قائله...
‏حورية. مكملتش واكلك ليه
‏حربى، كيف أكل وانتى مكلتيش
‏حورية بتوتر. كيف يعنى
‏حربى. حورية اى اللى مزعلك
‏حورية. انا مش زعلانة.

‏حربى. امال مالك
‏حورية. قلبى مقبوض. حاسة أن في حاجة بتوجعنى بس مش عارفة هي اى، انا صليت ركعتين لله يمكن ارتاح. بس برضو قلقانة
‏حربى. حورية. انتى بتحبينى
‏لتنظر له بصدمة واضحة على ملامحها لتقول بتلعثم.
‏حورية. ب. أصل. يعنى. ب
‏حربى. اقولك على سر
‏حورية. اتفصل
‏حربى. معرفش ليه حاسس انى عايز...
‏حورية. عايز اى
‏حربى. مش هتزعلى.

‏حورية. انا مقدرش ازعل منك يا سيد الناس
‏حربى. عايز كده
‏لينهى حديثة وهو يقترب منها ويقبل ثغرها برقة ويبتعد بعد مدة وجيزة وينظر لها قائلا.
‏حربى. شكلك بيبقى حلو لما خدودك بتحمر مع لون شعرك الغريب دا. ليه صبغتية اكدة
‏حورية بصدمة. صبغت اى دا لون شعرى
‏حربى باندهاش، لونة اكدة كيف. لونة أحمر
‏حورية. اه
حربى. سبحان الله، يعنى جمالك ربانى كمان
حورية. الحمد لله دى نعمة من ربنا.

حربى. وأنا هموت وادوق النعمة
حورية بتلعثم. ا ا ا انا ه هروح...
حربى. ههههههههههه خلاص خلاص بهزر سيبى كل حاجة لوقتها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة