قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الحادي والعشرون

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الحادي والعشرون

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الحادي والعشرون

بعد مرور شهرين، في ايطاليا...
يجتمع الكل من اجل حفل زفاف تونى وماج. حسنا لقد قبلت ماج عرض الزواج الذي قدمة لها تونى لتجتمع عائلة الديب من اجل الاحتفال بصديقهم ولكن تبقى منير برفقة اسيل ومها وسناء وسما التي أصبحت لا تتحدث كثيرا وتفضل العزلة منذ أن علم الجميع بخبر حملها...
فى الفندق، غرفة إلياس...
تحضر اريج الملابس الذي سيرتديها صغيرها والياس ينظر لها بحب والصغير نائم باحضان أبية ليقول...

الياس. بحبك
لتلتفت له اريج وتقول.
أريج. بتقول اى
ليضع الصغير جانبا وينهض صوبهاويمسك يدها ليطبع قبلة عليها قائلا...
الياس. بحبك وبموت فيكى
لتعلو البسمة ثغرها قائله.
أريج. وأنا كمان بحبك وبموت فيك
الياس. طب سيبك بقى من فرح المتخلفين دول وتعالى اخطفك
أريج، هههههههههههههه لا معلش ماج تزعل ولسانها مبرد ومش تسكت. سيبك انت بقى من كل الكلام دا انا عايزة اتكلم معاك في موضوع
الياس. موضوع اى يا قلبى.

أريج. عاجبك عمايل سراج مع سما
ليتنهد الياس بقوة ويجلس على الفراش ويجلسها باحضانة قائلا.
الياس. طبعا مش عاجبنى. بس همد ايدى علية وهو شحط كده. انا اتكلمت معاة كتير وهو حتى مش بيرد عليا. ديما ساكت ومبقتش فاهم دماغة
أريج. خلاص خلية يطلقها
الياس بصدمة. انتى بتقولى اى
أريج. يطلقها. اى اللى مش واضح في كلامى. البت بقت دبلانة وساكتة ولمعة عنيها راحت ومبقتش بتاكل غير قليل جدا وطنط مها هتموت من الحزن عليها.

لتنهض واقفة وقد تملك منها الغضب لتقول.
أريج. اى الجبرووووت دا. البت بتموت وانت عادى. اخوها ساكت وانت ساكت والحيوان أخوك ساكت حتى منير بية ساكت انتو اى عايزين تخلصو منها
الياس بحدة. اريييج وطى صوتك.

أريج. مش هوطى صوتى هو دا كل اللى همك. ماشى يا الياس. لحد ما تشوف حل في الموضوع دا متتكلمش معايا وقول لاخوك احسن له يختفى من وشى عشان لو شوفتة هقتلة. يا جبروتة يا أخى جاى يحضر فرح ويتفسح وهو كاسر بخاطر مراتة. يا جبروتكم يا ولاد الديب.

لتنهى حديثها وهي تتجة للشرفة لتقف بها ليلفحها الهواء البارد لعله يهدئ نوبة الغضب التي اجتاحتها. لينظر لها الياس وهي تحاول تهدئة نفسها وتمنع تلك الدموع التي تريد الفرار من بين جفنيها ليقرر بداخلة أنه حان وقت تعليم سراج بعض المعلومات ليكون رجل...

القاهرة. منزل الديب...
أصبح الهدوء يعم المكان يجلس منير برفقة سناء ومها ولكن دون اى مناقشات بينهم ليقطع منير تلك اللحظات الصامتة قائلا...
منير. وبعدين بقى. هتفضلى كده يا مها كتير
مها بحزن. المفروض اعمل اى وانا بنتى بتضيع قدامى
منير بتنهيدة. ربنا يهديهم. هي فين
مها، هتكون فين. هي بتسيب اوضتها
منير. طيب انا طالعلها
فى الأعلى غرفة اسيل...

تجلس على الفراش تحدث عبيدة عبر الهاتف فقد أصبحت في شهرها التاسع لذلك لم تستطع السفربرفقة زوجها...
اسيل. عبيدة. متتأخرش عليا
عبيدة، مش هتاخر يا قلبى في شوية شغل هخلصهم بكرة وبعد بكرة هاجى
اسيل. بعد بكرة اى، انا حاسة انى هولد. انا عايزاك جنبى
عبيدة. بقالك أسبوع بتقولى انك هتولدى. انا مش هتاخر متخافيش
اسيل. ماشى. بس اوعى متجيش بعد بكرة
عبيدة. حاضر. سما عاملة اى
اسيل بحزن. زى ما هى.

عبيدة. متسيبهاش يا اسيل. ادخلى اقعدى معاها
اسيل. هي مش راضية. دخلتلها من شوية وقعدت اتكلم معاها ولما زهقت من الكلام لوحدى سبتها وطلعت
عبيدة. ماشى. بس خلى بالك منها
اسيل. متقلقش دى في عنيا
عبيدة. ربنا يخليكى ليا
اسيل. ويخليك ليا يا حبيبى
غرفه سما...
تجلس على أحد الكراسى الموضوع بجوار الشرفة وتنظر للخارج شاردة فيما حدث منذ شهرين...
فلاش باك...

بعد انتهاء الحفل اجتمعت العائلة بغرفه الجلوس ليلاحظ منير اختفاء سما ليقول.
منير. سراج. سما فين
لينهض سراج قائلا. اى دا هي منزلتش
أريج. انا مشوفتهاش من الصبح
مها. ليكون جرالهاحاجة
ليهرولو جميعا للأعلى لتصرخ الفتايات حين وجدوها ملقاة على الأرضية ليهرول سراج لها ويحملها من على الارضية ويضعها على الفراش قائلا...
سراج. الياس كلم الدكتور
ليمر بعض الوقت حتى أتت الطبيبة وقامت بفحص سما لتقول والبسمة تزين ثغرها.

الطبيبة. مبروك المدام حامل في شهرين
ليفرح الجميع بذلك الخبر ماعدا سراج الذي هبط الخبر على اذنية كالصاعقة ليقول عبيدة.
عبيدة. مبروووك يا سراج
سراج...
سناء. مالك يا ولا
سراج بجمود، انا مش عايز الطفل دا
لتشهق الفتايات وتنتاب سما نوبة بكاء شديدة ليقول عبيدة بهدوء شديد.
عبيدة. مش عايز اى
سراج. الطفل. انا مش عايز عيال
عبيدة. والمطلوب
سراج. تنزلة.

عبيدة بغضب. دا لما تشوف قفاك. انا مش هضحى باختى عشان الجنان اللى انت بتفكر فيه دا
سراج. دى حياتى وانا حر
عبيدة. لاء مش حر. مش عاجبك طلقها. إنما العيل دا مش هينزل ودا آخر كلام عندى. انا مش هسكتلك تانى. كانت اكبر غلطة في حياتى انى وافقت اجوز أختى لواحد مستهتر زيك
سراج. أنت شايف كده
عبيدة. انا قولت اللى عندى
سراج. سما. اختارى انا ولا العيل دا.

سما ببكاء. ا ا ان انا م مش عا ع عايزة ا ا انزلة. ا انا ع ع عايزاة
سراج. براحتك
لينهى جملتة ويترك المكان ومنذ تلك اللحظة هو لم يعد للمنزل حيث يمكث في أحد الشقق السكنية الخاصة بالعائلة ويتجنب التحدث مع عبيدة حتى لا يتصادمو مرة اخرى...
باك...
لتعود لرشدها حتى استمعت لصوت طرقات خفيفة على الباب لتجفف دموعها سريعا وهي تقول.
سما. ادخل
ليدلف منير مبتسما قائلا.
منير. حبيبة جدو بتعمل اى
سما. مبعملش.

منير. انا عايز اتكلم معاكى. ممكن
سما. طبعا يا جدو اتفضل
منير بتنهيدة. بصى انا مش عاجبنى اللى بيحصل بس في نفس الوقت مش عايز اتدخل عشان تعرفى تحلى أمورك بنفسك بس انا ممكن اساعدك من بعيد عشان الحيوان دا يرجع لعقلة
سما. ازاى يا جدو دا من يوم ما عرف انى حامل وهو سايب البيت
منير. يبقى تستخدمى سلاح كل أنثى
سما. ازاى يعنى مش فاهمة
منير. يعنى تبطلى عياط وجو الاكتئاب دا عشان العيل ما يطلعش معقد.

سما ببسمة. بنت يا جدو
منير. صح انا نسيت ان كان عندك ميعاد عند الدكتورة امبارح. قالت لك انها بنت
لتضع يدها على بطنها المنتفخة قليلا قائلة.
سما. اه بنت
منير ببسمة. وأنا أقول البت سما مالها حلوة اليومين دول. طلع عشان القمر اللى جاية في السكة
سما بضحك، ههههههههه انت بتعاكسنا يا جدو
منير. الحمد لله انى شوفت ضحكتك تانى. اسمعى بقى احنا هنربى الواد سراج دا عشان يحس بقيمتكم وقيمة البيت دا
سما بفضول. ازاى.

منير. اول حاجة هتنزلى الشركة
سما بسعادة. بجد
منير، ايوا بجد. واسمعى بقى كلامى للآخر
سما. قول.

منزل الزينى، مساء
غرفة حربى.
يجلس حربى يشاهد التلفاز ليستمع لصوت انين مكتوم ليلتفت لتلك الناعسة ليجد العرق يتصبب من جبينها ويبدو انها تنازع شئ ما ليمسك يدها قائلا.
حربى. حورية. حورية مالك
لتفتح عيونها ببطء شديد وعلامات الألم تحتل وجهها لتقول.
حورية. حربى. انا تعبانة
حربى بتوتر. ا استنى هكلم الدكتورة
ليمسك هاتفةويجرى اتصالا بالطبيبة الخاصة بزوجته لتجيب قائلة.
الطبيبة. أهلا حربى بية.

حربى. حورية تعبانة جامد وانا مش عارف اعمل اى
الطبيبة بجدية. ربع ساعة والإسعاف هتكون عندك
حربى. طيب متتاخروش
لينهى حديثة وهو يغلق الهاتف ويلقية بإهمال ويمسك يدها قائلا.
حربى. متقلقيش الإسعاف في السكة
صلوعلى الحبيب...
ايطاليا...
بعد حفل الزفاف الذي لم يخلو من الكلمات الخارجة بين الياس وماج وفرحة الجميع تجلس اريج وهي تشعر بشئ غريب يجتاح قلبها ليسرى القلق والقشعريرة بجسدها ليلاحظ الياس توترها ليقول.

الياس، أريج مالك
أريج. قولتلك متتكلمش معايا
الياس، بطلى عبط بقى. مالك
أريج بقلق. معرفش قلقانة. حاسة أن في حاجة هتحصل الياس. ليه يا قلبى. مفيش حاجة مت...
ليبتر حديثة حين صدع هاتفة بالرنين ليجد رقم حربى يزين شاشة هاتفة ليجيب قائلا.
الياس. أهلا أهلا
حربى بقلق. الياس حورية بتولد وتعبانة
الياس. هاخد اول طيارة وراجعلك
حربى. طيارة اى
الياس. انا واريج في ايطاليا راجعين اهو هكلمهم يحضرو الطيارة
حربى، ماشى.

ليغلق الهاتف وينظر لاريج قائلا.
الياس. أختك بتولد
أريج. بجد. طب يلا انا عايزة اشوفها
الياس. حالا. هكلمهم يحضرو الطيارة و...
ليقطع حديثهم عبيدة وهو يلهث قائلا.
عبيدة، الياس. اسيل بتولد. ماما لسة مكالمانى
الياس بقلق. طب. انا اعمل اى. دلوقت
أريج. أهدى يا حبيبى هننزل كلنا القاهرة وأنا هاخد طيارة للصعيد.
الياس. ازاى اسيبك لوحدك انتى وأسر
أريج. متقلقش كلم حربى وقولة يبعتلى عربية على المطار.

الياس بتوتر. طيب. طيب. اى اليوم دا.

فى المشفى حيث توجد حورية وعائلة الزينى...
ينتظر الجميع خارج غرفة العمليات لتخرج الطبيبة قائلة.
الطبيبة. حربى بية انا هولدها قيصرية المية نزلت والرحم مقفول ولازم ألحقها
حربى بغضب. طب واقفة بتعملى اى قدامى. روحى شوفيها
الطبيبة. متقلقش انا سايباهم بيجهزوها وكلة هيبقى تمام
لتنهى حديثها وهي تترك المكان متجه مرة اخرى للداخل.

فى المشفى حيث توجد اسيل وعائلة الديب.
حسنا الموقف يختلف تماما هنا حيث أصابت اسيل نوبة من الشتائم والاعتذارات...
مها، شكرا يا بنتى اولدى بس وانا هوريكى
اسيل. سورى يا طنط مش قصدى. ااااااااااااة ابنك ابن الجزمة السبب والله لاقتلة
منير. يابت اتلمى بقى مالك بقيتى سافلة كده ليه
اسيل، ااااااااة آسفة يا جدو. ااااااااة يا ابن الكلب يا عبيدة
سما، هههههههههههههه لا انا مش قادرة استحمل انا هقف برة.

اسيل. اااااااااة بتتريقى عليا يا يا عيلة
سما. ينهار مش فايت. اوعى تقولى كده قدام عبيدة
اسيل. ااااااة البت دى عايزة تشلنى. ااااااااة ماشى يا عبيدة الانا تسبنى عشان الشغل وتقولى اااااااااة حبيب بابا هيستنى بابا لما يرجع. ااااااااااة اهو ابن الكلب عملها وانا هموت ااااااة
مها. ههههههههههه هم يبكى وهم يضحك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة