قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثاني والعشرون

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثاني والعشرون

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثاني والعشرون

بعد مرور عدة ساعات، في المشفى حيث توجد حورية لقد تم اسعافها وهي الآن غائبة عن الوعى ليجلس حربى بجوارها والجميع ينتظرون بالخارج لقد رفضو جميعا الرحيل ومكثو جميعا في الرواق الخاص بغرفة حورية، ليبقو جميعا بجوارها ماعدا سلام الذي ذهب للمطار من اجل استقبال اريج وصغيرها...
فى الغرفة...

يجلس بجوارها على الفراش ممسك بيدها واليد الأخرى موضوعة على ذلك الفراش الصغير الموجود بجانبة حيث جلبت الممرضة أطفاله الثلاث (سليم وعائشة وخديجة )
لينتبه لمعشوقتة حين شعر بحركة اناملها بين يدية ليبتسم قائلا.
حربى. حورية. انتى سامعانى
لتهمهم بتعب واضح قائلة. اممممممم
ليقبل يدها بحب قائلا.
حربى. حمدلله على السلامة يا ام العيال
حورية بارهاق، الله يسلمك. فين عيالى
حربى. اهم يا قلبى نايمين
حورية. انا عايزة انام.

حربى. نامى يا قل...
ليبتر حديثة بسبب طرق خفيف على باب الغرفة ليأذن الطارق بالدخول لتدلف اريج والقلق يحتل ملامحها قائلة.
أريج. حورية
حربى. حمدلله على السلامة يا ام أسر
أريج ببسمة. الله يسلمك. حمدلله على السلامة يا قلب أختك
لتنهى حديثها وهي تقبل جبهتها لتبتسم حورية بوهن قائلة...
حورية. الله يسلمك يا خيتى
أريج. بسم الله ماشاء الله. سميتوهم اى
حربى. سليم وعائشة وخديجة
أريج. ربنا يحفظهم ويبارك فيهم يارب.

حورية. تسلمى. امال إلياس فين
أريج. أصل اسيل عملتها معاكى وبتولد وانا كلمت الياس من عشر دقائق وقالى ولدت بعد مافرجت عليهم المستشفى
حربى. طب وجابت اى
أريج. جابت زين
حربى. يتربى في عز ابوة
أريج. تسلم
حربى. ادينى الواد دا بقى. انا هتتجنن واشوفة
أريج. بس كده. اتفضل
حربى. بسم الله الرحمن الرحيم
لينهى جملتة وهو يحمل ذلك الرضيع
حورية. ربنا يباركلك فيه يا خيتى
أريج. تسلمى ويباركلك في عيالك.

فى المشفى حيث توجد اسيل وعائلة الديب، في داخل الغرفة التي تمكث بها اسيل يقف الياس وعبيدة بجوار فراش الصغير والباقين مجتمعين بجوار اسيل.
عبيدة. يا قلب ابوك بص يا الياس آيدة صغيرة خالص
الياس بسعادة. دا عسل خالص. بقى انت يا ابن الكلب هتقولى خالو
عبيدة. لم لسانك الزفر دا ومتشتمش ابنى
الياس. يا عم اتنيل. والله لولا ابنك لكنت ضربك
اسيل. بطلو خناق بقى. الياس
الياس. نعم يا قلبى
اسيل. سراج فين.

الياس. في ايطاليا عشان الشغل. مينفعش كلنا نيجى ونسيب الشغل اللى متعطل دا
اسيل. شغل. ماشى هعديها
منير. بقولك اى ركزى في نفسك وسيبك من اى حد. انتى لسة تعبانة؟
اسيل ببسمة. لاء ياحبيبى
مها. كلمت أريج يابنى اطمن عليها وعلى اختها
الياس. ايوا يا مرات عمى. وحورية ولدت
سناء. حمدلله على سلامتها
سما. جابت اى
الياس. والله انا اعرف أنهم ثلاثة تؤام. انما جابت اى معرفش.
منير. المهم انها قامت بالسلامة.

لتنهض سناء من على كرسيها قائلة.
سناء. الياس. تعالى انا عاوزاك
الياس. حاضر
لينهى كلمته وهو يتبعها للخارج ليتوقف أمامها في آخر الرواق قائلا.
الياس. خير يا امى في حاجة؟
سناء. سراج فين
الياس. انا قولت في ايطا...
سناء مقاطعة. انتى فاكرني عبيطة. سراج لو عرف أن اختة بتولد مستحيل يفضل هناك. أنطق ابنى فين
الياس بتنهيدة. معرفش
سناء بقلق. يعنى اى متعرفش. ابنى راح فين.

الياس. أهدى يا امى احنا بعد فرح تونى وماج انا ملقتوش ولما سألت علية في الاوتيل قالولى أنه خرج وانا مكنش ينفع اقعد استناة واتصلت بية كتير قافل تليفونة. اعملة اى. انا اصلا مش طايقة من بعد اللى عملة في مراتة
سناء. ربنا يطمنى علية ويهدية ويصلح حالة
الياس. يارب. بس اى حد يسألك تقولى في شغل
سناء. حاضر.

فى مكان ما.
يجلس سراج وجزعة الأعلى عاريا ويرتدي شورت قصير وبيدة كأس من الخمر وينظر لتلك الفاتنة المدعوة ب كيارا قائلة.
سراج. لقد اشتقت لكى عزيزتى
كيارا. وأنا أيضا اشتقت لك. هل ستعود إلى ايطاليا
سراج بتنهيدة. لا أعلم. انا أريد الاختباء ولا أريد العودة مطلقا
كيارا، حسنا. ابقى معنا. ألم تشتاق للصغار؟

سراج. لا أعلم كيارا. ماذا أن علم أخى عن اطفالى؟ وأيضا زوجتى ماذا أفعل. يااللهى الأمور أصبحت معقدة للغاية
كيارا. عزيزى هدئ من روعك. الأمور المعقدة لا...
ليقطع حديثهم صوت طرق على باب الغرفة لينهض سراج ويفتح الباب بعد ان دلفت كيارا للمرحاض التابع للغرفة ليسقط على الأرضية حين اندفع نحوة صغارة (إسلام ست سنوات. وسيف خمس سنوات)
اسلام. ابى لقد اشتقت لك
سراج ببسمة، وأنا أيضا يا صغيرى.

سيف، ابى هل ستتركنا مرة اخرى
سراج. أنت تعلم يا صغير أنه العمل ما يبعدنى عنكم
اسلام. اترك ذلك العمل وابقى معنا
لتقاطعهم كيارا بعد خروجها من الحمام وسماعها لحديث أبنائها قائلة. حسنا يا اولاد. هيا ابدلو ملابسكم واغتسلو من اجل تناول الطعام
سيف. أريد أن ألعب مع أبى. لقد اشتقت له كثيرا
سراج بحب. حسنا يا اولاد. هيا سنأكل أولا ثم نلعب سويا
اسلام. ابى
سراج. ماذا تريد يا صغير
اسلام. هل سترحل مرة اخرى.

سراج بتنهيدة. لا أعلم. هل تريدونى ان أبقى بجواركم
اسلام. أجل
سيف. أجل يا أبى. ابقى معنا
سراج ببسمة. حسنا. حسم الأمر. ساابقى
سيف وإسلام. أجل
سراج. كيارا
كيارا. أجل يا عزيزى
سراج. هل تقبلين الزواج بى
كيارا باندهاش. ماذا
سراج. السيدة كيارا رستون هل تقبلين الزواج بى
كيارا بسعادة. أقبل. أقبل يا عزيزى.

اليوم التالى في القاهرة منزل الديب...
بعد عودة اسيل للمنزل وسفر الياس للصعيد حتى يطمئن على حورية ويحضر زوجتة وابنة.
غرفة اسيل.
تجلس اسيل ترضع الصغير وعبيدة يعمل على الحاسوب بجوارها لتقطع لحظاتة قائلة بتردد.
اسيل. عبيدة
عبيدة. امممم
اسيل. أسألك سؤال وما تزعلش
ليضع الحاسوب جانبا وينظر لها بحب قائلا.
عبيدة. انا عمرى ما ازعل منك. قولى عايزة اى
اسيل. عايزة اسأل على سراج
عبيدة بجمود. مالة.

اسيل. عايزة اعرف ازاى مجاش يشوفنى دا اخويا وانا عارفاة. مستحيل يعرف انى تعبانة وميجيش عشان يطمن عليا. دا حتى التليفون مكلفش خاطرة يسأل عليا بية ولما سألت الياس قالى ان الشغل هو اللى منعة
عبيدة. انا معرفش عنة حاجة ومشوفتوش غير في الفرح وبعدها مشوفتوش
اسيل. قلبى بيقولى ان في حاجة حصلت. عبيدة اوعى تكون انت ورا اختفائة دا.

عبيدة. انتى مجنونة. انتى فاكرا انى ممكن اعمل فيه حاجة. برغم عمايلو السودة وانى مش طايقة بس في الأول والآخر. ابن عمى وجوز أختى. حتى بعد اللى عملو في اختى مش هقدر أقرب منة لأننا دم واحد. بس يارب هو يفهم كده
اسيل باسف. حبيبى انا مقصدش والله انا بس خايفة علية
عبيدة ببسمة. عارف يا حبيبتى. ربنا يهدية ويطمنك علية
اسيل. يارب.

منزل الديب. غرفة حربى...
تجلس اريج بجوار شقيقتها على الفراش والياس يحمل أسر ويمرح معة وحربى يتابع صغارة النائمين.
الياس. أريج. مش نرجع بقى
حربى. ترجع فين طب والليلة اللى ابويا عاملها عشان العيال
الياس. أنت ناسى ان اسيل سبوع ابنها هيبقى الإثنين الجاى
حربى. خلاص محلولة، الليلة بتاعت العيال بعد أسبوعين عشان تكون حورية قدرت تقف على رجلها وانتو تروحو تحضرو السبوع وترجعو تانى
الياس. بس.

حورية. بس اى يا الياس. انا عايزاكم جنبى
الياس ببسمة. امرى لله. حاضر اللى...
ليصمت حيت استمع لرنين هاتفة ليجيب بحدة حين رأى اسم أخية قائلا.
الياس. أنت فين ياحيوان
سراج. انا اتجوزت
الياس بصدمة. أنت بتقول اى. وقعتك سودة ومنيلة. أنت فين أنطق
سراج. انا مش راجع تانى. انا هختفى من حياتكم خالص. قول لسما تسامحنى. انا حبيتها بجد
الياس بسخرية. لا ما هو واضح. بقولك أنطق انت فين
سراج. قول لماما متزعلش منى. هتوحشونى.

الياس، سرا، ألو. ألو. في ستين داهية
لينقطع الاتصال ويلقى الياس الهاتف في الحائط ليتهشم لقطع صغيرة ليقول حربى.
حربى. في اى مالك
الياس بصوت مرتفع. حيوان لو شوفتة هقتلة وأخلص منة ومن قرفة
أريج. ا لياس. وطى صوتك العيال تتفزع
لينتبة الياس للصغار ويصمت
أريج. في اى أهدى
الياس. سراج اتجوز وبيقول انة مش راجع تانى
أريج بصدمة. ينهار مش فايت. طب وسما. حرام علية ليه يكسر قلبها كده.

الياس. اياكى تقوليلها حاجة. البت حامل يجرالها حاجة. وأنا هتصرف واجيب الحيوان دا واربية عشان انا جبت أخرى منة
حربى. طيب أهدى وكل مشكلة وليها حل
الياس. حل. حل اى انا تعبت من عمايلة
حربى. متقلقش أن شاء الله هنلاقى حل
الياس بتنهيدة. ياريت.

فى احداى العيادات الخاصة بالكشف على النساء تجلس سما أمام الطبيبة التي تحمل الإشاعات والتقارير بيدها لتقول.
سما بقلق. خير يا دكتورة
الطبيبة. انا بلغت حضرتك من الأول يا مدام سما. الحمل دا كان لازم ينزل. قلبك مش هيستحمل الإجهاد دا كلة. انتى بترمى نفسك للموت بايدك
سما بلهفة. مش مهم. المهم بنتى كويسة مش متأثرة بقلبى اللى تعبان
الطبيبة. البنت زى الفل بس حضرتك لاء.

سما. المهم عندى هى. عشان لما أموت يبقالى ذكرى
الطبيبة. انا هتابع معاكى اول بأول وربنا يستر
سما. أن شاء الله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة