قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثامن

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثامن

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثامن

منزل الزينى صباحا. غرفة حربى...
استيقظ حربى منذ فترة وجيزة ومازال يتكأ على ذراعة وهو ينظر لها وهي نائمة ليظل مبتسما وهو يرى جمالها الفائق لتزداد بسمتة حين فتحت عيناها ليقول...
حربى. صباحية مباركة
لتجيب حورية بسعادة ممزوجة بالخجل قائلة. الله يبارك فيك يا سيد الناس
ليمسك كفها بين قبضة يده ويقبلها برقة قائلا.
حربى. مبسوطة
حورية. قوى
حربى. طب يلا قومى اتسبحى عشان نسافر.

لينهى حديثة وهو ينهض لتمسك يدية لينظر لها لتبتسم قائله.
حورية. شكرا
ليحتضنها بقوة قائلا. بتشكرينى على اى دا حقك
حورية. حقى كيف يعنى
حربى. حقك تزورى أهلك. حقك تغيرى جو، حقك تبقى مبسوطة
لتبتسم حورية بتلقائية وتظل تنظر له دون تحدث فترة من الزمن ليتنهد حربى قائلا...
حربى. لاا يلا عاد عشان اكدة مش هننزل واصل
حورية، لا خلاص هجهز اهو.

غرفة الضيوف. حيث يتواجد كل من اريج والياس...

يستيقظ صباحا وينظر لها وهي تغط في سبات عميق بجوارة. ليتنهد بحزن لأنها تغيرت كثيرا بعد تلك الليلة المشئومة. أصبحت هادئة تتجنب الحديث معه لا تنظر في عينية وذلك يؤلمة كثيرا فهى عشقة وشغفة بالحياة لينظر لها مرة اخرى ثم ينهض متجها للمرحاض كى يغتسل وبمجرد ما أغلق الباب حتى فتحت عينيها فهى كانت تدعى النوم لا تريد أن تتواجه معة ولكنها دقائق معدودة وفتح باب المرحاض مرة اخرى ليخرج إلياس وهو ينظر لها بقلق ليقترب منها بخطوات هادئة ولاكن رد فعلها جعلة يتوقف مكانة بصدمة حيث انتفضت من مكانها وتراجعت للخلف بذعر وخوف ليقول الياس بحزن.

إلياس. أريج انتى كويسة
أريج. ايوا. انا هجهز عشان نمشى
إلياس. عينك مطفية انتى مبتناميش كويس
أريج بتوتر. لا دا عشان لسة صاحية. بعد إذنك.

لتنهى حديثها وتهرول من امامة سريعا وتغلق الباب خلفها لتستند علية من الداخل وتنساب دموعها بصمت فكيف لها ان تخبرة انها لم تنم طيلة الليل خوفا منة. انها تعانى الآن الشخص الوحيد الذي سلمت له كل شئ هو أيضا الذي كسرها كيف يكون مصدر الأمان وهو أيضا مصدر الخوف. أصبح تفكيرها مشوش أصبحت تخشى وجودة وفي نفس الوقت تريدة بجوارها. يااللهى كيف تنجو من تلك المحنة. لتتنهد بحزن وتستعد من أجل رحلة عودتها للقاهرة.

فى الفندق...
تتقلب بانزعاج شديد وتمسح وجنتها بقوة ليبتسم عبيدة على فعلتها تلك لينتظر حتى نزعت يدها ليقبلها مرة اخرى على وجنتها لتفتح عينيها وتنظر له لتجدة مبتسما فتقول.
اسيل. بس يا عبيدة انا عايزة انام
يقترب منها ويمرر ذقنه النامية قليلا على وجنتها لتؤلمها بخفة قائلا.
عبيدة. كفاياكى نوم قومى يا كسلانة
اسيل. عبيدة دقنك بتشوكنى
عبيدة. طب قومى وانا مش هشوكك تانى
اسيل بنعاس. بس انا عايزة انام.

عبيدة. وأنا عايز اقعد معاكى انتى جاية تنامى ولا اى
لينهى حديثة وهو يقبل عنقها لتقول.
اسيل. خلاص قومت. هنروح فين
عبيدة. تعالى نفطر وبعدين نشوف هنعمل اى النهاردة
اسيل. ماشى.

منزل الديب.
لقد أصبح صراخهم معتاد يوميا ولأسباب عديدة، لتقول سناء بإرهاق، انا تعبت
منير. ما تتلمو بقى
سما. هو اللى اوفر يا جدو
سراج. اتلمى هضربك
سما. ولا تعرف تعمل معايا حاجة.
مها. اتلمى يا زفتة
سراج. وتتلم ليه. مش لازم تطلع ظرابينى
سما. بقولك اى انا ماليش في الخنقة وانت مزودها
سراج. بصى بقى انا ماليش في المسخرة ف تتلمى احسنلك
سما. مسخرة. مسخرة اى. هو انا لما أبقى عايزة افرح تبقى مسخرة.

سراج. الفرح بحدود. إنما الهرجله دى انا ماليش فيها
سما. هرجلة اى هو اأنا لما اعزم صحابى تبقى هرجلة
سراج. اعزمى زى ما انتى عايزة بس بنات رجالة لاء
مها. سراج بيتكلم صح. ازاى تصاحبى ولاد
منير. استهدوا بالله بقى
سراج. ونعم بالله. بس انا قولت اللى عندى
سما. وانت مش هتمشى كلامك عليا انا حرة
لتتحول عينية الى الغضب الشديد ليقول بهدوء مخيف.
سراج. انتى قولتلى اى
لتتراجع للخلف وتقف بجوار منير قائلة بتوتر...

سما. ا انا. ا انا ح حرة. ما. عااااااااااا
لتصرخ عاليا حين ركل الطاولة لتسقط المزهرية من عليها لتصتدم بالأرضية متهشمة لقطع صغيرة ليقول بغضب.
سراج. حرررررة. طب بصى بقى يا حرة هانم. شغل المسخرة دا مش مقبول. واللى انا هقولة بس هو اللى هيمشى وأقسم بالله كلمة كمان وهكسر عضمك فاهمة
لتنظر له سما بصدمة وعينيها تلمع بالدموع لتقول بصوت متقطع باكى...
سما، ا ا انا م مش ه هتجوز.

لتنهى كلماتها البسيطة وتترك المكان وتهرول للأعلى سريعا ليقول منير...
منير. أنت يا حمار خوفتها
سراج بغضب. هي اللى نرفزتنى
سناء. اطلع راضيها يلا
سراح. هى...
ليقاطعة منير قائلا. اطلع راضيها بقى
سراج بتنهيدى. طيب
ليتركهم ويصعد للأعلى ويطرق على باب غرفتها بخفة ليسمع صوتها الباكى وهي تأذن له بالدخول ليدلف ويبحث عنها بعينيه ليجدها نائمة على الفراش وهي تحتضن نفسها ليذهب ويجلس بجوارها قائلا.
سراج. متزعليش.

سما ببكاء. اطلع برة
سراج. متعيطيش طيب
لتعتدل في جلستها وتزيح بقايا دموعها بظهر كفيها قائلة...
سما، يا سلام فارق معاك زعلى اوووى
ليمسك يدها مبتسما ليقول...
سراج. طبعا فارق معايا
سما. امال بتزعقلى ليه ديمآ وتزعلنى
سراج. عشان انتى بتعصبينى
سما بتذمر. انا اللى بعصبك ولا انت اللى مستفز
سراج. طيب مش هنتخانق تانى بس تسمعى الكلام وتبقى بنوتة شاطرة ومؤدبة
سما. قالولك انى مش متربية ولا أي. ما تتكلم عدل.

ليمسكها من كتفها قائلا.
سراج. اكتمى بقى خنقتينى هو انتى مش عاجبك اى حاجة. اعملك اى يعنى و...
لتقاطعة قائلة. عنيك حلوة
ليرفع احداى حاجبية ويبتسم بخبث قائلا.
سراج. دى معاكسة صريحة بقى
لتتوتر من نظراتة لها لتحاول أن تبتعد ولكنها لم تستطع لتقول.
سما. اطلع يلا. مينفعش تكون هنا
لينام بجوارها بأريحية قائلا. ليه بنت عمى وخطيبتى وكلها ايام وتكونى مراتى يعنى اعمل كل اللى انا عايزة
سما. تعمل اى. اطلع برة.

سراج. تيجى نتفق اتفاق
سما. خير. ابهرنى
سراج. كل مرة تعارضينى او تزعقى او متسمعيش الكلام او تعملى اى حاجة غلط فيها عقاب
لتنتفض واقفة وهي تضع يدها في خصرها قائلة.
سما. نعم. عقاب اى. أنت فاكر نفسك مين.
لينهض ويتقدم منها لتتراجع بتلقائية للخلف حتى اصطدمت بزجاج الشرفة خلفها ليضع يدية على الزجاج خلفها ليحاصرها قائلا بهدوء...

سراج. فاكر نفسى مين. امممممممم انا يا ستى سراج الديب حفيد منير الديب اخويا راجل الأعمال الشهير إلياس الديب ابن عمك وخطيبك وقريبا جوزك، أما بقى العقاب. فانتى هتتعاقبى دلوقت عشان طولة لسانك دى.
ولم يمهلها وقت لكى تفهم ما قال حتى وجدته يقبلها لتتصنم في مكانها دون أدنى حركة ليبتعد عنها بعد فترة قائلا.
سراج. الروج دا طعمة حلو
لتشهق بخفة قائله. أنت زباله و.
ليقاطعها قائلا. بتغلطى تانى.

لتدفعة في صدرة و تهرول للخارج وهي تصيح قائله.
سما. أنت الرباية معدتش على باب بيتكم. وقح
لينفجر ضاحكا بعد خروجها ويقول بهمس.
سراج، هههههههههههههههههههههههههههه هو انتى لسة شوفتى حاجة ههههههههههههههه.

منزل الديب مساء.
يجتمع الكل في بهو المنزل مرة اخرى فذلك الثنائى لا يكف عن افتعال المشاكل ليقول سراج.
سراج. عصبينى براحتك وانتى اللى هتندمى
سما. وقح اقسم بالله وقح
ليقاطعهم دلوف أريج برفقة الياس وحربى وحورية قائلة...
اريج، دى وراثة بقى
لتشهق سما بسعادة و تهرول محتضناها قائلة بصراخ.
سما. ارررررريج. وحشتينى
أريج. وانتى كمان وحشتينى...
ثم تنظر للجميع قائلة. مساء الخير.

سناء. مساء النور يا حبيبتى حمدلله على السلامة
أريج. الله يسلمك يا طنط
مها. ايوا كده نورى البيت تانى
أريج. شكرا يا طنط دا نورك.
منير بحزن. حمدلله على السلامة
أريج بجمود، الله يسلمك
لتلتفت وتمسك يد حورية قائلة ببسمة...
أريج. حورية الديب. أختى
لتحتضنها سما بسعادة قائلة. اى الشبه دا. انا سما الديب بنت عمك
حورية. يا مرحب
سناء. ازيك يا حبيبتى نورتى البيت. انا سناء مرات عمك
حورية. الدار منور باهلة يا مرت عمى.

أريج بجمود. حورية. قولى طنط مش مرات عمى
حورية بتوتر. ح حاضر
مها. وأنا مها مرات عمك
حورية. أهلا بيكى
ل يقترب منير منها مبتسما لكى يحتضنها لتقف اريج امامة قائلة بجفاء.
أريج. منير بية الديب والد بابا
حورية بتوتر. يعنى جد...
أريج مقاطعة. منير بية وبس
إلياس. أريج أهدى ف...
أريج. متتدخلش...
ليحاول سراج تغير الأجواء ليقول بمزاح.
سراج. طب وانا نسيتونى
لتبتسم اريج قائله. لا ازاى. الكائن دا سراج الديب عريس المستقبل.

حورية ببسمة. أهلا وسهلا
لتتقدم اريج من حربى قائله. ودا بقى حربى الزينى جوز أختى
منير. أهلا يابنى
حربى. أهلا يا بية
لينظر منير لحورية قائلا بحب. مش هتحضنينى انا جدك
لتمسك اريج يدها قائلة.
أريج. لاء. مفيش داعى للتمثيل
إلياس بنفاذ صبر. اررررريج متزوديهاش بقى
أريج. قولتلك متتدخلش
إلياس. يوووووه خلاص بقى مكانتش غلطة واعتذرت وحاولت اراضيكى بكل الطرق كفاية بقى
سناء. إلياس اسكت.

أريج. تراضينى. ليه هو انت كسرت موبايلى. انا مش عايزة اتعامل مع حد فيكم. انا واختى في بيت المزرعة لحد ميعاد الفرح. وأعتقد أن مفيش لزمة لوجودنا هنا
ليقبض إلياس على ساعدها ليشعر بتلك الهزة التي أصابت جسدها ليقول بغضب.
إلياس، تروحي فين. انتى مش هتمشى من هنا حتى لو اضطريت انى احبسك. انتى بتاعتى ملكى فاهمة ولا لاء وا...

ليبتر كلامة حين سقطت مغشى عليها لتصرخ حورية وسما بأسمها ليحملها إلياس صاعدا بها للأعلى وهو يقول لاخية...
إلياس. سرااااج اطلب دكتور
بعد مرور بعض الوقت والجميع متوتر في انتظار خروج الطبيبة من غرفة اريج وحورية معها بالداخل لتخرج بعد دقائق وهي مبتسمه ليقول الياس سريعا.
إلياس. طمنينى يا دكتورة هي مالها.

الطبيبة ببسمة، مبروك المدام حامل بس في اول أسبوعين لسة وواضح أن نفسيتها سيئة جدا انا اديتها حقنة ومش هتفوق دلوقتى قدامها كام ساعة وياريت تيجيلى المستشفى عشان نطمن عليها اكتر
سناء بسعادة. أن شاء الله
حربى. مبروك يا إلياس بيه
إلياس بذهول. حامل
منير ببسمة. مبروك يا بنى
إلياس بسعادة. حامل. يعنى بابا. انا بابا
سما. مبروك انا هقول لاسيل.

لتنهى حديثها حديثها وهي تجرى اتصالا هاتفيا باسيل لتجيب اسيل بعد عدة ثوانى قائله...
سما. ألو اسيل
اسيل. ايوا يا سما. في حاجة ولا اى
سما. خبر بمليون جنية
اسيل. متصلة بيا دلوقت عشان مليون جنية
سما، اسمعى بس
اسيل. ارغى
سما. هتبقى عمتو
اسيل. ازاى يعنى مش فاهمة
سما. أريج حامل
اسيل بهلع وخوف. انتى بتقولى اى. يانهار اسود، انا جاية على اول طيارة
لتنهى حديثها وهي تغلق الهاتف لتندهش سما من رد فعل اسيل لتقول مها.

مها. مالك يا سما
سما. معرفش اسيل شكلها اتهبلت من الخبر وراجعة هي وعبيدة
بعد عدة ساعات تستيقظ اريج لتجد حورية وسما بجوارها لتقول سما بسعادة. هروح اقولهم انها فاقت
لتخرج مهرولة للخارج لتقول حورية ببسمة.
حورية. حمدلله على السلامة
أريج بإرهاق. هو اى اللى حصل
حورية. ابدا ياستى في بطل صغنون حب يعرفنا بوجودة اريج بعدم فهم. مش فاهمة تقصدى اى
حورية. مبروك يا قلبى انتى حامل.

أريج بهلع. ح ح حامل ازاااااى. لااااا. قوليلى انك بتضحكى عليا
حورية بقلق. في اى انا مبقتش فاهمة حاجة واصل
لتنهض اريج بخوف عندما دلف إلياس مبتسما لها لتقول بقلق وهي تضع يدها على بطنها.
أريج. أبعد
إلياس. في اى مالك خايفة كده ليه
أريج بصراخ. بقولك ابعد مش هسمحلك تقربله
إلياس بحدة. أريج دا ابنى مالك
أريج. ابنك. انا سمعتك وانت بتقول لمنير مش عايز منها عيال.

لتنهى حديثها وتدفعة مهروله للاسفل لتصرخ حورية بها قائلة.
حورية. أريج براحة اكدة غلط عليكى
ليتجمع كل من بالمنزل على أثر الصراخ لتقف اريج عند دلوف اسيل وعبيدة لتهرول اسيل وتحتضنها قائلة.
اسيل. أريج انتى كويسة
أريج بإرهاق. هبقى كويسة لما اخوكى يبعد عنى
اسيل بحزن. بس انتى عارفة ان البيبى دا لازم ينزل
إلياس بصدمة. انتى بتقولى اى
اسيل بدموع. البيبى دا لازم ينزل عشان...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة