قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثامن عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثامن عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثامن عشر

فى احداى المستشفيات الخاصة يجلس كل من اريج واسيل واليأس وعبيدة في القسم الخاص بالكشف للنساء ومتابعة الحمل. لينظر كل منهما إلى زوجتة بحب فاليوم سيعرفون جنس الجنين لتقطع صفو لحظاتهم صوت الممرضة قائلة.
الممرضة. مدام اريج. اتفضلى
أريج ببسمة. يلا يا حبيبى
لتدلف للداخل وهي في قمة سعادتها لتقابلهم الطبيبة ببسمة قائلة...
الطبيبة. أهلا وسهلا. اى الأخبار
أريج. أهلا بيكى الحمد لله بخير.

الطبيبة. قبل ما نروح للجهاز في اى حاجة بتشتكى منها
أريج. اه انا حاسة بتقل جامد والتقل دا تابعنى
الطبيبة. طيب اطلعى على الميزان كده
أريج. حاضر
لتنهض الطبيبة وتنظر لذلك الرقم الذي ظهر على شاشة جهاز قياس الوزن لتقول
الطبيبة. وزنك حلو جدا. طيب اطلعى على السرير وانا جاية وراكى
أريج. حاضر.

لتذهب اريج وتتسطح على ذلك الفراش الخاص بالكشف وتقوم برفع ملابسها حتى ظهرت بطنها لتتبعها الطبيبة وتتصنم مكانها لعدة دقائق حين رأت بطنها فبدى مظهرها غريب بعض الشئ ليقول إلياس بشك
إلياس. هو في حاجة
الطبيبة. لا أبدأ. هنشوف اهو
لتجلس الطبيبة على ذلك الكرسى الموضوع أمام جهاز السونار وتمسك بأنبوب من الجل وتضع القليل منه على بطنها ثم تمسك بتلك الأداة الموصولة بالجهاز وتبدء بتحريكها حتى ابتسمت قائله.

الطبيبة. كل حاجة تمام. احنا في اول السادس كده
إلياس. طب هو اى
الطبيبة. هقولك حالا
لتنظر لشاشة أمامها وهي تحرك تلك الأداة حتى ابتسمت قائله.
الطبيبة. مبروووك يا مدام أريج. جايلك عريس في السكة
إلياس. ولد
الطبيبة. اة، تحب وشوفو وتسمع نبضاته
إلياس بصدمة. ازاى
الطبيبة. عادى اهو. أدى راسة ودى أيده ودى رجلة ودى الصورة الكاملة ليه. وأدى نبضة.

لتنهى حديثها بعدما أشارت له على أجزاء جسد الجنين وارتفع صوت نبضاتة في الغرفة ليبتسم إلياس وتبكى أريج من فرط سعادتها لتقول الطبيبة.
الطبيبة. بس في مشكلة صغيرة
أريج بقلق. في اى
الطبيبة. المية حوالين البيبى قليلة وكمان هو واخد وضع الولادة من دلوقت ودى حاجة تقلق لانة نازل على الحوض بشكل واضح اهو
إلياس. يعنى اى انا مش فاهم حاجة
الطبيبة. يعنى ممكن تولد بدرى. بصى لو حسيتى بأي وجع لازم تيجى فورا.

أريج بقلق. حاضر.

منزل الزينى...
يجلسون سويا يتمازحون بعد تناول الفطور ليقطع حديثهم هبوط حربى قائلا...
حربى. صباح الخير
الجميع، صباح النور
عثمان. حورية عاملة اى دلوقت
حربى. الحمد لله بس مبقتش تقدر تمشى
وفاء. ربنا يقومها بالسلامة
رشا، متقلقش فترة وهتعدى
حربى. يارب. انا رايح المزرعة ساعتين وراجع معلش...
رشا مقاطعة، متقلقش يا خوى. روح انت وانا هطلعلها ومتخافش مش هنزلها
حربى ببسمة. تسلمى يا ام نور. يلا السلام عليكم.

الجميع. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

منزل الديب...
يجلسون جميعا يتسامرون في أجواء سعيدة بسبب معرفة جنس الجنين الذي تحملة اريج وهو ذكر وايضا اسيل تحمل جنينا ذكرا لتعم السعادة أجواء المنزل
منير. انا مفيش أسعد منى النهاردة
سناء. ولا انا
مها. لااااا انا اللى فرحتى ما تتوصفش
سما. ربنا يقومكم بالسلامة
أريج. تسلمى عقبالك يا قلبى
سما. أن شاء الله
اسيل. عبيدة
عبيدة. اى يا روحى
اسيل. هو احنا هنسمية اى
عبيدة. لما البية يشرف بالسلامة تبقى نقرر.

أريج. إلياس
إلياس...
أريج. إلياس. إلياس. الياااااااااس
إلياس. هاا. اى يا حبيبتى
أريج. سرحان في اى
إلياس، هيكون في اى اكيد فيكى
أريج. بتثبتنى عشان مسألش
إلياس. هو انا اقدر اثبتك، دا انتى تثبتى بلد
أريج. اممممممم هعديها بمزاجى
إلياس، اموووت في مزاجك العسل دا
أريج. بكاش. هتفضل طول عمرك بكااش
إلياس، بكاش بس بموت فيكى
أريج. وأنا بعشقك
اسيل. ايسو احنا قاعدين
إلياس. هههههههههه طب وفيها اى
أريج. فصيلة أقسم بالله.

إلياس. ههههههه
سما. بقيتى سافلة يا جو جو
أريج. هههههههههههههه
إلياس. والله عندها حق. كنت لسة هكمل وابوس وا...
أريج. وقح وسافل. انا طالعة اوضتى
إلياس بغمزة، طب هاتى بوسة
أريج. وقح
لتنهى كلماتها وتذهب للأعلى ليطلق إلياس ضحكة رنانة على فعلتها تلك ليقول منير. ربنا يهنيكم يا ولاد
إلياس. طب انا طالع اتنهى بقى
عبيدة. ههههههههه مفيش فايدة فيك
إلياس. وفي...
ليقطع كلماتى صوت رنين هاتف سراج ليجيب قائلا.
سراج. ألو
وحشتنى.

سراج. مين اللى بيتكلم
أنت لحقت تنسانى يا سيجو
لينهض واقفا والغضب يعتلى ملامحة ليلفت انتباة الجميع لة ليقول بغضب...
سراج. انتى جبتى رقمى منين يا زبالة انتى
أنت لسة زعلان منى. حقك عليا
سراج. بقولك اى ابعدى عن طريقى عشان المرادى فيها موتك
لينهى حديثة ويلقى الهاتف بقوة في الحائط ليتهشم إلى قطع صغيرة وتتناثر اشلاءة في المكان ليقول إلياس...
الياس. خلاص أهدى.

سراج بغضب شديد. أهدى. أهدى اى. اى رجعها تانى. وجابت رقمى منين
سما بخوف. هي مين دى
سراج بحدة. وانتى مالك متدخليش في اللى مالكيش فيه فاهمة
سما. ماليش فيه. ازاى ماليش فيه. أنت جوزى
سراج. ولا تزعلى نفسك انتى طا...
إلياس بغضب، سراااااااااااااج إياك تكملها. اى اتهبلت في عقلك ولا اى
سراج، أنت مش سامع كلامها المستفز هو انا ناقصها.

سما بدموع، هونت عليك تقولها. براحتك يا ابن عمى. براحتك خالص. انا مش عارفة اخرة اللى احنا فيه دا اى، ديما بنتخانق على اتفه الاسباب. ديما بتبين انك مش طايقنى، اناااا تعبت. انت زعلان انى سالتك مين دى اللى بتكلمك. يا جبرووووتك. دا ابسط حقوقى كزوجة ليك.
مها. سما عيب كده
سما بصراخ. عيييييب. هو اى اللى عيب، ارحمونى بقى. انتى شايفة انى قليلة الأدب وهو شايف انى بدخل في اللى ماليش فيه. انا محدش حاسس بيا.

سراج. وطى صوتك احسنلك
منير. اتلمو بقى مش محترمين حد ليه
سما. هتلم حاضر ومش هتسمعو صوتى ابدا و...
هاى
ليلتفت الجميع على أثر الصوت لتختلف النظرات بين غاضب ومندهش لتقول سناء.
سناء. أهلا وسهلا. انتى مين يا بنتى
انا رغدة مرات سراج
حسنا صمت عم المكان نظرات الجميع تجمدت على تلك الفتاة لتقول سناء.
سناء. م مرات سراج ازاى مش فاهمة
رغدة. اى اللى مش فاهماة يا طنط انا مراتة
إلياس. افتكرى يا رغدة انى نبهت عليكى.

رغدة. والله يا إلياس باشا انا حاولت. بس الشوق غلبنى
سراج. هقتلك والله لاقتلك
لينهى كلماتة وهو يتقدم نحوها لتصرخ سناء ومها واسيل ويتقدم إلياس وعبيدة ومنير لفض ذلك النزاع ولم ينتبه أحد لتلك الزوجة المصدومة التي ظلت تتابع ما يحدث بصمت قاتل وتحدث نفسها قائلة.
متجوز، متجوز. متجوز. متجوز. طلع متجوز. طب وانا. انا اى. انا ولا حاجة. انا. انا الهبلة اللى اتضحك عليها. متجوز. بكل بساطة متجوز.

تنخفض الشمس تدريجيا باتجاة الغرب ليعلو القمر السماء ليزينها برفقة النجوم...
منزل الزينى، غرفة حربى...
يدلف لداخل الغرفة والإرهاق حليفة ليبتسم قائلا.
‏حربى. مساء الخير
‏حورية ببسمة. مساء النور
‏حربى. بتعملى اى
‏حورية بسعادة. بعمل شرابات للعيال
‏حربى. امممممم بتعمليها كيف
‏حورية. عادى بخيط الصوف. عشان هيتولدو في الشتا ولازم يدفو.

‏حربى. تسلم إيدك يا روحى. انا عارف أننا مشتريناش حاجة لسة. انا بس مستنى نعرف هما اى وهجبلك احسن هدوم
‏حورية ببسمة. بجد. انا قولت انت نسيت
‏حربى. نسيت، انسى ازاى، دا انتو كل حياتى
‏حورية، ربنا يخليك لينا. ولا يحرمنا منك ابدا
‏حربى. ويخليكى ليا يا روحى
‏حورية. سى حربى ممكن اطلب طلب
‏حربى. طبعا يا قلبى
‏حورية بترد. ك كنت. كنت عاوزة...
‏حربى. مالك ياقلبى قولى.

‏حورية. بصراحة عاوزة اشوف امى وابوى بقالى كتير مشوفتهمش
‏حربى. بس كدة، من عنيا بكرة هكلم عم حسين واخلية يجيب الست عائشة ويجو يشوفوكى
‏حورية بسعادة. بجد
‏حربى. جد الجد يا قلب حربى.

‏منزل الديب...
‏منذ ما حدث في الصباح والجميع في حالة حزن وسما حبيسة غرفتها لا تتحدث مع أحد ولا تفعل اى شئ فقط صامتة...
‏غرفة الجلوس...
‏يجتمعون سويا يتحدثون فما حدث صباحا لتقول سناء بانفعال.
‏سناء. رد عليا بقولك. أنت فعلا متجوز البنت دى
‏سراج. يوووة خلاص بقى
‏سناء. خلصت روحك. رد عليا. اتجوزتها ولا لاء. وامتى وفين. احنا كنا فين لما انت اتجوزت
‏سراج. خلاص يا امى خلاص.

‏سناء. يعنى اى خلاص. رد عليا
‏سراج. يوووة ايوا اتجوزتها بس امتى وفين معرفش ومش فاكر حاج...
‏شقهت اريج و اسيل ومها سويا بسبب تلك الصفعة التي هبطت على وجهة سراج من سناء لينظر لها بصدمة قائلا.
‏سراج. انتى بتضربينى يا امى
لتقبض سناء على ياقة قميصة قائله.

سناء. أنت عايز الحرق مش الضرب. ذنبها اى الغلبانة اللى فوق دى. رد عليا ذنبها اى. دى غلبانة ويتيمة، ذنبها اى تكسر بخاطرها كده. منك لله. قلبى وربى غضابنين عليك ليوم الدين. عمرى ما هسامحك يا سراج. يا خسارة تربيتى فيك. جايبلى واحدة من الشارع وانت معاك زوجة بالف واحدة من الحيوانة اللى انت اتجوزتها
إلياس. أهدى يا ماما. انا هفهمك.

سناء. تفهمنى. تفهمنى اى يا كبير يا عاقل. يا خسارة تعبك يا سناء. يا ميلة بختك في ولادك يا سناء...
لتنهى كلماتها الحزينة ودموعها رفيقتها وهي تاركة للمكان لتتبعها مها واسيل واريج ليقول منير.
منير. ممكن تفهمونى في اى
عبيدة. سراج قبل ما تكون جوز أختى. أنت ابن عمى وصاحبى. ومن الآخر انا شاكك في موضوع البت دى
سراج بتنهيدة. هحكيلك يمكن نلاقى حل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة