قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثالث

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثالث

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثالث

بعد مرور يومان، منزل الزينى صباحا.
يجتمع الكل على طاولة الطعام لتناول الفطور لينظر حربى لحورية قائلا.
حربى. حورية
حورية. نعم
حربى. انا رديتك ومن النهاردة ترجعى الأوضة
حورية...
حربى. سلام
سلام. خير
حربى. عرفت حاجة عن إلياس الديب
سلام. لاء
شبل. النهاردة فرح اختة. وطبعا هيتصدر الأخبار
سلام. اصبر وانا هحاول اعرف اى حاجة عن البنت دى
حربى. بس ياريت بسرعة انا شاكك ف الموضوع دا. ولا اى رأيك يابوى
عثمان...

حربى. ابوى يابوى
عثمان بتوتر. ها اى في اى
حربى. مالك يابوى
لينهض من مقعدة قائلا. مفيش انا طالع ارتاح
لينهى حديثة ويتركهم ويصعد للأعلى وما إن دلف لغرفتة حتى أخرج هاتفة وأغلق الباب من الداخل وأجرى اتصالا بشخص ما قائلا.
عثمان. ايوا يابية
عثمان. حربى ولدى بيدور ورا الهانم الصغيرة
عثمان. كيف يا بية؟
عثمان. تحت امرك. سلام
لينهى الاتصال وهو يقول بخفوت.
عثمان. ربنا يستر.

منزل الديب.
اليوم هو أسعد يوم للفتايات حيث ترتدى فستان زفافها الأبيض وتتألق من أجل ليلة العمر كما يقال...
غرفة اسيل...
تلتف أمام المرآه وهي تبتسم لتستعرض فستانها بسعادة عارمة لتقول سما...
سما. تحفة الفستان يا اسيل
اسيل. ايسو هو اللى اختارة اى رأيك يا أريج
أريج ببسمة. جميل ياقلبى. ربنا يهنيكم
اسيل. ربنا يخليكى وعقبالك ما ترضى ع الغلبان اخويا وتوافقى.

سما. صح يا اريج انتى ليه مش موافقة مع انك بتحبى أبية إلياس
أريج. عشان خايفة
اسيل. خايفة. خايفة من اى
سما بتوتر. أريج أسألك سؤال
أريج. طبعا ياحبيبتى
سما. خايفة من اى وانتى وابية يعنى. أقصد أن الكل عارف أنكم...
اسيل بحدة. سماااااا اى اللى انتى بتقولية دا
سما. والله مااقصد يا اريج انا آسفة متزعليش
أريج ببسمة حزينة. مش زعلانة ياقلبى. يلا بقى الميكب ارتيست هتيجى تجهزك فاضل ساعتين والحفلة تبتدى وانا هروح ألبس.

اسيل. طب ما تلبسى هنا
أريج. مينفعش انتى العروسة ولازم تاخدى مساحتك يلا بعد إذنكم...
لتنهى حديثها وتتجة للخارج لتلتفت اسيل لسما وتتحدث معنفة إياها قائلة.
اسيل. انتى يا زفتة حد يقول كده
سما. انا بس كنت...
اسيل. كنت اى بس وزفت اى
سما. في اى يا اسيل ما انتى عارفة أنهم مش محتاجين للجواز اصلا ما هما مقضينها و...
اسيل. احسنلك اسكتى اتفضلى روحى البسى
سما بحنق. طيب.

منزل الديب. غرفة المكتب.
يجلس إلياس على احداى الارائك وهو يستند برأسة للخلف ويبتسم عندما تذكر ما حدث امس في حفل الحناء بعدما اعطى اريج الاذن بفعل ما تشاء ولاكنة ندم على ذلك القرار عندما...
فلاش باااك.

يجلس إلياس برفقة عثمان وعبيدة وسراج يتحدثون ليقطع حديثهم صوت الموسيقى المرتفع بشدة ولاكن ما جعلهم يهرولون للخارج عندما بدأت إحدى الأغانى الشعبية (المهرجانات)ليقف الجميع بين الدهشه والصدمة والغيرة و الضيق حيث وجدوا الفتايات الثلاث يرتدون ملابس البدو ويغطون وجههم بذلك الغطاء المنقوش بالخرز وكذلك ذلك الفستان (عبائة)المزرقش بالنقوش والخرز اللامع الملون ومفتوح من الجانبين حتى الركبة ويضعون مساحيق تجميل تبرز جمال عينيهم ويتمايلون على تلك الموسيقى المزعجة ليصرخ إلياس بهم ليتوقفو عما يفعلون ويذهب ويطفئ مكبرات الصوت والتفت لهم قائلا.

إلياس. اى الزفت اللى انتو عاملينو دا
أريج. في اى مالك. انا استأذنتك وانت وافقت داخل تزعق ليه
ليذهب إلياس لها بخطى سريعة ويقبض على ساعدها وهو يرفع ذلك الوشاح الذي يبعدها عن عينية ليتصنم مكانة من جمالها بتلك الملابس لتقول أريج.
أريج. إلياس سيب ايدى. أنت بتوجعنى
إلياس. تعالى
لينهى حديثه وهو يسحبها خلفة للأعلى ليتابعهم الجميع بعينيهم حتى اختفو عن الأنظار ليلتفت عبيدة قائلا.
عبيدة. سما.

لتجيب سما وهي ترفع وشاحها قائلة. نعم
عبيدة. على أوضتك
سما. حاضر
لتنهى كلمتها وهي تهرول للأعلى سريعا ليلتفت لاسيل قائلا.
عبيدة. اسيل
اسيل بتوتر. ن نعم
عبيدة. تعالى ورايا
لينهى تلك الجملة وهو يتجة للخارج لتتبعة حيث اتجةلغرفة المكتب...
فى الداخل يقف عبيدة في منتصف الغرفة ليشعر بها خلفة ليقول بحدة.
عبيدة. اقفلى الباب.

لتزعن اسيل لأمرة دون ان تتحدث لتلتفت له وهو ما زال مكانة دون ان يلتفت لها ليسود الصمت المكان عدة دقائق دون تحدث اى طرف منهما ليلتفت عبيدة لها بعدما أستمع لصوت شهقات مكتومة ليجدها تبكى بصمت وهي تنظر للأسفل ليهرول محتضنها قائلا...
عبيدة، هشششششششش خلاص متعيطيش
اسيل. متزعلش
عبيدة. مش زعلان. خلاص بطلى عياط هو انا عملت حاجة
اسيل. أنت زعلان ع...

ليقبلها برقة على جبهتها قائلا. مش زعلان. انا بس اضايقت انت لبستى كده قدام الكل وكمان انتى ازاى حافظة القرف دا
اسيل. دى مهرجانات مش قرف وانا بحب أسمعها
عبيدة. اسيل دا تلوث سمعى ازاى مبسوطة وانتى بتسمعية. لو سمحتى بلاش تسمعى القرف دا
اسيل بحزن. حاضر
عبيدة. متزعليش عشان هصالحك بس بطريقتي
لترفع نظرها له لتجد تلك اللمعة بعينية وهو ينظر لثغرها لتهرول سريعا للخارج وهي تقول...
اسيل. لالالالا مش زعلانة.

لينفجر عبيدة ضاحكا على فعلتها تلك
أما ف الأعلى ف غرفة اريج.
تجلس على الأرضية وهي مقيدة الايدى والياس يجلس أمامها على أحد الكراسى لتقول أريج...
أريج، إلياس بطل بقى وفكنى
إلياس بهدوء. تؤتؤ
أريج. خلاص مش هعمل كده تانى فكنى بقى
إلياس، احمدى ربنا انك لسة عايشة اصلا
أريج. واهون عليك
ليرفع رأسة وينظر لها لينهض من على كرسية ويتجة صوبها ليجلس بجوارها على الأرضية وينظر لعينيها قائلا.

إلياس. ما دى المصيبة. انك مش بتهونى عليا. عارفة شكلك وانتى مربوطة كده مخلينى عايز ا...
لتقاطعة اريج. بس ياسافل
إلياس. والله هموت واوريكى السفالة. بس ادينى فرصتى بس و.
أريج. هعيط وربنا
إلياس، ههههههههههههه انصحك بلاش لأنك لو عيطتى
شكلك بيبقى مغرى اوووى وانا مش هستحمل ف.
أريج. يوووه هو كل تفكيرك شمال. فكنى يا إلياس بقى أيدى وجعتنى. مش هعمل كده تانى خلاص
إلياس، افكك بس بشرط
أريج. اى
إلياس، ترقصيلى.

أريج. أرقص. داانت بتحلم
إلياس، بحلم بيكى. ريحى قلبى بقى انا تعبت
أريج. تعبت منى
إلياس. تعبت من المناهدة وانتى مش مرياحانى. حنى بقى
أريج. إلياس
إلياس. قلبة
أريج، بحبك
لينظر لها بصدمة واضحة على ملامحة لعدة دقائق قبل أن يقول.
إلياس. بجد
أريج. ايوا بجد انا بحبك
إلياس بحب. وأنا بموت فيكى يا قلب إلياس. تتجوزينى
أريج ببسمة. هرد عليك بكرة
إلياس. هستنى على نار
أريج. طب فكنى بقي
إلياس. من عنيا
باااك...

لينظر امامة بسعادة محدث نفسة قائلا بصوت مسموع.
إلياس. هانت.

منزل الزينى مساء...
يجتمع الكل على الطاولة لتناول العشاء ليلاحظ حربى عدم وجود حورية ليقول.
حربى. رشا
رشا. نعم
حربى. حورية فين
رشا. ف المطبخ
حربى. ناديها عشان تاكل
رشا. لا ما هي بتاكل ف المطبخ
عثمان. وااااه كيف تسبيها تاكل ف المطبخ
رشا. اصلها قالتلى انها ملهاش نفس للوكل فانا جبتلها القشطة لما عرفت انها بتحبها وخالتى عيشه اتصلت بيها قالتلى انها هتاكل وتتكلم ف المطبخ.

لينهض حربى من على كرسية ويتجه للمطبخ تحت أنظار الجميع ولاكن استوقفة قبل ان يدلف للداخل حديثها مع والدتها عبر الهاتف قائلة.
حورية. والله يا اما انا زينة
عائشة. يارب ديمآ يابتى. طب حربى بية عامل اى معاكى
حورية. سى حربى كويس يا اما دا حنين اووى وبيعاملنى حلو ومش حارمنى من حاجة دا بيعاملنى زين اووى وحتى أبوي عثمان قالى اقولة يا ابوى وبيعاملنى كيف بته.

عائشة بسعادة. ربنا يهنيكى ياقلبى ويكرمك بالخلف الصالح يارب. يلا عاد شدى حيلك وهاتيلى عيل يقولى يا ستى
حورية بتوتر. ع عيل. عيل اى يا اما لسة بدرى سى حربى مش بيفكر ف الخلفة دلوقت.
عائشة. يابتى يغلبك بالمال اغلبية بالعيال
حورية. ربنا يسهل يااما. انا هقفل دلوقت و هكلمك تانى. سلميلى على ابوى
عائشة. ماشى يابتى ربنا يهدى سرك. سلام
حورية. سلام
لتنهى حورية الاتصال وهي تتنهد بقوة قائلة.

الله يسامحك يا اما قال عيال قال
لتنهى حديثها وهي تحمل ذلك الطبق الفارغ وتقف أمام الحوض وتقوم بغسلة لتطلق شهقة عالية عندما وجدت حربى خلفها لتقول بخوف.
حورية. سى حربى خضتنى.
حربى. ليه كدبتى على أمك
حورية بتوتر. كدبت. ا انا مكدبتش
حربى. انا حنين وبعاملك زين
حورية...
حربى. متكدبيش تانى
حورية. مينفعش أحكى لحد حاجة عن بيتى
حربى. متزعليش منى
حورية. مش زعلانة.

لينظر لها مطولا ثم يبتسم لها ويشير بإصبعة بجانب فمة. لتنظر له ولم تفهم مقصدة ليقول بخفوت.
حربى. في قشطة جنب شفايفك
لتنظر له بصدمة لثوانى معدودة لترفع يدها لتزيل بقايا القشدة ولاكن استوقفتها اناملة لتعبث بمشاعرها لتبعثرها في أنحاء جسدها لتسرى القشعريرة بجسدها الضئيل لترفع نظرها إلية لتجدة ينظر لها بشغف واصابعة ما زالت بجانب ثغرها لتقول بتردد...
حورية. س س سى حربى. مينفع...

ليقاطعها قائلا، ابوس يدك متتكلميش. انا مش على بعضى اصلا. انتى ازاى اكدة
حورية. اكدة كيف يعنى مفهماش
حربى. حلوة قوى. قشطة بتاكل قشطة
لينهى كلماتة وهو يقترب منها ولاكن شهقة زوجة أخية خلفة وصوت تحطيم الأطباق التي كانت تحملها جعلتة يفيق من داومة المشاعر التي عصفت بة ليترك المكان سريعا وهو يغادر بخطى واسعة لتقترب رشا من حورية وهي تبتسم قائلة.
رشا. ف المطبخ ياحورية. يابت امال عملوا الأوض ليه.

منزل الديب...

قد بدء حفل الزفاف منذ ما يقارب الساعة الآن وسط فرحة عارمة من الأهل والأصدقاء والمدعوين ولكن الذي ادهش الجميع هو عدم ظهور اريج الديب حتى الآن ولكن لفت انتباة الجميع عندما انخفضت الإضاءة وارتفع صوت الموسيقى ليتسلط الضوء على منتصف الحديقة ليظهر إلياس الديب وهو يحتضن اريج الذي صدمت الجميع بفستانها الأسود الطويل من الخلف وقصيرمن الامام ذو حمالات رفيعة منحدر قليلا من الصدر مرصع باللؤلؤ الامع وتجمع خصلاتها بطريقة عشوائية وتترك بعض الشعيرات لتحاوط عنقها لتلمس ذلك السلسال الذهبى الرفيع المعلق بعنقها والاقراط.

الذهبية الصغيرة مع مساحيق التجميل الخفيفة لتبدو بابهى اطلالة لتخطف الانظار وتحبس الانفاس من جمالها. تتمايل برفقتة على أنغام الموسيقى وأضواء الكاميرات في كل مكان لينظر إلياس لعينيهاقائلا.
إلياس. بعشقك
أريج. وأنا بموت فيك
الياس. تقبلى تتجوزينى
أريج ببسمة. اقبل.

ليتصنم مكانة ويظل ينظر لها حتى ارتفع صوت الهمهمات من حولهما لتشهق الفتايات عندما جلس إلياس على احداى ركبتيه أمام أريج وهو يخرج من جيب سترتة علبة صغيرة الحجم من المخمل الأزرق ويفتحها أمام عينيها ويخرج منها ذلك الخاتم الذي يحمل بمنتصفة لؤلؤة من الألماس الأبيض ويضعها بإصبعها الخنصر بيدها اليسرى ثم يقبل باطن كفها وينهض ويحتضنها ويدور بها وسط تصفيق الجميع لينزلها اخيرا على الارضية ويقبل جبينها قائلا.

الياس. النهاردة أسعد يوم ف حياتى. بحبك
أريج بمشاكسة. هو مش المفروض ألبس الخاتم في أيدي اليمين مش الشمال
الياس. اليمين دى للعيال التوتو اللى لسة هتعمل خطوبة. إنما الشمال دى للرجالة اللى بتخلص ونتجوز على طول
أريج. يعنى اى
الياس. هتعرفى دلوقتى حالا.

ليلتفت إلياس وهو يشير لسراج الذي أبتسم بسعادة من أجل شقيقة وذهب سريعا للداخل وما هي الا دقائق معدودة حتى خرج برفقة المأذون لعقد قران إلياس واريج وسط سعادة الجميع ماعدا منير
بعد مرور أربع ساعات وقد انتهى الحفل وذهب عبيدة واسيل إلى الفندق الذي تم حجزه من اجلهم وجلس إلياس وسراج ومنير بغرفة المكتب يحتسون الشراب من أجل الاحتفال وسما واريج بالأعلى.
غرفة اريج...
تجلس الفتاتان برفقة بعضهم يتحدثون.

أريج. عقبالك ياسما
سما. تسلمى. والله انا مبسوطة ليكى اووى اخيرا هنفرح بيكم دا انتى نشفتى ريقنا كلنا يامفترية
أريج ببسمة. كل شئ بأوانة احسن
سما. أوان اى ياختى دا انتى...
لتبتر حديثها عندما استمعت لصوت طرقات خفيفة على الباب لتأذن اريج للطارق بالدخول لتدلف الخادمة وأخبرتها أن إلياس يريدها بغرفة المكتب فاخبرتها اريج انها قادمة لتنظر لسما قائلة.
أريج. تعالى معايا نشوف في اى وبعدين نطلع نقعد ف الجنينة.

سما. بس هو طلبك انتى
أريج. يلا يا زفتة انتى
لتنهى حديثها وهي تمسك بيدها لتسحبها خلفها ويهبطا سويا للأسفل وهم يبتسمون ليجدو سناء ومها يقفون خارج غرفة المكتب ويستمعون لما يحدث من الداخل حيث كان الباب مفتوح على مصرعية ولاكن لفت انتباهها حديث سراج حين قال.
سراج. هششششش اسكت يا إلياس انت مش واعى إلى بتقولة. بس ياجدى كفاية
منير. كفاية ليه. خايف تسمع الحقيقة من أخوك.

سراج. ابوس إيدك أريج لو عرفت باللى حاصل دا هتبقى مصيبة
إلياس بثمالة. يووووه اريج اريج اريج. كل شوية اريج خلاص انا اتجوزتها بس. بس هي متعرفش باللى عملتة ليلاحظ منير تجمع العائلة أمام باب الغرفة ليقول بخبث.
منير. عملت اى ياحبيبى
لينظر إلياس له مطولا ثم يقول. أنت كمان متعرفش
منير بقلق. معرفش اى يا إلياس
الياس. أريج. أريج ليها نسخة تانية.

سراج بصدمة. أنت بتقول اى. أنت شربت اى ما احنا شاربين معاك ومفيش حاجة مالك يا إلياس
منير. تقصد اى
الياس. سونيا خلفت تؤام اريج وحورية. انا خبيت حورية ف الصعيد. وجوزتها لأكبر عيلة هناك ومقولتش لحد عشان محدش يشاركنى ف اريج
منير بحدة. انت بتقول اى
سراج بحزن. ليه كدا يا الياس. ليه تكسر اريج كده ليه تحرمها من أختها طب لما تخلفو عيالك لو عرفو هتقولهم اى.

لتصيب إلياس نوبة من الضحك لمدة وجيزة ثم ينظر لاخية قائلا. عيال. عيال اى. انا مستحيل أخلف من اريج
سراج. نعم امال اتجوزتها ليه
إلياس. اتجوزتها عشان بحبها لاكن مش هخلف عيال من واحدة بنت حرام.

لتشهق سما وسناء ومها ليلتفت الجميع على أثر الصوت ليتفاجأ الياس وسراج بوجودهم لينظر سراج لاريج بشفقة ودموعها تنهمر في صمت تام وينظر لها منير بتشفى وسعادة وينهض الياس وهو يترنح صاعدا خلفها للاعلى عندما تركت المكان ليدلف خلفها للغرفة وهو يغلق الباب من الداخل لتنظر لة اريج قائلة ببكاء
أريج. اطلع برة
الياس. انتى سمعتى اى
أريج. طلقنى
الياس. دا بعدك. اياكى تنطقى الكلمة دى تانى.

أريج. بكرهك بقولك طلقنى طلقنى ط...
لتبتر كلماتها ويعلو صوت صراخها اثر صفعات إلياس لها لتصيبةنوبة من الجنون ليظل يصفعها حتى خارت قواها وفقدت وعيها وسقطت على الارضية ليمسك بخصلاتها ويسحبها حتى الفراش ليحملها ويلقيها علية بعنف وبدون سابق إنذار يمزق ملابسها ويمزق قلبها بعد فعلتة تلك ويقضى على أسطورة عشق إلياس واريج الديب بأعتداءة عليها ليسرق برائتها ويخطف بسمتها دون وعى منة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة