قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثالث عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثالث عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الثالث عشر

يوم الزفاف صباحا، غرفة إلياس...
يستيقظ صباحا عندما استمع لصوت أنين مكتوم لينظر للفراش بجوارة وعندما لم يجد فتاتة انتفض واقفا مناديا باسمها ولكنها لم تجيب ليهرول إلى المرحاض عندما أستمع مرة اخرى لصوت انينها ليفتح الباب على مصرعية مهرولا إليها عندما وجدها تجلس على الأرضية وتستفرغ ما بداخلها ليحتضنها بخوف قائلا.
إلياس. أريج. أريج. مالك. أهدى خدى نفسك. أهدى
أريج بارهاق. انا كويسة. متقلقش.

إلياس. قومى خدى شاور. استنى هجيبلك هدوم
حاولت أن تتحدث وتخبرة انها مرهقة ولا تستطيع ان تستحم الآن ولكنة انهى كلماتة ورحل إلى غرفة تبديل الثياب ليعود بعد عدة دقائق وهو يحمل ملابسها ليضعها على حامل الملابس داخل المرحاض ويهبط لمستواها وهو ينزع عنها ملابسها لتحاول منعة قائلة.
أريج. إلياس. انا
إلياس بخوف. هششششش. تعالى الشاور هيريحك.

لينهى نزع ملابسها ويقوم بحملها ليضعها داخل حوض الاستحمام ويفتح صنبور المياة لتغمرها المياة لتنظر له قائلة.
أريج. إلياس
إلياس. نعم
أريج. أنت خايف عليا بجد. ولا خايف على ابنك
لينظر لعينيها ويعبث بخصلاتها المبلله قائلا...

إلياس. على قد ما انا فرحان بية على قد ما انا زعلان لتعبك. انا خايف علية عشان هو منك. انتى اهم حاجة في حياتى. انا مستعد أضحى بأى حاجة حتى لو كان ابنى. بس تفضلى انتى منورة حياتى. أريج انا عايش عشانك. انا بتنفس ضحكتك. هتصدقى انك اهم من اى حد في حياتى. انتى حبيبتى ومراتى وبنتى كمان
انتى حب حياتى. انا عندى استعداد اهد الدنيا عشان خاطرك. انتى تؤمرى وانا أنفذ يا ملاكى
أريج بحب. كل دا عشانى.

إلياس. كل حاجة عشانك حتى انا تحت امرك
أريج. انا كده هتغر
إلياس. هههههههههههههههه اتغرى يا ستى وانا موافق
أريج، طب انا سقعت عايزة ألبس بقى
إلياس بغمزة. طب ما تخليكى شوية
أريج بخجل. سافل ووقح وطنط سناء معرفتش تربى
إلياس. هههههههههههه خلاص خلاص تعالى البسى لتبردى.

أما في الأسفل...
يتم تجهيز المنزل من أجل حفل الزفاف حيث أمر إلياس انة سيعقد القران ويتم الزفاف داخل قصر الديب ويشرف منير وعبيدة على التجهيزات وأما النساء وسراج يهتمون باستضافة عيلة الزينى ويجتمعون بهم في غرفة الجلوس...
غرفة الجلوس...
سراج. منورين والله
عثمان. دا نورك يابية
سراج. اى بيه دى ياعمى هو انا مش زى حربى ولا اى
عثمان. لا طبعا يا بنى بس
سراج مقاطعا، من غير بس حلوة ابنى منك ياعمى.

عثمان. يكرم أصلك يا واد الأصول
سناء. منورة يا وفاء يابنتى
وفاء ببسمة. دا نورك يا خالة
مها. والله زادنا شرف أنكم هتحضرو معانا الفرح
رشا. تسلمى يا خالة
حورية. وحشتونى الأسبوعين دول
وفاء. وانتى يا حورية وحشتينا
حورية بصدمة. ها. دا بجد
سلام بضحك. هههههههههه اه هبقى افهمك بعدين امال فين إلياس واريج
انا اهو.

ليلتفت الجميع على أثر الصوت ليجدوا اريج والياس يدلفون لداخل الغرفة لتهرول اريج محتضنة رشا ليقول إلياس بخوف.
إلياس. أريج متجريش كده
رشا. والله كنتى واحشانى جدا. مالك يا أريج شكلك تعبانة
أريج. انا بقيت كويسة لما نورتونا
سناء. طيب اقعدى وبطلى تنطيط
حورية. أصل اريج حامل
عثمان. الف مبروك ربنا يقولك بالسلامة يا بنتى
شبل. نفدتى منها يعنى. دا انا كنت ناوى اتسابق معاكى ع الخيل. عشان اخد بتارى.

إلياس. اى دا انتى ركبتي خيل وانتى عندهم
أريج. اه وكانت حتة مسابقة قطعت...
لتبتر حديثها عندما رأت نظرات الياس لها لتتذكر أنه يمنعها من صعود الخيل بدونة لتتراجع للخلف بتلقائية عندما وجدته يتقدم منها بكل هدوء ويدية بجيب بنطالة ونظراته مسلطة عليها ليحاصرها في احداى زوايا الغرفة تحت أنظار الجميع ليقول بهدوء.
إلياس. ركبتى خيل من ورايا ولوحدك واتسابقتى مع شبل كمان
أريج بتوتر. ما حربى كان معانا.

ليغمض عينية بغضب ويضم قبضتة بقوة حتى يتحكم في غضبة قائلا.
إلياس. كمان حربى كان معاكى. امممممم وعملتى اى تانى غير الخيل.
أريج. معملتش
إلياس. كسرتى كلامى في اى تانى يا أريج
أريج بتوتر. بصراحة ومن غير زعل
إلياس. امممممم
أريج. طب تعالى نطلع الأوضة الأول
لينظر لها بصمت فهو يعلم انها ستقول شئ يغضبة لهذا تريد أن تبتعد عن أنظار الجميع ليوافقها الرأى ويمسك بيدها صاعدا للأعلى ليقول شبل باحراج.

شبل. آسف شكلى عملت مشكلة بينهم
سناء بضحك. هههههههههه انت شكلك لسة متعرفش إلياس واريج كويس
سراج. مشكلة اى اراهنك أن اريج بكلمة واحدة منها إلياس هينسى اى حاجة
حربى. انا برضو بقول كده. الثنائى دول علاقتهم متخلفة جدا
رشا. كيف يعنى
حورية. هتفهمى احنا نقصد اى لما ينزلو
لتقطع حديثهم دلوف الخادمة تعلن عن وصول الفساتين برفقة مصممة الأزياء وخبيرة التجميل لتخبرها سناء أن تصعد بها لغرفة سما بالأعلى وتقول اسيل.

اسيل. يلا يا حورية انتى ورشا هنطلع احنا فوق ولما المجانين دول ينزلو قولى لاريج يامامى تجيلناعلى أوضة سما
سناء، حاضر.

غرفة اريج...
ما إن دلفو للداخل حتى قام إلياس برفع أكمام قميصه وفتح بعض من الأزرار العلوية منة لتبرز عضلات صدرة القوى ووضع يديه بجيب بنطالة مرة اخرى قائلا.
إلياس. قولى بقى عملتى اى تانى
أريج. طب متبصليش كده عشان بتخوفنى ولما بخاف بتوتر ومش بعرف اتكلم
لتعلو البسمة شفتية ولا تقدر اريج فهم تلك البسمة ليقول.
إلياس. واضح انك بتخافى. عشان كده كسرتى كلامى مش كده.

أريج. انا مكسرتش كلامك انا كنت مقهورة منك عشان كده عملت كل حاجة بتضايقك
إلياس. اممممممم عملتى اى بقى
أريج. ركبت خيل مع شبل وحربى وعملنا مسابقة وغلبتهم و. و...
إلياس. و اى كملى كملى
أريج. ولعبت معاهم تنس وطاولة وشطرنج
إلياس. يعنى انتى عملتى كل اللى انا مانعك تعملية مع غيرى صح
أريج. اه
إلياس. امممممم طيب.

لينهى حديثة ويتركها ويذهب باتجاة احداى الكراسى ويجلس علية مرجعا رأسه للخلف دون ان يتحدث معها لتنظر له بصدمة عندما وجدتة هادئا للغاية ومغمض عينية وكأنه لم يحدث شئ لتظل مكانها لأكثر من ربع الساعة حتى آلمتها قدماها ولكنها لم تتحرك حتى سمعتة يتحدث قائلا وهو ما زال على وضعيتة...
إلياس. هتفضلى واقفة مكانك كتير
أريج بتوتر. ا ا انت زعلان منى صح
إلياس. مش مهم اقعدى رجلك هتوجعك
أريج. على فكرة رجلى بتوجعنى جدا.

ليرفع نظرة لها سريعا ليقول.
إلياس. اقعدى طيب
أريج بنبرة باكية. تؤتؤ مش هقعد عشان انت زعلان منى
إلياس بضيق. مش زعلان اقعدى
أريج ببكاء. مش هقعد
لينهض من على كرسية ويحتضنها قائلا.
إلياس. بتعيطى ليه طيب
أريج. عشان انت زعلان
إلياس. انتى بتقلبى الطربيزة صح. عارفة انى مش هستحمل دموعك دى وهسامحك
أريج. متزعلش خلاص
ليشدد من احتضانها قائلا. انا بزعل لما بتخالفى كلامى
أريج. خلاص طيب
إلياس. خلاص مش زعلان بس على شرط.

أريج. أنت تؤمر
ليجفف دموعها بأناملة قائلا.
إلياس. تقبلى هديتي. لو وافقتى عليها هعرف انك نسيتى اللى حصل
أريج. هدية اى. انا مش فاهمة حاجة
إلياس. زمان المصممة وصلت ومعاها فستانين ليكى
أريج. فستانين ليه
إلياس. فستان انا عايزك تلبسية ولو رفضتية هتلاقى فستان تانى البسية ووقتها هعرف أن مفيش فرصة تانية ليا
أريج. بس
إلياس مقاطعا. روحى ومصممة الأزياء هتقولك انهى فستان انا عايزك تلبسية يلا.

لينهى حديثة ويترك لها الغرفة لتقف حائرة ولا تعلم ماذا يجب أن تفعل لتقرر الهبوط للأسفل وتقابلها الخادمة وتخبرها أن الفتايات بغرفة العروس لوصول مصممة الأزياء وخبيرة التجميل لتذهب سريعا إلى هناك وتدلف قائلة.
أريج. صباح الخير
الجميع. صباح النور
لتلقى التحية على مصممة الأزياء الشهيرة ناهد رضوان وتتفاجأ بوجود أيضا المصممة العالمية فيكى ارلوند لتقول.
أريج. أهلا مدام ناهد الفساتين تمام.

ناهد. زى ما طلبتى وفستان سما هانم زى ما أمر إلياس بية
أريج. مرحبا مدام فيكى لم أكن أعلم أنكم تعملون سويا
فيكى. مرحبا سيدتى ولكن عذرا انا قادمة إلى هنا بأمر من سيد إلياس
أريج. لم أفهم ماذا تقصدين
فيكى. حسنا سيدتى انا لدى فستانين لكى
أريج. نعم لقد أخبرني إلياس بذلك حسنا هل يمكننى أن أراهم
فيكى. عذرا سيدتى يجب أن نكون بمفردنا
أريج. لماذا.

فيكى. هذه اؤامر السيد إلياس أن وافقتى على الفستان الذي يريدة ستبقين بمفردك حتى موعد بدء الحفل وإذا رفضتى سترتدى الفستان الآخر وتعودين إلى هنا مرة اخرى
أريج بتنهيدة. حسنا تفضلى
لتنهى حديثها وهي تشير لفيكى أن تتقدمهاوتلتفت للآخرين قائلة.
أريج. انا رايحة أما اشوف آخرتها اى مع الياس وفاء ورشا انا عملت حسابكم في الفساتين
رشا. بس.

أريج. متخافيش فساتين محتشمة عشان الحجاب ومعاة المستلزمات بتاعتة يلا انا ماشية سلام
لتنهى حديثها وتتجة للخارج وتصحب فيكى إلى غرفتها ويتبعها مساعدتها الخاصة لتتفاجأ اريج بوجود الفستانين داخل الغرفة لتقول أريج.
أريج. ما هذا متى وصلت تلك الفساتين إلى هنا لقد كنت هنا قبل قليل ولم تكن موجودة
لتبتسم فيكى قائلة. هذا عملنا يا سيدتى هل نبدء الآن
أريج. حسنا.

لتذهب فيكى وتخرج اول فستان من الحافظة الخاصة بة لتشهق اريج بخفة وتتسع مقلتيها من جمال مارأت فكان عبارة عن فستان من اللون البنفسجى الغامق يتميز باكمام من الدانتيل المزخرف بالورود الصغيرة من نفس اللون ضيق من الأعلى حتى الخصر لينحدر تدريجيا باتساع كبير ويوجد أيضا حذاء ذو كعب مرتفع من نفس اللون مرصع باللؤلؤ المنثور على كعبة المرتفع لتظل اريج تنظر للفستان بصدمة فهى عاشقة لذلك اللون لتقول فيكى.

فيكى. حسنا ما رأيك سيدتى
أريج بسعادة. أنه رائع للغاية
فيكى. حسنا ذلك الفستان سوف ترتديه في حال أن رفضتى ارتداء الفستان الذي أوصى به سيد إلياس
أريج. حسنا وما هو الفستان الآخر
لتقوم فيكى بإخراج الفستان الآخر لتتصنم اريج في مكانها ولا تتحدث
فيكى. هل انتى بخير يا سيدتى
أريج...

بعد عدة ساعات يجتمع الشباب بغرفة سراج من أجل الاستعداد لحفل الزفاف الذي أوشك على البدء ليتألقو جميعا بالحلى التوكسيدو السوداء ليبدو بإطلالة خاطفة للانفاس
شبل. كده رشا مش هتعرفنى
إلياس. هههههههههه مش لو أنت عرفتها
شبل. يعنى اى
إلياس. أصل اريج اختارت لهم الفساتين
سلام. ما احنا عارفين
إلياس. عارفين ازاى.

سلام. بصراحة ومن غير زعل انا كان نفسى اعمل مفاجأة لوفاء وبعيد عنك انا حمار في الحاجات دى فاتصلت بحربى عشان اكلم اريج وهي قالتلى انها هتتصرف وبعد بها بيومين كلمتنى وقالتلى اعمل اى
إلياس. ربنا يهنيك
شبل. هو انت لسة زعلان عشان ركبت الفرس معاى
إلياس. ميغركش الشوية اللى عملتهم انا اه اتضايقت بس انا ثقتى فيها مالهاش حدود
شبل. ربنا يخليكم لبعض
إلياس بتنهيدة. ياارب.

لقد بدء حفل الزفاف ليتألق منير بحلى توكسيدو سوداء وسناء بفستان طويل محتشم من اللون الاسود وترفع شعرها بطريقة انيقة وتتألق مها بفستان من اللون البنى محتشم طويل وترفع ايضا خصلاتها بطريقة انيقة ليتواجد ايضا حربى وسلام وشبل وعبيدة وسراج والياس ينتظرون هبوط الفتايات والصحافة تملئ المكان لتهبط رشا ووفاء وحورية وهم يتألقون بنفس الفستان ولكن مع اختلاف الألوان حيث كان فستان محتشم طويل لايبرز المفاتن ومزين ببعض اللؤلؤ الامع والورود الصغيرة ليتفاجأ الجميع بحورية ظنا منهم انها اريج ليخبرهم إلياس انها شقيقتها التوأم ثم تهبط اسيل وهي تتألق بفستان وردى قصير يصل إلى ركبتيها يحدد مفاتنها وتتطلق العنان لخصلاتها الحريرية الناعمة مع القليل من مساحيق التجميل لتخطف قلب معشوقها ليقبل يدها ويوقفها بجانب شقيقها ويصعد للأعلى لكى يحضر شقيقته ليهبط بها بعد قليل من الوقت لتتسلط الأنظار عليها وينبهر الجميع من جمالها فكانت ترتدى فستان زفاف ذو حمالات رفيعة للغاية ضيق من الصدر متسع من الخصر طويل من الخلف وقصير حتى ركبتيها من الامام مع حذاء ابيض اللون ذو كعب عالى وتترك شعرها منسدل على كتفيها وتكتفى بوضع تاج بسيط على رأسها ليبتسم سراج عند رؤيتها بتلك الإطلالة الرائعة. ولكن الوقت يمر ولم تهبط اريج حتى الآن لتزيد من توتر إلياس حتى انخفضت الإضاءة وارتفع صوت الموسيقى الهادئة ليشهق الجميع عند هبوطها برفقة منير ليتسأل الجميع متى صعد منير للأعلى ولاكن اطلالتها جعلت التصفيق يعلو بالمكان حيث ارتدت فستان زفاف يطابق تصميم الفستان الآخر وتلملم خصلاتها بطريقة رائعة وتضع أيضا تاج على رأسها وبعض مساحيق التجميل لتبدو كأميرة لاحداى الروايات ليلمع الدمع بعين إلياس عندما رآها بتلك الطلة ليقدمها منير له قائلا.

منير. احلى حاجة عملتها انك فرحتها يا إلياس ربنا يسعدكم يا ولاد
ليقبل إلياس جبينها قائلا.
إلياس. بحبك
أريج. وأنا بموت فيك. شكلى حلو
إلياس. قمر. تعالى
ليمسك يدها ويقف بها في المنتصف ليقدم له أحد الأشخاص ميكروفون ليتحدث قائلا.

إلياس. مساء الخير جميعا. أولا بحب أشكركم جميعا على حضوركم النهاردة ثانيا انا عارف أنكم متفاجئين لأن النهاردة فرح سراج وسما الديب بس انا قلبت الأوضاع وقررت افرح حبيبتى ومراتى بأنها تلبس فستان الفرح زيها زى اى بنت
لتعلو ضحكته ويتبعة ضحكات الحضور حين قال.
إلياس. هههههههههه مع ان دى اول مرة يتعمل فرح في مصر لعروسة حامل. حبيت تكون ذكرى حلوة لينا واحنا منتظرين اول بيبى لينا
اوووووو لقد فعلتها أيها المشاغب.

ليلتفت إلياس واريج ليبتسم قائلا.
إلياس. مرحبا جميلتى
أريج بسعادة. مرحبا ماج
ماج. زفاف مبارك يا صديقتى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة