قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنة حب للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني

رواية لعنة حب للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني

رواية لعنة حب للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني

اتجهت ليليان إلى الشخص، وقالت بضيق: انت مين ياعم انت؟
التفت يوسف إليها وقال: مالك يا لي لي
ليليان وهي تكاد تجن من طريقته وقالت بضيق أكثر: انت تعرفني منين
يوسف: عيب الناس بتتفرج علينا
ليليان: انت اصلا اللي جابك هنا
يوسف: الصدفه، مش بيقولوا صدفه خير من ألف ميعاد
ليليان: لا مش خير
يوسف: اجي أزور واحد صاحبنا وقولت اشوف حاجه اجيبها
ليليان: من السوبر ماركت؟!
يوسف: مش هما بيخدوا عصير وورد.

ضحكت ليليان مما أبرز غمازاتها وقالت اهااا وترمس كمان
يوسف: بتتريقي عليا
ليليان: لا
يوسف: هو انتي ساكنه هنا
ليليان: لا انا من بورسعيد
يوسف: احسن ناس
ليليان: برضو مش هاخد الشوكولاته
يوسف: اعتبرها هديه يا لي لي، ، استنى هرد على الفون
، أي يا أدهم انت فين
أدهم: انا تقربيا وصلت
يوسف: خلاص بس على الشارع ف سوبر ماركت كبير انا واقف في
أدهم: بتعمل اي
يوسف: بجيب عصير...
أدهم: هشوف مكان اركن ف العربيه و اجيلك.

يوسف: ما قولتلك تعالى مواصلات...
أدهم: اقفل يالا بدل ما اهزقك
يوسف: اي يا لي لي كنتي بتقولي اي
ليليان: شكرا انا همشي
يوسف: طب هشوفك تاني امتى
ليليان: لما صدفه تجمعنا تاني، يا بتاع الصدف
يوسف: انا نازل بكرا
ليليان: وانا مش هقابلك
يوسف: مش هتقدري تقاومي جمالي على فكره
ليليان: هههههههه ماشي
خرجت ليليان و ف طريقها قابلت أدهم...
أدهم بااستغراب: انتي؟
ليليان: نعم؟!
أدهم: انتي بتعملي اي هنا؟
ليليان: وانت مالك.

أدهم: انتي على طول لسانك طويل كدا!
ليليان: اهاااا
أدهم: طب يوسف فين
ليليان: وانا مالي
أدهم: يا بنتي كلميني عدل بدل ما اديكي على قفاكي...
ليليان: متقدرش
أدهم: ادهم يقدر يعمل اي حاجه
ليليان: على نفسك!
أدهم: احنا ف الشارع اتلمي
ليليان: هصوت واقول انك بتعاكسني
أدهم: اعاكسك؟على أي انتي مش شايفه نفسك
ليليان: شايفني طبعا
أدهم: بس انا مش شايفك...
ليليان بغيظ: انت رخم
أدهم: عادي
خرج يوسف و اتجه ناحيه أدهم...

ليليان: انا همشي
يوسف: ونبي متعرفيش الصيدليه اللي ف الشارع دا فين
أدهم: انت هتشحت يا ابني
يوسف: مش بدل ما نتهو
ليليان: اهااا اخر الشارع ف واحده
يوسف: طب انتي ماشيه ازاي
ليليان: على طول برضو مش هينفع امشي معاكم
أدهم: هو انتي تتطولي يا بنتي
ليليان: انا بتكلم مع يوسف اصلا
يوسف: يا كسفتك يا حازم، طب امشي انتي
ليليان: ماشي بأي
يوسف: عاوز اشوفك بكرا
ليليان: لا...
أدهم: اي عاوز اشوفك دي
يوسف: يا ابني بلاش الغرور دا.

أدهم: انا مغرور؟
يوسف: اهااا ويلا عشان منتاخرش ونطلع للناس...
أدهم: ماشي ياااخويا اتفضل
صعدت ليليان إلى المنزل وكان خالها وابنه وصلوا
منصور: كنتي فين
ليليان: كنت بجيب حاجات من تحت يا خالو
منصور: ومقولتليش ليه كنت اجبلك و انا جاي
ليليان: عادي يا خالو محبتش اتقل على حضرتك وبعدين السوبر ماركت على أول الشارع..
محمود: عملتي اي ف الجامعه
ليليان: تمام كويسه
محمود: الحمد الله، ، اتعرفتي على ناس ولا.

ليليان: لا متعرفش على حد
محمود: لا لازم تتعرفي على الناس وتبقى اجتماعه كدا المهم بلاش يكون ليكي علاقه بولاد
ليليان بضيق: أن شاء الله بعد اذنكم انا هدخل الاوضه.

قالت سهير معاتبه ابنها مش عيب يا ابني
محمود: انا بقول الصح يا أمي، ، ولا هنسيبها تدور على حل شعرها
سهير: ليليان كبيره مش صغيره واكيد عارفه هي بتعمل إي
منصور: صح يا ام محمود
محمود: طب اي يا بابا مش هتقول لعمتي
منصور: قولتلها وهي موافقه بس ناقص ابوه ليليان
محمود: وليليان؟
منصور: براحه على البنت يا ابني، وبعدين بلاش نفتحلها الموضوع دا عشان تعامل على طبيعتها ومتتحرجش
محمود: ماشي يا حج اللي تشوفه.

استيقظت ليليان ف الصباح و ارتديت ملابسها ( بنطلون جينز فاتح و عليه بلوزه سوده بكم و قامت بتسرح شعرها وربطته وقامت بوضع بعض الميك اب على وجهها ) خرجت من الغرفه ووجدت محمود يجلس ف الصاله فسغربت عدم ذهابه إلى الشغل...
محمود بغضب: اي القرف دا
ليليان: نعم؟ قرف اي
محمود: اللي انتي حطاها ف وشك و اللبس دا
ليليان بعصبيه: انا حره على فكره وانتي ملكش دعوه
محمود: تمسحي القرف دا حالا...

دمعت عينها وقالت بغضب: مش همسح حاجه وبعد اذنك بقا، عشان عندي محاضرات
نزلت ليليان على الدرج وهي تبكي، وأكملت الطريق على تلك الحاله حتى وصلت إلى الجامعه و دخلت إلى المدرج و لكن اتفاجات
ليليان بدهشه: انتم؟!
يوسف: تعالى اقعدي قولت اجي احجزلك المكان
ابتسمت ليليان: شكرا
زين: الجميل معيط ليه
ليليان: مفيش حاجه...
أدهم: الدكتور دخل...
جلست ليليان بجانبهم، وقالت بهمس ليوسف: هو انتم دخلتوا ازاي...
يوسف: عادي...

ليليان: مش خايف من الدكتور
يوسف: ولا يهمنا
زين: ركزي يا انسه المحاضره شغاله
ليليان: ههههههه حاضر...
أنتهت المحاضره وخرجوا الاربعه من المدرج...
يوسف: يلا عشان نروح نفطر
ليليان: لا شكرا
أدهم: ف حد مضايقك؟
ليليان: لا
زين: بابا منع عنك المصروف طيب
ليليان: ههههههه لا
أدهم: اومال اي
ليليان: مفيش حاجه بس انا مكسوفه امشي معاكم!
يوسف بدهشه: ليه يا اوختي
ليليان: مش عارفه!
زين: يلا يا بنتي امشي واضح أن شكلك عبيط...

أدهم: فعلا
ذهبوا إلى الكافتريا و قام يوسف وزين لإحضار الطعام...
ادهم: كنتي جايه معيطه ليه؟
ليليان: ولا حاجه
أدهم: مش عاوزه تقولي ليه
ليليان: مفيش بس عشان أنا قاعده عند خالو وكدا و ابنه بيرخم عليا وزعقلي الصبح قبل ما انزل عشان لبسي و الميك اب
أدهم: امممم هو انتي مش محتاجه ميك اب فعلا حلوه ف الحالتين واللبس عادي بس ممكن تلبسي حاجه أطول عشان الشباب والجامعه وكدا فاهمه.

ليليان: اها بس هو بيجري شكلي وانا اصلا مش عاوزه اقعد عندهم، كفايه اني جيت هنا لوحدي...
أدهم: لوحدك ليه كلنا مش عاجبنك يعني
ليليان: انتم مش قدي، ولا معايا
وضع يوسف الاكل على الترابيزه وقال ادينا بنحضر معاكي اهو اعتبرنا قدك...
ابتسمت ليليان وقالت: هههه حاضر
زين: عندك حاجه بكرا؟
ليليان: لا بس هنزل...
يوسف: ليه
ليليان: مش حابه اقعد ف البيت...
زين: امممم
ليليان: هي سالي منزلتش.

يوسف: اهااا راحت عليها نومه و رضوي مش بتنزل كل يوم عشان ابوها رخم شويه...
ليليان: امممم وانتم...
زين: انا مبنزلش غير يوم واحد ف الأسبوع عشان بيقي عندي شغل...
يوسف: وانا يا باشا
أدهم: وانا
ليليان: بس انتم نزلتوا امبارح كمان
يوسف: انا نزلت عشان عارف انك هتبقى لوحدك فقولت انزلك بعد ما حد يرخم عليكي...
ليليان: شكرا...
أدهم: عندك محاضرات تانيه
ليليان: اهاا واحده الساعه ٢
يوسف: ٢.

ليليان: اهااا عادي هبقي احضر لوحدي انا بدأت اعرف المكان
زين: جدعه...
يوسف: شطوره، انت وراك حاجه يا زين
زين: اهااا للأسف معايا ورق قضيه هودي المكتب ولازم امشي...
يوسف: وانا عندي شغل الساعه ٢، أدهم وراك حاجه
أدهم: لا...
يوسف: خليك انت مع ليليان
ليليان: شكرا انا هحضر واروح...
أدهم: خلاص ماشي...
يوسف: يلا احنا هنمشي
ليليان: بأي
ليليان: هو انت على طول ساكت كدا؟
ابتسم أدهم: لا عادي بتكلم.

ليليان: لا يوسف هو اللي بيتكلم
أدهم: لا عادي برضو، بس عشان انتي مش بتكوني مرتاحه ف القعده فالازم كلنا نتكلم و نوترك...
ليليان: اممممممم، انت لو وراك حاجه امشي مش عاوزه اعطلك
أدهم: لا مش ورايا...
ليليان: هو انت مش بتحضر
أدهم: بحضر عادي بس مش ديما عشان بسفر كتير
ليليان: هو انت مش من هنا
أدهم: اهلي عايشين ف الامارات وكدا فاانا بسافرلهم
ليليان: طب وانت دخلت الجامعه هنا ليه
أدهم: عادي، عشان فتره ثانوي كانت هنا.

ليليان: هو باباك شاغل اي؟
أدهم: دكتور، جراحه تجميل وعنده مستشفى هناك، و ماما مهندسه، و اختي كارمن مخلصه وكانت ف كليه هندسه زي ماما
ليليان: اممممممم...
أدهم: وانتي منين
ليليان: بورسعيد
أدهم: طب مدخلتيش هناك ليه
ليليان: التنسيق بقا بس ممكن أحول...
أدهم: هتحولي ليه
ليليان: مش عارفه بس مش مرتاحه هنا
أدهم: ليه
ليليان: مش عارفه بس مش حابه القعده ف بيت خالو...
أدهم: امممم بس ممكن متنفعيش تحولي.

ليليان: اهااا ساعتها هرضي وخلاص
أدهم: ياااا لدرجه دي
ليليان: اهاااا
أدهم: هو ابن خالك قد اي
ليليان: مخلص تعليم أصلا
أدهم: أكبر منك يعني
ليليان: اهااا، بس حاططني ف دماغه وعامل نفسه ابويا
أدهم: هههههههه عادي ممكن يكون خايف عليكي...
ليليان: محدش طلب منة...
أدهم: دماغك ناشفه اووووي
ليليان: لا بس هو ملهوش حكم عليا
أدهم: امممم، بس، قطع حديثهم قدوم سلمي...
سلمي: أدهم...
سلم أدهم عليها وجلست بجانبه...

أدهم: ليليان، سلمي
سلمي: اهلا...
ابتسمت ليليان و قامت بمسك هاتفها لتقلب فيه
سلمي: مقولتش انك هنا
أدهم: عادي انتي عارفه اني مبخدش إذن من حد ولا اي
سلمي بضيق: مش هتبطل طريقتك دي
أدهم: انا حره يا سلمى و بعدين يوسف كلمني فنزلت
سلمي: طيب، انا هقوم
أدهم: ماشي
كانت ليليان تسمع حديثهم، وهي تقلب ف هاتفها، وبعد أن مشت سلمي تركته
ليليان: ممكن اسالك سؤال؟
أدهم: اي
ليليان: هو انت كلمتها وحش كدا ليه.

أدهم: عادي مش وحش بس كل واحد حر وانا مش بحب حد يتحكم فيا ويقولي بتعمل اي ومبتعملش اي...
ليليان: اممممممم
أدهم: الساعه ٢ مش يلا عشان المحاضره...
ليليان: ماشي، رن هاتف أدهم
أدهم: ثواني هرد على التليفون ابتعد أدهم عده خطوات عنها
أدهم: لا مش جاي
المتصل: يا أدهم بيه والد حضرتك قالي انك لازم تكون ف المستشفى دلوقتي عشان الاجتماع
ادهم: الاجتماع يتأجل ٣ساعات مش مشكله
المتصل: ازاي بس
أدهم: يتأجل ولا تترفد.

المتصل: تحت امرك يا أدهم بيه، قفل ادهم الخط و قال يلا
دخل أدهم و ليليان المدرج...
ليليان: انا ممكن احضر لوحدي عادي
أدهم: عادي انا مش ورايا حاجه...
صمتت ليليان و هي تتذكر مكالمته الذي قال بها انه مش جاي وقام بتأجيل الاجتماع
ظل الأثنين صامتين طول وقت المحاضره...
أدهم: هتروحي؟
ليليان: اهااا شكرا ليك وليوسف وزين
أدهم: على أي
ليليان: عشان جيتوا انهارده و محسيتش اني لوحدي
أدهم: هههه يلا عدي الجمايل بقا.

ليليان: حاضر
أدهم: ينفع أوصلك طيب بدل ما تروحي لوحدك
ليليان: لا شكرا...
أدهم: انا كدا كدا همشي
ليليان: ماشي.

اوصل أدهم ليليان، و ذهبت ليليان إلى منزلها...
محمود: اتاخرتي!
ليليان: افوووو لا متاخرتش وبعدين انا براحتي
محمود: لا انتي عايشه معانا و انا اقول اللي انا عاوزه
ليليان بضيق: وانا مش عاوزه اعيش معاكم اصلا...
خرجت سهير على صوتهم وقالت ف اي يا ولاد
محمود: الهانم مش عجبها كلامي
ليليان: بعد اذنك يا طنط، دخلت ليليان إلى غرفتها وقامت بوضع ملابسها ف الشنطه وخرجت
سهير: انتي بتعملي اي يا بنتي.

ليليان: انا همشي يا طنط ولما خالو يرجع قوليله
سهير: يا ليليان يا بنتي، لم تستجيب ليليان لهم و غادرت...
اتجهت ليليان إلى محطه السوبر جيت وقامت بحجز تذكره و انتظرت ف المحطه حتى أتى وقت السفر
وصلت ليليان بوسعيد و ذهبت إلى المنزل طرقت الباب
فتحت والدتها، صباح بصدمه: ليليان!؟
ليليان: اها يا ماما
صباح: جيتي لوحدك ازاي يا بنتي
ليليان: عادي...
صباح: ف حاجه حصلت
ليليان: لا بس انا عاوزه ادخل انام شويه بس.

صباح: يادي المصيبه السوده وهقول لابوكي اي انا
ليليان وهي تعطي لها ظهرها، أي حاجه يا ماما قوليله سابت الكليه ومش عاوزه تروح
رجع منصور إلى المنزل وحكت له سهير ما حدث...
منصور بغضب: ازاي تمشي يعني
سهير: والله كلمتها و مسمعتش كلامي
منصور: وانت يا محمود مالك بيها
محمود: يعني اسكت على الغلط
منصور: وانت حاشر ليه
محمود: مش بنت عمتي
منصور: انا داخل الاوضه اكلمهم الله يكسفكم والله الناس يقولوا علينا اي دلوقتي.

ف اليوم التالي ذهب يوسف إلى الجامعه وانتظرها ف المدرج مع سالي ولكنها لم تأتي
خرجوا الاتنين وذهبوا إلى الباقي
زين: ليليان مجتش
يوسف: اهااا المشكله ان محدش معها رقمها
سهر: يمكن خدت اجازه عادي
يوسف بقلق: اهاااا، هو أدهم مجاش ليه
زين: اتصل من شويه وقال مش هيعرف يجي عشان مسافر الإمارات
يوسف: ماشي
عدي اسبوع على نفس الحال، ويوسف مش عارف يوصلها
كان يوسف يتحدث مع أدهم على الهاتف...
يوسف: هترجع امتى.

أدهم: بكرا او بعده بالكتير
يوسف: ماشي ابقى قولي
أدهم: ماشي انت اي أخبارك و أخبار الباقين
يوسف: تمام بس ليليان بقالها اسبوع مختفيه ومش بتيجي...
أدهم: ليه...
يوسف: مش عارف ومحدش معها رقم ليها
أدهم: اكيد عندها ظروف يعني عادي
يوسف: اهااا ممكن، يلا انا هقفل
أدهم: ماشي سلام قفل أدهم الخط و نزل من غرفته، واتجه لوالدته
أدهم: انا هنزل مصر دلوقتي
امل: نعم ليه كدا
أدهم: عندي امتحان بكرا بدري ولازم أحضره
امل: بس يا ابني.

أدهم: ابقى بلغي بابا لما يرجع
امل: طيب، انت حجزت تذكره طيب
أدهم: اها انا هطلع احضر شنطتي
امل: طب مش هتسلم على اختك
أدهم: مش هلحق
ف منزل ليليان.

محسن: مش ناوي ترجعي لدراستك
ليليان: انا كنت عاوزه أحول
محسن: مفيش تحويل احنا مش هنلعب
ليليان: يا بابا
محسن: بلا بابا بلا زفت ارجعي لكليتك
ليليان: طب انا عاوزه اروح المدينه الجامعيه
محسن: شوفي بنتك يا صباح لحسن انا هطق
ليليان بضيق: خلاص هسافر الأسبوع الجاي.

وصل أدهم إلى مطار القاهره و ذهب إلى منزله، وقام بالاتصال بأحد...
أدهم: أنا كنت عاوز اعرف بيانات طالبه عندكم ف إعلام
سامي: محتاج ساعه وهجيبلك البيانات
أدهم: انا عاوز رقم تليفونها
سامي: حاضر شويه كدا و هشوفلك حد ف شؤون إعلام
أدهم: تمام شكرا يا دكتور سامي
سامي: العفو يا أدهم...
عدي ساعه وكان أدهم ينظر اتصاله، رن هاتفه
سامي: الرقم اهو...
ادهم: شكرا لحضرتك يا دكتور
سامي: هو ف حاجه ولا اي.

أدهم: لا مفيش بس هي صاحبه واحده معرفه كدا وكانت عاوزه توصلها
سامي: ماشي
قفل أدهم الخط وقام بالاتصال بها...
دخلت ليليان غرفتها ووجدت هاتفها يرن
ليليان، : الوو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة