قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنة حب للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث عشر

رواية لعنة حب للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث عشر

رواية لعنة حب للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث عشر

محمود: اهااا
ليليان: ايه اتفضل
محمود: انا مسافر اربعه سنين أو اكتر عشان هشتغل برا
ليليان: ربنا معاك
محمود: ليليان انا بحبك من ساعه ماكنتي صغيره و كان نفسي توافقي اننا نتجوز بس انا حسيت انك رفضتي الموضوع و اكيد محدش هيغصبك على حاجه
ليليان: محمود من فضلك بلاش الكلام دا
محمود: عارف انك مش بتحبني ولا هتحبني بس اسف لو كنت ضايقتك بطريقتي أو كلامي...
ليليان: مش مضايقه لأني بعتبرك زي اخويا.

محمود: ماشي يا ستي الأخوات بيسمعوا كلام بعض
ابتسمت ليليان وقالت اكيد طبعا
محمود: يلا اشوف وشك بخير
ليليان: هتمشي امتى
محمود: انهارده الفجر إن شاء الله...
اتصل زين باادهم، عشان يسأل عن والدته
زين: مامتك عامله اي؟
أدهم: الحمد الله بقيت كويسه
زين: الحمد الله، في حاجه حصلت ولا اي
أدهم: ولا حاجه حتى ندى هتمشي
زين: امممم هتروح فين؟
أدهم: مصر عند اخوها
زين: افضل وانت هترجع امتي
أدهم: كمان يومين وهفضل في مصر.

زين بدهشه: اي القرار دا
أدهم: عادي ناقصلي سنتين و هقضيهم مش كل شويه اسافر وارجع
زين: ماشي، يوسف سأل عنك
أدهم: هبقي اكلمه
زين: تمام
فجأة سامي دخل و قال بتكلم مين؟
أدهم: زين
سامي: اممم ماشي
أدهم: هي ماما هتخرج امتى
سامي: بكرا الصبح
أدهم: ماشي وانا مسافر بكرا ان شاء الله
سامي: ومين اللي اذنلك بكدا
أدهم: انا مش صغير عشان اخد الأذن من حد و اديني بقول عشان محدش يقول عليا بمشي فجأه.

سامي: وانا مش هجبرك على حاجه بس المهم انك تتعدل وبدل استهتار و تهور
أدهم: حاضر
سامي: واللي انت عملته مع ندي دا مكنش ينفع
أدهم: عارف
سامي: ياريت تتعلم تحترم مشاعر الناس
أدهم: ماشي
سامي: حجزت طيارتك
أدهم: اهاااا هسافر مع ندى بدل ما تسافر لوحدها
سامي: ربنا يهديك يا ابني.

في الصباح خرجت امل من المستشفى، و ذهب الجميع إلى المنزل وبعد ذلك قام أدهم باخذ أغراضه و نزل
امل: هتمشي برضو
أدهم: اهااا
امل: طيب خد بالك من نفسك و ابقى رد عليا
أدهم: حاضر
كارمن: هتروح تجيب ندى صح
أدهم: اهااا عشان مسافرين مع بعض
كارمن: ماشي طمنونا عليكم
أدهم: حاضر.

ذهب أدهم إلى ندى، وكان ينتظرها إلى ان نزلت له...
فتحت باب السياره ودخلت
ندى: مكنش ليها لازمه
أدهم: بدل ما تنزلي لوحدك وانا كدا كدا نازل
ندى: ماشي
أدهم: هتسافري على اسكندريه على طول
ندى: اهااا أن شاء الله
أدهم: ماشي
ندى: انت هتفضل في القاهره؟
أدهم: اهااا هقضي السنتين هناك
ندى: اممممم خلاص ابقى تعالى زورنا في اسكندريه بقا
أدهم: أن شاء الله هبقي اجي
ندى: بجد ولا بتسرح بيا
أدهم: ههههههه هاجي والله.

ندى: ماشي...
أدهم: ندى ممكن متزعليش مني
ندى بابتسامه: لا مش زعلانه منك يا أدهم انا اعتبرت الموضوع خلص ولا أكن حاجه حصلت اصلا
أدهم: بجد؟!
ندى: اهااا
وصل أدهم و ندى إلى المطار و انتهوا من إجراءات السفر و بعد ذلك صعدوا إلى الطائرة...
وصل أدهم وندي إلى مطار القاهره و كان خالد في المطار في انتظارها...
سلمت ندى على أخيها وبعد ذلك سلم أدهم على خالد...
خالد: اي اخبارك؟
أدهم: تمام وانت؟
خالد: تمام ماشيه اهي.

أدهم: انتم هتسافروا اسكندريه دلوقتي
خالد: اهااا
أدهم: طب ما تيجوا عندي
خالد: مش هينفع، مره تاني عشان عندي شغل والله
أدهم: امممم ماشي يا عم خالد
خالد: ههههههه ابقى سلملي على يوسف و زين
أدهم: مليش دعوه هقولهم أنك مهنش عليك تسلم عليهم
خالد: هههههههههه لا انت أعقل من كدا وبعدين زين كان قايلي أنه هاجي اسكندريه
أدهم: امتى؟
خالد: مش عارف لسه
أدهم: اممممم خلاص انا هشوفهم كدا وهبقي اقولك
خالد: سالي وسهر عاملين اي.

أدهم: كويسين...
خالد: اصلي بقالي كتير مش بكلمهم
أدهم: انا هظبط معاهم كدا و ابقى اكلمك
خالد: خلاص تمام
أدهم: سلام
خالد: سلام...
ندى و خالد مشوا
ندى: هما مين سالي و سهر دول؟
خالد: صحاب أدهم و يبقوا قرايب يوسف اشمعنا
ندى: ولا حاجه بسأل، ندى كانت عايزة توصل ليها طبعا
وصل أدهم إلى منزله وقام بالاتصال بيوسف
يوسف: الو
أدهم: انت نايم ولا اي؟
يوسف: اهاااا
أدهم: انا جيت مصر
يوسف: ماشي ماشي
أدهم: فوق يا يوسف.

اعتدل يوسف و قام بفرك عينه، فوقت، اهو
أدهم: كسول طول عمرك احنا الضهر يا ابني
يوسف: اممممم ماشي
أدهم: وراك حاجه انهارده
يوسف: لا الحمد الله امي هددت حيلي امبارح بما في الكفايه...
أدهم: ههههههه طب عايزين نخرج كلنا مع بعض
يوسف: أدهم انت متحمس كدا ليه
أدهم: هااا
يوسف: الساعه كام يعني
أدهم: الساعه ٥ مثلا عشان ليليان و رضوي يعرفوا يجوا...
يوسف: اممممم ماشي كلمهم وقولي...
أدهم: لا اصحى كدا.

يوسف: يا ابني عندك زين كلمه هو فاضي زيك كدا...
أدهم: مكنش العشم يا دكتور
يوسف: انا مش دكتور
أدهم: ههههههه طب هنروح فين؟
يوسف: انا عارف اني مش هعرف انام في ام اليوم دا؟
أدهم: فين؟
يوسف: نشوف زين كدا و هيحدد...
أدهم: خلاص اشطا انا هكلم ليليان و رضوي وسالي، وزين و سهر
يوسف: هو في حاجه يا أدهم، طيب
أدهم: لا مفيش
يوسف: طيب انا على الساعه ٤ هكون جاهز
أدهم: خلاص تمام...
يوسف: لو في حاجه قولي طب.

أدهم: لا مفيش حاجه والله هنخرج كلنا عادي يا ابني...
يوسف: طب ممكن نروح الكافيه وكدا اي رايك؟
أدهم: اممممم اهااا حلو...
يوسف: طب انا هكلم رضوي...
أدهم: خلاص تمام...
يوسف: ماشي هشوف رضوي وهكلمك
اتصل يوسف برضوي
يوسف: اي يا حجه فينك؟
رضوي: في البيت
يوسف: طب عاوزين نخرج وكدا
رضوي: اممممم تمام الساعة كام
يوسف: ٥زي ما ادهم قال
رضوي باستغراب: هو أدهم ف مصر
يوسف: اهااا لسه جاي انهارده اصلا
رضوي: دي ليليان متعرفش.

يوسف: اممممم اكيد هو هيقولها
رضوي: خلاص ماشي انا هشوف ماما كدا
يوسف: ماشي
رضوي: يوسف في حاجه صحيح كنت عايزة اقولها
يوسف: اي
رضوي: انهارده عيد ميلاد ليليان
يوسف بصدمه: ايييه؟!
رضوي: اهاااا والله
يوسف: امممممم مكنتش اعرف انتي عرفتي ازاي؟
رضوي: جالي إشعار على الفيس بوك و دخلت قولتلها وكدا
يوسف: ياربي انا مخدتش بالي خالص...
رضوي: ابقى قولها بقا
يوسف: اكيد، اقفلي طيب
قفل يوسف معها واتصل باادهم.

يوسف: أدهم انهارده عيد ميلاد ليليان
أدهم: اهاا عارف
يوسف: طب اي؟
أدهم: ظبط انت بس معاهم وانا مجهز كل حاجه...
يوسف: تمام ماشي...
أدهم: سلام...
اتصل أدهم برضوي
أدهم: عامله اي
رضوي: الحمد الله
أدهم: عايزك تكلمي ليليان عشان تعرفيها الميعاد
رضوي بتعجب: ماشي!
أدهم: وتيجوا الساعه ٥
رضوي: اممممم ماشي، هو في حاجه
أدهم: لا
قفلت رضوي معه واخبرت ليليان بميعاد الخروجه
خرجت ليليان من غرفتها...

ليليان: انا هنزل على الساعه ٤ كدا
سهير: ليه؟
ليليان: هخرج مع صحابي
سهير: ماشي يا بنتي، مش كنا عاملنا عيد ميلاد وعزمتي صحابك احسن
ليليان: هههه مش لازم يا طنط وبعدين انا كبرت على أعياد الميلاد بقا
سهير: ماشي يا بنتي اللي تشوفي
ليليان: ابقى قولي لخالو بقا
سهير: المهم بس متتاخريش
ليليان: حاضر...
سهير: هي منة نايمه كل دا
ليليان: ههههه اهااا كانت سهرانه بليل بتحضر الملازم اصلا
سهير: اهاااا شغله متعبه والله.

ليليان: جدا
سهير: وانتي هتشتغلي بعد ما تخلصي
ليليان: اهااا ان شاء الله
سهير: ربنا يوفقك
ليليان: عايزة اساعدك في حاجه؟
سهير: لا يا حبيبتي ادخلي انتي البسي واجهزي
ليليان: ماشي بعد اذنك
دخلت ليليان إلى غرفتها وقامت بتغير ملابسها...
و اتصلت برضوي
ليليان: خلصتي
رضوي: اهااا
ليليان: خلاص هنتقابل فين؟
رضوي: زي كل مره
ليليان: خلاص اشطا
رضوي: هو أدهم كلمك
ليليان: لا ليه
رضوي: عادي بسأل
ليليان: أصله مسافر ممكن يكون مشغول.

رضوي بااستنكار: مسافر اهااا، يلا طيب
ليليان: انا نازله
رضوي: ماشي وانا كمان
نزلت ليليان من المنزل و ذهبت وظلت واقفه تنتظر رضوي
رضوي: معلش يقلبي اتاخرت
ليليان: مش مشكله
رضوي: هناخد تاكسي لحد الكافيه
ليليان: ماشي هو مين جاي
رضوي: كلنا
ليليان: اممممم ماشى
أوقفت رضوي تاكس و ركبوا و بعد ذلك وصلوا إلى الكافيه و كان يوسف ينتظرهم بالخارج...
ليليان: يوسف هو جاي من بدري ولا اي
يوسف: اها يا ستي
ليليان: طب مش هندخل.

يوسف: اصل في عيد ميلاد جوا ودوشه وكدا
ليليان: طب ما نغير المكان
يوسف: نغير اي يلا أدخلوا؟
رضوي: ههههههههه حاضر
دخلت ليليان و رضوي
ليليان بتعجب: هو مفيش حد ليه غيركم
زين: اهاااا و صحاب العيد ميلاد طفشوا
ليليان: هههههه دا ازاي؟
أتى صوت أدهم من خلفها وقال (كل سنه وانتي معايا يا حبيبتي)
دارت ليليان وجدت أدهم أمامها...
ليليان بدهشه: أدهم؟ انت...
أدهم: لسه جاي انهارده.

زين: طب اي مش هنحتفل بالعيد ميلاد اللي ملهوش صحاب دا
سهر: هههههه اها، كل سنه وانتي طيبه يا لي لي
ليليان: وانتي طيبه يقلبي
سالي: كل سنه وانتي طيبه
ليليان: وانتي طيبه يقلبي
التف الجميع حول الطاوله وقاموا بالاحتفال و غناء اغاني الأعياد الميلاد المعتاده، وقامت ليليان بااطفاء الشمع...
وبعد جلس الجميع معا...
ليليان عينها دمعت و قالت: شكرا...

زين: لا اشكري أدهم احنا معملناش اي حاجه والله انا عرفت قبل ما اجي بساعه
ليليان: برضو
رضوي: انا هروح عايزة حاجه يا لي لي
ليليان: لا يقلبي بس كلميني لما تروحي
رضوي: ماشي
أدهم: وانتي
ليليان: هروح
أدهم: طب مش يلا
ليليان: ماشي
زين: هترجع تاني
أدهم: اهااا
زين: ماشي
خرج أدهم وليليان وركبوا السياره
ليليان: شكرا جدا
أدهم: على أي؟
ليليان: على المفاجأة دي
أوقف أدهم السياره وقال هاتي ايدك
ليليان بتوتر: ايه؟!

أدهم: ايدك يا ليليان، امسك أدهم يدها و البسها خاتم
ليليان بدهشه: حلو اوووي
أدهم: انتي احلى
ابتسمت ليليان بسعاده وقالت ربنا يخليك ليا
أدهم: ويخليكي ليا يا روحي
ليليان: هتسافر تاني امتى
أدهم: مش هسافر تاني غير لما اخلص
ليليان: بجد؟
أدهم: اهاااا عشان أفضل جنبك على طول...
روحت سهر و سالي إلى منزلهم
سهر: كان تحفه الصراحه
سالي: اها جدا
سهر: يا بت بطلي حقد بقا
سالي: وانا هحقد عليها ليه يعني؟

سهر: شوفي نفسك وانتي تعرفي وبعدين دي المفروض صاحبتك يعني
سالي: امممم صاحبتي يلا انا هدخل اغير...
وصل أدهم ليليان و بعد ذلك ذهب إلى الملهي الليلي الذي بي زين و يوسف
أدهم: غيرتوا المكان ليه؟
زين: عشان نقضي السهر هنا وبعدين سالي و سهر مشوا
أدهم: اممممم ماشي
يوسف: هتشرب ولا
أدهم: لا مش عايز
زين: هات اشرب انا
أدهم: صحتكم يا جماعه
يوسف: ههههه محدش واخد منةا حاجه يعني
زين: الحقوا
يوسف: ايه؟

زين: سلمي و صحابها قاعدين هناك أهم
أدهم: فكك يا عم
يوسف: والله سلمي دي مدلعه نفسها...
أدهم: ياعم سيبك...
رأيتهم سلمي و استأذنت اصدقائها و اتجهت ناحيتهم
سلمي: هاي
زين: اي انتي هنا؟
سلمي: اهااا، شوفتكم قولت اجي اسلم عليكم
زين: اممم
سلمي: اي يا أدهم جيت امتى؟
أدهم: انهارده
سلمي: بقالي كتير اوووي مش بشوفك
أدهم: امممممم عشان كنت مسافر.

سلمي: اممم لازم نتفق و نتقابل بقا انت عارف اني اتخرجت يعني مش هعرف اشوفك في الجامعه...
أدهم: ماشي
زين: هو فين مروه صاحبتك
سلمي: مجتش انهارده
زين: ماشي
أدهم: طب احنا هنمشي بقا
سلمي: ليه ما تخليكم
أدهم: عشان جاي تعبان من السفر بقا
سلمي: اممممم ماشي وانتم
يوسف: هنمشي برضو
خرجوا الثلاثه...
زين: اي ياجماعه مشتونا بدري ليه!؟
أدهم: عادي مش حابب الموضوع
زين: تقلوا المزاج.

أدهم: تعالى اسهر عندي يا اخويا ولا نقل مزاجك ولا حاجه
زين: امممممم اي رايك يا يوسف
يوسف: انا عادي معنديش مشكله
زين: اشطا
أنهى خالد عمله وبعد ذلك ذهب إلى المنزل...
ندى: اتاخرت ليه؟
خالد: كان عندي شغل والله اتعشيتي
ندى: اهااا، هو انت مش ناوي تتجوز بقا
خالد: انتي قلبتي على امي كدا
ندى: ههههههههه انا غلطانه اني عاوزه افرح بيك
خالد: والله امي اووووي.

عديت الايام سريعا ما بين سعاده و الحزن والمشاكل والفرح، حتى أصبحت ليليان و رضوي السنه الاخيره لها وكذلك أدهم و يوسف...
ذهبت ليليان و رضوي إلى الجامعه...
ليليان: يااااه مش مصدقه ان ناقصلنا شهر وهنتخرج
رضوي: والله ولا انا الايام عديت بسرعه اووووي
ليليان: اهااا جدا كدا خلاص بقا مش هنيجي الجامعه تاني تعرفي اني مضايقه اوووي
رضوي: وانا والله فعلا ايام مش هتتعوض
ليليان: أدهم ويوسف جايين
رضوي: اممممم.

ليليان: هتعملي اي بعد التخرج
رضوي: مش عارفه بس هدور على شغل
ليليان: وانا نفسي الاقي شغل
رضوي: يااختي انتي هتتجوزي أدهم وابقى قابليني لو شغلك...
أتى أدهم وسحب المقعد وقال بتجيبوا في سيرتي ليه بس
رضوي: ههههههه بالخير
يوسف: خير اي بس دا سامعك بوداني
رضوي: ههههههه عديها يا يوسف، كلها شهر ومش هشوفكم تاني بجد هعيط
أدهم: ليه هنموت
رضوي: ههههه لا يا اخويا بس مش هعرف انزل ومحدش هيبقى فاضي لحد.

يوسف: فعلآ الدكتور يوسف مش هيبقى فاضي
رضوي: دكتور على ما تفرج
ليليان: خلاص بلاش خناق يا جماعه
يوسف: شوفتي شمتي الأعداء فينا ازاي
ليليان: ههههههههه انا إعداء
يوسف: اهااا
أدهم: امتحاناتكم امتى
ليليان: الأسبوع الجاي
رضوي: نفس اليوم والاسبوع، حد بيشوف زين و سهر اصلي بقالي كتير مش بشوفهم
أدهم: ما هما اتخرجوا بقالهم تلات سنين بقا
يوسف: انا بشوفها ٢٤ ساعه ياجدعان
أدهم: هههههه خليك انت مش طايق عيلتك كدا.

يوسف: هههههههه يلا كلها شهر بكتير واشتغل في مجالي بقا بدل قله القيمه دي
أدهم: هتسافري ولا
ليليان: ممكن لا عشان منة اتجوزت اصلا و خالو ومراته بيكونوا لوحدهم وانا بونسهم
أدهم: عقبال ما تونسيني انا كمان
ابتسمت ليليان بخجل وقالت اهااا أن شاء الله...
ابتسمت رضوي و قالت طب نقوم نروح بقا عشان كل اللي وراها حاجه يعملها...
رد يوسف و قال عليكي عفريت اسمه يلا نقوم، يلا يا اختي..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة