قصص و روايات - قصص مخيفة :

رواية لعنة العشق للكاتبة إيمان أحمد رشاد الفصل الثامن والأربعون

رواية لعنة العشق للكاتبة إيمان أحمد رشاد الفصل الثامن والأربعون

رواية لعنة العشق للكاتبة إيمان أحمد رشاد الفصل الثامن والأربعون

خالد: , وانا همنعك جاء يجري ناحية الساحر
الساحر: حدف قصاد خالد حجرة من الحجر الاسود
خالد: وقف مكانه ومعرفش يتحرك.

الساحر: انا محدش يقدر يمنعني
خالد: أنا هسجنك وهوديك في ستين داهية
الساحر: نظر بغضب وقال:
انت بتهددني!
خالد: انا بمنعك تموتها انا مش هشترك معاك في قتل حد بريء انا غلطت لما طلبت منك تساعدني من الاول انت خدعتني وكان هدفك انك تستغلها وتستغل اللعنة اللي عندها
الساحر: بص لخالد وابتسم ابتسامة ساخرة وقال وهو بيضحك
وانت؟ مكنتش عايز تستغلها
خالد: مش بالمعنى ده انا كنت عايز ارجع حبيبتي مش اموت شمس.

الساحر: ولما تحضر روح حبيبتك مكان شمس تبقى مش بتموتها وبتلغيها وبتستغلها غصب عنها
خالد: معرفش يرد
الساحر: سابهم ومشي كذا خطوة.

نور: بصيت لخالد انت فعلا مش احسن منه انتم الاتنين استغليتوها
وانا مش هسكت لو شمس حصلها حاجة انا هسجنكم انتم الاتنين
خالد: يا نور انا مش وحش كده انا معترف اني غلطت بس انا مقدرش اشترك في قتل شمس ولا اذي اي حد حتى لو لمصلحتي الشخصية.

مروان: انتم بتكلموا في ايه احنا عايزين ننقذ شمس من الساحر ده بصوا بيعمل ايه
بصوا كلهم على الساحر
الساحر: قاعد جنب شمس وحاطط أيده على دماغها وهو بيقرأ التعويذة الاخيرة
شمس: فتحت بوقها و ابتدى جسمها يتحول باللون الازرق
نور: صرختتت وهي بتعيط جامد وبتقول:
شمسسسسسسس لاااااااا حد يلحقها ارجووووووك سيبها ارجووووووك متموتهاش
شمسسسسسسس شمسسسسسسس
خالد ومروان حاولوا يتحركوا بكل قوتهم لكن بدون فايدة.

نور: متقدرتش تتحمل الموقف وهي بتشوف روح شمس بتخرج خلاص من جسمها وبتموت قدام عينها حطيت ايدها على وشها وهي بتعيط وقعدت على الارض وهي منهارة.

وبعد ثوان
ظهرت عاصفة قوية طيرت الرملة من حواليهم.

مروان: نووور نوووووور بصي بسرعة مش ده الراجل اللي شوفته في البيت عند شمس
نور: شالت ايدها من على عينها وبصيت بخضة لقيت آمون خارج من العاصفة الرملية وجاي في اتجاه شمس.

فضلوا كلهم باصين بذهول
الساحر: قام وقف من على دماغ شمس.

آمون: اتركها
الساحر: محدش يقدر يدخل الدائرة دي حتى لو كان انت
آمون: اتركها انها ملكي
الساحر: انت كده كده عاوز تموتها وهي خلاص بتموت
في ثوان آمون كان واقف قدام الساحر وقال بغضب وبصوت غليظ وهو بيزعق:
اتركهاااااااااااااا.

الساحر: جاء يرجع لوراء من الخوف
آمون: مسكه من رقبته اترك روحها
وإلا سجنت روحك وعذبتك بلعنتي الابدية.

الساحر: عروقه طلعت من وشه وروحه كانت بتطلع من قوة أيد آمون.

آمون: سابه من أيده
الساحر: ووقع على الارض وهو بيلتقط انفاسه بصعوبة وبيقول
مقدرش انا مش هعرف اخلصها خلاص روحها خرجت مع التعويذة.

آمون: ساب الساحر ووقف قصاد دائرة السحر الاسود اللي شمس نايمة جواها.

الساحر: قام من على الارض وجرى وقف عند خالد ومروان ونور ولم الحجر الاسود بتاعه من قصادهم وهو خايف جدا
خالد: قدر يتحرك من مكانه هو ومروان ونور
نور: انا خايفة على شمس تفتكر آمون هينقذها علشان يموتها ب أيده
مروان: اكيد بينقذها زي ما قال للساحر مش عشان متموتش لا عشان هي ملك له.

خالد: نور
نور: بصيت له
خالد: لو حاولت انقذ شمس هتسامحيني
نور: انت هتعمل ايه
خالد: مش عارف بس هحاول ادخل الدائرة
نور: وانا هدخل معاك
مروان: وانا ونجيب شمس
الساحر: اي حد فيكم هيدخل الدائرة هيموت معاها
خالد: وايه الحل لازم ننقذها
الساحر: محدش يقدر يدخل الدائرة الا لو كان عنده قوة كبيرة زي الملك توت عنخ آمون
نور: يعني هو يقدر ينقذها
الساحر: يقدر ينقذها لكن روحه هتتحبس مكانها وهيهلك
نور: وهو يعرف كده؟

الساحر: طبعا علشان كده بيحاول يخرجها و يمد أيده من الدائرة ويشدها من غير ما يدخل جوه
نور: بيساعدها ليه
الساحر: علشان بيعتبرها من املاكه لكن اكيد مش هيضحي عشانها بروحه.

وبعد ثوان
دخان كثيف غطى دائرة السحر
مروان: ايه الدخان ده شمس بتمووووت اعملوا حاجة
نور: شمسسسسسسس
خالد: حاول يحضن نور
نور: زقت خالد بشكل هستيري وهي بتصرخ شمس ماتتت خلاص
بسببك انتتت
الساحر: بص فوق شمس لاقى دخان كثيف
استنوووووا الدخان ده ملهوش علاقة بسحري والملك آموووون اختفى اكيد سابها وهرب.

كلهم بصوا بترقب لحد ما الدخان تلاشى من حوالين شمس.

مروان: ده دخل الدائرة عندهااااا
خالد: كده هيخسر روحه
نور: يبقى بيحب شمسسسس ياااارب يلحق ينقذها.

آمون: قعد على الارض واخد شمس في حضنه وهو مغمض عينيه وبيتمتم بتعاويذ غريبة
شمس: فتحت عينها وفاقت وبصيت لآمون
آمون: قومها ووقف قصادها وهو بيقول بنبرة صوت حنونه:.

حبي لكِ ينفذ إلى كل جسدي،
كما يمتزج الماء بالنبيذ كالسائل الواحد
ذاب حُبك في جسدي وصارا كياناً واحداً.
اقول لكِ كلمات تحكي عن قلب عاشق من مصر القديمة
حبيب يفصلك عنه أكثر من ثلاثة آلاف عام،
استعين بأعذب ما جادت به لغة عصري لاقول لكِ
إن حبك إثم وقعت انا فيه
إثما خيرني بين انتقامي وحبك ف اخترت حبك وهاه أنا الان جئت اليكِ كي اضحي بروحي المنتقمة من اجل أن تعيش روحك البريئة.

شمس: دموعها نزلت جامد وهي بتقول:
لااااااا متسيبنيش انا ظلمتك أنا غ غلطت عاقبني متسبنيش يا آموووون خدني معاك أنا بحبك
آمون: مسك ايد شمس وبص في عينيها وقال:.

دعيني انظر الى عينيك للمرة الاخيرة لكن هذه المرة ليست من اجل ان اتلو صلاتي لإلهي آتون بل من اجل ان اقولها لكِ للمرة الاخيرة ولطالما قولتها لك دائما ولم تعرفي ماذا تعني
إك مر
وتعني احبك
احبك يا هبة السماء التي سكبتها الطبيعة في كأس الحياة لتلطف مذاقها المرير، ك مرار ألمي الان وساب ايد شمس وغمض عينه ب ألم
شمس: بصيت لملامح آمون اللي كان يبدو عليها التعب.

آمون: ابتدى جسده يتلون باللون الازرق وفتح عينه بصعوبة وبص لشمس وقال: اخرجي من الدائرة الملعونة
وهاه انا اخلصك من لعنتي الابدية وانتِ الان حرة مني وانا راحل عنك للابد
شمس: مسكت أيده وقالت:
انا مش هخرج انا هفضل معاك مش هسيبك انا بحبك
آمون: زق شمس بره الدائرة و نزل على ركبته وهو بيختفي
شمس: جريت علشان تدخل الدائرة تاني مع آمون
نور جريت على شمس هي ومروان وشدوها لوراء.

شمس: صرختتت وهي بتعيط وبتنادي عليه آموووووووون آموووووووون متسيبنيش خدني معاااااااك آموووووووون
لحد ما فقد وعيها ووقعت على الارض.

وبعد عدة ايام
في الاقصر
نور: قاعدة في المستشفى جنب شمس
مروان: هتبقى كويسة متخافيش
نور: انا مش عارفة هي هتعمل ايه لما تصحى هقولها ايه
مروان: على آمون؟
نور: ايوه شمس بتحبه اوي
مروان: وهو كمان بيحبها اكتر انا عمري ما شوفت حد بيحب حد بالشكل ده
ده ولا في الروايات
نور: فعلا أنا متضايقة اوي اننا ظلمناه.

مروان: هو كانت تصرفاته غريبة وده طبيعي بسبب حبه وانتقامه بس موقفه الاخير خلاه يثبت انه حبه لشمس كان اقوى من انتقامه
نور: صح طلع بيحبها بس خلاص هو ضحى بنفسه عشانها لكن هي هتعيش ازاي من غيره
مروان: حتى لو مكنش ضحى عشانها بنفسه حتى لو كان عايش كانت هتعيش معاه ازاي يا نور هي من عصر وهو من عصر تاني خالص اكيد النهاية كانت هتبقى الفراق في كل الأحوال
نور: صح عندك حق
مروان: انتي قولتي لحد من اهلها اننا رجعنا.

نور: لاء مقولتش حاجة لحد ولا حتى لخالي
مروان: ليه
نور: مش عاوزة حد يقلق
مروان: فعلا صح وكمان احنا خلصنا كل حاجة والامور
كده رجعت طبيعية كأنه مكنش فيه لعنة او اي مشاكل وهنام واحنا مطمنين
نور: يارب شمس بس تقدر تتخطى الازمة دي وكل حاجة هتبقى تمام وخير
مروان: احنا جنبها وأنا معاكم اكيد مش هسيبكم
دكتور خالد: دخل وعطاها حقنة
نور: انت بتعمل ايه
دكتور خالد: انا اديتها حقنة مهدئة وبتمنى تتخطى الازمة النفسية دي.

نور: انت عايزها تتخطى الازمة اللي حصلت بسببك
دكتور خالد: ممكن نتكلم لوحدنا يا نور
مروان: انا مش هطلع واسيبك معاهم
نور: متخافش يا مروان مش هيقدر يعمل حاجة
دكتور خالد: انا معترف اني مذنب ومش معترض على اي اتهام ليا بس عايز افهمك حاجة ممكن نتكلم لوحدنا
نور: خليك مع شمس يا مروان وانا هشوف عايز ايه واجي
مروان: ماشي متبعديش
نور: انا جنبك بره وطلعت مع خالد وبصيت له وقالت:
هاه نعم عايز تفهمني ايه؟

خالد: حبيبتي الميتة اللي كنت عايز ارجعها بأي شكل كان بسبب
احساسي بالذنب لانه الحاجة اللي انتي متعرفيهاش انها ماتت بسببي كنت مزعلها بسبب شكي المرضي وهي عملت حادثة بسبب كلامي المهين اللي قولته يوم موتها مش عشان بحبها لسه زي ما انتي فاكرة
نور: وانا مالي تحبها ولا تكرهها
وبعدين انت اذيت ناس كتير حبيبتك وشمس وأنا.

هو الظاهر دي طبيعتك بتأذي اي حد قريب منك وبعدين انت اناني ومبتحبش الا نفسك معندكش ضمير ولا قلب ولو مكنش موضوع شمس الحساس وأني مش عايزاها تتكلم في تفاصيل اللي حصلها قصاد اي دكتور وهي مش حاسة مكنتش خليتها تكمل علاج عندك اصلا عشان تقدر تقف على رجلها واخدها ونمشي
وبعد كده انت مش هتشوفنا تاني ولا احنا كمان عايزيين نشوفك.

خالد: يا نور انتي اول ما طلبتي مني اوقف كل حاجة حاولت بكل قوتي اوقف الساحر بدون تفكير عشان حسيت اني هخسرك مهمنيش اشوفها تاني كان كل اللي يهمني اني مخسرش حبك انا اخترتك انتي
نور: انا مش عايزة اسمع الكلام ده ولا عايزة اتكلم معاك تاني
خالد: ممكن اقولك حاجة أخيرة وبعدها متتكلميش معايا تاني براحتك
نور: عايز تقول ايه
خالد: انا بعد موت حبببتي انا كنت فقدت اي احساس فالحياة ووسط.

زحمة افكاري والسحر واللعنة واحساسي بالذنب وخطتي اني اقرب منك عشان اعرف كل حاجة عن شمس اكتشفت اني مكنتش بخدعك ولا بضحك عليكي
انا كنت بخدع نفسي عارفة ليه؟
نور: ليه
خالد: علشان انا حبيتك يا نور حبيتك لدرجة كانت بتشل تفكيري وبتخليني مش قادر اكمل خطتي غيرت عليكي بكل قوتي.

مشاعري راحت ناحيتك بشكل كبير من غير ما احس ومبقتش قادر اتحكم فيها دليل كده انا بقولك بحبك دلوقت وانا عارف انك مستحيل تسامحيني ومستحيل تحبيني انا مش عايزك تحبيني ومش عايزك تسامحيني بس خوفي اني اشوف نظرات الكره في عينكي دي بتموتني ارجوكي قولي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة