قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنة الحب والكبرياء للكاتبة ياسمين عادل الفصل الرابع

رواية لعنة الحب والكبرياء للكاتبة ياسمين عادل الفصل الرابع

رواية لعنة الحب والكبرياء للكاتبة ياسمين عادل الفصل الرابع

- داخل الحرم الجامعي لأحدي الجامعات المصريه الخاصه...
طارق: هاا ياجني اتصلتي بيها ولا لسه؟
جني: اتصلت بيها ياطيكو بس هي مردتش
طارق: تفتكري ممكن متجيش؟
جني: لالا جيدان مش بتفوت اي سكاشن انت عارف. تلاقيها الوقت سرقها مع ادهم ولا حاجه
ملك: مين ادهم ده؟
جني محدقه عينيها: هااا حد يعرف جيدان وميعرفش ادهم ههههه ده انتي مش من البلد.

طارق: ادهم وجيدان دول بيفكروني بقصص الحب القديمه. الحب الافلاطوني البرئ اللي من غير مصالح ولا اسباب
جني: طبعا يابني. دول مع بعض بقالهم بالضبط 17 سنه وشهرين
ملك فاغره شفتيها: اييييه
جني: ههههههههه اصلهم يعتبر متربين مع بعض
ملك: اهاااا
طارق: معلش انتي جديده ع الشله ههههه
ملك: انا مشوفتش البطل بتاعكم ده ولا مرة. هاموت واشوفه
جني بنصف عين: اممم بعد الشر عليكي.

ملك: هههه متفهمنيش غلط. بس اللي يحب بالطريقه دي ويخلص للي بيحبها كده محتاج تمثااااال
طارق: هههههههههههه ههههه
ملك: بتضحك ع ايه؟
طارق: افتكرت حاجه. اول مرة شوفت فيها جيدان كان يوم اسود اخدت فيه فصل اسبوعين
جني: ههههههه ماانت اللي كانت عينك زايغه عليها
طارق: بصراحه جيدان قطعه من القمرر. بس محدش يقول لادهم هههههه
ملك: ههههههه عملت ايه ياطارق؟

طارق: ابدا معملتش حاجه. انا كنت لسه هااااعمل ههههه روحت عاكستها ومكنتش اعرف انها مع ادهم. ولما ادهم شافني مسكنا ف بعض ونزل فيا طحن وانا معرفتش اسد قدامه. اصل ادهم اما بيتهور بيبقي مجنون ومش بيشوف قدامه وخصوصا ف اي حاجه تخص جيدان المهم الجامعه والامن كلهم اتلموا علينا وطلعنا للعميد اخدنا فصل اسبوعين. الحمد لله مش سنتين وكله بفضل علاقات ابوه.

جني وقد تبدلت ملامحها للامتغاض: خلو بالكوا رودي جايه علينا ياريت تبطلو السيرة دي
رودي بتعجرف: heey ازيكوا
جني بااقتضاب: هاي ورحمة الله وبركاته
رودي: هو دووما لسه مجاش؟
طارق: لا يارودي. اعتذر النهارده
رودي لاويه شفتيها: ياخسارة. خلاص هابقي اعدي عليه بالليل. تشاووو
جني: ...
طارق: باي
ملك: باي
جني: كويس انك قولتلها كده عشان تتوزع بقي
انا مش عارفه هتشيلهم من دماغها امتي
ملك بعدم فهم: هو في ايه؟

طارق: دي ياستي رودي الجديري. بنت المخرج المعروف انيس الجديري لازقه لادهم ع طول وياااما حاولت توقع بينهم وتخرب حياتهم. مش عشان سواد عيون ادهم لااااا ده عشان اتعودت تاخد كل حاجه ليها
ملك بضيق: طالما هو بيحب واحده تانيه بالطريقه اللي بتوصفوهالي دي استحاله يبص لغيرها
جني: انا متاكده انه مش هيبصلها. بس لزومه ايه برده الخبس بتاعها ده
طارق: فاضل ساعه الا ربع ع السكشن. اتصلي بيها تاني.

( في احدي النوادي الشهيرة )
- ع احدي التربيزات الخشبيه الفاخرة موضوع حقيبه كبيرة بداخلها هاتف محمول يعلو صوت رناته ليعلن عن اتصال ما. بينما كانت صاحبه الهاتف المحمول تطير محلقه ف الهواء ع جواد يسير بسرعه رهيبه ويحوطها فارس احلامها بذراعيه ممسكا بلجام الجواد بينما كانت تحتضن يديه بشده حتى تشعر بالامان اكثر...
جيدان: ادهم كفايه كده. جيدا بتجري بسرعه قوي النهارده انا خايفه.

ادهم: حبيبة قلبي انا ماسك كويس. ( هامسا بجوار اذنها ) متخافيش وانتي معايا
جيدان باابتسامه: طب عندنا سكاشن ومحاضرات
ادهم: لما جيدا تزهق اكيد هتقف
جيدان: عهههههه انت عارف انها مش هتزهق منك وبتحبك
ادهم بحب: عشان بحبك. لو مكنتش بجبك اكيد مكنتش حبتني.

- امسك ادهم بلجام جيدا ( فرس ) جيدا وجذبه اليه لكي تتوقف عن الركض حتى توقفت بالفعل. فهبط ادهم من ع ظهرها ومد يديه لالتقاط جيدان. فاختل توازنها لتسقط ولكن يدي ادهم الاسرع اليها. فالتقطها بسرعه وضمها إلى صدره بينما علت انفاسها ف خوف حتى تلاقت نظراتهما معا. ليبعث لها في نظراته اشواقه الحارة وحبه العميق لها فسرحت ف عينيه لتري عاشق قد اضل الطريق ووجده داخل احضانها...
جيدان بخجل: احم. هنفضل كده كتير.

ادهم باابتسامه برزت اسنانه: وماله. انا واقف للصبح
جيدان: عندنا محاضرات
ادهم: جيدان
جيدان: نعم
ادهم: بحبك
جيدان بخجل شديد وقد نظرت للاسفل: وانا كمان بحبك قوي
- تطايرت خصلات شعرها الكستنائي المدهب لتغطي عينيها فمد اصبعه برفق ليصرفها عن وجهها وما ان تكررت الفعله قام بتوجيه انفاسه بالنفخ ع وجهها لتتطاير الخصله.
جيدان مغمضه العينين: المحاضرات
ادهم مقتربا: هوووووووف
جيدان: انت بتعمل ايه.

ادهم: بشيل الخصله اللي بتخبي عينك عني
جيدان: هتفضل تحبني لحد امتي؟
ادهم بنبرة عاشقه حالمه: انا مش بحبك. انا بعشقك. بعشق الحروف اللي اتعمل منها اسمك وبعشق التفاصيل رسمت صورتك. انتي حبيبتي لوحدي
جيدان باابتسامه واسعه: ايوة انا بتاعة ادهم لوحده
ادهم محلا يده من حولها: ههههه انتي مش بتنسي ابدا
جيدان: ههههههههه عمري ما اقدر انسي لحظه شاركتني فيها. انت حياتي ياادهم وحياتي انت
ادهم: ايوووة بقي بعشقك والله.

جيدان: بحبك والله
- امسك ادهم بلجام فرسه ( جيدا ) التي اسماها منذ مولدها ع اسم اعز مخلوقه ع قلبه وسحبها خلفه بينما وضع ذراعه الاخري حول كتفها وسارا بااتجاه التربيزة الخاصه بهم، ثم سلم ادهم الفرس للسائس المسؤؤل عنها بينما كانت جيدان تتفحص اشيائها ما ان سمعت رنين هاتفها
جيدان: الوو.
جني: اييييه يابنتي ساعتين بتصل بيكي انتي فين
جيدان: جوجو انا ف النادي ياقلبي.

جني محدقه بعينيها: والسكشن ياجيدا. فاضل ساعه الا ربع
جيدان: متقلقيش هنلحق. خلاص انا هامشي انا وادهم ناوو
ادهم ساحبا الهاتف من يديها: يابنتي انتي ايييه مش هتبطلي زن ابدا
جني: هههههه الحق عليا اني خايفه ع المصلحه
ادهم: ههههه نوجا حبيبت عمو اقفلي ياحبيبتي وانتي عارفه مواعيدي. نص ساعه وهكون عندك انا و نونتي
جني: مممم طيب يادوما. سلامونجي
ادهم: سلاموز ياخفه
جيدان: هههههه ع طول انت وجني ناقر ونقير كده.

ادهم: ههههه والله جني دي معرفش اعدي يوم منغير ما انكشها
جيدان: طب يلا عشان اتاخرنا. هتروحني اغير بسرعه وانت روح كمان غير هدومك.
ادهم: انا هلبس ف 5 دقايق هخلص واعدي عليكي عشان نروح
جيدان: اوكي
( منزل عزيز السامي )
- بينما يجلس عزيز ف التراس الخاصه بغرفته الواسعه يرتشف بضع قطرات من الشاي تاتي اميرته جيدان و...
جيدان مقبله ابيها: بابي حبيب قلبي
عزيز ممسدا ع شعرها: حبيبتي. اتاخرتي ليه.

جيدان: سوري يابابي نزلت متاخر عشان ادهم صحي متاخر البيه
عزيز: ممممم مكنتش اتخيل ان هييجي يوم وتحبي الخيل وتركبيه كل يوم. انتي كنتي بتترعبي منهم وانتي صغيره
جيدان: اه بس جيدا دي حاجه تاني
عزيز مبتسما: طبعااا مش سي ادهم مسميها ع اسم الاميرة بتاعتي
جيدان: ههههه حبيبي يابابي. انا هطلع اغير هدومي عشان عندي سكاشن
عزيز: بالتوفيق ياحبيبتي
( منزل مصطفي الجبراوي )
فاتن: ادهم انت لسه راجع من بره. رايح فين تاني.

ادهم: عندي محاضرات النهارده
فاتن بنصف عين: انت اللي عندك ولا جودي؟
ادهم: ههههههه طبعا جودي انتي عارفه ان مش معادي النهارده
فاتن باابتسامه: طيب ياحبيبي خلي بالك من نفسك ومنها
مصطفي: صباح الخير.
ادهم وفاتن: صباح النووور
مصطفي بضيق: ناوي تنجح السنه دي يابشمهندس ولا ايه النظام؟
ادهم: اه طبعا ياوالدي. ناجح ان شاء الله مصطفي بنظرة من زاويه عينيه: اما نشوف هتعدي ولا تخيب زي السنه اللي فاتت.

ادهم بضيق: بابا. حضرتك عارف اني الاوائل ع دفعتي 4 سنين وان السنه دي شيلتها عشان اعيدها ومسيبش جيدان لوحدها ف الجامعه
مصطفي: ماهو ده اللي ضايقني. كان ممكن تاخد بالك منها وانت مش موجود ف الجامعه واخوك ياسين معاها ف نفس الجامعه كمان
ادهم: انا مش بطمن غير لما اكون موجود بنفسي
فاتن ملطفه الاجواء: مانت عارف يامصطفي. ميقدرش يبعد عن القمر بتاعه.

مصطفي باابتسامه: ان شاء الله تخلصوا انتوا الاتنين ع خير وتنزلو بقي تشوفوا شغلكوا وحالكو
ادهم مضيقا عينيه: ننزل؟ مين ينزل وفين
مصطفي: انت وجيدان هتنزلو شغل ف المجموعه
ادهم رافعا حاجبيه: بس جيدان لغات وترجمه زي ما حضرتك عارف و...
مصطفي: كل الشهادات والتخصصات بنحتاجها زي ماانا محتاجك كده يابشمهندس. وهتخاج لاخوك المحاسب لما يتخرج هو كمان
ادهم: طب كويس. ان شاء الله تخلص السنه ع خير واهو فاضل 3 شهور بس.

فاتن: ربنا معاكوا ياحبيبي
ادهم ناظرا لساعته: انا همشي قبل ما اتاخر
فاتن: طيب ياحبيبي مع السلامه
( امام فيلا عزيز )
بيب بيب بييييييييييب
جيدان بعجاله: ده ادهم. انا نازله يابابتي
عزيز: ترجعي بالسلامه ياحبيبتي
ادهم بضيق مصطنع: كل ده ياهانم
جيدان: هههه هو انا لحقت يابشمهندس
ادهم: مممم عندك تاخير 3 دقايق و 43 ثانيه
جيدان بدهشه: انت حاسبها كمان
ادهم باابتسامه: في بعدك بعد اللحظات والثواني عشان تخلص واشوفك بعد كده.

جيدان بخجل: طب يلا يادومتي
ادهم مديرا لمقود السيارة: عيون ادومتك. احسبي ع ساعتك 15 دقيقه ونكون وصلنا
جيدان ناظرة لساعتها: 3 2 1 اطلع
( في الجامعه )
جيدان بصدمه: بالضبط 14 دقيقه 27 ثانيه
ادهم: ههههههههه yeeeeees ده انا البشمهندس دوما يابنتي.

- دلف ادهم خارج سيارته ثم توجه للباب الاخر ليفتح الباب لجيدان حتى دلفت هي الاخري وضغط ادهم ع الريموت الخاص بالسيارة ليغلقها ووضع يده ع كتفها وتوجه بها داخل الحرم الجامعي وسط نظرات الجميع. منهم من يحسده ع تلك الجميله الحسناء ومنهم من يتمني قصة حب ربع تلك القصه ومنهم من ينظر بغيظ وحقد واضح ومنهم السعيد لسعادتهم. بينما كانت جيدان تسير جواره بثقه و تحسد نفسها ع النعمه التي اعطاها الله اياها وهو يسير بسعاده لمجرد وجودها بقربه.

ادهم: صباح الخير ع الشباب
طارق: ما لسه بدري ياعمنا
ادهم مربتا ع كتفه: حبيبي. واحشني
طارق: انت كمان ليك وحشه
جيدان: نوجا وحشتيني sooooo much
جني: وانتي كمان وحشاني ياجيدا
جيدان ناظرة لملك: مين؟
جني: اعرفك. ملك. جيدان
ملك باابتسامه: هااي
جيدان باابتسامه: هاااي. انتي اكيد ملك بنت خالها. كلمتني عنك كتيررر قوي
ملك: ههه اه انا. كلمتني عنك كتير قوي برده.

جني محتضنه جيدان: جيدان دي عشرة العمر يابنتي 17 سنه اصحاب من ايام ابتدائي
جيدان: حبيبتي يانوجا
ادهم: تعالي نخلع احنا من شغل البنات ده ياطيكو
ملك: هاي ياادهم
ادهم مشدوها: حضرتك تعرفيني
جني هامسا: حضرتك! ايه الادب ده
جيدان: لمي لسانك يابت لاقصهولك. دومتي طول عمرة مؤدب
ملك: اها جني كلمتني كتير عنك وعن جيدان وكان نفسي اشوفكوا
ادهم باابتسامه: اهلا وسهلا
طارق: تعالي احنا ياعم نشوف ياسين ونسيبهم مع بعض.

ادهم ناظرا لجيدان: اها. جيدا ادخلي عشان السكشن بتاعك ياحبيبتي وانا هجيلك اخدك عشان نمشي
جني: طب وانا
ادهم ملوحا: روحي شوفيلك حد ياشاطرة يوصلك بدل الشحاته دي
ملك: ههههههههه
ادهم باابتسامه واسعه: عجبتك اوي يالوكا
جيدان بغيظ: ادهم. روح شوف اللي وراك. وانتي يانوجا يلا ورانا محاضره
ملك: وانا هروح المكتبه عشان عندي scearh مهم
جني: اوكي يالوكا روحي واما اخلص هكلمك
يلا احنا باجيدا
ادهم: عايزة اي حاجه ياجيدا.

جيدان لاويا شفتيها: لا ميرسي
ادهم مقتربا بهمس: عيب تغيري من دي. انتي عارفه ان مفيش غير جيدان واحده بس. جيدان روح قلب ادهم
جيدان باابتسامه: طيب يادومتي
جني مقتربه: انتوا بتقولوا ايه هه هه
ادهم: وسعي شويه ده كلام كبار. انما انتي لسه سنجل
جني بفخر: انا سنجله وعلجبني نفسي والمرتبكين سدوا نفسي. ده شعاري ف الحياة
ادهم واضعا يديه ع كتف جيدان: بزمتك ده منظر اتنين يسدوا النفس.

جيدان ناظرة لادهم: لا احنا واحد ياحبيبي. مش اتنين
ادهم بحب: حبي انتي
جيدان: عمري وحياتي انت
جني: اااه واااه واااه مرارتي يانا
طارق: هههههههههههه خلاص ياعم الاسد حرام عليك البت سنجل
ادهم: عههههه انا مالي دي حقوده
جني: بالنسبه للمحاضرة ايه رايكوا نكنسلها ونقعد نحب ف بعض هنا
جيدان: هههههه ملوش لزوم. يلا يادومتي انا داخله
ادهم: طيب ياحبيبتي ادخلي
( في مجموعة شركات الاخوة للاستيراد والتصدير ).

عزيز: اطمن يامصطفي الشحنه هتوصل خلال شهر وانا بنفسي هابقي ف المينا عشان استلمها واشيك عليها
مصطفي: كويس. هنبقي ناخد ادهم معانا عشان عايزة ياخد ع شغل المجموعه. انت عارف ان اخرة السنه دي
عزيز: تمام. وهو كذلك
مصطفي: كمان عايزين مالك ابن اخويا محسن ييجي لما يخلص جامعته يشتغل معانا. هيمسك الشئون القانونيه
عزيز: ايوة ايوة. انت قولتلي عليه قبل كده
مصطفي: الواد بتاع شغل وييجي منه وانا مستخسره.

عزيز: تمام ان شاء الله يخلص وننزله تدريب الاول
مصطفي باابتسامه: مش هتسيبك من الشغل ونتكلم ع الولاد شويه
عزيز باابتسامه: وماله ياصاحبي. نتكلم
مصطفي: متهيألي كدع ملكش حجه. الدراسه اللي كنت بتتلكك بيها ومأجل خطوبة الاولاد بسببها فاضل عليها شهور وتخلص ياريت بعديها ع طول نحضر لحفلة خطوبه الاولاد بقي
عزيز باابتسامه: ان شااء الله يامصطفي. انا بس مكنتش عليزهم يتشغلو عن الدراسه.

مصطفي بضحك: هههه وهما كده مش مشغولين ه انا ابني شال السنه بمزاجه عشان ميسيبش جيدان ف الجامعه لوحدها ويقولي مقدرش يابابا لازم تبقي معايا يابابا اصل يابابا وفصل يابابا
عزيز: عهههههههههه انا اتفاجأت بالحركه الجريئه اللي عملها ادهم دي
مصطفي: هههههه اهو اللي حصل
عزيز: طيب بأذن الله تخلص السنه دي ع خير وربنا يسهل

( في الجامعه )
جيدان بضيق: اوووف الدكتور ده مش بفهم منه حاجه.

جني: ومين سمعك. لا وكمان خلص السكشن بدري عن معاده ب ساعه
جيدان ممسكه بهاتفها: انا هتصل باادهم اشوفه فين واقوله
: جيدان
جيدان بانتباه: اهلا يامالك ازيك
مالك بنظرة غريبه: الحمد لله. ممكن كلمتين ع انفراد
جيدان باامتغاض: مالك. انت عارف كويس ان ادهم لو جه ناو وشافك بتكلمني هيعمل مشكله وانتوا ولاد عم مينفعش ابقي سبب ف مشاكل بينكوا.

مالك: انا مش همشي من هنا قبل ما اقول اللي عندي ياريت تخلينا نتكلم قبل ما هو ييجي
جني: طب عن اذنكوا انا
جيدان بصدمه: ياجني انا...
مالك: ياريت ياانسه جني لاني فعلا محتاج اكلم معاها
جني بااحراج: اها اوك. انا مش هبعد ياجيدا شوبه وراجعه. هاشوف ملك بس
جيدان بقلق: طيب
( كافيتريا الجامعه )
طارق: المهم اني فرقعتها من هنا
ادهم: طب احسن حاجه عملتها ياطارق والله. ربنا يخلصني منها بقي.

طارق: ياريت. اديها الوش الخشب وهي هتبعد
ادهم: البعيده مبتحسش. ده شويه وههزقها اعمل ايه تاني
طارق: مش عارف النوع ده من البنات جنس ملته ايه
ادهم بقلق: اه، انا هقوم اشوف جيدان خلصت ولا لسه
طارق ناظرا لساعته: ايه يابني فاضل ساعه
ادهم: لالا انا مش مستريح. شكلها خرجت. انا هاروح اشوفها
- سار ادهم بخطوات سريعه ليري ما الاحساس الغريب الذي يشعر به وكأن شيئا ما كان
فالتقي بطريقه جني وهي تسير ف حاله من الضيق.

ادهم: جني! فين جيدان
جني بقلق: هه. معرفش كانت معايا وبعدين توهنا من بعض
ادهم بعدم اقتناع: ده ازاي؟
جني: اا اا اصل كانت معايا وبعدها ملقيتهاش
رودي وهي قادمه عليهم: دومااا. انت جيت امتي؟ امال قالولي انك مش جاي ليه
ادهم بضيق: ماانا مكنتش جاي بس جيت عن اذنك عشان رايح اخد جيدان وماشي
رودي ممسكه بذراعه: استني بس خليك معايا شويه. بقالي كتير مشوفتكش.

ادهم ساحبا ذراعه: كتير ايه يارودي انتي كنتي عندنا من يومين انتي وطنط جميله
رودي بدلع: هو يومين دول شويه يعني يادوما
ادهم بنفاذ صبر: طب عن اذنك عشان اروح لجيدان عسان متقفش لوحدها. سلام
رودي بخبث: ماهي مش واقفه لوحدها
ادهم بتوقف عن السير: يعني ايه ملامك؟
جني: رودي انتي مش قولتي هتمشي ليه قعدتي تاني
ادهم مضيقا عينيه: هو في ايه ياجني.

رودي: في ان جيدان واقفه مع مالك ابن عمك ومش لوحدها برغم اني عارفه ان في بينكم مشاكل وحذرتها مالهاش دعوة بيه
ادهم في نفسه: يابن ال، ليلتك مش معديه ياجيدان
- وقد غلي الدم بعروقه واحمر وجهه من الغضب الشديد فشعرت جني بكارثه ما ستقع ف الحال. بينما نظر ادهم لجني نظرة عتاب و...
ادهم بغضب واضح وشديد: شكرا ياجني
جني: ياادهم انا...
ادهم مشيرا بيديه: خلاص خلاص. عن اذنك.

جني بضيق شديد: انتي ايه ياشيخه. واخده توكيل ابليس ف الدنيا. ما تبعدي عنهم بقي وكفايه حقد
رودي بعدم اهتمام: ليه شايفاني بوقع ولا بكدب لاسمح الله. دي الحقيقه واضح انك انتي اللي كدبتي. باي يانوجا
جني بغيظ شديد: غوري كتك داهيه
جيدان: انا حذرتك قبل كده ميت مرة يامالك وقولتلك متحاولش تتعرضلي او تقولي الكلام السم ده
مالك: سم! يعني مني انا سم ومن ادهم ع قلبك زي العسل. جيدان انا بحبك بجد ادهم مش هيحبك قدي.

جيدان: يووووووه وانا قولتك بحب ادهم ومش هابقي لحد غيره عن اذنك بقي
مالك ممسكا بذراعها: جيدان انا...
ادهم والشر يتطاير من عينيه: لله الله. بأي صفه واي حق تحط ايدك عليها ياحيوان
مالك بتردد: ادهم انا...
ادهم: ده انت ليلتك سوده معايا. تعالالي يا...
جيدان بصراخ: لااا ادهم اوعي سيبه لا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة