قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الخامس

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الخامس

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الخامس

دخل شركته وحوله هالة من الرعب وعينيه تشع غضب، رائ
الجميع يعمل كخلية نحل، بالطبع فهم يعملون في شركة أسر الشناوي
الملقب بالاسد لقوته وجماله الأخاذ، فمنذ دخوله إلى الشركة زادوا من
سرعة عملهم ليتجنبوا غضبه. فهو عندما يغضب لا يرى أحد أمامه
دخل إلى مكتبه وهو يشتعل حرفيا من الغضب لدرجة أن السكرتيرة
لم تتبعه خوفا من هيئته المرعبة، تنفسوا الصعداء بعد سماعهم صوت.

اغلاق الباب بقوة، كانت تتبعه نظرات وكلمات الاعجاب
والخوف تلاحقه وهو لا يائبه بهم فهي لا تزيده الا غرور وتكبر
كلمات الاعجاب من النساء. وهن هائمات به.
موظفة بهيام: يا لهوي على جماله حتى وهو معصب ده يجنن
أخرى: انا مستعدة أن أدفع عمري بس يبص عليا بصة هيييح
أخرى: بس منك ليها ده ليا انا..
والخوف من الرجال..
موظف بخوف: ده شكله مولع..
أخر: أيوة دي ليلتنا سودة..
اخر: حيطلع غلبه علينا يا لهوي..

رفع أسر السماعة وطلب من السكرتيرة أن تخبر فهد بالقدوم فورا
دخل احد دون إذن، لم يرفع أسر رأسه عن المكتب فهو يعرف من
مسبقا، أنه فهد فلا أحد يجرئ على الدخول دون إذن..
فهد بمرحه المعتاد..
فهد: ايه يا كنج تقولي خمس دقايق صاروا ساعة.
نظر له أسر نظرة تنم عن الغضب. ليقول له فهد بقلق.
ايه مالك مش على بعضك، دانت عامل فوبيا للموظفين..
أسر بتنهيدة: مفيش حاجة.

فهد بعتاب: عليا برضوا دانا اخوك يلااا قبل مكون ابن عمك قولي
بقا ايه المدايقك..
تنهد أسر بقوة
فهد وهو يتربع على الكنب بمرح: ده في كثير بقا قولي يلا قول
أسر بابتسامة: ده انتا بتموت بالنم اوي
فهد بحماس: ههه اوي اوي
ابتسم أسر على صديقه وأخبره بكل شيئ حدث معه ومع سيلين
بعد أن انتهى أسر من حديثه نظر إلى فهد فوجده فاتح فمه
من الصدمة ولا كن سرعان ما تحول إلى ضحك هستيري.

فهد من بين ضحكه ههههه والله البت دي جدعة اوي..
نظر له أسر نظرة ارعبته.
فهد بعد أن سيطر على ضحكه بصعوبة: مش قصدي يعني بتقولها
بكل بجاحة تعاليلي على بيتي، ههههههههه وكنت متوقع منها ايه يعني
عوزها تقولك امرك هههههه بصراحة اول مرة بت متخافش منك ولا تقع
بجمالك زي البنات التانية، بس مقلتليش البت حلوة.؟
سرح أسر في جمال سيلين وهو يقول بدون وعي حلوة اوي
ليقول فهد وهو يغمز له ايه يا كنج هي السنارة غمزت ولا ايه.

استفاق أسر من شروده ونظر لفهد بغضب لهذا الاحمق
ليقول ببعض التوتر اخفاه ببراعة: سنارة ايه ونيلة ايه دانا ناويلها
على نيه انما ايه.
فهد بخوف مصطنع: يا ساتر ربنا يستر، شعر فهد أن أسر انجذب
للفتاة ليقول فهد ليتأكد اكتر. خلاص سيبهالي دانا اخوك برضوا
يمكن تعجب بيا واتجوزها هالايام الصنف ده تقريبا انقرض
شعر أسر بغصة في قلبه، ماذا يقول هذا الاحمق يتزوجها
مستحيل فهي له حتى لو لم يعترف بذالك فهي دخلت جحيمه بنفسها.

نظر إلى فهد وقال له بحدة انت مفيش وراك حاجة تعملها يلااا
امشي من هنا روح على شغلك?.
ابتسم فهد لمعرفة إن ابن عمه وقع بحب الفتاة لكنه لا يريد أن يعترف
لنفسه فكبريائه يمنعه من الاعتراف ليتابع ليه كدا دانا اخوك. فر
هاربا وهو يضحك عندما رائ أسر يبحث عن شيئ ليلقيه عليه.
فتح فهد الباب مرة أخرى وهو يقول على فكرة أنا عندي حببتي ولا يمكن
اتخلى عنها. ليتابع بمرح ده ميمنعش برضوا مصلحت اخوك هههه.

ارتطمت الثمتال بالباب بعد أن أغلقه فهد بسرعة، أعاد فتحه وهو
يقول بطفولة: مجتش فيا هههههه قالها وهو يخرج لسانه وذهب
ابتسم أسر على فهد وأفعاله، واخد يتذكر سيلين.
ركبت نجوى عربيتها لتذهب الى المشفى وفي الطريق أوقفت العربية
وفتحت علبة الفطائر لتأكل منها لتفاجئ بشيء يصدمها من الخلف
لتسقط الفطائر على الأوساخ وتتلف شعرت نجوى بالصدمة
لتصرخ بغضب لااااا فطيري..

خرجت من العربية وهي تشعر بالغضب لتشاهد عربية أحدث وافخم موديل وخلفه العديد من العربيات، ذهبت إلى العربية و طرقت النافذة عدة مرات متتالية لينزل
من مكان السائق رجل طويل جدا بالنسبة لها جميل
جسد متناسق رياضي لتقول بهمس هو انا اوزعة اوي كدا لا لأ لأ هو
بس عملاق لتسمع صوته الساخر وهو يقول ايه بتخبطي على
العربية علشان تتفرجي عليا، مكان من الاول بدل مكنتي هتكسري.

شباك العربية، استفاقت من شروها على صوته لتتذكر لما
أتت لتعاود الشعور بالغضب وهي تقول لا وانت الصادق سرحت بقول
جاب طول الزرافة ده منين؟.
صدم الحرس من جرائت هذه الفتاة ودعوا لها بالرحمة..
أما هو شعر بالدهشة من هذه الفتاة، لتكمل ما دام عاوز تموت تموت
خلق الله معاك ليه..
شعر بالغضب من هذه الفتاة لتتكلم معه هكذا ليقول ببرود كالثلج: انتي مجرد حشرة ملهاش لازمة عاملة ازدحام على الفاضي.

بنت فاشلة وانا وظيفتي انظف المكان من الحشرات والعا..
والاقزام امثالك..
صعق عندما لامست يدها وجهه بقوة.
شهق الحرس جميعهم أما هو بقى متصنم من الصدمة
لتقول: عارف يا حيوان انك تافه مش علشان معاك شوية فلوس
الله اعلم جايبهم منين يبقا ليك الحق تتحكم بحياة الناس
لا يا بابا فوق واذا كنت أنا قزمة فانت زرافة الله يخرب
بيتك بوظتلي الفطير بتاعي منك لله
وصل فك حراسه الى الأرض من كتر الصدمة فكيف لفتاة.

أن تقول كلام كهذا لسيدهم..
ذهبت الى عربيتها واكملت طريقها الى المشفى ولا زالت تشتم به
افاق من صدمته بعد ذهابها نده على حارس من الحراس يدعى عاطف
؟ بصوت حاد: عااااااطفف..
عاطف: امرك يا فندم.
؟: معاك اربعة وعشرين ساعة وكل المعلومات عنها تبقى
على مكتبي من ساعة ما ولدت لحتى الساعة دي فااااهم. قالها بصراخ
عاطف: فاهم يا فندم..
ركب عربيته واكمل طريقه الى وجهته وهو يشعر بالغضب. ولاكن سرعان.

ما ابتسم عندما تذكر ما قالته عن الفطائر. وقال مجنونة واللهي بس
ايه حلوة اوي..
وصلت نجوى الى المشفى الذي تعمل به وهي تحمل بيدها الفطائر التالفة
تخلصت منها ودخلت الى الداخل وصدمت مما رائت فالمشفى
في حالة طارئة الكل يجري ويعمل حتى المنظفات ينظفن
فاستغربت ايه إلى بيحصل لمحت صديقتها منى وهي تشرف على
الموظفين فذهبت إليها لتسالها عن الذي يجري
نجوى: بت يا منى هو فيه ايه؟

منى ه: نجوى انتي فين يا بنتي اتاخرتي اوي المشفى مقلوب
والمدير بيسال عليكي.
نجوى: ليه هو في ايه بالضبط.
منه: يا ستي المالك المشفى جاي النهاردة يعمل تفتيش على كل
المستشفيات الى ليه
نجوى: ومين مالك المشفى الموقر لتقول منه بتنهيدة حالمة
منه: هييييح يبقا يا ستي يبقا كمال المنياوي صاحب اكبر سلسلة مستشفيات
وفنادق وشركات حول العالم وايه جمال وطول وعرض بس
بيقولوا عليه عصبي اوي يلا نيال إلى حتجوزه.

نجوى باندهاش: ليه هو مش متجوز ولا ايه
منه: لا شفتي رغم جماله بس لسة مش متجوز، يا رب يكون
من نصيبي يارب هييييح.
قلبت نجوى عينيها بضجر من صديقتها الغبية. كانت ستذهب
لتوقفها ممرضة وتقول لها أن المدير عاوزك حالا لتغير وجهتها
إلى غرفة المدير. صدح صوت المدير هو يصرخ بأعلى صوته
نجوووووى
وقفت امام غرفة المدير ووووووو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة