قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس

صدح صوت المدير وهو يصرخ بأعلى صوته، نجوىىىىىى
وقفت امام غرفة المدير لتطرق الباب وتدخل، رائها المدير ليقول بحدة
صلاح: اتاخرتي ليه يا آنسة انتي كنتي فين لحد دلوقتي؟
لتقول له بمرح: جرى ايه يا صلوحة هي فوفة معكننة عليك ولا ايه.؟
ليقول لها بحسرة بعد أن تناسى أمرها. اه والله. غيرتها خنقاني بس
اعمل ايه بحبها اوي والله عملالي نكهة في حياتي.
قالها بتنهيدة هائمة..

نجوى بمرح: الله الله على الرومنسية. بس ايه ديه معاها حق ده انت كل ما بتكبر بتحلو يا صلوحة دول البنات حيتجننوا عليك كل ميعرفوا انك متجوز
يزعلوا اوي ويضربوا عن الجواز ههههه
ليقول بمرح انا بقول البنات راحوا فين اتريهم انتحروا قالها بغرور
لتقول نجوى بسخرية: جبر الخواطر على الله.
صلاح هو ينظر لها بجانبية: بتقولي حاجة يا بنت انتي؟
نجوى بخوف مصطنع: ولا حاجة يا صلوحة هو انا اقدر..

صلاح بسخط: ما تحترميني يا بت انتي انا قد باباكي و مديرك كمان ايه صلوحة دي حتى مراتي مبتقليش يا صلوحة..
نجوى وهيا تكتم ضحكتها: اومال بتقلك ايه..؟
صلاح بهيام دون أن ينتبه على كلامه: بتقولي يا صاصا، انتبه على نفسه. لما قال ليجد نجوى على الأرض من شدة الضحك. تنحنح بحرج ليقول بغضب مصطنع
: انتي يا بت فكراني نسيت انك اتاخرتي.
لتقول له بعد أن هدأت نوبة الضحك عندها.

نجوى: هههه معلش يا صاصا اصل في عربية خبطت عربيتي وانا كنت
بعمل معاه الواجب.
صلاح بخوف ابوي: ليقول بقلق ربنا يستر، المهم انتي كويسة حصلك حاجة
يا ام الواجب..؟
نجوى: هههههه انا كويسة بس فطيري راح. قالتها بحسرة
صلاح بضحك: هههههه معلش يا بنتي هجبلك غيرها..
نجوى بحسرة: لا ده فطير هدهد لا يعلى عليه..
صلاح بسخرية: طيب يختي.
عاد لجديته: المهم اكيد عرفتي أن المالك جاي النهاردة يعمل تفتيش.

نجوى بجدية هيا الأخرى: أيوة منه قالتلي..
صلاح: كويس هو هيشوف مجموعة أطباء وهيختار منهم إلى هو عايزه
ليهتم بوالده المريض وانا رشحتك من ضمنهم لأنك من افضل
الأطباء عندي.
نجوى بجدية: مرسي لثقتك يا فندم وانا هكون عند حسن ظنك أن شاء الله.
صلاح: يلا روحي مكتبك لا بين ما ابلغك بضرورة حضورك.
نجوى: تمام حضرتك، ثم خرجت. وذهبت لمكتبها
صلاح الزيناتي مدير المشفى عمره خمس وخمسون عام لديه.

ابنة واحدة وهي متزوجة ولديها طفلان يحبهم بشدة
يحب زوجته كتيرا فهي رفيقة دربه تدعى وفاء.
يحب نجوى كإبنته فهي مرحة وجريئة ولاكنها ضعيفة
من الداخل دائما ما تجعله يضحك.
وفاء. زوجة صلاح عمرها خمس وأربعين عاما تحب صلاح جدا وتغار عليه بشدة رغم كبر سنهم تعتبر نجوى ابنتها التانية.
نور الزيناتي ابنت صلاح متزوجة ولديها طفلان تعيش بعيدة عن والديها تزورهم بين حين وآخر تحب نجوى وتعتبرها شقيقتها.

بعد أن خرجت نجوى من غرفة المدير. شعرت بالجوع وضعت يدها على معدتها بحرج لتقول بحسرة حسبي الله ونعم الوكيل. عندما تذكرت ما حصل معها صباحا
لتقول بغيظ اما اروح اكل حاجة قبل ما يجي المالك اووف
ذهبت وهيا تسرع الخطى الى كافتريا المشفى لتأكل شيئا
قبل أن يأتي المالك أفاقت من شرودها عندما ارتطم جسدها بجدار
أو بالأحرى جدار بشري كادت أن تسقط أرضا، شعرت بشيء يحيطها
اغمضت عيناها بشدة استعدادا لتشعر بالألم.

لاكنها لم تشعر بشيء بعد مدة فتحت عينيها لتلتقي العينين
البني الفاتح مع الرمادي وليغوص كل منهم بعين الاخر بعد مدة من الشرود استفاقت
على صوته الساخر وهو يقول يا محاسن الصدف.
اعتدلت في وقفتها وهي تقول بابتسامة سخرية
صدفة مهببة، الظاهر الكف إلى ادتهولك مأثرش فيك لتقول
بحدة انت بتجري ورايا يا جدع انت ولا ايه
غضب منها ليقول وهو يضغط على أسنانه. انتي يا بت لسانك
متبري منك ولا ايه، وكمان مين بيجري ورا مين دول.

البنات على قفا مين يشيل مش فاضل الا انتي
يا قزعة إلى اجري وراها كما أنه انتي إلى بتجري ورايا
ليكون المشفى مشفا بباكي وانا معرفش، قالها بسخرية
نجوى بغيظ: اولا بت لما تبتك يا بعيد ايه مش مكفيك بوظتلي الفطير بتاعي ودلوقتي سديت نفسي وانا لحد دلوقتي مفطرتش.
تانيا انا بشتغل هنا اووف ايه القرف ده قالتها بطفولة وهي
تدب قدمها بالارض وذهبت من أمامه
أما هو استغرب هل هذه الفتاة حقيقية فهي تمتلك.

لسان كالشفرة، ولاكن سرعان ما ابتسم بخبث وهو يقول بتشتغلي
هنا بقى أما نشوف هتعملي ايه لما تعرفي انا مين
يا قزعتي هههههههه
ووووووو..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة