قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الحادي والثلاثون

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الحادي والثلاثون

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الحادي والثلاثون

استيقظت الساعة السادسة والنصف صباحاً جلست على السرير وهي تشعر بالسعادة تختلجها لتقف بنشاط تم ذهبت الى الحمام اخذت حمام سريع تم خرجت جففت شعرها تم جلست تمشطه نظرت الى المرأة لي يأتي صورة كمال في دهنها لتبتسم بخجل شعرت بالحرارة في وجهها فوضعت يدها تلقائيا على خدها لتخفف من سخونته لتحدت نفسها: ايه ده هو انت مش هتسيبني حتى هنا صورتك لحقاني يخرب حلاوة امك هيييه شكلي وقعت ولا ايه انا معرفش انا بيحصلي ايه لما اشوفك لتفكر أنها صحيح ما قبلتوش من مدة طويلة بس كل ما اشوفه معرفش بحس بايه قلبي كأنه كنت بجري لساعات ولا وجهي حرارته اكيد فضحني على شان كدة بشوفه بيبتسم اكيد عرف اني في حاجة في قلبي من ناحيته عااا فكرت بها وهي تبعثر شعرها بحنق بس هو كمان ساعات بحسه أنه بيحبني معاملته ليا مختلفة كمان بقولي يا نجوائي يبقا اكيد يحبني صح يا لهوي ليكون بيحبني زي أخته ده انا اخنقه قال أخته قال بلا نيلة عااا منك لله يا كمال خلتني اكلم نفسي زي المجانين تم تابعت تمشيط شعرها بعد أن بعترثه لتقول حتى لو طلع بحبني لو عاوزني يجي يطلبني اه انا مش سهلة انا بنت ناس متربية ليا أهل اخاف على سمعتهم لازم يكون في حدود بيني وبينه مش هسمح له يستغفلني اه حتى لو كنت بحبه وضعت يدها على فمها بصدمة وهي تقول ايه ده وهو انا قلت بحبه يا لهوي أمته تم تنهدت شكلي هتجنن رسمي أما اروح اجهز بسرعة واكل لقمة قبل ما يجي السواق وبعد كدة اروح ازور سيلين وحشتني واخلي هدهد تعملي اكلتي المفضله خيم الحزن على عينيها حينما تذكرت هداية لتقول يا ترى هتعملي ايه يا سيلين لما تعرفي أنه امك تعبانة وأنها رافضة تعمل العملية قبل ما تطمن عليكن ولا هتسمحيني.

لاني مخبيا عليكي وانا عمري ما خبيت عليكي حاجة تنهدت بحيرة وحزن وبكرة لازم اخد هدهد لعند الدكتور اعملها فحوصات جديدة ربنا يستر قالتها تم خرجت من غرفتها لتتناول الفطور بعد أن طرقت الخادمة واخبرتها بأن الفطور جاهز وفي اثناء نزولها اوقفها محمد لتقول بسرها مهيأ كانت نقصاك انت كمان.

جاتك نيلة بشكلك محمد: صباح الجمال يا جميل النهاردة يوم جميل لاني وجهك اول وجه اشوفه نجوى بسخرية: للاسف انا شعوري عكسك ده بيبقى اسوء يوم لما اتصبح بيك شعر محمد بالحنق منها ليقول بسخرية: ليه مش بمقام حبيب القلب الى بتشتغلي عنده ولا ايه نجوى: ولا توصل لطرف صباعه محمد بخبث يداري بها غضبه: شكله مبسطك اوي متيجي وانا ابسطك اكتر ده انا قريبك والقريب اولى من الغريب بردو ولا ايه التف وجهه للجهة الأخرى اثر صفعة تلقاها من نجوى لتقول له نجوى بغضب وحدة: الزم.

حدودك يا حيوان عارف لولا أني عامل كرامة لعيلتي كنت دفنتك مكانك المرة الجاية لو شفتك قدامي مش هكتفي بمجرد كف و هتترمي برا البيت بالجزمة جاء على صوتها الجميع (لا اله الا الله محمد رسول الله) نظرت مروة الى اخيها بحدة فهي شكت أنه فعل لها شيئ ولاكن يبقى اخيها مروة بحدة جرا ايه يا نجوى هو محدش مالي عينك ولا ايه انتي بتصرخي في محمد ليه ما تقول كلمة يا ايمن تكلم امجد بحدة: اكيد محمد هو السبب ده متربصلها بكل مكان متبعد عنها هو بالعافية.

قالتهالك بكل اللغات مش عاوزاك متفهم بقا ابعد عنها ايمن بحدة: اامجد كلمة زيادة و هتشوف وجه مش هيعجبك اتفضل تحت نزل امجد بحنق منه وهو ينظر لمحمد بحقد نظر ايمن إلى نجوى وهو يقول كله على الفطار دلوقتي وبعد كدة عاوز اعرف ايه إلى حصل بالضبط نجوى وهي تتابع نزولها وتقول اسئلوا المحروس هو هيجاوب ده لو كان عنده الجرئة عن اذنكم انا اتاخرت السواق جه مروة بحدة: شفت بنت قليلة الادب ولا كانك بتكلمها انت هتسيبها تمشي كدة ايمن بحدة: مررروة انا قلت ايه قالها وهو ينزل إلى الأسفل مصمصت مروة شفتيها بانزعاج تم نزلت خلفه بعد أن ألقت نظرة حادة على محمد وقف محمد وهو يضع يده على خده المحمر اثر صفعه ليقول بحقد: أن ما ندمتك على الكف مكنش محمد بسيطة كلها كم يوم وسعتها هخليكي تقولي حقي برقبتي ومش هتجوزي غيري و رجلك فوق رقبتك بس كم صورة حلوين كمان و هيبتدي اللعب بجد قالها بخبث تم تابع النزول هو الآخر وهو يتوعد بالكتير بينما نجوى خرجت وهي تشتم به وجدت السيارة تنتظر رغم أنها كذبت ذهبت لتركب صعدت الى السيارة تم انطلقت بها إلى القصر.

فزعت سيلين بعد سماع صوت امرأة وهي تصرخ خيااانة التفت الجميع لها داليا بدراما وبكاء مصطنع: انا تخوني يا أسر اهي اهي ليه عملتلك ايه انا تسيبني انا وبنتك على شان دي ليه ليه ليه اهي اهي اهي قالتها وهي تحتضن ابنتها وتضع يدها
على رأسها التفتت سيلين وهي تنسحب بهدوء تنوي الهرب لتشعر بأحد يمسكها من الخلف كالارنب أسر ببرود: رايحة فين انتي تم التفت إلى داليا التي تنظر باستمتاع وانتي يا جذمة بتعملي.

ايه وايه إلى بتقوليه ده نجوى بمتابعة: اهي اهي ليه بتقول كدة انا هقتلها لا يمكن اسمحلها تاخدك اتشاهدي على
روحك قالتها وهي تحمل السكين بيدها سيلين بفزع: كيااا والنبي ما أعرفه خديه انا مجرد سكرتيرة قالتها وهي تحاول أن تفلت.

من قبضت أسر سيبني انت عايزها تقتلني تركها أسر تم هندمت ملابسها نظرت سيلين الى داليا تم انفجرتا في الضحك تم صافحتها بعد أن هدئت وهي تقول انا سيلين سكرتيرة الخاصة لراجل ده داليا: وانا داليا ودي بنتي نظر لهم أسر باستغراب وهو يقول بتضحكوا على ايه داليا بضحك: اصلها عارفت اني اختك ومثلت ثمتيل جامد نظر أسر الى سيلين التي تبتسم وانتي عرفتي ازاي أنها اختي سيلين بسخرية: هو النت بيتكلم عن غيرك انت و عيلتك أسر بهمس: افهم من كدة انك عاملة تحريات عني وانك مهتمة بيا ولا ايه قالها بخبث سيلين بخبث مماثل: زي ما عملت تحرياتك بالضبط ولا ايه افهم انا ايه برضوا من ده قالتها بهمس بالمقابل نظر لها أسر باعجاب اخفاه بسرعة تنحنح بخفة حينما شاهد الجميع يمد رأسه لمحاولة سماع شيئ وحالما تنحنح أسر رجع الجميع إلى مقعده بسرعة حرك رأسه إلى الجهتين بيئس منهم تذكر أنه نسي بعض الأوراق المهمة ليذهب ليحضرهم اخبر سيلين أن تجلس ريتما يأتي بعد ذهابه بدئت استجواب سيلين حيث جلست داليا بجابنها و جدته بالجانب الآخر وبجانبها جميلة بينما فادي ينظر باسى لسيلين ومع ذلك لم يمنع فضوله فكان يتظاهر بتناول الفطور ولاكن تركيزه معهن عاد أسر بعد فترة فهو اخد وقته وهو يبحث عن الوراق يبدو أن الخادمات نقلنه من مكانه سمع صوت ضحكات الجميع باستغراب فهو نادرا ما يسمع ضحكهم وخاصة جده فهو دائما ما يتصرف بوقار ميز صوت ضحك سيلين فاسرع خطاه وجد سيلين تخبرهم بمواقف حصلت معها والجميع يضحك معها وهي تضحك على موقفها توقفت عن الضحك حينما شاهدت أسر فادي بضحك: انتي دمك عسل اوي انا عمري ما ضحكت كده اول مرة أسر يعرف يختار سيلين: ههههه انت والله العسل يا فيدو أسر بصدمة: فيدو قالها بهمس سلوى بزعل مصطنع: ايه ده هو بس إلى عسل انا زعلت منك سيلين: هههههه لا لا متزعليش نفسك انتي العسل كله يا سوسو اسر بصدمة اكبر: كمان سوسو هو ايه إلى حصل تابعت سيلين: انا اول ما شفتكم استغربت انك مراته وأنه هو جد الاستاذ أسر.

أسر بسخرية في نفسه: لا كتر خيرك محترماني قال استاذ قال. قالها بحنق داليا: ليه مش باين عليهم ولا ايه سيلين بضحك: هو الصراحة مش باين يعني بزمتك عيون خضراء و شياكة وهيبة ده لو انك لسة مش متجوز حتى لو عمرك مية اتجوزك هههههه ولاا سوسو افتكرتها اختك او بنتك الصراحة مش باين عمركم خالص فادي بهمس لسلوى: هو الصراحة معاها حق انتي كل ما تكبري بتصغري و بتحلوي اوي متيجي و نجيب مليجي ونعيد الامجاد قالها بخبث نظرت له سلوى تم ابعدت وجهها عنه فهيا لم تنسى انها لا تتحدت معه ولاكن لم تستطع منع الحمرا من الزحف الى خديها. عبس فادي فهو منذ اخر مرة وهو يحاول أن يجعلها تسامحه ولاكن كلها بائت بالفشل ابتسامته اتسعت وهو يشاهد وجهها الاحمر من سوال سيلين سيلين بخبث: هو انت قلتلها ايه يا فيدو وجهها بقا احمر ما تراعي أنه في هنا سنجل كدة هيصير عندي جفاف عاطفي الله هههههه فادي بضحك: وانا ذنبي ايه هيا كل ما تكبر تحلو قوليلها تبطل وبعدين اتجوزي و بكدة تبطلي سنجل سيلين بمزاح: متجوزني وتكسب فيا ثواب فادي بحزن مصطنع: كان على عيني بس اعمل ايه قلبي مش بايدي هيا اخدته مش بس قلبي لا كل كياني قالها وهو ينظر لها نظرة عشق نظرت له سلوى بحب و ابتسامة تزين شفتيها سيلين و داليا بدئوا بالتصفيق و التسفير: تيررتيرتاااا هههههههههه.

سيلين بضحك: لا كدة لازم اتجوز الجفاف. علي بعد الكلام ده فادي بضحك: قوليلي مواصفاته وانا اجيبهولك من تحت الارض.

سيلين بمزاح: مهو راح لغيري خسارة كنت عاوزه عيونه خضرا زيك كده. أسر بهمس ما انا عيوني خضرا على فكرة منفعش ولا ايه قالها بخبث احمرار سيلين وهي تتسائل متى جلس بجانبها أسر: هو ايه إلى حصل غبت نص ساعة تلقيها بتقول فيدو و سوسو قالها بسخرية واستغراب فجده لم يتعامل مع احد غيرهم بأريحية هكذا فادي بضحك: ملكش دعوة انت وبعدين يا سيلي ما اهو جنبك عيونه خضرا وجمال ما تجوزيه قالها بمكر أسر بابتسامة مشاكسة: اه واللهي جمال طبيعي مية بالمية قالها بهمس احمرار سيلين اكتر وهي تقول: ايه إلى بتقوله حضرتك انا مبفكرش في الموضوع ده نهائي.

والاستاذ أسر مجرد مدير وبس لا ينكر أسر أنها جرحته ولاكن لم يظهر ذلك ليقول بهمس بكرة نشوف موضوع مديرك وبس قالها بخبث ليتابع تناول فطوره ببرود ابتلعت سيلين بتوتر نظر فادي إلى زوجته التي تنظر بقلق ليبادلها بنظرة مطمئنة شعرت بالراحة ليتابعوا تناول الطعام توقف الجميع تناول طعامه علي صوت فهد فهد بصوت عالي: فيدو حبيب قلبي توقف عن الكلام وهو ينظر بصدمة الى سيلين كذلك سيلين فهد سيلين بصراخ: انت انتي انتبه الجميع لهم واسر ينظر بحدة وغضب من أفكاره: انتوا تعرفوا بعض فهد بحنق: دي البنت إلى قلتلك عليها اخت هالة سيلين بحدة وهي تقف لتهجم عليه ما تجيبش سيرة اختي على لسانك يا حيوان انت باي عين وقحة بتيجي هنا انا هدفنك امسكها أسر من وسطها ورفعها عن الأرض وهيا تحرك بقوة وتصرخ سيبني سيبني بقلك الحيوان الجزمة كانت تصرخ وتمد يديها محاولة الوصول لفهد الذي ابتعد عن طريقها فهو لا يضمنها فهيا شرسة حتى لو كان يعرف الدفاع عن نفسه جيدا فهيا لن تؤديه ابدا ولاكن لن يستطيع التصرف معها فا سيسئ موقفه مع هالة فهد بسخرية: انا ايه إلى جبني ولا انتي ده بيتي عيلتي سيلين بصدمة: انا ازاي منتبهتش أنه نفس اسم العيلة فادي بحدة: بس بقا هو مفيش ليا احترام ولا ايه متفهموني في ايه الكل يقعد يلا توقفت حركة سيلين لتقول بغيظ سيبني بقا انا استحليتها كل مرة تمسكني كدة أسر بخبث: اومال امسكك ازاي نظرت له سيلين بحدة وهيا تدفعه تركها بإرادته جلس الجميع اخبرتهم سيلين ما حصل وهيا تنظر له بحدة لمحت الندم في عينيه توقفت على صوت أسر الساخر وهو يكتم ضحكته وهو يقول لفهد يعني لما جيت متشلفط كانت هيا إلى شلفطتك نظر له فهد بحنق وهو يقول: بس بقا انا قلتلك مرضتش أمد ايدي على شان هالة متكرهنيش نظرت له سيلين بسخرية وهيا تقول بحدة ابعد عن اختي احسنلك انا بقلك اهو فهد بحدة مش هبعد انا بحب هالة وعايز اتجوزها سيلين بحدة: وهيا ملهاش اهل تيجي البيت ولا ايه لما تخليني أفقد تقتي في اختي إلى عمرها ما عملت حاجة من غير ما اعرف وتتصرف من عقلها ده اسمه حب لا برا?وا أن خلتها تعمل كده. مرة من غير ما اعرف هتعملها تاني وثالث فهد بحنق وندم: انا كنت عاوز اعرف مشاعرها نحيتي واعرف ان كانت موفقة عليا ولا لا.

وبعد كدة اجيب عيلتي واسر عارف اني هتجوزها سيلين: كان بامكانك تقلي انا أو مامتها أو اي حد مش اشوف اختي بالمنظر ده انت كدة قللت من قيمتها و رخصتها ويكون بعلمك لو كنت اخر راجل في الدنيا انا لا يمكن اجوزك هالة واه صحيح انسى اختي لأنها هتجوز قريب من راجل يحترمها ولا يمكن يقلل من قيمتها قالتها بخبث ضرب فهد بقوة على الطاولة وهو يقول بغضب: ده انا اقتلها و اقتله هالة لياا انا وبس.

لا يمكن اسمح لها تبقى لغيري فاهمة سواء برضاكي غصب عنك هالة لياااا قالها بصراخ. وبكرة هاجي انا و عيلتي علشان نطلبها رسمي بعد اذنك يا جدي قال كلامه وهو يحدث جده فادي بسخرية: وعلى ايه ما انت قلت كلمتك و لزمتها ايه كلمتي ما انت خلاص محيت اسمي و اتصرفت انا هنا ولا حاجة مش كدة قالها بحدة اخفض فهد نظره وهو يقول باسف: العفو يا جدي انا مكنش قصدي كدة انا اسف انفعلت شوية تنهد فادي تم وجه كلامه لسيلين: حقك عليا يا بنتي اوعدك هجيبلك حقك منه بالكامل انا اس. قاطعته سيلين وهي تقول بحب متقلش الكلام ده انا إلى اسفة عليت صوتي في وجود حد اكبر مني وانا اتعلمت لما الكبار يتكلموا الصغار يسكتوا لأنه ده.

الادب انا بجد اسفة. فادي بحنان: انا فخور بتربيتك واكيد اختك نفس تربيتك واخلاقك انا بحي الست الوالدة.

على القيم والأخلاق إلى زرعتها ببناتها ليا الشرف اني اطلب ايد اختك للحمار ده اتمنى متكسفنيش و ترفضي طلبي فهد بانزعاج: ليه الشتيمة بس يا جدي نظر له فادي بطرف عينه بحدة ليبتلع فهد وهو يقول حمار حمار هو في احلى من الحمار: ابتسمت سيلين وهي تقول انت بتقول فيها انا بعتبرك جدي وانت اكيد مش هتختار ليها الا الخير انا مليش كلمة بعد كلمتك يا فيدو انا تشرف باي وقت تهللت اساريرهم ليقول الجد: على بركة الله ممكن تاخدي معاد مع الست الوالدة و تقوليلي نيجي امتا اكيد معاكي رقم أسر مش كدة اومئت سيلين وهي تقول إن شاء الله الاسبوع الجاي أن كان ده يناسبكم انا هتفق مع والدتي واقول للاستاذ أسر فهد باعتراض: لا كدة كتير والنبي يا جدو احنا هنستنا كتير أسر بسخرية: كل إلى استنيته مستكتر تستنى كم يوم زيادة نظر له فهد بحنق وهو يقول: بكرة تجرب ساعتها هشوف هتستنى قد ايه أسر بغموض وهو ينظر الى سيلين بطرف عينه: ومين قال اني لازم استنى كلها شوية وقت تنهد تم وقف وهو يقول يلا بينا اتاخرنا اوي عن اذنكم اتجه أسر الى الخارج بعد أن وضع.

قناع البرود تبعته سيلين بعد أن ودعتهم نظر فادي إلى سلوى التي بدى عليها الحيرة تم ذهب كل الى عمله..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة