رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثلاثون
يجلس في غرفته وهو يبتسم ابتسامة مظلمة ويستمع إلى صوت صراخ فيري ويشاهد حراسه وهي تكسر أصابعها تم تحرق يدها ويضربونها بقوة تحت صراخها واعتدارها الذي هز الجدران يشاهد الفيديو وكأنه يشاهد فلم عادي لا فلم رعب وكلما زاد صراخها زادت ابتسامته المظلمة وتزداد قتامة عينيه وهو يتمنى لو كان هو من يعذبها ولاكن لحسن حظها أن سيلين كانت معه ولم يستطع تركها في مكتبه والذهاب فهي بالتاكيد ستخرج من مكتبه وتختلط مع الموظفين اظلمت عينيه عند هذه النقطة نعم فهو لا يريدها أن تختلط بأحد غيره وإن لا ترى أحد غيره أصبح متملك بها يشعر بأنه يعرفها منذ زمن لا يعلم لما.
يراوده هذا الشعور كل ما يعلمه أنه يريدها دائما بجانبه كم غضب عندما شاهد جرح يدها والدماء تنزف بشدة دون أن تنتبه ولاكن لم يرد أن يظهر غضبه أمامها ليعود غضبه له.
الغبية فكرت أنه سابها ونجت منه وهو ما أن استدارت نظر إلى حارسه نظرة فهمه ليومئ برئسه دليل فهمه تم ذهب خلفها ارسل لهم رسالة بأنه يريد سماع صوت صراخها وتكسير عظامها لديه وان لم يعجبه سيأتي هو ولكن سيكون هم مكانها وان يرسلوا له فيديو بعد الانتهاء حمد ربه أنها لم تكن تنظر له لكانت اغمى عليها من منظره فهو يشعر بالغضب وعينيه شديدة القتامة اغلق الهاتف بعد أن انتهى من المشاهدة بفقدانها الوعي اكتر من مرة وهم يسكبون الماء البارد في هذا الجو القارس عليها لتستفيق وقف وهو يقول بشراسة: دي نهاية اي حد يمد ايده على حاجة ملكي و يئديها قالها تم اتجه الى الحمام ليخفف غضبه. أخذ حمام سريع تم ارتدى بنطال و فانلة بحمالات فقط رغم برودة الجو جلس وسط سريره الضخم وهو ينظر إلى السقف بشرود وهو يفكر بها وابتسامة حالمة نمت على فمه ولم يشعر بداليا وهي تنظر له بخبث تسللت بهدوء تم قفزت فوق السرير لتفزعه لاكن لم يحصل ما تمنته فهو لم يرمش حتى نفخت خديها بحنق منه نظر لها أسر بسخرية وهو يضرب رأسها بخفة وهو يقول: انتي مش هتكبري متأكدة لك متجوزة وعندك بنت داليا بغيظ: انت يبني مبتتخضش ابدا ايه ده نظر لها بملل من تفكيرها فهي دائما ما سببت له القلب من مقالبها وخضاتها فهو اعتاد.
عليها وعلى مقالبها ليقول لها ارغي يا بت انا عارف جاية لحاجة انجزي.
لمعت عينيها تم تربعت على السرير وهي تقول: ارغي انت انا عاوز. اعرف كل حاجة عن البت اسمها ايه وعمرها كام كل حاجة ومش هتهرب مني المرادي المرة إلى فاتت ضحكت عليا و خلتني انام المرادي انا فايقة أنجز يلا قول ضحك أسر عليها فهي حقا لن تتركه الا بعد أن تعرف كل شيئ تنهد تم اخبرها كل كل شيئ كيف التقى بها وما فعلت بفيري فهو قد شاهد التسجيل فضل يضحك بقوة عليها لم يضحك بحياته هكذا وهو يشاهدها تعضها من يدها وشعرها بيدها وضربها لكل من يقترب منها كان يقص عليها ما حدث وهناك ابتسامة جميلة تزين فمه بينما داليا.
تضحك من قلبها فهي احبتها من كلامه لم يخبرها أنها تجرئت و صفعته حتى لا تصدم فهو لم يترك أحد تكلم من خلفه بسوء دون عقاب فما بالك بصفعه بالتاكيد لن يسلم من لسانها. ((اذكروا الله)) أسر: وبس كدة ادي كل الحكاية داليا بحماس: انا عاوزة أشوفها البت دي جامدة جدا أسر وهو يتمدد بعد أن جلس: بكرة هتشوفيها يلا سيبيني انام بقا داليا وهي تتمدد بجانبه كما كانت تفعل دائما تتائبت لتقول: متنام حد ماسك سيبني انام.
بقا علشان اصحى بدري واشوف إلى خطفت قلبك قلب عينيه تم نظر لها وحدها قد غفت بسرعة يبدو انها متعبة وقد جاهدت لتبقى مستيقظة لتسمعه ابتسم بحنان تم قبل رأسها تم غفى هو الآخر
بعد مدة من محاولة سيلين تهدئة هالة من البكاء رفعت راسهاتم مسحت دموعها بحنان بعد أن قبلت رأسها لتقول لها: خلاص بقا مسحت هالة دموعها كالاطفال بعد أن نزلت مرة أخرى: انتي معتيش زعلاني مني صح انا واللهي مكنش قصدي.
سيلين بابتسامة. : انتي عارفة اني مكنتش هزعل منك اكتر من تلات ايام مش كدة ده مش طبعي يبقا خلاص انا معتش زعلانة هالة بشهقة: أيوة بس انتي عمرك شهقة ما زعلتي مني اكتر من ساعة سيلين وهي تحتضنها: عارفة يا قلبي بس بس المرادي غلطك اكبر من اني اعاقبك على اي.
حاجة تافهة كنتي بتعمليها زمان انا كنت بحاول افهمك غلطك انتي زعزعتي ثقتي فيكي يا هالة انا كنت متوقع اني سايبة اخت جامدة لا يمكن تخيب ظني لو سبتها بين الف راجل مش هتضعف هتقدر تحمي نفسها وربيتك على انك تقوليلي كل حاجة مش تخبي عني وكمان حاجة كبيرة زي كدة هالة باحراج: انا اسفة اوعدك عمري ما هعمل كدة تاني واللهي انا كنت بس عاوزة اشوف.
مين بيبعتلي كل الاشياء دي فضولي هو إلى دفعني انتي عارفاني انا اي حد بيقرب مني بصده و بخلي يومه اسود سيلين: المشكلة اني عارفك انتي تربيتي إلى متأكدة انك لا يمكن تخدليني أو تكسريني.
دلوقتي قوليلي ايه إلى حصل أبعدته عنها سيلين تم اجلستها بجانبها بدئت هالة باخبارها كل شيئ من بعد انقطاعه مدة إلى أن عاد وأنها في كل مناسبة كانت تجد باقة من الزهور وهدية تذكرت الرسالة لتذهب لتحضرها اعطتها لها لتخبرها أنها لم تفتحها وأنها حاولت أن تخبرها.
اكتر من مرة و لاكنها كانت مشغولة وآخرهم الرسالة التي استلمتها على هاتفها تخبرها أنه سيقابلها و ستتعرف عليه اخبرتها أنها تلقت منه الكتير من الرسائل على هاتفها
وأنها حاولت تغير رقمها و لاكنه دائما ما كان يعرفه نظرت الى سيلين بعد أن انتهت من السرد لتجدها هادئة فتحت سيلين الرسالة لتقرأها ((انا عارف انك مستغربة اني اول مرة ابعت رسالة كدة بس انا حابب أقول كل إلى في قلبي.
بس مش دلوقتي اول ما اشوفك وتبقي ليا و باسمي اوعدك هقلك كل حاجة انا لو شفتك دلوقتي مش هقدر اسيطر على مشاعري و هتخافي مني وانا مش عاوزك تخافي مني عاوز اكون امانك و حبيبك و ابوكي وكل حاجة ليكي هقولهالك دلوقتي كتابي بس لما اشوفك هقولهالك و هتسمعيها كتير اوي يا هالة قلبي أيوة هالة قلبي انا بحبك لا بعشقك كلها كم يوم و هتعرفي كل حاجة قد ايه انا بعشقك يمكن تقولي ده بيتسلى لاكن لو تعرفيني هتعرفي اني مبشوفش غيرك من سنين عاوز اعرف مشاعرك ناحيتي انا بتمنى تكوني بتبادليني ولو نقطة من حبي ليكي هشوفك قريب و ساعتها هتكوني ملكي بجد انا مش هسمح تروحي من ايدي سلام يا هالة قلبي. عاشقك فهد الشناوي )) أغلقت سيلين الرسالة تم تنهدت بقوة تم نظرت بهالة التي تنظر لها بترقب بعد أن سمعتها و قرئت الرسالة سيلين ابتسمت وهي بحاجب مرفوع: ايه هالة بفارغ صبر: ايه ايه يا سيلين ضحكت سيلين وهي تقول: منتي سمعتي الرسالة الراجل يا عيني عاوز يعرف مشاعرك ناحيته. احمرار هالة وهي تقول بتوتر: و وانا هيكون مشاعري ايه هو انا أعرفه سيلين بسخرية: لا واضح تم تابعت بحنان انا قلت ايه مش عاوزة كذب قولي كل إلى في قلبك انا هنا هسمعك انا اقرب حد ليكي افهمي ده انا مش عاوزك تخافي ابدا الحب مش عيب دي مشاعر يا قلبي بس العيب تقوليها لغير جوزك وده شكله مجنون و هيخطفك لو رحتي لغيره قالتها بمزاح ضحكت هالة بخجل لتقول لها بحيرة: هكذب عليكي لو قلتلك أنه مفيش مشاعر جواتي ليه بس معرفش إن كان حب او اعجاب أنه الاقي حد مهتم باصغر تفاصيلي و يبقا عارف كل حاجة خاصة فيا ويعمل كل حاجة تسعدني من غير ما اطلب منه بفرح اوي احس قريب مني وفي نفس الوقت مش عارفه يمكن خايفة اعترف انجرح طول عمري مفيش حد بيهتم بتفاصيلي غيرك انتي وماما و فجئة من خمس سنين الاقي حد تاني بيهتم من غير معرفه حاجة غريبة شدتني ليه وهيا نفسها إلى خلت فضولي يقولي اروح علشان اعرف مين الشخص ده يبقى ده اسمه ايه اعجاب ولا حب انا مش عارفة سيلين بضحك: كل ده ومش عارفة ده انتي واقعة على الاخر ههههه ضحكت هالة بخجل وهي تقول: بس بقا على فكرة انا هبلة اني جبتلك كيس مارشميلوا على شان اصلحك بيه سيلين بفرح: ايه ده بجد هاتيه بسرعة هالة بسخرية: استني يا طفسة اهو خدي اخدته منها سيلين تم فتحته لتأكل منه بتلذذ وهيا تقول بسخرية لو جبتيه من الاول كنت صالحتك من زمان بس اعمل ايه هبلة.
هالة بضحك: ما انا عارفك اول ما تيج. سرت المارشميلوا تنسي الكل بس انا كنت زعلانه ونسيت الموضوع ده نهائي تم تابعت باحراج سيلين انا هروح الجامعة امتا الامتحانات قربت. سيلين: اخر الاسبوع زي ما قلت تم تابعت بمكر هنشوف هيصبر قد ايه من غير ما يعرف عنك حاجة بعد ما كان يعرف عنك كل حاجة هيتصرف اذاي ضحكت هالة لتقول: ده إلى يقع تحت ايدك ليلته سودة سيلين بضحك: سودة بس قولي الألوان كلها تم تابعت روحي دلوقتي حضري العشاء انا جعانة و اندهيلي البت بسنت أما اشوف مالها هيا كمان انا عارفة وراها حاجة اومئت هالة تم ذهبت بعد دقائق طرقت بسنت الباب سمحت لها سيلين تم دخلت بسنت بسنت بهدوء: عاوزة حاجة يا سيلين هالة قالت انك عاوزاني أشارت سيلين لها على السرير بجانبها جلست بسنت لتقول لها سيلين بحنان ايه مالك في حاجة مديقاكي مش كدة قوليلي مين مزعلك انا عارفة في كلام في بوقك نزلت دموعها لتحتضنها سيلين وهي تقول قوليلي مالك بس و اوعدك هجبلك حقك بسنت ببكاء: انا تعبت يا سيلين واللهي تعبت انا مخنوقة كل ما أهدى وقول يا بنت دي امك مفيش ام بتكره بنتها تتبتلي العكس انا بحاول اعمل كل حاجة على شان ارضيها و ارضي بابا إلى حتى اشك اني لو مت مش هيزعل انا عايشة كاني مجرد زينة مالهاش لازمة لا ليه رئي ولا قيمة انا افرق ايه عن كاتي ليها كل حاجة بتشاركها في كل حاجة رغم اني انا إلى بعمل كل حاجة دايما فخورة بيها وانا لا ليه ها ليه كانت تشهق ببكاء بين كل جملة. انا مبكرهش كاتي بالعكس أنا بحبها دي مهما كان اختي تصدقي هههههه ضحكت بحسرة النهاردة عمتي جابت سيرة عريس عارفة عمره كام ههههه أربعين سنة دي ما صدقت و قالتلها جبيه وبابا ولا همه حاجة المهم اتجوز ويخلص من همي. يعني هما لو مش عاوزيني يسبوني اساسا هما مبيصرفوش عليا ولا مليم انتي إلى بتصرفي عليا كل حاجة حتى لبسي انتي إلى جايبهولي ليه عاوزيني اكرههم ليه تم اجهشت في البكاء لم تقاطعها سيلين تريد منها اخراج ما في قلبها احتضنتها سيلين بقوة وهي تهدئها بعد مدة من بكائها هدئت ابعدتها سيلين قليلا تم مسحت دموعها بحنان وهي تقول العيون دي متبكيش على حد ما يستهلش انتي دموعك غاليا عندي قوي انتي واثقة فيا مش كدة اوعدك انها كم يوم و هتكوني على اسم امجد أن شاءالله ومش هتحتاجي حد انتي بس اصبري فهماني يا بيسو مفيش دموع تاني اومئت بسنت بفرح مدت لها سيلين كيس المارشميلو لتاخد منه وهي تقول بمرح لو حد غيرك كان دلوقتي مات يلا ابسط ياعم انتي عارفة قد ايه انا بعشق المارشميلو ضحكت بسنت وهي تاخد القليل وتقول أيوة عارفة ده انتي ممكن تقتلي لو حد خدها منك. سيلين بتأكيد: طبعا طبعا هههههه سكتت بسنت قليلا لتقول سيلين في حاجة عاوزة اقلك عليها اومئت لها سيلين لتتكلم أخبرت بسنت سيلين ما سمعته من كاتي وهي في غرفتها بعد أن انتهت لتقول لها انا خايفة عليها اوي يا سيلين كاتي دي طايشة واي حد ممكن يضحك عليها و يوهمها ماما مدلعها اوي تنهدت سيلين وهي تقول: انا عارفة بصي انا عاوزاكي تراقبيها كويس في البيت و تقليلي على كل حاجة بتحصل وبعد كدة هنشوف هنعمل ايه اوكي اومئت بسنت لها تم سمعت طرق على الباب وصوت هالة يخبرهم بأن العشاء جاهز اخبرتها سيلين أنهن قادمات بعد أن طلبت من بسنت غسل وجهها تم ذهبن لتناول العشاء بعد أن تناولنا العشاء اطمئنت سيلين على والدتها بعد أن اعطتها الدواء قبلت رأسها تم ذهبت للنوم قبلت رأس شمس ورهف تم تكلمت مع نجوى قليلا سمعت اخبارها تم نامت. اشرقت صباح اليوم التالي وكالعادة بعد أن أقامت فرضها مع عائلتها ركضت قليلا تم عادت بعد أن أحضرت الفول والفلافل جهزت الإفطار تم ذهبت لتأخد حمام سريع قبل أن يأتي السائق تركت هالة وبسنت ليكملن وكأنه كان يفكر بها سمعت طرق على الباب كانت سيلين قد انتهت من لبسها ارتدت قميص زيتي طويل محتشم على بنطلون اسود طرحة سودة مع زيتي بوت زيتي (ذوقي غريب هههه انا عارفة ) ذهبت لتفتح الباب وجدت أمامها رجل سيلين بهدوء: اتفضل حضرتك أي خدمة الرجل وعينيه في الارض كما أمر انا عاوز الانسة سيلين أسر بيه امرني اجي اوصلها سيلين بهدوء استناني تحت ربع ساعة واكون جاهزة السائق باسف: انا اسف حضرتك لازم تيجي دلوقتي أسر بيه طلب نكون هناك على السبعة بالظبط واي تأخير هترفد وانا ورايا ولاد عاوز اربيهم شتمت سيلين أسر في سرها لتقول له تمام هجيب الشنطة بتاعتي و جاية اومئ لها السائق تم دخلت سيلين اوصت هالة بأمها و رهف كانت قد جهزت شمس اخبرتها أن لا تدهب قبل أن تتناول الفطور تم ذهبت مع السائق مضت نصف ساعة في الطريق تم وقفت السيارة أمام قصر كبير فتحت بوابة الالكترونيه لهم تم دخلت السيارة مشت في الممر المؤدي للباب الداخلي بعد عشر دقائق كانت سيلين تنظر بانبهار وسخط على هذا التبذير نزلت سيلين تم طرق السائق الباب فتحت الخادمة الباب اخبرها السائق من تكون لتفسح لها الخادمة الباب دخلت سيلين بتردد وقفت سيلين بجانب الباب لتخبرها الخادمة بأنها ستعلم أسر بقدومها أخبرت خادمة أخرى بأن تحضر لها شيئ لتشربه بعد أن اخبرتها بأن تجلس بعد فترة نزل أسر بهيبته و طلته الخاطفة للتنفس و عطره يسبقه أسر بهدوء وبعض السخرية: جيتي بوقتك وزيادة سيلين بحنق: كله بفضلك ابتسم أسر وهو يقول امشي معايا سيلين على فين الباب من هنا أسر بسخرية: هفطر واكيد انتي لسة مفطرتيش شتمته سيلين بخفوت تم تبعته دخلت قاعة اقل كلمة تقال عنها انها ضخمة وفي المنتصف توجد طاولة كبيرة تسع عشرون شخص يجلس عليها رجل لا يقل هيبة وجمال عن اسر رغم كبر سنه الا أنه لا يبدو عليه بجانبه سيدة راقية وجميلة جدا و تشع طيبة.
وبجانبها سيدة أخرى و بالجانب الآخر تجلس طفله لا تقل جمالا عنهم شعرت بالحرج وهي ترى الجميع ينظر لها باستغراب
أسر بهدوء: سيلين السكرتيرة الخاصة بتاعتي. تم تابع وهو يشير على جده الذي تلمع عيناه بالخبث جدي فادي الشناوي جدتي سلوى دادة جميلة تم أشار إلى الطفلة وكان سيتكلم ليقاطعه صوت داليا خيانةةةةة.