قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثاني والعشرون

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثاني والعشرون

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثاني والعشرون

كانت تعد طعام الغداء و هي شاردة أما شقيقتها كانت تجلس كالأميرات تتصفح النت بينما والدتها تجلس بجانب أبيها، نظرت أمها الى المطبخ لترى أن انتهت بسنت.

من اعداد الغداء فهي تجلس بالصالة ( غرفة المعيشة ما بعرف شو بتسموها?) و المطبخ نظام امريكي مفتوح على الصالة فبإمكان الجميع رؤية ما في المطبخ. لتجدها شاردة و يكاد يحترق الغداء ندهت عليها لتفيقها من شرودها استفاقت من شرودها لتكمل تحضير الطعام وفي بالها أنها سوف تسأل هالة عما اذا أخبرت سيلين عن موضوعها. بينما كاتي لم تلتفت إلى صوت أمها لتاتي لها رسالة من حبيبها لتشع عيناها بالسعادة.

و هي تقرائها. (حبي انتي فين انتي وحشتيني اوي اوي انا كمان اكيد وحشتك مش كدا انا بانتظار اسمع صوتك لحتى ارتاح ) لتقف بعد أن انتهت من قراءتها بسرعة بنية مكالمته ليوقفها صوت أمها وهي تسألها جمالات: رايحة فين يا حببتي يا كاتي الغدا خلاص قرب يجهز.

كاتي بتوتر: اا. اصل مش جعانة يا مامي ا. انا هروح اكلم البت مينا على الدروس إلى راحت عني. جهاد بسخرية: برأيي ملهاش لازمة لأنه النتيجة وحدة وهي الرسوب نهرته جمالات بحدة خفيفة و هي تقول: بس يا واد سيب اختك في حالها تم التفتت الى كاتي و هي تقول: روحي يا قلبي وانا هخلي البت بسنت تجبلك عصير علشان تركزي كويس ابتسمت كاتي بسعادة على تصديق أمها لها لتذهب الى غرفتها و تغلق على نفسها الباب تم تتصل على حبيبها و بعد مدة قليلة سمعت طرق على الباب لتغلق مع حبيبها بعد أن ودعته على اتفاق باللقاء لتفتح الباب لتجد بسنت و بيدها كأس العصير كانت بسنت تنظر لها بغموض ارتبكت كاتي وخشيت أن تكون بسنت.

سمعت شيئ لتقول لها بتوتر: اا. ايه مالك يا بسنت بتبصيلي كدا ليه ه. هو اا. انتي
سمعتي حاجة، انتبهت بسنت على نفسها لتقول لها بغضب: انتي وخدة الجزمة الجديدة بتاعتي تنفست كاتي براحة و هي تقول: علشان كدة بس بسنت باستغراب: أيوة اومال في حاجة تانية مخبياها و لا ايه
ارتبكت كاتي و هي تقول: ها اا. ايه لا لا و انا هخبي ايه يعني بعدين الجزمة اهي.

خديها معتش عوزاها لبستها كذا مرة خلاص زهقتها بقت موضة قديمة و هاتي العصير بتاعي اعطتها بسنت العصير تم اخذت الجزمة و ذهبت بهدوء الى غرفتها أغلقت باب غرفتها بهدوء تم جلست على فراشها واخذت تتذكر ما سمعته من مكالمة اختها.

Flash back? بعد أن ذهبت كاتي الى غرفتها ندهت جمالات على بسنت، جمالات: بت يا بسنت انتي يا بت بسنت: أيوة يا ماما عاوزة حاجة جمالات: اعملي كاسة عصير و وديها لكاتي عندها مذكرة بسنت: حاضر يا ماما بس اخلص الغداء جمالات بنفي: لا اعمليها دلوقتي يلا بسرعة بسنت: بس يا ماما الغدا هتحرق جمالات: متقلقيش انا هكمل بس متتاخريش انتي علشان تحطيه على السفرة يلا بسرعة، اومئت بسنت بطاعة تم اخدت كاس العصير بعد أن عملته الى كاتي كانت ستطرق لاكنها توقفت بعد أن سمعت كلمة حبيبي لتضع اذنها على الباب لتسمع المكالمة مع توسع عيناها مما سمعته كاتي في الداخل، كاتي للمتصل: وحشتني اوي اوي يا حبيبي.

المتصل: ، كاتي: هههه قد كدة وحشتك يااه يا حبيبي ربنا يخليلي ياك
المتصل: ، كاتي: متزعلش مني يا حبيبي اعمل ايه مينفعش اروح شقتك و انت عارف كدة
المتصل: ، كاتي: ازاي مبتقش فيك و انا متجوزاك عرفي يعني انت جوزي
المتصل: ، كاتي بعتاب: احنا قلنا ايه بالموضوع ده يا حبيبي قلت مش هنروح الشقة عندك الا لما نتجوز بجد
المتصل: ..

كاتي: لا يا حبيبي ده عرفي، عرفي يعني اول ما تاخد إلى انت عاوزه هترميني و لا هيكون ليا ايتها مكانة أو حاجة كاني و لا حاجة
المتصل: ، كاتي: انا عارفة يا حبيبي انك بتحبني بس انت عارفة انا لا يمكن اسمحلك انك تلمسني من غير ما نتجوز شرعي عند الماذون
المتصل: ، كاتي: مش زعلانة منك يا قلبي انت عارف انا بحبك قد ايه بس اجي عندك البيت انا مقدرش
المتصل: ..

كاتي: متزعلش يا حبيبي اول ما نتجوز شرعي انا كلي ليك، سمعت صوت طرق على الباب لتقول له: يلا يا حبيبي سلام دلوقتي في حد بيخبط على الباب
المتصل: ، كاتي: اكيد هشوفك تاني مانا بشوفك تقريبا كل يوم
المتصل: ، ((صلي على محمد ))
كاتي: وانت كمان بتوحشني اكتر يلا سلام دلوقتي فتحت الباب لتجد بسنت. توترت وخشيت أن تكون قد سمعتها و لاكن سرعان ما شعرت بالراحة لأنها لم تسمع شيئ Back?.

استفاقت بسنت من شرودها على صوت نداء أمها نفضت الأفكار من رأسها تم خرجت إلى أمها بينما في عقلها أنها ستخبر سيلين لتجد لها حل وضعت الطعام على السفرة بعدما انتهت اخبرتهم بتوجه للاكل تم جلست أمام التلفاز الى
حين أن ياتوا جميعا
في مكان آخر. بعد أن اغلق الهاتف و هو يبتسم بخبث ليقول: هانت كلها شوية وقت وهتقعي تحت ايدي تم ضحك بشر..

جلس حسن (والد سيلين ) و بجانبه زوجته جمالات لتاتي كاتي و على وجهها ابتسامة تم جلست و هي تقول مكنتش عاوزة اكل بس الدراسة جوعتني ابتسمت لها امها و هي تقول: كلي يا قلبي انتي بتتعبي اوي في الدراسة بسنت بسخرية: اوي اوي لو تعرف بس هتعملي ايه قالتها بعقلها قام حسن بالنداء على ابنه جهاد لياتي جهاد تم جلس بجانب أبيه حسن بحنان لا يظهره لبناته: كل يا ابني انا عاوزك تتغذا كويس انا شايفك خسيت اوي. حزنت بسنت لأنه لا يظهر لهن هذا الحنان جهاد: تسلميلي يا ابو جهاد قالها بفم ممتلئ تم تابع ايدك على خمسين جنيه والنبي عاوزهم حسن: مش لسة واخذ مني الصبح خمسين جنيه جهاد بلا مبالاة: اعمل ايه يا بابا خلصوا الله عاوز صحابي يضحكوا عليا علشان معيش فلوس و اصرف زيهم ترضاها يا بابا حسن: لا يا بني خد انت بس قلي كل ما تعوز فلوس جهاد بسعادة: حبيب قلبي انت بسنت بتردد بعد أن جلست دون أن يهتم لها أحد بوجودها: بابا انا كنت عاوزة عشرين جنيه الفلوس إلى معايا خلصوا في ورق عاوزة اصورهم. كانت ستكمل ليوقفها صوت أبيها الحاد حسن بحدة: انتي بتودي الفلوس فين ها جهاد ولد و عنده مصاريف كتيرة أما انتي بت انا من قبل قلت مش عاوز جامعات للبنات بلا قرف مصاريف على الماشي و البطال نصيحة مني اقعدي عن الجامعة بدل المصاريف الكتيرة و اتعلمي حاجة مفيدة في البيت بسنت و الدموع تجمعت بعينيها من كلام أبيها الذي دائما ما يلقيه على مسامعها لتتوقف عن الكل تم تقف بصمت و تذهب لغرفتها لتبدء وصلة البكاء كالعادة كانت تبكي لأنها ولدت فتاة لو انها ولدت فتى لما عاملها أبيها هكذا توقفت عن البكاء عندما سمعت صوت طرق على باب غرفتها لتمسح دموعها تم اتجه للباب وجدت جهاد هو الطارق سمحت له بالدخول ليحظنها و هو يقول متزعليش من بابا يا بيسو كل ماتعوزي فلوس تعاليلي انا ماشي قالها بغمزة تزامنا مع وضعه المال.

التي تحتاجها بيدها زادت من احتضانه و هي تقول تسلملي يا ابو حسن ربنا يخليك ليا بس انت معكش فلوس هتجيب منين ضحك جهاد و هو يقول متشغليش بالك انتي بس يلا روحي كملي اكل و متجبيش سيرة اني اعطيتك الفلوس ماشي قالها بغمزة ابتسمت له بسنت لتحتضنه مرة أخرى شاكرة تم ذهبت معا ليكملا اكلهم.

بعد أن انتهت من المكالمة مع كمال التي لا تنكر كم شعرت بالسعادة من مجرد سماع صوته. ارتدت رداء الطب تم ذهبت الى المدير. فتحت الباب من دون أن تطرق على الباب و هي تقول بصوت عالي: صاصا حبيب قلبي صباح الخير تم تابعت بص انا والله هصلحهالك و هترجع زي الفل صلاح باستغراب: تصلحي ايه و فل ايه انتي هببتي ايه نجوى بضحك: ايه كل الايه دي تم تابعت بتوتر: هو مش انت عوزني لاني خبط عربيتي بعربيتك تاني بالغلط صلاح بصدمة: الله يحرقك دي ثالث مرة في الأسبوع ضحكت نجوى بغباء و هي تقول: ايه ده هو انت مكنتش تعرف وانا اعترفت من نفسي صلاح وهو يضع يده على خده من غبائها و يقول: أيوة يا أخرة صبري تم اعتدل بجلسته وظهر على وجهه الجدية ليقول: نبدأ الجد بقا جلست نجوى وهي تقول: اتفضل يا فندم أنا تحت امرك بصي يا نجوى انا دلوقتي بكلمك بصفتي المدير مش حد تاني نجوى بتوتر: اتفضل يا فندم صلاح: انتي من بكرة هتكوني المشرفة على حالة الاستاذ مجدي المنياوي.

نجوى باعتراض: بس حضرتك عارف انا مش عاوزة اا. قاطعها صلاح بحد: القرار قراري وانا قررت خلاص بإمكانك اتفضلي دلوقتي على مكتبك و جهزي نفسك بكرة علشان تبدي وقفت نجوى تم نظرت له بحزن فهو لم يعاملها هكذا من قبل تم خرجت إلى مكتبها وهي تتوعد لكمال لوضعها بهكذا موقف. صلاح بحزن: معلش يا بنتي كله لمصلحتك تم تنهد و اكمل عمله.

استيقظ بمزاج جيد بعد نوم كانت هي بطلته كالعادة منذ رأها تم اغتسل وارتدى ملابس رياضية ليركض في ساحة القصر الضخمة تم عاد و اخد حمام تم ارتدى بدلته الرسمية باللون الاسود تم سرح شعره بشكل انيق زاده وسامة تم وضع عطره المسكر لانوف جميع النساء تم ارتدى ساعة يده الفخمة وحذائه اللماع و غالي الثمن ولم ينسى سلسلته التي لا تغادر عنقه تم نزل الى الاسفل وجد الجميع يجلس على المائدة.

الضخمة ليجلس بعد أن ألقى التحية على جده وقبل رأس جدته و الدادة جميلة التي كانت تضع باقي الاطباق تم احتضن أمه التي ربتت على كتفه بحنان جلسوا يتناولوا الطعام ومن ضمنهم جميلة بعد أن اصر عليها أسر لسمعوا صوت مدللتهم داليا وهي تقول بصوت على: انا جيت يا قووم وحشتوني اوي وقف أسر وهو يحتضنه ويقول: وحشتيني يا قزعة ضربته على صدره بخفة وهي تقول بمزاح: ابعد عني يا وحس انا مخسماك بقا انا قزعة انت بس إلى زرافة اعمل ايه يعني ربنا خلقني بعيلة عمالقة اهئ اهئ عجبك كدة يا جدو بيقول عليا انا قزعة فادي بضحك: ميقدرش يا قلبي قالهاوهو يحتظنها ده انا اخنقه أخرجت داليا لأسر لسانها ليضحك عليها الجميع ليقول اسر بمزاح بالذمة دي تصرفات وحدةمتجوزة ومخلفة كمان داليا بغيظ: شايف ياجدو بيقول ايه فادي بغضب مصطنع: بس يلا متزعليش حفيدتي القمر والا اعلقك من قفاك زي مكنت صغير.

أسر بمزاح: طالمة فيها تعليق من القفا اخلع انا، ضحك الجميع عليه شعر بأحد يشد بنطاله لينظر لاسفل ليجد ابنة أخته الجميلة لتقول له بطفولة ايه يا حالو انت نسيتني انا هنا ضحك أسر وهو ينحني ليحملها ليقول: هو انا اقدر انسى حد بالجمال ده كنزي (ابنت داليا ): انت احلى يا خالوا انت حلو اوي عارف لو انا كبيرةر كمان سينة
كنت اتجوزتك ضحك أسر عليها فهي رغم سنها الصغير الا انها تتكلم جيدا ليس كباقي الاطفال في سنها.

كلامهم لا يكون مفهوم، انزلها أسر بعد أن قبل رأسها تم هم بالمغادرة الى عمله ليقول لدادة أنه سوف يتغدى مع كمال في الخارج فادي بخبث: في نفس المطعم إلى كان فيه عشا العمل ابتسم أسر بخبث مماثل: أيوة تحب تيجي عامل حسابك بالمزز ليقول فادي بسخرية: لا يا خويا انا مش حمل نوم على الكنب تاني دي مرمطتني لما سامحتني، و خزته زوجته بصدره بخفة ليقول بسرعة بس على قلبي زي العسل أسر و داليا معا: يا جامدة يا سوسو ههههههههه نظر لهم فادي بغيظ تم الى سلوى ليقول عجبك كدا سلوى: اهممم اقترب منها وهو يقول بهمس: هو انتي كل لما تكبري بتحلوي كدا ليه متيجي قلك حاجة أبعدته عنها وهي محمرة ضحك عليها الجميع ليتركهم أسر ويذهب فهو تأخر كتيرا و بعد أن انتهى اخد جاكت البدلة تم اتجه إلى المطعم هو و كمال بعد أن أتى به ليدهبا معا بينما فهد اعتذر فهو لديه اعمال متراكمة.

وصل إلى المطعم ليأخد طربيزة المعدة له تم أتى المدير ليرحب به ليقول له أنه لا يريد سوى سيلين أن تقوم بخدمته تحت استغراب المدير و صديقه من تصرفه فهو يعرف صديقه منذ زمن طويل لاكنه زال الاستغراب حالما رائ سيلين ونظرة أسر لها ليعرف أن صديقه قد وقع مثله ليبتسم له ويتمنى أن تسعده ولا تكون كالسابقة لاكنه استغرب من نظرتها منها سوف تقتله. دخلت المطعم لتجد الجو متوتر لتستغرب ذهبت لتبدل ملابسها بعد أن انتهت جائت حلا بسرعة لتخبرها أن المدير يريدها بسرعة ذهبت له وهي تشتم به في سرها فهي.

تمقته صدمت عندما تخبرها أنها ستكون مسئولة عن طاولة التي يجلس عليها الشخص الذي تتمنى قتله. لاكنها لا يمكنها الاعتراض لتذهب لتأخد طلباتهم وقفت سيلين أمامهم لتقول ببرود رغم اشتغال عينيها بالغضب على أسر: تطلب ايه حضرتك ابتسم أسر باستفزاز مما زاد غضبها املا عليها طلبه كما فعل كمال لتذهب استغل كمال الفرصة ليقول له بخبث: هو في ايه هو الاسد وقع ولا ايه لم يجيب أسر فقط ابتسم، كمال لا ده فيه كتير بقا لينا قعدة اومئ أسر فقط في هذه الأثناء حظر الطعام لتبدء سيلين بوضع الطعام على الطاولة. وهي ترسل له نظرة.

حارقة بين كل لحظة و أخرى. انتهت سيلين من وضع الطعام لتقول لهم تؤمروا بحاجة تانية نفى أسر برأسه ليخرج مبلغ من المال وهو يقول خدي دول بقشيش ليكي غير ثمن الاكل بس نخلص هبقا ادفع تمنهم
سيلين: ..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة