قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثالث

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثالث

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الثالث

أمسكت سيلين العصا من يد عبدو، التفت عبدو ليرى من امسك العصا
فبهت برؤية سيلين
سيلين: هو انت مبتفهمش يا راجل يا شايب انت..
نظر لها نظرة أرادت أن تقتله بسبب نظرته
عبدو: مهو يا ست البنات يستهلن الضرب.
سيلين بقرف: والله محد يستاهل الضرب غيرك. تضرب مراتك وبنتك
علشان وحدة كذابة يا راجل يا خرفان، عارف لولا كبر سنك واني
متأخرة كان ليا معاك كلام تاني والله بس جرب تمد ايدك عليها لما.

اخرج وشوف حعمل فيك ايه فاهم قالتها بصراخ.
بهت عبدو وقال بتلعتم واضح، : ف فاهم.
ذهبت سيلين الى سمية وهند وساعدتهم على الوقوف فقالت
لها سمية: ربنا يحميكي لشبابك ويرزقك بالي يصونك.
سيلين: متشكرة بس لو قرب منك او من هند بس اتصلي عليا
او حتى الحرباية عملت حاجة بس قوليلي وانا حفرج عليها الدنيا..
سمية: تسلمي يا ست البنات.
سيلين. بعتاب: احنا قلنا ايه قوليلي يا بنتي أو يا سيلا زي ماما
ولا انتي مش معتبراني بنتك.؟?.

سمية: ابدا والله انتي زي بنتي واعز هو انا اطول يبقى ليا بنات زي القمر
ابتسمت سيلين لها وهي تقول: يلا سلام اتاخرت على الشغل.
خرجت سيلين من المنزل تركض بسرعة بسبب تأخرها..
بعد أن اقفل مع فهد نادى على دادة جميلة
أسر: دادة جميلة يا دادة.
دادة جميلة: مسئولة عن الخدم. وهي من ربت أسر لذلك اسر يحبها كوالدته
جميلة: نعم يا بيه..
أسر: وبعدين معاكي بقا..
جميلة: خير يا بيه انا عملت حاجة لا سمح الله.؟

أسر بحنية: انا قولتلك ميت مرة بلاش بيه ديه انا أسر
أو تقوليلي يا بني
جميلة: العين متعلاش عن الحاجب يابني.
أسر: انا قولت ايه.
جميلة بابتسامة: حاضر يا ابني.
أسر: المهم انا مش جاي على الغدا النهاردة.
جميلة: امرك يا ابني.
سمع صوت يقول له: مش جاي على الغدا ليه
التفت أسر للصوت فوجد جده وجدته. وقف أسر وقبل يد
جده ورأس جدته. فهو مهما طغى. عند جده لا يستطيع الكلام معه
فهو يحبه ويحترمه.

أسر: صباح الخير يا جدي، صباح الخير يا عسل? انتي قالها بمعاكسة لجدته
فادي بحدة وغيرة: ولد احترم نفسك. ايه عسل دي
أسر: ايه يا فدودي انتي بتغيري يا بيضة قالها بخبث
فادي بحنية وهو ينظر لها أن مغرتش عليها اغير على مين قالها وهو يضمها له
ابتسمت له سلوى بحب.
ابتسم أسر على جده فهو يعرف قصة عشق جده وجدته
فادي: مقولتليش مش جاي على الغدا ليه..
أسر: عندي غداء عمل لاتمام صفقة عمل.
فادي: اممم بالتوفيق يا ابني.

أسر: تسلم يا جدي يلا سلام اتاخرت اوي.
خرج أسر من القصر، وركب عربية أحدث موديل. أمر السائق بزيادة
السرعة ليصل على الميعاد ذهب وخلفه ست عربيات فقط فهو أمرهم أن يبقوا كذالك لحمايته فهو أسر ملك الاقتصاد. وفي الطريق رائ من يقطع الشارع
بسرعة فأوقف السائق السيارة بسرعة، خرج ليتفاجئ بكم الشتائم
السائق: انتي كويسة
سيلين: كويسة قالتها بحدة. لتكمل انتوا بهايم، عميان. مبتشوفوش.

مزال مبتعرفوش تسوقوا بتركبوا عربيات ليه ايه القرف ده على الصبح
كله من بوز الزفت عبدو صباح مهبب على دماغه. لتتابع وصلت الشتم
خرج أسر من العربية. بهالته المخيفة والجذابة ليرى من الذي تجرى
على تأخيره عن ميعاده ليتفاجئ بفتاة جميلة جدا لاكن ما فاجئه اكثر
طولة لسانها شعر بشيء غريب يجذبه لها.
كانت تركض بسرعة لتصل بسرعة إلى عملها الاول فهي تعمل بائعة زهور
بدوام جزئي والآخر تعمل نادلة في مطعم بفندق..

نظرت سيلين الى إشارة المرور فوجدتها خضراء. فقطعت الطريق لتفاجئ
بعربية مسرعة. تصنمت بمكانها من المفاجئه وتغمض عيناها بانتظار الموت
بعد مدة لم تشعر بشيء فتحت عينيها لترى رجل أمامها لتشعر بالغضب
وتقوم بشتمه سمعت الرجل يقول معلش يا بنتي حقك عليا.
سكنت سيلين قليلا بعد أن تكلم الرجل لتقول: خلاص ولا يهمك بس انتبه
المرة الجاية الناس مش مستغنية عن روحها. يلا سلام.

كانت على وشك الذهاب لتشاهد رجل يقف بجانب العربية حوله هالة
من الرعب. لوهلة شعرت بالخوف? استدارت لتذهب فاوقفها صوته
البارد والحاد..
أسر ببرود: في ايه يا محمد انت وقفت ليه.؟
محمد السائق: ولا حاجة يا بيه مشكلة صغيرة واتحالت.
أسر بحد: يعني ايه مشكلة صغيرة انت عارف اتاخرت قد ايه..
محمد: اسف يا بيه سامحني كانت ممكن تموت.
أسر: ما تموت ولا تغور في داهية انا مالي يقولها بلسانه لاكن قلبه.

يقول العكس ليكمل اسفك مرفوض انت مطرود..
محمد يا بيه ربنا يخليك انت عارف انا مليش غيرك انا عندي ولاد
مستنيني اطعمهم.
سيلين. : ..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة