قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل التاسع

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل التاسع

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل التاسع

وصلت نجوى وسيلين الى البيت لتفاجئ بالشباشب تحذف عليهم.
نجوى بغباء: ايه ده هي السماء بتمطر شباشب ولا ايه.؟
سيلين بسخرية: اسكتي يختي هو انتي شفتي حاجة لسة.
نجوى بخوف مصطنع: يا نهار ابيض هو مش بس رمي شباشب ولا ايه.
سيلين بضحك: خشي يختي خشي، نجوى بمزاح
: نووواي عاوزاني اضحي بنفسي لا يمكن ابدا ليذيز فيرست..
: إلى يسمعك يقول رايحة تحاربي، لتكمل سيلين بمرح هضحي.

بنفسي بس افتكريني. وعدي الجمايل بس ههههه استدارت سيلين لتفاجئ
هي ونجوى بمن يمسكهن من اذانهم..
هداية بغضب: بتقولي ايه انتي وهيا كنتوا فين لحد دلوقتي..؟
اي اي وداني يا هدهد كنا في الشغل، لتاتي هالة من خلف هداية وهي
تقول: ايوا يا هدهد يا جامد خليهم يتربوا.
لتقول سيلين: بس يا واطيه انتي لتكمل وانا كنت باستناها تعدي عليا
واتأخرت علشانها يا ماما..
نجوى بغيظ: اه يا جزمة بتخلي بيا.
سيلين بتأكيد: طبعا اي اي.

نجوى ببكاء مصطنع: يرضيكي يا هدهد شماتتها فيا دانا لسة بقولها اني مش ههون عليكي اهي اهي
سيلين بسخرية: ااه على التمثيل والسهوكة يا عيني تستاهلي الاوسكار يا نونو
نجوى وهي تمسح دموعها بتمثيل: تسلميلي يا حبيبتي وانا بفكر اسيب الطب
واتخصص بالتمثيل ايه رائيك.؟ قالتها بمزاح
لتكمل سيلين بمزاح: حلو اوي بس متنسناش لما تصيري مشهورة وتطردينا عن الباب
نجوى بمزاح: طبعا طبعا يا قلبي بس كله بثمنه.

سيلين: واطيه يا قلبي اي اي ((اذكروا الله))
هداية بصراخ: بااااس منك ليها ويلا اغسلي ايدك انتي وهيا والا مفيش
اكل يلا بسرعة.
حمامة ولا اقولك غسلنا خلاص هههه دهبت سيلين ونجوى بسرعة
لغسل يديهم..
ناس متجيش الا بالعين الحمرة..
لتقول هالة بتصفير: ههههه حلوتك يا هدهد يا جامد..
هداية بتهديد: بس يا بت ويلا انتي كمان على الاكل.
: انت تؤمر يا جميل وذهبت.
: الله يحميكن يا رب..

جلست سيلين. نجوى. هالة. وهداية حول المائدة يتناولون طعامهم
بجو عائلي ما بين مزاح هالة ومرح نجوى وسيلين قاطع عليهم
هذا الجو العائلي صوت هاتف سيلين أخرجت هاتفها لترى من وجدتها
صديقتها حلا من المطعم ففتحت الهاتف لتجيب.
سيلين: الو ازيك يا حلا في حاجة حصلت ولا ايه
حلا: انتي جاية امتى انتي اتاخرتي ليه.
سيلين: اتاخرت على ايه بالضبط انا دوامي كمان ساعة ونص كدا
حلا: نعم هو انتي ما قراتي رسالتي ولا ايه.

سيلين: رسالة، رسالة ايه دي. نظرت للهاتف لتجد أن هناك حقا رسالة
لتكمل معلش الموبايل كان صامت مسمعتش النغمة الرسالة اسفة
حلا: ولا يهمك المهم في ناس مهمين اوي جايين دلوقتي والمدير متوتر
اوي وطالب الكل يجي بدري فلازم تيجي دلوقتي المدير سأل عليكي كتير.
سيلين: ماشي خلاص عشر دقايق بالكتير واكون عندك يلا سلام
حلا: سلام
نهضت سيلين بسرعة لتوقفها أمها وهي تسألها. في ايه يا سيلين.

سيلين: طالبيني في المطعم يا ماما في ناس مهمين جايين فلازم اوصل بدري
هداية: ماشي يا حببتي ربنا معاكي.
سيلين: تسلميلي يا هدهد يا عسل انتي.
ذهبت لتبدل ثيابها، ارتدت بلوزة طويلة خضرة تصل إلى منتصف الفخذ
على بنطلون اسود بوت ابيض وشنطة بيضة وشالة اخضر مع ابيض مما
أعطى عينيها لون عسلي على اخضر رائع ساحر وخرجت فوجدت
نجوى تجهز نفسها لتقول لها سيلين رايحة فين يا نجوى..؟
جاية معاكي اوصلك لتتأخري اكتر..

ملوش لزوم يا قلبي انتي بس افحصي هدهد وطمنيني يا نونو
شكلها مش عجبني اكلها قل ومتنسيش تشوفيلي ضغطها ويرجع اقول طمنيني
: من عنيا انتي بتوصيني يا بت دي امي انا كمان.
: حبيبتي يا نونو يلا سلام دعواتك يا ست الكل
: سلام يا قلبي ربنا يحميكي ويبعد عنك ولاد الحرام.
خرجت سيلين بسرعة لكي تصل إلى المطعم. أوقفت سيارة
أجرى وأعطته عنوان المطعم، بعد فترة قصيرة وصلت سيلين الى.

المطعم ودخلت بسرعة من الباب الخلفي للمطعم، رئتها حلا فذهبت
إليها بسرعة وهي تقول سيلين يلا بسرعة بدلي لبسك وروحي خدي
الطلبات بسرعة.
اومأت سيلين برأسها وذهبت لتبديل لبسها الى لبس المطعم المكون
من بنطال احمر، قميص ابيض عليه جرافة بناتي حمرة
اخدت دفتر وقلم لكتابة الطلبات وذهبت مباشرة الى طاولة الضيوف
فهي الطاولة الوحيدة الموجود عليها أحد فقد تم حجز المطعم بأكمله.

وصلت إلى الطاولة لتقول بكل رسمية تحبوا تطلبوا ايه يا فندم..؟
وصل إلى المطعم المتفق عليه لتناول الطعام واتمام الصفقة.
دخل بكل هيبة ووقار وملامحه تطغى عليها البرود وجد الجميع من بالمطعم، يقف له احتراما وخوفا منه، تم اصطحابه إلى مكانه وترك حراسه يحيطون المطعم
جلس يترأس الطاولة وبجانبه فهد ومن الجانب الآخر الترجمه وبجانبه جاك وأخيه
استأدن فهد للذهاب للمرحاض فاخبر أسر أن يختار له طبقه المفضل.

اومئ له أسر فذهب فهد، انتظر أسر لحظات ليسمع صوت مألوف رفع رأسه
ليصدم من رؤيتها أنها هي من ارقت يومه منذ أن رأها وهي لا تغادر
تفكيره لاكن سرعان ما ابتسم بخبث. اذا هي تعمل لديه وهو لا يعلم ليقول
بنفسه: اللعب كدا احلو اوي. استفاق من تفكيره على سؤالها مرة أخرى
وكأنها لم تره من قبل..
ذهبت الى إحدى الطاولات بل الوحيدة لأنه لم يكن هناك أحد غيرهم.

ذهبت لهم لتأخد طلبهم ولاكنها فوجئت بالرجل الذي كاد أن يدهسها ولاكنها
تعاملت كان شيئ لم يكن ولاكن عندما طال الصمت كررت سؤالها.
سيلين: احم احم يا فندم تحبوا تطلبوا اي حاجة.؟
سمعت صوته الرجولي المخملي وهو يقول: احم ايوا أملا عليها طلبه
وكان ستك محمر مع الخضار بالإضافة إلى عصيره المعتاد..
أما لفهد طلب سباغتي مع قطع الدجاج وعصير كوكتيل. طلب
المترجم شرائح دجاج متبل مع الخضار بالإضافة إلى النبيذ.

بينما كانت تاخد الطلب استمعت الى جاك يقول لأخيه باللغة الفرنسية..
جاك: انظر الى هذه الفتاة أنها رائعة جدا انها افضل واجمل من الفتيات
التي تحضرهم لي لقد اعجبتني وسأحاول معها ربما احصل عليها
جون: توقف أنها لا تبدو مثلهم قد تسبب لنا مشكلة
تجاهله جاك وانتظر إلى أن تائتي عنده، كبتت سيلين غضبها
فهي لا تريد أن تطرد فهي بحاجة إلى العمل كثيرا. بعد أن اخدت طلب.

المترجم اقتربت من جاك لتأخد طلبه كاد المترجم أن يتكلم لاكن أوقفه
جاك باشارة من يده ليقول لها بلغة عربية مكسرة.
انا. اوز. انتا
فهمت سيلين أنه يريدها هي، تاففت في نفسها اللهم طولك يا روح
فهي تمسك نفسها عن تحطيم وجهه ابتسمت بغضب وهي تقول
: اسفة يا فندم الطلب ده مش موجود عندنا اظن البلد مليانة كبريهات
اية حاجة تانية يا فندم..؟
: هسارة كان ممكن نستمتئ (خسارة كان ممكن نستمتع )انا ااوز سي فود
طلب أخيه مثله.

تمام يا فندم دقايق والطلبات هتكون عندكوا بالاذن.
التفت جاك إلى أسر فوجد عيناه تكاد تنفجر من الغضب فشعر بالخوف
من نظرته فهي تحمل الكتير مع أن ملامح أسر كانت باردة
عاد فهد فلم يلمح من سيلين سوى جسمها ولم يدقق في تفاصيل وجهها
لانها ذهبت. جلس في مقعده تم مال على أسر عندما كان على وشك الوقوف
وهو يقول له: ايه مالك عينيك عاملة كانك هتعمل مجزرة اهدا كده يا عم وقلي مالك.

أسر بغضب: انتا مشفتش بيقول ايه مش ناقص الا يبوسها قدمنا.
فهد بخبث: وانت مالك محموئ كدة ليه انت تعرفها
أسر بتوتر اخفاه ببراعة: لا محموء ولا حاجة بس انا قاعد فكان لازم يحترمني
كما أن المطعم تابع ليا فمش هسمح لواحد تافه زيه يسوء سمعة المطعم
أما مين دي فدي البت إلى قولتلك عنها، تفاجئ فهد وهو يقول
قول واللهي بس ايه البت موز الصراحة تتاكل اكل مع اني مشفتهاش
كويس بس مش مشكلة اكيد هشوفها مرة تانية قالها بخبث..

صر أسر على أسنانه بغضب وهو يقول بصوت منخفض ولاكن مرعب
حتى لا يسمعه احد غير فهد..
فهههد احترم نفسك ايه تتاكل اكل دي.
ايه مالك بس تكونش حبتها وانا معرفش قالها بخبث وابتسامته تزداد
أسر بتوتر اخفاه: بحبها ايه يا عم انت وبعدين اخرص خالص والا هوصل
للبت إلى بتحبها واعرفها انت مين وافركش عليك فاهم
لا خلاص يا عم هسكت خالص اهو ده انا مستني عيد ميلادها ده.

علشان اقولها انا مين بقالي خمس سنين بحبها وهي متعرفش انا مين
: من خيبتك
: احم تشكر يا ريس
توقف عن الحديث على..؟.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة