قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قل متى ستحبني للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

رواية قل متى ستحبني للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

رواية قل متى ستحبني للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

سميحه: الحقني يا ابني ياسمينا الحقني بسرعه
احمد: في ايه يا سميحه مالها ياسمينا في ايه؟
سميحه: انا مش عارفه مالها تعال والنبي بسرعه يا ابني تعال بسرعه
احمد قام يجري وراح لبنته اللي لسه في اوضتها
احمد دخل لقاها قاعده في سريرها
احمد: مالها في ايه يا سميحه خضيتيني عليها
سميحه: ما انا قلت زيك الاول ملهاش بس من ساعه الصبح وهيا كده ولا بتتكلم ولا بتتحرك ولا بتاكل ولا بتشرب ومهما حاولت معها ما نطقتش بحرف.

احمد: انتي بتقولي ايه؟ لا طبعا
قرب احمد من بنته وقعد قصادها هيا باصه قدامها بس كانها مش شيفاه
احمد: بنبونايه حبيبه بابي الجميله حقك عليا لو زعلانه مني انا اسف
عارف اني زعلتك بس معلش سامحيني
مش هزعلك تاني ابدا
عارفه كلها بكره وبعده وهاخد اجازه كبيره وهنسافر انا وانتي وبس ونروح على البحر
انا وانتي مش محتاجين حد معانا اتفقنا حبيبتي
ياسمينا:
احمد: خلاص بقى يا ياسو الجميله ردي على بابي
ياسمينا:.

احمد: ياسمينا خلاص يالا قومي يالا هناكل مع بعض
ياسمينا:
احمد: داده في ايه مالها؟ هيا ما بتتكلمش ليه؟؟
سميحه: معرفش من الصبح كل شويه ادخلها ولا نطقت بحرف وقاعده كده
احمد: طيب ما قولتليش ليه من الصبح؟
سميحه: ما انا قلت تلاقيها زعلانه لما انت مخرجتهاش امبارح وشويه وتقوم تلعب
احمد: ياسمين يالا بقى ردي على بابي ياسمين
احمد مسكها ووقفها والبنت جامده زي ماهيا واول ما سابها اغمي عليها ووقعت فمسكها بين ايديه.

احمد صرخ وشالها ونزل يجري بيها على المستشفي وسميحه نزلت جري معاه وطول الطريق بيحاولو يفوقوها ما بتفوقش
احمد وصل المستشفي ودخلها والدكاتره اتجمعوا عليها وبعد كشف طويل واحد طلع لاحمد
احمد: بنتي مالها فيها ايه؟
الدكتور: انت قولنا بنتك مالها؟ ايه اللي حصلها؟
احمد: انت بتسالني انا؟ معرفش ايه اللي حصل؟ من الصبح وهيا كده ودلوقتي حاولت اكلمها او افوقها اغمي عليها
الدكتور: بنتك في حاله صدمه عصبيه طيب امها فين؟

احمد: امها متوفيه
الدكتور: اتوفت امتي؟
احمد: وهيا بتولدها
الدكتور: طيب حد اتوفي قريب؟
احمد: مفيش حد اتوفي
الدكتور: ماهو انت لازم تعرف ايه اللي سبب الصدمه دي لبنتك علشان تقدر تعالجها
شوف مين اللي بنتك خسرته او ايه اللي كان مهم وراح منها انت جاوبنا
احمد رجع لامبارح واللي حصل فيه
ممكن تكون بنته كده من امبارح وهو مرحلهاش؟
يمكن لو كان حايلها وفهمها براحه كانت فهمت.

حاول يفتكر هو قالها ايه بالظبط؟ الكلمه رنت في باله
سلمي مش عيزاكي وما بتحبناش
غمض عنيه بهدوء وقعد مكانه وحط راسه بين ايديه
هو السبب في كل حاجه بتحصل
مراته ماتت بسببه ومقلهاش بحبك
سلمي جرحها وكسر قلبها
ودلوقتي بنته كمان بغباؤه هيموتها وهيخليها تروح منه
الدكتور: ايه اللي حصل؟
احمد: كانت متعلقه بحد بترتاحله وتروحله والحد ده معدش موجود وللاسف انا قلتلها انه مش بيحبها ومش عايزها؟

الدكتور: بس كده اكيد في حاجات تانيه مش لمجرد سبب واحد هتدخل في صدمه كده؟
احمد: لا مش سبب واحد دي حاجات متراكمه
لما مراتي ماتت متقبلتش بنتي وللاسف هيا عرفت ده بس انا قلتلها انا بعشقها وبحبها
المشكله انه الفتره اللي فاتت تقريبا اتخانقت مع كل الناس اللي اعرفها بسببها
امي وحماتي وكلهم وكان الكلام قدامها
وهيا فهمت ان محدش بيحبها منهم وجه امبارح كملتها انا لما قلتلها ان الحد اللي هيا متعلقه بيه ما بيحبهاش.

الدكتور: الحد ده واحده صح؟ طيب ليه اللي بعدها عنكم
احمد: معلش الموضوع ده مش عايز اتكلم فيه؟ بس هيا رفضت تكون معانا ممكن بقى محدش يتكلم في الموضوع ده تاني؟ المهم دلوقتي بنتي تفوق
الدكتور: الاغماء كانت نتيجه انها فضلت كده فتره طويله بس هيا بقى هتتكلم امتي وهتتفاعل امتي دي حاجه بقى في علم الغيب بس احنا وانت هتحاول معاها وربك يسهل.

احمد فضل طول اليوم جنب بنته يكلمها وهيا قاعده جامده ولا بتنطق ولا تتكلم وكأنها مش في العالم ده
يوم والتاني عدي وهيا زي ماهيا في المستشفي
سميره وهناء وكلهم عرفوا وجولها كلهم
كلهم: في ايه ياسمينا مالها يا احمد خير؟؟
احمد: ادخلولها
دخلوا وكلهم حاولوا يكلموها بس نفس النتيجه ولا بتنطق ولا تتحرك ولا تتكلم
احمد سابهم وخرج وهما خرجوا وراه
هناء: حفيدتي مالها؟
احمد: انتي مش عارفه مالها؟ خسرت سلمي عرفتي بقى مالها؟

هناء: انت بتتهمني ليه؟ انا مالي؟
سميرة: مين سلمي دي مالها يا احمد حبيبتي مالها؟
احمد باستغراب: بجد حبيبتك؟
انتو جايين ليه؟ عايزين ايه؟ سيادتك جينالك البيت كان ناقص تطردينا علشان حفلتك وتقوليلي هتاخد حاجتك امتي؟ جايه دلوقتي تقولي حبيبتي؟
وسيادتك رفضتي تماما فكره اني اتجوز علشانها ومصدقتينيش لما قلتلك علشانها ولما قلتلك انت اتحملي مسؤليتها معايا رفضتي
يبقى جايين دلوقتي ليه؟ وعاملين نفسكم خاييفين عليها؟

سابهم ومشي بعيد عنهم
هناء راحت وراه: رفضتك صح؟ عرفت بقى وصدقت انها ما بتحبهاش؟ بنتك كانت مجرد وسيله ليك لكن لو مش هتوصلك يبقى ما تلزموهاش
علشان بس تصدقني
احمد: ارحميني ارجوكي ارحميني ممكن ولا لأ؟ ارحميني؟
اخر النهار كلهم مشيوا واتمنوا انها تخف وسابوها لابوها
سلمي راحت الشغل وعرفت هناك ان ياسمينا محجوزه في المستشفي بقالها 3 ايام فطلعت تجري وراحتلهم
جريت على احمد اول ما شافته.

سلمي: احمد في ايه ياسمينا مالها؟
احمد بصلها باستغراب: انتي لسه فاكراها؟
سلمي: انا لسه عارفه حالا واول ما عرفت جيت بسرعه طمني عليها
احمد: طمني نفسك اتفضلي روحي بيتك ولا شغلك ولا شوفي انت رايحه فين؟
سلمي: طمني عليها مالها؟
احمد: ياسمين بنتي ومشكلتي انا وبس يبقى خلاص اتفضلي وسيبيني انا مع مشكلتي
سلمي: ما تحملنيش ذنبها
احمد: الذنب ذنبي انا خلاص اتبسطي
انا ابن كلب اني اتجوزت في يوم من الايام.

وابن كلب يوم ما سيبتها تعيش وما قتلتهاش بايدي
وابن كلب يوم ما جيت البلد دي وجبتها معايا
وابن كلب يوم ماخرجتها بره البيت وتتعرف على الناس وتعيش زي البني ادمين
خلاص كده ارتحتي سيبيني بقى في حالي بقى
عايزه مني ايه؟؟ روحي ياستي الله يسهلك طريقك اتفضلي
سلمي دموعها نزلت وهو كمان داري وشه بعيد عنها بس هيا حست بيه واتمنت لو من حقها تضمه وتقوله انها مش هتبعد عنه ابدا بس هو اللي مش عايزها.

سلمي: انا اسفه يا احمد لو ده حصل بسببي اسفه
احمد: خلاص ياستي اسفك مقبول اتفضلي بقى
سلمي: طيب خليني اشوفها
احمد: لا معلش هيا مش ناقصه خليها تتخطاكي لو سمحتي اتفضلي من هنا.

احمد عايز يمشيها قبل ماهو يضعف ويعيط في حضنها ويترجاها تفضل جنبه لان هو بيحبها اكتر ما بنته بتحبها
سلمي مشيت تعيط وراحت بيتها وكل البيت مستغرب هيا مالها وبتعيط ديما ليه؟
الخبر اتنشر ان ياسمينا عيانه
عم سيف: لا حول ولا قوة الا بالله بت يا سلمي مقولتيش ليه ان ياسمينا في المستشفي
امها: البت في المستشفي؟ يا قلبي مالها؟
عم سيف: محدش عارف مالها محجوزه من 4 ايام.

امها: طيب مقولتيش ليه يا سلمي كنا رحنا زرناها الراجل يقول علينا ايه دلوقتي
سلمي: انا عرفت امبارح بس ورحتلها
امها: حالتها ايه مالها؟
سلمي: ما اعرفش احمد ما رضيش يخليني اشوفها
عم سيف: ليه؟
سلمي: معرفش معرفش سيبوني في حالي بقى انا ماليش ذنب فاهمين؟
عم سيف: هو حد قال ان ليكي ذنب يالا تعالي معايا نروح نزورها يالا.

راحو التلاته ابو سلمي وامها خبطوا على احمد ودخلوا وسلمي فضلت بره ما دخلتش
عم سيف: خير يا ابني الف سلامه عليها مش تبلغنا؟ احنا يدوب عارفين
احمد: لا يا عمي كفايه تعبكم معانا
عم سيف: تعب ايه وكلام فاضي ايه المهم هيا مالها فيها ايه؟
احمد: مالهاش هيا قدامك اهي ولا بتتكلم ولا تنطق ولا بتعمل ايه حاجه اهي قدامكم
الاتنين حاولو يكلموها بس هيا فضلت زي ما هيا
ام سلمي: سلمي ممكن تعرف تكلمها ايه ده هيا فين؟

عم سيف: انا عارف هيا ما دخلتش ليه؟

نادوا عليها وطلعولها بره ودخلوها عيطت سلمي على حاله البنت ومعرفتش تكلمها خالص وسابتهم ومشيت
بالليل سلمي قررت ترجع المستشفي وتعمل كل اللي تقدر عليه
مكنتش متخيله انها بتحب ياسمينا بالشكل ده
استأذنت ابوها وراحت المستشفي
سلمي: احمد ايه اللي حصل بالظبط؟ ياسمينا ليه اللي وصلها لده؟
احمد: طلبت مني اوديها عندك وانا رفضت
سلمي: وهيا دي اول مره ترفض يعني؟ وبعدين مجبتهاش ليه،؟

احمد: اجيبها لفين؟ عندك؟ هو انتي مش قولتي انها مشكلتي وانك مش مستعده تضيعي عمرك؟
انا عايز اعرف انتي جايه ليه؟
سلمي: علشان انا بحبها بجد
احمد: انا مش عارف حب ايه اللي كلكم بتتكلموا عنه
امي تقولي بحبها بس مش عايزاها في بيتها
حماتي تقولي بحبها بس بتحب شغلها اكتر ومش فاضيلها
وانتي تقولي بتحبيها بس ما ينفعش تضيعي عمرك عليها انتي حتى رفضتي مجرد التفكير في الموضوع
حب ايه ده؟

سلمي: كلامك كان صعب استوعبه وكنت محتاجه وقت
انت قولت لياسمينا ايه؟
احمد: قولتلها اللي حصل انك مش عايزاها وانك رفضتي تعيشي معاها كنتي عايزاني اقولها ايه يعني؟
سلمي: حرام عليك البنت! انا يدوب اقنعتها ان جداتها بيحبوها وعايزينها تيجي انت كمان تقولها ان انا كمان مش بحبها ولا عيزاها؟
احمد: كنتي عايزاني اقولها ايه؟ ان انتي جايه ولا هبقي اوديها عندك؟ كنتي عايزاني اعمل ايه؟

سلمي: كان لازم تمهدلها الموضوع مش كده
سلمي دخلتلها وفضلت تكلمها وفضلت جنبها
طول الوقت سلمي جنبها تحضنها وتحبها وتضمها وتحسسها بيها واحمد واقف بعيد بيتفرج
واخيرا ياسمينا بدات تستوعب ان سلمي موجوده واخيرا نطقت وعيطت في حضنها
احمد جري عليها وضمها
احمد: اوعي يا ياسمينا تحرميني من صوتك تاني اوعي
ياسمينا فضلت تعيط في حضن ابوها
ياسمينا: محدش بيحبني ابدا ابدا
انت وتيته مرمر وتيته نونا وحتى ثلمي كمان.

احمد: انا فعلا ما بحبكيش انا بعشقك يا ياسمينا فاهمه انتي اهم حاجه في حياتي، انتي وبس ومعنديش حاجه تاني اهم منك
سلمي: وانا كمان بحبك قوي يا ياسمينة قلبي
ياسمينا: ولما انتي بتحبيني ما رضيتيث تعيثي معانا ليه؟ اللي بيحب حد بيفضل معاه
سلمي: انا اسفه اسفه من هنا ورايح مش هفارقك ابدا ابدا انا بحبك قوي
انا هتجوز ابوكي واعيش معاكي في بيت واحد
احمد اتفاجئ بكلامها واستغربه جدا.

سلمي: انا هتجوز ابوكي فاهمه وهنعيش مع بعض على طول
ياسمينا: وانا مث عيزاكي تاني، انتي زعلتيني وزعلتي بابي انا مث عايزه حد معانا
بابي انا مث عايزه حد انا عيزاك انت بث معايا خليها تمثي من هنا وديها بعيد يا بابي وديها هيا مث بتحبنا
بابي: اهدي يا ياسو اهدي خلاص لو سمحتي يا سلمي اتفضلي
سلمي: ياسمينا حبيبتي
جت تقرب البنت خبت وشها في حضن ابوها
سلمي دموعها نزلت وسابتهم وخرجت بره.

هيا مش غلطانه ومحدش يقدر يلومها هيا بتحبهم اه وبتعشقهم بس ما تقدرش تعيش معاهم بالشروط دي
حد يقولها هيا غلطت في ايه؟
احمد مع ياسمينا جوه بيهدي فيها
ياسمينا: انا عايزه امثي من هنا
احمد: يالا قومي واخرجي من هنا واحنا نمشي بس انتي ليه عملتي كده مع سلمي؟
ياسمينا: مث هيا قالت انها مث عيزانا وقالتلت لأ مث هتعيث معانا؟

احمد: ياسمينا حبيبة قلبي انتي لسه صغيره بس الموضوع مش كده بالظبط ومش هينفع اشرحلك الموضوع كله بس سلمي بتحبك وده شيئ انا واثق منه
ياسمينا: ولما هيا بتحبني مرضيتث ليه؟
احمد: علشاني انا
ياسمينا: يعني هيا مث بتحبك انت؟
احمد: لأ برضه مش كده
ياسمينا: طيب انت مث بتحبها؟
احمد معرفش يرد: الموضوع اكبر من كده يا ياسمينا ارجوكي بقى انا مش هعرف افهمك الوضع بالظبط.

ياسمينا: ايه الوضع احنا بنحبها وهيا بتحبنا فين المثكله بقى؟
ياسمينا لخصت الموضوع كله في جمله واحده وسألت سؤال مهم: فين المشكله؟
احمد معندوش اجابه
ازاي يفهمها انه ظلم مراته وحرمها من حبه ومستخسر في نفسه يحب تاني؟ ازاي يشرحلها انه اخد عهد على نفسه ما ينطقش كلمه بحبك دي تاني لاي حد؟

ازاي يفهمها انه وعد حماته ان مراته هتفضل عايشه جواه ومش هيسمح لغيرها تدخل مكانها؟ ازاي يفهمها انه طلب من سلمي تضيع عمرها علشان بنته وبس؟ هو نفسه مش عارف يقنع نفسه ازاي بقى هيقنع بنته؟
ياسمينا: بابي فهمني
احمد: مش عارف يا ياسمينا انا مش عارف يا حبيبتي
ياسمينا بعد شويه نامت وهو خرج يتمشي بره ونزل الجنينه شاف سلمي قاعده وبتعيط فراح ناحيتها واول ما شافته جريت عليه وبدأت تزعق فيه.

سلمي: مش من حقك ابدا علشان تطلع انت كويس قدامها انك توحشني قدامها! انت فاكر نفسك ايه؟
انت مجرد واحد اناني مبيفكرش غير في نفسه وبس؟
انت عملت في بنتك كده انت بايدك وصلتها لده؟
متجيش بقى تلمومني انا فاهم؟ مفيش حد في الدنيا يقبل بعرضك ده؟ ومش ذنبي اني ما وافقتش عليه؟ انا مش عايزه اتجوز كده انا حره؟ لكن ما تجيش انت تقول للبنت اني بكرهها وما بحبهاش؟
انت اللي عملت كده فاهم انت دخلت بنتك المستشفي.

انت وبس ما تلومش حد تاني فاهم؟ مش من حقك تلوم حد تاني؟؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة