قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رعد قرب من نبض بغضب و مسك دراعها و شدها علشان تقف قدامه.
رعد(بغضب): ا...
نبض(بصريخ): عاااااااااااااااااااااا.
فجأة حصل ضرب نار و ازاز البلكونة اتكسر.
-رعد خد نبض في حضنه و لف ضهره للبلكونة و نبض كانت ماسكة في قميصه جامد و مخبية وشها في رعد.
رعد: حاجة عادية.
نبض فتحت عينيها علي اخرهم بسبب كلمة رعد.
رعد سابها و دخل البلكونة لقي عربيات سوداء بتتحرك. رعد دخل تاني مسك تليفونه.
الخط اتفتح.
رعد: محرم.

محرم: نعم يا رعد بيه...
رعد: عايزك تجبلي صاحب عربية نمرتها().
محرم: حاضر يا بيه.
رعد: قدامك عشر دقايق.
محرم: بس.
رعد: سمعتني؟!
محرم: حاضر.
الباب خبط.
نبض اتحركت بصدمة ناحية الباب و فتحته.
جلال(بقلق): انتوا كويسين؟!
رعد: اه يا جماعة احنا كويسين.
رعد: حد يدخل ينضف الاوضة.
-رعد بص ل نبض لقاها ساكتة و مش بتتكلم. رعد وطي شالها بين ايديه و راح لاوضة الضيوف.
رعد: بلاش أوفر.
رعد نزل نبض علي الارض. نبض مسكته من قميصه.

نبض(بعصبية): كنت ممكن اكون مُت. ممكن كانت رصاصة طايشة تموتني.
نبض(بعصبية): روحي مش رخيصة علشان اعدي الموضوع كدة.
نبض زقت رعد و دخلت الحمام قعدت تغسل وشها كتير و بعدها خرجت لقت رعد بيتكلم في تليفونه.
رعد: تمام حطهم تحت المراقبة.
رعد: لا مفيش حاجة، سمعت انا قولتلك ايه؟!
رعد: لو في حاجة بلغني.
رعد: تمام مع السلامة.
نبض: مين اللي عمل كدة؟!
رعد: ملكيش فيه.

نبض(بعصبية): انت واخد الموضوع عادي كدة ليه؟! ما تحس شوية معندكش مراعاة لشعور الاخرين.
رعد حط ايده في جيبه و قرب من نبض.
رعد: لا معنديش. و اتفضلي نامي مش فاضيلك.
نبض: غبي.
نبض سابت رعد و طفت النور و راحت نامت علي السرير و ودت ضهرها ل رعد.
بعد فترة بسيطة نبض لقت رعد بيقعد علي السرير و لسة هيفرد جسمه. نبض قامت بسرعة و شغلت النور.
نبض: بتعمل ايه؟!
رعد(برفعة حاجب): هنام.
نبض: مفيش نوم هنا و مينفعش ننام هنا.

رعد(برفعة حاجب): و ده مين قال اللي مينفعش؟!
نبض: ايوه الاخوات بعد سن العشرة مبيناموش جمب بعض.
رعد بص ل نبض برفعة حاجب و استغراب شديد و كان منظره مضحك بالنسبة ل نبض بس نبض مسكت نفسها من الضحك.
نبض: يلا يا اخويا قوم نام في حتة تانية...
-نبض شهقت لان في اقل من لحظة لقت نفسها في حضن رعد و علي رجله.
نبض و رعد فضلوا باصين ل بعض لمدة بسيطة جدا.
نبض فاقت لما لقت رعد في وشها و انفاسه قريبة منها.

نبض(بتوتر): بتعمل ايه وسع؟!
رعد: بعمل ايه؟!
رعد: هثبتلك اننا مش اخوات.
رعد قرب من نبض و (لخيالكوا).
نبض كانت مغمضة عينيها و ساكنة. رعد بعد عنها و ركز علي ملامحها.
عقل نبض: يخرب بيتك زعقي ليه.
قلب نبض: ريحته حلوة.
عقلها: يخرب بيتك هيفتكر انك موافقة. هتندمي بعدين.
قلبها: ها بصي يا نبض و الله ما واثق. شكلك هتندمي.
عقلها: الله يخرب بيتك فوقي من توهانك ده.

نبض فتحت عينيها بسرعة و بصت بغضب ل رعد اللي كانت ملامحه هادية.
نبض(بغضب و صوت عالي نسبيا): انت ازاي يا حيوان تتجرأ و تقرب مني.
رعد(ببرود): مزاجي...
نبض قامت بسرعة بعيد عن رعد و قعدت علي السرير.
نبض(بغضب): قوم من علي السرير، انت سافل و حقير و قليل الادب و انا اخاف علي نفسي و انا جمبك.
رعد: و الله الاوضة كلها قدامك شوفي عايزة تنامي فين و غوري ميلزمنيش، مش هنام غير علي السرير.

رعد طفي النور و نام و ودي ضهره ل نبض. نبض قامت بغضب و راحت علي الكنبة نامت عليها.
نبض(لنفسها): ربنا يأخدني آه أزاي هشوف وشه بعد كدة او اوريه وشي...
نبض(لنفسها): يا نهار اسود! يالهوي هو ايه اللي حصل ده؟!
نبض(لنفسها): عيل مستغل ربنا يأذيك يا رعد يا ابن طنط...
نبض(لنفسها): هو اسم امك ايه؟!
نبض(لنفسها): و انا مال اهلي.
نبض(لنفسها): نبض خدي نفس عميق.
نبض خدت نفس عميق فعلا.
نبض(لنفسها): طلعيه بهدوء.

نبض طلعت النفس بهدوء و غمضت عينيها ببطء.
نبض(لنفسها): نامي و انسي اللي حصل...
نبض فعلا بدأت تروح في النوم و نامت.

-في الصباح الباكر...
في القصر.
عادل(بغضب): هو ولدك ده مداقش دجيجة رباية يا عمر(هو ابنك مشافش دقيقة تربية يا عمر).
عمر: يا ابوي(بابا) انت عارف رعد.
عادل(بغضب و صوت عالي): يعني ايه عارف رعد اني(انا)؟! هو البيت ده مش ليه قوانينه.
جلال: اهدي يا بابا.
عادل(بغضب): اخرس انت...
عادل(بغضب): يعني ايه يحصل ضرب نار في بيت عائلة السيوفي؟!
عادل(بغضب): و رعد ده فاكرها سايبة اكدي(كدة).

عادل(بغضب): و كومان(كمان) مين اللي اتجرأ و عملها؟!
ادم: انا شايف نستني رعد و لما ينزل يفهمنا.
بلال: و هو خيك بيتحدد(و هو اخوك بيتكلم)؟!
-الستات كانت واقفة جمب بعض و خايفين من غضب عادل.
عادل(بغضب): و هو انت عايز تفهمني ان البيه لسة مصحاش؟!
ادهم: رعد مش بيخاف و لو فعلا كان صحي كان هينزل...
عادل(بغضب): مش عايز اسمع و لا كلمة من حد.
عادل(بغضب): ملك روحي شوفيهم صحيوا و لا لا؟!
ملك(بخوف): حاضر يا جدي.

ملك طلعت جري علي اوضة الضيوف و خبطت الباب.
ملك: افتح يا رعد افتح.
في الاوضة.
رعد كان في الحمام بيأخد دوش. نبض نايمة.
نبض بدأت تفوق و كانت رقبتها وجعاها و قامت قعدت علي الكنبة و هي ماسكة رقبتها.
نبض: حاضر جاية.
نبض راحت فتحت الباب لقت ملك.
نبض: في ايه؟!
ملك: فين رعد؟!
نبض: معرفش.
ملك(بصدمة): و هو مش جوزك؟!
نبض: انا اعرف بقي اهو غار في اي داهية.
ملك: جليلة الرباية فعلا(قليلة التربية).

نبض مسكت ملك من رقبتها بغضب.
نبض(بحدة): بصي انتي و اختك انا ساكتة علي كلامكوا اللي بتقولوه في ضهري لانكم شوية كلاب و لا تلزموني.
نبض(بحدة): لا كمان تبقي بجحة و تيجي تتكلمي قدامي تبقي غبية لانك متعرفيش اللي بيغلط فيا بعمله ايه.
رعد كان خارج من الحمام و لقي الباب مفتوح راح ناحيته لقي ملك بتتخنق بسبب نبض.
رعد(بعصبية): سيبيها يا غبية.
رعد مسك ايد نبض و تناها ورا ضهرها.
رعد(بعصبية): خير يا ملك جيتي ليه؟!

ملك: ده بدل ما تضربها جلمين (قلمين) يا ولد عمي(ابن عمي).
رعد(بعصبية): انجزي عايزة ايه مش فايقلك؟!
ملك: جدي عايزك تحت ضروري.
رعد(بعصبية): غوري...
ملك بصت ل نبض بغضب و نبض بصت ليها ببرود.
رعد(بغضب): ادخلي.
رعد زق نبض ل جوا الاوضة و قفل الباب.
رعد(بغضب): انتي هتتلمي امتي بقي؟! و لا انا لازم اعملك عاهة مستديمة علشان تحترمي نفسك و تفضلي ساكتة.
نبض(بعصبية): هي اللي عصبتني.

رعد(بغضب): انتي مجنونة يا بت انتي، انتي اكبر منها و المفروض تبقي عاقلة...
رعد(بعصبية): انتي دلوقتي متجوزة و مسئولة اعرفي ازاي تتحملي المسئولية.
نبض(بطفولية): لا انا مش كبيرة بس كدة، لو علشان انا كبيرة فبتقولي انتي متجوزة اعتبرني يا عم صغيرة.
رعد(بعصبية): مش فايق ل شغل العيال بتاعك ده.
نبض: نينينينيننيني...
رعد كان هيقرب علي نبض بغضب نبض جريت علي الحمام...
رعد(بصوت عالي): استخبي استخبي.

رعد نشف شعره بالفرطة و سرح شعره و نزل ل تحت و رزع الباب قبل ما ينزل.
نبض خرجت بسرعة من الحمام و قعدت علي السرير.
نبض(بعصبية): عيل رزل و حقير و حيوان و رخم و غليظ و بارد و و و كل حاجة وحشة بس.
تحت.
رعد(ببرود): خير جنابك طلبتني ليه؟!
عادل(بغضب): كيف يوحصل ضرب نار في بيت عائلة السيوفي(ازاي يحصل ضرب نار في بيت عائلة السيوفي)؟!
رعد(ببرود): عادي جدا.
عادل(بغضب): كيف(ازاي)يعني عادي.

عادل(بغضب): و كومان مرضاتش تجول لينا علي مين الفاعل. (و كمان مرضتش تقول لينا علي مين اللي عمل كدة).
رعد(ببرود): لان انا بنفس هتصرف في الموضوع ده. و اللي عمل كدة كان قاصدني انا مش حد تاني من العائلة.
عادل(بغضب): كيف عاد(ازاي يعني): .
رعد(ببرود): زي ما سمعت كدة.
جلال(بقلق): يعني نبض في خطر يا رعد؟!
نبض كانت في الوقت ده نازلة و وقفت علي السلالم بتبص عليهم.
رعد(ببرود): متقلقوش محدش هيتأذي...

رعد(ببرود): حاجة تاني؟!
عادل(بغضب): انت هتتعدل ميته(انت هتتعدل امتي).
رعد(ببرود): لما تموت.
رعد كان هيمشي بس عادل مسكه و ضربه علي قلم بغضب علي وشه.
عادل(بغضب و انفاس متسارعة): انت جليل الرباية(انت قليل التربية).
عادل(بغضب و انفاس متسارعة): و انا استحملتك كتير جوي(كتير اوي).

-الكل كان مصدوم لما عادل ضرب رعد قلم، رعد كان ساكن مفيش اي تعبير علي وشه بيبص بجمود ل عادل. نبض هي اللي شهقت و حطت ايديها علي بوقها...
عادل حط ايده علي قلبه بوجع و كان هيقع لولا رعد سنده، نبض جريت بسرعة علي عادل و فكت زرار العباية.
نبض: عادل بيه خد نفس عميق. اهدي.
نبض: اسنده معايا.
نبض و رعد سندوا عادل و دخلوه اوضته و الكل وراهم.
نبض: عادل بيه حاول تتنفس طبيعي.
نبض بدأت تعمل مساچ للقلب بايديها...

نبض: حاسس بوجع؟!
عادل(بتعب): بسيط.
نبض: ادم اتصل بالدكتورة اعتماد.
ادم طلع تليفونه و اتصل بالدكتورة و ودي التليفون ل رعد، رعد حطه علي ودن نبض.
الخط اتفتح.
اعتماد: الو يا استاذ ادم.
نبض: اعتماد ده انا نبض.
اعتماد: اهلا يا دكتورة نبض. اؤمريني.
نبض: عايزاكي تيجي و معاكي جهاز ضغط و (,,).
نبض: متتأخريش.
اعتماد: حاضر يا دكتورة.
هدي(بدموع): حصله ايه يا بتي(بنتي)؟!
نبض: متخافيش حاجة بسيطة.

نبض بدأت تشوف عينه و نبضات القلب بتاعته.
بعد فترة جت اعتماد و معاها كل اللي نبض طلبته.
بدأت نبض تعالج عادل و ودته حقنة مهدئة.
نبض: يلا هنسيبه يرتاح.
الكل خرج ل بره و هما منتظرين نبض تتكلم.
رعد: ما تتكلمي.
نبض: زي ما انتوا شوفتوا حالته متدهورة.
نبض: يعني لازم راحة تامة و.
زهرة: عارفينه الكلام ده.
نبض(ببرود): طالما عارفينه وفرتي عليا الكلام.
نبض سابتهم و طلعت لاوضة يوسف.
نبض(بتوتر): اسفة جدا جدا.

نبض لفت بسرعة. يوسف لبس القميص بتاعه بسرعة.
يوسف(بتقطع): اا ددخ للي(ادخلي).
نبض: بعتذر جدا يا يوسف مكنش قصدي.
يوسف(بتقطع): لل اا ععا ااد ددي وو لل اا ييهمم مك(لا عادي و لا يهمك).
نبض: اخبارك ايه؟!
يوسف(بتقطع): كك وو يس(كويس).
نبض: انت مجربتش تروح ل دكتور يعالجك او تتكلم معاه؟!

يوسف(بتقطع,ابتسامة حزينة): هه وو اان اا ببط للع ع ممن نن اا لببي يتت اا و ههو و حتتي يين فف ع. (هو انا بطلع من البيت او هو حتى ينفع).
نبض: ا.
نبض: ايه الصوت ده؟!
يوسف(بتقطع): مم عرر ففش(معرفش).
نبض و يوسف خرجوا و نزلوا للباقي تحت...
نبض(بتعب): هما مش بيبطلوا خناق؟!
يوسف(بهمس و تقطع): لل اا(لا).
عمر(بعصبية): شوفت انت عملت ايه في جدك؟!
بلال(بغضب): انت مش هتتغير بجي(بقي)؟!
جلال: اهدوا يا جماعة.

رعد: حد عايز يقول حاجة تاني؟!
رعد: احسن.
رعد كان هيمشي بلال مسك دراعه بغضب.
بلال(بغضب): لو حصله حاجة يا ولد(ابن)السيوفي هجتلك(هقتلك).
رعد مسك ايد بلال بغضب و زقها بعنف.
رعد: حاول تعمل حاجة و انا هخليك متسواش اي حاجة.
ادم: رعد اهدي و انتوا كمان اهدوا.
ادم: ان شاء الله جدي هيبقي بخير.
ادهم: ايوه انتوا اهدوا و بلاش خناق.
ورد: اهدوا بجي(بقي).
رعد: كلامي معاه هو محدش يتدخل.

رعد كان هيمشي بس وقف و لف تاني ل بلال لما سمع اللي هو قاله...
رعد مسك عباية بلال بغضب...
رعد(بغضب): اجتلك يا ولد هدي(اقتلك يا ابن هدي)، و الله لاخليك تندم علي اليوم اللي قولت فيه كلامك.
عمر و جلال: سيب عمك انت اتجننت.
-نبض حست بدوخة و كل حاجة بتلف حواليها سندت علي الكولمن بتاع الماية بس وقع في الارض و الماية كلها وقعت، نبض وقعت علي الارض هي كمان مغمي عليها...
جلال(بقلق): نبض.

جلال حاول يفوق نبض معرفش...
علا: يا بتي(بنتي) سمعاني؟!
-رعد قرب من نبض شاف نبضها و شالها و طلع علي اوضتهم حطها علي السرير و حط ايده علي رأسها.
رعد بدأ يدلك ايد نبض و جاب برفيوم بدأ يفوقها.
نبض فتحت عينيها ببطء لقت قدامها رعد...
نبض: حصل ايه؟!
رعد: مفيش حاجة، قومي غيري هدومك و جهزي شنطة هدوم ليكي...
نبض قامت اتعدلت بسرعة و هي مبسوطة.
نبض(بفرحة): هرجع تركيا؟!
رعد: متفرحيش اوي.

رعد قام و دخل الحمام، نبض بصت باستغراب و بعدها قامت جهزت شنطة هدوم ليها و طلعت هدوم تلبسها.
رعد: ابقي ا.
رعد: مالك بصالي ليه كدة؟!
نبض(لنفسها): ما هو مش معقول اكتر انسان بكرهه يطلع جميل كدة، آه يا قلبي آه...
رعد: شايف انك باصة ليا بقالك كتير.
رعد قرب من نبض و حاوطها بين الدولاب.
نبض(بخجل): مينفعش تكون واقف قدامي بالشكل ده. انا همشي.
نبض كانت هتمشي بس رعد مسكها من خصرها و قرب من رقبتها...

رعد(بهمس): ينفع لاني جوزك.
نبض رفعت رأسها و شافت شكلها هي و رعد في المراية.
نبض(بحدة): لا يوم ما هختار هختار شخص جميل و حنين مش قاسي زيك.
نبض زقت رعد و سابته و خرجت، رعد غير هدومه و خرج ليها.
رعد: ادخلي غيري هدومك.
نبض: طيب.
نبض لبست بنطلون باللون الكحلي و تي شيرت صوف باللون الاصفر طويل لغاية الركبة بكم و فيه جزام باللون الاسود. لبست بوط بكعب باللون الاسود. سيبت شعرها علي ضهرها...

نبض خرجت و لقت رعد بيحط البرفيوم بتاعه.
نبض: انا جاهزة.
رعد: فين شنطتك؟!
نبض: اهي.
رعد: قدامي.
رعد راح مسك شنطة هدوم نبض و نزل هو و هي. نبض اندهشت من تصرفه...
جلال: واخد بنتي و رايح علي فين؟!
رعد: متنساش انها مراتي يا عمي و لا ايه؟!
رعد مسك ايد نبض و بص للكل.
رعد: هأخد مراتي و هنقضي يومين بره الجو ده زي شهر عسل كدة.
نبض بصت بصدمة اكبر ل رعد و بصت للكل.
رعد: عن اذنكوا.

رعد خد نبض و ركبها العربية و حط الشنطة بتاعتها و لف ركب جمبها و بدأ يسوق عربيته.

-في مكان تاني...
في تركيا. في المستشفي.
ميران(بالتركية): مالكوا؟!
فتون(بالتركية): حاسة بملل شديد.
ميران(بالتركية): اشمعنا؟!
محمد(بالتركية): نبض مش موجودة و مش هنرقص و لا نخرج و لا نسهر براحتنا.
ميران(بالتركية): امممم فعلا.
ميران(بالتركية): طب ما نتصل بيها؟!
فتون(بالتركية): تليفونها مش مجمع شبكة.
ميران(بالتركية): المسافة كبيرة فعلا.
محمد(بالتركية): بس انا حلمت حلم غريب اوي.
ميران و فتون(بالتركية): ايه؟!

محمد(بالتركية): حلمت ان نبض لابسة فستان ابيض و كانت واقفة وسط غابة و حواليها اشخاص مش متحدد ملامحهم بس لابسين اسود و فستانها الابيض مليان دم.
فتون(بالتركية,بخوف): ممكن دي اشارة؟!
ميران(بالتركية): يعني نبض في مشكلة؟!
محمد(بالتركية): انا حكيت علشان تدوروا علي فهم او تطمنوني متخافوش بقي و تخوفوني معاكوا.
فتون(بالتركية): الحلم مرعب.
ميران(بالتركية): طب مفيش اي حاجة تاني في الحلم؟!

محمد(بالتركية): اللي مستغربه ان نبض كانت مبتسمة ابتسامة نوعا ما جميلة...
فتون(بالتركية): عااااااا خوفتني منك لله.
ميران(بالتركية): انتوا قلقتوني علي نبض اكتر.
محمد(بالتركية): انا قلقان عليها اكتر منكوا بس ما احنا كلمناها قريب.
فتون(بالتركية): مش عارفة نعمل ايه؟!
ميران(بالتركية): و لا انا.
اشين(بالتركية): دكتورة ميران مطلوبة حضرتك في اوضة الاسعاف.
ميران(بالتركية): طيب.
ميران(بالتركية): باي عن اذنكوا.

-ميران راحت لاوضة الاسعاف و بدأت تتعامل مع الوضع.
محمد(بالتركية): فتون.
فتون(بالتركية): نعم.
محمد(بالتركية): قربي.
فتون راحت ل محمد و نزلت لمستواه و هو قاعد علي الكرسي.
محمد باس خد فتون و ايديها.
محمد(بالتركية): بحبك.
فتون(بالتركية,بخجل): و انا كمان.
محمد(بالتركية): اموت فيكي يا فراولة.
فتون(بالتركية): طب يلا نشتغل.
محمد(بالتركية): يلا يا روحي.
محمد و فتون قاموا يكملوا شغلهم...

-في مكان تاني...
في مصر، في الصباح الباكر.
-في مستشفي.
مهند: لو سمحت رعد عمر السيوفي و نبض جلال السيوفي في اوضة كام؟!
الممرضة: اللي لسة جايين حادثة امبارح في اوضة رقم 305,308.
مهند: تمام شكرا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة