قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

فجأة سمعوا صوت ضرب نار في المكان. الكل وطي مكانه و كان خايف نبض خرجت بسرعة تشوف حصل ايه.
نبض(بهمس و خوف): رر ع د(رعد)!
نبض جريت بسرعة لما لقت شخص مرمي في الارض و غرقان في دمه.
نبض(بغضب): انت عملتله ايه؟!
رعد(ببرود): جاسوس.
نبض(بصوت عالي): نقالة بسرعة.
جابوا نقالة و نقلوا الشخص ده و دخلوه الاسعاف بسرعة.
نبض: طارق هات قطن.
نبض: و انتي يا ميرفت هاتي 5 ملم().
ميرفت: حاضر يا دكتور.

نبض: سارة جهزي اوضة العمليات فورا.
سارة: حاضر يا دكتور.
نبض: هروح اجهز.
نبض سابتهم و راحت اوضة التعقيم غيرت هدومها و اتعقمت و دخلت اوضة العمليات علطول.
-بعد فترة.
كان في ظباط جم و مهند و محرم جم.
مهند: انت متأكد يا رعد؟!
رعد: ايوه ده اللي هيوصلنا للكبير بتاعهم.
محرم: طب يا رب يبقي كويس.
رعد: هيبقي كويس هيبقي.
ظابط: تسمحلي اعمل التحقيق؟!
نبض خرجت هي و طارق من اوضة العمليات.

نبض: انقلوه اوضة عادية يا طارق و عايزاك تراقب ضغط الدم...
رعد و الظابط: حصل ايه؟!
نبض(وجهت كلامها للظابط): الحمدلله الرصاصة مكنتش عميقة، و هنحطه تحت الملاحظة حاليا.
الظابط: هيفوق امتي نأخد اقواله؟!
نبض: بليل يكون قادر علي الكلام.
نبض: و اتمني تقبضوا علي المجرم اللي عمل كدة.
كلهم بصوا ل رعد و ل نبض.
نبض: يلا يا طارق.
طارق: طيب تعالي في اوضة الاشاعة في حالة منتظراكي هناك.

نبض: تمام هغير هدومي و اجيلك علي هناك.
رعد ضغط علي ايده بغضب علشان مينفعلش.
نبض و طارق مشيوا و الظابط هو كمان.
الظابط: همشي حاليا يا فندم، و اجي بليل.
رعد: تمام.
محرم: هروح اشوف كاميرات المستشفي...
رعد: طيب.
مهند: مالك مهموم ليه؟! هي فارقة معاك؟!
رعد: لا.
مهند: يا ابني هموت منك يا ابني في ايه؟! ده انت معندكش دم خالص.
رعد: متشكر...
بعد فترة كبيرة.
ميرفت: دكتور نبض.
نبض: نعم!
ميرفت: ملف المريض اللي حضرتك طلبتيه.

نبض: تمام شكرا.
نبض: حطيه علي المكتب.
نبض راحت لاوضة تغيير الملابس.
نبض لبست بنطلون اسود و تي شيرت جملي ب ¾ كم و لغاية الخصر. لبست كوتشي ابيض,سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض لبست البالطو الابيض و خرجت تمر علي المرضي اللي عندها.
نبض راحت للحالة بتاعت النهاردة.
نبض: غريبة.
ممرضة: ايه يا فندم؟!
نبض: مجاش حد من اقرايبه.
ممرضة: لا جه يا فندم بس في الحمام.
نبض: تمام. روحي انتي.
ممرضة: تمام يا دكتور.

نبض بدأت تفحص قيم المريض اللي قدامها.
الباب اتفتح.
نبض: مين حضرتك؟!
راجل لا رد.
نبض: حضرتك مش بتتكلم و لا ايه؟!
راجل قرب من نبض و وقف قدامها بنظرات مخيفة. نبض حطت ايديها في جيب البالطو و بصتله ببرود...
راجل: انتي بقي هي؟!
نبض(بعدم فهم): مين؟!
الراجل طلع من جيبه حقنه فاضية و كان هيغرزها في رقبة نبض. نبض بعدت بسرعة.
نبض(بعصبية): انت اتجننت؟! انت مين اصلا؟!
الراجل: هقتلك و هقتله و اخلص مرة واحدة.

الراجل غرز الحقنة في المريض و نبض بصتله بصدمة.
نبض(بغضب): انت مجنون؟!
نبض قربت من المريض بس كان جهاز القلب اصدر صوت صفير عالي...
نبض(بعصبية): انت مين؟!
الراجل سحب الحقنة هواء تاني و بدأ يقرب من نبض و نبض ترجع لورا...
نبض(بتحذير): اياك تفكر بس للحظة انك هتعمل اللي في بالك.
الراجل: اذا كنت عملتها في صاحبي مش هعملها فيكي...
الباب اتفتح فجأة و رعد دخل بسرعة.

الراجل كان لسة بيتحرك نبض كعبلت رجله فوقع في الارض.
رعد قرب منه و نزل فيه ضرب,نبض خدت الحقنه بسرعة رمتها.
نبض: خلاص هيموت في ايدك.
رعد بعد عن الراجل و قام وقف لسة بيحاوط نبض بايده نبض بعدت عنه بسرعة.
نبض: مين ده؟!
رعد: لسة هنتحري عنه.
نبض: طيب.
نبض(بصوت عالي): سارة. يا سارة.
سارة: نعم يا دكتور.
نبض: ساعة الوفاة 6: 32...
نبض: و انقلوا ده اي اوضة تانية.
رعد: لا هنأخده معانا علي المبني.

نبض: خد اذن من المستشفي الاول.
و بعدها نبض لقت لوسي داخلة الاوضة.
لوسي(بسخرية): حتة واد مش عارفة تنقذيه...
نبض(ببرود): ملكيش فيه.
لوسي: و انتي لازمتك ايه؟! كانت اصابته بسيطة.
نبض: قدر. مش هتدخل في القدر اكيد يعني.
لوسي: و مين اللي مرمي في الارض ده؟!
نبض: لوسي اطلعي من دماغي مش طيقاكي.
نبض: اتفضل يا استاذ رعد علشان تأخد اذن من المستشفي.
رعد: مهند خلي بالك من الكلب ده ليهرب.
مهند: تمام. الاول مات؟!
رعد: ايوه.

رعد و نبض خرجوا و راحوا لاوضة الدكتور المدير اللي قبل ياسر.
نبض: دكتور سمير.
سمير: نعم.
نبض: محتاجين اذن من المستشفي.
سمير: بايه؟!
رعد: انا العقيد رعد السيوفي ظابط في المخابرات.
رعد: عايز تصريح باني اخد شخص هنا من دون معالجته في المستشفي لانه مجرم و ممكن يهرب من المستشفي لكن في مبني المخابرات مش هيقدر.
سمير: طبعا طبعا.
سمير: لحظة واحدة.
سمير: اتفضل ده الاذن.
رعد: شكرا.

رعد و نبض خرجوا نبض لسة هتمشي رعد باسها علي خدها.
نبض(بغضب): ا.
رعد(ببرود): انا لسة جوزك يا نبض.
نبض(بغضب): انت خسرت الحق حتى في الكلمة دي.
رعد: متبصيش كدة.
نبض(ببرود): ليه بتوجعك اوي نظراتي؟! قلبك بيتحرق؟! بتحس بوجع بسببهم؟!
نبض: و الله اشك انك عندك قلب اصلا علشان تحس بأي حاجة.
نبض سابت رعد و راحت تكمل شغلها، رعد حط ايده علي قلبه و غمض عيونه بغضب و فتحهم...

-في مكان تاني...
في الصعيد. عند ملك...
نورا: يا ملك وديني بقي.
ملك: لا.
نورا: اوف يا ملك. هو علشان مالك جابه ليكي انتي؟!
ملك: ايوه هو قالي ده ليكي انتي و بس...
نورا: طب قطعة واحدة طب.
ملك: صعبتي عليا خدي.
نورا: الله حلوة اوي.
ملك: مش هتأكلي تاني.
نورا: اوف اشمعنا جايبلك انتي بس بيتزا؟!
ملك: علشان انا بحبه.
نورا: طب ما انا بحبه.
ملك: طيب ابقي روحي قولي ليه؟!
نورا: يا مالك مالك.

مالك بص عليهم بصة و بعدها سابهم و طلع علي اوضته.
ملك: ايه ده ماله؟!
نورا: هو جوزي؟!
ملك: اوف خلاص هقوم اشوفه.
ملك طلعت اوضتها هي و مالك لقته نايم علي السرير بهدومه و الجذمة.
ملك قلعته الجذمة هو فتح عينه.
مالك: ابعدي يا ملك من وشي.
ملك: ليه هو انا عملت حاجة؟!
مالك: لا علشان كدة ابعدي من وشي، مش عايز اطلع غضبي عليكي.
ملك: اممممممم لا بقي هفضل وراك لغاية ما اعرف حصل ايه...
مالك: لا.
ملك: مالك.

مالك(بحدة خفيفة): يا ملك ابعدي عني.
ملك: طب احكي طب حصل ايه؟!
مالك: في واحدة جت ليا في المصنع.
ملك: اممم و بعدين؟!
مالك: و بتقولي انك بتحبي ابن عمك رعد.
ملك بصت ل مالك و بعدها حطت عينيها في الارض.
مالك: انا زعقت ليها و طردتها بس خايف تروح تقول الكلام ده للناس و تبقي سمعتك وحشة محدش هيتجرأ يتكلم عنك وحش بس انا مش عايز حتى سيرتك تيجي علي لسان الناس حتى و لو بينهم و بين نفسهم.
ملك: مالك.
مالك: ايه؟!

ملك: انا فعلا كنت بحب ولد عمي رعد(ابن عمي).
مالك بص ل ملك بصدمة و شال ايده من بين ايديها.
مالك: انتي علشان كدة مجبورة من الجواز مني؟!
ملك(بدموع): كنت و الله، دلوجت بجيت(دلوقتي بقيت)بحبك انت و بس...
ملك(بدموع): متزعلش مني كنت هجولك(هقولك).
مالك ساب ملك و دخل خد دوش و خرج غير هدومه.
ملك: طب اسمعني طب يا مالك.
مالك لا رد.
مالك ساب ملك و راح نام علي السرير. ملك راحت وراه و قعدت جمبه.
ملك: مالك تعالي نتكلم.

ملك: نتكلم زي الناس الطبيعية.
ملك: و الله ده كان قبل جوازي منك...
مالك: طيب يا ملك. سيبيني انام.
ملك: متنامش و انت زعلان مني ارجوك.
مالك ودي ضهره ل ملك و غمض عيونه. ملك بدات تعيط.
مالك قام و قعد قدامها...
مالك: طب ايه الدموع دي طب؟!
مالك مسح دموع ملك بايده و باس رأسها...
مالك: ملك.
ملك: نعم.
مالك: لسة بتحبي رعد؟!
ملك: لا.
مالك: عايزة تطلقي مني؟!
ملك: لا.
مالك: عايزة تكملي معايا؟!
ملك: اه.
مالك: هتنسي رعد؟!

ملك: اه.
مالك حضن ملك و ملك حاوطت خصره بايديها. مالك باس رأسها.
مالك: طب يلا قومي حضري غداء جعان اوي.
ملك: حاضر.
ملك نزلت جري و بدات تحضر اكل ل مالك و مالك اتنهد.
ام مالك: بتحضر الاكل لمين يا حبيبتي؟!
ملك: ل مالك يا امي.
ام مالك: طيب يا حبيبتي...
نورا: هو مالك كان فيه ايه يا ملك؟!
مالك: شوية شغل بس.
نورا: بس مالك عمره ما دخل الشغل في البيت.
مالك: انتي مالك يا لمضة مش هي قالت شغل يبقي شغل.

نورا: انت فرقع لوز يا ابني ناططلي في كل حتة.
مالك: ابنك! ابنك مين يا عيلة يا بت انتي.
نورا: عيل رخم ابعد ياض عني.
مالك: هي الجنة، انا هروح اقف جمب مراتي حبيبتي.
مالك وقف جمب ملك و حط دراعه علي كتفها و ضمها ليه، مامته و نورا بصوا ليهم بسعادة.
مالك(بغمزة): حلوين اوي احنا...
ملك(بخجل): بس بقي، يلا روح اقعد هجبلك الغداء.
مالك: عيوني.
مالك راح للسفرة و ملك بدات تحط الاكل.
مالك: تعالي اقعدي يلا.
ملك: لا كلت.

مالك: يلا علشان مزعلكيش.
ملك: اوف حاضر.
مالك و ملك بدأوا ياكلوا مع بعض و يضحكوا و يهزروا...

-في مكان تاني...
في القصر...
هدي: تعالي يا يوسف.
يوسف راح ل هدي و قعد قدامها.
هدي: عايز تجولي(تقولي)حاجة اكدي و لا اكدي(كدة و لا كدة).
يوسف شاور ليها بمعني لا.
زهرة(بعصبية): جدة شوفتي مسعد جافل(قافل) تليفونه و لا سال فيا.
هدي: اهدي يا زهرة، الراجل في شغله.
زهرة: ساج فيها جوي يا جدة(زاد فيها اوي يا تيتة).
هدي: طب اهدي انتي و حاول تتحددي(تتكلمي)معاه لما يرجع بالسلامة...

زهرة(بعصبية): لما يرجع طيب يا جدة.
في اوضة المكتب.
ادم: خير يا عمي حضرتك طلبتني.
جلال: ازيك يا ادم.
ادم: بخير الحمدلله يا عمي.
جلال: اقعد واقف ليه؟!
ادم: تمام.
جلال: بص يا ادم. انا عارف انك متعلم و بتفهم في التجارة كويس.
ادم: الحمدلله.
جلال: عايز اطلب منك خدمة يا ادم.
ادم: اتفضل.
جلال: تشتغل مكاني فترة.
ادم: مش فاهم. اشتغل فين بالظبط؟! اللي عرفه ان حضرتك كل اعمال في تركيا.

جلال: ايوه فعلا يا ادم، عايزك تسافر تركيا.
جلال: عايزك تهتم بالشغل هناك ليا اعداء كتير و هيصدقوا ان انا مش موجود و هيستولوا علي الشركة لانها ملهاش صاحب.
ادم: و حضرتك متمسكهاش ليه؟!
جلال: عايز اقضي اكبر فترة ممكنة جمب بلدي و امي و ابوي و كل عائلتي...
ادم: اه فاهم حضرتك، طب و ليه اختارتني انا؟!
جلال: لانك شخص قد المسئوية و تقدر تشيل كل اعمالي هناك. و كمان لانك الوحيد تنفع للشغلانة دي...

ادم: احم طب ممكن تسبني افكر يا عمي.
جلال: اكيد يا حبيبي.
ادم: تمام عن اذن حضرتك.
ادم خرج من اوضة المكتب و طلع علي اوضته.
ورد: امسحي زين(كويس).
سوسن: حرام عليكي عملت ايه؟!
ورد: ملكيش فيه و ركزي في اللي انتي فيه.
ورد: يلا امسحي يا اختي امسحي.
علا: ورد عيب اللي انت بتعمليه ده.
ورد: اطلعي من نافوخي(دماغي) يا ست المتعلمة.
علا: ده ملهوش علاقة بالعلام(التعليم).

علا: ده ليه علاقة بالاصول و الدين مينفعش تعاملي حد كدة.
علا: قومي يا سوسن علي اوضتك.
علا: يلا.
سوسن قامت بسرعة و طلعت علي اوضتها.
ورد: عجبك اكدي(كدة)يا شربات.
شربات: بصي يا خيتي(اختي)انا معاكي و مش معاكي...
شربات: حرام نعملو اكدي في البنية(حرام نعمل كدة في البنت)، بس برضو هي تستاهل هي اللي سحرته.
علا: العيب هنا علي بلال يا شربات.
علا: هو اللي رغم انه متجوز تلاتة لسة زي ما هو ناقص و راح شاف الرابعة.

علا: لانه ناقص من يوم ما اتولد.
بلال(بغضب): علا.
بلال ضرب علا قلم علي وشها. يوسف تدخل و وقف بين امه و ابوه.
بلال(غضب): وسع يا ابن المركوب من اهني(هنا).
ادهم: خلاص يا عمي حصل خير.
بلال(بغضب): نزل عيونك ياض...
بلال(بغضب): قليل الرباية(قليل الادب).
بلال: اطلعي علي اوضتك...
بلال: شربات.
شربات(بتوتر): نعم يا حاج.
بلال: روحي للدكتور و شوفي ولد و لا بت. و لو بت لمي خلجاتك(هدومك) و روحي لبيت ابوكي.

بلال سابهم و مشي طلع علي اوضته هو و سوسن.
سوسن: اعملك حاجة؟!
بلال: لا.
بلال دخل خد دوش و غير هدومه و خرج نام...
سوسن(لنفسه): نام نوم الظالم عبادة.

-في مكان تاني...
عند نبض.
نبض: يا بنتي مينفعش بقي.
ميرفت: يا دكتور عايزة تطردني.
نبض: انتي هترفعي قضية ماشي و هتروحي تباتي في الشقة ده ايه الغباء ده ما هي ممكن تأجر رجالة يضربوكي.
ميرفت: اوف اومال اعمل ايه بقي؟!
نبض: ارفعي القضية و تعالي باتي معاايا لغاية ما تكسبي القضية.
ميرفت: مش عارفة انا ابويا اتجوز تاني ليه.
نبض: معلش.
طارق: القمرات و العسلات ايه الاخبار؟!
نبض: حلوة.
ميرفت: تمام.

طارق: ايه رأيكوا نخرج؟!
نبض: فكرة نفسي الف مصر اوي.
ميرفت: عمرك ما لفيتي فيها؟!
نبض: لا.
ميرفت: اومال الحقير ده كانت وظيفته ايه؟!
نبض لا رد.
طارق(بحدة): ميرفت.
ميرفت: اسفة.
الباب خبط.
نبض: ادخل.
ممرضة: دكتورة نبض في حد عايز حضرتك؟!
نبض: فين؟!
ممرضة: في اوضة المدير.
نبض(باستغراب): تمام.
نبض: هقوم اشوف و اجي.
نبض قامت و راحت اوضة المدير و خبطت و دخلت.
نبض: مساء الخير.
نبض: انت!
نبض كانت لسة هتمشي بس رعد مسك دراعها.

رعد(بجدية): دكتورة نبض انا جاي هنا في شغل.
نبض: شغلي غير شغلك.
نبض شدت دراعها من ايد رعد و بعدت عنه.
رعد: بالعكس بقي كلنا بنكمل بعض. المهندس بيكمل الدكتور و الدكتور بيكمل الظباط و الظباط بيكملوا الدولة حاجات كتير كدة.
رعد: عموما ده مش شغلنا، اتفضلي اقعدي.
نبض قعدت علي الكرسي و حطت رجل علي رجل.
رعد(ببرود): مفيش داعي.
نبض: افندم!
رعد: ممكن افهم ايه اللي كان حاصل للمريض اللي تم حقنه بهواء.

نبض(بتلقائية): مات.
رعد(بضحكة خفيفة): طب ما انا عارف انه مات، اقصد حالته قبل حقنه؟!
نبض(باحراج): اه فهمت.
نبض: كان مصاب برصاصة من قبل شخص مجرم و جت بعيد عن القلب بمسافة مناسبة بس اللي اكتشفته اني و انا بشوف قيمه الحيوية انه اُصيب بنزيف داخلي نتيجة اصطدام رأسه بالارض. و كمان كان واخد رصاصتين من قبل. و قبل ما ابدي بأي تصرف او اي قرار كان قريبه ده دخل...
رعد: تمام يا دكتورة نبض شكرا لتعاونك.
نبض: تمام.

نبض لسة هتمشي بس لقت رعد شدها وقعدها تاني.
نبض: افندم في ايه تاني؟!
رعد: كدة التحقيق ده خلص نخش علي التحقيق التاني.
رعد: حضرتك كنتي بتعملي ايه امبارح في حدود الساعة 2 بليل...
نبض: انت مالك؟!
رعد: جوزك.
نبض(بعصبية): يا صبر.
نبض: ابعد كدة اوف ده انت رخم يا اخي.
نبض سابت رعد و مشي و رعد فتح الباب و ربع ايده.
رعد لقي حد بيحط ايده علي كتفه.
رعد: مين حضرتك؟!
: لوسي.

نبض لفت بغضب تشوف رعد بس لقت لوسي جمبه و بتتكلم معاه.
نبض(بغضب): حيوان!
نبض راحت جهزت نفسها و خدت شنطتها.
نبض: يلا يا طارق نخرج يلا.
طارق: طيب مش هتيجي يا ميرفت؟!
ميرفت: لا ورايا شغل. روحوا انتوا.
طارق: تمام.
طارق و نبض خرجوا و طارق مسك ايديها عادي و عدوا من جمب لوسي و رعد...
لوسي: مالك يا عم قلبت مرة واحدة ليه؟!
رعد: وسعي من وشي.

رعد راح ورا نبض و طارق بس كانوا ركبوا الاسانسير نزل علي السلالم و وقف بره باب المستشفي.
طارق: مفيش مني اتنين انا عارف.
نبض(بضحكة خفيفة): طبعا طبعا يا ابني انت هتقولي.
رعد: اهلا بالهانم.
نبض: يلا يا طارق.
رعد شد دراع نبض و خلاها واقفة جمبه.
رعد: انت معندكش نخوة ياض انت، ماسك ايد واحدة متجوزة...
طارق: عادي و كمان فين جوزها ده مش شايفه.
نبض(بجمود): و لا انا يا طارق و حياتك، شايف نفسه علي ايه مش عارفة؟!

رعد غمض عيونه بغضب و فتحهم ببطء.
رعد: طب يلا اركبي معايا علشان اوصلك.
نبض: لا.
رعد: انا لسة هتكلم.
رعد وطي شال نبض بين ايديه و راح ناحية عربيته.
نبض(بغضب): با حيوان سيبني انت مجنون!
نبض(بغضب): رعد نزلني بجد انت مش معقول.
نبض(بغضب): انت لا تُطاق، انا بكرهك بجد.
رعد ركب نبض العربية و لف ركب هو كمان و بدأ يسوق...
نبض(بدموع): انت عايز مني ايه تاني بقي؟! كفاية كدة عايز ايه تاني؟!

رعد(بتنهيدة): هتصدقيني لو قولتلك اني معرفش.
نبض(بصوت عالي): طلقني و ابعد عني لان حقيقي لو فضل الموضوع كدة و زاد انت اللي هتندم.
رعد: وطي صوتك يا نبض و خليني هادئ كدة زي ما انا...
نبض: وديني لبيتي.
رعد(بسخرية): قصدك بيت الباشا صاحبك.
نبض: علي الاقل احسن من بيوت اصحابها ناس حقيرة. زيك كدة بالظبط.
نبض: وديني علي بيتي يا رعد...
رعد بصلها و بعدها بص للطريق، و فجأة سمعوا صوت رصاص علي عربيتهم...

كوتش العربية فرقع و رعد فقد السيطرة علي العربية و علي سواقته...
العربية اتشقلبت مرتين و وقفت معدولة.
كان رعد بين الوعي و اللاوعي و بينزف من رأسه,نبض كانت بتتنفس بصعوبة و حاسة بوجع في ضهرها و كانت بتتنفض كل ثانية و بترتعش...
و لقوا باب العربية بيتفتح و واحد بيشد نبض بس رعد ماسكها بقوة و نبض متمسكة برعد.

الراجل حاول يشد كتير ايد رعد من نبض بس معرفش، في واحد تاني ضغط علي جرح رعد في رأسه غصب عن رعد ساب ايد نبض.
الراجل اللي ناحية نبض شدها و مسكها من دراعها.
نبض(بصريخ): رعد!
راجل1: يلا بقي.
نبض(بصريخ): ابعد عني. يا رعد...
الراجل شال نبض من خصرها و نبض كانت بتصرخ و الراجل ركبها العربية و ضرب رأسها بمسدسه.
نبض غمضت عينيها و اغمي عليها.
و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة