قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

الراجل شال نبض من خصرها و نبض كانت بتصرخ و الراجل ركبها العربية و ضرب رأسها بمسدسه.
نبض غمضت عينيها و اغمي عليها.
العربية اتحركت لمكان بعيد عن الانظار و محدش يقدر يوصله...
عند رعد.
رعد كان حاسس بالم شديد جدا و تليفونه كان بيرن بصعوبة مسكه و فتح الخط.
مهند: رعد.
مهند: يا رعد يا ابني رد عليا.
مهند: يا رعد.
مهند(بقلق): انت كويس؟!
رعد بدأ يفقد وعيه و اغمي عليه.
عند مهند.
مهند(بصوت عالي): جاسم.

جاسم: نعم يا مهند بيه؟!
مهند: اعملي تتبع ل تليفون رعد فورا.
عز: حصل ايه يا مهند؟!
مهند: معرفش بس رعد في خطر.
عز: حصل ايه؟!
مهند: مش بيرد عليا اتصلت بيه الخط اتفتح لكنه مردش...
بعد فترة من بحث جاسم.
جاسم: المكان في ().
مهند: جهز قوات بسرعة يا عز.
عز: تمام.
و بدأوا يركبوا العربيات و يتجهوا ناحية مكان رعد.
وصلوا بعد فترة.
مهند نزل جري علي عربية رعد لقي رعد مغمي عليه و بينزف.
مهند: عز اطلب الاسعاف بسرعة.

مهند: اتحمل يا رعد...
مهند(بخوف): هتبقي كويس و ده اكيد.
عز اتصل بالاسعاف و اقرب مستشفي بعتت عربية اسعاف و نقلوا رعد في العربية و مهند ركب معاه.
مهند(بدموع): يا صاحبي قوم.
وصلوا للمستشفي بعد فترة و دخلوا رعد اوضة الطوارئ.
دكتور: جهزوا اوضة الاشاعة.
دكتور: جيبوا 5 ملم()...
الدكتور ضمد الجرح ل رعد و دخلوه اوضة الاشاعة.
عز: ها يا دكتور؟!
الدكتور: مضحكش عليكوا الاصابة ليها اضرار كتير.
مهند: زي؟!

الدكتور: اللي واضح قدامي انه لسة متعرض لاصابة برضو من قريب ف الاصابتين مع بعض هيعملوا مضاعفات.
عز: ايوه برضو زي ايه؟!
الدكتور: الدوخة. الوجع المفاجئ. الصداع الحاد، العصبية و الغضب السريع.
عز: لا العصبية متعودين عليها دي.
عز: طب هو حاليا ظابط يقدر يقوم باي عمليه؟!
الدكتور: يُفضل لا.
مهند: طيب هو هيفوق امتي؟!
الدكتور: الصبح.
مهند: تمام شكرا يا دكتور.
عز: تفتكر مين ليه ايد في ده؟!

مهند: مش عارف. بس لما يفوق مكن ناخد اي معلومة.
مهند: عز عايزك تعملي بحث مكثف علي الموضوع ده.
عز: اكيد حاضر.
عز: عن اذنك.
في وقت الفجر...
مهند كان واقف قدام اوضة رعد طول الليل. تليفونه رن.
الخط اتفتح.
مهند: ايه يا عز؟!
عز: مهند في حاجة غريبة.
مهند: ايه؟!
عز: اتقدم بلاغ في رعد انه خطف نبض...
مهند: مين مقدمه؟!
عز: الواد اللي كان مع نبض ساعة ما روحنا ليهم.
مهند: المحضر قال ايه؟!

عز: مكتوب باختصار ان رعد جه خدها غصب عنها و ركبها عربيته و مشي. و في مشاكل بينه و بينها فممكن يكون عمل حاجة فيها.
مهند: نبض اتخطفت لما كانت مع رعد!
عز: مفيش حاجة غير دي.
مهند: ابعت قوات تدور عليها يا عز.
عز: طيب.
مهند: لما رعد يفوق هنشوف هيقولنا ايه.
عز: طيب مستني مكالمتك.
بعد فترة كان النهار بدأ يطلع. دخلت ممرضة تفحص رعد.
رعد بدأ يفوق و يفتح عينه و يبص يمين و شمال ببطء.
ممرضة: حمدلله بالسلامة يا بيه.

رعد(بصوت واطي): نبض!
ممرضة: نعم؟! بتقول حاجة؟! عايز حاجة؟!
رعد: نبض.
ممرضة: هنادي صاحب حضرتك لحظة.
الممرضة خرجت و نادت علي مهند. مهند دخل جري ل رعد...
مهند: رعد ايه اللي حصلك؟! انت كويس؟!
رعد: نبض.
مهند(بحزن): عرفت انها اتخطفت بس بعت قوات في كل حتة متقلقش.
رعد: رقم العربية().
مهند: انت متأكد؟!
رعد: ايوه. عايز نبض تبقي قدام عيوني في اقرب وقت يا مهند، مش عايز يحصلها حاجة.
مهند: متقلقش انت. هنلاقيها.

مهند: مش ممكن نحور؟!
رعد: لا نحور لو حصلي خدش صغير ممكن تموت فيها، و هي مش هتعمل ده كله علشان تأخد نبض.
مهند: ربنا ياخدها يا رب.
رعد: نبض يا مهند.
مهند: متقلقش و الله هنرجعها.
رعد: شوف الدكتور هيقول ايه عايز امشي من هنا.
مهند: حاضر.
لقوا الباب اتفتح بسرعة.
نحور(بخضة): رعد حبيبي.
نحور جريت علي رعد و حضنته.
رعد(بحدة): انتي مجنونة ابعدي.
نحور(بدموع): مين عمل كدة يا حبيبي؟!
رعد: حادثة عادية.

نحور(بدموع): انت كويس طيب حاسس بوجع.
رعد: روحي يا نحور البيت مش قادر اقابل حد ابعدي يلا.
نحور: لا طبعا مش هسيبك.
رعد(بعصبية): اطلعي بره بقي.
مهند(بحدة): اطلعي بره انتي عايزاه يتعب اكتر.
مهند(بصوت عالي): عايز دكتور بسرعة.
مهند: اهدي يا رعد.
الدكتور جه و فحص رعد.
الدكتور: ابعدوه عن اي انفعالات.
مهند(بعصبية): سمعتي بقي يلا امشي.
نحو قربت من رعد و باسته و سابته و مشيت.
رعد: دي رزلة.
مهند: ايوه.

رعد: عايز اخرج يا مهند...
رعد: صوتها و هي بتستنجد بيا مش قادر انساه.
مهند: ده بس اللي مش قادر تنساه؟!
رعد: قصدك ايه؟!
مهند: قصدي انك متنساش انك كسرتها و ذليتها يا رعد.
مهند: سلمتك قلبها رجعته مكسور...
رعد: انت فاكر اني مش حاسس بيها.
رعد: دعوتها صابتني يا مهند. قلبي بيتحرق في اليوم الف مرة...
رعد: لما تحط عينيها في عيني بحس ان في سهام اخترقت قلبي.

رعد: مش دي عيونها اللي كانت بتبصلي بثقة و امان زي الاول، بقت كل نظراتها لوم و خذلان و عدم ثقة.
رعد: نظراتها بتخلي قلبي كأنه في نيران جواه.
مهند: اعترفت لنفسك انك بتحبها؟!
رعد: لا. لان انا و هي مننفعش مع بعض.
مهند(بحدة): و الله؟!
رعد: ايوه نبض طول ما هي معايا و جمبي فهي في خطر و لو فضلت انقذها في كل مرة تتحط فيها في خطر هتيجي مرة و مش هقدر انقذها و ساعتها هعيش شايل الذنب طول عمري.

رعد: و نحور دي لوحدها مش هتسيب نبض في حالها.
مهند: براحتك يا رعد انت اللي هتخسر و هتفضل موجوع كدة...
مهند: و اقولك حاجة انا هوقف بحث عليها مش من تخصصاتي اني ادور عليها.
مهند: و الف سلامة عليك. عن اذنك.
رعد: مهند اسمع.
مهند ساب رعد و خرج و رعد حس بوجع في رأسه. رعد قام ببطء و دخل الحمام غير هدومه و غسل وشه و خرج.
ممرضة: حضرتك رايح فين؟! غلط الحركة.
رعد(ببرود): طيب.

رعد ساب الممرضة و الممرضة كانت مستغرباه رعد خرج و كان مهند بيركب عربيته و ماشي.
رعد وقف تاكسي و راح للمبني.

-في مكان تاني...
عند نبض.
كانت نبض موجودة في مكان غريب جدا.
كان المكان بعيد عن الناس شوية و يعتبر في صحراء و كان في حراس حوالين البيت ده.
نبض كانت قاعدة علي كرسي و قدامها ترابيزة ايديها مربوطة بسلسلة حديد بالترابيزة. و كانت رأسها علي الترابيزة.
نبض بدأت تفوق و هي حاسة بوجع و تعب.
نبض(بوجع): انا فين؟!
نبض(بخوف): ايه ده؟!
نبض قعدت تشد ايديها كتير من السلسلة الحديد دي.

نبض(بصوت عالي): في حد هنا؟ الحقووووني.
نبض حست بوجع في رأسها بسبب ضربة المسدس.
نبض(بصوت عالي): في حد هنا؟! ردوا.
الباب اتفتح و دخل شاب لابس قناع علي وشه مش باين غير عيونه.
الشاب قرب من نبض و وقف قصادها.
نبض: انت مين؟!
شاب: انتي اللي مين؟!
نبض(برفعة حاجب): في حد يخطف حد و هو مش عارفه؟!
شاب: شوفتي بقي.
نبض: اوف طب انا عايزة افهم خاطفني ليه؟!
الشاب قرب من نبض شال شعرها من علي وشها.
نبض: وسع كدة.
نبض: انت غبي.

الشاب مال برأسه علي نبض و بص ليها. نبض ضربتها برأسها في انفه.
الشاب(بوجع): يا غبية!
نبض(بوجع): رأسي.
الشاب(بغضب): انتي مجنونة يا بت؟!
نبض: هاتلي برشامة يا ابني بدل الصداع ده.
الشاب: انتي مش محترمة.
نبض: طيب شكرا جيبلي كوباية ماية ريقي نشف.
الشاب: انتي مش خايفة؟!
نبض(بتحدي): لا.
الشاب: اسمك ايه؟!
نبض: نبض.
الشاب لف ورا ضهر نبض و شال شعرها من علي ضهرها.
نبض(بغضب): وسع كدة انت مجنون.

الشاب مال علي ودن نبض و حاوط رقبتها بايده.
الشاب: اخرسي بقي سيبيني اشوف شغلي.
نبض(بعصبية): شغلك تخطف البنات و تغتصبهم.
الشاب(بضحك): هو ده اغتصاب؟! طيب.
نبض: علفكرة ضحكتك وحشة.
الشاب: عيونك وحشة.
نبض: هه ده انا مدوبة شباب العالم بعيوني.
الشاب: و انا مدوبتش ليه؟!
نبض: عيل رخم.
الشاب رفع تي شيرت نبض عنها.

نبض(بغضب): يا حيوان يا قليل الادب انت متربتش و لا شوفت ريحة التربية و ربنا ياخدك و يريح البشرية منك، ما انت مامتك معرفتش تربيك.
الشاب: هشششششش اسكتي.
الشاب قام و بعد عن نبض و خرج بره الاوضة. نبض كانت خايفة ليحصل ليها حاجة بس حاولت تقوي نفسها.
الشاب: يلا بينا...
راجل: بس.
الشاب(بحدة): قولت يلا بينا.
نبض حاولت كتير تفك ايديها بس معرفتش نامت علي الترابيزة تاني...
عند رعد.
عز: انت يا ابني مش تعبان؟!

رعد(بحدة): اخر اللي انتوا وصلتوا ليه ايه؟!
عز: للاسف مش حاجة تانية.
مهند(ببرود): تاعب نفسك ليه مش عارف؟!
رعد: عايزني اسيب مراتي.
مهند(ببرود): بجد! و مفكرتش انها مراتك ليه يوم ما سبتها.
ظابط: رعد بيه.
رعد: ايه؟!
ظابط: رقم محظور بيتصل بيك.
رعد خد التليفون بسرعة من الظابط و فتح الخط...
: مراتك في().
التليفون اتقفل بسرعة و رعد قام وقف خد حاجته و جري علي بره و عز وراه.
عز: مش هتيجي؟!

مهند: لا خليه يعرف غلاوتها عنده و متروحش و لا انت و لا القوات.
عز: طب ما ممكن يبقي كمين.
مهند: لا متخافش رعد هيتصرف.
عز: انا شايف ناخد قوات و نبقي وراه علي الاقل.
مهند: براحتك بس انت كدة بتساعده علي انه ميعترفش لنفسه.
عز: انت عايز ايه و حصل ايه بينكم؟!
مهند: بيحبها و مش عايزها جمبه شوفت انت كدة.
عز: ده اهبل.
مهند: اوي.
عند رعد.
خد اي عربية قدامه و ساق بسرعة كبيرة لغاية ما وصل للمكان...

رعد لقي بيت مهجور نزل ببطء و كسر الباب برجله و دخل و هو بيبص في كل حتة و ماسك سلاحه في ايده دخل اوضة اوضة لغاية ما وصل للاوضة اللي نبض فيها و دخل.
رعد(بقلق): نبض.
رعد قرب من نبض و نبض رفعت وشها ليه.
نبض: انت هنا؟!
رعد: انتي كويسة حد عملك حاجة؟!
نبض هزت رأسها بمعني لا و بصت باستغراب لرعد.
رعد: مالك؟!
نبض: غريبة انك جيت تنقذني يعني.
رعد: شوفتي اللي خطفوكي؟!
نبض: لا كانوا ملثمين.

رعد كان بيبص في الاوضة كلها علشان يلاقي المفتاح بتاع السلسلة اللي في ايد نبض.
نبض: انت ايه اللي جابك؟!
رعد: مشوفتيش مفتاح هو حطه او كدة؟!
نبض: لا.
رعد: غمضي عينك.
نبض: لا.
رعد: براحتك.
رعد ضرب نار علي القفل اللي في السلسلة و نبض صرخت...
رعد شال السلسلة اللي في ايد نبض و بص لوش نبض لقي في دم علي رقبتها.
رعد: ايه اللي حصل؟!
نبض: قولتلك محصلش حاجة.
رعد: يلا بينا.

نبض قامت وقفت و مشيت قدام رعد و رعد وراها و خرجوا من البيت.
رعد: يلا اركبي.
نبض بصت للعربية و بصت ل رعد و بصت للمكان اللي هي فيه...
رعد لقي نبض بتجري بعيد عنه طلع يجري وراها.
رعد: استني يا نبض متبقيش غبية.
نبض كملت جري و ملفتش ل رعد و فضلت تجري و رعد وراها، نبض اتكعبلت فوقعت في الارض.
نبض(بوجع): مش وقته.
نبض لسة هتقوم كان رعد قدامها و نزل لمستواها.
رعد(و هو بينهج): ايه لعب العيال ده؟!

نبض: ابعد عني انا عارفة انك عايز تأذيني.
نبض بدأت تزحف بضهرها لورا و رعد باصص ليها و لتصرفاتها.
رعد: ده شكل واحد عايز يأذيكي.
نبض: اتخدعت في شكلك مرة مش حمل اتخدع مرة تانية. ايه اللي جابك يا رعد؟!
رعد: انتي.
نبض: سيبني يا رعد في حالي.
رعد: هسيبك بس لازم اطمن انك وصلتي للبيت.

نبض(بسخرية): اي بيت؟! البيت اللي كنت فاكراه بيتي و بيت جوزي. و لا بيت واحد غريب خلاني عايشة في بيته علشان جوزي معندوش و لا قلب و لا ضمير...
رعد قرب من نبض و حاوط وشها بين ايديه...
رعد: متبصليش كدة يا نبض...
نبض: ليه؟!
رعد مسك ايد نبض و حطها مكان قلبه.
رعد: لان ده بيتحرق بنظراتك.
رعد: لان كل نظرة من عيونك دي بتبقي اسهم نارية بتخترق قلبي.
نبض(بقسوة): اشك انك عندك قلب اصلا.

نبض شدت ايديها بعنف من ايد رعد و فضلت بصالهُ و هو باصص ليها لمدة بسيطة و بعدها نبض بدأت تغمض عينيها و تفتحهم.
نبض وقعت بين ايدين رعد,رعد شال نبض بين ايديه و مشي ناحية العربية حط نبض في العربية و لف ركب هو و بدأ يسوق العربية...

-في مكان تاني...
في الصعيد.
جلال: ها يا عمر اهم حاجة متكونش مضايق.
عمر: ده مش بنية(بنت) علشان اربطها جمبي يا جلال.
عمر: هو حر في حياته.
جلال: تسلم يا عمر.
عمر و جلال كانوا بيتكلموا دخل بلال و قعد قدامهم.
عمر: خير يا خوي(اخويا).
بلال: ايه مفيش حاجة.
عمر: مش باين اكدي(كدة).
جلال: باين علي وشك ان في حاجة.
بلال: مسعد الكلب.
عمر: خير عمل ايه؟!
بلال: بعت ورقة طلاق زهرة عندي في المكتب.

جلال(بصدمة): الحقير ازاي يعمل كدة؟!
بلال(بغضب): و الله لما اشوفه لاكون جاتله(قاتله).
عمر: اهدي و فكر بعجل(بعقل) يا بلال. و اكيد هنجيب حج(حق)زهرة بتنا(بنتنا).
بلال قام و نادي علي ورد و طلع علي اوضته.
ورد: نعم يا حاج.
بلال(بغضب): مسعد الكلب طلج(طلق) زهرة.
ورد(بصوت عالي): يا لهووووووووي!
زهرة(بخضة): في ايه يا اما(امي)!
ورد(بحرقة): الكلب و الحقير.
بلال: اكتمي يا ورد(اخرسي يا ورد).
زهرة: في ايه يا ابوي(بابا)؟!

ورد: الخسيس الوطي طلجك(طلقك).
زهرة بصتلهم بصدمة و حست بخنقة شديدة فوقعت في الارض.
ورد(بخضة): بتي(بنتي).
يوسف كان معدي و شاف زهرة جري عليها و شالها بسرعة و دخل اوضتها حطها علي السرير.
بلال(بصوت عالي): جيبوا الحكيمة(الدكتورة).
تحت.
هدي: هو في ايه؟!
جلال(بحزن): مسعد طلق زهرة يا امي.
هدي(بصدمة): يا نهار اسود! ده نهاره اسود و منيل.
علا: ازاي يعني؟!
عمر: بعت ورجة طلاجها ل بلال(بعت ورقة طلاقها ل بلال).

سمعوا صوت بلال العالي.
عمر: ادهم يا ادهم.
ادهم: بتنادي يا بابا؟!
عمر: روح بسرعة نادم علي الحكيمة(روح بسرعة نادي علي الدكتورة).
ادهم: تمام.
ادهم جري و جاب دكتورة من المستشفي و رجع بيها.
الدكتورة: مين المريض؟!
هدى: فوج يا بتي(فوق يا بنتي).
الدكتورة طلعت مع ادهم و دخلت لاوضة زهرة بدأت تفحصها.
الدكتورة: تعرضت ل ضغط نفسي لازم مراعاة.
الدكتورة: كتبت اهو دواء تاخده لو معرفتش تنام بليل.
الدكتورة: عن اذنكم.

ادهم: اتفضلي يا دكتورة معايا.
ادهم وصل الدكتورة و حاسبها و رجع تاني.
ادهم: هو حصل ايه؟!
علا: مسعد طلج بت عمك(طلق بنت عمك).
ادهم: و الله ريح مكنتش بطيقه.
شربات: ادهم اسكت.
عادل كان في مشوار و جه.
عادل: ايه مالكم؟!
هدي: مسعد طلج(طلق) زهرة...
عادل(بغضب): مجنون ده!
شربات: اهدي يا عمي علشان صحتك.
عادل(بغضب): عمر جلال.
عمر و جلال: نعم يا ابوي/بابا.
عادل(بغضب): تقلبوا الارض عليه فاهمين؟!
عمر: حاضر يا ابوي(بابا).

عادل: و زهرة فين؟!
علا: في اوضتها.
عادل سابهم و طلع لاوضة زهرة.
عادل: اطلعوا بره.
بلال و رد و يوسف خرجوا بره. عادل قعد مع زهرة اللي مبتتكلمش.
عادل: اني اسف(انا اسف).
عادل: انا مودتكيش للي يجدرك زين(يقدرك كويس).
عادل: ضيعت شبابك في جوازك من حقير زيه.
عادل: بس و ربي با زهرة ليكون مرمي تحت رجليكي راكع بيتمني سماحك...
عادل: و لا تستاهلي تعملي كل ده علشان واحد زي الكلب ده.

زهرة كانت بتعيط بصمت و بحرقة. عادل خدها في حضنه.
زهرة(بعياط): عايزة حجي(حقي) يا جدي.
عادل: هجيبهولك و ده وعد مني.
زهرة قعدت تعيط كتير في حضن عادل لغاية ما نامت. عادل حطها علي السرير و قام نزل راح لاوضته...
ادم: احم عمي.
جلال: ايه يا حبيبي؟!
ادم: انا موافق.
جلال: طيب يا حبيبي تسلم. شوف عايز تسافر من امتي؟!
ادم: اقرب وقت.
جلال: طيب يا حبيبي هكلم كريس اللي ماسك الشركة.

ادم: تمام يا عمي، عن اذنك هجهز نفسي و ابقي اكلم بابا و جدي.

-في مكان تاني...
عند ملك.
ملك: بصي اكدي يا اما(بصي كدة يا امي).
ام مالك: تسلم ايدك يا حبيبتي.
ام مالك: اتعملي يا بت.
نورا: بتعلم اهو مش عاجبك؟!
ام مالك: بتردي عليا يا بت.
نورا: انا اقدر. ما تتكلمي يا ملك.
ملك(بضحكة خفيفة): عندها حج(حق).
نورا: بقي كدة. طيب يا ست ملك.
نورا: مش هلعب معاكي تاني.
ملك: و الله؟!
نورا: ايوه.
ملك: رخمة.
ام مالك: كملوا لف ورق العنب زمان مالك و الحاج جايين هقوم اشوف الشوربة.

ام مالك قامت و نورا و ملك كملوا...
نورا: رخمة اوي انتي.
ملك: و الله انا برضو اللي رخمة؟!
نورا: قصدك اني انا اللي رخمة.
ملك: كل واحد ادري بقي.
نورا(بعصبية): علفكرة انتي قليلة الادب.
مالك(بحدة): نورا.
مالك قرب من نورا و ملك و وقف ما بينهم.
مالك(بعصبية): ممكن افهم ايه اللي بيحصل؟!
ملك: يا مالك.
نورا: دي قلت ادبها عليا.
ملك: ده كان هزار و انتي اللي قلبتيه جد.
ام مالك: خير يا بنات بتتخانقوا ليه؟!
ملك: عن اذنكوا...

ملك سابتهم و مشيت طلعت لاوضتها طلعت هدوم ل مالك و قعدت علي الكنبة...
مالك: حصل ايه يا نورا؟!
نورا: محصلش يا مالك.
مالك سابها و طلع ل ملك...
مالك: حصل ايه يا ملك؟!
ملك: مفيش حاجة.
مالك: ملك متعصبنيش بقي قولي في ايه انا جاي تعبان.
ملك: الف سلامة عليك الحمام جاهز و الهدوم جاهزة.
مالك: ملك.
ملك: نعم.
مالك قام قف و حاوط وش ملك بايده.
مالك: حصل ايه يا حبيبتي؟!
ملك حكت اللي حصل ل مالك.
مالك: انتوا عيال تافهة.

مالك ساب ملك و دخل خد دوش و خرج غير هدومه.
مالك: قومي.
ملك: نعم بقي.
مالك: تعالي معايا.
مالك و ملك نزلوا و مالك نادي علي نورا.
مالك: كل واحدة تقول اسفة للتانية و خلص الموضوع.
نورا: يا مالك.
مالك: بس يا تافهة منك ليها.
مالك: و كمان انتوا ملكوش غير بعض و ملك سابت عائلتها و اختها و جت هنا و اعتبرتك انتي اختها. مش عايز مشاكل تاني.
مالك: فاهمين؟!
ملك و نورا: فاهمين.
مالك: يلا جعان بقي انجزي يا ملك...
ملك: حاضر.

مالك و نورا و مامت مالك حضروا الاكل و حطوه علي السفرة و الكل بدأ يأكل.
مالك: تسلم ايديكوا.
عبدالخالق: فعلا الاكل طعمه حلو اوي.
عبدالخالق: جهز نفسك يا مالك ورانا مشوار كمان شوية.
مالك: حاضر يا بابا.
عبدالخالق و مامت مالك قاموا دخلوا اوضتهم.
مالك: اطلعي يا ملك جهزي هدوم شيك كدة.
ملك: ليه رايح تتجوز؟!
مالك(بضحك): اه.
ملك: بتتكلم جد يا مالك؟!
مالك(بضحك): يا هبلة هتجوز مين بس. يلا بت قدامي.
ملك: رخم.

مالك(بغمزة): بس متنكريش اني رخم بحلاوة.
ملك: يا رزل.
مالك: احلي رزل في حياتك...
عدي باقي اليوم بدون احداث تُذكر...

-في الصباح الباكر...
عند نبض.
نبض كانت نايمة في اوضة علي سرير و نايمة بعمق.
نبض بدأت تفتح عينيها ببطء و هي حاسة بوجع في رأسها و حطت ايديها علي رأسها.
نبض كانت مستغربة من المكان اللي هي فيه و قامت مفزوعة.
نبض: افتكري يا نبض ايه اللي حصل.
نبض: كنت مع رعد و بعدين؟!
نبض لقت الباب بيتفتح.
فاطمة: صحيتي؟!
نبض(باستغراب): فاطمة!
فاطمة راحت علي نبض و حضنتها.
نبض: هو انا فين؟!
فاطمة: في بيتي يا روحي...

نبض: هو ايه اللي حصل امبارح؟!
فاطمة: رعد جابك هنا.
نبض: ازاي؟!
Flash back.
نبض وقعت بين ايدين رعد,رعد شال نبض بين ايديه و مشي ناحية العربية حط نبض في العربية و لف ركب هو و بدأ يسوق العربية...
رعد بعد فترة كان بيفكر يوديها فين لغاية ما قرر يوديها عند مهند.
طلع تليفونه و اتصل بمهند. الخط اتفتح.
رعد: انت فين؟!
مهند: في البيت خير؟!
رعد: احم طيب انا جايلك.
مهند: ليه في حاجة؟!
رعد: لما اجيلك.
مهند: طيب.
عند مهند.

فاطمة: عايز ايه الباشا؟!
مهند: هيجيلي.
فاطمة: ليه؟!
مهند: لسة هعرف.
مهند: و كمان انتي متعرفيش رعد و ايه اللي جواه فاسكتي خالص بقي.
فاطمة: طيب.
عند رعد.
رعد وصل ل بيت مهند و نزل شال نبض بين ايديه و طلع ل شقة مهند.
رعد(بصوت عالي): مهند.
مهند قام و فتح الباب لقي رعد شايل نبض.
مهند: ادخل ادخل.
رعد دخل و هو شايل نبض و فاطمة جريت عليه.
فاطمة(بخضة): عملت فيها ايه؟!
رعد: احم ممكن اخليها عندكوا؟!
مهند: طبعا.

فاطمة: طبعا عندنا هتبقي في امان، طول ما هي بعيدة عنك في امان.
مهند: خلاص بقي يا فاطمة.
مهند: ادخل يا رعد.
رعد: اي اوضة؟!
مهند: تعالي هنا.
رعد دخل و هو شايل نبض و دخل اوضة الاطفال و نيم نبض علي السرير.
رعد: عايز اطهر ليها جروحها، هاتلي شاش و قطن و مطهر...
مهند: طيب.
مهند راح جاب علبة الاسعافات الاولية و وداها ل رعد.
مهند(بهمس): يلا يا فاطمة.
فاطمة: لا مش هسيبه معاها...

رعد(بانفعال): علفكرة هي مراتي و كمان بنت عمي و مش هأذيها.
فاطمة: واضح اوي بعد اللي انت عملته فيها لما حبتك. و كمان دلوقتي جاي بيها و هي غرقانة في دمها كدة.
مهند(بعصبية): يا فاطمة احنا مالنا دول اتنين و متجوزين، يلا قدامي...
مهند شد فاطمة معاه و خرجوا بره.
مهند(بعصبية): فاطمة لو استمريتي علي كدة حقيقي هزعل منك وانتي عارفة زعلي وحش...
فاطمة(بدموع): خايفة عليها يا مهند.

مهند: و هو بيحبها و خايف عليها اكتر مني و منك.
فاطمة: هو ده بيعرف يحب.
مهند: ايوه شوفتي ازاي.
مهند: جيبي هدوم ليها بقي من عندك...
فاطمة: طيب بس يا رب يجوا علي قدها.
مهند: نقي الاطقم الضيقة عليكي لانها ارفع منك...
فاطمة: يا حيوان!
مهند: بحبك...
فاطمة: و انا كمان.
فاطمة راحت جابت هدوم ل نبض و راحت ل رعد.
عند رعد.
الباب خبط.
رعد: ادخل.
مهند: اتفضل يا رعد هدوم ل نبض...
رعد: شكرا يا مهند.

مهند ساب الهدوم و خرج قعد مع فاطمة بره.
رعد ملس علي وش نبض بايده و بدأ يطهر ليها جروحها ببطء و ضمد ليها جروحها و بدأ يغير ليها هدومها...
نبض لبست بيجامة عبارة عن بنطلون اسود طويل و تي شيرت بكم باللون الابيض و عليه رسمة الباندا.
رعد قرب من نبض و باس رأسها.
رعد: هتخلصي من كل ده قريب قريب اوي يا نبض.
رعد فضل قاعد جمب نبض فترة و بعدها قام وقف خد حاجته حطهم في جيبه.
رعد قرب من نبض (ولخيالكوا).

رعد خرج بره الاوضة بعد ما بص علي نبض بصة اخيرة و راح ل مهند.
رعد: شكرا ليك يا مهند انك هتخليها عندك.
مهند: و لا يهمك، مقالتش مين اللي خطفها؟!
رعد: لا. ملحقناش نتكلم اغمي عليها.
مهند: طيب ان شاء الله خير.
رعد: شكرا و شكرا ليكي يا مدام فاطمة.
رعد: عن اذنكم...
مهند: ما تخليك.
رعد: لا يلا عن اذنكوا باي.
رعد: تعالي بكرة بدري المبني.
رعد سابهم و نزل ركب عربيته و رجع للشقة بتاعته في البرج.

رعد(بزهق): هتفضلي تنطيلي يا نحور.
نحور: ايه يا حبيبي اللي اخرك كدة؟!
رعد(بسخرية): حبيبك! طيب.
نحور: رعد.
رعد(بزهق): نعم!
نحور: هتحدد ميعاد الفرح مع بابي امتي؟!
رعد: نحور افهمي بقي انا مش عايزك. افتكرت لما تسافري هتنسيني لكن انتي لا لازقة.
رعد: ا.
نحور: هششششش انت بتقول كدة من ورا قلبك انا بحبك و انت بتحبني.
نحور قربت من رعد و حطت ايديها علي صدره.
نحور: بحبك يا رعد.
نحور حضنت رعد جامد و باست رقبته.

رعد: ابعدي يا نحور مش بحبك افهمي مش بحبك.
رعد: اطلعي بره بقي، اطلعي بره حياتي.
نحور حاوطت رقبة رعد بايديها و قربت منه.
نحور(برفعة حاجب): انا حاسة بحاجة مش عاجبني.
نحور: و لو احساسي طلع صح. الموت هيبقي اهون يا رعد.
نحور: بس انت هتأكدلي ان احساسي مش صح. صح يا حبيبي؟!
رعد: قصدك ايه يا نحور؟!
نحور: بنت عمك يا حبيبي.
رعد: مين بالظبط؟!

نحور: اللي شاغلاك يا حبيبي، اللي شاغلة عقلك، ومكانها في قلبك صح و لا كلامي غلط.
رعد(ببرود): مش بحب حد يا نحور انا اتخلقت و انا مش بحب حد. انا عمري ما حبيت و لا هحب.
نحور: عايزة اصدقك يا بيبي بحاول و الله.
نحور: و خليك دايما واثق انك ليا انا و بس.
نحور: فاهم؟!
رعد: عايز انام يا نحور امشي.
رعد ساب نحور و طلع لاوضته و نام علي السرير و حضن مخدة نبض جامد و كانت عيونه علي الفلوس اللي هو سابها ل نبض.

رعد رمي الفلوس بغضب و غمض عيونه فتحهم علي ايد نحور.
نحور: عادي يا بيبي لو عندك نزوات انا زوجة لارچ خالص.
رعد: انتي مش مراتي يا نحور.
نحور: هبقي يا بيبي.
نحور: في اقرب وقت اسمي هيتربط باسمك.
نحور: هبقي مدام رعد السيوفي.
نحور: خدني في حضنك يا حبيبي.
رعد: نحور ابعدي عني ابعدي عني حقيقي زهقت منك.
نحور: انا حلوة و فيا كل الصفات اللي اي راجل يتمناها.
رعد: طب سيبيني انام يلا امشي.

رعد زق نحور و رجع نام تاني. نحور قربت منه وباسته علي خده.
نحور: تصبح علي خير يا بيبي.
نحور نزلت خدت شنطتها و خرجت ركبت عربيتها و رجعت بيتها...
رعد ضم نفسه و حضن مخدة نبض اوي...
Back.
نبض: آه رأسي وجعاني اوي.
فاطمة: معلش يا روحي الف سلامة.
نبض: شكرا يا فاطمة علي الليلة دي.
فاطمة: انتي هبلة يا بت. احنا اخوات.
فاطمة: انا كل ما اشوف رعد ده اوديله كلمتين كدة بيخلوه ساكت.

نبض(بابتسامة باهتة): انا و رعد انفصلنا مفيش داعي تفضلي تذكري موضوعنا كتير.
زياد: كان شكلكوا حلو امبارح يا طنط.
نبض: انا و مين يا حبيبي؟!
زياد: انتي و عمو رعد.
نبض(بابتسامة): ايه اللي مصحيك بدري كدة؟!
زياد: ميعادي المعتاد...
نبض: يا واد يا نشيط.
زياد: انتي مكنتيش صاحية ف محستيش.
نبض(بعدم فهم): محستش بايه؟!
زياد: لما عمو رعد باسك.
فاطمة(بحدة): يا قليل الادب قدامي علي الحمام، معلش يا نبض.
نبض(بخجل): لا عادي.

نبض(باحراج): احم ممكن استخدم الحمام؟!
فاطمة: اكيد يا حبيبتي.
نبض و فاطمة و زياد خرجوا من الاوضة.
فاطمة: اهو يا حبيبتي.
نبض: تمام شكرا.
نبص دخلت الحمام و قفلت الباب وراها و كانت خجلانة من كلام زياد...
نبض غسلت وشها كذا مرة و رجعت شعرها ل ورا.

نبض: علفكرة ضحكتك وحشة.
الشاب: عيونك وحشة.
نبض: هه ده انا مدوبة شباب العالم بعيوني.
الشاب: و انا مدوبتش ليه؟!
نبض: عيل رخم.

نبض: فوقي يا نبض فوقي.
نبض غسلت وشها تاني و خرجت...
فاطمة: خدي يا حبيبتي اهي فوطة.
نبض: تسلمي يا فاطمة معلش تعبتك معايا.
فاطمة: متقوليش كدة.
فاطمة: يلا تعالي كلي.
نبض: شكرا.
نبض راحت للسفرة مع فاطمة و قعدت.
مهند: اخبارك؟!
نبض: الحمدلله و انت؟!
مهند: انا الحمدلله.
نبض: تمام.
و بدأوا يأكلوا كلهم و يتكلموا بسيط.
مهند: عن اذنكوا ورايا شغل، البيت بيتك يا نبض.
نبض: شكرا.
فاطمة: الهدوم جت مقاسك الحمدلله.

نبض: بجد شكرا ليكوا مش عارفة اقولكوا ايه.
فاطمة: يا هبلة متقوليش حاجة.
نبض: ممكن هدوم البسها علشان امشي.
فاطمة: تمشي تروحي فين؟!
نبض: الشغل بقي.
فاطمة: لا اهدي بقي. مفيش شغل.
نبض: بلاش يا فاطمة يلا بقي.
فاطمة: بس غلط عليكي.
نبض: لا متخافيش انا كويسة.
فاطمة: ربنا يهديكي يا بنتي.
فاطمة: روح اتفرج علي التلفزيون يا زياد.
زياد: حاضر يا ماما.
فاطمة خدت نبض و دخلت اوضتها.
فاطمة: شوفي هتلبسي ايه؟!
نبض: اي حاجة و خلاص.

فاطمة: بصي هجبلك من اللي كنت بلبسهم قبل ما اتحجب.
نبض: تمام.
فاطمة: في دول.
نبض: واو بحب اللون ده اوي...
فاطمة: تمام يا روحي.
نبض خدت الفستان و راحت تغير هدومها.
نبض لبست فستان باللون الجملي بكم واسع و قصير لغاية بعد الركبة بشوية. و مقفول من قدام و من الضهر برقبة طويلة. و لبست بوط مقفول اسود طويل. سيبت شعرها علي ورا بس. حطت روچ احمر غامق خفيف و كحل حدد عينيها.
فاطمة: قمر يا روحي.
نبض: شكرا يا قمر.

نبض: همشي انا علشان الحق الشغل.
فاطمة: ما تخليكي معانا شوية.
نبض: مرة تانية في ظروف احسن من دي.
فاطمة: عايزة الصراحة.
زياد: مع انك متعورة يا طنط فانتي قمر زي الممثلين التركيين اللي انا و ماما بنحبهم.
نبض(بابتسامة): يا حبيبي.
نبض: يلا عن اذنكم باي.
نبض نزلت ل تحت و وقفت تاكسي و ركبته.
نبض: اطلع علي مستشفي().
بعد فترة.
السواق وصل للمستشفي و نبض حاسبته و نزلت دخلت جنينة المستشفي...

كان في واحد لابس كاب و مخبي نص وشه.
الشخص ده: اسمعي كلامي.
نبض(برفعة حاجب): و انت مين؟!
الشخص: خدي ردي بسرعة.
نبض بصت حواليها و بصت للشخص ده و بعدها مسكت التليفون.
نبض: الو.
رعد: نبض اسمعي كلامي اركبي العربية السوداء اللي هتجيلك دلوقتي و متعمليش اي تصرف غريب.
نبض: رعد!
رعد: ايوه رعد يا نبض يلا بسرعة اركبي العربية.

-نبض بصت وراها لقت عربية سوداء و بصت للتليفون و للشخص اللي قدامها و بعدها راحت ركبت العربية...
العربية بدأت تمشي في اماكن غريبة و نبض خايفة بس كل ما تفتكر صوت رعد و انه هو اللي قالها تطمن شوية...
نبض: هو انا هشوف رعد امتي؟!
شخص(بضحك): في الاخرة.
نبض(بخوف): قصدك ايه؟!
شخص2: خلاص يا ابني متخوفهاش.
شخص2: هنوصل كمان شوية.
نبض(لنفسها): انا مش مطمنة ليكون ده كمين!

نبض(لنفسها): ازاي هيقلدوا صوت رعد؟! يا رب ساعدني.
نبض(لنفسها): طب اعمل ايه انا مش مطمنة.
و فجأة حصل ضرب نار علي ازاز العربية...
نبض(بصريخ): عاااااااااااااااااااااا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة