قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

فجأة حصل ضرب نار علي ازاز العربية...
نبض(بصريخ): عاااااااااااااااااااااا.
السواق اضطر يوقف العربية بسرعة كان في موتسيكلات وراهم كتير و في شخص اتقدم بالموتسيكل بتاعه قدام العربية و نزل بسلاحه و فتح باب السواق.
شاب: انزل.
السواق(بخوف): اسف يا باشا بس اوامره محدش يقدر يعترض عليها.
شاب: مش قولتلك سيبوها و لا هو قلة سمع كلام.

الشاب ده ضرب رصاصة علي رجل السواق و فتح باب عربية نبض لقي الراجل التاني موطي رأسه في الارض و نبض باصة باستغراب.
شاب: حسابنا بعدين...
شاب: انزلي.
نبض نزلت ببطء و خوف و بصت للشاب ده و حاولت تجري بس هو مسكها بسرعة.
شاب: متبقيش غبية و تعالي.
نبض(بصوت عالي): هو انتوا مين بقي؟! انا زهقت.
شاب: تعالي معايا و متخافيش.
شاب شاور للي معاه يمشوا و راح للموتسكل بتاعه ركب عليه و شاور ل نبض.

نبض مشيت ببطء ناحيته و ركبت وراه علي الموتسكل.
نبض: انت مين؟!
شاب: محسوبك فتحي...
نبض: بعيونك الخضراء دي و تقولي محسوبك فتحي!
شاب(بضحك): اكل العيش يا ابلة.
نبض(باستغراب): ايوه برضو عايز مني ايه و لا بيحصل ايه و لا خطفتني ليه و سبتني ازاي و لا حصل ايه.
نبض(بدموع): انا تايهة اوي.
فتحي: متخافيش.
بعد فترة نبض لقت فتحي وقف قدام مبني المخابرات و كان رعد و عز واقفين في الجنينة، رعد لاحظ نبض.
فتحي: انزلي.

نبض نزلت و بصت لفتحي و عيونها فتحت عينيها علي اخرهم لما لقته رفع القناع شوية و باسها علي خدها.
فتحي: انا في ضهرك.
فتحي ساق موتسكله بسرعة. و كان رعد جري وراه علشان يلحقه بس معرفش.
رعد(بغضب): مين ده يا نبض؟! و ايه اللي خرجك من بيت مهند.
رعد قرب من نبض و هزها بعنف.
رعد(بغضب): انطقي.
نبض(بخفوت): حاسة اني هقع.
رعد وطي و شال نبض و دخل بيها للمبني تحت انظار الكل. رعد دخل بيها اوضة مكتبه.
رعد: احكي حصل ايه؟!

نبض: خرجت من عند بيت مهند ركبت تاكسي و لما وصلت للمستشفي جه واحد لابس كاب مقدرتش اشوف وشه كله و وداني تليفون سمعت صوتك و انت بتقولي هتجيلك عربية هتأخدك اسمعي كلامي و امشي. ركبت العربية و بعدها بفترة لقيت ضرب نار و جه الشاب اللي انت شوفته و انقذني و رجعني لهنا.
عز: احم مدام نبض طب و حضرتك ركبتي معاه ليه ما ممكن كان فعلا رعد هو اللي باعت العربية دي؟!
نبض: مش عارفة بس حسيت بالامان للحظة.

رعد(بغضب): نعم يا اختي! حسيتي بالامان؟! و ده من ايه ده؟!
نبض(برفعة حاجب): و الله؟! ما هو بسببك كنت هموت كذا مرة.
نبض: حتى ان المرة دي كنت هموت برضو بسببك.
رعد: انتي متأكدة انه صوتي؟!
نبض: ايوه.
رعد: ايه اللي خلاكي متأكدة؟!
نبض: علشان انا عارفة صوتك كويس.
نبض: احم اقصد لانه شبه صوت الحمير فعلشان كدة اتأكدت انه انت...
عز مقدرش يمسك ضحكه و قعد يضحك بسبب جملة نبض.
رعد(بغضب مكتوم): عجباك؟! بره.

عز(بضحك): اسف يا كبير.
عز ساب رعد و نبض و خرج و هو بيتمالك نفسه.
رعد(بغضب مكتوم): و هو يبوسك بتاع ايه؟!
نبض: معرفش انا كمان اتفأجت.
رعد(بغضب مكتوم): تعرفيه؟!
نبض: ايوه هو نفسه اللي خاطفني اول امبارح.
رعد سكت شوية بيفكر في اللي حصل و نبض كانت قاعدة هي كمان بتفكر.
رعد: طيب من هنا و رايح هيبقي وراكي حراسة محدش هيحس بيها حتى انتي مش هتحسي بيها.
نبض: لا مبحبش جو الحراسات دي، طلقني و ارجع بلدي احسن.

رعد(بحدة): و لما ترجعي بلدك مين اللي هيحميكي هناك؟! اعقلي يا نبض.
نبض: لا طلقني و هرجع بلدي و هيبقي عندي حراسة خاصة ملكش دعوة انت.
رعد: كدة كدة هنتطلق اصبري لغاية ما اخلص من اللي عايزينك دول.
نبض: هنتطلق!
رعد: ايوه هنتطلق ده طلبك و كمان طلبي. و كمان انا مش فاضي ورايا حبيبتي و خطيبتي.
نبض: طيب يا ريت اجراءات الطلاق متأخدش وقت كبير و لا نطول في الموضوع ده.

نبض: علشان انا و طارق هنتجوز بعد ما نتطلق و بعد ما فترة العدة تخلص.
نبض: عن اذنك.
نبض(بسخرية): يا رعد بيه.
نبض سابت رعد و مشيت و رعد قعد علي كرسي مكتبه بتعب.
الباب خبط.
رعد: ادخل.
عز: زي ما انت امرت.
رعد: تمام امشي انت دلوقتي.

-في مكان تاني...
في الصعيد...
هدي: خلي بالك من نفسك يا ادم.
ادم: حاضر يا ست الكل. فترة و راجع يا روحي متقلقيش.
ادم وطي باس ايد هدي و راح حضن عمر و عادل.
جلال: مش عارف اقولك ايه يا ادم.
ادم: لا عادي يا عمي.
ادم(بغمزة و همس): و كمان بيقولوا بنات تركيا مزز.
جلال(بهمس): يا واطي.
ادهم: ما تاخدني معاك.
ادم: اقعد ياض في حتة ناشفة انا ما هصدق اخلص منك.
ادهم: طيب طيب كلها كام سنة يا عم و اسافر.

ادم: طيب بقي لما يعدوا الكام السنة دول.
ادم: باي يا مرات عمي.
علا: خلي بالك من نفسك زين(كويس)يا ادم.
ادم: حاضر.
شربات: و انت راجع اشتري ليا حاجة.
ادم: اتجوزتك و نسيتك يا مرات عمي.
شربات: تصدج(تصدق) انك جليل الرباية(قليل الادب)...
ادم: هتوحشني يا يوسف.
ادم و يوسف حضنوا بعض و يوسف ابتسم ليه.
ادم: طيب باي يا جدي باي يا جماعة ابقوا سلمولي علي رعد و نبض.
ادم خرج و ركب عربيته و راح للمطار ركب طيارة خاصة...

بعد فترة كبيرة الطيارة وصلت ل تركيا علي سطح المستشفي...
ادم نزل بكل وقار من الطيارة و حط ايده في جيبه.
بنت(بالتركية,همس): انا قولت الجمال الشرقي مفيش زيه اتنين، الصبر يا رب.
ادم: اتمني يكون في حد هنا بيتكلم عربي.
ميران(ببرود): للاسف انا.
ادم(برفعة حاجب): و مالك بتقوليها من تحت الضرس ليه؟!
ميران(ببرود): لانه للاسف هتخلي عن وظيفتي لفترة من الزمن و اكون مرفقاك لفترة لغاية ما تتعود علي المكان...

ادم(ببرود): قدمي استقالتك.
ميران(ببرود): ملكش الحق انك تخليني اقدم استقالتي و انجز تعالي ورايا علشان مش فاضيالك.
ميران كانت هتمشي قدام ادم بس ادم حط ايده علي كتفها، ميران بصت لايده و ليه بتحذير ادم رفع ايده ببرود.
ادم(ببرود): الرجال اولا.
ادم مشي قدام ميران و ميران وراه بغيظ.
ميران: ابقي وريني هتمشي ازاي بقي.
ادم(ببرود): في مليون شخص غيرك.
ميران: طيب وريني يا عم الفيلسوف.

ادم(ببرود): متتحدنيش انا كرهت كل بنات تركيا بسببك.
ميران: اه طبعا ما جنابك كنت جاي علشان خاطر بنات تركيا مش علشان خاطر شغل. ما انتوا عيونكوا زايغة دايما...
ادم لف ضهره و قرب من ميران و مال بوشه عليها.
ادم(ببرود): اتعلمي عربي كويس و تعالي كلميني بدل العربي المكسر بتاعك.
ادم(ببرود): ماشي يا حلوة.
ادم كمل مشي و ركب الاسانسير ميران ركبت معاه و هي بتبصله بغضب و ادم ضغط علي الدور الاخير.

- ميران كانت بتتعلم عربي من مامت نبض و كانت بتتكلم عربي مع مامت نبض كتير,فبتعرف تتكلم عربي لكن مكنتش بتفضل انها تتكلم عربي. بس جلال اتصل بيها و طلبها هي اللي تساعد ادم في اول فترة بس. ميران اضطرت توافق علشان خاطر هي بتحب جلال.
ميران(ببرود): هتروح البيت و لا الشركة؟!
ادم: اروح المكان اللي هيخليني ارفضك منه.
ميران زقت ادم علي الحيطة بغضب.

ميران(بغضب): بص بقي انا مش خدامة عندك تأمر و تتحكم فيا انا هنا دكتورة و دكتورة محترمة و ابقي صاحبة نبض و اعتبر بنت تانية ل جلال بيه، ف اياك تضايقني و انت هنا متقدرش تطردني.
ادم مسك دراع ميران و تناه ورا ضهرها و قربها منه.
ادم(ببرود): قولتلك تحترمي نفسك في الكلام معايا. و كمان انا مش عايز اكلم واحدة العربي بتاعها مكسر زيك...
ادم(بخبث): بس ممكن اشوفلك وظيفة تانية حلوة برضو.

ادم قرب من ميران بس باب الاسانسير اتفتح.
محمد(بالتركية): ميران!
ميران(بخضة): محمد.
ميران(بالتركية): هو احم يعني ده مستر ادم من طرف جلال بيه.
فتون(بالتركية): جاي يعمل ايه؟!
ميران(بالتركية): هيمسك الشركات مكان جلال بيه فترة، ده يبقي ابن اخو مستر جلال.
محمد(بالتركية): اطلعي من عندك.
ميران(بالتركية): تمام.
ميران: امشي قدامي.
ميران مسكت ادم و خرجت من الاسانسير و سابت فتون و محمد.

ميران(بغضب): عجبك كدة اهو محمد شك فيا.
ادم(بخبث): بتحبيه؟!
ميران: الله يلعنك مكانك.
ادم(بخبث و ضحك): هروح جهنم بيكي يا روحي.
ميران(بغضب): مش عارفة انت ازاي ابن اخو مستر جلال و ازاي ابن عم نبض.
ميران(بغضب): قدامي قدامي.
ميران(بالتركية): زافر جيب العربية.
ميران: و انت حاول تتعلم تركي مش هخلي بلد كاملة تتكلم عربي يعني علشان تفهم حاجة.

ادم: تعرفي يا اسمك ايه انتي. انا مش هطردك عجبني موضوع اني امرمطك معايا و اشلك.
ادم قرب من ميران و شال شعرها من علي وشها.
ادم: دخلتي دماغي.
العربية جت و ميران ركبت هي و ادم في الكرسي اللي ورا.
ميران(بالتركية): زافر اطلع علي قصر جلال بيه.
زافر(بالتركية): حاضر.
بعد فترة وصلوا لقصر جلال و ميران و ادم نزلوا.
ثريا: اهلا يا ابني نورت.
ادم: تسلمي يا مدام ثريا.
ثريا: ازيك يا ميران؟!
ميران: بخير يا ثريا.

ثريا: اتفضلوا اتفضلوا.
ميران و ادم دخلوا و ميران قلعت الجاكت بتاعها و قعدت علي الكنبة.
ثريا: هات الجاكت عنك يا حبيبي.
ادم: تسلمي يا مدام ثريا.
ادم قلع الجاكت بتاعه و وداه ل ثريا و قعد حط رجل علي رجل.
ميران: ثريا كوباية ماية و النبي.
ثريا: طيب.
ثريا راحت جابت كوباية ماية ل ميران.
ثريا: اتفضلي.
ثريا: تحب تأكل و لا تطلع تريح و لا تعمل ايه بالظبط؟!
ادم: ممكن اشوف اوضتي بس؟!
ثريا: اه اكيد.
ثريا: اتفضل يا حبيبي.

ثريا و ادم طلعوا الدور التاني و ثريا ودت ادم اوضته...
ثريا: اهي يا حبيبي اوضتك...
ادم: تسلمي يا مدام ثريا شكرا تعبتك معايا.
ثريا: انت زي ابني.
ميران: ثريا هخش انام صحيني بكرة الساعة 5 الصبح.
ثريا: تمام.
ادم(برفعة حاجب): تعالي هنا...
ميران(باستغراب): نعم!
ادم(برفعة حاجب): هو ده بيت ابوكي؟!
ميران(ربعت ايديها): اه بيت ابويا عندك مانع...
ميران(بعصبية): ده ايه القرف ده.
ميران سابتهم و دخلت اوضتها و قفلت الباب.

ثريا: معلش يا حبيبي هي ميران كدة مش بتتعود علي اي حد بالساهل.
ادم: و هي عايشة هنا بصفتها ايه؟!
ثريا: قاعدة معايا و كمان تعتبر اخت نبض و كانوا و هما صغيرين بيباتوا مع بعض.
ادم: تمام يا مدام ثريا، عن اذنك هنام.
ادم دخل اوضته و غير هدومه و نام علطول.

-في مكان تاني...
في بيت مالك.
ام مالك: حمدلله بالسلامة يا حبيبي.
مالك: الله يسلمك يا حبيبتي...
مالك: فين ملك؟!
ام مالك: فوق يا حبيبي.
مالك: طيب هطلع ليها انا بقي.
عبدالخالق: مالك تعالي عايزك.
مالك: طب هطلع اغير هدومي يا حاج.
عبدالخالق: لا تعالي.
مالك: طيب. اتفضل.
عبدالخالق: المصنع اللي في القاهرة يا مالك هتستلمه من اخوك فاتح و انت اللي هتبدأ فيه مسيرتك.
مالك: تسلم يا حاج.

عبدالخالق: بس يا مالك اياك تنسي ابوك و امك.
مالك: ده انا انسي نفسي يا حاج و منسكوش.
عبدالخالق: اوعي تغرك الدنيا يا ابني.
مالك: حاضر يا بابا.
عبدالخالق: ربنا يعينك يا رب.
مالك: تسلم يا حاج عن اذنك.
مالك خرج و قابل نورا حاوطها بايده.
مالك: الجميل بيعمل ايه؟!
نورا: راحة اغسل المواعين.
مالك: اجي اساعدك؟!
نورا: يا ريت يا اخويا.
مالك: امشي يا بت من هنا.
مالك: انا طالع لمراتي.
نورا: كلت الجو هي.

مالك: و متأكلهوش ليه؟!
نورا: طيب يا خفيف.
مالك: يلا باي.
مالك طلع لاوضته بس لقاه مقفول. مالك خبط علي الباب...
مالك: ملك سمعاني؟! ملك.
الباب اتفتح و ملك طلعت رأسها بس.
ملك(باحراج): عد من واحد لعشرة و ادخل.
مالك: طيب.
ملك بعدت عن الباب و مالك عدي من واحد لعشرة و دخل.
مالك: في جمال كدة؟!
ملك كانت لابسة عباية شيك جدا و كانت حاطة ميكب خفيف و قاعدة مكسوفة.

ملك(باحراج): عارفة اني حرمتك من حجوجك(حقوقك) جبل اكدي(قبل كدة). بس.
مالك: مفيش بس عندك.
مالك قرب من ملك و قعد قدامها مسك ايديها...
مالك: اهم حاجة عندي انك تبقي راضية و مش مجبورة خالص.
ملك: خالص.
مالك: يا قمري انتي.
مالك باس ايد ملك و باس رأسها.
مالك: بحبك.
ملك: و انا كومان(كمان).
مالك(بتريقة): و انا كومان(كمان).
ملك: يا رخم.
مالك قرب من ملك و (لخيالكوا)و...

-في مكان تاني...
في الصعيد، في القصر.
هدي: يا ابني بقي خيلتني.
ادهم: ما انا الوحيد اللي بعمل جو هنا.
هدي: جبتلي صداع يا ابني اهدي.
ادهم: ما انا حاسس بملل عايز اسافر ل نبض.
ادهم: نبض بتفهم تفاهتي، هروح اقول لجدو.
ادهم كان ماشي خبط في يوسف.
ادهم: اسف يا يوسف.
يوسف شاور ليه بمعني عادي.
ادهم: بقولك ايه ما تيجي نغير جو؟!
يوسف شاور ليه بمعني فين؟!
ادهم: هروح لنبض و رعد.
يوسف شاور ليه بمعني موافق.

ادهم: هروح اقولهم و اجي خليك هنا.
ادهم دخل جري علي اوضة المكتب من غير ما يخبط.
عمر: جولتلك مية مرة تخبط جبل ما تدخل اكدي(قولتلك مية مرة تخبط قبل ما تدخل كدة).
ادهم: احم اسف يا بابا.
ادهم: ممكن طلب صغير؟!
عمر: لا.
ادهم: يا حاج ده انا ابنك يا حاج.
عادل: جول يا ادهم(قول يا ادهم).
ادهم: عايز اشوف رعد اخويا وحشني اوي...
عادل: طيب يا ادهم روح.
ادهم: طب ما اخد يوسف معايا.
عادل: طيب ماشي.

ادهم: ايه ده انت وافقت بالسهولة دي؟!
جلال: ادهم.
ادهم: نعم يا عمي.
جلال: ابقي طمني علي نبض و رعد قلقوني عليهم اوي.
عادل: انت ماتحددتش معاهم(انت متكلمتش معاهم؟! ).
جلال: لا قلقان علي نبض، و اتصلت ب رعد بيقول كله تمام.
عمر: طالما رعد قال كله تمام يبقي تمام.
جلال: ماشي يا ادهم...
ادهم: حاضر...
ادهم جري علي بره و قال ليوسف و كانوا الاتنين مبسوطين.
ادهم: يلا هطلع اغير هدومي يلا يلا.
ورد: يا مرارك الطافح يا ورد.

علا: يا خيتي اهدي و هما هيجيبوا حج بتك(يا اختي اهدي و هما هيجيبوا حق بنتك).
ورد: بس لا ده طلع ابن()...
هدي: عيب اكدي(كدة) يا ورد.
ورد: ده يستاهل اكتر من كدي(كدة)يا اما(امي).
ورد: ربنا يأخده مطرح(مكان) ما هو.
شربات: امين يا خيتي(اختي).
سوسن: اعمل ايه تاني يا اما(امي).
هدي: روحي شوفي الشوربة...
سوسن: حاضر.
علا: هجوم اساعدها(هقوم اساعدها).

-في مكان تاني...
عند نبض.
نبض: آه يا ميرفت آه.
ميرفت: مالك بس يا دكتورة؟!
نبض: وجع وجع في رأسي شاكوش في رأسي حفلة في رأسي شربت شاي معملش حاجة خدت برشام معملش حاجة، اعمل ايه يا ناس.
ميرفت: ما هو حضرتك مكنش ليه لزوم تيجي الشغل و انتي باين عليكي تعبانة و واخدة علقة محترمة كدة.
نبض: منك لله يا رعد و يوم ما شوفتك...
ميرفت: هو ضربك تاني؟!
نبض: لا.
نبض: ايه ده ايه الصوت ده؟!

نبض قامت بسرعة هي و ميرفت و خرجوا بره الاوضة...
ميرفت: ايه اللي بيحصل هنا يا بت يا سارة؟!
سارة: ياسر بيه بيتخانق.
نبض: ليه؟!
سارة: محدش يعرف.
ياسر(بغضب): غوروا امشوا في داهية تأخدكم. قول للي باعتك ملهوش حاجة عندي.
شخص(بحدة): متخلنيش اقل ادبي معاك.
ياسر(بغضب): جيب اخرك معايا. مش هبيع المستشفي دي بفلوسكوا يا كلاب.
شخص2(بحدة): احنا برضو اللي كلاب؟!
ياسر(بغضب): بره...
شخص3: مش قبل ما نسيبلك حاجة تفتكرنا بيها.

كان في شخص طلع مطوة من جيبه و لسة هيقرب علي ياسر نبض كعبلته في رجليها فوقع في الارض.
نبض: تؤتؤ مش عيب يا حبيبي تمسك سكينة كدة هي ماما معلمتكش ان اللعب بالسكاكين عيب و غلط ممكن تعور نفسك.
شخص3(بغضب): انتي مين؟!
نبض: انا هبقي قدرك الاسود لو مأخدتش شوية الشمامين اللي في ديلك دول و مشيت من هنا.
شخص2(بسخرية): علي اخر الزمن واحدة ست زيك توقفنا احنا.
الشخص ده قعد يزق نبض بايده نبض كانت بصاله ببرود تام.

نبض: هزعلك مني.
شخص2: انا خايف اوي.
نبض: يا عين امك.
نبض مسكت دراعه كسرته و ضربت رجليها برجله فوقع في الارض بيصرخ...
نبض: تحب تحصل زميلك؟!
طارق: احم خلاص يا نبض.
الشباب خدوا بعضهم و جريوا بره المستشفي.
نبض: دخلوه الاشعة.
نبض دخلت اوضتها تاني و الكل مصدوم.
لوسي(بصدمة): هي عملت ايه دي اتجننت؟!
طارق: لا انا اتعودت.
نبض دخلت خدت شنطتها و خرجت لقت ياسر باصص ليها.

نبض: عين حراسة ليك. الامن دول ناس غلابة مش هيقدروا يسدوا.
نبض خرجت من المستشفي و كانت بتبص في الارض رفعت عينيها لقت رعد ساند علي عربيته.
نبض كانت هتمشي و تتجاهله بس رعد وقف قدامها.
رعد: اعتقد شوفتيني و اعتقد كمان انك عارفة اني جاي ليكي. بتتجاهليني.
نبض(ببرود): طب كويس انك عارف اني بتجاهلك. ابعد علشان عايزة اروح.
رعد: هتروحي فين؟! بيت الباشا صاحبك و لا بيت مهند و لا الشارع؟!

نبض(بدموع و صوت عالي): انت اللي خلتني اسيب بيتك انت اللي كسرتني و انت اللي ذلتني و انت اللي خذلتني و انت.
نبض سكتت و خدت نفسها و بصت ل رعد.
نبض: ابعد ابعد عني.
نبض زقت رعد و كانت هتمشي بس رعد وقف قدامها و ربع ايده...
رعد: كملي.
نبض(بدموع): انت عايز ايه يا رعد دلوقتي؟!
رعد لا رد.
نبض(بدموع): اني اعيش في الشارع افضل بكتير من اني اعيش في بيت واحد زيك.

نبض زقت رعد و مشيت و بدأت تزود خطواتها و جريت لغاية ما وقف قدامها موتسكل.
فتحي: محسوبك فتحي اتفضلي اركبي.
نبض لفت و بصت ل رعد اللي بصلها بتحذير و بعدها ركبت ورا الشخص ده.
رعد لف و ركب عربيته بسرعة و طلع وراهم.
فتحي: عايزة تروحي فين؟!
نبض: اي مكان بعيد عنه.
فتحي ساق بسرعة كبيرة علي الموتسكل بتاعه لغاية ما وصل لمكان بعيد.
نبض: جبتني فين؟!
فتحي: مكان يريح الاعصاب.
نبض: مش هتشيل القناع ده؟!
فتحي: لا كدة مرتاح.

نبض: تصدق فعلا المكان حلو هنا.
فتحي: مش خايفة؟!
نبض(بتنهيدة): لا مش خايفة منك انا بس تايهة تايهة و عندي اسئلة كتير انا انا مش عارفة حاسة اني عايزة اعيط اوي.
فتحي قرب من نبض و قعد جمبها في الارض...
فتحي: احم ممكن تعيطي مفيش حد غيرنا و كمان انتي متعرفنيش يعني مش هتحسي باحراج.
-نبض فعلا بدأت تعيط كتير و فتحي حاوطها بايده و حضنها و نبض كانت بتعيط جامد و قعدت فترة كبيرة في حضن فتحي بتعيط لغاية ما نامت...

فتحي شال شعر نبض من علي وشها و قعد يبص ليها كتير و سابها نايمة علي كتفه للصبح.
عند رعد.
عز: يالهووووي هو هيفضل كل يوم قالب المبني كدة؟!
يزيد: الصبر انا زهقت اوي بجد.
محرم: انتوا واقفين هنا اتحركوا دوروا عليها.
في مكتب رعد.
مهند: اهدي يا رعد مش انت اللي ضعيتها من ايدك استحمل بقي...
مهند: انت اللي غلطت انت اللي تصحح غلطتك و تدور عليها.
مهند: و كمان انت اللي رميتها في الشارع.

رعد(بغضب): لا مطردتهاش قولتلها تفضل في البيت و متتحركش الا لما اجي.
مهند: يا بجاحتك يا بجاحتك يا اخي، انت عايز ايه بقي ما تسيبها في حالها...
مهند: انت حاسس باللي جواك انت بس و مش حاسس بيها...
مهند: انت حاسس باللي هي حاساه؟!
مهند: لما بتقعد مع نفسها للحظة واحدة بتمر اسوء لحظة في حياتها و هي لحظة ان الراجل اللي هي حبته و وثقت فيه سابها و مشي...

مهند: اقولك علي حاجة علشان ترتاح، طلقها و روح اتجوز اللي شبهك نحور، ما انتوا زبالة زي بعض.
الباب خبط.
اللواء دخل و رعد و مهند وقفوا بسرعة.
اللواء(بعصبية): اتصرف يا سيادة العقيد في خلل في عملك...
اللواء ساب رعد و رعد مفهمش اللي حصل.
يزيد: اتفضل يا باشا.
رعد مسك الملف من يزيد و بدأ يقرأه.
رعد: اتحركوا بسرعة مفيش وقت.
كل واحد بدأ يغير هدومه و يجهز اسلحته و ركبوا العربيات.

رعد: مهند عايزاك انت و خمسة من القوات تكونوا ورا الكهف لاي ظروف متتحركش من هناك.
مهند: تمام.
رعد: عز انت هتبقي معايا و هتحمي ضهري.
رعد: الباقي يستني اشارة مني و الكهف يكون محاط بالقوات كلها.
رعد: مش عايزينه يهرب المرة دي.
رعد: مفهوم؟!
الكل: تمام يا فندم.
عند نبض.
نبض كانت نايمة بعمق و صحيت علي رنة تليفون في جيبها...
نبض فتحت عينيها لقت نفسها في حضن فتحي بعدت بسرعة عنه و هي بتعدل شعرها.
نبض: اوف خضتني.

نبض قربت من فتحي و كانت لسة بتشيل القناع.
فتحي: اوعي ايدك يا حلوة. و ردي علي تليفونك.
نبض: اوف.
نبض مسكت التليفون اللي طارق وداه ليها.
الخط اتفتح.
نبض(شبه نايمة): الو يا ميرفت.
ميرفت: دكتورة نبض.
نبض: ايه؟!
ميرفت: البقاء لله...
نبض(بخوف): مين؟!
ميرفت: جوزك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة