قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون

نبض مسكت التليفون اللي طارق وداه ليها.
الخط اتفتح.
نبض(شبه نايمة): الو يا ميرفت.
ميرفت: دكتورة نبض.
نبض: ايه؟!
ميرفت: البقاء لله...
نبض(بخوف): مين؟!
ميرفت: جوزك.
نبض(بصدمة): ميرفت الكلام ده مفهوش هزار.
نبض و هي علي التليفون مع ميرفت سمعت صوت مهند.
مهند(بصوت عالي): قسما بربي اقتلك اقتلك فيها.
فتحي: ايه؟!
نبض(بدموع): رعد.
فتحي و نبض قاموا ركبوا موتسكل فتحي و راحوا للمستشفي.

نبض دخلت جري علي جوا و فتحي دخل مكتبها و قعد فيه.
نبض: ايه اللي حصل؟!
كان في الوقت ده الدكتور خرج من اوضة العمليات.
مهند: انجز في ايه؟!
نبض(بدموع): ياسر رعد فيه ايه؟!
ياسر(بحزن): حصله شلل نصفي و ده الحل اللي قدامنا لاما يموت و فعلا قلبه وقف اثناء العملية مرتين...
مهند(بقلق): طب طب هو يعني كويس؟!
ياسر: بالنسبة لشخصية رعد هيبقي الموضوع مأثر علي نفسيته اوي و هيكون عنده الموت اهون...

نبض(بدموع): ايه اللي حصل يا مهند؟!
عز(بعياط): انا السبب انا اللي محمتش ضهره.
خرجوا رعد علي نقالة و كانت ملامحه باهتة جدا.
نبض(بدموع): طب و ميرفت قالت ليه انه مات؟!
ياسر: لانه بالفعل قلبه وقف يا نبض و عدي 3 دقايق و لسة مكنش رجع ف دي اشارة ان النبض مش هيرجع...
نبض سابتهم و دخلت علي اوضة مكتبها و قفلت الباب...
فتحي: ايه الاخبار؟!
نبض وقعت في الارض و هي بتعيط و تصرخ.

نبض(بعياط): رعد رعد تعبان اوي و هيتعب اكتر لما يفوق و و...
فتحي: هشششش اهدي اهدي انتي هتقفي جمبه و هتساعديه، و هتخليه يرجع زي الاول تاني.
نبض(بعياط): مش هقدر مش هقدر اشوفه و هو بالضعف اللي هيبقي فيه...
فتحي: هتبقي انتي قوته يا نبض.
نبض(بعياط): لا مش هقدر انا عارفة مش هقدر انا انا خايفة اوي.
فتحي: طب اهدي انتي دلوقتي.
الباب خبط.
مهند: نبض افتحي عايز اتكلم معاكي.

نبض قامت وقفت و مسحت دموعها و لسة هتفتح الباب...
فتحي(بهمس): همشي انا هتصل بيكي. باي.
فتحي مشي من البلكونة اللي في اوضة نبض. نبض فتحت الباب.
نبض: اتفضل.
مهند(بحزن): انا جاي اطلب طلب يا نبض منك.
نبض: اتفضل.
مهند: رعد.
نبض: ماله؟!
مهند(بحزن): عارف انه اللي عمله فيكي مش قليل بس ممكن تقفي جمبه الفترة اللي جاية لانها هتبقي فترة صعبة جدا عليه، و رعد يعني.

نبض: فاهماك يا مهند. انا كنت بفكر في الموضوع ده مهما كان ده ابن عمي برضو...
نبض: اكيد.
مهند: شكرا ليكي يا نبض.
بعد فترة...
كان يعتبر كل اللي يعرف رعد في القاهرة موجود قدام اوضته مستنينه يفوق...
مهند: خلاص يا عز جمد قلبك هو بخير الحمدلله...
عز(بدموع): بس انا السبب برضو يا مهند.
نبض: هدخل اطمن عليه تقدروا تروحوا شكله مش هيفوق الليلة دي.

نبض دخلت اوضة رعد و ملست بايديها علي وشه. رعد كان في الوقت ده بيرجع لوعيه و فتح عيونه.
نبض(بابتسامة و دموع): حمدلله بالسلامة.
رعد(بتعب): ايه اللي حصل؟!
نبض: مفيش فترة و هتعدي.
رعد(بتعب): ضهري واجعني اوي...
نبض: ايوه لان الرصاصة جت في العمود الفقري.
رعد(بتعب): انا.
نبض: انت لازم ترتاح شوية كلهم واقفين بره قلقانين عليك...
رعد: هو انا ليه مش حاسس برجلي؟!
نبض: رعد.
رعد: نعم.

نبض: ايه رأيك لما تقوم من هنا نسافر؟!
رعد(باستغراب): مش فاهم...
رعد: و ايه التغير الجذري ده؟! و كمان ايه النظرة اللي في عينيكي دي؟!
رعد: حصل ايه يا نبض اتكلمي؟!
نبض: محصلش.
رعد: نبض رجلي ليه مش حاسس بيها و مش قادر احركها.
نبض عيطت و غمضت عينيها و رعد ساعتها فهم.
رعد(بغضب): كنتي تأخدي روحي يا نبض قبلها.
نبض لا رد.
رعد رمي كل حاجة جمبه علي الترابيزة بغضب.
نبض(بدموع): اهدي يا رعد.

رعد(بغضب): اهدي ايه مين الحمار اللي عملي العملية دي؟! كنتوا تأخدوا روحي قبلها يا نبض كانت روحي تطلع يا نبض.
نبض: بعد الشر عليك يا رعد. بس ده قدر ربنا ده قدر و ده ابتلاء من ربنا.
رعد(بغضب): علشان كدة بتبصيلي بشفقة صح.
رعد(بغضب): اطلعي بره.
رعد(بغضب و زعيق): اطلعي بره مش عايزك قدامي. بره.
مهند: في ايه بس يا رعد؟!
عز: اهدي يا رعد.
رعد(بغضب): اطلعوا بره كلكوا بره مش عايز حد.

رعد شال المحاليل اللي متعلقة في ايده بغضب و شال الغطاء من علي رجله و حاول يقوم بس مرة واحدة وقع في الارض.
نبض(بصوت عالي): طارق.
نبض: اهدي انت كمان بقي.
رعد(بغضب): ابعدي عني ابعدوا كلكوا عني.
طارق: ايه يا نبض؟!
نبض: جيب بسرعة نقالة.
مهند: يا رعد اهدي بس ده.
رعد(بغضب): انت ازاي توافق علي حاجة زي كدة؟! بره انت و هو و انتي كمان بره.
نبض: ساعدني يا طارق.
شالوا رعد حطوه علي النقالة و بعدها نقلوه علي السرير.

نبض: تمام تقدروا تروحوا انتوا.
نبض: رعد اهدي رعد.
رعد(بغضب): ابعدي عني ابعدوا.
رعد زق نبض بغضب بايده نبض وقعت في الارض.
عز: انتي كويسة؟!
نبض: ايوه.
الباب خبط.
اللواء دخل و مهند و عز وقفوا جمب بعض و نبض وقفت جمب رعد...
اللواء: رعد انا عارف ان اللي بتمر بيه صعب. بس لازم تستحمل.
اللواء: محدش يقدر يستغني عنك. حتى و.

رعد: حتى لو انا بقيت مشلول و بقيت ضعيف كدة. حتى لو انا هيبقي ليا مرافق يعملي كل اللي انا عايزه. حتى لو هبقي وحيد كدة. ايه مش هتستغنوا عني يوم يومين شهر سنة بالكتير و بعد كدة هترموني زي الكلب.
اللواء: يا رعد.
رعد(بغضب): مش عايز حد معايا يلا بره...
اللواء خرج علشان مقدر حالة رعد,سعد دخل بلهفة.
سعد: رعد الحمدلله اني شوفتك بخير. قلقوني عليك.
رعد لا رد.
سعد: ايه يا عم البطل تقلان علينا ليه؟!

سعد: اوبا! هي دي مراتك يا ابن المحظوظة.
مهند(بهمس): اخرس. انت متعرفش اللي حصل.
سعد: في ايه يا رعد؟! مالك؟!
نبض: رعد.
رعد(بغضب): مش عايز اسمع صوتك. اطلعوا بره يلا.
سعد: ايه اللي حصل ل ده كله؟!
عز: مش وقته يا سعد.
رعد(بصوت عالي): لا قول اني بقيت مشلول و مش هقدر امشي علي رجلي تاني...
سعد(بصدمة): بس ب.
نبض: استاذ سعد ممكن نطلع و نسيب المريض يرتاح لانه هيأخد حقنه مهدئة حاليا.

رعد(بغضب): انا مش مريض و مش هأخد حقنة مهدئة و اطلعي بره بقي...
نبض: شكلك عايزني اتعامل كطبيبة معاك و معنديش مانع خالص.
نبض(بصوت عالي): سارة طارق زياد ميرفت
الاربعة دخلوا و وقفوا جمب نبض.
نبض: كتفوا المريض معايا.
نبض: ميرفت جيبي حقنة()5سم.
نبض: انت اللي اضطرتني ل كدة.
كتفوا رعد و نبض ودت حقنة مهدئة ل رعد. رعد كان بيقاوم و بيشتم و يزعق في نبض.
نبض(بهمس): نتقابل في الخناقة التانية لما تفوق.

رعد اخر حاجة سمعها صوت نبض و بعد كدة غمض عينه راح في نوم عميق...
نبض: اتفضلوا نتكلم بره.
الكل خرج بره و الممرضين رجعوا مكانهم.
نبض: دلوقتي اللي عايزين نعمله نلعب علي العامل النفسي فقط غير كدة مش هيقدر يتحسن.
نبض: محدش يحسسه بالعجز خالص. هنعدي فترة و هنبدأ بالعلاج الطبيعي و ان شاء الله هيقدر يمشي علي رجله تاني...
نبض: وجودكم مش هيجدي بنفعة حاليا لانه هيفوق بكرة، عن اذنكوا انا موجودة هنا معاه.

نبض سابتهم و راحت لاوضة التغير و بدأت تغير هدومها...
نبض لبست بنطلون جينز و تي شيرت بكم باللون الاسود و لبست كوتشي ابيض عالي سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض: لو هتتكلمي في تفاهة معنديش وقت...
لوسي: مقولتيش ليه انك متجوزة؟!
نبض: و انتي مالك؟! انا حرة اتجوز اتطلق ملكيش دعوة.
نبض كانت هتمشي بس لوسي مسك دراعها.
لوسي(باحراج): sorry.
لوسي سابت نبض و مشي و نبض وقفت مصدومة من ردة فعلها لفترة.

نبض: سبحان الله. ربنا يهديكي يا بنتي.
نبض راحت لاوضة رعد اطمنت عليه و بعدها راحت اشتغلت...

-في مكان تاني...
في تركيا...
ميران(بنوم,بالتركية): طيب يا ثريا حاضر.
ثريا(بالتركية): يا بنتي قومي بقي.
ميران(بالتركية): قمت اهو قمت.
ثريا(بالتركية): طيب يلا يا حبيبتي.
ثريا نزلت ل تحت تحضر الفطار، ميران قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها...

ميران لبست جيبة باللون الاسود ضيقة و قصير لغاية الركبة و فوقها تي شيرت ابيض ب ¾ كم دخلته في الجيبة و لبست جاكت طويل باللون الجملي و لبست بوط جملي طويل. سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياچ خفيف.
ميران خرجت و هي ماشية عدت علي اوضة ادم.
ميران(بسخرية): لسة مصحهاش الباشا.
ميران كملت مشي بس لقت ادم واقف قدامها.
ادم(ببرود): صباح القرف.
ميران(ببرود): صباح الزفت.

ادم: مش قولتلك تتعلمي عربي كويس بدل المتكسر ده.
ميران(ببرود): اه طبعا طبعا.
ميران زقت ادم بايديها و نزلت ل تحت قعدت تفطر. ادم كان بيعمل رياضة و دخل خد دوش و خرج غير هدومه.
ادم لبس بدلة باللون الكحلي و قميص اسود و جذمة سوداء و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته
ادم نزل لتحت و قعد فطر هو كمان...
ثريا: عايز تأكل حاجة معينة علي الغداء يا حبيبي؟!
ادم: لا شكرا يا مدام ثريا.

ادم: و انتي انجزي ورايا شغل مش فاضي لاكلك.
ميران(ببرود): الانسان لازم يأكل علشان يبقي عنده طاقة و صحته تبقي كويسة.
ميران(ببرود): و انا مش مستعدة اخسر صحتي و طاقتي علشان واحد زيك.
ميران خلصت اكل و قامت مشيت قدام ادم و ادم كان متغاظ منها.
ادم لسة هيركب العربية حصل ضرب نار ميران صرخت ادم شدها بسرعة و خباها و قعد بيها علي الارض ورا العربية.
ميران(بخوف): مين دول؟!

ادم: شكلهم اعداء عمي جلال. عايزين ينتهوا مني في اول يوم كدة.
ادم: بدري اوي.
حراس ادم اتعاملوا مع الامر.
حارس: كله تمام يا باشا.
حارس2(بالتركية): المكان امان دلوقتي يا ميران هانم.
ميران(بالتركية): تمام.
ميران بصت لادم كان محاوط خصرها بايده و مقربها منه.
ميران(بحدة): ابعد كدة، مراتك انا.
ادم(ببرود): تطولي اساسا.
ميران(بالتركية): جهزوا عربية تانية و شددوا الامن.
حارس(بالتركية): حاضر.

جابوا عربية تانية و ميران و ادم ركبوها و السواق راح ناحية الشركة.
-بعد فترة.
ميران: اتمني يبقي عندك لباقة عندنا برضو في ناس عربية بتشتغل...
ادم(بغيظ): احترمي نفسك شوية لاني حقيقي قربت ازهق منك.
ميران(ببرود): احسن برضو.
ميران(بدلع): اصلك لو مزهقتش مني هتتعلق بيا و ما ادراك لما تتعلق بميران.
ميران سابت ادم و نزلت من العربية و هي بتبتسم بخبث، ادم كان مصدوم من نبرتها في الكلام و نزل هو كمان.
ميران: يلا.

ميران و ادم دخلوا الشركة و طلعوا علي مكتب جلال القديم.
ميران(بالتركية): كريس اخبارك.
كريس(بالتركية): بخير و انتي.
ميران(بالتركية): بخير...
كريس(بالتركية): هو ده؟!
ميران(بالتركية): ايوه.
كريس: اهلا انا كريس سكرتير حضرتك بعد ميران لفترة معينة يعني.
ادم: تمام شكرا.
كريس: اتفضل.
التلاتة دخلوا المكتب و ادم قعد علي كرسي جلال القديم.
كريس: تحب تشرب قهوة؟!
ادم: قهوة سكر زيادة.
ميران: و انا يا كريس.
كريس: تمام.

كريس طلب القهوة ليهم هما التلاتة و قعد قدام ادم.
كريس: ميران هتكون مرافقة حضرتك بره الشركة و انا هكون مرافقك جوا الشركة.
كريس: و كل المعلومات اللي ممكن حضرتك تحتاجها اطلبها مني.
ادم: انا مبسوط اني لقيت شخص بيتكلم عربي كويس بدل العربي المكسر بتاع الانسة.
ادم(باستعباط): قولتيلي اسمك ايه؟!
ميران(بغيظ): ميران ميران، م ي ر ا ن، ميران.
ادم: مش هتجوزك يا انسة ميران يعني هي مرة واحدة كفاية.

كريس: احم نبدأ في الشغل بقي.
ادم: اكيد يلا.

-في مكان تاني...
في الصعيد.
علا: خلاص بجي(بقي) يا ادهم معلش.
ادهم: حقيقي الامر مزعج اوي يا مرات عمي اوف. هضطر استني لما الامتحانات تخلص علشان اسافر.
شربات: احسن برضو سيبهم علي راحتهم هناك.
ادهم: و الله؟!
ادهم: طيب اوف...
ادهم: معلش يا يوسف.
يوسف شاور ليه بمعني عادي و لا يهمك.
هدي: يلا اطلع ذاكر يا ادهم علشان تبجي(تبقي) زي اخواتك...
ادهم: طيب طيب.
ادهم: انا طالع.
ادهم طلع علي اوضته قعد يذاكر.

هدي: ناوليني العلبة اللي هناك دي يا سوسن...
سوسن: اتفضلي يا امي.
ورد(بدموع و صدمة): هي زهرة اكدي فجدت النطج(هي زهرة كدة فقدت النطق)؟!
علا: الحكيمة جالت انها فترة و هتعدي(الدكتورة قالت انها فترة و هتعدي).
ورد: يا مرارك الطافح يا ورد. كان يوم اسود يوم ما جوزته بتي(بنتي).
شربات: معلش بجي(بقي)نصيب.
عند عادل.
عمر: ايه رأيك يا ابوي تأخد اما و تروحوا تحجوا(ايه رأيك يا بابا تأخد امي و تروحوا تحجوا).

عادل: فكرة حلوة جوي(اوي)يا عمر.
جلال: فعلا فكرة حلوة تغير جو ليكوا و كمان هتزوروا بيت ربنا.
عمر: ما هما زاروه كذا مرة جبل اكدي(قبل كدة).
جلال: ده شئ جميل جدا، روحت انا و حياة جبل اكدي(قبل كدة).
جلال سرح في ذكرياته مع حياة.
Flash back.
جلال: حياة.
حياة(بضحك): لا.
جلال: تعالي هنا.
حياة(بضحك): لا لا.
جلال: و الله طيب تعالي بقي.
جلال جري ورا حياة لغاية مقدرش يمسكها.
حياة(بضحك): تعبت.

جلال(بتعب): هاتيلي الدواء بتاعي يا حياة.
حياة(بقلق): جلال حبيبي انت كويس.
حياة جريت علي جلال و قعدت قدامه...
حياة(بدموع): انت كويس.
جلال(بضحك): مسكتك.
حياة: و الله طب مش مكلماك ابعد عني وسع كدة.
جلال: خلاص انا مقدرش علي زعلك بس دي الطريقة الوحيدة اللي تجيبك.
حياة: و لو برضو.
جلال: خلاص بقي يا حبيبتي.
حياة: هتعزمني بليل علي عشاء في مطعمنا المعتاد؟!
جلال: عيوني.
حياة: خلاص عفوت عنك.
جلال: بحبك.

حياة: بموت فيك يا روحي.
حياة قربت من جلال حضنته و باسته من خده.
جلال: تعرفي عايز اخلف بنت شبهك اوي.
حياة: اممم شبهي من ناحية؟!
حياة حطت رأسها علي رجل جلال و غمضت عينيها.
جلال: ما اني عارف انك عايزاني اوصفك بس ماشي.
حياة(بابتسامة): انت هتوصف بنتنا مش انا.
جلال(بحب): طب ما انا عايز بنت شبهك انتي، تبقي واخدة كل صفاتك و كل حاجة فيكي...
جلال(بحب): علشان انا بحب كل حاجة فيكي عايزاها هي كمان تبقي شبهك بالظبط.

جلال(بحب): لو عيونك اللي شبه الخضرة و الجنينة اللي بتوه فيهم كل مرة بشوفهم.
جلال(بحب): و تبقي ليها لون شعرك البني الجميل ده.
جلال(بحب): و تبقي جميلة زيك بالظبط و مجنونة و هبلة.
حياة(باندهاش): انا هبلة!
جلال(بضحك): هي دي حاجة جديدة يا قلبي.
حياة: يا حيوان.
جلال: بحبك.
جلال حضن حياة من ضهرها و حياة سندت بضهرها عليه.
حياة: ايه رأيك في اسم نبض؟!
جلال: اسم نبض! هو في حد اسمه نبض؟!
حياة: معتقدش بس هيبقي في.

جلال: مين؟!
حياة: بنتنا.
جلال: نبض اسم غريب من واحدة اغرب.
حياة(بابتسامة): هتفضل تحبني؟!
جلال: لاخر نفس في حياتي.
حياة: و انا كمان.
جلال: ربنا يديمك في حياتي يا حبيبتي.
جلال قرب من حياة و باس رأسها و خدها في حضنه.
Back.
عمر: جلال يا جلال.
جلال: ها! نعم.
عمر: ده انت مش معانا خالص.
عادل: سرحت في ايه؟!
جلال(بابتسامة): حياة.
عمر: ربنا يرحمها كانت و نعمة الزوجة و الام.
عادل: فعلا.

-في مكان تاني...
عند ملك.
ملك كانت نايمة فتحت عينيها لقت مالك قاعد قدامها مبتسم.
مالك: اخيرا الاميرة صحيت؟!
ملك(بابتسامة): و الامير ايه اللي صحاه بدري اكدي(كدة).
مالك(بضحكة خفيفة): بعيدا عن كلمة اكدي دي، بس الامير صحي علشان يتأمل في الاميرة.
مالك قرب من ملك و باس خدها.
مالك: وحشتيني اوي.
ملك(باندهاش): وه! ما انا كنت نايمة جارك(جمبك) طول الليل.

مالك: ليه مستغربة ايوه وحشتيني بحبك و بتوحشيني في كل لحظة انتي موجودة و مش موجودة فيها، بتوحشيني حتى و انتي قدام عيوني.
ملك: بتحبني يا مالك؟!
مالك: و هو انتي لسة معرفتيش؟!
ملك: بتأكد.
مالك: اممم تعالي اثبتلك.
الباب خبط.
مالك(بصوت عالي): مش وقتك.
نورا: يلا يا خفيف انزل علشان خاطر وراك مشوار مع ابوك.
مالك: اوف، طيب غوري بقي.
ملك: قوم يا مالك دلوجت(دلوقتي).
مالك: يا بت اعدلي لسانك.
ملك: ليه لتكون مستعر مني؟!

مالك: انا يا ملك!
ملك: معرفش بجي هو اكدي(معرفش بقي هو كدة).
مالك: و الله طيب.
مالك كان لسة هيقوم بس ملك مسكت ايده.
ملك: اسفة.
مالك: طب يلا طلعيلي هدوم البسها.
ملك: حاضر.
مالك: يحضرلك الخير.
مالك دخل خد دوش و خرج غير هدومه.
مالك: ها يا حبيبتي عايزة حاجة اجبها و انا جاي؟!
ملك: لا تسلم يا حبيبي.
مالك: طيب هروح المشوار و ارجع.
ملك: خلي بالك من نفسك.
مالك: طيب يا حبيبتي.

مالك باس رأس ملك و خرج و ملك دخلت خدت دوش و غيرت هدومها و نزلت...

-في مكان تاني...
عند نبض.
ياسر: نبض.
نبض: نعم يا دكتور ياسر.
ياسر: تفتكري اللي عملته صح؟!
نبض: في شغلنا مينفعش نميز بين مريض و مريض...
نبض: و كمان ايا كان هو مين فاللي انت عملته كدكتور صح. انت خليته علي قيد الحياة بعد ما كان ميت.
نبض: و لو عايز موافقة حد من افراد عائلته فانا مراته و انا بقدملك موافقتي علي اللي حصل ده.
نبض: تمام.
ياسر: تمام يا نبض شكرا.

نبض: تمام هيأخد وقت قد ايه علشان نبدأ في العلاج الطبيعي.
ياسر: في حالة رعد دي مش هينفع دلوقتي حاليا لازم حالته النفسية...
ياسر: و ده العامل الاساسي للعلاج الطبيعي يكون المريض قابل للعلاج.
نبض: اااااا احم تمام عن اذن حضرتك دلوقتي.
نبض مدت بسرعة و دخلت اوضة رعد شغلت النور و بصت علي الاوضة كلها و بعدها بصت علي رعد اللي بدأ يفوق بسبب النور.
نبض لسة بتلف علشان تخرج لقت شخص قدامها.
نبض: مين؟!

الشخص ده هجم علي نبض و مسك رقبتها,رعد كان فاق.
رعد(بقلق): نبض.
نبض(بخنقة): اضغط علي الزرار اللي جمبك ده يا رعد.
الشخص اللي كان بيخنق نبض سابها و راح ناحية رعد. نبض كعبلته برجليها و قربت منه.
نبض ضغطت علي رقبته بسرعة بدأ الشخص ده يفقد وعيه تدريجيا.
نبض قامت بسرعة و قربت من رعد و هي بتنهج.
نبض: انت كويس؟!
رعد: تمام.
نبض طلعت تليفونها و اتصلت ب طارق...
الخط اتفتح.

نبض: طارق اتصل بامن المستشفي و جيبهم لاوضة رعد.
نبض: تمام منتظراك.
رعد: شيلي اللي علي وشه ده.
نبض: بستغرب ليه كل اللي بقابلهم او المجرمين يكونوا لابسين اقنعة.
نبض شالت اللي علي وش الشخص اللي قدامها ده رعد دقق في ملامحه.
رعد: اتصلي بمهند بسرعة.
نبض(باستغراب): طيب.
نبض اتصلت ب مهند و قالتله يجي.
نبض مسكت ملف رعد و بدأت تشوفه و الامن جم.
طارق: ايه اللي حصل يا نبض؟!

نبض: ااااا احم لا خلاص مفيش كان في شخص بس شاكة فيه طلع زائر.
طارق قرب من نبض و حط ايده علي كتفها.
طارق: انتي كويسة؟!
نبض: اه متقلقش شكرا ليك يا طارق.
طارق خد الامن و خرجوا و رعد رمي المخدات اللي ورا ضهره بغضب علي الارض.
نبض: مش سليم اللي انت عملته ده.
نبض جابت المخدات و حطتهم ورا ضهر رعد.
رعد(بعصبية): ابعدي عني انتي و المخدات دي.
نبض(بحنية): رعد.

رعد(بعصبية): متبصليش كدة انا مش شحات عندك علشان تبصيلي بشفقة كدة.
-الشخص كان مرمي علي الارض مغمي عليه طارق مقدرش يشوفه لانه كان واقع ورا السرير.
نبض قعدت جمب رعد علي السرير و حاوطت وشه بين ايديها...
نبض: مش شفقة يا رعد مش شفقة...
نبض: رغم خبرتك الكبيرة مقدرتش تعرف نظرات ايه دي.
نبض غمضت عينيها و قربت من رعد بس فتحت عينيها فجأة لما حست بضربة شديدة علي رأسها.
رعد(بخوف): نبض.

رعد داس علي الزرار اللي نبض قالتله يدوس عليه كتير. و الشخص التاني مسك نبض من شعرها و رعد كان ماسك نبض اوي.
رعد(بغضب): قسما بربي لاخليك تندم انك قربت منها بس.
شخص: كنا هنخلص منك بسرعة بسرعة بس هي حشرت نفسها.
الباب اتفتح و دخلت ممرضة شافت الشخص ده و نبض اللي مرمية في حضن رعد.
ممرضة(بصوت عالي): امن.
الشخص ده زق الممرضة و طلع يجري بره المستشفي...
رعد(بقلق): جيبي دكتور بسرعة.
نبض(بتعب): لا انا كويسة.

نبض(بتعب): ابعتي حد ينضف ده.
نبض بعدت عن رعد و حطت ايديها علي رأسها بوجع.
نبض: انت كويس؟!
رعد(بعصبية): مهند الزفت مجاش ليه؟!
نبض: انا اعرف.
نبض حست بدوخة فقعدت بسرعة جمب رعد...
رعد: حاسة بايه؟!
نبض: الضربة كانت قوية اوي...
رعد حرك جسمه شوية بحيث يفضي مساحة ل نبض.
رعد: احم تقدري ترتاحي.
نبض رفعت رجليها علي السرير و رجعت رأسها علي دراع رعد و غمضت عينيها.

نبض كانت بين الوعي و اللاوعي و حست ب رعد و هو بيعيط و بيتكلم بهمس هي مقدرتش تسمعه.
رعد(بهمس و عياط): يا رب مش عايز اعيش بقية حياتي عاجز...
رعد(بهمس و عياط): شوفت النهاردة اهو كانت هتموت قدام عيني و انا مش قادر اتحرك.
رعد مسح دموعه بسرعة و بص علي نبض لقاها نامت شال شعرها من علي وشها و بص ل ملامحها.
Flash back...
حياة: رعد حبيبي تعالي هنا.
رعد(بابتسامة): نعم يا طنط حياة.

حياة: عيون طنط حياة تعالي اقعد معايا شوية.
رعد(بابتسامة): لما اخلص رسمتي.
حياة: رسمة ايه دي يا حبيبي؟!
رعد(بابتسامة): عروستي.
حياة: مش احنا اتفقنا انك هتتجوز النونو بتاعي.
رعد: ما انا برسمها اهو.
حياة(بابتسامة): بجد طب وريني كدة.
رعد: اهو.
حياة: الله حلوة اوي يا حبيبي.
رعد: انا بس اللي هتجوزها يا طنط.
حياة: اكيد يا حبيبي، انت جدع و حلو و كيوت و هي هتتجوزك انت و بس.
رعد: هحبها لانها بنتك.
حياة: طيب يا قمر.

جلال: لا كدة زهقت مبقاش في غير رعد يعني.
حياة(بضحك): بتغير؟!
جلال: ايوه بغير.
رعد: متخافش يا عمو مش بعاكس طنط حياة انا بعاكس النونو اللي جوا.
جلال: و الله؟!
رعد: ايوه.
جلال: و انت تعرف اسمها ياض انت؟!
رعد: ايوه النونو هتبقي اسمها نبض طنط حياة قالتلي.
جلال: و مين قالك اني هجوزهالك؟!
رعد: طنط حياة قالت انها هتجوزني بنتها نبض.
رعد: و كمان هي مش هتتجوز حد غيري انا، اجتلها(اقتلها).

جلال(بصدمة): نعم ياض هتقتل بنتي؟!
رعد: ايوه لانها اتخلقت ليا.
حياة(بضحك): خلاص بقي اهدوا.
حياة: مش انا وعدتك اني هجوزهالك يا رعد.
رعد: ايوه.
حياة: يبقي خلاص هتتجوزها.
رعد قرب من بطن حياة و باسها.
جلال: ابعد ياض عن مراتي.
رعد(ببرائة): انا ببوس مراتي انا يا عمو.
جلال: هتجبلي جلطة يا ابني.
رعد: لو حضرتك موت انا هعوضها.
جلال: انت ياض متأكد انك لسة مكملتش عشر سنين.
رعد: ايوه بس عقلي كبير...

حياة(بابتسامة): علشان كدة هجوزك بنتي.
جلال: انا هطلع اغير...
رعد: ماشي يا عمو يلا روح.
جلال: بتوزعني ياض.
رعد(بضحكة خفيفة): ايوه.
جلال: هطلع اغير و انزل افرمك.
جلال سابهم و طلع اوضته يغير و حياة كملت قعدتها مع رعد.
حياة: هتحميها يا رعد؟!
رعد: ايوه يا طنط حياة. هحميها بروحي.
حياة: و انا واثقة فيك يا حبيبي.
رعد: نبض هتتخلق ل رعد.
حياة(بابتسامة): مش لما تيجي بقي.
رعد: هتيجي و هحميها يا طنط حياة وعد مني.

رعد قرب من بطن حياة و قعد يبوسها كتير.
حياة(بضحكة خفيفة): هتطلع حنين يا رعودة.
رعد: بحبك انتي و هي.
حياة فجأة حست بوجع في بطنها.
رعد(بقلق): مالك يا طنط حياة؟!
حياة(بوجع): مش عارفة بطني بتوجعني اوي.
رعد قرب من بطن حياة و قعد يمشي ايده عليها.
رعد(ببرائة): متخافيش انا جمبك اهو جمبك.
رعد(ببرائة): نبض متخافيش.
حياة(بتعب): خلاص يا حبيبي انا كويسة.
حياة: ربنا يحفظك.

حياة باست رأس رعد و رعد باس بطن حياة. حياة ابتسمت ليه و قاموا من الجنينة دخلوا القصر.
رعد: ماما انا هتجوز نبض...
Back...
رعد فاق لما نبض فاقت من نومها.
نبض: عادةً بيقولوا ان الرجالة اللي بيسرحوا بيفكروا في واحدة ست.
نبض: كان فضول بس لا اكتر كنت بتفكر في مين؟!
رعد: ملكيش دعوة و يلا قومي من جمبي.
نبض: اوف عيل رخم.

-نبض بعدت عن رعد و نزلت من علي السرير و رعد كان نسي انه اتشل فحاول يقوم بس محسش برجله و لا قدر يحركها فوقف حركته و نبض لاحظت اللي حصل و قربت منه...
نبض: هتتعدل متخافش.
نبض: هنعمل علاج طبيعي و هتمشي علي رجلك تاني.
رعد(بسخرية): بس حاليا لازم اتقبل فكرة اني مشلول صح؟!
نبض: لا، لازم تتقبل فكرة ان مع العسر يسر. و ان طالما لسة في شمس بتشرق كل يوم يبقي في امل.
رعد: كلام بنضحك بيه علي نفسنا.

نبض: لا حقيقة مش عايز تصدقها.
الباب خبط.
مهند: السلام عليكم اخبارك يا بطل؟!
رعد: تمام اخرجي بره.
نبض سابت مهند و رعد مع بعض اتكلموا كتير و بعتوا جابوا سعد...

عدي شهر.

ادم في تركيا ماسك كل الامور في ايده و رفع اسهم الشركات اوي و مش بيبطل خناق مع ميران,مالك و ملك عايشين احلي ايام في حياتهم و مبيتخانقوش خالص,زهرة فقدت النطق و مش بتتكلم و لا بتعمل اي حاجة غير انها بتعيط,عمر و بلال و جلال بيدوروا علي مكان مسعد بس مش لايقينه,شربات بقت في الشهر الخامس و عرفت انها حامل في بنت بس خافت تقول لبلال,فاطمة دايما بتروح تقعد مع نبض في المستشفي اللي بقت بيت نبض الاساسي مش بتخرج منه خالص,نبض مهتمة ب رعد و كل احتياجاته بس هو بيعاملها بجفاء و برود و بيطلع كل عصبيته عليها هي و بس و هي بتستحمل,مهند و سعد بقوا بيجتمعوا كتير مع رعد و نبض شكت شوية في الموضوع,ادهم قرب يخلص امتحاناته,زودوا حراسة علي المستشفي و اوضة رعد بالخصوص و مفيش اي حد اتعرض ليهم تاني,نبض كانت بتبات مع رعد في اوضته علي الارض و كانت بتتلقي اهانات كتير منه و لكنها شايفة تحسن في رجله...

نبض: هروح الف علي المرضي.
نبض بدأت تلف علي كل المرضي لغاية ما وصلت لاوضة رعد دخلت لقت في ممرضة قريبة منه اوي.
نبض(بحدة): بتعملي ايه هنا؟!
ممرضة(بتوتر): ها ها انا.
نبض(بعصبية): اطلعي بره.
الممرضة خرجت بسرعة من جمب نبض و نبض قفلت الباب...
نبض: انت حتى مش راحم نفسك و انت في الحالة دي.
رعد(ببرود): و انتي مالك؟!
نبض: عندك حق فعلا.
نبض: قوم يلا.
رعد: افندم!

نبض: اقصد ان احنا اتفقنا انك لازم تتحكم في ارادتك و قوتك يلا.
رعد نزل و وقف و اتحرك خطوة واحدة كان هيقع بس سند نفسه...
نبض: حاول تاني.
رعد(بغضب): انتي عايزة تذليني يعني؟!
نبض: و الله؟! شايف بعد ده كله اني بذلك.
نبض: عموما مش موضوعنا.
رعد حاول يحرك رجله و يمشي خطوة تانية بس كان هيقع و نبض سندته.
نبض: اعدل وقفتك.

رعد سند علي نبض و نبض كانت محاوطاه بايديها و رعد اتحرك خطوة ورا خطوة ورا خطوة قعد يتحرك لغاية ما تم عشر خطوات لوحده.
نبض(بفرحة): اخيرا!
نبض قعدت تتنطط من الفرحة و حضنت رعد.
نبض(بوجع): آه اسفة.
نبض نطت علي رعد بحماس رعد فقد توازنه فوقعوا هما الاتنين علي الكنبة.
نبض: مبروك مبروك.
نبض: يلا قوم هتقدر ترجع شغلك كدة تاني.
نبض(بغمزة و ضحكة): ماشية معاك يا عم...
رعد(ببرود): معملتيش انجاز يعني.
نبض: تمام متشكرة.

نبض: يلا روح للسرير بقي ورايا شغل باي.
نبض سابت رعد و خرجت و رعد قام ببطء و رجع للسرير تاني و كان مبسوط من نفسه اوي.
مهند: وشك مبتهج اوي النهاردة ليه؟!
نبض(بفرحة): رعد مشي علي رجله اخيرا.
مهند(بحماس): بجد اخيرا.
عز: الحمدلله يا رب...
نبض(بفرحة): انا فرحانة اوي.
سعد: طيب هنروح نطمن عليه.
نبض: تمام باي.

-في مكان تاني...
في تركيا.
ادم: انتي يا بتاعة جيبيلي الملف ده.
ميران(بغضب): قولتلك مية مرة مسميش بتاعة. انا اسمي ميران.
ادم: عارف و اعتقد اني بقالي شهر بقولك يا بتاعة متجيش تزعلي دلوقتي بقي...
ميران(بغضب): و انا بقالي شهر بقولك اسمي ميران يا ريت نفهم بقي، اوف.
ادم: طب هاتي الملف يا ميران.
ميران: ايوه كدة اتفضل.
ادم: شكرا يا بتاعة يلا روحي.
ميران(بغيظ): ادم.
ادم: عيونه.
ميران: ها؟!

ادم(بضحك): عارف اني محدش يقدر يقاومني.
ميران(بغضب): بكرهك.
ميران سابت ادم و خرجت من القصر ركبت عربيتها و راحت للمستشفي.
فتون(بالتركية): مالك؟!
ميران(بالتركية): مفيش حاجة انا كويسة.
فتون(بالتركية): مش باين بس ماشي.
ميران(بالتركية): انتي اللي مالك؟!
فتون(بالتركية): الدكتورة اللي جت جديدة عايزة تأخد مني محمد.
ميران(بالتركية): هي برضو مش سهلة. باين عليها الخبث.
فتون(بالتركية,بخوف): هتأخد محمد صح!؟

ميران(بالتركية): امممم شكلها كدة.
فتون(بالتركية,بدموع): قوليلي اعمل ايه بليز؟!
ميران(بالتركية): روحي دلوقتي شديه و اثبتي ليها انه جوزك شكلها متعرفش.
فتون قامت بسرعة شدت محمد من دراعه و محمد اتخض و فتح عيونه علي اخرهم لما لقي فتون قربت منه و(لخيالكوا)...
ميران(بالتركية,بصدمة): هي عملت ايه؟!؟
ميران(بالتركية): خرب الله بيتك.
محمد(بصدمة,بالتركية): ايه اللي انتي عملتيه ده؟!

فتون(بالتركية,زعيق): ابعدي عن جوزي ده جوزي فاهمة اياكي تقربي منه تاني و الا هقتلك في ايدي.
فتون(بالتركية): يلا غوري...
الدكتورة بصت ل فتون بقرف و سابتها و مشيت,فتون لفت ضهرها لقت محمد باصص ليها.
فتون حطت عيونها في الارض و محمد قرب منها حضنها...
محمد(بالتركية): يا هبلة بحبك انتي و بس. متبقيش شكاكة.
فتون(بالتركية): كانت هتأخدك مني.
محمد(بالتركية): انا ملكك انتي و بس. بس دي مش فكرتك فكرة مين دي؟!

فتون شاورت علي ميران اللي خبت وشها بعيد عنهم.
محمد(بضحك,بالتركية): كان لازم اتوقع...
محمد(التركية): اي حاجة تضايقك تيجي تقوليلي انا، فاهمة؟!
فتون(بالتركية): حاضر.
محمد باس رأس فتون و خدها و راح لمكتبه.
ميران كانت بتقوم لقت مسدس مصوب ناحيتها بس من تحت.
شخص(بالتركية,بهمس): قدامي كدة بهدوء.
ميران بصت للشخص ده و خافت و مشيت معاه و ركبت العربية اللي الشخص شاور عليها.
ميران(بالتركية): انتوا مين؟!

شخص2(بالتركية): اسكتي.
ميران(بالتركية): بس.
ميران ملحقتش تكمل كلامها لقت مسدس مصوب ناحيتها فسكتت.
الشخص التاني حط حاجة سوداء علي عينها.

-في مكان تاني...
في مصر. في المستشفي.
سارة: شخص مجنون.
ميرفت: هو مين؟!
سارة: المريض اللي اسمه رعد اللي كان صوته بيهد المستشفي دي كلها.
ميرفت: عمل ايه؟!
سارة: هيكتب كتابه دلوقتي.
ميرفت(بصدمة): افندم!
سارة: ايوه في عروسة كدة جميلة و شيك و قمر و شخص كدة كبير بس باين عليه انه لواء.
ميرفت: انتي متأكدة؟!
سارة: ايوه في حاجة؟!
ميرفت جريت بسرعة علي اوضة تغير الملابس.
نبض: ايه يا ميرفت في حاجة؟!

ميرفت: ها لا مفيش ايه رأيك نخرج رأسي وجعاني شوية.
نبض: كنت هخرج اتمشي شوية في الجنينة و قولت اخد رعد امشيه في الهواء شوية.
ميرفت: انتي لسة بتحبيه؟!
نبض: ايه دخل الموضوع ده في ده ده مريض عندي.
ميرفت: طالما مبتحبهوش خلاص بقي اطلقوا علشان ترتاحي.
نبض: ان شاء الله يا ميرفت.
نبض: هغير.
ميرفت: ها اه لحظة...
ميرفت خرجت بره الاوضة و هي بتفكر تعمل ايه.

نبض غيرت هدومها نبض لبست بنطلون اسود و تي شيرت بحمالة رفيعة علي الكتف باللون الاسود و فوقه جاكت طويل و واسع باللون الابيض في اسود,سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها و حطت روچ خفيف و لبست صندل بكعب اسود...
نبض لسة هتخرج لقت ميرفت واقفة قدام الباب.
نبض: مالك يا ميرفت وسعي هروح اشوف المرضي قبل ما اخد رعد و نتمشي.
ميرفت: انا عايزة اتمشي معاكي عندي مشكلة.
نبض(بقلق): مالك انتي كويسة؟!
ميرفت: تعالي نتمشي بره يلا.

نبض: طيب يلا.
ميرفت: بس سؤال.
نبض: قولي.
ميرفت: انتي لسة بتحبيه؟!
نبض(بتنهيدة): الحب عمره ما كان كفاية حبه اللي في قلبي مش كفاية علشان اسامحه.
نبض: يلا بينا.
نبض مشيت هي و ميرفت و لوسي وقفت قدامها.
نبض: في حاجة؟!
لوسي: هتسمحي بده يحصل؟!
نبض: ايه هو؟!
لوسي: جوزك هيكتب كتابه علي واحدة غيرك جوا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة