قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

نبض مشيت هي و ميرفت و لوسي وقفت قدامها.
نبض: في حاجة؟!
لوسي: هتسمحي بده يحصل؟!
نبض: ايه هو؟!
لوسي: جوزك هيكتب كتابه علي واحدة غيرك جوا.
نبض: ربنا يهني سعيد بسعيدة. يلا يا ميرفت.
نبض و ميرفت مشيوا و لوسي بصت باستغراب ل نبض...
لوسي: هتأخده منك يا غبية.
لوسي: انا ليه حاسة ان في حاجة ناقصة انا معرفهاش.
ميرفت(بدموع): مكنتش عارفة اجبهالك ازاي؟!
نبض: هي ايه؟!
ميرفت(بدموع): انه انه.

نبض: ميرفت انتي ايه دخلك في الموضوع ده يا حبيبتي مفيش حاجة، و كدة كدة انا و هو هنتطلق و هو شاف مصلحته من دلوقتي ماشي معنديش مانع.
ميرفت: انتي مش زعلانة؟!
نبض: لا.
نبض: يلا اوصلك يلا.
نبض و ميرفت ركبوا تاكسي و ميرفت وصلت ل بيتها الاول.
نبض: يلا باي.
نبض: اطلع علي().
عند رعد...
نحور: انا مبسوطة اوي يا حبيبي اننا بقينا ل بعض و كتبنا الكتاب.
اللواء: شكرا يا رعد و اسف يا ابني.
رعد لا رد.

نحور: اسف علي ايه يا بابي؟!
اللواء: هو عارف يا نحور.
مهند(بضيق): العربية جاهزة يا عرسان.
رعد قام وقف و مشي بس مش مشيته المعتادة و نحور متعلقة في ايده.
نحور: تعرف يا حبيبي هخليك تنسي كل همومك و احزانك بس لما نروح. انا بحبك اوي.
سعد(ببرود): هو كمان بيكرهك اوي.
عز(بهمس): وطوا صوتكوا...
مهند(بضيق): هتسوق انت يا رعد؟!
رعد: لا يا مهند.
رعد و نحور ركبوا العربية و قدام عز و مهند.
نحور: انت رايح فين؟!

سعد: انا و رعد اتولدنا مع بعض منقدرش نتفرق وسعي بقي كدة.
سعد قعد بين رعد و نحور و حضن رعد.
رعد(بصدمة): انت اتجننت ياض.
سعد: حبيبي يا رعودة.
نحور: وسع كدة ده جوزي.
مهند و عز قدام كانوا بيحاولوا يكتموا ضحكهم.
سعد: و ده حبيبي.
نحور: يا حيوان ده جوزي اتكلم يا رعد.
رعد لا رد.
سعد: حبيبي تحب العبلك في شعرك؟!
رعد بص للشباك و ضحك من غير صوت.
رعد(بهمس): لم الدور...
بعد فترة وصلوا للبرج و رعد و نحور نزلوا.

سعد: متبصوش ليا اعمل ايه تاني؟!
عز: دي حية البت دي مش سهلة.
مهند: و الله هو اللي وافق يستحمل.
سعد: اوف يا رب.
عز: حاجة تخنق هنخلص امتي من اللي احنا فيه؟!
مهند: احب اقولكوا اننا مش هنخلص ابدا.
فوق.
رعد و نحور طلعوا الشقة و نحور لقت الشقة زي ما هي متبهدلة مش متروقة.
نحور: ايه ده يا حبيبي انت مبعتش حد يجي ينضفها؟!
رعد: لا يلا عن اذنك طالع انام.
نحور: تنام! ايه تنام دي؟!

رعد(برفعة حاجب): هو ايه اللي ايه تنام دي؟! هو النوم حرام.
نحور: لا يا حبيبي بس يعني احم.
رعد: ايه ده انتي وش كسوف اوي.
نحور: يا رعد.
رعد: نحور انا متجوزك علشان خاطر ابوكي حلي عني بقي.
نحور: رعد انا بحبك.
رعد: و انا مش بحبك. شوفتي بقي.
نحور: رعد.
نحور قربت من رعد و حاوطت رقبته و لسة هتقرب عليه باب الشقة اتفتح.
نبض: بعتذر احم في حاجة ضروري لازم اخدها من هنا.
نبض: لحظة و ماشية.

نبض سابتهم و طلعت اوضة رعد,رعد زق نحور بعيد عنه.
نحور: هي دي بقي؟!
رعد: اياكي تطلعي ورايا يا نحور اياكي.
رعد طلع ورا نبض لقاها في اوضة الملابس.
رعد: بتعملي ايه؟!
نبض: عيب يا حضرة الظابط تسيب عروستك كدة اتفضل انزل ليها.
رعد: بتأخدي الورق ده ليه؟!
نبض: علشان امشي من البلد دي.
رعد: انتي مجنونة يعني هما مش هيعرفوا يوصلوا ليكي هناك.

نبض: مبدئيا الناس اللي بتتكلم عليهم انت دول اعدائك مش اعدائي. ثانيا متعطلنيش علشان حقيقي مش قادرة اتخانق.
رعد: ملكيش خروج من الشقة دي يا نبض.
نبض: انا اقعد في سجن احسن عندي من اني اقعد في الشقة دي.
نبض: شقة()زي صاحبها.
رعد(بغضب): نبض!
نبض: ابعد عني.
نبض خدت كل الاوراق اللي ملكها و خدت شوية هدوم ليه و كانت هتمشي رعد وقف قدامها.
رعد: مفيش خروج من هنا الا علي بيت مهند.
نبض: رعد ابعد عن وشي.
رعد: لا يا نبض.

نبض(بصريخ): ابعد بقي ايه يا اخي انت معندكش دم و لا احساس مبتحسش غير بنفسك و بس، انت شخص اناني اوي و مخادع و كداب و خاين و حقير و زبالة...
نبض(بصريخ): كفاية بقي كفاية انت عايز ايه تاني؟!
رعد(بقلق): نبض.
رعد لقي نبض بتتنفس بصعوبة قلع نبض الجاكت اللي هي لابساه و حضنها.
رعد: هششش اهدي اهدي اتنفسي بهدوء اهدي.
رعد و نبض قعدوا في الارض و نبض كانت بتتنفس بصعوبة و حست بخنقة.
رعد: اهدي حصل خير اهدي.

نبض(بدموع): عايزة امشي من هنا مش طايقة المكان.
رعد: تمام.
رعد سند نبض و قاموا وقفوا رعد حس بوجع في رجله بس وطي جاب الجاكت ل نبض و لبسه ليها.
رعد: نبض ممكن تسمعيني دقيقة.
نبض لا رد.
رعد: حفاظًا عليكي و حماية ليكي لازم تبعدي عن الانظار شوية. سافري الصعيد يا نبض.
نبض: هرجع تركيا.
رعد: طيب تمام انا هحجزلك التذكرة بنفسي بس حاليا لازم تكوني في الصعيد.
رعد: ماشي؟!
نبض(بدموع): انا بكرهك.

نبض زقت رعد و نزلت جري علي تحت.
نبض(بخضة): ايه ده؟!
نبض لقت نحور مرمية في الارض و غرقانة في دمها.
رعد: نبض اس.
رعد(بخضة): نحور!
رعد جري علي نحور و نبض كانت بتشوف جرحها.
نبض: اطلب الاسعاف بسرعة.
رعد: مش لسة هنستني.
رعد شال نحور بين ايديه و خرج بره الشقة و نبض سابت كل حاجة و نزلت وراه.
نبض: مين اللي هيكون عمل كدة؟!
رعد: هنعرف هنعرف لانه الموضوع زاد اوي.
رعد حط نحور في العربية و لف ركب و نبض ركبت جمبه.

نبض: روح اقرب مستشفي بتنزف اوي.
بعد فترة بسيطة وصلوا للمستشفي و جابوا نقالة و نقلوا نحور اوضة الطوارئ...
نبض: هتبقي كويسة متقلقش.
رعد: تفتكري انا خايف عليها مثلا؟!
نبض: قصدك ايه؟!
رعد: مفيش حاجة.
نبض: انت مش بتحبها؟!
رعد: لا.
نبض: اومال اتجوزتها ليه؟!
رعد: لانها انتحرت قبل كدة بسببي و لان والدها جه و اترجاني مش علشان عيونها يعني.
نبض: تمام. همشي انا.
نبض كانت هتمشي بس رعد شدها و قعدها جمبه.

نبض: ايوه ايه بقي؟!
رعد: متمشيش خليكي.
نبض: رعد انت اناني اوي انت انت مش متخيل انا حاسة بايه بسببك و لا.
نبض(بتنهيدة): رعد ابعد عني ارجوك من ساعة ما دخلت حياتي و انت خليتها جحيم.
نبض: طلقني و كل واحد يشوف حياته و طريقه.
الدكتور: للاسف فقدنا المريضة.
نبض(بصدمة): ايه!
نبض: دي دي بس مجرد ضربة علي رأسها اقصد انه ممكن نزيف داخلي او غيبوبة لكن مش موت.

الدكتور: خدت جرعة سامة مع الضربة و ده اللي اكتشفناه مؤخرا اثناء العملية ملحقناش نتصرف فقدناها.
الدكتور: البقاء لله.
نبض: هو في ايه بقي؟!
نبض: اتكلم قول حاجة.
رعد: هقول الحمدلله يا نبض. الحمدلله.
نبض: انت معندكش دم البنت ماتت و هي في ليلة فرحها و بفستانها الابيض.
رعد: عندي هي تموت افضل يا نبض.
نبض: قصدك ايه؟!
رعد: قصدي ان اللي جه كان جاي يقتل مرات الرعد.
نبض: قصدك انه انا اللي المفروض ابقي مكانها؟!

رعد: بالظبط.
نبض(بدموع): بعني انا السبب في موتها؟!
رعد: لا.
نبض: انا مش فاهمة حاجة.
رعد: نبض اهدي قومي معايا.
نبض: فين؟!
رعد: تعالي معايا و انتي ساكتة.
رعد مسك ايد نبض و ركب العربية و ركبها و بدأ يسوق.
بعد فترة نبض لقت رعد واقف قدام فندق.
نبض: جبتنا هنا ليه؟!
رعد: علشان تريحي اعصابك. يلا.
رعد نزل و فتح الباب ل نبض و دخلوا الفندق رعد حجز اوضة ليه هو نبض و طلعوا.
نبض: انا عايزة اوضة لوحدي.
رعد: ان شاء الله.

نبض: و ايه ده بقي؟!
رعد(بتعب): نبض انتي بذمتك فيكي حيل تتخانقي احنا تعبانين اهدي بقي و خشي ارتاحي بكرة الصبح اعملي اللي انتي عايزاه.
نبض و رعد دخلوا الاوضة و رعد قفل الباب,رعد قلع جاكت البدلة بتاعه و قلع القميص و رماهم علي الكنبة,نبض حضنت نفسها بايديها.
رعد: مش هتقلعي؟!
نبض(بصدمة): اقلع ايه؟!
رعد: هيكون ايه اقلعي الجاكت يا بنتي هتنامي بيه يعني.
نبض: احم اه هنام بيه ملكش دعوة.
رعد: تمام براحتك.

رعد راح علي السرير و فرد جسمه عليه,نبض قلعت الصندل بتاعها و حطت شنطتها علي الكنبة و قعدت علي الكنبة.
رعد: مش هتيجي؟!
نبض: ها؟! لا خليني هنا.
رعد: انتي محسساني اننا مش متجوزين و نمنا جمب بعض قبل كدة ليه؟!
نبض بصت ل رعد بخوف و انكمشت علي نفسها اكتر,رعد كان مستغرب بس فهم ساعتها انها خايفة منه.
رعد: احم انتي تعبانة تعالي نامي متخافيش.
نبض: لا هنام هنا انا مرتاحة هنا.

رعد: نبض انا هادئ اهو تعالي بالذوق نامي هنا. دي ليلة واحدة و بكرة الصبح هنقوم نمشي.
رعد: اتفقنا؟!
نبض لا رد.
نبض كانت بتفكر في يوم ما هو سابها و اللي حصل و كانت خايفة.
نبض(لنفسها): اهدي يا نبض.
نبض: تمام عادي يعني.
نبض قامت و قلعت الجاكت بتاعها,رعد رجع نام تاني علي السرير و نبض قربت جمبه علي السرير و نامت علي حرف السرير خالص.
رعد طفي النور و كل واحد غمض عيونه.
بعد فترة بسيطة.

رعد قرب علي نبض بس لقي نبض سحبت سكينة من تحت رأسها و حطتها علي رقبته.
رعد(بصدمة): ايه ده يا نبض؟!
نبض: مش واثقة فيك، ابعد.
رعد(بصدمة): للدرجة دي يا نبض؟!
نبض: ايوه للدرجة دي و انت اللي وصلت الامور ل كدة متستغربش.
رعد مسك السكينة من نبض و رماها بغضب.
رعد(بغضب): مش دي اللي هتمنعني عنك يا نبض و انا لو عايز اعمل حاجة كنت عملتها مش محتاج اعمل فيلم عليكي، و نامي بقي.

رعد لف ضهره ل نبض و نبض حضنت المخدة بتاعتها و نامت...

-في مكان تاني...
في تركيا.
ادم(بغضب): يعني ايه مش موجودة؟! ردوا.
كريس: اهدي يا ادم بيه. جبنا تسجيلات المستشفي و اتضح انها ركبت العربية بارادتها.
ادم(بغضب): ميران مش هتعمل كدة اكيد هددوها.
ادم(بغضب): تقلبوا البلد كلها عليها، فاهمين؟!
كريس: حاضر يا بيه بس انت اهدي بس.
ادم(بغضب): شايفني بشد في شعري يلا بره.
ادم(بغضب): و ميران لو مبقتش قدامي خلال ساعات هتكون ميت.
كريس: حاضر حاضر.

ادم رمي كل حاجة علي المكتب بغضب و قعد علي الكرسي.
تليفون ادم رن، الخط اتفتح.
جلال(بقلق): الو يا ادم.
ادم: الو يا عمي ازيك.
جلال(بقلق): مش وقته، ميران اتخطفت.
ادم: احم يا عمي اوعدك هرجعها.
جلال: اتصلوا بيا يا ادم.
ادم: و قالوا عايزين ايه؟!

جلال: عايزين ملف مهم عندي هيوديهم في داهية. كل اللي انا عايزه منك تروح للقصر و تدخل اوضتي و افتح الدولاب هتلاقي خزنة الباسورد بتاعها H,M,N، هتلاقي ملف اول ما تفتحه هتلاقي صور اشخاص كتير كدة خده يا ادم.
جلال: لما تأخده و يبقي في ايديك هتصل بيك و ساعتها هكمل كلام.
ادم: يا عمي.

جلال قفل الخط و ادم خد حاجته و خرج بسرعة من الشركة و راح للقصر و طلع لاوضة جلال زي ما قاله و فتح الخزنة و بالفعل مسك الملف و فتحه.
ادم(بصدمة): ده كله!
تليفون ادم رن، الخط اتفتح.
ادم: الو يا عمي.
جلال: ها لقيته؟!
ادم: ايوه يا عمي بس دول لازم يدخلوا السجن.
جلال: عارف بس ميران اهم.
ادم: ميران فين دلوقتي؟!
جلال: هبعتلك مكانها حاليا هتسلم الملف هتستلم ميران و اهم حاجة ميران يا ادم.
ادم: حاضر يا عمي...
ادم: باي.

ادم دخل اوضة المكتب و ظبط ورقه و خد مسدسه و حطه ورا ضهره و خرج...
حارس(بالتركية): نيجي معاك يا باشا؟!
ادم(بالتركية): لا.
ادم ركب العربية و فتح الموقع و بعد فترة راح للمكان اللي جلال بعته.
ادم نزل و وقف قدام العربية و هو بيبص يمين و شمال...
لقي عربيتين قدامه و شخص نزل منهم و قرب من ادم و مد ايده ليه.
ادم(ببرود,بالتركية): ميران فين؟!

شخص(بالتركية): انا مندهش انك بتتكلم تركي. لو كنت اعرف كنت سهلت علينا الموضوع...
ادم(بالتركية): ميران فين؟!
شخص(بالتركية): الورق الاول...
ادم طلع الورق من ورا ضهره و مد ايده بيه و بعدها شاله.
ادم(بالتركية): الورق اهو ميران فين؟!
الشخص شاور للباقي انهم يجيبوا ميران,شدوا ميران من العربية و كانت بتعيط.
ادم اتصدم لما شاف منظرها و الدم اللي علي وشها.
ميران(بعياط): امشي يا ادم.

ادم قرب من ميران و حاوط وشها بين ايديه.
ميران(بعياط,وجع): امشي.
شخص(بالتركية): الورق.
ادم رمي الورق علي الارض الشخص وطي يجيبه بس ادم ضربه برجله و مسك ايد ميران و بعد عنهم بمسافة بسيطة.
ادم(يغضب): مين فيهم اللي عمل فيكي كدة؟!
ميران لا رد...
ادم(بغضب): ردي يا ميران.
ميران رفعت ايديها و شاورت علي شخصين.
ادم: خشي العربية.
ميران لفت بسرعة و ركبت العربية، و بعدها سمعوا صوت بوليس فارتبكوا كلهم. و لسة هيهربوا.

ادم مسك شخص من اللي ميران شاورت عليه و نزلت فيه ضرب و مسك التاني و ضربه في بطنه و دراعه...
ظابط(بالتركية): ادم بيه خلاص احنا هنتصرف.
ظابط2(بالتركية): شكرا لتعاونك معانا.
ادم سابهم و ركب العربية و بدأ يسوق...
ادم: احم حد عملك حاجة وحشة؟!
ميران(بعياط): هو في اوحش من كدة؟!
ادم: خلاص متعيطيش.
بعد فترة ادم وصل للمستشفي و نزل فتح الباب ل ميران...
ميران(بعياط): عايزة اروح.
ادم: هنروح متخافيش.

ادم شال ميران بين ايديه و دخل المستشفي.
ادم(بالتركية): دكتور.
دخلوا ميران اوضة الطوارئ و بدأوا يطهروا جرحها.
ميران(بعياط): عايزة اروح يا ادم.
ادم: حاضر...
ادم شال ميران و ميران حاوطت رقبة ادم بايديها و غمضت عينيها و نامت...
ادم ركب ميران العربية و لف ساق رجع القصر تليفونه رن...
الخط اتفتح.
ادم: ميران بخير يا عمي.
جلال: طيب الحمدلله. شكرا يا ادم.
ادم: و لا يهمك يا عمي.
جلال: خليني اكلمها.

ادم: هي نايمة دلوقتي.
جلال: خلاص لما ترتاح.
ادم: تمام.
ادم وقف العربية و نزل شال ميران و دخل القصر.
ثريا(بخضة): ايه اللي حصلها؟!
ادم: بعدين لما تفوق.
ادم طلع علي اوضة ميران و حط ميران علي سريرها.
ادم كان هيمشي بس رجع تاني و قرب من ميران.
ادم: لينا كلام كتير جاي...
ادم غطي ميران و خرج لقي ثريا هتدخل.
ادم: انا شايف تسيبيها ترتاح افضل، عن اذنك.
ادم دخل اوضته غير هدومه و نام و هو بيفكر.

-في مكان تاني...
عند فاطمة و مهند.
فاطمة: ده البعيد معندوش دم.
مهند: خطة خطة الموضوع ده بالذات خطة.
فاطمة: خطة لايه مش فاهمة؟!
مهند: في خطر حوالين رعد و كنا متأكدين انه في مناسبة زي دي هيحصل حاجة، بس مش عارف اوصل لرعد و خايف ليكون حصله حاجة.
فاطمة: طب طب يعني هو بيحب نبض و لا هيفضل معلقها كدة؟!
مهند: و حياتك ما اعرف يا فاطمة نفسي ادخل دماغه اعرف فيها ايه.

فاطمة: انت اكتر واحد تعرفه يا مهند. ده انت متربي معاه.
مهند(بابتسامة): ايوه فعلا رعد ده كان نسمة مفيش منه اتنين و كانت ابتسامته جميلة جدا و ضحكه بيملئ الدنيا كلها. و كان هو اللي دايما بيضحكنا و يفرحنا و يقول نكت و يهزر.
مهند(بحزن): بس كان لما كبر و شاف الدنيا علي حقيقتها اتغير و اتبدل. بيعاملها بقسوة زي ما هي بتعامله.
فاطمة: بس برضو يا مهند، بص انا محتارة.
مهند: بين ايه و ايه؟!

فاطمة: ساعات بحسه طيب و غلبان و ساعات بحس نفسي عايزة اقتله.
مهند: مالك يا زياد؟!
زياد(بتعب): معرفش يا بابا. حاسس ان.
فاطمة(بصريخ): زياد.
زياد وقع في الارض و اغمي عليه، فاطمة و مهند جريوا علي زياد بسرعة.
فاطمة(بعياط): يا روحي فوق، متقلقنيش عليك.
مهند: قومي بسرعة البسي.
فاطمة(بعياط): حاضر.
فاطمة جريت علي اوضتها غيرت هدومها بسرعة و خرجت، مهند شال زياد و نزل و فاطمة وراه.
فاطمة(بعياط): يا حبيبي.

مهند: متقلقيش هيبقي بخير...
بعد فترة وصلوا لاقرب مستشفي و مهند و فاطمة نزلوا بسرعة، مهند شال زياد.
فاطمة(بعياط): دكتور بسرعة.
دخلوا زياد ل دكتور الاطفال.
الدكتور: حصل ايه؟!
مهند: منعرفش كان واقف بيتكلم فجأة اغمي عليه.
الدكتور: تمام انتظروا لحظة.
الدكتور بدأ يفحص زياد و كتب ليه علي اشاعة.
الدكتور: عفاف عفاف.
ممرضة(عفاف): نعم يا دكتور.
الدكتور: خدي المريض و اعملي ليه الاشاعة دي فورا.
ممرضة: حاضر.

فاطمة(بعياط): ابني يا دكتور.
الدكتور: هنعرف بعد الاشاعة اهدوا...
خدوا زياد و عملوا ليه اشاعة و فاطمة و مهند كانوا قاعدين علي اعصابهم.
-بعد فترة.
الدكتور: احم.
مهند: من غير مقدمات يا دكتور اتكلم ابننا فيه ايه؟!
الدكتور: عنده مشكلة في الرئة. و التنفس بتاعه ضعيف.
فاطمة(بعياط): يعني ايه!
الدكتور: يعني المفروض ابن حضرتك يتحجز في المستشفي تحت جهاز التنفس الصناعي لفترة.
فاطمة قامت وقفت و هي بتبص ل مهند بصدمة.

فاطمة(بعياط): ابني يا مهند ابني.
مهند(بقلق): فاطمة.
فاطمة وقعت بين ايدين مهند و مهند شالها بسرعة.
الدكتور: اتفضل معايا.
نقلوا فاطمة اوضة مرضي عادية مهند باس رأسها.
مهند: و زياد؟!
الدكتور: امرت بنقله لاوضة مخصصة ليه.
مهند: تمام يا دكتور شكرا.
الدكتور: احم لا عادي، شد حيلك ان شاء الله خير.
مهند: تمام.
الدكتور: عن اذنك. و بعد اذنك املي ال...
مهند(بمقاطعة): تمام يا دكتور.

الدكتور مشي و مهند خرج وقف قدام ازاز اوضة زياد و اوضة فاطمة و كان واقف ضعيف و خايف.
مهند(بدموع): قوموا انا محتاجكوا اوي...

-في مكان تاني...
في الصعيد، عند ملك.
ملك: حمدلله بالسلامة يا عمي.
عبدالخالق: الله يسلمك يا بنتي.
ملك: هو مالك مش معاك؟!
عبدالخالق: مالك المفروض انه رجع من بدري.
ملك: ايه؟! بس هو مرجعش يا عمي.
عبدالخالق: هتلاقيه مع صحابه.
ملك: هو قال هيرجع بدري.
عبدالخالق: شوية و راجع متقلقيش اطلعي نامي انتي...
ملك: بس مش هقدر.
ام مالك: انتي لسة صاحية يا ملك منمتيش؟!
ملك: مالك اتأخر يا امي...

ام مالك: متخافيش شوية و راجع.
الباب خبط.
ام مالك راحت فتحت.
ام مالك: يا حاج في حد عاوزك.
عبدالخالق: ايوه مين؟!
غفير: يا شيخنا.
عبدالخالق: ايه؟!
غفير: مالك ولد جنابك اضرب بالنار(مالك ابن حضرتك اتضرب بالنار).
ملك(بخضة): مالك!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة