قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون

الباب خبط.
ام مالك راحت فتحت.
ام مالك: يا حاج في حد عاوزك.
عبدالخالق: ايوه مين؟!
غفير: يا شيخنا.
عبدالخالق: ايه؟!
غفير: مالك ولد جنابك اضرب بالنار(مالك ابن حضرتك اتضرب بالنار).
ملك(بخضة): مالك!
ام مالك(بخضة): ابني!
عبدالخالق: حصل ميته(امتي) الكلام ده؟!
غفير: من شوية و هو دلوجت(دلوقتي) في المستشفي...
عبدالخالق: طيب استناني جاي معاك.
عبدالخالق: خليكوا هنا محدش يخرج.
ملك(بعياط): خدني معاك يا عمي ارجوك.

ملك(بعياط): ابوس يدك...
ام مالك(بدموع): ابني مالك...
عبدالخالق: طب غيري هدومك بسرعة يا ملك.
ملك جريت بسرعة لبست العباية و الطرحة و نزلت جري ل عبد الخالق.
عبدالخالق: خليكي هنا يا ام مالك هطمنك عليه.
عبدالخالق و ملك خرجوا و ركبوا العربية و راحوا المستشفي.
نورا(بنوم): ايه اللي مصحيكي يا ماما؟!
نورا(بقلق): ماما انتي بتعيطي؟!
ام مالك(بعياط): اخوكي اضرب بالنار.
نورا(بصدمة): ايه؟!
في المستشفي.

عبدالخالق: ابني مالك يا دكتورة.
الدكتورة: شيخ عبدالخالق متقلقش الرصاصة مكنتش عميقة الحمدلله هو كويس.
ملك(بعياط): يعني هو بخير دلوجت(دلوقتي)؟!
الدكتورة: ايوه و هيفوق كمان شوية. محتاج بس تغذية و راحة.
عبدالخالق: شكرا ليكي.
عبدالخالق و ملك دخلوا لاوضة مالك لقوه لسة بيبدأ يفوق...
ملك(بعياط): مالك.
مالك(بتعب): انا فين؟!
ملك(بعياط): انت اهني(هنا) في المستشفي و جمبي.
عبدالخالق: حمدلله بالسلامة يا ابني.

مالك: الله يسلمك يا حاج.
عبدالخالق: ايه اللي حصل؟!
مالك: معرفش كنت مروح لقيت شخص طلع قدامي علي ما اعتقد من عائلة الشاذلي و ضرب نار و جري و هرب...
عبدالخالق: متأكد يا مالك؟!
مالك: ايوه من عائلة الشاذلي.
عبدالخالق: تمام يا مالك. خليكي جمبه يا ملك.
ملك: حاضر يا عمي.
عبدالخالق سابهم و مشي راح لقصر عائلة السيوفي.
مالك: بطلي عياط بقي.
ملك(بدموع): كنت خايفة عليك اوي.
مالك: متخافيش يا روحي انا كويس.
ملك: بس لو.

مالك: بس ليه نقدر الشر يعني؟! الحمدلله انا كويس اهو.
ملك: طيب.
مالك(بوجع): آه.
ملك(بقلق): ايه اجيب الدكتورة؟!
مالك: لا قربي و بس.
ملك(بخجل): كنت عتكدب كومان(كنت بتكدب كمان).
مالك: لا مش بكدب انتي دؤاء جروحي مش الادوية و العلاج.
ملك: تسلم.
في القصر...
عادل: خير يا شيخنا جلجتني(قلقتني)؟!
عبدالخالق: مالك ابني اتصاب بالرصاص يا عادل بيه.
عادل(بصدمة): وه! كيف عاد(ازاي يعني).

عمر: طب هو زين دلوجت(طب هو كويس دلوقتي)؟!
عبدالخالق: المرة دي ربنا ستر.
جلال: مين هيكون ليه ايد في الموضوع ده؟!
عبدالخالق: عائلة الشاذلي بعد ما رفضت اني اشاركها في المصنع اللي هفتحه هنا و شاركتكم انتم.
عمر: عايز تجول(تقول) ان السبب هو المصنع؟!
عبدالخالق: ايوه و هما عملوا اكدي(كدة) مع ولدي(ابني) ممكن مع اي حد من عائلتكم لازم نحط حد للموضوع.
جلال: فعلا عندك حق.
عادل: خلاص بكرة بعد صلاة الضهر هنعمل قعدة.

عمر: اهم حاجة مالك زين(كويس)؟!
عبدالخالق: الحمدلله.
عادل: انا هتصرف يا شيخنا متجلجش(متقلقش).
عبدالخالق: تمام عن اذنكم، اسف ازعجتكم.
عمر: متقولش اكدي(كدة).
عبدالخالق رجع المستشفي تاني ل مالك.
مالك: روحت فين يا حاج؟!
عبدالخالق: لما تفوق نبقي نتكلم.
عبدالخالق: الدكتورة قالت ايه؟!
ملك: جالت يجعد النهاردة في المستشفي(قالت يقعد النهاردة في المستشفي).
عبدالخالق: تمام. هروح اطمن امك و اختك...
مالك: ماشي يا حاج.

عبدالخالق رجع البيت و طمن ام مالك و نورا.
مالك: ما تيجي تنامي.
ملك: لا.
مالك: ليه بس هاخدك في حضني زي ما مراد عمل مع حياة.
ملك: انت المسلسلات واكلة دماغك.
مالك: مش المسلسلات و حياتك دي عيونك.
ملك: عيوني! انا عيوني حلوة؟!
مالك: حلوة بس دي قمر كمان.
ملك: شكرا.
مالك: طب يلا اطفي النور و تعالي نامي.
ملك: لا خليني هنا هنام في الارض.
مالك: لا نامي جمبي و بطلي استعباط.
ملك: ممكن تتوجع يا مالك.

مالك: يا ستي متخافيس انا كويس.
ملك: طب علشان خاطري نام انت و متشلش همي.
مالك: و لو مشيلتش همك هشيل هم مين؟!
ملك: دايما بتكسفني يا مالك.
مالك(بضحك): و ده شي حلو و لا وحش؟!
ملك: تصبح علي خير.
مالك: طب قربي اقولك حاجة و روحي نامي علي الكنبة.
ملك قربت من مالك و مالك باسها علي خدها,ملك ابتسمت ليه و راحت نامت علي الكنبة بعد ما طفت النور.
ملك: تصبح علي خير.
مالك: و انتي من اهله.

-في الصباح الباكر...
عند نبض و رعد.
رعد كان نايم في حضن نبض و نبض محاوطة رأسه بايديها و رعد دافن جسمه فيها.
رعد بدأ يفوق من نومه و اول ما صحي و لقي نبض ابتسم ابتسامة بسيطة...
رعد بدأ يتحرك ف نبض اضايقت و فتحت عينيها...
رعد: صباح الخير.
نبض بصتله باستغراب و بصت للمكان اللي هي فيه و افتكرت اللي حصل.
نبض(بسخرية): انت لسة موجود؟!
رعد(بعدم فهم): قصدك ايه؟!

نبض: افتكرتك هتمشي زي المرة اللي فاتت بس خالفت توقعاتي للاسف...
نبض قعدت علي السرير و رجعت شعرها لورا.
رعد: انا.
نبض: انا عايزة امشي.
رعد: هنمشي كمان شرية نفطر بس.
نبض: تمام.
نبض قامت و دخلت الحمام و رعد اتنهد و قام وقف قدام الازاز الكبير اللي قدامه.
نبض خرجت و بدأت تلبس الجاكت بتاعها و لبست صندلها و ظبطت نفسها.
رعد: شكرا.
نبض: علي ايه؟!
رعد: انك حسستيني بالحنان للحظة.
نبض: احم ده واجبي عادي.
Flash back.

رعد و نبض لما ناموا بعدها بفترة.
نبض حست بصوت عياط قامت لقت رعد بيعيط و مغمض عينيه.
نبض: رعد رعد.
رعد كان بيعيط جامد و نبض حطت ايديها علي رأسه لقته سخن.
نبض(بقلق): رعد رد عليا.
نبض فوقت رعد غصب عنه و رعد كان بيحلم.
رعد اول ما صحي و لقي نبض حضنها بسرعة,نبض كانت مندهشة.
نبض رفعت ايديها و بدأت تملس علي شعره...
نبض: هششش اهدي حصل خير، اهدي.
نبض: اهدي خالص.
رعد فضل فترة علي ما هدي و غمض عيونه و نام...
Back...

رعد قرب من نبض و مسك ايديها و باس باطن ايديها.
نبض(باحراج): احم مش يلا بينا.
نبض سحبت ايديها من ايد رعد و سابته و راحت قعدت علي الكنبة.
رعد بدأ يلبس القميص بتاعه و الجاكت و عدل هدومه و نزل هو و نبض.
رعد: تحبي تفطري هنا و لا في اي مطعم؟!
نبض: خلينا هنا.
رعد و نبض قعدوا في المطعم اللي في الفندق و رعد طلب فطار...
رعد: الاكل هنا حلو...
نبض: ايوه.
رعد: احم تحبي اطلبلك عصير؟!
نبض: اااااا لحظة يا رعد.

نبض قامت بسرعة و بدأت تمشي ورا شخص.
نبض: فتحي!
شخص: فتحي مين يا استاذة؟!
نبض: ها.
رعد: في حاجة؟!
نبض: لا مفيش.
التلت الأشخاص اللي قدام نبض مشيوا و نبض كانت بتبص عليهم.
رعد: في ايه يا نبض؟!
نبض: هو فتحي يا رعد هو دول دول شكلهم هيعملوا فيه حاجة.
رعد: تعالي هنا، فتحي مين؟! و هيعملوا فيه ايه؟!
نبض: رعد فاكر الشخص اللي خطفني و اللي رجعني و اللي انقذني قبل كدة.
رعد: ايوه.

نبض: طب بس نلحقهم ليعملوا فيه حاجة و نكمل كلام في العربية.
رعد: تعالي لما اشوف اخرتها ايه معاكي؟!
رعد جاب العربية و هو و نبض ركبوا بسرعة و مشيوا ورا العربية التانية...
رعد: فهميني يا نبض.
نبض: الشخص ده يا نبض شخصية حلوة اوي اوي و بجد جدع و محترم يعني بجد هو.
نبض(بوجع): آه في ايه وقفت العربية ليه؟!
رعد: حلو و جدع و محترم ها و ايه تاني كملي؟!
نبض: يا رعد كمل يا رعد شكلهم هيعملوا فيه حاجة يلا.

نبض: و النبي علشان خاطري.
رعد شغل العربية و كمل سواقة و مشي ورا العربية التانية.
نبض: بس في حد كان عايز يخطفني غيره هو انقذني و خالف اوامر الريس بتاعه علشان كدة ممكن يكونوا هيعملوا فيه حاجة لانه منفذش اوامره.
بعد فترة رعد وقف علي مسافة قريبة من العربية التانية,العربية التانية وقفت قدام مصنع.
نبض: هنعمل ايه دلوقتي؟! نبلغ البوليس.
رعد: لا.
رعد فتح باب العربية و نزل و نبض نزلت هي كمان و راحت ناحيته.

رعد: ارجعي العربية انتي.
نبض: لا هأجي معاك.
رعد: ا.
نبض: متحاولش.
رعد بص ل نبض بغيظ و مشي و نبض مشيت وراه لغاية ما وصلوا للمصنع و رعد لف وراه لقي شباك مكسور بص علي المصنع منه...
نبض: ايه ايه؟!
رعد: اهدي بشوف.
نبض(بشهقة): بيضربوه.
رعد: اهدي بعدهم هما كام.
نبض: مش مهم المهم نوقفه.
نبض جريت بسرعة علي باب المصنع بس رعد مسكها و زقها.
رعد(بغضب): انتي اتجننتي؟!
رعد: ا.
رعد لقي شخص خرج بره المصنع و شافهم هما الاتنين.

شخص: انتوا مين و بتعملوا ايه؟!
رعد: احنا تايهين و.
نبض(بغضب): لا مش تايهين انتوا بتضربوه ليه هو عمل ليكوا ايه، انت لو مجبتهوش دلوقتي و سبتوه و الله لاكون قاتلاكم.
رعد(بهمس): يا غبية.
شخص(بسخرية): و انتوا بقي اللي هتنقذوه مننا.
نبض: ايوه احنا انت متعرفش ده مين اساسا.
نبض: ده ظابط مخابرات عارف يعني ايه ظابط، ده يضربك انت و اللي جوا و يخلص عليكوا كمان.
رعد بص ل نبض بصدمة و كانت ملامحه مضحكة جدا.

رعد: الله يخرب بيتك يا شيخة. يخرب بيت الجواز علي إلى عايزين يتجوزوا. يخرب بيت اللي خلاني اتجوزك.
نبض(بتوتر): ها؟!
شخص طلع مسدسه و حطه في وش نبض اللي استخبت ورا ضهر رعد.
رعد: ايه يا هانم شايفك دلوقتي خايفة يعني؟!
نبض: هو انا مش مراتك اتصرف.
رعد: دلوقتي مراتي؟!
رعد(ببرود): نزل سلاحك ده و احنا مش عايزين حاجة غير الشخص اللي جوا ده.
شخص: مش منزل السلاح.
رعد(بتريقة): مش منزل السلاح.

رعد مسك كف الشخص ده و تناه لتحت الشخص التاني ضغط علي الزناذ و حصل ضرب نار. رعد ضرب الشخص ده في بطنه برجله.
نبض(بقلق): انت كويس؟!
رعد: ايوه.
باب المصنع اتفتح و خرجوا شابين.
شاب1: انت عملت فيه ايه؟!
رعد: اللي هيحصل فيكوا لو مودتنيش الراجل اللي جوا ده.
الاتنين بصوا لبعض و جريوا علي رعد واحد يضربه من جمب و التاني من جمب.

رعد ضرب واحد فالتاني ضربه في جمبه,نبض تدخلت و مسكت واحد كسرت دراعه و ضربته في رجله فوقع في الارض.
رعد ضرب التاني في رأسه و رماه علي الارض...
رعد و نبض دخلوا المصنع بسرعة.
شخص1: انتوا بتعملوا ايه هنا؟
رعد: اوف هو السؤال ده بقي مقرر؟!
شخص2: ده انت جاي تستظرف بقي.
نبض(ببرود): جاين ناخد الشخص ده. هتسيبوه بالذوق و لا بالعافية.
الشخص الاول قرب من نبض و شدها من شعرها.
رعد(بغضب): يا حيوان.

قبل ما رعد يتصرف كانت نبض ضربت الشخص ده في بطنه و بالصندل الكعب في جمبه و رأسه.
الشص التاني وقع في الارض بخوف. رعد قرب منه و ضربه كذا بوكس في وشه...
نبض: فتحي فتحي.
نبض جريت علي فتحي اللي كان واقع في الارض علي ركبه و غرقان دم.
نبض: اهدي.
فتحي وقع في الارض علي رجل نبض.
نبض: هنقذك متخافش اهدي.
نبض: اقلع قميصك يا رعد...
رعد: افندم!
نبض: بسرعة.

رعد قلع قميصه باستغراب و وداه ل نبض. نبض قطعت القميص و بدأت تربطه علي الجروح العميقة اللي عند فتحي.
فتحي(بصريخ): آآه...
نبض: معلش علشان نوقف النزيف.
نبض: يلا يا رعد شيله بسرعة.
رعد و نبض سندوا فتحي و خرجوا من المصنع و ركبوه العربية.
رعد: اركبي.
نبض: روح علي اقرب مستشفي لازم نقل دم فورا و اشعة للمخ شكله تعرض لاذي كبير.
بعد فترة وصلوا للمستشفي و نقلوا فتحي اللي كان فقد وعيه.

دكتور: جهزوا اوضة العمليات بسرعة.
نبض: لازم اشعة الاول.
دكتور: مين حضرتك؟!
نبض: انا دكتورة نبض و المريض اتعرض لاصابة في الدماغ لازم اشعة علشان تحدد اذا كان في نزيف داخلي و لا لا.
نبض: و كمان لازم تأمنوا دم...
دكتور حس ان نبض ليها خبرة و امرهم يعملوا اشعة.
رعد(بضيق): مالك قلقانة ليه من بقية عائلتك؟!
نبض: شخص حماني و وقف جمبي لما كنت انت مش موجود.
نبض قلعت الجاكت بتاعه و رمته في وش رعد.

نبض: استر نفسك بدل ما البنات ماشية تبص عليك.
رعد: عاجبني ملكيش فيه.
نبض بصت ل رعد بغضب و قامت بعدت عنه و بعد فترة رعد لقاها راجعة ب تي شيرت فرفع حاجبه ليها.
نبض: استأذنت حد من الدكاترة اللي هنا و جبتلك تي شيرت.
رعد: و ايه ضمني انه نضيف؟!
نبض قربت من رعد و لبسته التي شيرت غصب عنه و قعدت علي الكرسي.
رعد(بابتسامة جانبية): انتي قد اللي عملتيه ده؟!
نبض(بغضب): بس بقي.

-رعد وقف مربع ايده و ساند علي الحيطة و بيبص عليها كل شوية,نبض قعدت علي الكرسي حاطة رجل علي رجل و مرجعة رأسها لورا...
الدكتور: فعلا كانت نظرة حضرتك صح حاليا هنجري عملية.
نبض: تمام...

-في مكان تاني...
في تركيا.
ادم كان قاعد علي السفرة بيأكل و ثريا نزلت و هي ساندة ميران.
ثريا: اقعدي يا حبيبتي...
ميران(بخفوت): شكرا يا دادة.
ثريا: و لا يهمك يا حبيبتي...
ثريا: كلي يا حبيبتي، عايز حاجة يا ادم؟!
ادم: لا شكرا.
ثريا: تمام انا في المطبخ لو في حاجة.
ادم: ايه الاخبار دلوقتي؟!
ميران: شكرا معلش تعبتك معايا...
ادم: الصراحة تعبتيني.
ميران: مش فاهمة يعني عايز ايه؟!
ادم: اكيد يعني مقابل.

ميران: يا حقير.
ادم: مش لما تسمعي الاول كلامي.
ميران: و يا تري ايه هو؟!
ادم: تتجوزيني.
ميران(بصدمة): ايه؟!
ادم: تتجوزيني؟!
ميران(بصدمة): انت اكيد اتجننت.
ادم: لفترة معينة و بعد كدة هنتطلق.
ميران: و الله؟! و ده ليه بقي؟! و ايه لازمة الجواز اصلا؟!
ادم: ليكي حق برضو تعرفي. بصي انا هتجوزك لفترة و بعدها هسيبك و نتطلق.
ادم: و هيبقي جواز علي ورق.
ميران: و ده كله ليه بقي؟!

ادم: لان جدتي نفسها تفرح بيا قبل ما تموت. و لقيتك قدامي و بس.
ميران: انسي انا مش بضاعة تستخدمها وقت ما انت عايز و ترميها وقت ما انت عايز.
ادم: بكرة بليل حلو؟!
ميران: لايه؟!
ادم: لكتب كتابنا.
ميران(بصدمة): انت مجنون؟! انا مش بحبك.
ادم: و ايه جاب سيرة الحب؟!
ادم: و كمان انتي هترجعي الصعيد هنقعد بالظبط شهر و بعده نتطلق...
ميران: انت في مخك حاجة انا مش هتجوزك مش بحبك.
ميران: انا مرتبطة اصلا.

ادم قام و مسك ميران من شعرها و قربها منه.
ادم(بعصبية): خدي بالك اني عصبي و مجنون و ممكن اتهور عليكي...
ادم(بغضب): كتب الكتاب بكرة لاما و ربي اخليكي تتمني الموت و مش هتطوليه...
ميران(بدموع و وجع): سيبني يا ادم.
ادم زق ميران علي كرسي السفرة.
الباب خبط.
ثريا راحت فتحت دخلوا محمد و فتون.
محمد(بالتركية): هاي...
فتون(بالتركية): انتي كويسة يا ميران؟!
محمد(بالتركية): عملوا ليكي حاجة؟!

ميران هزت رأسها بمعني لا, ادم كان باصص ليها.
ادم(بالتركية): كتب كتابي انا و ميران بكرة.
محمد(بصدمة,بالتركية): ابه!
فتون(بالتركية,بصدمة): انت اتجننت؟! او ايه القرار السريع ده؟!
ادم(بالتركية): انا مستعجل.
ثريا(بالتركية): انتي موافقة يا ميران؟!
ميران رفعت وشها و اتقابلت عيونها هي و ادم هزت رأسها بمعني اه.
فتون(بالتركية): انا مبسوطة ليكي اوي، اينعم مش وقته و لا مكانه و انتي متخرشمة كدة.

محمد(بالتركية): طب ما تستني لما تتعافي.
ادم(بالتركية): شوية خدوش و هتتعافي منها قريب.
ادم(بالتركية): و كمان انا مستعجل و اول ما تتعافي هننزل مصر عشان اعرفها علي عائلتي.
فتون(بالتركية): انا بحب اوي الحكايات دي و القصص السريعة...
فتون(بالتركية,بغمزة): حبيتوا بعض امتي؟!
ادم(بالتركية): الموضوع جه سريع.
محمد(بالتركية): ربنا يتمم علي خير.
ثريا(بالتركية): مبروك يا حبيبتي.

ميران كانت ساكتة و ماسكة دموعها بالعافية.
ميران(بالتركية): عن اذنكوا هروح الحمام.
ميران قامت بسرعة و طلعت علي اوضتها و قعدت تعيط.
محمد(بالتركية): نمشي احنا و هنيجي بكرة.
ادم(بالتركية): تمام نورتوا...
فتون(بالتركية): انا مبسوطة انك اتعلمت تركي.
ادم: تمام.
فتون و محمد مشيوا, ادم طلع لاوضة ميران دخل و قفل الباب.
ميران(بعياط): ايه اللي جابك هنا؟!
ادم قرب من ميران و نزل ل مستواها.

ادم: مش عايز اتعصب عليكي بلاش الدموع دي.
ميران(بعياط): ادم مش عايزة اتجوزك يا ادم. بلاش ما صدقنا نبقي صحاب شوية.
ادم(ببرود): كتب الكتاب بكرة خلاص مفيش مفر.
ادم قام وقف و مسك برواز و رماه في الارض كسره.
ادم(بغضب): مين الزفت ده اللي انتي بتحبيه؟!
ادم(بغضب): قولتلك هنتجوز لشهر و بعدها هطلقك خلاص خلص الموضوع.
ادم ساب ميران و راح لاوضته يلعب رياضة, ميران حبست نفسها في اوضتها و قعدت تعيط لغاية ما نامت.

-في مكان تاني...
عند مهند و فاطمة.
فاطمة بدأت تفوق و تستعيد وعيها. مهند وقف جمبها و مسك ايديها...
مهند(بابتسامة): حمدلله بالسلامة يا حبيبتي.
فاطمة(بدموع): زياد يا مهند.
مهند: متخافيش هو بخير و الدكتور طمني عليه.
فاطمة(بدموع): عايزة اشوفه.
مهند: طيب اهدي انتي بس.
فاطمة(بدموع): زمانه عايزني.
مهند: زياد نايم دلوقتي يا فاطمة اهدي...
فاطمة(بعياط): وحشني اوي، انا خايفة عليه اوي...

مهند خد فاطمة في حضنه و باس رأسها.
مهند: و انا كمان يا حبيبتي بس لازم نبقي صابرين.
فاطمة(بعياط): يا رب احميه يا رب و احفظه من كل شر.
مهند: امين امين.
تليفون مهند رن.
مهند: لحظة يا حبيبتي هرد.
الخط اتفتح.
مهند: الو يا عز...
عز: مهند نحور ماتت...
مهند(بصدمة): ده ازاي؟! و رعد؟!
عز: رعد مختفي؟!
مهند: قصدك انهم قتلوها و خطفوه؟!
عز: ممكن بس معتقدش.
مهند: اومال؟!..

عز: رعد تليفونه كان شغال من فترة بسيطة جدا و اكتشفنا ان نحور ميتة بقالها ليلة يعتبر.
عز: و كمان رعد و نبض هما اللي ودوها.
مهند: اممم طب استني...
عز: في مشكلة اكبر بقي.
مهند: ايه؟!
عز: والد نحور قالب المبني و عايز رعد و الدنيا مقلوبه و كل اللواءات الكبار موجودين.
عز: بيحققوا علي مستوي عالي. و الدنيا متنيلة، مهند: انت قدها يا عز، اسف غصب عني مش معاك حصلت شوية ظروف كدة.
عز: ايه يا صاحبي حصل ايه؟!

مهند: مفيش حاجة لما اشوفك.
مهند: يلا اسيبك تحل المشكلة دي، و طمني كل شوية...
مهند: لو رعد ظهر اتصل بيا بلغني.
عز: تمام، يلا ربنا معاك.
مهند: و معاك.
فاطمة: في ايه؟!
مهند: مشكلة بسيطة كدة.
مهند: خليكي هنا يا حبيبتي ارتاحي و اطمني زياد بخير و هخليكي تشوفيه بس هروح اجيب اكل و اجي.
مهند باس رأس فاطمة و خرج بص علي زياد و راح يجيب غداء ليهم.

-في مكان تاني...
عند نبض.
الدكتور: الحمدلله انقذنا المريض بس ده ميأكدش انه بخير.
نبض: حصل ايه؟!
الدكتور: خد ضربات كتيرة في اماكن مختلفة سببت كدمات قوية ليه.
الدكتور: بالاضافة إلى انه طُعن في جمبه. و قفصه الصدري اتعرض لضربات كتير متتالية.
الدكتور: و كمان رأسه كان فيها نزيف داخلي.
نبض: المريض دخل غيبوبة؟!
الدكتور: لا.
الدكتور: خد مخدر قوي. بالشفاء.
نبض: شكرا يا دكتور.

الدكتور سابهم و مشي و نبض قعدت تاني علي الكرسي.
رعد: خلاص ممكن نمشي دفعت المصاريف و انقذته ممكن نمشي بقي.
نبض: عايز تمشي انت امشي.
رعد: و الله؟! قومي يا نبض ربنا يهديكي.
نبض: استني يا رعد يفوق بس. ده مهما كان انقذني مرة.
نبض: و كمان شكله طيب و جدع...
نبض: خلينا شوية علشان نعرف نبلغ البوليس و نجيب حقه، انت سمعت الدكتور قال ايه.
رعد(بضيق): طيب.
ممرضة: اتفضلي دي حاجات المريض.
نبض: تمام شكرا.

نبض حط هدومه و حاجته علي الكرسي جمبها و رجعت رأسها لورا وبصت علي الهدوم لقت حاجة بتلمع.
نبض مسكت السلسلة اللي بتلمع و بصت ليها و بعدها بصت علي باب اوضة فتحي.
رعد: بقولك.
نبض قامت بسرعة و جريت علي اوضة فتحي و رعد قام بسرعة وراها...
رعد: بتعملي ايه؟!
نبض نزلت شوية هدوم فتحي عن رقبته لقت وحمة,نبض بعدت عنه بصدمة.
رعد: مالك يا نبض؟!
نبض(بصدمة,دموع): مراد!
نبض(بصدمة,دموع): مراد اخويا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة