قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

نبض نزلت شوية هدوم فتحي عن رقبته لقت وحمة,نبض بعدت عنه بصدمة.
رعد: مالك يا نبض؟!
نبض(بصدمة,دموع): مراد!
نبض(بصدمة,دموع): مراد اخويا.
رعد(بعدم فهم): في ايه يا نبض؟!
نبض(بدموع): انا ازاي معرفتش؟!
رعد: معرفتيش ايه؟!
نبض(بدموع): ده مراد يا رعد. اخويا.
رعد بص علي مراد و ركز في ملامحه و شك شوية.
رعد: و انتي ايه اللي عرفك انه هو؟!

نبض(بدموع): السلسلة دي انا اللي مودياها ليه و كنت بحوش في مصروفي علشان اشتريها ليه و هو قالي مش هيشيلها من رقبته ابدا. و الوحمة اللي في رقبته.
نبض(بدموع): انا.
رعد: هشششش اهدي اهدي.
رعد: مش مراد مات يا نبض؟!
نبض(بعياط): اللي اعرفه انهم قتلوه مع ماما.
رعد: قصدك ايه بقتلوه؟!
نبض(بدموع): يعني ان ماما و مراد ماتوا مقتولين و كان الدور عليا بس بابا لحقني.
رعد: نبض اهدي كدة انا مش فاهم حاجة.

رعد: اخر مرة كنتوا عندنا في مصر كان عمو جلال و مراد موجودين و طنط حياة كانت في الشهر السادس و حامل فيكي.
رعد: مبدأيا تعالي نسيبه يرتاح تعالي.
رعد خد نبض و خرجوا بره اوضة مراد و رعد قعد نبض علي الكرسي و قعد جمبها.
رعد: احكي يا نبض حصل ايه؟!
Flash back.
نبض(بصريخ,بالتركية): مراد جيب الكورة بتاعتي.
مراد(ببرود): لا لما تتكلمي عربي.
نبض(بعناد,بالتركية): لا مش هتكلم عربي، يا ماما.

حياة: في ايه يا نبض انتي و مراد تعبتوني.
نبض(بالتركية): خليه يوديني الكورة بتاعتي.
مراد: اتكلمي عربي الاول انا عارف انك فهماني.
حياة: يا نبض يا حبيبتي انتي باباكي مصري و كمان صعيدي علشان كدة لازم تتكلمي عربي حلو و وقت اللزوم او مع اصحابك و مدرسينك اتكلمي تركي.
حياة: ماشي يا حبيبتي.
نبض(بالتركية): لو وداني الكورة هتكلم عربي.
حياة: مراد حبيبي يلا ودي اختك الكورة.

مراد: لا يا ماما لما تتكلم عربي. مش لازم نتساهل معاها.
حياة: لا كدة كتير بقي...
نبض(بالتركية): عندي فكرة.
مراد(بالتركية): قولي.
نبض(بالتركية): نلعب ماتش و اللي يكسب هو اللي يأخد الكورة.
مراد(بالتركية): موافق.
مراد خد نبض و خرجوا للجنينة و حددوا المكان اللي هيلعبوا فيه.
مراد: الماتش من 3.
نبض: هبدأ الاول.
مراد: طيب.
نبض لعبت الاول مراد صد الكورة.
مراد(بضحك): يا فاشلة.
نبض: علفكرة ضحكتك وحشة.
مراد: عيونك وحشة.

نبض: هه ده انا مدوبة شباب العالم بعيوني.
مراد: و انا مدوبتش ليه؟!
نبض: عيل رخم.
مراد: دوري.
مراد لعب الكورة جت في رأس نبض و وشها و نبض وقعت في الارض بتعيط.
مراد(بقلق): نبض.
مراد جري علي نبض بسرعة و شاف رأسها.
مراد(بقلق): انتي كويسة؟!
نبض(بعياط): بتوجعني؟!
مراد لقي نبض نزلت دم من شفايفها و انفها.
مراد: انا اسف يا نبض و الله اسف.
مراد(بدموع و صوت عالي): يا مامااا.
مراد(بدموع و صوت عالي): يا ماما.

كان جلال في الوقت ده رجع من الشغل و سمع صوت مراد جري بسرعة ناحيته.
جلال(بقلق): ايه اللي حصل ل نبض يا مراد؟!
مراد(بدموع): كنا بنلعب و الكورة جت في وشها.
نبض(بعياط): بتوجعني يا بابا.
جلال: معلش يا حبيبتي اتحملي.
جلال: خليك جمب اختك يا مراد هروح انادي امك و ناخدها للمستشفي.
جلال جري علي جوا بسرعة و نادي علي حياة.
حياة(بخوف): نبض.
حياة لبست الجاكت بتاعها بسرعة و خرجوا.

مراد كان شال نبض بين ايديه و ركبها العربية.
مراد(بالتركية): روح علي المستشفي بسرعة...
السواق(بالتركية): حاضر يا فندم.
-بعد فترة وصلوا للمستشفي.
مراد نزل و شال نبض و دخل بسرعة المستشفي.
ممرضة(بالتركية): مراد بيه مالها نبض؟!
مراد(بالتركية): المفروض اسألك. جيبي دكتور بسرعة.
دخلوا نبض اوضة الطوارئ و هي بتعيط و ماسكة في مراد و الدكتور جه فحص نبض...
الدكتور(بالتركية): الحمدلله هي بخير محتاجة رعاية بس.

مراد(بالتركية): تمام شكرا.
مراد: انا اسف يا نبض.
نبض(بدموع): و لا يهمك انت مكنش قصدك.
مراد باس رأس نبض و مسك ايديها و مشيوا.
نبض: بابا هيزعق ليك.
مراد: متخافيش.
مراد و نبض ركبوا العربية بالسواق تاني و مشيوا كانوا في طريقهم للبيت...
مراد(بالتركية): اقف.
مراد نزل و كان في محل صغير فيه اكسسورات بسيطة و جميلة.
مراد(بالتركية): عايز دي.
مراد(بالتركية): شكرا.
مراد دفع الحساب و ركب العربية تاني.
نبض: اشتريت ايه؟!

مراد: دي و متقلعيهاش من رقبتك ابدا فاهمة.
نبض(بابتسامة): حاضر، بحبك.
مراد لبس نبض السلسلة الفضي الهادية علي شكل قلب صغير.
نبض قربت من مراد و باست خده. وصلوا للبيت.
جلال(بحدة): كدة يعني يا مراد تقلقنا.
مراد: اسف يا بابا بس مقدرتش استني خدتها و روحنا للمستشفي بتاعت حضرتك.
مراد: و هي كويسة اهي الحمدلله.
حياة: و لو كان حصلكوا حاجة.
مراد: متخافيش يا امي انا دايما معايا فلوس و موبايلي في اي وقت...

حياة: وريني كدة يا حبيبتي.
نبض جريت علي حياة و حياة وطت حضنتها و باست رأسها.
نبض(بابتسامة): بصوا مراد اشتري ليا ايه!؟
جلال: الله جميل اوي يا حبيبتي.
نبض حضنت مراد و مراد باس رأسها جلال و حياة بصوا ليهم و هما مبسوطين.
حياة: يلا اطلعوا غيروا هدومكم علشان نتغدي مع بعض.
مراد: يلا يا نبض.
مراد و نبض كل واحد طلع اوضته غير هدومه.
جلال(بقلق): مالك يا حبيبتي حاسك تعبانة الفترة دي.

حياة(بتعب): مش عارفة مالي يا جلال. بس ان شاء الله خير.
جلال: هنروح نكشف ماشي.
حياة: طيب يا حبيبي بعد شغلك ان شاء الله.
جلال: يا ستي يغور الشغل المهم انتي.
جلال باس رأس حياة و خدها في حضنه و مراد و نبض كانوا قاعدين بيضحكوا و يهزروا.
مراد(بضحك): يا بت هضربك.
نبض: انا بقي فيا حتة سليمة.
مراد: و الله طب تعالي هنا.
مراد قعد يزغزغ نبض كتير و نبض تضحك بصوت عالي.
حياة: وطوا صوتكوا شوية اهدي.
نبض: سوري يا ماما.

جلال: يلا تعالوا كلوا.
الاربعة قعدوا علي السفرة و بدأوا يأكلوا و هما مبسوطين.
حياة كانت حاسة بتعب و دوخة شديدة قامت وقفت بس وقعت في الارض و اغمي عليها.
جلال(بقلق): حياة...
جلال قرب من حياة و بدأ يشوف نبضها.
مراد: ماما فتحي عينك.
نبض(بدموع): ماما.
جلال شال حياة و خرج بيها بسرعة و ركبها العربية و مراد ركب معاه, نبض قعدت لوحدها في القصر.
نبض(بعياط): ماما.
في المستشفي.
جلال(بالتركية): عايز دكتور بسرعة.

مراد(بالتركية,بغضب): انجزوا.
دكتور(بالتركية): اتفضل يا جلال بيه.
دكتور2(بالتركية): وسعوا بسرعة.
حطوا حياة في اوضة و بدأوا يفحصوها و يشوفوا مالها.
دكتور(بالتركية): اعمل فحص شامل.
دكتور2(بالتركية): بقول نصور اشعة الاول قبل الفحص الشامل...
دكتور(بالتركية): تمام.
دخلوا حياة اوضة الاشاعات و بدأوا يعملوا كل الاشاعات المطلوبة.
-بعد فترة.
الدكتور(بالتركية): جلال بيه.
جلال(بالتركية): ايه الاخبار؟!

الدكتور(بالتركية): مدام حياة مصابة بسرطان.
جلال بصله بصدمة و كان هيقع في الارض لولا ان مراد سنده و بص للدكتور بغضب.
مراد(بالتركية): انت مجنون؟!
الدكتور(بالتركية): للاسف دي الحقيقة. و في مرحلته المتأخرة.
جلال(بدموع,بالتركية): مفيش امل.؟!
الدكتور(بالتركية): للاسف لا.
جلال قعد علي الارض و مراد قعد جمبه.
مراد: بابا متقلقش ماما هتبقي بخير ده دكتور مش بيفهم حاجة اهدي.
في اوضة حياة.

حياة(بتعب,بالتركية): حصل ايه؟!
ممرضة(بالتركية): حمدلله بالسلامة يا هانم.
حياة(بالتركية): الله يسلمك فين جلال؟!
ممرضة(بالتركية): هو.
جلال(بالتركية): انا اهو يا حبيبتي. تقدري تروحي.
جلال قرب من حياة و باس رأسها و خدها في حضنه.
حياة: مالك يا حبيبي؟! فيك ايه؟
جلال: مفيش.
حياة: هتخبي عليا يا جلال؟!
جلال(بدموع): لا يا حبيبتي هو.
حياة: جلال مالك يا حبيبي فيك ايه؟!
جلال بدأ يعيط حياة خدته في حضنها و باست راسه.

حياة: اهدي يا حبيبي حصل خير. اهدي.
حياة: اهدي.
جلال(بعياط): مش هقدر علي فراقك يا حياة.
حياة(بصدمة): هو انا عندي ايه؟!
جلال(بعياط): عندك سرطان...
حياة بدأت هي كمان تعيط في حضن جلال.
حياة(بعياط): انا مش زعلانة علشان هموت انا زعلانة اني هبعد عنكوا بس. انا بحبكوا اوي.
جلال(بعياط): انا بحبك اكتر و مش عايزك تروحي بعيد عني عايز روحي تطلع قبل روحك...
حياة(بعياط): لا لازم تعيش علشان مراد و نبض محتاجينك.

حياة(بعياط): خلي بالك منهم و حافظ عليهم. و لما تجوز نبض جوزها لشخص يحميها و يسعدها.
حياة(بعياط,ابتسامة): و لو عرفت تجوزها ل رعد يبقي كويس هكون وفيت بوعدي ليه.
جلال(بعياط): مش هقدر اعمل كل ده من غيرك.
حياة(بدموع): هتقدر يا حبيبي. هتجوز مراد و نبض و هتفرح و انت شايف نبض احلي و اجمل مهندسة.
جلال(بعياط): بس هتكون الدنيا وحشة اوي من غيرك.
حياة(بدموع): لا يا حبيبي متقلقش.
جلال باس رأس حياة، مراد دخل الاوضة.

مراد: هما مش بيفهموا يا ماما ملكيش دعوة. هتخفي و هتبقي كويس.
حياة(بدموع): اكيد يا حبيبي خلي بالك من بابا و نبض، فاهم...
مراد: اكيد و انتي هتبقي معانا.
التلاتة رجعوا القصر لقوا نبض قاعدة بتعيط.
مراد: لسة بتعيطي؟!
نبض(بعياط): ماما.
نبض جريت علي حياة و حضنتها. حياة باست رأسها.
نبض(بعياط): انتي كويسة؟!
حياة: ايوه يا حبيبتي.
نبض: بحبك.
حياة: يلا اطلعوا ارتاحوا.
مراد: تعالي معايا يا نبض.

مراد خد نبض و قعدها علي سريرها.
نبض: نادي ماما تقعد معايا قبل ما انام.
مراد: انا اللي هقعد معاكي النهاردة. ماما تعبانة شوية.
مراد: خشي غيري هدومك يلا.
نبض: طيب...
نبض دخلت غيرت هدومها و خرجت نامت علي السرير.
مراد: احكيلك ايه؟!
نبض: سندريلا و الامير.
مراد: اممم طيب، كان في امير وسيم و.
نبض: عارفة انه وسيم و حلو كمان علشان انا سندريلا و السندريلا مش هتحب اي حد...
مراد: مين اللي ضحك عليكي و قال انك سندريلا؟!

نبض: ماما بتقولي ان سندريلا بقت اميرة و دايما بتقولي يا اميرتي فانا اميرة.
مراد: من اي ناحية. ده انتي حتى عيونك وحشة.
نبض: يا رخم. دي عيونك انت ما انت نفس لون عيوني.
مراد: لا يا روحي بس انا احلي منك.
نبض: انت وحش.
مراد: مفيش اوحش منك.
نبض: يا رخم طب وسع بقي من هنا.
مراد: خلاص خلاص. بلا نكمل قصة سندريلا.
مراد فضل يحكي ل نبض في قصص لغاية ما نامت باس رأسها و قام راح لاوضته غير هدومه و نام.
بعد فترة.

نبض قامت من نومها و راحت لاوضة مامتها قبل ما تدخل سمعت صوت حياة بتعيط و جلال واقف جمبها.
جلال: يا حبيبتي خلينا نروح مستشفي.
حياة: لا خليني هنا لو هموت هموت هنا مش عايزة مستشفيات.
جلال(بدموع): طب قومي قومي يلا.
جلال(بدموع): يا رب لطفك.
حياة: ده سرطان يا جلال و ده ابتلاء عظيم من ربنا الحمدلله علي كل شئ.
جلال: و نعمة بالله. طب اهدي هجبلك مسكن.
جلال جاب مسكن ل حياة و وداه ليها و بعد فترة حياة نامت.

نبض كانت خايفة علي مامتها و قامت رجعت اوضتها بتعيط بدون سبب بس هي حست ان في حاجة وحشة...
في الصباح الباكر.
جلال: حبيبتي هروح النهاردة بس الشغل و من بكرة هكون ليكي.
حياة: ربنا معاك يا حبيبي.
مراد: روح يا بابا انا مع ماما و نبض.
جلال: و انا مطمن عليهم علشان انت موجود، يلا باي.
نبض: ماما.
حياة: نعم يا حبيبتي.
نبض: ايه رأيك نروح الملاهي؟!
مراد: لا يا نبض ماما تعبانة.
نبض: الف سلامة يا ماما.

حياة: خلينا نروح يا مراد نغير جو.
مراد: طيب.
نبض: و الله اشمعنا بقي؟!
مراد: كدة.
نبض: طب مش هوديك الهدية بتاعتك.
مراد: هدية ايه؟!
نبض: غمض عينك.
مراد غمض عينه و نبض وقفت علي الكرسي و بدأت تلبسه سلسلة بحرف ال m.
مراد: ايه ده؟!
نبض: انت جبت ليا سلسلة و انا بجبلك سلسلة و مش عايزاك تقلعها ابدا فاهم.
مراد(بابتسامة): مش هقعلها ابدا يا قمر انتي.
مراد باس نبض و حضنها و شالها لف بيها شوية.
نبض: يلا نروح الملاهي يلا.

التلاتة طلعوا يلبسوا و حياة كانت مبسوطة من علاقة نبض بمراد...
ركبوا العربية و كانوا في طريقهم للملاهي و فجأة في ناس قطعوا طريقهم.
حياة(بالتركية): في ايه؟!
مراد(بالتركية): في ايه يا عمو؟!
السواق(بالتركية): معرفش.
السواق نزل و راح اتكلم مع الناس اللي نزلت من عربياتهم بس مات...
حياة حضنت مراد و نبض و كانت خايفة عليهم.
باب العربية اتفتح و شدوا نبض من حياة و شدوا مراد و خدوا حياة...
نبض(بصريخ): ماما.

مراد: متخافيش يا نبض.
حياة(بدموع,بالتركية): سيبوا ولادي.
رشوا مخدر في وشهم فاغمي عليهم و خدوهم لمكان مهجور...
فضلوا مخطوفين لمدة اسبوع و محدش عرف طريقهم و جلال كان هيتجنن عليهم,حياة كانت بتموت من كتر الالم بسبب مرض السرطان و مراد مش عارف يعمل ايه,نبض كانت خايفة.
مراد(بدموع): ماما فوقي. يا ماما.
حياة(بتعب): معلش يا حبيبي هي دي سُنة الحياة، خلي بالك من نفسك و منها يا مراد.

مراد: متخافيش انا في ضهرك و ضهرها مش هسمح ليهم يعملوا لينا حاجة وحشة.
نبض(بعياط): انا عايزة امشي من هنا.
مراد قام و حضن نبض جامد.
مراد: متخافيش انا في ضهرك.
الباب اتفتح دخلوا شخصين.
مراد(بغضب,بالتركية): عايزين ايه؟!
الشخص الاول طلع سكينة و مسك حياة.
نبض(بصريخ): ماما.
حياة(بعياط): ولادي.
مراد كان لسة هيروح عليهم,كان الشخص ده قتل حياة و رماها في الارض بدمها.
مراد(بصريخ): ماما.

نبض و مراد جريوا علي حياة و قعدوا يهزوا فيها كتير.
نبض(بصريخ و عياط): ماما ماما فتحي عينك. ماما.
نبض(بصريخ): هي ليه مش بترد عليا يا مراد؟!
الشخصين راحوا ناحية مراد و شدوه معاهم و مراد كان بيقاوم و ضربوا نار فوقع في الارض و شالوه و مشيوا...
نبض كانت واقفة مصدومة من كل اللي بيحصل كانت خايفة اوي.
نبض وقعت في الارض و بعد ساعتين دخل جلال و معاه شرطة و بوليس.
جلال(بصريخ): حياة!

جلال جري علي حياة حاول يفوقها بس معرفش و فضل يعيط و هو حاضنها.
نبض قامت وقفت و هي مخضوضة و مشيت خطوة بس وقعت في الارض مغمي عليها.
جلال(بعياط): نبض!
نقلوا حياة للمشرحة و نقلوا نبض لاوضة و علقوا ليها محاليل و دخلت في غيبوبة ل مدة تلت شهور.
جلال دفن حياة و كان حزين علي فقدان مراد و حياة.
بعد ال 3 شهور.
نبض فاقت و مكنتش بتتكلم خالص و قعدت فاقدة النطق لفترة من الوقت و جلال جاب ليها ثريا تراعيها.

نبض مكنتش بتحب ثريا في الاول و بعدها اتعودت.
-نبض كبرت و مكنتش قادرة تنسي اللي حصل طول عمرها و اتعلمت طرق الدفاع عن النفس لحماية نفسها و دخلت طب لعلاج كل شخص محتاج مساعدتها و كل شخص مش قادر يتعالج و كل شخص مش لاقي حد يسأل فيه و في علاجه.
Back...
نبض خلصت كلامها و هي كانت بتعيط رعد حاوط كتف نبض بدراعه و قربها منها و فضل يملس علي شعرها و ضهرها.
رعد(بحزن): خلاص خلاص. اهدي.

رعد(بحزن): اهدي يا حبيبتي حصل خير. فترة و هتعدي يا حبيبتي.
رعد(بحزن): مش عايزك تزعلي ابدا. و كل اللي حصل ده اكيد ربنا ليه حكمة في كدة.
نبض خدت نفس عميق و مسحت دموعها بايديها و بعدت عن حضن رعد.
نبض: بس انت كنت تعرف مراد منين؟!
رعد: مراد كان صاحبي اينعم اكبر مني بشوية يعني. بس كنا صحاب اوي زمان.
رعد: اخر مرة كان موجود فيها من 25 سنة. قبل ما انتي تتولدي.
نبض: عارفة بابا حكالي.

نبض: دلوقتي اهم حاجة عندي مراد يفوق...
رعد: تعالي معايا.
نبض: فين؟!
رعد مسك ايد نبض و الجاكت بتاعها و خرجوا من المستشفي.
نبض: هنروح فين؟! و هنسيبه كدة؟!
رعد: متخافيش.
رعد ركب نبض العربية و لف ركب و بدأ يسوق.
نبض: ايه ده؟!
رعد: انتي طبعا مجتيش دريم بارك قبل كدة.
نبض: لا.
رعد نزل و مسك ايد نبض و دخلوا الملاهي.
نبض: واو حلوة اوي.
رعد: تعالي نشوف في ايه هنا.
رعد: تلعبي الغسالة؟!
نبض(باستغراب): الغسالة!

رعد: ايوه تعالي.
رعد مسك ايد نبض و جري ناحية لعبة الغسالة و وقفوا في الدور رعد ورا نبض و حاضنها من ورا.
رعد: هنلعب كل حاجة هنا.
نبض: كل حاجة مرة واحدة...
رعد: هتشوفي.
رعد و نبض دخلوا اللعبة رعد ركب نبض الاول و راح ركب و بدأت اللعبة تشتغل و الكل يصرخ, نبض بتضحك و مبسوطة.
بعد ما اللعبة خلصت رعد نزل و نزل نبض اللي كانت دايخة شوية.
رعد: لا اجمدي كدة ده احنا لسة بنقول يا هادي.

رعد مسك ايد نبض و جري ناحية باقي الالعاب,نبض كانت مبسوطة...
رعد: اممم نجرب ايه؟!
نبض: تعالي نلعب دي.
رعد: تعالي.
رعد شد نبض معاه و راحوا للعبة اللي نبض شاورت عليها كانت لعبة قطر الموت.
رعد: احم لا يا نبض عالية اوي.
نبض: يلا بقي.
نبض مسكت ايد رعد و جريوا ناحية اللعبة.
رعد: طيب...
نبض: يلا.
نبض و رعد ركبوا قطر الموت جمب بعض و رعد مسك ايد نبض.
نبض: المفروض تمسك في دول مش في ايدي.
نبض: لحظة لحظة انت خايف!

رعد: انا لا انا يا بنتي بنط من علي مسافات كبيرة.
نبض: انا بقول برضو.
اللعبة اشتغلت و نبض قعدت تصرخ بحماس و رعد يضحك عليها.
نبض و رعد نزلوا نبض كانت هتقع رعد سندها.
رعد: دوختي؟!
نبض: اه شوية.
رعد: طب تعالي معايا.
رعد خد نبض و مشيوا براحة و بدأوا يتمشوا شوية, رعد مسك ايد نبض و نبض بصتله و بصت علي ايديهم مع بعض حاولت تشيل ايديها بس رعد مسك ايديها جامد...

رعد بص وراه لاحظ خيال حد بيراقبه عمل نفسه مش واخد باله و اتأكد ان مسدسه في ضهره.
رعد: تحبي تجربي ايه؟!
نبض: امممم مش عارفة...
رعد: شوفي اختاري اللعبة اللي انتي عايزة تلعبيها.
نبض: طب مينفعش نأكل؟!
رعد: ينفع تعالي معايا...
رعد خد نبض و راحوا للمطعم طلبوا اكل و بدأوا يأكلوا...

-في مكان تاني...
عند مهند...
مهند: عايزة ايه يا حبيبتي؟!
فاطمة(بدموع): زياد!
مهند: الدكاترة بتفحصه اهدي كدة ابننا قوي.
فاطمة(بدموع): خايفة عليه اوي.
مهند: معلش يا حبيبتي افتكار ربنا رحمة.
فاطمة(بدموع): و نعمة بالله.
مهند: معلش يا حبيبتي ربنا هيعوضنا اكيد. و زياد هيخف و هيبقي كويس متقلقيش يا حبيبتي.
فاطمة(بدموع): يا رب.
تليفون مهند رن، الخط اتفتح.
مهند: الو يا سعد.
سعد: انت كنت عارف...
مهند: عارف ايه؟!

سعد: انها عايشة.
مهند: مين؟!
سعد: هنستعبط يا مهند؟!
مهند: هو طلب مني مقولش لحد.
سعد: انت مجنون؟!
مهند: اعمل ايه طيب؟!
سعد: و هو هيعمل ايه؟!
مهند: هيكون ايه؟! مش عارف هو حد يعرف دماغه فيها ايه.
سعد: لو طالها بين ايديه هيقتلها.
مهند: هي فين؟!
سعد: في فيلا ال.
مهند: غبية.
سعد: و بنتها عايشة في.
مهند: كمان؟!
سعد: رعد هيعمل ليهم ايه؟!

مهند: معرفش بس المهم دلوقتي هو فين. و الاهم من ده كله ان سيادة اللواء قالب الدنيا عليه و هو قافل تليفونه و صعب تليفونه يتهكر الا لو هو عايز...
سعد: نبض.
مهند: نبض و رعد منفصلين انت مجنون.
مهند: استني. عز قال ان نبض و رعد هما اللي ودوا نحور المستشفي، بس ازاي؟!
سعد: الطبيعي من رعد.
مهند: تليفون نبض محدش يقدر يخترقه.
سعد: اشمعنا؟!

مهند: الباشا رعد هو بس اللي يقدر يتتبع مكانها. مش هو اللي اشتري ليها التليفون.
سعد: يا رب. الصبر من عندك خلاص هتشل منه.
سعد: و انت فينك مش في الشغل ليه؟!
مهند: زياد تعبان شوية.
سعد: ماله؟!
مهند: محجوز في المستشفي.
سعد: ايه؟! ازاي متقولش ليا؟! مستشفي ايه بسرعة؟!
مهند: مفيش داعي.
سعد: اخرس ياض و قولي فين.
مهند: في().
سعد: طيب.
-بعد فترة.
مهند لقي سعد داخل و هو شايل اكياس كتير في ايده.
سعد: باشا.
سعد: ست الكل.

سعد: جبتلك بقي ايه حبة كاكا كدة انما ايه يستاهلوا بوقك.
فاطمة: علي ما اعتقد سعد؟!
سعد: ايوه.
سعد: فين الواد؟!
مهند: مع الدكاترة بيعملوا ليه فحص شامل.
سعد: ربنا يقومه بالسلامة ان شاء الله.
مهند: يا رب.
مهند: تسلم يا صاحبي.
سعد: علي ايه بس ده انا عايز انفخك علشان مقولتش ليا...
فاطمة: الدكتور يا مهند.
مهند: ها يا دكتور طمني؟!
الدكتور: هنخليه هنا تحت رعايتنا شوية و ان شاء الله هيخف و يرجع زي الاول.

سعد: طب الحمدلله.
فاطمة: ممكن اشوفه؟!
الدكتور: اه اتفضلوا.
التلاتة دخلوا ل زياد لقوه قاعد مربع رجله علي السرير و حاطط ايده علي خده.
فاطمة: مالك يا حبيبي؟!
زياد: القعدة هنا مملة.
مهند: معلش يا حبيبي علشان تخف.
زياد: بس يا بابا.
مهند: معلش معلش.
سعد: و لا تضايق نفسك يا كبير.
سعد: هنلعب و هنعمل كل حاجة.
سعد طلع شنطة مليانة العاب ولادي ل زياد.
زياد: ده كله علشاني!
سعد: ايوه.
زياد(بفرحة): الله! شكرا.

مهند: مكنش ليه لزوم يا سعد.
سعد: ياض احنا اخوات.
مهند: مردودة في عيالك.
سعد: يا عم عيال ايه بس ده انا اعيش حر كدة ملك زماني.
مهند: يا واد يا حر.

-في مكان تاني...
في تركيا.
ادم كان واقف في نص القصر بيبص في ساعته و قاعد علي الكنبة كريس و محمد.
ادم سمع صوت خطوات ميران رفع رأسه بسرعة.
ميران كانت لابسة فستان باللون الازرق الهادي بحمالة عريضة شوية مايلة علي الكتف رقبتها كلها باينه و واسع شوية و طويل خالص و لبست صندل ابيض بكعب بسيط. رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها, حطت مكياج خفيف جدا.

ميران نزلت و هي بتبص علي ادم و اتكعبلت في الفستان ادم لحقها و مسكها قبل ما تقع و ميران سندت عليه بسرعة.
ادم(بنفس متقطع): حاسبي.
ميران: شكرا.
ادم عدل ميران و مسك ايديها و راح قعدها.
فتون(بالتركية): فين المأذون؟!
ادم(بالتركية): مش عارف اتأخر ليه؟!
محمد(بالتركية): زمانه جاي.
كريس(بالتركية): بس مش استعجلتوا شوية؟!
ادم(بالتركية): لا، انا و ميران بنحب بعض و هنتجوز فيها ايه دي...

ادم(بالتركية): شوف فين المأذون ده بقي؟!
ثريا: المأذون جه.
المأذون دخل و قعد بين ادم و ميران و بدأوا يكتبوا الكتاب...
المأذون: اعلنكما الان زوج و زوجة.
محمد(بالتركية): بوس عروستك يا عم.
ادم قرب من ميران و ميران غمضت عينيها ادم باس رأسها و حط ايده علي خصرها و قربها منه.
فتون(بفرحة,بالتركية): مبرووووووووك يا روحي.
محمد(بالتركية): مبروك ليكوا.
كريس(بالتركية): مبروك.
ثريا: ربنا يتمم علي خير الف مبروك.

ادم(بالتركية): شكرا ليكوا كلكم.
ميران(بالتركية,بخفوت): شكرا.
فتون(بهمس,بالتركية): مكسوفة؟!
ميران(بهمس,بالتركية): مش عارفة.
فتون(بهمس,بالتركية)): مش عارفة ايه؟! مش انتي بتحبيه بس مكسوفه تقولي ليه.
ميران(بهمس,بالتركية): انا مقولتش بحبه قولت معجبه بيه و بشخصيته.
فتون(بالتركية,بهمس): يبقي بتحبيه خلاص بقي.
محمد(بالتركية): طب نستأذن بقي.
ادم(بالتركية): لسة بدري.
محمد(بالتركية,بغمزة): لا نسيبكوا بقي...

فتون(بالتركية): باي يا روحي.
ميران(بالتركية): باي.
فتون حضنت ميران و سلمت علي ادم و ثريا. محمد حضن ادم و سلم علي ميران و ثريا، كريس سلم علي ادم و ميران و مشيوا هما التلاتة...
ثريا: هطلع انام، تصبحوا علي خير.
ثريا طلعت علي اوضتها و قفلت عليها الباب...
عند ادم و ميران.
ميران لسة هتمشي ادم شدها من دراعها و قربها منه.
ميران(بحدة): ايه وسع كدة!؟
ادم: براحة يا قطة لتخربشي.

ادم وطي و شال ميران بين ايديه و طلع علي السلالم.
ميران: انت موديني علي فين نزلني وسع كدة، نزلني يا حيوان.
ميران: هصرخ.
ادم(بسخرية): قوليلهم جوزي مطلعني اوضتي...
ميران: انا مش مراتك انت متجوزني غصب هه.
ادم: برضو مراتي كنتي ممكن ترفضي.
ميران: كنت هتسبني في حالي.
ادم: و انتي ايه عرفك؟!
ميران: اوووووف.
ادم دخل اوضته و نزل ميران و قفل الباب.
ميران: مدخلني هنا ليه؟! خرجني فورا.
ميران: قفلت الباب ليه؟!

ادم قرب من ميران و (لخيالكوا)...
ادم(بزهق): صدعتيني...
ميران(بصدمة): يا سافل!
ميران: انت عملت ايه؟! و كمان انت انت خدت قبلتي الاولي.
ادم(ببرود): و كمان انت خدت قبلتي الاولي.
ادم: ما طبعا انا اللي هعمل كدة مش مراتي...
ادم دخل اوضة الملابس و بدأ يغير هدومه و خرج من الاوضة.
ادم: هتفضلي واقفة عندك خشي غيري هدومك.
ميران(ربعت ايديها): نفترض اني هسمع كلامك و هغير هدومي بايه بقي يا ناصح!؟

ادم: خشي البسي تي شيرت من بتوعي، هيطلعوا عليكي جمال.
ميران: يا حقير لا.
ادم: نامي بالفستان براحتك.
ادم: قولتلك حلين.
ميران: يا كداب قولت حل واحد...
ادم: لا اتنين لاما تي شيرت بتاعي لاما الفستان اللي لابساه تنامي بيه.
ميران مشيت بغضب و زقت ادم و دخلت اوضة الملابس.
ميران لبست تي شيرت باللون الابيض بنص كم طويل لغاية الركبة و سيبت شعرها علي ضهرها.
ميران خرجت و جريت علي السرير غطت نفسها بالبطانية.

ادم: غريبة طلع عندك حياء.
ميران: ليه هو انا ادم؟!
ادم: انتي تطولي؟!
ميران: ظريف، اطفي النور يلا علشان انام.
ادم(لنفسه): طيب يا ميران اصبري عليا بس صبرا جميلا.
ادم طفي النور و ميران نامت علي السرير و ادم راح نام علي السرير.
ميران(بخضة): قوم انت هتنام هنا؟!
ادم: احب اقولك اه، و مفيش اعتراض و هتنامي جمبي...
ميران: لا انا هقوم.
ميران لسة هتقوم كان ادم شدها ناحيته و دفن وشه في رقبتها.

ادم: نامي يا ميران ربنا يهديكي.
ادم حاصر ميران بايديه و قربها منه و نام. ميران فضلت صاحية شوية بتبص عليه لغاية ما نامت...

-في مكان تاني...
في الصعيد، في القصر.
شربات كانت نازلة علي السلالم حست بايد حد بتزقها.
شربات(بصريخ): الحقوووووووني.
شربات اتدحرجت علي السلالم و وقعت في الارض مغمي عليها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة