قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

شربات كانت نازلة علي السلالم حست بايد حد بتزقها.
شربات(بصريخ): الحقوووووووني.
شربات اتدحرجت علي السلالم و وقعت في الارض مغمي عليها...
المعظم خرج علي صوت الصريخ.
هدي(بقلق): شربات!
هدي: ادهم روح اجري جيب الحكيمة(الدكتورة).
ادهم: دي بتنزف يعني لازم نوديها المستشفي منستناش.
علا: يا مصيبتي ايه اللي حوصل(حصل)؟!
ورد: ايه اللي حوصل اهني(حصل هنا).
ادهم: مش شايفين يعني.
ادهم: هطلع انادي عمي.

ادهم طلع جري علي اوضه بلال و سوسن و خبط الباب.
بلال(بزعيق): خير في ايه؟!
ادهم: مراتك يا عمي شكلها سقطت.
بلال(بقلق): شربات.
بلال نزل ل تحت جري و شاف شربات.
سوسن(شبه نايمة): حصل ايه؟!
ادهم: ضرتك سقطت.
سوسن(بخضة): ايه؟!
سوسن هي كمان نزلت جري و وراها ادهم. عمر و جلال و عادل صحيوا.
نقلوا شربات المستشفي بسرعة.
الدكتورة: خليكوا هنا.
بلال: الواد يا حضرة الحكيمة(الدكتورة).
عادل: اهدي يا ولدي(ابني).

عمر: متجلجش يا خوي(متقلقش يا اخويا).
جلال: بأذن الله هتقوم سليمة هي و الطفل.
علا: كيفه حوصل ده(ازاي حصل ده؟! ).
ورد: معرفاش(معرفش)بس هو الواد ممكن يحصوله(يحصله) حاجة.
سوسن: ممكن منعرفش.
بلال(بغضب): اكتمي منك ليها.
عادل: انتوا سايبين حماتكم لوحدها اكدي(كدة). يلا ارجعي منك ليها.
ملك: ابوي(بابا).
ملك: ازيك يا جدي.
عادل: ملك بتعملي ايه اهني(بتعملي ايه هنا)...

ملك: مالك متصاب و موجود اهني(هنا) في المستشفي فانا جاعدة(قاعدة)معاه.
عمر: الف سلامة عليه.
ملك: الله يسلمك يا عمي.
ملك راحت حضنت ورد و ورد باست رأسها.
ورد: كيفك يا بتي(ازيك يا بنتي).
ملك: الحمدلله. في ايه!؟!
ورد: مرت ابوكي(مرات ابوكي) شربات.
ملك: بتولد!
ورد: لا سجطت(سقطت).
ملك(بصدمة): ايه؟! ازاي؟!
علا: محدش يعرف يا ملك.
ملك: اوف طب هروح اشوف مالك انا.
ورد: خلي بالك من جوزك يا بنتي.
ملك: حاضر.

ملك: عن اذنك يا جدي.
عادل: روحي و جولي ل مالك ان حجه راجع(و قولي ل مالك ان حقه راجع).
ملك: ربنا يخليك يا جدي.
ملك راحت لاوضة مالك لقته قاعد متضايق.
ملك: مالك؟!
مالك(بضيق): قولتي راحة اجيب ماية بسرعة و اتأخرتي.
ملك: اسفة بس شربات مرت ابوي سجطت(شربات مرات بابا سقطت).
مالك: ايه ليه و لا ازاي؟!
ملك: محدش بعرف.
مالك: اممم طيب قربي.
ملك: نعم.
مالك: عايز اخرج يا ملك فين الدكتورة الرخمة دي.
ملك: و ليه خلتني اقرب؟!

مالك: فكري كدة انتي ليه؟!
ملك: لا معرفش.
مالك: قربي اكتر و انا اقولك.
ملك قربت من مالك و مالك قرب منها بس الباب اتفتح.
ام مالك: حبيبي.
مالك: امي.
ام مالك: حمدلله بالسلامة يا حبيبي الف مليون سلامة.
مالك: الله يسلمك يا حبيبتي.
نورا: انت كويس؟!
مالك: اه، تعبتوا نفسكوا ليه انا خارج النهاردة.
ام مالك: هنتعب لاعز منك يعني. لا ميصحش يا مالك.
الباب خبط.
ملك: ادخل.
عمر: حمدلله بالسلامة يا مالك.
مالك: الله يسلمك يا عمي.

جلال: الف سلامة.
مالك: الله يسلم حضرتك.
عمر: معلش بلال مش فاضي لان زي ما انت عارف مرته(مراته).
مالك: ربنا يقومها بالسلامة.
جلال: عن اذنكوا...
جلال و عمر مشيوا راحوا هناك.
الدكتورة: الحمدلله انقذناهم. بس محتاجة رعاية شديدة اوي اوي و تحت عينينا يُفضل انها تفضل في المستشفي.
بلال: و الولد؟!
الدكتورة: علي ما اعتقد هي حامل في بنت.
الدكتورة: عن اذنكم.
عادل: عمر.
عمر: نعم يا ابوي(بابا).

عادل: عايزك تعرف مين ورا الموضوع ده.
عمر: حاضر يا ابوي(بابا).
بلال: بعد ده كله بت(بنت).
ورد: الحمدلله علي كل شي.
بلال: اكتمي(اخرسي) خالص.
عادل: اهدي يا بلال.
بلال: سوسن تعالي ورايا و انتوا خليكوا اهني(هنا).
عادل: في حراسين هيكونوا بره لو عوزتوا حاجة.
عادل و عمر و جلال و بلال و سوسن رجعوا القصر...
في القصر.
هدي: يوسف فيك ايه!؟!
يوسف شاور ليها بمعني مفيش.
هدي: لا في. بتخرج كل يوم و مبتأكلش زي الاول.

هدي: اتكلم انا سمعاك.
يوسف شاور بمعني متشغليش بالك مفيش حاجة.
هدي: خليك عارف اني موجوده اهو يا حبيبي لو في حاجة.
يوسف باس ايد هدي و سابها و مشي. هدي طلعت اوضة زهرة.
هدي: و بعدين معاكي يا بتي(بنتي).
هدي: هتفضلي اكدي(كدة).
زهرة: اومال يا جدة عايزاني انزل و امشي بين الناس و الكل يتحدد (يتكلم)عليا بالسوء.
هدي: جطع(قطع)لسان اللي يجيب سيرتك يا بت السيوفي.
زهرة: ايه هتمنعيهم؟!
زهرة: فجدت (فقدت) الامل يا جدة.

هدي: انتي مش و لا اول و لا اخر واحدة تطلج(تطلق). و كمان هو اللي واطي...
زهرة: هو فين دلوجت(دلوقتي)؟!
زهرة: زمانه اتجوز و مرته حامل كومان(مراته حامل كمان).
هدي: هو اللي تربيته ناجصة(ناقصة).
هدي: و انتي الف مين يتمناكي...
زهرة: الف مين يتمني فلوسي و عائلتي يا جدة.
هدي: اهدي يا زهرة و فكري بالعجل(بالعقل).
هدي: الدنيا مش مستاهلة تعملي اكدي(كدة) في نفسك.
زهرة نامت علي رجل هدي و غمضت عينيها...

زهرة: عايزة انام يا جدة.
هدي: نامي يا حبيبتي.
عند ملك و مالك.
رجعوا البيت تاني و ملك ساعدت مالك يطلع اوضته.
ملك: تحب تأكل؟!
مالك: لا انام.
ملك: طيب مش هتغير خلجاتك(هدومك).
مالك: هغير اهو. بس مش هتيجي تساعديني؟!
ملك: جاية اوي.
ملك ساعدت مالك و خلته يغير هدومه و نيمته علي السرير.
ملك: عايز حاجة؟!
مالك: لا.
مالك: بس خلي بالك فاضل يومين كدة و هنسافر القاهرة...
ملك: ماشي.
مالك: مش هتنامي؟!
ملك: هخش اغير حاضر.

ملك دخلت غيرت هدومها و راحت نامت جمب مالك.
مالك حاوطها بدراعه السليم و قربها منه و باس راسها.
مالك: تصبحي علي خير.
ملك: و انت من اهله.

-في مكان تاني...
عند رعد و نبض...
نبض(بابتسامة): اليوم كان جميل اوي بجد.
نبض باست خد رعد و حضنته و لسة هتبعد رعد شدها اكتر ل حضنه.
نبض: ابعد.
رعد: ليه؟!
نبض: وضعنا كدة غلط. ابعد.
نبض: يلا نرجع المستشفي.
رعد: لسة مفاقش حاليا هنرجع نريح جسمنا و نصحي الصبح.
نبض: ل.
رعد: يلا بينا.
رعد ركب نبض العربية و لف ركب بدأ يسوق.
-بعد فترة.
رعد وقف قدام البرج و نزل مسك ايد نبض و دخلوا البرج نبض كانت مترددة طلعوا للشقة.

رعد فتح باب الشقة و شاور ل نبض بمعني تدخل.
نبض: لا.
نبض سابت رعد و مشيت و رعد جري وراها و زقها علي الحيطة.
رعد: في ايه يا نبض؟!
نبض(بدموع): مش طايقة الشقة دي و مش طايقاك ابعد عني. عايزة امشي من هنا.
رعد: نبض نبض اهدي و بصي في عيني...
نبض(بدموع): ابعد عني.
رعد: مش هقدر تعالي يا نبض خشي جوا و نتكلم وقفتنا كدة غلط.
نبض: لا يا رعد وسع كدة، انا راجعة لمراد.

رعد: طب عندي فكرة احلي. هخش انا اجيب هدوم ليا و ليكي و نمشي من هنا خالص.
رعد: ماشي؟!
نبض لا رد.
رعد: خليكي هنا متمشيش.
رعد دخل الشقة جاب هدوم ليه و ل نبض و خرج بره الشقة ملقاش نبض نزل ل تحت بسرعة ملقهاش.
رعد راح لموظف الاستقبال.
رعد: لو سمحت مشوفتش مدام نبض؟!
موظف: ايوه يا فندم مشيت و سابت لحضرتك الورقة دي.
رعد: تمام شكرا.
رعد خد الورقة و خرج ركب عربيته و فتحها.

مضمون الورقة العيب مش في المكان العيب في الشخص. المكان مش هيسبنا و يمشي اما الاشخاص اه، و اللي بيمشي مرة يقدر يمشي تاني و تالت و اللي يكسر قلب مرة سهل يكسر قلب مرة و اتنين و تالتة. العيب في الشخص و انا وثقت فيك مرة و انت كسرت الثقة دي متجيش دلوقتي تحاول ترجعها يا رعد. هانت عليك دموعي و صراخي و توسلاتي و كلماتي انا ذات نفسي هونت عليك سبتني و مشيت و انا مرمية في الارض بصرخ من وجع قلبي و بنادي عليك و انت مضعفتش كنت قاسي القلب مشيت و سبتني وحيدة حتى انك خلتني اداوي جروحي لوحدي. الشخص اللي انا اهون عليه مقدرش ابصله بامان و ثقة مقدرش اسلمه نفسي تاني,حتى لو وثقت فيك تاني مش هقدر اسامحك علي كل حاجة سببتها ليا يا رعد...

رعد قفل الورق و رجع رأسه لورا غصب عنه دموعه نزلت...
رعد: ليه ليه كدة ليه.
رعد(بصوت عالي و جع): ليه كدة ليه هي.
رعد ضرب الدريكسيون بايده بغضب و شغل العربية و راح للمبني...
عز: ايه الغيبة دي؟!
رعد: ايه الاخبار؟!
عز: هيكون ايه ابو نحور...
رعد: ده موضوعه سهل. غيره؟!
عز: شغلنا.
رعد: ايه القضية الجديدة؟!
عز: مخدرات.
رعد: باسم؟!
عز: فارس الدمنهوري.
رعد: قولت مين؟!
عز: فارس الدمنهوري.
رعد ساب عز و طلع علي شركة سعد.

عز: ده ماله ده؟!
سعد: اخيرا شوفناك فينك!؟!
رعد: اتصل بمهند خليه يجي هنا.
سعد: طيب بس في ايه؟!
رعد: لما يجي.
سعد: علفكرة زياد ابنه تعبان.
رعد: الف سلامة خليه يجي بقي.
سعد اتصل ب مهند و مهند استأذن فاطمة و جه علي الشركة.
مهند: عاش من شافك.
رعد: الف سلامه علي زياد.
مهند: الله بسلمك، ايه فينك؟!
رعد: شوية مشاكل.
سعد: انت حياتك كلها مشاكل.
رعد: عموما.
رعد: بالنسبة لعدونا الاكبر.
سعد: ايوه ده عندنا صفقة معاه بكرة.

رعد: حلو اوي هنوقعه.
سعد: ازاي؟!
رعد: هنتعامل معاه و هتدخل مجالهم يا سعد.
سعد: تمام بس ليه برضو؟!
رعد: نضرب عصفورين بحجر، نحقق انتقامنا منه و الحاجة التانية نقبض عليه.
مهند: هو ده قضيتنا الجديدة؟!
رعد: ايوه فارس الدمنهوري.
مهند: تمام. معاكوا.
سعد: هتحضر صفقة بكرة.
رعد: ايوه.
مهند: اخبارك انت و نبض ايه؟!
رعد: زي الفل انت اخبارك ايه و زياد و فاطمة؟!
سعد: بجد يا رعد يعني انت اعترفت انك بتحبها و انك غلطان...

رعد: لا.
مهند: طب ازاي زي الفل متجننيش؟!
رعد: فككوا مني دي مشكلتي و هحلها.
سعد: يا خوفي منك.
رعد: لا متقلقش.
تليفون رعد رن، الخط اتفتح.
ادم: حبيبي واحشني.
رعد: بتكلمني من بره سافرت يعني؟!
ادم: لا عندي ليك خبر احلي من اني سافرت.
رعد: ايه؟!
ادم: اتجوزت.
رعد: و حياة امك.
ادم: ايه؟!
رعد: بتستعبط يا ادم. اتجوزت واحدة منعرفش عنها حاجة و كمان مرجعتش للكبير ليه...
ادم: هي جت سريعة كدة و كمان دي من طرف نبض.

رعد: يعني نبض عارفة؟!
ادم: لا يا ابني. دي اسمها ميران صاحبة نبض مراتك.
رعد: امممم حلوة؟!
ادم: هنزعل؟!
رعد: بتحبها؟!
ادم: متجوزها غصب.
رعد: افندم! انت اتجننت؟!
ادم: لما ارجع مصر ابقي اكلمك و افهمك.
رعد: هترجع امتي؟!
ادم: قريب.
رعد: طيب، خلي بالك من نفسك.
ادم(بالتركية): متقلقش يا حبيبي.
رعد: الله يرحم.
ادم(بضحك): باي.
ادم قفل التليفون و رعد قام وقف و هو بيتأكد من حاجته.
رعد: طيب عايزين حاجة؟!

مهند: في ايه يا ابني؟!
رعد: في ايه؟!
مهند: ارحم امي يا شيخ، اتغير شوية.
سعد: مهند.
رعد: همشي انا ورايا مشوار مهم، زي ما اتفقنا.
رعد: باي.
رعد نزل من الشركة و ركب عربيته و طلع تليفونه اتصل ب نبض...
رعد اتصل ب نبض عشر مرات، الخط اتفتح.
نبض: خير؟!
رعد: لازم نتقابل.
نبض: انا مع مراد دلوقتي.
رعد: طيب هنتقابل في (). هبعتلك الموقع.
نبض: م.
رعد قفل الخط و حط نبض قدام الامر الواقع.
عند نبض.

نبض كانت رجعت شقة طارق و غيرت هدومها.
نبض لبست بنطلون ابيض و قميص زيتي دخلته جوا البنطلون لبست صندل بكعب اسود و سيبت شعرها علي ضهرها. حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها. اختارت شنطة سوداء في ايديها.
نبض راحت علي المستشفي اللي مراد فيها و دخلت اطمنت عليه و خرجت. رعد اتصل بيها لغاية ما ردت.
نبض: لو سمحت.
ممرضة: نعم.
نبض: خلي بالك منه لو في اي حاجة او اي تطور حصل اتصلي بيا عرفيني.
نبض: اكتبي رقمي عندك.

ممرضة: تمام.
نبض: ().
ممرضة: طب ايه؟!
نبض: ايه؟!
ممرضة: احم يعني...
نبض: ايوه ما انا مش فاهمة حضرتك.
ممرضة: انتي اسمك ايه؟!
نبض: نبض.
ممرضة: طيب يا ست نبض شخللي جيبك كدة.
نبض: حضرتك انا مش فهماكي.
ممرضة: هو انتي مش من هنا؟!
نبض: من تركيا.
ممرضة: اه علشان كدة.
نبض: بصي ورايا مشوار مستعجل لما اجي ابقي فهميني قصدك ايه، عن اذنك.
نبض سابت الممرضة و ركبت تاكسي.

بعد فترة نبض وصلت للكافيه اللي رعد قال عليه نزلت و دخلت الكافيه و بدأت تدور علي رعد.
رعد شاف نبض و رفع ايده بحيث انها تشوفه,نبض شافته و راحت ناحيته و قعدت قدامه...
نبض: اتفضل.
رعد: تحبي تشربي ايه؟!
نبض: مش جاية اشرب حاجة، انا جاية لانك قولت لازم نتكلم.
نبض: خير؟!
رعد: لو سمحت...
رعد: عايز قهوة مظبوط و عصير فراولة.
الجرسون: تمام يا فندم.
نبض: خير يا رعد عايز ايه؟!
رعد لا رد.
نبض: انت بتلعب يعني.

الجرسون: طلبك يا فندم.
الجرسون حط العصير و القهوة و مشي. نبض قامت و لسة هتمشي رعد مسك ايديها و قعدها تاني.
رعد: اشربي العصير...
نبض(بضحكة باهتة): لا كتر خيرك اوي.
نبض: عايز ايه يا رعد لو معندكش كلام هقوم امشي مش عايزة اضيع وقتي في شوية عصير.
رعد: نبض.
نبض بصت ل رعد و رعد شرب قهوته و بص ليها.
رعد: بصي مبدأيا كدة انا مش عارف هقول ايه.
رعد: قبل ما تعترضي اصبري اكمل كلامي.
رعد: بس كل اللي انا عارفه ان.

رعد: ان انتي متقدريش تعيشي بعيد عني.
نبض بصت ل رعد بصدمة و قامت مسكت شنطتها و لسة هتمشي.
رعد: و لا انا.
نبض رجعت قعدت تاني.
نبض: و لا انت ايه؟!
رعد مسك ايد نبض و باس باطن كفها.
رعد: و لا انا اقدر اعيش من غيرك.
رعد: و كمان انتي قبل ما تتولدي مكتوبة ليا و مش لغيري ابدا.
رعد: لو تديني فرصة واحدة بس و هخليكي اسعد انسانة.
نبض: فرصتك خلصت من زمان.
رعد شد ايده علي نبض و بصلها.
رعد: مكنتش فرصة يا نبض...

رعد: و كمان سواء وافقتي او لا انتي هتفضلي مراتي لاخر نفس في حياتي.
رعد: و لو انتي مش عايزة تبقي علي ذمتي.
رعد طلع مسدسه من ورا ضهره و حطه قدام نبض.
رعد: اقتليني و اخلصي.
رعد: لان كل مرة بتبصيلي بعيونك دي بموت الف مرة يا نبض.
نبض بصت للمسدس و بصت ل رعد و بدأت تبص عليهم هما الاتنين و هي شاردة.
رعد قام و قعد جمب نبض و مسك ايديها و حطها علي قلبه.

رعد: كل مرة بتبصي ليا ده بينبض بعنف عايز يتكلم و يقولك انه بيتألم من النظرات بس ما بالك الكلمات.
رعد: ده بيكون عايز يقولك انه عايش علشانك انتي و بس...
رعد: نبض انا عمري ما كنت وحش. انا مكنتش رعد اللي قدامك ده...
رعد: انا مكنتش رعد اللي سابك و مشي في اهم يوم في حياتك و انتي بفستانك الابيض.
رعد: انا مكنتش رعد اللي لما انتي سلمتيله نفسك تاني يوم باعك و كسرك.
رعد: انا مش وحش و الله ما وحش.

رعد: انا بحبك من و انتي في بطن طنط حياة. كنت دايما بقول نبض مرات رعد.
رعد: و ان انتي السبب في ان ده ينبض و ان انتي السبب في ان ده يحيا تاني.
رعد قرب من نبض و باس رأسها و بعد عنها بحيث وشهم في وش بعض.
نبض كانت بتبص في عيونه بعمق. خدت نفس عميق و طلعته.
نبض: قهوتك هتبرد.
رعد بص ل نبض و قام قعد قصادها و بدأ يشرب قهوته و نبض بدأت تشرب العصير بتاعها.

-في مكان تاني...
في تركيا.
ميران(بغضب): افتح الباب يا ادم.
ادم(ببرود): ايه مش عاجبك القصر كله.
ميران(بغضب): ادم افتح الباب خليهم يفتحوا عندي شغل.
ثريا: يا حبيبتي مينفعش يعني انتي لسة كاتبة كتابك. و الناس هتقول ايه يعني؟!
ميران: و هو مين يعرف اننا اتجوزنا.
ادم رمي الجريدة قدام ميران و فتح التلفزيون.

مذيعة(بالتركية): امبارح كان عقد قرآن رجل الاعمال الجديد تبع رجل الاعمال الشرقي جلال السيوفي الذي يُدعي بادم السيوفي. عقد قرآنه علي مدام ميران التي كانت دكتورة في احدي المستشفيات التابعة له.
مذيعة(بالتركية): سنعرض لكم الصور.
كذا صورة اتعرضت و ادم قريب من ميران و و هما بيكتبوا الكتاب.
ميران(بعصبية): يا حيوان.
ميران رمت كل مخدات الكنبة في وش ادم...
ادم: احترمي نفسك.
ميران(بغضب): انت لسة شوفت حاجة.

ميران نطت علي ادم و حاولت تضربه هما الاتنين وقعوا في الارض, ثريا سابتهم و مشيت.
ادم: وسعي يا غبية.
ميران: يا ريت يا اخي تموت و ارتاح منك.
ادم قلب الوضعية و ثبت ايد ميران فوق رأسها.
ميران(بغضب): وسع كدة.
ادم: اترجيني اكتر.
ميران(بغضب): بعينك يا ادم، وسع كدة.
ادم: اممم. بقولك ايه؟! ايه رأيك هأخدك فوق و اثبتلك اننا متجوزين شكلك لسة مش مستوعبة الموضوع.
ميران(بغضب): و الله يا ادم هقتلك...

ادم: هتقتليني هتقتلي جوزك و تبقي ارملة.
ادم قرب من ميران و قعد يضايقها بوشه.
ميران: وسع كدة.
ادم: قولي اسفة هسيبك.
ميران: خلينا كدة للصبح بقي.
ميران غمضت عينيها و ادم فضل باصص ل ميران شوية و ابتسم و بعد عنها.
ادم: عفوت عنك.
ميران قامت بسرعة و بصت لادم بغضب.
ميران: ربنا.
ادم بص ل ميران وقرب منها خطوتين.
ميران(بصريخ): عاااااا.
ميران سابت ادم و جريت علي اوضتها و قفلت الباب,ادم ضحك عليها بصوت عالي...

-بعد فترة...
ميران فتحت باب الاوضة شوية و طلعت رأسها اتأكدت ان مفيش حد خرجت بسرعة و لسة هتمشي ادم كعبلها برجله.
ميران(بوجع): يا حيوان.
ادم(ببرود): راحة فين؟!
ميران: مش راحة.
ادم: المفروض اصدقك يعني.
ميران: انت عايز ايه دلوقتي؟!
ادم: جهزي نفسك الساعة 11 بليل ورانا مشوار.
ميران: مش راحة معاك في حتة.
ادم قرب من ميران خطوتين و ميران رجعت لورا.
ادم: مبحبش حد يعارضني.
ميران(ببرود): انا مش حد.
ادم(بمرح): انتي سبت.

ادم ساب ميران اللي بصتله بصدمة.
ادم: الساعة 11 الاقيكي جاهزة.
ادم ساب ميران و خرج من القصر كله.
ميران(بعصبية): روح لعنة تأخدك و تريحني منك و من شكلك.
نفسها: اوف لا شكله حلو بلاش شكله.
ميران: بس يا مهزأة انتي.
ميران بصت علي اثره و ابتسمت ابتسامة خفيفة و دخلت اوضتها.

-في مكان تاني...
في الصعيد. في المستشفي.
ورد: حمدلله بالسلامة يا خيتي(اختي).
شربات: الله يسلمك.
علا: اهم حاجة تكوني كويسة يا شربات.
شربات: تسلمي يا خيتي(اختي).
شربات: هو بلال عرف اني حامل في صبية(بنت).
علا: ايوه.
شربات: يا مصيبتي هيبعتني لبيت ابوي(بابا).
علا: و الله احسن من القرف اللي احنا عيشينه ده.
علا: ربنا ما يسامحك يا بابا انت و ماما اجبرتوني علي العيشة دي.

علا: كملت تعليمي و خلاص كنت بدأت احب زميلي في الجامعة بس بلال ناطط في كل حتة.
شربات: نصيب معلش.
ورد: محدش عارف الخير فين.
علا: ربنا ينتقم من بلال.
شربات: يا رب. ما تجولي يا خيتي معنا(ما تقولي يا اختي معانا).
ورد: لا لاني بحبه.
علا: اتنيلي.
ورد: الجلب ملهوش حكم(القلب ملهوش حكم).
شربات: ربنا يصبرك.
شربات: فكرت بعد ما اولد اخد البت و اهرب.
ورد: اتجنيتي علي كبر يا بت(اتجنيتي علي كبير يا بنت).

شربات: اتكلمي عن نفسك انا لسة صغيرة.
شربات و ورد و علا ضحكوا شوية و هزروا...
عند يوسف.
يوسف كان بيتمشي بالخيل بتاعه سمع صوت صريخ بنت.
يوسف نزل بسرعة من علي الخيل بتاعه و راح ناحية الصوت.
عطر(بصريخ): الحقوووووني.
شاب: تعالي اهني(هنا).
يوسف جري بسرعة علي عطر و مسك الشاب نزل فيه ضرب.
يوسف(بغضب): يا حيوان.
يوسف نزل في الشاب ده ضرب لغاية ما الشاب اغمي عليه.

يوسف وطي جاب عباية عطر و طرحتها و وداهم ليها من غير ما يبص عليها.
عطر لبست عبايتها و لفت الطرحة علي شعرها بسرعة و قعدت تعيط.
يوسف: متقلقيش ربنا الحمدلله ستر.
عطر(بعياط): شكرا ربنا بعتك ليا نجاة...
عطر(بعياط): شكرا ليك اوي.
يوسف: بيتك فين؟!
عطر(بعياط): بعيد عن اهني(هنا).
يوسف: تعالي اوصلك.
يوسف و عطر راحوا ناحية بيت عطر.
يوسف: خشي. يلا.
عطر: شكرا ليك.
يوسف: و لا يهمك.
عطر كانت داخلة البيت بس رجعت تاني...

عطر: انت مش كنت.
يوسف: ايوه و ده سر و متقوليش لحد.
يوسف: يلا باي.
يوسف ساب عطر و مشي و عطر بصتله باستغراب و دخلت البيت لقت الكل نايم.
عطر دخلت اوضتها قلعت عبايتها و طرحتها و قعدت تعيط شوية خوفًا من اللي هيحصل. و بعدها افتكرت يوسف و اللي عمله...
يوسف مشي و رجع القصر طلع اوضته و فرد جسمه علي السرير و نام...

-في مكان تاني...
عند نبض و رعد.
رعد كان بيتكلم و نبض ساكتة و بتسمعه.
نبض: اتكلم عن ماما.
رعد(بابتسامة): طنط حياة.
رعد: طنط حياة كانت وردة جميلة محدش يقدر يقرب منها.
رعد: كانت نسمة. كانت انسانة رائعة بالمعني الحرفي.
رعد: طنط حياة كنت بعتبرها امي و بعزها جدا. و كنت بحبها اوي و بحب اقعد معاها و اتكلم معاها.
رعد: كانوا بيجوا كل 3 شهور اسبوعين.
رعد: كانوا الاسبوعين دول بهمل فيهم كل حاجة و بقعد معاها.

رعد: كنت بحبها اوي و بنتها اوي اوي.
نبض خجلت من كلام رعد بس رفعت رأسها ببرود ليه.
نبض: طالما بتحبها اوي كدة محافظتش ليه علي اللي منها.
رعد(بتنهيدة): غصب عني يا نبض. حقيقي غصب عني.
رعد: اطلب تشيز كيك؟!
نبض: طيب.
رعد: تحبي عصير معاه؟!
نبض: ماشي.
رعد طلب تشيز كيك و عصير و الجرسون جابهم و حطهم قدام نبض.
نبض: ميرسي.
رعد: بصي بقي.
نبض: ايه؟!

رعد: من هنا لمدة اسبوع هنقعد في فندق. لغاية ما البيت يرجع زي الاول لانه متبهدل اوي.
نبض: و م.
رعد: و اه كل يوم هأخدك و هنلف مصر اكيد نفسك تلفيها.
رعد: و.
نبض: لحظة بس انت بتتكلم علي مين؟!
رعد: انا و انتي.
نبض: ا.
رعد قام و قرب من نبض و قعد جمبها و حاوطها بايده.
نبض: انت بتعمل ايه وسع؟!
نبض(بهمس و احراج): رعد احنا في مكان عام.
رعد: يعني نروح بيتنا علشان ابوس مراتي يعني.
نبض: وسع كدة انت مش.

رعد حاوط وش نبض بين ايديه و قرب منه نبض تلقائي غمضت عينيها.
رعد(بغضب): تمارا!
نبض(بصدمة): تمارا! تمارا مين!؟!
رعد(بغضب): خدي تاكسي و ارجعي المستشفي يا نبض هاجي اعدي عليكي.
رعد خد حاجته و طلع بره الكافيه, نبض بصت عليه من ازاز الكافيه و خدت شنطتها و طلعت وراه بسرعة...
رعد(بغضب): انتوا بتعملوا ايه هنا؟!
تمارا(بسُكر): هو انت يا جميل؟!
تمارا(بغمزة و سُكر): ما تيجي.
شاب: انا دافع ليكي فلوس اكتر، يلا بينا.

رعد قرب من تمارا و بدأ يضربها و تمارا تصرخ.
نبض(بغضب): وسع انت اتجننت.
تمارا فلتت من رعد و جريت و رعد جري وراها,نبض جريت وراهم بس فجأة حد ضربها بحاجة حديدة علي كتفها و جمبها...
نبض(بصريخ): رعد...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة