قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رعد قام ولبس شبشبه و نزل ل تحت و نبض وراه علطول.
رعد: مي.
فرح لفت و اول ما رعد شاف وشها وقف و اتصدم.
رعد(بغضب): انتي بتعملي ايه هنا؟! و ازاي عرفتي اني هنا؟!
رعد(بغضب): طبعا ما الباشا جوزك عمل عملته و بعتك علشان تعرفي اذا كنت عايش و لا لا.
فرح(بدموع): رعد انا عارفة اني غلطت.
رعد(بغضب): بعد 16 سنة جاية تقولي غلطت دلوقتي يعني حاسة بغلطتك.
رعد(بغضب): انتي بتحسي اصلا.

رعد قرب من فرح و مسك دراعها بغضب و لسة هيمشي بيها.
نبض: رعد رعد اهدي دي مهما كانت ست كبيرة.
رعد(بغضب): ابعدي من وشي يا نبض.
نبض: يا رعد بس سيبها علشان خاطري.
رعد(بغضب): نبض ابعدي و الا و ربي متعرفيش ممكن يحصل ايه.
رعد(بغضب): و انتي قولي للي باعتك اني عايش مموتش و هخلص منه و منك و من بنتك كمان.
فرح(بدموع): لا يا رعد اختك لا يا رعد.
رعد(بغضب): انا معنديش اخوات غير ادم و ادهم فاكراهم و لا نستيهم.

رعد(بغضب): فاكرة ادهم اللي سيبتيه و هو لسة مولود مكملش سنة. مشيتي و راجعة دلوقتي بعد 16 سنة عايزة تخليني اسامحك.
رعد زق فرح علي الارض و وقعت.
فرح(لنفسها): انجزي اتصرفي بدل كدة.
فرح(لنفسها بخبث): هستخدم مراته...
فرح(بدموع): مش انتي مراته؟!
نبض: انت اتجننت يا رعد.
نبض لسة هتروح تساعد فرح رعد شدها ناحيته و مسكها جامد...
نبض: يا رعد.
رعد(بصوت عالي و غضب): عايزة تساعدي اللي حاولت قبل كدة تقتلك انتي و امك.

نبض وقفت ل ثواني و هي مصدومة و بعدها بعدت عن رعد.
نبض: انت بتقول ايه يا رعد؟!
نبض قربت من فرح و سندتها و وقفت معاها.
نبض: انا مش فاهمة حاجة.
فرح(بدموع): قوليله يا بنتي اني ندمانة و عايزة ارجعه لحضني.
رعد(بغضب): انتي بجد مصدقة نفسك و جايبة الدور صح بس مش عليا.
فرح(بدموع): طب طب مش مهم انا تمارا بنتي و اختك يا حبيبي من دمك هترمي دمك في الشارع.
رعد: دي مش اختي دي بنت ال...

فرح(بعياط): طب علشان خاطري يا رعد سامحني.
رعد(بغضب): قدامك عشر ثواني اخرجي و مش عايز اشوف وشك تاني، فاهمة؟!
فرح بصت ل نبض برجاء و نبض اتعاطفت معاها.
رعد(بغضب): نبض تعالي هنا.
نبض: يا رعد.
فرح: اسمعي كلام جوزك يا بنتي.
رعد(بسخرية): شوفوا مين اللي بيتكلم؟!
رعد: بره يلا بره.
فرح خرجت من باب البيت و نبض فضلت واقفة حيرانة لغاية ما رعد خدها في حضنه...
رعد: اسف اني اتعصبت عليكي.

نبض: رعد انت ليه محكتش ليا عن حياتك؟!
رعد: علشان مجتش فرصة بس هخلص الموضوع ده و هحكيلك كل حاجة.
نبض: ليه لما تخلص يا رعد ما تتكلم دلوقتي.
رعد: بعدين يا نبض متضغطيش عليا.
نبض: طب ايه اللي انت قولته ده؟!
رعد: ايه؟!
نبض: فعلا دي حاولت تقتل ماما و انا بس ازاي؟!
رعد(بتنهيدة): هيجي وقت و تعرفي فيه كل حاجة.
نبض: طب.
رعد قرب من نبض و (لخيالكوا)...
رعد: مش قولتلك بقيتي رغاية.
رعد مسك ايد نبض و طلعوا علي اوضتهم.

نبض: انا مش عايزة انام.
رعد: عادي منامش.
نبض راحت فردت جسمها علي السرير و رعد نام جمبها.
نبض: اخبار الجرح ايه دلوقتي؟!
رعد: احسن.
نبض: تصبح علي خير.
رعد: مش انتي مش عايزة تنامي.
نبض: لما بشوفك بكون عايزة انام.
رعد: و الله؟!
نبض(بابتسامة): يلا نام.
رعد حضن نبض و غمض عينه و نبض قعدت تملس بايديها علي وشه و شعره.
نبض: انت نمت؟!
رعد لا رد.
نبض قربت من رعد و باسته علي خده.
نبض: تصبح علي حاجة حلوة شبهك.

نبض حاوطت رعد بايديها و غمضت عينها و نامت.

-في الصباح الباكر...
عند يوسف و ادهم.
ادهم: صباح الخير.
يوسف: صباح النور.
ادهم كان لسة هيخش الحمام بس وقف بصدمة و رجع خطوتين ل يوسف.
ادهم: صباح الخير.
يوسف(بابتسامة): صباح النور.
ادهم(بصدمة): لا لا انا مش مصدق!
يوسف: صدق يا اخويا.
ادهم(بصريخ و فرحة): اخيرا!
ادهم نط علي يوسف و حضنه جامد و يوسف ابتسم ليه.

ادهم: لازم نروح ل رعد و لا اقولك لازم اتصل بمرات عمي علا هتفرح اوي، و تيتة و جدو و عمي علشان محدش يقدر يتكلم عليك بعد كدة. و لازم اقول لادم و ل نبض انا انا هقوم اقول للكل.
يوسف: اهدي اهدي كدة.
ادهم: انا مبسوط اوي. بس ازاي؟!
يوسف(بتنهيدة): زهقت من كتر الصمت و اني مش قادر اثبت نفسي...
ادهم: انت علطول هتفضل شخض مفضل عندي.
ادهم حضن يوسف و يوسف كان مبسوط.
ادهم: طب تعالي نروح ل رعد.
يوسف: طيب...

ادهم: هدخل اخد دوش و اخرج...
يوسف: و انا هطلع البس.
ادهم خد دوش و غير هدومه و خرج لقي يوسف جاهز.
ادهم: ايه يا عم الشياكة دي؟!
يوسف(بابتسامة): يلا بينا.
يوسف و ادهم ركبوا العربية و راحوا للمستشفي.
ادهم: لو سمحت المريض اللي كان هنا راح فين؟!
ممرضة: مشي.
يوسف(باستغراب): ازاي يعني؟!
ممرضة: عاند و مشي.
ادهم طلع تليفونه و اتصل برعد كتير بس التليفون مغلق. ادهم اتصل ب نبض برضو تليفونها مغلق.

ادهم(بقلق): نبلغ البوليس؟!
يوسف: مش عارف.
ادهم: اوف يا رعد اوف.
يوسف: هتلاقيه خرج هو و نبض شوية تعالي نقعد في الكافتريا اللي جمب المستشفي عقبال ما يجي.
ادهم: بس.
يوسف: انت عارف رعد يا ادهم.
ادهم: اوف بقي يا رب.
ادهم: يلا بينا.
يوسف: ساعة كدة و هروح مشوار...
ادهم: مشوار ايه؟!
يوسف: لما اخلصه ابقي اقولك.
ادهم: طيب يا عم.

-في مكان تاني...
عند ملك و مالك.
ملك كانت نايمة بدأت تفوق لقت مالك واقف بيلبس قميصه.
ملك: صباح الخير.
مالك(بابتسامة): صباح النور.
مالك قعد جمب ملك علي السرير.
مالك: يلا قومي كلي علشان امشي.
ملك: انت كنت مستني اني اصحي؟!
مالك: طبعا علشان اطمن علي اكلك و بعدها امشي علي الشغل.
ملك: خدني معاك شوية.
مالك: كنت هعمل كدة بس بما انك حامل فمش هقدر.
ملك: لا خدني معاك عل.
مالك: الموضوع انتهي يلا قومي.

مالك قام و نزل ل تحت. ملك قامت خدت دوش و غيرت هدومها و نزلت ل تحت.
مالك: تعالي يلا اقعدي.
ملك: انت زعلان مني يا مالك؟!
مالك: لا ليه بتقولي كدة؟!
ملك: مش عارفة.
مالك: طب يلا كلي.
ملك: طيب.
ملك و مالك بدأوا يأكلوا و مالك كان بيأكل ملك.
مالك: عايزة حاجة يا حبيبتي؟!
ملك: لا.
مالك: صابرين صابرين.
صابرين: نعم يا بيه.
مالك: تبقي مرافقة ليها علطول في كل وقت.
مالك: لو حصلها حاجة انتي المسئولة.

مالك: متستننيش يا ملك هتأخر شوية كلي انتي و اهتمي بنفسك.
مالك: كل شوية هتصل بيكي.
مالك: خلي بالك من نفسك.
ملك: حاضر.
مالك باس رأس ملك و سابها و خرج ركب عربيته.
صابرين: تؤمريني بحاجة يا هانم؟!
ملك: لا روحي انتي.

-في مكان تاني...
عند فاطمة و مهند...
فاطمة(بصدمة): مهند!
فاطمة(بدموع): انت كويس؟!
مهند: اه يا حبيبتي شوية جروح بسيطة.
فاطمة(بدموع): طب طب حاسس بوجع؟!
مهند: يا فاطمة اكيد اتعودتي يعني يا حبيبتي.
فاطمة(بدموع): بس.
مهند: يا حبيبتي انا بخير. يلا جيت اخدكوا.
فاطمة: طيب لحظة هجهز زياد.
فاطمة دخلت و بدأت تجهز زياد و خرجت هي و زياد.
زياد: هنمشي يا بابا؟!
مهند: ايوه يا حبيبي يلا.

مهند وطي و شال زياد و خد فاطمة و خرجوا من المستشفي.
زياد: في جرح في وشك يا بابا.
مهند: هيخف يا حبيبي قريب.
ركبوا العربية و وصلوا للبيت و مهند طلع الشنط فوق.
مهند: خليكي معاه يا فاطمة هدخل اريح شوية...
فاطمة: تمام يا حبيبي.
فاطمة: عايز حاجة اعملهالك؟!
مهند: لا.
مهند دخل اوضته كان حاسس بوجع في كل جسمه فرد جسمه علي السرير و حاول ينام...
عند فاطمة...
فاطمة: عايز حاجة يا حبيبي؟!

زياد: لا يا ماما، بس انتي زعلانة ليه؟!
فاطمة: مش زعلانة يا حبيبي.
زياد: بجد!
فاطمة: اه يا حبيبي.
فاطمة: يلا ريح شوية و اصحي اتغدي علشان ورانا مذاكرة.
زياد: رجعوني المستشفي مش عايز اذاكر.
فاطمة: يا واد يا مدلع انت. مفيش لعب و مفيش مستشفي في مذاكرة و نوم و راحة فاهم.
زياد: بحبك.
فاطمة: بموت فيك يا حبيبي.
فاطمة باست رأس زياد و غطته و قامت راحت اوضتها.

فاطمة دخلت لقت مهند نايم علي السرير و باين عليه التعب قربت منه و قعدت تملس علي وشه و هي زعلانه و بدأت تعيط.
مهند(بنوم): نامي ربنا يهديكي...
فاطمة مسحت دموعها و كانت هتقوم بس مهند شدها لحضنه.
مهند(شبه نايم): يا حبيبتي انتي عارفة ان ده شغلي و انتي وافقتي عليه من البداية.
فاطمة(بدموع): ايوه بس بخاف عليك يا مهند.
مهند(شبه نايم): طول ما انتي في حياتي متخافيش قاعد علي قلبك.
مهند: متضايقيش يا روحي.

فاطمة: ربنا يخليك ليا.
مهند: و يخليكي ليا يا قمري.
مهند حضن فاطمة لغاية ما هو نام، فاطمة قامت من جمبه و بدأت تروق الشقة و تعمل الغداء...

-في مكان تاني...
في الصعيد...
هدي: يا بتي اسمعي الكلام.
زهرة: يا جدة جولت(قولت) مش نازلة.
هدي: ربنا يهديكي جومي(قومي) و اسمعي الكلام.
زهرة: يا جدة.
الباب خبط.
بلال: انزلي ل تحت.
زهرة: لجيتوه يا ابوي(لقيتوه يا بابا).
بلال: ايوه.
زهرة نزلت جري ل تحت لقت مسعد مرمي في الارض و ايده مربوطة و الكل واقف.
زهرة(بغضب): يا ابن ال.
زهرة قلعت شبشبها و نزلت في مسعد ضرب بغضب.
جلال: بس كدة يا بابا.

عادل: بعدي يا بتي(ابعدي يا بنتي).
زهرة(بغضب): اجتلوه(اقتلوه)...
عمر: خدتي حجك(حقك)يلا علي فوج(فوق).
زهرة(بغضب): بس يا عمي.
عادل: وعدتك هجبلك حجك(حقك)يا بتي اطلعي علي فوج(فوق). كفاية اللي انتي عملتيه اكدي(كدة).
سوسن: يلا يا زهرة اسمعي الكلام.
سوسن خدت زهرة وطلعوا ل فوق تاني.
بلال(بغضب): بجي انت تعمل اكدي في بتي انا(بقي انت تعمل كدة في بنتي انا).
بلال ضرب مسعد في بطنه برجله,مسعد صرخ من الوجع...

عادل: ما عاش و لا كان اللي يعمل اكدي(كدة)في بنات عائلة السيوفي يا مسعد.
عادل شاور للغفر و قعدوا يضربوا في مسعد لغاية ما اغمي عليه.
عمر: خدوه لاوضة المخزن.
عادل: اهدي يا ولدي(ابني).
عند زهرة.
هدي: بتعيطي ليه دلوجت(دلوقتي)حجك(حقك) جه.
زهرة(بعياط): ببكي علي اللي عملته يا جدة.
هدي: عملتي ايه يا زهرة؟!
زهرة(بعياط): انا اللي زجيت مرت ابوي(انا اللي زقيت مرات ابويا).

سوسن و هدي بصوا ل زهرة بصدمة. هدي زقت زهرة بعيد عنها.
هدي(بصدمة): انتي!
هدي: كنتي عايزة تجتلي(تقتلي) مرت ابوكي(مرات ابوكي) و خيتك(اختك) اللي لسة مشافتش النور.
هدي: يا مصيبتي! هي دي التربية.
هدي قعدت تضرب زهرة و سوسن تحاول توقفها.
سوسن: خلاص يا حماتي خلاص.
سوسن: معلش.
سوسن بعدت هدي عن زهرة و زهرة كانت بتعيط بس.
هدي(بغضب): اخس علي التربية اخس.
هدي سابتهم و مشيت بغضب و سوسن سابت زهرة و مشيت...
في المستشفى.

علا: يلا قومي.
شربات: حبيت جعدة(قعدة) المستشفي جوي جوي(اوي).
ورد: و لا جصدك(قصدك) حبيتي الراحة.
شربات: انا!
ورد: لا انا.
علا: طب قومي يلا.
شربات: حاضر اهو.
علا و ورد ساعدوا شربات و خدوها و خرجوا ركبوا العربية و رجعوا القصر.
جلال: حمدلله بالسلامة.
ورد: الله يسلمك...
عادل: يلا كل واحد علي اوضته...
شربات(بهمس): مش جولت(قولت)المستشفي احسن من اهني(هنا).

ورد و علا طلعوا شربات اوضتها. علا نزلت بدأت تجهز الغداء و ورد راحت ل شربات.
ورد: ايه اللي حوصل(حصل)؟!
زهرة: اطلعي بره يا اما(امي)عايزة انام.
ورد: بعد ما شوفت دموعك دي هيسيبك يعني.
ورد: جومي اكدي(قومي كدة) و اتكلمي معايا.
زهرة: مفيش مسعد جه و خدت حجي(حقي) منه.
ورد(بغضب): فين ابن ال.
زهرة: خلاص يا اما(امي)ملهوش لزوم.
ورد: طيب ارتاحي دلوجت(دلوقتي).
ورد خرجت لقت هدي في وشها.
ورد: عايزة حاجة يا اما(امي)؟!

عدي ضربت ورد قلم علي وشها بكل غضب...
هدي(بغضب): يا ريتك ما كنتي ربيتي يا ورد يا ريتك ما كنتي ربيتي.
هدي سابت ورد و ورد كانت مصدومة و دخلت اوضتها و هي مش فاهمة حاجة...

-في مكان تاني...
عند ادم و ميران.
ادم: ميران هاتي بقي متبقيش رخمة.
ميران: بقي انا رخمة.
ادم: يا ميران.
ميران: لا انا رخمة يا سيدي مش هوديك الملف.
ادم: ميران يلا بقي، علشان نعرف نرجع مصر في اقرب وقت.
ميران: برضو لا.
ادم(بعصبية): ميران هاتي الملف بقي.
ميران رمت الملف لادم و سابته و طلعت علي اوضتها.
ادم(بتنهيدة): استغفر الله العظيم.
ادم ساب الملف و طلع لاوضة ميران.
ميران(بدموع و عصبية): اطلع بره.

ادم قرب من ميران و حضنها من ضهرها غصب عنها.
ادم: اهدي بقي مش عارف اتكلم.
ميران: ابعد كدة.
ادم: ده كله علشان اتعصبت عليكي يالهوي.
ادم: اومال لو كنت ضربتك كنتي هتعملي ايه؟!
ميران بصت لادم بغضب و شوية صدمة.
ادم: بس برضو مقدرش ايدي تتقطع قبل ما تتمد عليكي.
ادم: بس برضو لازم تتحملي عصبيتي انا شخص بطبيعتي عصبي شوية. و اللي بيحب حد بيتحمل عيوبه.
ادم(برفعة حاجب): صح و لا ايه؟!

ميران: انا معملتش حاجة علشان تزعق ليا...
ادم: خلاص بقي قلبك ابيض.
ميران: طيب خلاص.
ادم: يعني مش زعلانة.
ميران: اه...
ادم: متأكدة؟!
ادم باس خد ميران و رأسها و رقبتها...
ميران: يا ادم قولتلك مش زعلاانة.
ادم(بضحك): بتأكد بس.
ميران: يا رخم.
ادم: جهزي نفسك كمان شوية هأخدك و نخرج.
ميران: طيب.
ادم باس خد ميران و حضنها.
ادم: متأكدة انك مش زعلانة؟!
ميران: يا رخم امشي بقي.
ادم: باي.

-في مكان تاني...
عند نبض و رعد.
نبض كانت نايمة و بدأت تفتح عينيها لقت رعد في وشها.
نبض(بابتسامة): انت صاحي من امتي؟!
رعد: من قبل ما يظهر القمر.
نبض بصت حواليها و بصت علي الشباك.
نبض: هو احنا امتي؟! الليل جه؟!
رعد(بابتسامة): لا انا بتكلم علي القمر بتاعي اللي قدامي ده.
نبض خجلت من كلام رعد و حطت البطانية علي وشها.
رعد(بضحك): مكسوفة؟!

نبض هزت رأسها من تحت البطانية رعد ضحك عليها و شال البطانية من علي وشها.
رعد: انا كنت لسة قولت كلام حلو.
نبض: اوف بقي يا رعد.
رعد: يا نبض الرعد نعم.
نبض: قولت ايه؟!
رعد: يا نبض الرعد.
نبض: يا ربي قاصد كدة تحرجني.
رعد حط ايده علي خد نبض و نبض بصتله.
نبض(بتنهيدة): مش ناوي تحكيلي يا رعد؟!
رعد: تحبي تأكلي علي الفطار ايه؟!
نبض: مش عايزة يا رعد.

رعد مسك تليفونه و نبض بصت لسقف الاوضة. رعد فتح تليفونه و لقي مكالمات كتيرة من ادهم...
رعد اتصل ب ادهم، الخط اتفتح.
ادهم: ايه يا ابني قلقتني عليك؟!
رعد: ياض راعي الفرق اللي ما بينا.
رعد: عموما متقلقيش يا بيضة انا كويسة.
ادهم: و الله ده جزائي يعني.
رعد: طيب. هكلمك كمان شوية.
ادهم: طيب.
رعد قفل مع ادهم و مال بوشه علي نبض و نبض بعدته عنها.
رعد: طب بذمتك ايه سبب تضيعي لحظة حلوة زي دي بقي؟!

نبض: رعد انت مش معتبرني شريكتك يا رعد مش معتبرني مراتك.
رعد: ممكن برضو اثبتلك انه.
نبض: مش اللي جه في بالك.
نبض: الزواج مشاركة يا رعد انك تحكيلي عن مشاكلك و انا احكيلك عن مشاكلي محدش يخبي حاجة عن التاني. و.
رعد: قومي يلا اغسلي وشك و انزلي ل تحت...
رعد ساب نبض و نزل للمطبخ تحت. نبض قامت دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها.

نبض لبست بنطلون ابيض و سويت شيرت باللون الجملي بكم و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
نبض نزلت ل تحت لقت رعد بيعمل فطار في المطبخ.
رعد: خدي.
نبض: شكرا.
نبض بدأت تشرب من النسكافيه اللي رعد عمله.
نبض: رغم اني زعلانة بس و مع ذلك شكرا.
رعد ضحك و هو بيقطع الخضار و كمل تقطيع.
نبض: برضو مش هتقولي.
رعد(بضحك): من امتي و انتي فضولية كدة؟!
نبض: انا مش فضولية خالص.

رعد ساب اللي في ايده و غسل ايده و قرب من نبض حاوطها بايده.
رعد: نبض.
نبض: نعم.
رعد(بتنهيدة): الست اللي جت امبارح دي تبقي امي يا نبض، و سابتني من 16 سنة.
رعد(بتنهيدة): و راحت اتجوزت. و البنت اللي انتي شوفتيها دي تمارا تبقي بنتها.
رعد(بتنهيدة): ايه تاني يا نبض؟!
رعد كان هيمشي بس نبض وقفته.
نبض: ده مش كل حاجة عايزة اعرف كل حاجة من البداية.
نبض مسكت ايد رعد و راحت قعدت جمب الشباك.

نبض: احكي يا رعد طلع كل اللي في قلبك.
رعد: كل اللي حصل ان الست دي يا نبض هجرت ابويا و هجرتني و هجرت ادم و ادهم، و كان ادهم ساعتها عنده سنة انا اللي اهتميت بيه و ربيته من الوقت ده من الوقت ده بس يا نبض ساعتها اتحولت لرعد اللي كان قاسي القلب اللي سابك قبل كدة مرتين.
رعد: كنت فاكرك زيها كنت فاكر كل البنات زيها. كنت حاسس بانك هتسيبيني و تمشي زي ما هي عملت مع بابا.

رعد: بعدها لما كبرت شوفتها صدفة و اتأكدت انها عايشة و ساعتها دورت وراها و عرفت انها رمت بنتها اللي انا معرفش مين ابوها بس اللي متأكد منه اللي هي اتجوزته هو اللي رفض انها تعيش معاهم...
رعد: و ساعتها بقي جوزها اللي خدها مننا و هي و بنتها التلاتة دول هما اعدائي و هخلص منهم قريب.
نبض: و تمارا ايه ذنبها؟! هي ملهاش ذنب والدتها هي اللي مذنبة ملكش الحق في محاسبتها.
نبض: و كمان مين قال ان والدتك اتوفت...

رعد: بابا كان بيحبها اوي و لما معرفش يوصل ليها تاني قال انها ماتت و خلاص.
نبض خدت رعد في حضنها و باست رأسه.
نبض: دي كل حاجة؟!
رعد(برفعة حاجب): و الله.
رعد و نبض قعدوا فترة يتكلموا. الباب خبط.
رعد: قومي افتحي.
نبض قامت فتحت الباب فضلت واقفة مندهشة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة