قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رعد خد نبض و نزلوا ل تحت ركبوا العربية و رعد بدأ يسوق.
بعد فترة.
فجأة حصل ضرب نار علي ازاز عربية رعد و كله اتكسر.
رعد: وطي رأسك.
نبض نزلت قعدت تحت الكرسي و حاطة ايديها علي رأسها. رعد طلع مسدسه و بدأ يضرب نار علي الناس اللي وراه و هو بيسوق...
بعد فترة رعد وقف في مكان شبه مهجور.
رعد: انزلي بسرعة...
رعد فتح باب عربيته و نزل و مسك ايد نبض و طلع يجري ناحية مكان تاني.
نبض: هما مين دول؟!

رعد: لسة معرفش اجري و انتي ساكتة.
رعد دخل جوا غابة و نبض كانت خايفة و ماسكة في دراع رعد.
نبض: حرام عليك هو ا.
رعد: هششششش اسكتي خالص.
رعد و نبض استخبوا ورا شجرة و كانوا سامعين اصوات تانية قريبة منهم.
نبض خبت وشها في رعد و رعد حط ايده علي رأسها.
رعد(بهمس): اسكتي مطلعيش صوت...
راجل: شكله مش هنا.
راجل2: عندك حق.
راجل: بس لو مرجعناش بيه ال Boss هيقتلنا احنا.
راجل3: لقيتوه؟!
راجل2: لا.

راجل3: يلا بينا الجايات كتيرة...
الرجالة دي مشيت و نبض رفعت رأسها بعيد عن رعد.
نبض(بخوف و دموع): هو انا هفضل في الرعب ده كتير؟!
نبض(بدموع): هكون مهددة بالقتل في كل وقت و في كل مكان.
نبض(بدموع): هكون قاعدة و الاقي خبر موتك.
رعد خد نبض في حضنه و حاوطها بايديه. نبض مسكت في التي شيرت بتاعه جامد...
رعد: تعالي نخرج من هنا الاول.
رعد مسك ايد نبض و بدأ يمشي في الغابة و يبص يمينه و شماله.
بعد فترة كبيرة.

نبض: انا تعبت.
رعد: معلش استحملي شوية.
نبض: الغابة كبيرة اوي لو مموتناش من الرصاص الصبح هنموت من الحيوانات البرية اللي هنا.
رعد: التفاؤل عندك level zero (مستوي صفر).
نبض: قولي حاجة واحدة تخليني اتفاؤل و تحسسني اننا هنخرج من هنا.
رعد(بلامبالاة): يعني ممكن انا.
نبض: مغرور اوي انت.
رعد(برفعة حاجي): و انتي من غيري هتقدري تخرجي من هنا؟!
نبض: و الله.

نبض شهقت بصدمة لما رعد شالها و قعدها علي حرف بئر و ميل جسمها ناحية البئر...
نبض(بخوف): لا لا رعد متسبنيش.
رعد(بتسلية): ايه المقابل!
نبض(بخوف): اي حاجة.
رعد(بتسلية): امممممم هفكر.
نبض(بخوف): طب نزلني عقبال ما تفكر.
رعد(بتسلية): لا، خلاص فكرت.
نبض: ها ايه؟!
رعد: هتمسحي كل جذمي لما نروح.
نبض: لا.
رعد: و الله طيب.
رعد كان هيسيب نبض بس نبض مسكت في التي شيرت جامد.
نبض(بخوف): خلاص موافقة موافقة.
رعد: استني بقي...

رعد طلع تليفونه و نبض ماسكة فيه جامد.
رعد: يلا قولي.
نبض(بخوف): اقول ايه بقي حرام عليك...
رعد: قولي انا نبض السيوفي هغسل جذم رعد السيوفي علي ايدي لما نروح. انا نبض زوجة رعد السيوفي.
نبض(بغيظ و خوف): انا نبض السيوفي هغسل جذم رعد السيوفي علي ايدي لو روحنا، انا نبض زوجة رعد السيوفي.
رعد كان بيسجل صوت نبض. و شال نبض و نزلها في الارض.
نبض(بصريخ): يا حيوان! استغليت اني كنت هقع.

نبض بدأت تضرب رعد علي جسمه لغاية ما هي و رعد وقعوا في الارض.
نبض: عاااااااااااااا هدومي اتوسخت. انت السبب انت السبب.
رعد: انا برضو و لا غبائك.
رعد و نبض قاموا من علي الارض. رعد قلع الجاكت بتاعه و نبض هي كمان قلعت الجاكت بتاعها.
نبض: حرام عليك.
رعد: انتي اللي زحلقتيني.
نبض: ما انت لو مكنتش كنت هترميني في البئر مكنش ده كله حصل.
رعد: و انتي لو مكنتيش شككتي في قدراتي مكنش ده حصل.
نبض: طيب اسكت شوية.

رعد: انتي بتتأمري عليا.
رعد راح ناحية نبض و نبض جريت بعيد عنه.
نبض: ميصحش نجري كدة احنا مش في البيت احنا في غابة. فاهم يعني ايه في غابة؟!
رعد: طب قدامي يا ام غابة.
نبض و رعد بدأوا يمشوا تاني لغاية ما الليل بدأ يدخل عليهم و نبض ماسكة في رعد اوي.
نبض(بخوف و دموع): هنموت كدة خلاص؟!
نبض و هي ماشيه غصن جرح دراعها.
رعد: لو سكتي شوية هنلاقي مكان نبات فيه اهدي بقي.

بعد فترة بسيطة رعد لقي بيت خشب راح ناحيته بسرعة و حاول يفتحه.
نبض: اكسره بسرعة.
رعد: ده خشب لو اتكسر هنكون كأننا في الغابة.
رعد: معاكي بنسة شعر او اي حاجة حديد.
نبض: اه خد.
نبض شدت بنسة الشعر من شعرها و ودتها ل رعد و رعد بدأ يفتح القفل اللي علي الباب لغاية ما فتحه.
رعد: خشي.
نبض جريت علي جوا البيت و رعد وراها و قفل الباب.
نبض: انا خايفة من البيت اكتر من الغابة.
رعد: احمدي ربك لقينا حاجة تسترنا.

نبض: دي محتاجة نضافة.
رعد بدأ يتجول في البيت كله و بيشوف فيه ايه و بيفتش في كل حاجة علشان يطمن.
نبض: هنبقي كويسين ان شاء الله.
رعد: في جوا اداوات نظافة خشي استعمليها و متقوليش مبعرفش...
نبض: بس.
رعد: ايه؟!
نبض: حاضر.
نبض حطت الجاكت و الشنطة بتاعتها و دخلت جابت اداوات التنظيف و بدأت تنفض التراب و تمسح الارض و رعد دخل المطبخ شاف في اكل ملقاش خرج ل نبض.
رعد: هحاول اجيب اكل و ارجع. متفتحيش لحد.

نبض جريت و مسكت ايده.
نبض: لا انت تعبان و كمان هخاف اقعد لوحدي.
رعد: خليكي هنا يا نبض ده انا خايف علي الغابة منك. وسعي يا بنتي.
رعد: متفتحيش لاي مخلوق الا ليا.
نبض: هعرف منين انه انت؟!
رعد: هقولك كلمة سر.
نبض: ايه.
رعد: السيوفي.
نبض: طيب.
رعد خرج و قفل الباب و نبض كملت تنظيف و خلت البيت نضيف اوي.

البيت كان صغير جدا جدا عبارة عن كنبة كبيرة و مطبخ صغير اوي و حمام صغير برضو و ترابيزة و كرسين قدام الترابيزة بس.
نبض قعدت علي كرسي من الكراسي و حطت رأسها علي الترابيزة...
الباب خبط نبض اتفزعت و قامت بسرعة.
نبض: رعد يا رعد.
نبض: مين؟!
نبض فتحت الباب ببطء لقت رعد قدامها.
رعد: انا كنت عارف انك مش هتسمعي الكلام...
رعد: لو سم.
رعد سكت لما نبض حضنته جامد رعد حاوط خصر نبض بايده و باس رأسها.
رعد: حصلت حاجة؟!

نبض: لا بس كنت خايفة.
رعد نزل نبض و بص في عيونها. لف قفل الباب.
رعد: لقيت فاكهة اتصرفت في حاجات بسيطة يعني...
نبض: اه فاهمة. مش مهم عقبال ما نخرج.
رعد: بكرة هخرج و اشوف مكان فيه شبكه.
نبض: تمام.
رعد حط الفاكهة اللي لاقاها علي الترابيزة و بدأ يقلع جذمته و حطها علي جمب و قلع الجاكت و التي شيرت بتاعه.
نبض: هو احنا هنام بالبناطيل الوسخة دي؟!
رعد: عايزة تقلعيها اقلعيها.
نبض(بخجل): يا سافل.

رعد: زيدي في غلطاتك زيدي.
رعد راح فرد جسمه علي الكنبة و كان في مكان ل نبض.
رعد: عايزة تنامي علي الارض نامي مش هجبرك تنامي جمبي...
نبض(برفعة حاجب): و الله اشمعنا دلوقتي بقي؟!
رعد: الكنبة حلوة اوي. تصبحي علي خير.
رعد حط ايده علي عينه و نام. نبض فضلت واقفة شوية تفكر لغاية ما راحت جمبه.
رعد: افندم؟!
نبض(بخجل): خد البس التي شيرت بتاعك علشان اعرف انام جمبك.
رعد: طيب سيبيه.
رعد(بضيق مصطنع): هتنامي جمبي.

نبض(بحدة): ايوه هنام جمبك مش عاجبك بقي قوم نام في حتة تانية.
رعد(بضيق مصطنع): طيب.
نبض: البس التي شيرت يلا...
رعد: لا.
نبض(بخجل): طب علشان خاطر الظروف اللي احنا فيها دي البس التي شيرت بقي مستحيل انام جمبك و انت كدة...
رعد: لا.
رعد غمض عيونه و بدأ ينام و نبض غصب عنها نامت جمبه و علشان متقعش حضنت خصره.

-في مكان تاني...
في الصعيد.
هدي: حمدلله بالسلامة يا ولاد.
ادم و ادهم: الله يسلمك يا تيتة.
عمر: كيفكم(ازيكم)؟!
ادم: كويسين يا حاج.
عمر: و خيكم رعد و مرته(و اخوكم رعد و مراته)؟!
ادهم: كلنا بخير يا بابا متقلقش.
هدي: تعالوا يا حبايبي تعالوا.
ادم: هطلع اريح الاول يا تيتة، عن اذنك.
ادم كان طالع علي السلم بس عادل نده عليه.
عادل: كأن ملكش جد يا ولد عمر(ابن عمر).
ادم: ازاي يا جدي؟!

ادم راح و باس ايد عادل و وقف قدامه.
عادل: رعد كيفه(ازاي رعد؟! ).
ادم: بخير يا جدي.
عادل: و مرته؟! (مراته).
ادم: كويسين و مبسوطين الحمدلله.
جلال: الحمدلله.
ادم: عن اذنكوا.
ادم طلع علي اوضته و غير هدومه و نام...
تحت.
ورد: تعالي يا زهرة.
زهرة: نعم يا اما(امي).
ورد خدت زهرة و طلعت اوضتها...
ورد: مش ناوية تروحي للحكيمة يا بتي(مش ناوية تروحي للدكتورة يا بنتي).

زهرة: يا اما(امي)مش عايزة اروح انا مش تعبانة يا اما(امي).
ورد: علشان تتأكدي يا بتي(بنتي)الرجالة ملهمش امان هيتجوز عليكي.
زهرة(بعصبية): ميجدرش يا اما ميجدرش(ميقدرش يا امي ميقدرش).
ورد: ليه ماسكة عليه ذلة مثلا و لا ايه؟!
زهرة: لا يا اما(امي)بس مسعد بيحبني.
ورد: خدنا ايه من الحب اسكتي.
زهرة: لا يا اما(امي)مسعد مش هيجدر يفكر اكدي ابدا. (مسعد مش هيقدر يفكر كدة ابدا).

ورد: خدي بالك يا زهرة الرجالة ملهمش امان يا بتي(بنتي).
زهرة سابت ورد و خرجت من الاوضة و راحت اوضتها.
ورد: ربنا يهديكي يا بت بطني(بنت بطني).
الباب خبط.
ورد: ادخل.
علا: خدي يا خيتي(اختي).
ورد: إيه ده يا علا؟!
علا: لجيت اعصابك تعبانة جولت اعملك حاجة دافية(لقيت اعصابك تعبانة قولت اعملك حاجة دافية).
ورد: تسلمي يا غالية.
علا: و لا يهمك.
عند ملك.
ملك كانت بتتمرجح و هي سرحانة لقت اللي بيمرجحها من ورا.

ملك: بتعمل ايه دلوجت(دلوقتي)؟!
يوسف شاور ليها بمعني مفيش.
يوسف قعد يمرجح ملك كتير لغاية ما ملك زهقت.
ملك: شكرا يا خوي(اخويا).
ملك سابت يوسف و طلعت لاوضتها غيرت هدومها و قعدت علي السرير و طلعت صورة رعد و بدأت تتأمل في الصورة.
ملك: اتوحشتك جوي يا حبيبي(وحشتني اوي يا حبيبي).
عند شربات.
شربات: ما تأخد رأيها الاول يا بلال؟!
بلال: لا و ابعدي بجي(بقي).
شربات: البت هتزعل يا بلال بلاش.

بلال: جولتلك اخرسي مش عايز اسمع حسك واصل(قولتلك اسكتي مش عايز اسمع صوتك خالص).
شربات: وه كيف عاد(ازاي يعني؟! ).
بلال مسك دقن شربات بعصبية و زقها علي السرير.
بلال: جولتلك اكتمي(قولتلك اخرسي).
بلال ساب شربات و نزل، شربات قعدت تعيط كتير و حست بوجع في بطنها.
شربات(بدموع): معلش يا ولدي(ابني)...
عند عادل.
جلال: مش هتأخد رأيها الاول يا بابا؟!

بلال: من ميته و احنا عندينا بنات تمشي كلامها(من امتي و احنا عندنا بنات تمشي كلامها)؟!
جلال: بس ده ظلم يا بلال.
بلال: لما جوزت بنتك خدت رأيها.
جلال: كانت صغيرة و كمان كان لحمايتها و حماية العائلة.
بلال: طيب و دي بتي(بنتي) و انا حر فيها.
بلال: و اديت الراجل كلمة.
عادل: هنجعد معاهم الاول يا بلال(هنقعد معاهم الاول يا بلال).
بلال: طب يا ابوي(بابا).
عادل: ايه رأيك يا عمر؟!
عمر: لما نشوفهم الاول يا ابوي(بابا).

عادل: تومام(تمام).

-في مكان تاني...
في تركيا.
فتون(بهمس,بالتركية): قولي عايزة ايه؟!
ميران(بهمس,بالتركية): تعالي اقعدي.
فتون قعدت جمب ميران. ميران قربت من ودن فتون و اتكلمت بصوت واطي.
ميران(بالتركية): نبض فعلا طلعت متجوزة.
فتون شهقت بسبب الصدمة.
فتون(بالتركية): كملي.
ميران(بالتركية): و مش مجبورة و هو ابن عمها.
فتون(بالتركية): دي مقالتش لينا. طب عامل ازاي؟!
ميران(بالتركية): ملحقتش اسألها.

ميران(بالتركية): الاهم دلوقتي محمد ميعرفش.
فتون(بالتركية): لو عرف هيتصدم فعلا.
ميران(بالتركية): نسيب نبض لما تحكيله.
فتون(بالتركية): تمام.
الباب اتفتح.
ميران(بالتركية): ايه يا جول؟!
جول(بالتركية): حالة مستعجلة.
ميران(بالتركية): جايين.
ميران و فتون قاموا و راحوا للاسعاف.
فتون(بالتركية): ايه الحالة؟!
ازاد(بالتركية): رصاصة في الرجل اليمني و رصاصة جمب القلب. و ضربة علي الرأس و احتمال يبقي في نزيف داخلي.

فتون(بالتركية): جول جهزي اوضة الاشاعة بسرعة.
جول(بالتركية): حاضر.
ميران(بالتركية): و انتي يا اشين اتصلي بدكتور العظام و جهزي اوضة العمليات.
اشين(بالتركية): حاضر يا دكتورة.
فتون(بالتركية): ميران تعالي كدة.
ميران(بالتركية): المريض بيدخل في صدمة هاتوا الجهاز بسرعة.
ميران رجعت حالة المريض للاستقرار تاني.
اشين(بالتركية): اوضة العمليات رقم 5 جاهزة و دكتور العظام مستني حضرتكم.
فتون(بالتركية): تمام.

ميران(بالتركية): قدامي يلا.
بدأوا يدخلوا الحالة دي لاوضة الاشاعة الاول و بعدها نقلوها العمليات.
بدأوا يعالجوها و يشيلوا الرصاص...

-في الصباح الباكر...
عند نبض و رعد.
نبض نايمة في حضن رعد و رعد ماسكها جامد.
نبض بدأت تتحرك في نومها و كانت هتقع بس رعد شدها ليه اكتر.
رعد(بنوم): اسكتي شوية.
نبض(شبه نايمة): كنت هقع.
رعد رفع نبض و حضنها و كمل نوم...
بعد فترة بسيطة.
بدأ رعد يفتح عينه ببطء و يبص ل نبض شالها شعرها من علي وشها.
رعد: نبض نبض.
رعد: يلا قومي نبض.
نبض: اممممم.
رعد: قومي يلا.
نبض: لا انا سقعانة اوي.

نبض قعدت نص قاعدة و لبست التي شيرت بتاع رعد و كملت نوم في حضنه.
رعد: ده اللي هو ايه؟!
نبض: سيبني انام بقي.
رعد: هو احنا في البيت قومي يا بنتي.
نبض فتحت نص عين بكسل ل رعد.
نبض: يا رعد عايزة انام...
رعد: قولتي ايه؟!
نبض: يا رعد عايزة انام.
رعد غمض عيونه و حضن نبض. نبض كملت نوم او بمعني اصح كانت صاحية بس مغمضة عينيها و رعد برضو كان صاحي بس مغمض عيونه.
رعد: يلا قومي كفاية كدة.

نبض قعدت علي الكنبة و رعد قام اتعدل.
رعد: هاتي التي شيرت.
نبض: ليه؟!
رعد: يعني اخرج ادور علي شبكة كدة ازاي؟!
نبض: اسفة.
نبض بدأت تقلع تي شيرت رعد و ودته ليه. رعد لبس التي شيرت بتاعه و لبس الجاكت بتاعه.
نبض: خد موبايلي ممكن يلقط شبكة.
رعد: هاتي.
نبض: اتفضل.
نبض: ما تأخدني معاك.
رعد: طيب.
رعد قامت و كانت بتعدل هدومها و نفسها و خرجت هي و رعد بره البيت.
رعد: حاولي تحفظي الطريق يلا.

رعد و نبض بدأوا يتمشوا تاني و رعد و نبض يجربوا الشبكة...
نبض: اوف هنعمل ايه؟!
رعد: مش عارف.
نبض: يا رب.
رعد مشي و نبض وراه.
نبض(بصريخ و وجع): آآآآه.
رعد لف بسرعة لقي نبض رجليها ملفوفة في حاجة حديد.
رعد: هششش اهدي هرفعها متحركيش رجلك.
نبض(بوجع و عياط): بتوجع اوي...
رعد حاول يشيل البتاعة دي من علي رجل نبض لغاية ما فكها...
نبض كانت هتقع بس رعد لحقها و شالها علطول بين ايديه.
نبض(بتوهان): رجلي بتنزل دم.

رعد: اهدي اهدي هنرجع البيت اهو.
نبض(بعياط): وجعاني اوي اوي.
بعد فترة وصلوا للبيت تاني و رعد نزل نبض علي الكنبة و قعد علي ركبه مسك رجل نبض.
نبض(بصريخ و عياط): ابعد ايدك.
رعد: هشششش اهدي اهدي متشدهاش هتوجعك اكتر...
نبض(بعياط): بتوجع اوي.
رعد: طيب اهدي و انا هحل الموضوع.
نبض(بعياط): لا مش قادرة.
رعد(بحدة): نبض اهدي.
رعد حاوط وش نبض بين ايديه و بص في عيونها.
رعد: اهدي حاجة بسيطة و انا هتصرف. هدي نفسك خالص.

رعد: خدي نفس عميق اهدي خالص.
رعد: سيبيلي نفسك.
رعد مسك رجل نبض بين ايديه و بدأ يفحصها. نبض كانت بتعيط و بتبص علي رجليها.
رعد ساب نبض و قام يدور علي اي حاجة يضمد بيها رجليها...
رعد رجع ل نبض و قعد قدامها و مسك رجل نبض بدأ يطهرهها بقماش و مطهر.
رعد: لقيت شاش قديم.
رعد لف رجل نبض بالشاش و خلي نبض تفرد جسمها علي الكنبة.
رعد: ريحي...
رعد طلع رجل نبض علي الكنبة و ريح جسمها.

رعد: دي الفاكهة اهي جمبك لو جوعتي علشان متقوميش خالص.
رعد: هطلع احاول الاقي شبكة.
رعد: باسورد تليفونك ايه؟!
نبض: هات التليفون.
نبض مسكت التليفون و شالت الباسورد كله.
نبض: هتسبني لوحدي تاني؟!
رعد: لازم علشان رجلك و علشان نعيش.
رعد باس رأس نبض و بعد عنها.
رعد: همشي بقي.
رعد خد الموبايلات و خرج بره البيت.
بعد فترة.
نبض كانت مغمضة عينيها فجأة سمعت صوت ضرب نار جمبها.
نبض(بفزع و صريخ): رعد!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة