قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

نبض كانت مغمضة عينيها فجأة سمعت صوت ضرب نار جمبها.
نبض(بفزع و صريخ): رعد!
نبض قامت مفزوعة من علي الكنبة و وقعت علي الارض بسبب رجليها و نزلت دم.
نبض قعدت تعيط جامد لغاية ما سمعت صوت خبط الباب انكمشت علي نفسها و هي بتعيط.
و فجأة الباب اتكسر.
نبض(بصريخ): رعد.
رعد: اهدي حصل ايه؟!
نبض(بعياط): ضرب نار.
رعد: طيب اهدي انا موجود...
رعد لقي دم نازل من نبض لمس رجليها نبض اتوجعت.
رعد: تعالي علشان هنروح.

نبض(بلهفة و بدموع): بجد؟!
رعد: ايوه.
رعد قام جاب جاكت نبض و لبسه ليها و شالها و بدأ يخرج من البيت.
نبض لقت في ناس غريبة عليها و بدأت الرؤية تقل تدريجيا لغاية ما اغمي عليها.
رعد: نبض يا نبض. فتحي عينك.
عز: هتلاقيها مأكلتش كويس يا ريت بس نلحق نخرج قبل ما الدنيا تبقي ليل...
عز(لنفسه): ايه الجمال ده كله؟! يا بختك يا عم رعد يا ريت بس تقدر...
بعد فترة خرجوا للطريق العام و عز فتح الباب ل رعد.

رعد قعد و خلي نبض علي رجله و هو شايلها.
رعد: انجز يا عز علي اقرب مستشفي...
عز: طيب.
رعد بدأ يشوف نبض نبض و يبص علي جرح رجليها...
رعد: قدامك قد ايه؟!
عز: بشوف اهو.

- الفرقة لاحظت اختفاء رعد و اتصلوا بيه بس تليفونه مغلق و ده مش من عادة رعد. فعملوا مراقبة للتليفون و حددوا اخر مكان تليفون رعد كان فيه و بعدها دخلوا الغابة مع شخص عارف الغابة و ازاي يتخرج منها، و ضربوا نار علشان رعد يطلع علي الصوت و في الوقت ده رعد كان راجع و شاف عز و القوات اللي معاه...
عز: وصلنا.
رعد شال نبض و دخل بيها المستشفي.
ممرضة: مين دي؟!
رعد: عايز دكتورة بسرعة.
ممرضة: طيب طيب.

ممرضة: تعالي ورايا.
دخلوا نبض اوضة الاسعاف و جت دكتورة بدأت تفحصها.
الدكتورة: الحمدلله الاصابة مش عميقة و مش محتاجة خياطة.
الدكتورة: و كويس انه تم التدخل بالاسعافات الاولية في البداية.
الدكتورة: هتفوق حالا. عن اذنك.
رعد: شكرا.
الدكتورة: الف سلامة...
رعد لاحظ ان نبض بدات تفوق ساب نبض و خرج بره.
نبض فتحت عينيها ببطء و بصت يمين و شمال ملقتش حد جمبها زعلت و غمضت عينيها تاني.

نبض(لنفسها): يا رب. زهقت زهقت من حياتي اوي زهقت من اللي بيحصل فيها مش معترضة بس مش قادرة اتحمل. لما بتعب بلاقي اللي بيسندني من ساعة ما دخل حياتي و بقيت لوحدي...
نبض غصب عنها عيطت و الممرضة دخلت علشان تطمن عليها.
ممرضة: حضرتك كويسة يا استاذة؟!
نبض: ايوه.
ممرضة: حاسة بوجع؟!
نبض: ايوه.
ممرضة: طب هنادي الدكتورة.
نبض: لا شكرا انا كويسة مش عايزة حاجة.
ممرضة: بس ايه اللي عمل فيكي كدة؟! و لا اتخطبتي ازاي؟!

نبض: قدر.
ممرضة: طب بتخافي بقي و لا هتأخدي الحقنة زي الشاطرة.
نبض(بضحكة خفيفة): لا مبخافش انا دكتورة علفكرة...
ممرضة: اصل كل البنات اللي تيحي يا مامي و يا بابي و زفت علي دماغها و تعيط علشان خدت حقنة.
نبض(بضحك): لا انا مش بتاعت الكلام ده. بس عندي بابي.
ممرضة: و مامي؟!
نبض(بابتسامة خفيفة): ماما ربنا يرحمها.
ممرضة: اسفة يا بنتي و الله.
نبض(بابتسامة): لا خالص حضرتك هونتي عليا شوية. شكرا.

ممرضة: شكلك طيبة و بنت ناس، و جميلة اوي.
نبض: تسلمي يا طنط.
ممرضة: طنط ايه بقي قولي يا خالتي؟!
نبض(بضحك): خالتي!
ممرضة: اومال؟!
نبض: طب حضرتك اسمك ايه؟!
ممرضة: خالتك احسان.
نبض: طيب يا طنط احسان.
احسان: برضو طنط طيب طنط طنط كله زي بعضه.
احسان: يلا بقي اقلعي الجاكت ده.
نبض بدأت تقلع الجاكت بتاعها و احسان ودتها الحقنة...
احسان: قوية بسم الله ما شاء الله. ربنا يحفظك يا بنتي.
نبض: شكرا يا طنط.

احسان: هو الجدع اللي بره ده يقربلك ايه؟!
نبض: جوزي.
احسان: ربنا يخليكوا لبعض و يرزقكم بالذرية الصالحة.
رعد دخل في الوقت ده و سمع دعوة احسان.
رعد: في ايه؟!
احسان: تعالي يا باشمهندس جمب مراتك.
احسان: امسك ايديها متسبهاش و هي كدة.
احسان مسكت دراع رعد و شدته جمب نبض و مسكت ايديهم في ايدين بعض.
إحسان: اجيلك كمان شوية بقي.
احسان سابتهم و مشيت و نبض رفعت عينيها ل رعد و شدت ايديها منه...
رعد: هنروح كمان ساعة.

نبض: لا هبات الليلة هنا...
رعد: و ده بناءًا علي ايه بقي؟!
نبض: ممنوع اتحرك علي رجلي علي الاقل لمدة 24ساعة.
رعد: و انا اسيب شغلي علشان جنابك.
نبض(ببرود): حد قالك اقعد معايا امشي و روح شغلك، و لا يفرق معايا.
رعد: بمزاجي انا. ثانيا انتي كدة كدة متفرقيش معايا.
رعد قام و حط فلوس لنبض و موبايل نبض علي الترابيزة اللي جمب نبض...
رعد: روحي بقي لوحدك.
رعد ساب نبض و خرج خد عز و مشي.
عز: هي مراتك مش جاية ليه؟!

رعد: سيبها ملكش دعوة بيها.
عز: طيب يا عم هي مراتي و لا مراتك الله.
رعد: اخرس بقي.
عز: الله عملت ايه انا؟! و كمان حد يسيب مراته و هي تعبانة؟!
رعد(بعصبية): ما تخرس بقي.
عز: براحتك.
رعد ركب العربية و عز جمبه و رعد بدأ يسوق و هو بيفكر في حاجة معينة.
عز: رعد يا رعد.
رعد: ها!
عز: ها؟!
عز: يا ابني بنادي عليك بقالي ساعة.
رعد: عايز ايه يا عز؟!
عز: بقولك بالنسبة للقضية احنا عملنا كل اللي انت طلبته.

رعد: طيب هروح البيت اغير هدومي و انزل نروح المبني مع بعض.
عز: طيب. و اه متنساش ان في حفلة قريب لينا.
رعد: عارف.
عز: و جيب مراتك معاك بالمرة؟!
رعد: هشوف. و اخرس بقي.
رعد وصل للبرج و طلع ل شقته و خد دوش و بدأ يغير هدومه.
رعد لبس بنطلون اسود و تي شيرت ابيض بكم و فوقه جاكت. و سرح شعره لبس كوتشي ابيض و حط البرفيوم بتاعه.
رعد نزل لقي عز تحت بيتجول في الشقة.
عز: جاهز؟!
رعد: ايوه. يلا بينا.
رعد: امسك دي.

عز: ايه ده؟!
رعد: ملكش دعوة قدامي يلا.
تليفون رعد رن، الخط اتفتح.
رعد: الو يا عمي.
جلال: ازيك يا ابني؟!
رعد: الحمدلله.
جلال: و اخبار نبض ايه؟!
رعد: كويسة الحمد لله.
جلال: متأكد يا ابني؟!
رعد: ايوه ليه؟!
جلال: اصل تليفونها مغلق و مش بترد عليا فقلقت.
رعد: لا هي معايا و كويسة يا عمي.
جلال: طيب يا حبيبي. ممكن اكلمها؟!
رعد: هي في الحمام حاليا لما تخرج هخليها تكلمك.
جلال: طيب.
جلال: رعد.
رعد: نعم يا عمي.

جلال: نبض في حمايتك يا رعد. هي اللي طلعت بيها من الدنيا دي و لو زعلتها صدقني هطلع روحك في ايدي.
رعد: نبض مراتي يا عمي و مش هقبل حد يعمل ليها حاجة لانها شايلة اسمي.
رعد: عن اذنك.
رعد مشي و نزل بره البرج و كان بيسرع في خطواته...
عز(باستغراب): في ايه يا ابني؟!
رعد: مفيش.
رعد ركب العربية و جمبه عز و بدأ يسوق.
عز: مش طريق المبني...
رعد: تعرف تخرس.
رعد رجع تاني المستشفي و جري علي جوا و فتح باب اوضة نبض بقوة...

نبض(بشهقة): في ايه؟!
نبض: حد يدخل علي حد كدة؟!
رعد: جنابك مش بتردي علي ابوكي ليه؟!
نبض: بابا متصلش و كمان ملمستش التليفون بتاعي.
نبض مسكت التليفون و حاولت تفتحه لقته مقفول.
نبض: فصل شحن.
رعد: طيب خدي كلميه و متقوليش ليه علي اللي حصلك.
نبض: طيب.
نبض خدت التليفون من رعد و كلمت جلال.
الخط اتفتح.
نبض: الو يا بابا.
جلال: الو يا حبيبتي اخبارك عاملة ايه طمنيني عنك؟!
نبض: انا بخير بيك يا بابا انت اخبارك ايه؟!

جلال: كويس يا حبيبتي كويس لما سمعت صوتك.
نبض: بتأخد دواءك؟!
جلال: اه يا حبيبتي.
نبض: و ثريا اخبارها؟!
جلال: ثريا رجعت تركيا ضروري.
نبض: اشمعنا؟!
جلال: علشان أمان.
نبض(بفرحة): بجد هو رجع؟!
جلال: اه.
نبض: وحشني اوي و وحشني اني اتكلم معاه و هنخرج سوا.
نبض: طيب يا بابا قريب ان شاء الله.
جلال: هترجعوا امتي؟!
نبض: معرفش.
جلال: طيب يا حبيبتي اسمعي كلام رعد هو عارف مصلحتك.
نبض: طيب يا بابا باي.
جلال: باي يا حبيبتي.

نبض: اتفضل.
رعد: خدي اللبس ده.
رعد: بكرة الصبح هجيلك.
رعد ساب نبض و خرج و نبض بصت مكان ما هو خرج.
نبض: يا رخم.

-في مكان تاني...
في الصعيد.
جلال قفل مع نبض و سمع صوت عالي بره خرج بسرعة بره اوضته لقي بلال بيضرب ملك.
عادل(بغضب): وجف(وقف)اللي بتعمله يا بلال.
بلال(بعصبية): عايزة تتربي يا بوي(بابا).
جلال: في ايه بيحصل ايه هنا؟!
ملك(بعياط): عايزين يجوزوني غصب يا عمي.
ورد: عيب يا ملك.
ملك(بعياط): انا مش هتجوز اني(انا).
ملك(بعياط): انا مش عايزة اتجوز و اللي هيجبرني و الله اموت نفسي.
بلال(بغضب): يا جليلة(قليلة)الرباية.

هدي: خلاص يا ولدي(ابني) اهدي.
هدي: خدي بتك(بنتك) يا ورد.
ورد: تعالي يا ملك.
ملك(بعياط): مش هتجوزوني؟!
جلال: اهدي دلوقتي يا ملك و روحي مع امك يلا.
عمر: اسمعي الكلام يا ملك يلا.
ملك راحت مع ورد و زهرة لاوضتها.
عادل(بغضب): واجف مليش كلمة و لا ايه يا بلال(واقف مليش كلمة و لا ايه يا بلال)؟!
بلال: يا ابوي انت شوفت حديدها(يا بابا انت شوفت كلامها).
عادل(بغضب): يبجي ترجعلي(يبقي ترجعلي).
عمر: خلاص اهدي يا بوي(بابا).

ادهم: في ايه متجمعين ليه؟!
علا: مفيش يا ادهم اطلع غير هدومك انت لسة جاي من الدرس.
ادهم: طيب.
ادهم بصلهم باستغراب و طلع علي اوضته.
جلال: اهدي يا بلال كل شئ بالاتفاق.
بلال: طالعة دماغها ناشفة اكدي(كدة) منين؟!
شربات: هدي نفسك يا بلال. البنت برضو لازم نأخد موافجتها(موافقتها).
شربات: مفيش جبر يا بلال.
بلال: و انت ايه رأيك يا بوي(بابا)؟!
عادل: اهدي يا ولدي(ابني).
ادم: تيتة جهزوا الاكل بسرعة هطلع اغير و انزل.

ادم سابهم و طلع بسرعة دخل خد دوش و خرج غير هدومه و نزل تاني لقاهم لسة واقفين مكانهم.
ادم: هو في ايه؟!
هدي: مفيش يا ولدي(ابني).
عادل: كله يشوف شغله يلا.
كل واحد بدأ يروح يشوف وراه ايه...
علا: اجعد يا ادم هجهزلك الوكل(اقعد يا ادم هجهزلك الاكل).
ادم: تسلمي يا مرت عمي(مرات عمي).
علا بدأت تجهز الاكل لادم و حطت قدامه الاكل.
في اوضة ملك.
ملك(بعياط): ابدا يا اما(امي).

ورد: يا بتي(بنتي) ابوكي هينفذ اللي في دماغه برضو.
ورد: وافجي بجي(وافقي بقي).
زهرة: بس ده ظلم يا اما(امي).
ورد: اكتمي(اسكتي).
ورد: يا ملك فوجي(فوقي)يا ملك.
ورد: ليكون في حد مالي عينك اكدي و لا اكدي(كدة و لا كدة).
ملك(بعياط): لا يا اما(امي).
ورد: بت يا زهرة انطجي(انطقي) مين هو.
زهرة(بتوتر): هو مين يا اما(امي)؟!
ورد: اللي هي بتحبه؟! انجزي انطجي(انجزي انطقي).
زهرة(بتوتر): مفيش حد يا اما(امي).

ورد(بعصبية): انطجي(انطقي) منك ليها.
زهرة: رعد يا اما(امي).
ورد(بصدمة): يا مصيبتي!
ورد(بصدمة): بتحبي ولد عمك(ابن عمك)رعد.
ورد(بصدمة): و اختارتي المتجوز يا ملك؟!
ملك(بعياط): بحبه من زمان يا اما(امي)جبل البت(قبل البنت)اللي اسمها نبض.
ورد: طب اسمعي يا بت تنسي حاجة اسمها رعد خالص، الا خراب البيوت يا ملك.
ورد: خليكي معايا.
ورد: هتتجوزي ولد عائلة الاسيوطي.
ورد: ولد ناس و متربي يا ملك. وافجي بجي(وافقي بقي).

ملك(بعياط): لا يعني لا يا اما(امي).
ورد(بعصبية): يبجي(يبقي) ابوكي يتصرف معاكي.
ورد قامت و سابت زهرة و ملك و راحت لاوضتها.
ملك اترمت في حضن زهرة و قعدت تعيط...
زهرة: اهدي يا خيتي(اختي).
زهرة: هنلاجي(هنلاقي) حل.
زهرة: اهدي بس اكدي(كدة).
ملك(بعياط): هيجوزوني يا زهرة.
زهزة: لا اهدي يا خيتي(اختي) مش هيحصل اكدي(كدة).
عند يوسف.
يوسف كان في اوضته بيتدرب علي نطق الكلام بشكل صحيح.
الباب خبط.

يوسف قفل اللاب توب بتاعه بسرعة.
ادهم: امسك حرامي بتعمل ايه؟!
يوسف شاور ليه بمعني مفيش.
ادهم: عامل ايه يا صاحبي طمني عليك؟!
يوسف شاور ليه بمعني كويس و انت؟! .
ادهم: دروس و قرف حاجة زهق كدة.
يوسف شاور ليه بمعني: معلش هانت و قربت.
ادهم: كلها سنة بقي.
ادهم: طيب عايز حاجة؟!
يوسف شاور ليه بمعني لا شكرا.
ادهم ساب يوسف و خرج راح لاوضته و بوسف فرد جسمه علي السرير و غمض عينيه و نام.

-في الصباح الباكر.
عند رعد.
رعد قعد يشتغل لغاية الصبح تقريبا و نام في المكتب.
مهند: رعد يا رعد انت يا ابني.
رعد: ايه في ايه؟!
مهند: انت اللي ايه يا ابني؟! نايم في المكتب.
رعد: يا عم سيبني يا عم هو انا نايم فوق رأسك.
مهند: مالك يا ابني متعصب ليه؟!
مهند: عادي. و لا شكلك كنت بتحلم حلم جميل.
رعد: طب اخرس.
رعد قام اتعدل و قعد علي الكنبة و رجع شعره لورا.
مهند: احكيلي.
رعد: احكيلك ايه؟!
مهند: كنت بتحلم بايه؟!

رعد: مش بحلم اساسا.
مهند: طب قولي اخبار مراتك ايه؟!
رعد: بخير.
رعد قام دخل الحمام اللي في مكتبه و غسل وشه و خرج لبس الجاكت بتاعه و خد حاجته.
رعد: همشي انا. و انا خلصت كل حاجة امبارح.
رعد: تابعوا انتوا كمان.
مهند: طيب.
رعد خد نفسه و ركب العربية و راح علي المستشفي.
رعد: لو سمحت المريضة نبض السيوفي ايه اخبارها؟!
الدكتورة: حالتها مش خطيرة حضرتك و تقدر تأخدها النهاردة.
رعد: تمام شكرا.

رعد راح لاوضة نبض و دخل علطول.
نبض(بخضة): مين؟!
نبض لفت بسرعة لقت رعد بصتله بصدمة. رعد دخل و قفل الباب وراه.
نبض(بخجل): بتعمل ايه اطلع بره؟!
رعد(ببرود): مش هينفع اخرج انجزي كملي تغيير.
نبض بصتله بعصبية و لف ضهرها ليها و بدأت تلبس التي شيرت بتاعها.
نبض لبست بنطلون تلجي و تي شيرت زيتي باللون ب ¾ كم واصل للخصر و واسع. و سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض: خير جنابك جيت ليه؟!

رعد: متوجعليش دماغي يلا قومي هنمشي.
نبض: بس.
رعد: لسة هتتكلمي.
رعد شال نبض و خرج علي بره الاوضة و نبض مكنتش لسة مستوعبة سرعته في ردة الفعل.
نبض: انت مجنون.
رعد نزل نبض و ركبها العربية و لف ساق ناحية البرج.
بعد فترة وصلوا للبرج. رعد نزل شال برضو نبض و كان مضايق و طلع للشفة و فتحها و حط نبض علي الكنبة.
رعد: متتعوديش علي كدة.
نبض(بسخرية): انت تطول تشيلني اساسا.
رعد: طب اخرسي يا بت.
تليفون رعد رن. الخط اتفتح.

رعد: الو يا سعد.
سعد: الو يا رعد محتاجك في خدمة.
رعد: قول.
سعد: عايز().
رعد: طيب عدي عليا في البرج دلوقتي خدها.
سعد: تسلم يا صاحبي.
رعد: لا مفيش حاجة. مستنيك.
سعد: جاي اهو.
عند سعد.
سعد خد حاجته و خرج بره مكتبه.
سعد: النهاردة الغي كل الاجتماعات يا مني.
مني(السكرتيرة): حاضر يا فندم.
سعد: يلا سلام.
سعد ساب مني و نزل خد عربيته و طلع علي شقة رعد.
عند رعد.

رعد ساب نبض و طلع اوضته فوق,نبض قامت وقفت و بدأت تتسند و متضغطش جامد علي رجليها و طلعت لاوضتها.
نبض(بصدمة): ايه ده!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة