قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

-في الصباح الباكر...
عند نبض.
نبض فاقت من نومها الصبح و هي مبتسمة و كانت خجلانة من امبارح بصت جمبها ملقتش رعد.
نبض لقت فلوس علي السرير جمبها و ورقة.
نبض مسكت بسرعة الورق و بدأت تقرأها و كان مضمونها نصيب ليلة امبارح.
نبض بدأت تحس بدوخة بسبب كم الاهانة اللي هي حاسة بيها دلوقتي.
نبض سمعت صوت حد بره قامت بسرعة و نزلت علي تحت.
نبض(بدموع): رعد.

رعد كان نازل علي السلالم اول ما سمع صوتها وقف بس كمل نزول تاني,نبض نزلت جري علي السلالم و كانت هتقع و لسة هتسند علي رعد,رعد بعد عنها.
نبض كانت صدمتها كبيرة اوي. مكنتش مستوعبة اللي بيحصل.
نبض(بدموع): ايه اللي فوق ده؟!
رعد(ببرود): ايه؟!
نبض(بدموع): ايه الفلوس اللي فوق دي؟!
رعد(ببرود): حق ليلة امبارح...

نبض(بصوت عالي و عياط): يعني ايه حق امبارح؟! هو انا اي واحدة من الشارع جبتها و خدت اللي انت عايزاه و بعد كدة هترميها؟!
رعد(ببرود): اه.
رعد(ببرود): انتي مجرد واحدة قضيت معاها ليلة مقابل فلوس.
نبض(بعياط): و كلام امبارح؟!
رعد: اي كلام؟!
نبض(بعياط): مش قولت مش هتسبني و مش هتخدعني و هنكمل حياتنا مع بعض و لما هقع هتسندني.
رعد(بسخرية): انتي اللي هبلة اعملك ايه.

رعد(ببرود): حد قالك تصدقيني و تصدقي كلامي، انتي وافقتي و انا لبيت موافقتك.
رعد: اوعي اكون غصبتك و لا حاجة؟!
نبض(بعياط): رعد بلاش معاملتك و كلامك ده يا رعد، ارجوك.
نبض(بعياط): رعد انا بحبك و الا مكنتش هخليك تقرب مني بلاش ارجوك تكسرني.
نبض(بعياط): ارجوك خلينا نتفاهم.
رعد: هشششش فوقي كلام امبارح كان مجرد كدبة علشان اخد اللي انا عايزه مش ذنبي انك غبية و بتصدقي اي حد.

رعد ساب نبض و مشي خطوتين بس نبض وقفت قدامه بسرعة.
نبض(بعياط و صريخ): يعني ايه كانت كدبة؟! هو بنات الناس لعبة في ايدك.
رعد: حددي اي بنات بالظبط. لان في بنات غبية نفس نوعيتك...
رعد: يلا امشي من وشي.
نبض(بصريخ): انت بتقول ايه؟! انت مجنون انا مش واحدة من الزبالة بتوعك...
نبض قربت من رعد و حاوطت وشه بين ايديها.
نبض(بعياط): ارجوك ارجوك يا رعد قول انك بتهزر و مش هتسبني و تمشي، رعد انا بحبك ارجوك.

رعد شد ايد نبض من علي وشه بعنف.
رعد(بحدة): افهمي بقي يوم امبارح كان كله كدبة. كانت مجرد قصة وهمية عشتي فيها لمدة يوم.
نبض(بعياط): رعد بلاش ارجوك. مفيش حاجة اسمها قصة وهمية انت بتحبني و انت قولتلي كدة امبارح و عيونك كانت بتقول كدة و تصرفاتك...
رعد: هو انتي لسة مصدقة يا بنتي فوقي كانت كدبة كدبة انتي لية مُصرة تبقي غبية.
رعد زق نبض و كان هيروح ناحية الباب.

نبض: انت مش راجل مش دي تصرفات الرجالة انت مش منهم.
رعد قرب من نبض بخطوات بطئية بالنسبة ل نبض.
رعد ضرب نبض قلم علي وشها وقعت في الارض,مسكها من شعرها و ضرب رأسها في الحيطة.
نبض(بعياط): رعد متخلنيش اكرهك.
رعد(بغضب): انا هوريكي مين اللي مش راجل.
نبض(بعياط): متخلنيش اكرهك.
رعد رمي نبض في الارض و نزل ضرب علي وشها بالاقلام.
رعد بعد عن نبض و خد حاجته و لسة هيمشي.

نبض(بعياط و صريخ): ربنا يحرق قلبك يا رعد زي ما حرقت قلبي، بكرهك.
نبض(بعياط و صريخ): انا مش مسمحاك يا رعد مش مسمحاك.
رعد(ببرود): محدش قالك سامحيني و كمان انا كدة كدة هخطب و هتجوز و انتي هتكوني مجرد احتياطي,مش هكمل حياتي مع واحدة زيك.
رعد(ببرود): مفيش خروج من البيت ده زيك زي الكنبة اللي وراكي دي. و لما ارجع تبقي خدامة و بس ده لو فكرت ارجع و اشوف خلقتك دي تاني...
رعد(ببرود): باي يا غبية.

نبض(بصريخ و عياط): ربنا يحرق قلبك يا رعد. مش مسمحاك ابدا. مش مسمحاك ابدا.
رعد لف ضهره ل نبض و مشي قدامها و فتح الباب و خرج من غير ما يبصلها تاني.
رعد نزل ل تحت خد عربيته و راح علي الشغل.
اما نبض و هي مرمية في الارض قعدت تصرخ و تعيط كتير...

-في مكان تاني...
في الصعيد، في القصر...
عادل: هتسافر ميته يا ولدي(هتسافر امتي يا ابني)؟!
جلال: لما اطمن علي نبض يا بابا.
جلال: بس عرفت ان رعد وراه شغل و مهمة هيطلعها فقولت لما يرجع يجوا زيارة و اقعد معاها او اروح ليها.
عادل: طيب.
عمر: ليه يا اخوي(اخويا) هتسافر بسرعة اكدي(كدة)؟!
عمر: و كومان مش كفاياك غربة اكدي(و كمان مش كفاية غربة كدة).

جلال: حياتي بنيتها هناك من 25 سنة يا عمر و كمان فيها مراتي و ذكرياتها.
عمر(بحزن): براحتك يا اخوي(اخويا).
جلال: متخافوش نبض هتفكركوا بيا علطول.
ادم(بضحك): مش لما رعد يرجعها هنا.
جلال: عندك حق زمانه لففها مصر كلها و موريها كل الاماكن اللي كان نفسها تزورها...
ادهم: يا بختها طول عمرها مدلعة.
جلال(بتنهيدة): مش كفاية اتأخد منها اغلي شخص عندها كانت بتحبه اوي.
ادهم: البقاء لله يا عمي.
جلال: و نعمة بالله.

عمر: قوم شوف الاكل جهز يا ادهم و لا لسة.
ادهم: ح.
و فجأة لقوا بلال داخل و وراه واحدة ست و في ايديها شنطة هدوم.
الستات كلهم خرجوا من المطبخ يشوفوا في ايه.
عادل: مين دي يا بلال؟!
بلال: دي سوسن مراتي.
ورد و شربات(بصريخ): يالهووووووووووي!
علا(بخضة): ورد!
لقوا ورد اغمي عليها و وقعت في الارض.
عادل(بغضب): هي دي اخرتها يا ابن السيوفي تروح تتجوز من ورانا.
بلال: هتسعدني يا ابوي(بابا)...
جلال: لو برضو كان لازم اذن.

بلال: طب ما انت اتجوزت مرتك(مراتك) حياة من غير اذن.
جلال: ايوه بس كنا عارفين حسبها و نسبها و يا تري دي مين علشان تقارنها بحياة مراتي.
عمر: اهدي يا جلال.
عمر: طب مين دي يا بلال؟!
بلال: سوسن مراتي من بنات القاهرة.
علا: فوجي يا خيتي(فوقي يا اختي).
ورد(بتعب): انا فين؟!
شربات: حسبي الله و نعمة الوكيل فيك انت ايه يا اخي.
بلال(بغضب): احترمي نفسك. جليلة الرباية(قليلة التربية).

زهرة: جصروا في ايه يا ابوي(قصروا في ايه يا بابا).
بلال: زهجت منيهم(زهقت منهم).
هدي: طب كنت تستشير ابوك.
بلال: يا اما(امي)جت سريع.
بلال: روحي بوسي ايد الحاجة يا سوسن.
سوسن: حاضر.
سوسن راحت ل هدي علشان تبوس ايديها هدي بعدت عنها و طلعت لاوضتها.
علا: تعالي...
علا سندت ورد و طلعوا علي فوق. زهرة خدت شربات و طلعت.
بلال: عن اذنك يا ابوي(بابا).
عادل(بغضب): انت توديها اي اوضة و تيجي اهني(هنا).

بلال: حاضر يا ابوي(بابا).
عادل(بغضب): دي اخرتها.
جلال: اهدي يا بابا.
ادم: هتعمل ايه يا جدي؟!
بلال: نعم يا ابوي(بابا).
عادل: بت مين دي؟!
بلال: بنت ناس طيبين يا ابوي(بابا).
بلال: هتنبسط منها جوي(اوي).
عمر: انت كتبت الكتاب؟!
بلال: ايوه و اتجوزنا كومان(كمان).
عادل بص ل بلال بغضب و سابهم و مشي.
عمر: براحتك يا بلال انت اللي تتحمل.

عمر و جلال سابوا بلال و مشيوا. ادم طلع غير هدومه و نزل راح ل شغله. ادهم طلع يكمل مذاكرة.
عند يوسف.
يوسف كان بيتمشي بالخيل بتاعه لاحظ عطر و هي واقفة بتشتري من محل صغير.
يوسف فضل واقف مستنيها لغاية ما خلصت و رجعت بيتها و بعدها يوسف رجع علي بيته و طلع علي اوضته غير هدومه و قعد شوية.

-في مكان تاني...
عند ملك.
نورا: يا ملك انتي علطول بتكسبي كدة.
ملك: ايوه يا نورا.
نورا: اوف بقي عايزة اكسب مرة.
ملك(بضحك): خلاص تعالي نعب لعبة تانية.
نورا: نلعب ايه؟!
ملك: الشايب.
مالك: دي لعبتي.
ملك: ايه؟! انت لسة راجع من الشغل اطلع غير خلجاتك(هدومك) و خد دوش هجوم(هقوم) احضر الاكل.
مالك: و الله ما انتي قايمة يلا نلعب الشايب.
مالك قعد جمب نورا و ملك و بدأوا يلعبوا الشايب و مالك هو اللي كسب...

ملك: اوف بجي(بقي).
مالك: هطلب منك 3 طلبات.
ملك: مكونش انا الفانوس السحري...
مالك: لا طبعا انتي حاجة اكبر من الفانوس السحري انتي العفريت اللي جوا الفانوس.
مالك: بس برضو مش هتنازل عن طلباتي.
ملك: اطلب.
مالك(بغمزة): لما نكون لوحدنا بقي.
مالك سابهم و مشي و ملك خجلت من وجود نورا.
نورا(بمرح): يا اختي علي الطماطم.
ملك: هو انتي و خيك(اخوكي).
نورا(بضحك): خلاص خلاص.
نورا: قومي يلا شوفيه باي.

ملك طلعت ورا مالك و لقته بيأخد دوش خرجت طلعتله هدوم و استنته.
مالك طلع غير هدومه و لقي ملك مستنياه علي لكنبة.
ملك: هجوم احضر الوكل(هقوم احضر الاكل).
مالك: لا اقعدي عايزك.
مالك قعد ملك علي الكنبة و حط رأسه علي رجليها و غمض عينه.
ملك: سمعاك زين(كويس)...
مالك: مفيش حاجة عايز انام كدة و بس.
ملك: طب تجوم(تقوم) تنام علي السرير.
مالك: لا عايز انام علي رجلك.

مالك مسك ايد ملك و باسها و فضل مغمض عيونه وملك كانت محرجة من تصرفات مالك.
مالك اتعدل في قعدته و مسك ايدين ملك.
مالك: عايز اقولك حاجة لاحظتها.
ملك: اتفضل.
مالك: سعاد بتضايقك صح؟!
ملك: ها لا.
مالك: متكدبيش يا ملك سعاد مضايقاكي و بتتصرف كانها صاحبة البيت.
مالك: متقلقيش فترة كدة و احتمال نتنقل القاهرة. فاستحملي بس.
ملك: تمام.
مالك: بس ايه الحلاوة دي؟!
ملك: ها؟!

مالك: هو انا كل ما اكلمك تقوليلي ها؟! لا مينفعش الكلام ده معايا.
ملك(باحراج): يا مالك.
مالك: يا عيون مالك.
الباب خبط.
مالك: حاضر.
مالك قام و فتح الباب لقي نورا زقته و دخلت.
مالك: عايزة ايه يا لمضة؟!
نورا قعدت علي السرير و ربعت و حطت ايديها علي خدها.
نورا: حزين يا عم.
مالك: طب روحي احزني بعيد.
نورا: بعد الحب ده كله يا غالي.
مالك: بره يا بت.
نورا: كنتوا بتقولوا ايه ها ها؟!

مالك: الله يخرب بيتك ما تمشي يا بت، عايز مراتي الله.
نورا: لا انا حزينة واجبك تفرحني هه.
مالك: ليه انتي ملك و انا معرفش؟!
نورا: اممم ملك كلت الجو مننا بقي.
ملك: لا يا قلبي ا.
مالك: مش انتي كنتي حزينة من شوية يا بت.
نورا: انا مازلتُ حزينة.
مالك: مازلتُ الله يحرم.
مالك مسك نورا وقعد يزغزغها كتير و ملك مبسوطة من علاقتهم...
مالك: انتي قاعدة عندك ليه تعالي شاركينا.
نورا: مراتك بتتكسف يا عم.
مالك: براحتها.

نورا: اوبا.
مالك: ايه رأيك نخرج نتمشي شوية.
ملك(بفرحة): طيب.
مالك: طب يلا روحوا غيروا هدومكم و نروح نتمشي.
ملك جريت علي اوضة الملابس تغير هدومها.
ملك لبست جيبة طويلة و واسعة باللون الاسود و فوقها قميص باللون الابيض بكم و حجاب باللون الاحمر و كوتشي ابيض.
مالك: يا حلاوتك يا عسل انتي.
ملك: حلو؟!
مالك: ده قمر.
ملك: مكنوش بيرضوا يجيبوا ليا هدوم زي كدة ده انا حوشت من مصروفي و اشتريته.
مالك: كنتي بتصيعي يعني...

ملك: لا و الله.
مالك: مصدقك يا بنتي بهزر معاكي.
مالك: يلا هنضحك علي نورا و نسيبها و نمشي.
ملك: بس.
مالك: مفيش وقت يلا.
مالك شد ملك و نزلوا ل تحت ركبها عربيته و لف ركب هو كمان و بدأ يسوق.

-عدي اسبوع كامل.

مالك دايما بيتكلم مع ملك و بيهزروا و ملك اتعودت عليه,عادل و هدي مش بيكلموا بلال,بلال مبسوط مع سوسن,يوسف متردد جدا من موضوع,زهرة مشافتش مسعد و لا كلمته,ادم دايما في الشغل مكان والده لانه تعب شوية,هدي اتعاملت مع سوسن لقيتها طيبة و غلبانة اوي,علا مكنش فارق معاها جواز بلال من سوسن خالص لانه في الاساس كانت مجبرة علي جوازها منه,محمد و فتون و ميران في الشغل دايما يعتبر المستشفي بيتهم اساسا,رعد كل ده في مهمته...

عند رعد.
مهند: اخيرا هرجع ل فاطمة.
رعد لا رد.
مهند: مالك يا ابني؟! مش مبسوط ليه؟!
مهند: من ساعة ما جيت بعد الحفلة تاني يوم و انت مخنوق و فيك حاجة.
رعد: مفيش حاجة يا مهند.
مهند: يا ابني ده احنا اهل و صحاب و اخوات كمان. اتكلم في ايه؟!
رعد: مفيش مفيش.
مهند: اومال ليه دايما بحسك مخنوق و مش قادر تتنفس.
رعد: قولتلك مفيش بقي ابعد عني يا مهند...
مهند: علفكرة احنا في نفس عربية واحدة انا و انت بس.

مهند: اتخانقت مع نبض؟!
رعد لا رد.
مهند: طب هي وحشاك و لا يه؟!
رعد لا رد...
مهند وقف العربية بسرعة لما لقي رعد بيأخد نفسه بصعوبه و عيونه مدمعة...
مهند: انت بتعيط؟!
رعد مسح الدمعتين اللي نزلوا من عيونه.
رعد: لا. و ركز في الطريق...
مهند: مش ده رعد اللي اعرفه...
مهند: انت اتغيرت اوي. حاسك شايل هم كبير يا رعد.
مهند: احكيلي.
رعد(بعصبية): قولتلك مفيش حاجة.
مهند: طيب براحتك.

بعد فترة مهند وقف قدام البرج رعد خد شنطة ضهره و نزل من غير و لا كلمة...
-مهند مشي بعربيته و رعد رفع رأسه للشقة بتاعته و بعدها دخل و ركب الاسانسير و طلع للدور بتاعه و طلع مفتاحه و فتح باب الشقة غمض عيونه جامد و بعدها فتحهم و دخل ببروده المعتاد.
رعد دخل و قفل باب الشقة و لقي كل حاجة مكانها من اخر مرة كان هنا...

رعد طلع لاوضته لقي الفلوس مكانها علي السرير و الغطاء بتاع السرير مرمي نصه علي السرير و النص التاني واقع في الارض.
رعد دخل الحمام ملقهاش نزل ل تحت دخل المطبخ و الحمام اللي تحت و كل مكان في الشقة ملقهاش نبض.
رعد طلع بسرعة علي اوضته و دخل اوضة الملابس لقي الهدوم زي ما هي.
رعد نزل جري و خرج بره الشقة نزل للاستقبال تحت.
رعد: لو سمحت مدام نبض خرجت من امتي؟!
موظف: زوجة حضرتك صح؟!
رعد: ايوه.

موظف: اخر مرة شوفتها من اسبوع بعد ما حضرتك خرجت بفترة كدة.
رعد(بصدمة): مرجعتش و لا مرة؟!
موظف: لا.
رعد خرج ركب خد عربية و راح علي المبني.
رعد: نادولي معتصم.
ظابط: حاضر يا باشا.
رعد دخل المكتب و قعد علي اعصابه لغاية ما الباب خبط.
رعد: ادخل.
معتصم: نعم يا رعد بيه.
رعد(بغضب): مش كل ما اسألك علي مكانها تقولي في البيت.
معتصم: البنت اللي حضرتك طلبت مني اتتبعها؟!
رعد(بغضب): ايوه هي.

معتصم: انا كنت مراقب تليفونها دايما يا فندم متحركش من البيت.
رعد(بغضب): ازاي يعني؟!
معتصم: التليفون دايما في البيت.
رعد ساب معتصم و طلع جري ركب عربيته و راح علي المستشفي.
رعد: عايز اقابل الدكتور ياسر بسرعة...
ممرضة: حاضر اتفضل.
رعد دخل بسرعة علي ياسر لقاه كان بيتكلم في التليفون...
ياسر: لحظة يا رعد.
رعد: مش وقته يا ياسر هي نبض جت هنا؟!
ياسر: لا و اتصلت بيها كتير تليفونها مغلق.
رعد: متاكد؟!

ياسر: ايوه استغربت جدا اساسا.
رعد: طب هي مجتش و لا مرة هنا خلال الاسبوع اللي فات؟!
ياسر: لا في ايه فهمني؟!
رعد: مفيش.
رعد خرج لقي طارق و ميرفت.
رعد: انسة ميرفت انتي مشوفتيش نبض؟!
ميرفت اتخضت من طريقته فسكتت شوية.
طارق: مالها نبض؟!
رعد: مفهاش.
رعد: هي جت هنا خلال اسبوع؟!
طارق: لا...
ميرفت: اخر مرة شوفتها قبل ما تاخد الاجازة.
رعد: اي اجازة؟!
ميرفت: مش هي كانت مسافرة علشان فرح حد عندها...
رعد: خلاص.

رعد سابهم و خرج طلع تليفونه و عمل اتصال.
رعد: خلاص يا ادم ماشي...
رعد: طيب باي دلوقتي.
رعد رجع المبني و قعد علي مكتبه.
مهند(بخضة): مالك يا رعد في ايه؟!
عز: قلقتنا. اتصلت بينا و احنا لسة جايين من المهمة.
رعد: نبض.
مهند: مالها؟!
رعد: مش موجودة.
عز: ازاي يعني مش فاهم؟!
رعد: رجعت ملقتهاش في البيت و لا في المستشفي و مش في الصعيد.
مهند: طب سألت موظف الاستقبال اللي في البرج؟!
رعد: ايوه من اسبوع خرجت و مرجعتش.

عز: قصدك انها اتخطفت؟!
رعد: ممكن.
مهند: بعني في احتمال انها تكون فين غير الاماكن دي؟!
رعد: هي متعرفش حد تاني هنا.
رعد(بتذكر): مراتك!
رعد: ايوه فاطمة.
مهند: لا مش هناك. ما انا روحت و قعدت مع فاطمة شوية و بعدها انت اتصلت.
رعد: عز عايزك تشوفلي كل الطيارات اللي راحت تركيا خلال الاسبوع ده.
مهند: ايه اللي هيخليها تسافر؟!
رعد: مش وقته، شوفلي كل السجلات يا عز.
عز: طيب بس اهدي انت.
مهند: رعد.
رعد: بعدين.

-في مكان تاني...
في شقة ما.
نبض كانت قاعدة قدام التلفزيون و في ايديها كوباية قهوة و كانت شاردة.
Flash back.
رعد نزل ل تحت خد عربيته و راح علي الشغل.
اما نبض و هي مرمية في الارض قعدت تصرخ و تعيط كتير...
بعد ما قوة نبض انتهت من عياط و صريخ قامت بضعف و طلعت لاوضتها بصت للاوضة بخوف...
نبض دخلت اوضة الملابس لبست الاسدال بتاع الصلاة.

نبض خدت الباسبور بتاعها و لبست كوتشي في رجليها و خرجت من الشقة بصت علي باب الشقة بكره شديد و نزلت بسرعة ل تحت و هي بتخبي وشها.
نبض(بضعف): تاكسي.
نبض ركبت التاكسي و راحت للمستشفي.
نبض نزلت ببطء و ضعف و دخلت و هي مخبية وشها بطرحة الاسدال و حمدت ربها ان مكنش في ناس كتير.
نبض دخلت علي اوضة طارق لقته قاعد مع ميرفت.
طارق: انتي مين؟!
نبض مكنتش رجليها قادرة تستحمل ده كله وقعت في الارض.
ميرفت(بخضة): دكتورة نبض.

طارق و ميرفت جريوا علي نبض.
نبض(بضعف): مشيني من هنا وديني اي حتة.
طارق: بس.
نبض(بضعف): ارجوك.
طارق شال نبض بين ايديه و نبض خبت وشها فيه علشان محدش يشوفها و ميرفت كانت وراهم.
طارق ركب نبض عربيته و ميرفت قعدت جمبها. طارق لف و بدأ يسوق لغاية ما وصل ل عمارة.
طارق نزل و شال نبض و طلع ل شقته و ميرفت معاهم و حطها علي السرير.
ميرفت: دكتورة نبض دكتورة نبض.
طارق: لازم نبلغ البوليس.

نبض مسكت ايد طارق بضعف و بصت ل ميرفت بدموع.
نبض(بدموع): مش عايزة مستشفيات و لا بوليس، عالجوني هنا و محدش يقول حاجة لحد.
نبض: هفهمكوا بس لما افوق.
طارق: طب قلعيها الاسدال نشوف الجروح.
نبض بصت ل ميرفت بمعني لا.
ميرفت: احم لو عندك عباية لمامتك اي حاجة بنص كم.
طارق: طيب لحظة.
طارق دخل لاوضة مامته القديمة جاب عباية و وداها ل ميرفت و خرج بره الاوضة.

ميرفت بدأت تقلع نبض الاسدال لقتها لابسة طقم قصير جدا مينفعش حد يشوفها بيه.
ميرفت: ايه اللي حصلك يا دكتورة نبض؟!
نبض(بدموع): بعدين.
ميرفت لبست نبض العباية اللي بنص كم بحيث دراعها يبان لانه فيه كدمات كتير.
ميرفت: دكتور طارق ادخل.
طارق دخل لقي كدمات كتير في ايدين نبض و جروح في وشها.
طارق: وسعي يا ميرفت.
طارق: لازم نروح مستشفي خلي بالك.
نبض(بضعف): لا انا كويسة مفيش كسور و لا حاجة خطيرة.

طارق كان عنده شنطة طبية جابها و بدأ يعالج جروح نبض...
طارق لف شاش حوالين رأس نبض و في ايديها الاتنين و كان في جرح في رقبتها و كدمة بسيطة في وشها.
طارق: هسيبك ترتاحي النهاردة بكرة نتكلم.
طارق: ميرفت تقدري تباتي معاها؟!
ميرفت: اه.
طارق: طيب و انا هتصرف و انام في اي مكان، يلا باي.
طارق: البيت بيتكوا.
طارق خد حاجته و خد هدوم ليه و نزل راح عند واحد صاحبه.
ميرفت: اعملك حاجة؟!
نبض: لا شكرا يا ميرفت.

ميرفت: طيب نامي دلوقتي...
نبض غمضت عينيها بضعف و عرفت ان طارق وداها منوم علشان متفكرش في اللي حصل كتير...
نبض نامت نوم عميق...
-في الصباح الباكر.
نبض بدأت تفوق و قعدت تعيط شوية و هي لسة مصدومة من اللي حصل.
نبض قامت ببطء و ضعف و خرجت بره الاوضة سمعت صوت طارق و ميرفت في المطبخ.
ميرفت: مش ده حط فلفل و ملح بس.
طارق: طيب.
نبض(بابتسامة باهتة): صباح الخير.
ميرفت: صباح الفل يا دكتور. اخبارك ايه النهاردة؟!

طارق: مش هتنازل يا نبض.
نبض: طب نفطر طب.
نبض دخلت غسلت وشها و كانت بتتحامل علي اوجاعها و بترفض مساعدة ميرفت.
طارق: اهو كلنا.
نبض: انا لو هحكي هحكي علشان من حقك تعرف علشان خاطر ممكن تقول دي وراها مصيبة او حاجة.
نبض حكت كل اللي حصل بس بالمختصر و مسكت دموعها بالعافية.
ميرفت: الحيوان ده شخص زي ده معندوش لا قلب و لا رحمة و لا ضمير، انتي لازم تتطلقي من الحيوان ده.

نبض(بابتسامة باهتة): اكيد. بس حاليا مش عايزاه يعرف انا فين لازم استعيد قوتي تاني.
نبض: لما اواجهه ابقي قوية مش ضعيفة زي كدة.
نبض: و كمان هو في شغل و معتقدش هيرجع و هيحس بغيابي بسرعة و حتى لو حس بغيابي مش هتفرق معاه و لا معايا.
نبض: علشان كدة عايزك تشوفلي مكان اعيش فيه يا طارق ل فترة مؤقته.
طارق: ما انتي عايشة فيه اهو.
نبض: طب و انت؟!
طارق: و لا يهمك هتصرف.
ميرفت: و الله حضرتك جدع.
طارق: طول عمري.

نبض: بس لو حد جه و سال عليا في المستشفي انا مجتش و الحمدلله محدش لاحظ لما انا جيت ليك.
طارق: تمام.
نبض عاشت في بيت طارق لفترة و بدأت جروحها تلتئم شوية,طارق اشتري ل نبض هدوم علي ذوق ميرفت. نبض بدأت تنسي حبها رعد او بمعني اصح بتتناساه...
نبض كونت صداقة حلوة مع طارق و ميرفت خلال الاسبوع ده.
Back.
نبض فاقت من شرودها علي جرس الباب.
نبض: حاضر.
نبض دخلت و فتحت الباب لقت طارق و ميرفت و هما بينهجوا.

نبض(بقلق): في ايه؟!
طارق و ميرفت دخلت و نبض قفلت الباب و جابت ليهم ماية.
نبض: فهموني.
طارق: رعد جه المستشفي...
نبض حست بوجع شديد في قلبها حطت ايديها عليه.
نبض: و بعدين؟!
ميرفت: سال عليكي و كان قلقان اوي.
نبض(بسخرية): اشك في كلمة قلقان دي.
نبض: المهم حد قاله حاجة؟!
طارق: لا. مكشفناش.
نبض: طب كويس.

نبض: شكرا ليك يا طارق انت و ميرفت حقيقي مش عارفة اشكركم ازاي بجد بجد انا مش عارفة اقول ايه بس حقيقي انتوا ناس جدعة اوي.
طارق: دي اقل حاجة يا بنتي.
ميرفت: يلا نسيبك بقي ترتاحي.
نبض: تمام.
طارق راح ل صاحبه و ميرفت رجعت بيتها.
نبض قعدت علي الكنبة بضعف و بدأت تعيط.

-في الصباح الباكر...
في المستشفي.
طارق: ايه ده في ايه؟!
رعد: هنعمل تحقيق مع كل واحد هنا.
رعد: كل واحد يقول اخر مرة شاف الدكتورة نبض امتي؟!
طارق: ورانا مرضي مش فاضين و حضرتك جيت سألت و احنا ردينا.
ميرفت: ايوه عن اذنكم...
ميرفت(بهمس): الموضوع هيقلب.
طارق: فعلا لازم ننقل نبض من بيتي.
ميرفت: هتعمل ايه؟!
طارق: هتصرف متشغليش بالك، خليكي هنا.

طارق قعد شوية في المستشفي علشان محدش يشك فيه و بعدها ركب عربيته و طلع علي شقته.
عند رعد.
مهند: رعد احنا كدة عرفنا انها جت علي هنا عن طريق السواق اللي عرفنا مكانه من الكاميرا اللي بره البرج.
رعد: تمام. انا هتصرف.
عز: لا يا رعد مفيش اسم نبض في كل السجلات.
رعد: تمام.
عند نبض.
نبض قامت من نومها و خدت دوش بسيط و غيرت هدومها.

نبض لبست جيبة سوداء قصير لقبل الركبة و ضيقة و تي شيرت بكم واسع باللون الابيض صوف، سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
طارق فتح الشقة بالمفتاح و دخل.
طارق: نبض يا نبض.
نبض خرجت بسرعة من الاوضة و استغربت.
نبض: في ايه يا طارق؟!
طارق: جهزي نفسك لازم نمشي.
نبض: ليه في ايه؟!
طارق: رعد حول الموضوع لقضية و تحقيق و شغل مخابرات و حاجات كتير كدة.
نبض(ببرود): خليه يعمل اللي هو عايزه.
طارق: لازم اخبيكي في مكان تاني.

نبض: لا يا طارق مش هتحرك من هنا في النهاية هنتواجه.
نبض: كدة كدة هسافر علي تركيا كمان كام يوم.
طارق: بس.
نبض: مش عايزة اعيش حياة التنقل دي...
طارق: طيب هغير هدومي بس و انزل ورايا مشوار تاني.
نبض: براحتك.
نبض: هعملك نسكافيه معايا.
طارق: ماشي.
نبض دخلت و بدأت تعمل نسكافيه,طارق كان بيغير التي شيرت بتاعه.
الباب خبط.
طارق و هو لسة ملبسش التي شيرت بتاعه راح فتح الباب اتصدم لما لقي رعد و عز و مهند.

نبض: مين يا طارق؟!
نبض لقت رعد و عز و مهند و بصت ل طارق.
رعد بص ل نبض بصدمة لما لقي طارق قالع التي شيرت بتاعه و هي كان لبسها قصير بالنسبة ليه.
و بعدها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة