قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

نبض لقت رعد و عز و مهند و بصت ل طارق.
رعد بص ل نبض بصدمة لما لقي طارق قالع التي شيرت بتاعه و هي كان لبسها قصير بالنسبة ليه.
رعد قرب من نبض و مسك ايديها بغضب و كان لسة هيمشي نبض شدت ايديها منه.
نبض(بغضب): انت مجنون؟!
رعد(بغضب مكتوم): قدامي يا نبض نمشي...
نبض: و انت مين علشان اروح معاك؟!
مهند: يا نبض روحي معاه و تبقوا تتكلموا لوحدكم.
نبض: الكلام خلص من بدري.
رعد شد نبض جامد لكنها كانت بتقاومه بشدة.

رعد(بغضب): متخلنيش اتهور عليكي.
نبض(بغضب): و انا علي جثتي اروح معاك.
رعد(بغضب): انا ماسك نفسي بالعافية.
رعد: انتي اللي اختارتي يا نبض.
رعد طلع مسدسه من ورا ضهره و وجهه ناحية طارق. نبض وقفت قدام طارق و قدام المسدس.
رعد(بغضب): لاما تيجي معاايا لاما تقرأي الفاتحة عليه...
رعد(بغضب): انجري
نبض: الموت اهون من اني ارجع معاك.
نبض: و يلا بره.
نبض زقت رعد بايديها و قفلت الباب في وشه.

نبض وقعت في الارض و قعدت تعيط و تكتم صوت عياطها بايديها.
رعد(بغضب): افتحي الباب ده يا نبض افتحيه.
رعد قعد يخبط علي الباب كتير و ضرب نار.
رعد(بصوت عالي): افتحي الباب ده، مش اللي هيمنعني عنك الباب...
رعد(بصوت عالي): سمعاني يا نبض.
عز: يلا نمشي دلوقتي يا رعد شكلها اعصابها تعبانة.
رعد(بغضب): مش هسيبها مع الحيوان اللي جوا ده.
رعد(بصوت عالي): افتحي يا نبض، افتحي الباب.
مهند(بعصبية): بس بقي ايدك ورمت.

مهند: يلا معاايا سيبها دلوقتي.
مهند و عز شدوا رعد معاهم بالعافية و ركبوه العربية و راحوا للمبني...
عز: احنا لازم نعرف يا رعد ايه اللي حصل علشان نعرف نساعدك.
رعد كان شارد بمنظر نبض و هي بتبصله...
مهند: رعد يا رعد.
رعد بصلهم و بعدها بص ل نقطة ما و بدأ يحكي اللي حصل برضو بالمختصر.
مهند(بغضب): انت مجنون!
عز: انت ازاي تعمل كدة يا رعد دي مراتك.
مهند(بغضب): انت عايزها بعد اللي انت عملته تيجي معاك؟!

مهند(بغضب): ده انت تبقي اهبل و عبيط...
مهند(بغضب): ضعيت اكبر فرصة في حياتك.
رعد(بعصبية): بس بقي بس، هي كدة كدة كانت هتسبني و تمشي.
مهند(بغضب): هما كلهم زيها لا فوق فوق.
مهند(بغضب): يا خسارة بجد يا خسارة...
مهند: احب اقولك انك خسرت الحاجة الوحيدة الحلوة اللي في حياتك.
مهند ساب رعد و مشي,عز فضل واقف يفكر شوية.
عز: يا رعد خلي بالك رجوعها مش هيبقي سهل.

رعد(بغضب): مين قال اني عايزها ترجع تاني. مش هي اختارت تستحمل بقي.
عز: صدقني هي هتكمل و هتعيش لكن انت هتفضل محبوس في ذكرياتك المؤلمة دي.
عز: عن اذنك يا صاحبي راجع نفسك.
عز هو كمان ساب رعد و خرج بره المكتب. رعد قعد علي كرسي مكتبه بتعب...
عند نبض.
طارق: نبض انتي كويسة؟!
نبض: ايوه كويسة.
طارق: طب.
نبض: لو سمحت ممكن تبعتلي ميرفت؟!
طارق: اكيد.
طارق اتصل ب ميرفت بعد فترة بسيطة هي جت.
طارق: طيب اسيبكوا لوحدكوا.

طارق خد حاجته و سابهم و نزل,نبض اترمت في حضن ميرفت و قعدت تعيط و تصرخ.
ميرفت: اهدي اهدي.
ميرفت: طب حصل ايه طب؟!
ميرفت: للدرجة دي الموضوع صعب.
نبض كانت بتصرخ بحرقة و بتعيط بوجع اوي.
ميرفت: ربنا ينتقم منه يا رب و يحرق قلبه...
ميرفت: افضلي ادعي ربنا مش بيرفض دعوة مظلوم ابدا.
نبض قعدت تصرخ و تعيط لغاية ما قوتها انهارت و وقعت مغمي عليها بين ايدين ميرفت.
ميرفت(بقلق): دكتورة نبض دكتورة نبض.

ميرفت بدأت تشوف النبض لقته ضعيف جدا.
ميرفت: يا نهار اسود!
ميرفت جريت علي المطبخ جابت بصل و بدأت تشممه ليها برضو مفاقتش.
ميرفت: اه افتكرت.
ميرفت جريت علي اوضة طارق و طلعت شنطته الطبية و فتحتها و طلعت حقنه و سحبتها من امبول و بدأت توديها ل نبض...
نبض بدأت تحرك رأسها يمين و شمال و فتحت عينيها بتعب.
نبض(بوجع): آآه.
ميرفت(بعياط): انتي كويسة؟!
نبض: ايوه مالك بتعيطي ليه؟!
ميرفت(بعياط): خوفت عليكي اوي.

نبض: متخافيش انا كويسة.
ميرفت(بعياط): ربنا ينتقم منه مكان ما هو موجود.
نبض: قوميني با ميرفت.
ميرفت سندت نبض و قومتها دخلتها اوضتها.
نبض: انا كويسة تقدري تروحي معلش تعبتك.
ميرفت: و لا تعب و لا حاجة يا دكتورة نبض.
نبض: احنا صحاب يا ميرفت قولي نبض بس.
ميرفت: هحاول حاضر.
نبض: روحي يلا انا هنام اساسا.
ميرفت: طيب لو عوزتي حاجة اتصلي بيا.
نبض: تمام...

ميرفت خدت حاجتها و مشيت. نبض حاولت تنام معرفتش كانت حاسة بوجع في كل جسمها.

-في مكان تاني...
في الصعيد، عند ملك.
فاتح: سعاد يا سعاد.
سعاد: نعم.
فاتح: حضري هدومك هنسافر يومين القاهرة.
سعاد: ليه؟!
فاتح: عندي شغل مهم هناك.
سعاد: طب ما تخليني انا هنا...
فاتح: مش عايزة تراعي جوزك و لا ايه؟!
سعاد: لا مش كدة خلاص ماشي. هحضر هدومي.
سعاد طلعت تجهز هدومها و هدوم فاتح و نزلت.
فاتح: هستأذنك يا حاج.
عبدالخالق: ماشي يا ولدي(ابني).
ام مالك: خلي بالك من نفسك.
فاتح: حاضر عن اذنكم.

سعاد: عن اذنك يا اما(امي)عن اذنك يا عمي.
فاتح و سعاد خرجوا ركبوا عربية فاتح و سافروا للقاهرة...
في اوضة ملك و مالك...
كانوا نايمين و مالك حاضن ملك جامد.
مالك بدأ يفوق من نومه و فضل شوية يبص علي ملك و هي نايمة.
ملك فتحت عينيها لقت مالك في وشها...
ملك(بخضة): في ايه؟!
مالك: مفيش حاجة يا ملوكة بتأمل في جمالك.
ملك: هو انا جميلة؟!
مالك: جميلة! انتي بتسألي مش متاكدة؟!
ملك: اصل عمري ما حد قالي كدة.

مالك: امممم طيب يا ستي انتي مش جميلة بس انتي قمر و عسل و كيوت كدة...
ملك: بجد؟!
مالك: ايوه يا روحي.
ملك: روحك!
مالك: مالك يا بت مندهشة ليه؟!
ملك: مش متعودة الله.
مالك: و الله؟! لا ده انا هغرقك كل يوم كلام حلو.
ملك(بخجل): بس بتكسف.
مالك: يا واد يا جميل انت.
ملك: شكرا يا مالك انك محترم رغبتي ف...
مالك: من غير ما تكملي انا هقولك يا ملك حاجة انا مش هغصبك ابدا علي اي حاجة.

مالك: و انا قولت هنودي علاقتنا فرصة ارتاحتي و حبيتي تكملي معايا ماشي، مش عايزة تكملي معاايا انا مستحيل اجبرك علي حاجة زي دي.
مالك: و كمان تعالي هنا قولتلك شغلي مسلسل حريم السلطان جيت لقيتك نمتي ليه.
مالك: لا انا زعلان منك.
ملك(بضحك): خلاص اسفة. بليل هشغل حريم السلطان.
مالك: ايوه كدة.
مالك باس خد ملك و خدها في حضنه.
مالك: ايه رأيك نروح ل مامتك شوية النهاردة؟!
ملك(بفرحة): ماشي.
مالك: طب يلا قومي البسي.

ملك: حاضر.
ملك قامت جريت علي الحمام غسلت وشها و دخلت تغير هدومها، مالك قام خد دوش و خرج.
ملك لبست عباية باللون االاسود في ابيض و طرحة حمراء و جذمة سوداء...
مالك: قمر قمر مفيش كلام.
ملك: شكرا يا مالك.
مالك: يلا بينا.
مالك خد ملك و نزلوا تحت سلموا علي عبد الخالق و ام مالك.
مالك: فين اللمضة نورا؟!
عبدالخالق: بتذاكر عند واحدة زميلتها.
مالك: طيب، هنروح نزور عائلة ملك كدة و نيجي.
عبدالخالق: طيب.

ام مالك: خلوا بالكوا من نفسكوا.
مالك و ملك: شكرا.
مالك و ملك خرجوا ركبوا عربية مالك و راحوا للقصر.
مالك: هاتي ايدك.
مالك مسك ايد ملك و دخلوا جوا.
زهرة(بفرحة): خيتي(اختي).
زهرة حضنت ملك و ملك حضنتها جامد...
ملك(بدموع): اتوحشتك جوي(وحشتيني اوي).
زهرة: و انتي اكتر.
مالك: طب ندخل جوا طب.
هدي: مين يا زهرة؟!
زهرة: دي ملك يا تيتة.
هدي: البيت نور يا حبيبتي ادخلي.
ملك و زهرة دخلوا و مالك فضل واقف احتراما للي جوا.

ورد: حبيبتي.
ملك حضنت ورد جامد و باست راسها.
ملك: ازيكم وحشتوني جوي(اوي).
ملك شافت سوسن شاورت ليهم بمعني مين دي.
علا: دي مرات ابوكي سوسن.
ملك فتحت عينيها علي اخرهم من الصدمة.
ملك: افندم!
سوسن: ازيك يا ملك. كلموني عنك.
ملك: بعدي عني يا بت انتي(ابعدي عني يا بت انتي).
هدي(بحدة): يا ملك عيب.
ادهم: ايه ده؟!؟! ملك العروسة عندنا مش مصدق نفسي.
ادهم: جيتي ليه؟! اقصد نورتي...
ملك(بتذكر): ادهم مالك بره دخله.

ادهم: عيوني.
ادهم راح للباب سلم علي مالك.
ادهم: ازيك عامل ايه؟!
مالك: الحمدلله و انت.
ادهم: مية فل يا عم.
مالك: طيب كويس.
مالك: احم عادل بيه او عمي بلال موجودين.
ادهم: هو انا مش قد المقام و لا ايه! ادخل يا ابني ادخل...
مالك و ادهم دخلوا و مالك حاطط عينه في الارض.
مالك: السلام عليكم.
الكل: عليكم السلام.
مالك و ادهم طلعوا لاوضة ادهم.
مالك: هو مفيش حد هنا؟!

ادهم: كلهم في الشغل و مفيش غيري انا و يوسف. استني هروح اناديه.
ادهم راح نادي يوسف و جم قعدوا مع مالك.
قعدوا يضحكوا و يهزروا و يوسف حس شوية بامان.
بعد فترة كبيرة.
مالك: طيب استأذن انا.
ادهم: ليه بس؟!
مالك: لا كدة كويس. ممكن بس تنادوا ملك؟
ادهم: يا ابني انت صاحب بيت يلا انزل معانا.
نزلوا ل تحت كلهم.
مالك: يلا يا حبيبتي.
ملك(بخجل): حاضر، لحظة واحدة.
لقوا كل الرجالة داخلين دفعة واحدة.

ادهم: رايح في وشك كدة ليه يا ابني؟!
ادم: في ايه يا ادهم؟!
ادهم: مالك عندنا.
ادم: اه مخدتش بالي.
ادم: ازيك يا مالك؟!
مالك: الحمدلله.
عادل: نورت يا ولدي(ابني).
بلال: كيفك يا مالك(ازيك)؟!
مالك: بخير الحمدلله. و بنورك يا عادل بيه.
جلال: كنتوا ماشين و لا ايه؟!
مالك: ايوه.
عمر: لا ميصوحش(ميصحش).
عادل: اجعدوا(اقعدوا)اتعشوا بلا.
مالك: لا مرة تانية يا عادل بيه، متأخرين.
بلال: يا ولدي(ابني).

مالك: لا عن اذنكم مرة تانية اوعدكم.
مالك: يلا يا ملك.
ملك: سلام يا جدي سلام يا ابوي(بابا).
مالك خد ملك و خرجوا من القصر.
مالك: زعلانة؟!
ملك: لا.
مالك: طيب يلا اركبي.

-في مكان تاني...
عند رعد.
رعد حس بوجع شديد في ايده بسبب خبطه علي الباب بقوة، قام و راح للمستشفي.
ممرضة: خلي حضرتك هنا لحظة الدكتور جاي.
رعد: تمام.
رعد كان قاعد علي الكرسي لقي الدكتور داخل.
طارق: حضرتك بتشتكي من ايه؟!
رعد رفع عيونه لقي طارق و طارق برضو اتصدم.
رعد(ببرود): ايدي.
طارق: احم اه طيب.
طارق قام و مسك ايد رعد و ضغط عليها.
طارق: كدة حاسس بوجع؟!
طارق: حرك صوابعك.
طارق: تمام مفيش كسر...

طارق: متضغطش عليها جامد.
طارق لف شاش علي ايد رعد و رعد كان ساكت و بيبص ل طارق.
طارق: خلصنا.
رعد مسك رقبة طارق بغضب.
رعد: انت قاعد مع نبض في نفس الشقة؟!
طارق(بخنقة): انت مجنون ابعد عني.
رعد(بحدة): رد.
طارق(بخنقة): لا. نبض عايشة في الشقة بتاعتي لوحدها و عمري ما قعدت معاها في نفس الشقة.
رعد: احكيلي ايه اللي حصل بالظبط؟!
طارق(بخنقة): ملكش دعوة.
رعد(بغضب): هتحكيلي اللي حصل و لا اخنقك في ايدي دلوقتي.

طارق(بخنقة): مش هتكلم لو فيها موتي...
رعد زق طارق بغضب و طارق وقع في الارض.
طارق: انت فاكر انها هترجعلك تاني!
طارق: تبقي غبي...
طارق: نبض شالتك من حسابتها.
طارق: انت بغبائك خسرتها و انت السبب و انت الوحيد اللي هتندم في القصة دي.
-رعد ضرب طارق بقوة برجله و سابه و مشي بغضب راح للمكان اللي نبض فيه وقف يبص علي البلكونة بتاعتها لقاها بتخرج و هي حاضنة نفسها.
نبض: الجو حلو اوي.
نبض دخلت تاني و غيرت هدومه.

نبض لبست بنطلون جينز و تي شيرت باللون الاسود بكم,و لبست جاكت طويل باللون الجملي و لبست بوت جملي، سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض نزلت و بدأت تتمشي و هي حاطة ايديها في جيبها و رعد مشي وراها من غير ما هي تحس.
بنت: حاجة لله و النبي يا ستي.
نبض(بابتسامة لطيفة): اتفضلي.
بنت: حاجة لله يا سيدي.
نبض لفت ضهرها لقت شخص لف بسرعة و نزل ل مستوي الطفلة,نبض ابتسمت ابتسامة خفيفة و كملت مشي.

رعد: خدي دول و متمشيش في الشارع تاني و متمشيش لوحدك بليل كدة، فاهمة.
بنت(بدموع): حاضر.
-البنت خدت الفلوس من رعد و طلعت تجري و هي فرحانة، رعد قام و كمل مشي ورا نبض...
نبض لقت الطريق ضلمة اترددت شوية بس كملت مشي تاني...
بعد فترة من المشي رعد كان عايز يوقف نبض بس مقدرش يروح و يقولها...
نبض لقت نفسها في مكان عشوائي اتراجعت بسرعة بس في ناس كانوا بيشربوا حشيش شافوها.
راجل: استني يا قطة هنا.

نبض(بتوتر): لا شكرا.
راجل2: ليه بس تعالي هنا.
راجل3: شكلك خايفة مننا متقلقيش تعالي انتي بس.
في راجل قرب من نبض و لسة هيحط ايده علي كتفها,نبض مسكت كف ايده تنته.
راجل3(بصريخ): الحقووووني.
نبض(بغضب): شكلكوا متعلمتوش ازاي تحترموا بنات الناس.
نبض ضربت الراجل اللي قدامها برجليها في بطنه فوقع في الارض.
في واحد رفع مطوته و قرب من نبض كان بيحركها قدام عيون نبض و نبض مركزة علي حركة ايده.

رعد(لنفسه): مش هينفع استني اكتر من كدة.
رعد لسة هيتحرك لقي نبض كسرت كتف الراجل اللي قدامها.
راجل1(بغضب): انتي عملتي فيهم؟!
نبض(ببرود): نصيبك المستقبلي.
-نبض لفت ورا ضهر الراجل ده و رجعت ايده الاتنين لورا و ضربت رجله فوقع علي الارض و ضربت رأسه بكوع ايديها.
التلاتة كانوا واقعين في الارض بيصرخوا من كتر الوجع...
نبض: يا ماما.
نبض طلعت تجري ناحية البيت و رعد ضحك علي تصرفها الاخير...

رعد مشي وراها بسرعة لغاية ما دخلت العمارة.
رعد اتنهد بعمق و ركب عربيته اللي كان راكنها بعيد و مشي رجع للشقة بتاعته...
رعد اول ما دخل الشقة اتعصب جدا.
رعد(بعصبية): بتعملي ايه هنا؟!
بنت(بدلع): جيت اشوف خطيبي.
رعد(بعصبية): محدش علمك الاحترام.
البنت دي قامت و حطت ايديها علي صدر رعد.
بنت(بدلع و ضحك): لا.
رعد: شيلي ايدك و اطلعي يلا بره.
بنت: رعد انت زعلان مني هو ده جزائي اني اول ما رجعت من السفر جيتلك انت و بس.

بنت: ها يا حبيبي فكر كدة نعمل ايه النهاردة؟!
رعد(بحدة): نحور امشي من قدامي انا جاي تعبان و عايز انام.
رعد زق نحور و كان هيطلع علي اوضته.
نحور: اه صحيح مين البنت اللي بيقولوا عليها دي، اتجوزتها!
رعد(ببرود): ايوه.
نحور: مصلحة؟!
رعد(ببرود): ايوه.
نحور: حلوة.
رعد لف و بص ل نحور و نزل ليها لغاية ما وقف قدامها.
رعد: طلعيني و طلعيها من دماغك.
رعد: سبب جوازي منك هو ابوكي.

رعد: لانه ليه فضل كبير عليا هتجوزك غير كدة لا.
رعد(ببرود): شرفتي يا انسة نحور اتفضلي.
رعد راح و فتح الباب و بص ببرود ل نحور.
نحور خدت شنطتها و قربت من رعد اوي.
نحور: هتوحشني. خلي بالك من نفسك.
نحور(بخبث): اه ابقي سلملي عليها لغاية ما اسلم عليها انا.
نحور كانت هتمشي بس رعد مسك ايديها بغضب.
رعد: ابقي قربي منها يا نحور نهايتك هتبقي علي ايدي.
نحور(بدلع و ضحك): باي يا زوجي العزيز.

نحور شدت دراعها و بصت ل رعد نظرة فهمها كويس و سابته و مشيت...
نحور نزلت ل تحت و ركبت عربيتها و راحت لبيتها.
رعد اول ما قفل الباب ورا نحور كسر اي حاجة قابلته في وشه...
رعد(بصوت عالي): ملهاش ذنب هي ملهاش ذنب.
رعد قعد بتعب علي الكنبة و حط رأسه بين ايديه.
رعد: انتي حية يا نحور و نهايتك علي ايدي انا لو عملتي حاجة.

نحور ابنة لواء كبير كان ليه فضل كبير علي رعد. رعد اتعين لفترة بسيطة لحراستها و في الوقت ده هي حبته و اتعلقت بيه اوي و انتحرت قبل كدة علشان تتجوزه والدها اترجي رعد لغاية ما رعد وافق بس بشرط تسافر تكمل تعليمها بره علشان علي الاقل يتخلص منها فترة كانت في سنة 2 كلية حاليا هي خلصت و رجعت عندها 25 سنة. طويلة شعرها اشقر و عيونها باللون البني جسمها حلو بالنسبة لسنها، مغرورة و نقطة ضعفها في الدنيا دي رعد مهوسة بيه...

رعد طلع تليفونه عمل كذا اتصال و بعدها رجع رأسه بتعب و غصب عنه نام...

-في الصباح الباكر...
عند مهند و فاطمة.
فاطمة(بعصبية): صاحبك ده مجنون ازاي يعمل كدة في البنت؟!
مهند: اهدي يا فاطمة في ايه؟!
فاطمة: في ان صاحبك ده عديم الاحساس و المسئولية و انا هروح اقوله كدة في وشه.
مهند(بحدة): فاطمة اهدي كدة و اعقلي.
فاطمة: لازم يحس علي دمه الاول ده معندهوش دم...
مهند(بحدة): خليكي هنا يا فاطمة علشان متجننش عليكي.

مهند خد حاجته و ساب فاطمة و نزل ركب عربيته و راح للمبني لقي رعد موجود و الباقي.
مهند: اسف علي التأخير.
رعد: نبدأ اجتماعنا.
و بدأوا يشتغلوا علي قضية جديدة...
بعد فترة.
رعد: مهند عايزك انت و عز.
رعد: الباقي علي شغله.
مهند: خير يا رعد؟!
رعد: ان.
الباب خبط...
رعد: ادخل.
ظابط: في واحدة بره عايزة حضرتك يا رعد باشا.
رعد(باستغراب): دخلها.
مهند(بصدمة): فاطمة!
رعد: اتفضلي اقعدي.

فاطمة: اسفة يا مهند اني خالفت كلامك بس لو كنت سكت كان هيحصلي حاجة و انا عايزة اعيش علشان اربي زياد.
مهند(بعصبية): فاطمة اسكتي بقي. يلا بينا علي بره.
رعد: اهدي يا مهند. اتكلمي يا فاطمة سامعك.
فاطمة(بسخرية): كتر خيرك اوي انك بتسمع.
فاطمة(بغضب): احب اقولك يا باشا انك هتعيش في جحيم للابد عارف ليه لانك ظلمت بنت برئية وحيدة سابت بلدها و اهلها و ناسها و شغلها علشان تبقي زوجة ليك علشان تبقي ليك انت و بس.

فاطمة(بغضب): انت مش وسيم للدرجة اسااسا كان قدامها ناس كتير احلي و افضل منك مليون مرة في تركيا و حتى هنا بس هي اتجوزتك انت سلمت نفسها ليك حبتك انت بس انت كنت غبي و كلمة غبي دي قليلة اوي.
فاطمة(بغضب): انت مغفل و حيوان و حقير و مشوفتش ساعة واحدة تربية. و بدعي عليك من كل قلبي ان ربنا ينتقم منك علي افعالك بالبنت المظلومة دي.

فاطمة(بغضب): ربنا يحرق قلبك في كل لحظة و يا رب تصحي تلاقي نفسك ميت و نرتاح منك يا شيخ.
فاطمة(بغضب): شايف نفسك علي ايه ده انت جبروت يا اخي في ايه جبروت كتلة برود و حيوان و حقير انت شيطان و ملاك زيها اتظلمت بجوازها منك.
فاطمة(بغضب): ربنا يحرق قلبك يا شيخ.
مهند(بغضب): فاطمة!
مهند كان لسة هيمد ايده علي فاطمة رعد لحقه بسرعة.
رعد(بحدة): انت اتجننت! دي مراتك.

مهند(بغضب): ارجعي البيت يا فاطمة و لينا كلام مع بعض، يلا.
فاطمة خدت نفسها و ركبت عربية و رجعت علي البيت كانت حزينة علي نبض و زعلانة من مهند.
مهند: احم اسف يا رعد متاخدش علي كلامها.
عز: متضايقش.
رعد(ببرود): مش مضايق هضايق من ايه مثلا؟!
مهند: هنرجع لام برودك ده تاني.
مهند: انا رايح اشوف شغلي...
عز: خدني معاك.
رعد: همشي انا اشوف سعد لانه تعبان.
رعد سابهم و مشي و ركب عربيته و كان رايح ل سعد جه تليفون ليه.

الخط اتفتح.
رعد: في جديد؟!
حارس: هي راحة حاليا للمستشفي يا باشا.
رعد: تمام اقفل خليك وراها.
رعد غير طريقه و راح ناحية المستشفي.
بعد فترة رعد وصل في نفس ميعاد نبض.
نبض نزلت من التاكسي و هي بتلبس شنطتها لاحظت رعد بس كملت مشي.
رعد مشي وراها بسرعة و مسك دراعها بس هي شدت دراعها بنفور بسرعة.
نبض(بحدة شديدة و مقاطعة): لو سمحت ابعد من طريقي...

نبض كانت لسة هتمشي رعد حضنها من ضهرها بقوة,نبض بصت حواليها لقت ناس قليلين و بيبصوا ليها.
نبض(بغضب): ابعد انت اتجننت.
نبض ضربت رعد في جمبه بكوعها و بعدت عنه.
رعد(بجمود): لو متكلمناش هفضل اضايقك بتصرفاتي و انتي و اختيارك.
نبض بصتله بغضب و شدته من دراعه و راحت ل مكان فاضي و زقته بغضب.
نبض(بغضب): اسمع بقي انت ملكش حاجة عندي اللي كان بينا خلص، اللي بيربطنا ابوك و ابويا اخوات بس.

نبض(بغضب): و متنطليش في كل حتة كدة.
رعد(ببرود): طقمك مش قصير شوية.
نبض وقفت مش مستوعبة كلامه و بصت علي هدومها و عليه.
نبض كانت لابسة جيبة لغاية الركبة واسعة باللون الاسود و فوقها جاكت جينز ربطته من عند الخصر. و صندل بكعب ابيض و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت ميكاج بسيط خفيت بيه اثار الكدمات اللي في وشها.
نبض: لا مش قصير.
نبض سابت رعد و مشيت لكن رعد وقف في وشها.

رعد: دي اخر مرة تلبسي فيها الطقم ده. و ع.
نبض(بجمود): انت خسرت الحق في انك تتحكم فيا.
نبض: روح لخطيبتك و لمراتك المستقبلية.
نبض: سيبني في حالي و الا و ربي اطلب الامن.
رعد: اطلبيهم.
رعد قرب من نبض خطوة و مسك ايديها و قربها منه نبض بصتله نظرة خذلان و ندم و حزن و عدم ثقة.
رعد: متبصيش كدة.
نبض: ابعد.
رعد: تعالي نرجع البيت و نتكلم.

نبض: لو كنت فاكر اني غبية و هسمع كلامك و اجي معاك تبقي غلطان، مش بكرر غلطتي مرتين.
نبض شدت ايديها بعنف من رعد و سابته و مشيت و بعدها رجعت.
نبض: و اه شكرا.
رعد(باستغراب): علي ايه؟!
نبض: علمتني ازاي مثقش في الناس و ان الضربة بتيجي من اللي كانوا الاقرب.
نبض(بابتسامة الم): شكرا.
نبض سابت رعد و دخلت المستشفي بكل وقار.
طارق: حمدلله بالسلامة مقولتليش ليه كنت جيت خدتك.

نبض: ملهوش لزوم انا بخير. يلا حولي كل ملفات المرضي اللي انا اهملتها الفترة دي...
طارق: طيب يا عم الوحش مستعجل كدة ليه!
طارق: هواء يكونوا عندك.
نبض: شكرا.
و فجأة سمعوا صوت ضرب نار في المكان. الكل وطي مكانه و كان خايف نبض خرجت بسرعة تشوف حصل ايه.
نبض(بهمس و خوف): رر ع د(رعد)!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة