قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والأربعون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والأربعون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والأربعون

رعد لسة هيتحرك فارس طلع مسدسه و ضرب رعد رصاصة و رعد وقع من علي التل في البحر.
مهند(بصريخ): رعد!
ادم(بخوف): رعد رعد.
مهند: متفقناش علي كدة.
فارس: ايه ده انت كمان منور؟!
فارس وجه مسدسه ناحية ادم بس سعد مسك ايده و تناها لورا و شد منه السلاح.
مهند: فين عز ده كمان؟
مهند: حد يتصل بفرقة الانقاذ بسرعة.
مهند بص من علي التل لق رعد ماسك في حبل مربوط في رجله.
مهند(بصدمة): انت ازاي!
رعد: و حياة اهلك مش ناقص.

مهند شد رعد و طلعوا هما الاتنين...
فارس(بصدمة): انت ازاي؟!
عز: كله تحت تنفيذك يا باشا.
رعد: تمام.
ادم جري علي رعد و حضنه و رعد باس رأسه.
ادم: حصلك حاجة انت كويس؟! طب و الرصاصة ايه اللي حصل؟!
رعد: متخافش كنت لابس واقي من الرصاص.
ادم: اوف الحمدلله.
مهند: و مقولتش ليه؟!
سعد: هتعمل ايه معاه يا رعد؟!
رعد قام و قرب من فارس و بدأ يضربه في كل حتة في جسمه و قعد يضربه كتير.

رعد قام و مسك سلاحه و حطه في وش فارس اللي كان بين الحياة و الموت بسبب رعد.
عز: لا يا رعد بلاش القانون هيحاسبه.
ادم: متلوثش ايدك بدمه يا رعد.
مهند: انت عايز تخش السجن فكر في اخواتك و مراتك و عائلتك. متبقاش اناني و الانتقام يعميك للدرجة دي.
سعد: اسمع الكلام يا رعد.
رعد(ببرود): حاول يهرب فاضطرينا نضرب عليه نار.
رعد ضرب رصاصة في ايد فارس و واحدة في رجله...
رعد سابهم و ركب عربيته و مشي.
مهند: الصبر يا رب...

ادم: طيب عايزين حاجة لا طب تمام انا رايح لمراتي.
ادم ركب عربيته و لحق رعد...
سعد: طب انا مش ظابط عن اذنك بقي...
مهند: مكانك ياض. يلا اطلب الاسعاف.
طلبوا الاسعاف و نقلوا فارس للمستشفي و دخلوه العناية المركزة تحت حراسة مشددة. و طلع قرار بالقبض عليه بسبب الدلائل اللي رعد قدمها للنيابة...
عند رعد...
ادم: هتعمل ايه؟!
رعد: هنرجع.
ادم: بليل كدة.
رعد: مش مهم المهم اني ارجع.
ادم: انت اللي قسيت علي قلبك.

رعد: كان لازم يا ادم. علشان مضعفش.
رعد خد شنطة هدومه و ادم خد شنطته و ركبوا عربيتهم و رجعوا الصعيد...
في الصباح الباكر...
نبض قامت من نومها بتعب و ارهاق بسبب الحمل و نومها علي الارض كل يوم خلال التلت شهور.
نبض قامت و دخلت خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
نبض لبست جيبة واسعة باللون الاسود قصيرة لغاية الركبة و فوقها تي شيرت باللون الاسود و فيه قلوب حمراء، و لبست صندل باللون الاحمر رفعت شعرها ديل حصان.

نبض خرجت من اوضتها نزلت ل تحت.
هدي: صباح الخير يا حبيبتي.
نبض: صباح النور يا تيتة.
نبض: فين الباقي؟!
هدي: لسة هيتجمعوا لما الفطار يجهز.
مراد حضن نبض من ورا و باس خدها.
مراد: اميرتي مالها؟!
نبض: مفيش انا كويسة...
مراد: متأكدة؟!
نبض: ايوه.
هدي: ربنا يخليكوا ل بعض.
مراد: و يخليكي لينا.
تمارا: تيتة اساعدك في حاجة؟!
هدي: لا يا حبيبتي مراتات عمك بيساعدوني.
نبض: طب هروح الشغل انا.
ميران: استني اهو انا جيت.

نبض: صاحية بدري يعني؟!
ميران: و الله يا اختي مش عارفة جيبة النشاط ده منين.
نبض: طب يلا.
ادهم(بمرح): طب مش هتبصوا علي العيان اللي قدامكوا ده.
ميران: انا مش شايفة حد عيان...
نبض: ده انت كنت عامل زي القرد امبارح.
ادهم(بيكح): حرام عليكوا حسدتوني...
نبض جريت جابت ماية لادهم و شربته...
ادهم: مش كنتي تتجوزيني انا بدل الحيوان اللي انتي اتجوزتيه.
رعد: مين الحيوان ده؟!
ادهم(بخوف): نبض و النبي خبيني.

ميران(بلهفة و فرحة): ادم.
ميران جريت علي ادم و حضنته و ادم شالها من علي الارض و حضنها جامد,نبض تعابيرها مكنتش واضحة بالنسبة ل رعد.
عمر: رجعتوا؟!
رعد و ادم قربوا من عمر و باسوا ايده.
عمر: حمدلله بالسلامة.
جلال: اهلا اهلا، طب يعني انت كلمت نبض امبارح مقولتش ليها ليه انك جاي.
رعد بصله باستغراب و بعدها فهم اللي نبض عملته.
رعد: اه كانت مفاجاة بقي...
ادم فضل حاضن ميران و مبعدهاش عن حضنه.

يوسف: ياض ما تبعد و كمل احضان فوق.
زهرة: ما تسيبهم.
ادم: طب عن اذنكم بقي.
ميران: مش هروح الشغل يا نبض.
نبض(بابتسامة): و لا يهمك.
ادم خد ميران و طلعوا لاوضتهم و شالها و لف بيها كتير...
ميران: وحشتني اوي اوي اوي.
ادم: و انتي يا روح قلبي.
ادم باس رأس ميرن و خدها في حضنه.
ادم: انا اسف اني بعدت عنك الفترة دي، و اسف ان الفرح باظ بس.

ميران: انا عارفة انه غصب عنك يا حبيبي، و مش مهم عندي افراح المهم انك تبقي مبسوط و كويس و مرتاح.
ادم: بحبك.
ميران: و انا كمان.
ادم قرب من ميران و (لخيالكوا) و...
تحت.
نبض سابتهم و خرجت من البيت و رعد خرج وراها.
رعد: نبض.
نبض: متحاولش.
نبض ركبت العربية و راحت المستشفي بدأت تشتغل طول اليوم علشان متفكرش.
في القصر...
هدي(بهمس): مالكوا يا حبيبي في ايه؟!
رعد: مفيش يا تيتة.
رعد: ادهم عايزك.
ادهم: تعالي ليا انت.

رعد: تصدق فعلا عندك حق انا جاي...
ادهم: يا كبير بس هتلاقيني في ديلك.
رعد: و حياة امك؟!
ادهم: اقصد وراك علطول.
رعد طلع لاوضته و ادهم وراه بدأوا يتكلموا.
هدي: يلا يا بت منك لها جهزوا الاكل بسرعة.
يوسف: احم جدي.
عادل: ايه يا يوسف!؟
يوسف: كنت عايز اقول لحضرتك علي موضوع.
عادل: قول.
يوسف: احم انا كنت طالب ايد عطر بنت الخضراوي. و كنت مستني بس الظروف دي تعدي...
عادل: هشوف و اقولك.
عادل ساب يوسف و يوسف كان مضايق.

مراد: يا بيضة انت متضايق.
يوسف: بس ياض.
مراد: ياض لا ده انا معرفتش اربي بقي تعالي هنا.
مراد و يوسف قعدوا يجروا ورا بعض و يضحكوا و يهزروا.
يوسف: هطلع اشتغل علي اللاب شوية.
مراد: طيب يلا.
مراد لقي تمارا بصاله بصدمة من ضحكه و هزاره سابها و مشي.
بليل.
نبض رجعت بليل تعبانة ملقتش غير باباها صاحي.
نبض: منمتش ليه يا حبيبي؟!
جلال: مستنيكي اطمن عليكي...
نبض: متخافش انا بخير...
جلال: اقعدي يا نبض.
نبض: نعم.

جلال: انتي زعلانة مع رعد؟!
نبض: لا يا بابا متشغلش بالك خلاف تافه.
نبض: انت عارف انا و رعد بنحب نتخانق كتير بس.
جلال: طيب يا حبيبتي، مكنش لازم تسيبيه النهاردة لما رجع و لا كان ده يبقي رد فعلك...
نبض(بتعب): بابا انا مش قادرة ادخل في نقاش، تصبح علي خير بكرة نتكلم.
نبض باست خد جلال و قامت طلعت اوضتها، نبض جت متأخرة علشان يكون رعد نام.

-نبض دخلت لقت الارضة كلها مفروشة ورد و السرير عليه ورد علي شكل قلب و في بلالين في الاوضة. و شموع جميلة.
رعد قام من علي الكنبة و قرب من نبض قبل ما يلمسها كانت نبض دخلت الحمام...
نبض خدت دوش و خرجت دخلت اوضة الملابس و بدأت تغير هدومها...
نبض لبست بنطلون اسود و فوقه سويت شيرت بكم باللون الرمادي. سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
نبض خرجت شالت الورد برجليها بعدته بعيد.
رعد: هنفضل كدة لحد امتي يا نبض؟!

نبض جابت الملاية و حطتها علي الارض و خذت مخدة من علي السرير و نامت في الارض و غطت نفسها.
رعد: ايه اللي بيحصل ده؟!
نبض(وهي مغمضة عينيها): اللي بيحصل من تلت شهور...
نبض نامت بسرعة من كتر التعب و رعد نزل نام جمبها و خدها في حضنه.
بعد فترة نبض فتحت عينيها بسرعة و زقت رعد و جريت علي الحمام,رعد قام مستغرب من اللي حصل و قام وراها شال شعرها من علي وشها و قعد يطبطب علي ضهرها و هي بترجع...
رعد: احسن؟!

نبض غسلت وشها و مسكت الفوطة بدأت تغسل وشها...
رعد: مالك حاسة بأيه؟!
نبض: مفيش برد عادي.
نبض سابت رعد و كملت نوم في الارض.
رعد(بغضب): ده من نومة الارض.
رعد وطي و شال نبض و حطها علي السرير و قبل ما نبض تتكلم رعد قرب منها و(لخيالكوا).
رعد: ممنوع النقاش هتنامي هنا.
رعد لف و نام الناحية التانية و حضنها غصب عنها و باس رقبتها.
رعد: نبض انا ماسك نفسي بالعافية اهدي كدة...

نبض كانت نامت و رعد استغرب من نومها السريع.
في الصباح الباكر...
نبض اتقلبت في نومها بتعب شديد و فتحت عينيها لقت رعد قاعد في وشها.
نبض: مش ناقصة و ربي. عايز ايه؟!
رعد: عايز اعرف ايه اللي مغيرك كدة؟!
نبض بصتله بسخرية و سابته و قامت رعد لحقها و مسكها من دراعها...
رعد: من حقي اعرف.
نبض: و انا من حقي اني لما اكون محتاجاك الاقيك لكن مش تقفل تليفونك و تكنسل.

رعد: غصب عني و كمان في كذا حد ممكن تطلبي منهم المساعدة لغاية ما ارجع.
نبض: و الله لما اكون تعبانة اروح اقول لابوك مثلا او اخوك، لما.
نبض: انسي...
رعد: طيب يا ستي حقك عليا.
نبض: رعد سيب دراعي.
رعد: هو ده بس اللي كان مزعلك...
نبض: انت قاسي يا رعد حتى في حبك قاسي و هتفضل قاسي يا رعد.
نبض: انت حتى لما جيت علشان تشوف ادهم مهنش عليك تصحيني و تحضني و تطمني عليك...

نبض: جيت مرتين و كل اللي عملته اطمنت علي ادهم و بس اما الحيوانة اللي انت متجوزها ابقي اضحك عليها بكلمتين لما ارجع براحتي.
نبض: انت اناني و قاسي و بجد انا زهقت من العيشة دي.
نبض: انا اللي بسامح و انا اللي بتظلم...
نبض: انا فكرة اني ارجع تركيا بقت ملازماني طول التلت شهور دول بس قولت هيتصل و هيعتذر و هيطمني عليه و هيطمن عليا...
نبض: بس لا البعيد مش بيحس البعيد معندوش دم.

نبض: سبتني و مشيت من غير ما تبص وراك و بعدها لما ترجع اخدك بالحضن ده يبقي انا ساعتها اللي غلطانة مش انت.
نبض بدأت تنهج و تعرق و حست بوجع في بطنها.
نبض(بصريخ): آآآآآآه...
رعد(بقلق): نبض مالك؟!
رعد(بقلق): طب قوليلي حاسة بايه بس؟!
نبض(بوجع): مش قادرة.
رعد: طب استني هتصل بالدكتورة.
رعد راح يجيب موبايله كانت نبض وقعت في الارض مغمي عليها.
رعد(بخضة): نبض!
رعد جري علي نبض و شالها بسرعة بين ايديه و نزل بيها ل تحت.

مراد: ايه اللي حصل؟!
رعد: افتح باب العربية.
هدي: مالها يا رعد؟!
رعد: هشوف يا تيتة.
رعد ركب نبض العربية و ساق راح علي المستشفي.
هدي: استني هنا يا مراد هو اكيد هيطمنا.
مراد: بس.
هدي: اسمع كلام جدتك.
في المستشفي.
رباب: ايه اللي حصلها؟!
رعد: معرفش بطنها وجعتها فجأة و بقت بتنهج...
رباب: طب حطها هنا...
رعد حط نبض علي السرير و رباب بدأت تفحصها.
رعد: حضرتك هي مش حامل علشان تعملي سونار...

رباب: مين قال كدة دكتورة نبض حامل في الشهر التالت...
رعد(بصدمة): نعم!
رباب: هي قالت مقولش لحد. و قالت عايزة تعملها مفاجاة.
رباب: بس هي بتمر بضغط شديد الفترة دي اتمني تراعوها.
رعد: تمام شكرا.
رباب: هي مش بتأكل و نفسيتها مش مظبوطة و مش بتأخد الدواء اتمني تهتموا بكل ده.
رعد: تمام شكرا...
رباب: هي هتفوق دلوقتي تقدر تقعد معاها.
رباب سابت رعد و رعد جاب كرسي و قعد قدام سرير نبض لغاية ما فاقت...

نبض لقت نفسها في المستشفي و بصت جمبها لقت رعد كانت هتقوم رعد منعها.
نبض: ايه؟!
رعد: كنتي تعرفي و ما ذلك عايزة تمشي و ترجعي تركيا.
نبض: ايوه.
رعد(بغضب): يبقي الموت اهون ليا يا نبض.
نبض: و انا مش هتحمل تسبني انا و عيالي تاني. هأخدهم و هربيهم لوحدي.

رعد: نبض انا بحبك و بُعدي عنك ده غصب عني، انتي نقطة ضعفي يا نبض الكل هيستخدمك علشان يضعفني و انا مش حابب ده، كان لازم ابعدك لان اول حاجة هيفكروا فيها علشان يأذوني هو انتي.
رعد: و خلاص خلصت من فارس و مش هيبقي في حد تاني باذن الله و هأخدك و هنعيش مع بعض و نربي عيالنا سوا...
رعد: لكن متحرمنيش منك انتي و عيالنا يا نبض.
سمعوا صوت صريخ بره الاوضة,رعد و نبض خرجوا بسرعة.
رعد: ايه اللي جابكوا؟!

علا: شربات بتولد.
رعد: هي سنة الكل حامل فيها و هيولد فيها.
نبض: انا لسة قدامي ست شهور...
رعد: انت براحتك يا كبير...
الكل قعد منتظر ولادة شربات و بعد فترة سمعوا صريخ الطفل.
نبض: مبروك يا عمي.
رباب: الحمدلله الولادة مرت علي خير.
نبض: شكرا يا دكتورة.
ممرضة: ولد بسم الله ما شاء الله.
بلال(بصدمة): ولد!
ممرضة: ايوه.
بلال مسك الطفل بصدمة و بدأ يبوسه و يكبر في ودنه.
ورد: يتربي في عزك.
بلال: اسمه نادر.

سوسن: سبحان الله كانت بنت بقت ولد مش يمكن بدلوهم.
بلال: اكتمي خالص.
سوسن: حاضر.
علا: ربنا جبر بخاطرها الحمدلله.
رعد: مبروك، يلا يا نبض نروح.
نبض: طيب.
رعد حاوط نبض من خصرها و مشي بيها بره المستشفي و فتح باب العربية و نبض ركبت و هو لف يركب و راح ناحية القصر.
نبض: هنمشي امتي؟!
رعد: شوفي انتي عايزة امتي كدة كدة واخد اجازة.
نبض: اممم خليها بكرة...
رعد: طيب...
نبض: اقفل شباكك.
رعد: اشمعنا؟!

نبض: شايف البت بتبصلك ازاي من غير خجل.
رعد: فين دي؟!
نبض: انا شوفتها ملكش دعوة اقفل شباكك بقي...
رعد اتنهد و قفل الشباك بتاعه و وصل للقصر.
رعد: انزلي يلا.
دخلوا للقصر لقوا كلهم قاعدين علي اعصابهم.
مراد: ايه يا رعد مالها؟!
رعد: اختك حامل.
مراد: ايوه يعني م...
مراد(بصدمة): ايه! حامل؟! هبقي خالو.
مراد شال نبض و لف بيها كتير رعد شد نبض منه...
رعد: انا ابو الطفل و جوزها ملكش حق تلمسها.

مراد: و انا خال الطفل و اخوها ليا حق المسها.
رعد: والله؟!
مراد: شوفت ازاي؟!
نبض: بس بس و انا ام الطفل و مراتك و اختك. ابعدوا كدة.
جلال: مالك يا حبيبتي.
نبض: عصبوني.
جلال: كدة في ايه؟!
نبض: انا حامل و قاعدين عمال يتكلموا و يقولوا ا.
جلال(بفرحة): انتي ايه؟! حامل يعني هبقي جد.
جلال حضن نبض جامد و مراد شدها منه و رعد شدها منه...
رعد: بس بقي محدش يلمسها دي مراتي...
مراد: و هي اختي.
جلال: و هي بنتي بقي.

رعد شد نبض ناحيته و (لخيالكوا).
رعد: انا ابقي جوزها.
مراد: احم لا حقك.
نبض(بغضب): اوف رجالة ناقصة.
نبض زقت رعد و سابتهم و مشيت و هي بتكلم نفسها.
زهرة: مالك يا نبض؟!
نبض(بغيظ): مفيش مرارتي هتتفقع.
تمارا(بضحك): ليه بس يا بنتي؟!
نبض: مفيش.
عند ادم و ميران.
ميران كانت نايمة بعمق بدأت تفتح عينيها لقت ادم قدامها و بيبتسم...
ميران(بابتسامة): ايه يا جميل؟! تسمحلي اشقطك؟!

ادم(بصدمة): اشقطك! انتي جاية منين يا بت؟! ضحكوا عليا و قالوا انك تركية.
ميران: يا رخم.
ادم قرب من ميران و باس رأسها و خدها.
ادم: قومي يلا خدي دوش و غيري هدومك.
ميران: حاضر.
ادم: ياخواتي علي حاضر دي.
ميران: طب و لو قولت بحبك.
ادم: يا بت بقي.
ميران(بابتسامة): خلاص خلاص.
ادم قامت و دخلت الحمام خدت دوش و ادم دخل بعدها و هي دخلت تغير هدومها.

ميران لبست بنطلون جينز و قميص ابيض و كوتشي اسود في ابيض و رفعت شعرها ديل حصان.
ادم: لو عايزة تنزلي انزلي.
ميران: لا هستناك، هيعملوا عليا حفلة تحت.
ادم(بضحك): طيب.
ادم دخل غير هدومه و خرج مسك ايد ميران و نزلوا...
ادهم: العرررررررررررسة.
ادم كان فاكر هيقول العريس راح قال العرسة.
ادم: يا واطي طب تعالي هنا.
ادم جري ورا ادهم و ضربه كذا مرة.
ادهم: اه عيني اه وشي اه.
رعد: بتعملوا ايه؟!
مراد: اجي اشارك.

ادهم: ده بدل ما تجيبوا ليا حقي.
مراد: طبعا طبعا، المهم سيبك من الرغي ده.
ادهم: في جديد؟!
مراد: نبض حامل عايزين نحتفل.
ميران(بصريخ): نبض حامل؟!
عادل: نبض حبلة(حامل).
عمر: نبض حبلة(حامل).
هدي: نبض حبلة(حامل).
تمارا: نبض حامل!
يوسف: نبض حامل!
زهرة: نبض حبلة(حامل).
هدي(بفرحة): بجد يا ولدي(ابني).
رعد: ايوه يا تيتة.
عمر: يعني اخيرا هشيل ولادك؟!
ادهم: و انا هبقي عم الله.
ادهم: مبروك يا رعد.
عادل: فين هي؟!

رعد: زمانها طلعت ترتاح شوية.
هدي: زهرة تعالي معايا نعملها وكل(اكل) ليها.
زهرة: حاضر يا جدة.
ميران: هطلع للبت دي.
ميران طلعت جري لاوضة نبض و فتحت الباب فجأة.
نبض(بخضة): مين؟!
ميران(بفرحة): انتي حامل؟!
نبض: هو رعد لحق يذيع. اه حامل.
ميران نطت علي نبض و وقعوا هما الاتنين علي السرير...
نبض(بوجع): يا حيوانة.
ميران: اسفة اسفة اسفة.
ميران: انتي كويسة؟!
نبض: اه الحمدلله.
ميران: اسفة بجد.
نبض: و لا يهمك يا قمري.

-في مكان تاني...
عند ملك و مالك.
ملك: يا ماما خلاص بقي كفاية.
مامت مالك: لازم تأكلي و تتغذي كويس.
ملك: يا مالك.
مالك: انا مالي كُلي بقي.
ملك: بجد بطني وجعتني.
سعاد: سيبيها يا ماما.
نورا: البت فطست من الاكل.
مالك(بضحك): منظرك حلو اوي.
ملك: يا رخم.
مالك: خلاص بجد يا امي لما تجوع نبقي نأكلها.
ملك: كلبة عندك انا.
مالك: لا انتي قمر.
ملك(بخجل): انا قايمة.
مالك: اجي اساعدك.
ملك: اوف يا رخم.

عبدالخالق: اهدي يا ابني الله يهديك.
مالك: ده انا طيوب و كل البنات بتحبني في ايه...
عبدالخالق: يا رب مخلف راجل و لا طفل نفسي اعرف.
فاتح(بضحك): سيب الطفل يلعب يا عبده.
مامت مالك: يا قليل الادب.
عبدالخالق: اقول ايه ما انت متربتش.
مالك(بضحك): البركة فيك يا حاج.
عبدالخالق: اه يا قليل الادب.
مالك(بضحك): روق يا عبده في ايه؟!
فاتح(بضحك): تيجي اعملك مساچ يا عبده!

مامت مالك: يا حيوانات، بت يا سعاد خدي جوزك غوري بيه في اي حته.
مامت مالك: يا ملك ملك ملك.
ملك: نعم يا ماما...
مامت مالك: خدي المصيبه ده من هنا.
ملك: عملت ايه يا مصيبة؟!
مالك(بضحك): حبيتك.
فاتح(بضحك): يخرب بيت الضحك.
ملك: انتوا شاربين ايه. قوم.
ملك قومت مالك و طلعت علي اوضتها,سعاد عملت كدة برضو.
ملك: ياض بطل ضحك بقي.
ملك: اوف بقي.
مالك(بضحك): عايزة ايه يا اكبر مصيبة في حياتي.

ملك: نام يا مالك ربنا يهديك. و يتوب عليا يا رب.
ملك: هو اربع شهور يا رب.
مالك: تعالي يا ام بطيخة تعالي.
ملك: يا رخم بقي.
مالك: انتي ام بطيخة زعلانة ليه؟! اسم حلو اهو.
ملك: نام بقي يا مالك متعصبنيش.
مالك نام و هو بيضحك و ملك رمت عليه مخدات بغضب.
مالك قعد يضحك و خدها في حضنه و طفي النور و ناموا...

-في مكان تاني...
عند مهند و فاطمة.
مهند: يا قلبي.
فاطمة: لا يا مهند كفاية عليا زياد.
مهند: طب بنت طب...
فاطمة: روح اتجوز و خلف بت.
مهند: اوف يا فاطمة.
فاطمة: لا كفاية اللي شوفته و انا حامل في زياد.
مهند: ايه يعني شوية تسمم حمل علي سكر...
فاطمة: استغفر الله العظيم يا رب.
مهند: بحبك يا قمر.
فاطمة: و انا كمان بس برضو مش هضعف هه.
مهند: فاطمة نفسي بنت.
فاطمة: انا احلي بنت يا حبيبي.
مهند: طبعا انتي بنتي بس.

فاطمة(برفعة حاجب): هي فيها بس...
فاطمة(بحنية): سيبها بظروفها يا حبيبي. و كمان ربنا يقدرنا و نربي زياد علي خير، و لو ربنا كاتب اني اخلف يبقي هخلف اترك الامور دي علي ربنا.
مهند: ماشي يا حبيبتي.
مهند حضن فاطمة و باسها علي رأسها...
مهند: انتي اغلي انسانة في حياتي يا فاطمة...
مهند: انتي الافضل.
فاطمة: ربنا يخليك ليا يا حبيبي...

-في مكان تاني...
عند تمارا.
تمارا كانت زعلانة و قعدت علي المرجيحة اللي في الجنينة.
عمر: بيقولوا انك شبهي.
تمارا اول ما شافت عمر قامت وقفت بسرعة.
عمر: اقعدي اقعدي...
تمارا: قالوا ليا برضو.
عمر: بس عيونك شبهها.
تمارا: بس انا مبحبهاش.
عمر: بس انا حبيتها و دي كانت اكبر و احلي غلطة في حياتي.

عمر: غلطة كبيرة لاني ندمان اني اتجوزت واحدة زيها و احلي غلطة لان ربنا رزقني باحلي تلت اولاد في الدنيا دي بالنسبة ليا.
تمارا: ربنا يخليهم ليك يا رب.
عمر: تقبلي تكوني انتي الرابعة؟!
تمارا بصت لعمر بصدمة و جريت عليه حضنته و قعدت تعيط جامد.
عمر: انا اسف.
تمارا(بعياط): انا اللي اسفة.
نبض(بهمس): شكلهم حلو اوي.
رعد: امممم...
نبض: يا ابني سيب رقبتي في حالها بقي.
رعد: تفتكري حامل في ايه؟!

نبض: واد قمر و حليوة زي ابوه.
رعد: بس انا مش قمر. انا احلي من القمر بكتير.
نبض: مغرور.
رعد: احلي مغرور و الله مش هتلاقي زيي اتنين...
نبض: انا مهزأة اوي.
رعد: اشمعنت؟!
نبض: كنت زعلانه منك بس اول ما اتناقشنا اتصالحنا.
رعد: و ده اللي مفروض يحصل نسمع بعض و نسامح بعض.
نبض: بس منجيش علي بعض علطول.
رعد: عندك حق اسف.
نبض لفت و بقي وشها في وش رعد و حضنته رعد ملس علي ضهرها.
نبض: ايدك ساقعة.

رعد: انتي ليه لابسة عريان كدة من ورا خشي غيري هدومك بدل ما تأخدي برد.
نبض: ا.
رعد: سمعتي يلا.
نبض: اوووف.
نبض دخلت اوضة الملابس و غيرت هدومها و خرجت نامت في حضن رعد.

-عدي شهرين...
الحياة بقت مستقرة و طبيعية احسن بكتير من الاول...

زهرة و عثمان كتبوا الكتاب بس و زهرة انتقلت و عاشت معاه هو اهله,ملك بقت حامل في الشهر السابع و رجعت القاهرة و كل اسبوعين يروحوا الصعيد تلت ايام,جلال بيفكر يأخد مراد و يرجع ل تركيا,يوسف و عطر قرأوا فاتحة و بس,نادر ابن شربات بقي عنده شهرين و شربات قعدت مش مصدقة لمدة اسبوع انها خلفت ولد,بلال زي ما هو بخبثه و عايز الورث ليه هو و عياله بس,ميران اتعودت علي عيشة الصعيد و حبتها و ادم لسة بيفكر ينقل القاهرة و لا لا,ياسر و لوسي اتجوزوا,ميرفت و طارق اتخطبوا,رعد و نبض رجعوا للقاهرة و نبض بقت في الشهر الخامس و عرفت انها حامل في تؤام لكن معرفوش نوع الجنين لسة و رعد في الشغل و نبض نزلت تشتغل ايام و ايام.

في بيت رعد و نبض.
نبض: يا رعد يلا بقي انجز.
رعد: يا حبيبتي قولتلك ورايا شغل روحي مع فاطمة.
نبض: و انا قولت مش هروح الا معاك بس كدة.
رعد: يا بنت الناس متعصبنيش.
نبض: ابدا يا انت يا بلاش.
رعد: خليكي بقي ل بكرة.
نبض(بدموع): انت عارف قعدت قد ايه علشان البس الفستان و عيالك كل شوية يضربوني.
رعد: يا نبض يا حبيبتي ورايا شغل كتير معلش اعفيني المرة دي.
نبض: دي ساعة واحدة يا رعد.

رعد: المرة اللي فاتت قولتي نص ساعة و قعدنا 3 ساعات و نص...
نبض: طب انا جاية ليك و شوف هتمنعني ازاي بقي...
رعد: نبض اسمعي الكلام بقي متتعبيش قلبي.
نبض: و انت بتتعبني كدة و لا اقولك.
نبض: خليك و هعاقبك بقي.
رعد: و يا تري السنيورة هتعاقبني ازاي؟!
نبض: لمدة شهر مش هتنام في نفس الاوضة.
رعد: لا كله الا ده.
نبض: لا هو ده.
رعد: يالهووووي يا نبض.
رعد: يا حبيبتي انا في الشغل و...
نبض: اخر كلام. باي.

نبض قفلت التليفون في وش رعد و قعدت علي الكنبة بتعب و قعدت تأكل فاكهة.
نبض: يا خسارة الفستان.
نبض كانت لابسة فستان ب حمالة عريضة علي الكتف واسع لغاية الركبة باللون الابيض و فوقه جاكت طويل لغاية بعد الركبة باللون الازرق الهادئ. و لبست كوتشي عالي باللون الاسود و حطت ميكب خفيف و سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض حست ب حر قلعت الجاكت و حطته جمبها...
الباب خبط.
نبض: مين؟! مين؟!
نبض(بوجع): لا مش قادرة بجد.

نبض سندت نفسها و قامت بدأت تسند علي الحيطة بسبب الوجع اللي في بطنها.
نبض فتحت الباب اتصدمت و استغربت...
نبض: انت!
الشخص ده طلع مسدس و حطه في وش نبض...
نبض(بصريخ): الحقووووووني.
نبض قفلت الباب بسرعة و وقفت وراه و هي خايفة و حاطة ايديها علي بطنها بخوف...
نبض(بصريخ): امشي من هنا.
: هقتلك هقتلك.
نبض فضلت واقفة ورا الباب لغاية ما الشخص سكت، نبض خدت نفس عميق...
: جيتلك.
نبض صرخت صرخة دوت في كل البيت كله و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة