قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والأربعون والأخير

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والأربعون والأخير

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والأربعون والأخير

نبض فضلت واقفة ورا الباب لغاية ما الشخص سكت، نبض خدت نفس عميق...
سلطان: جيتلك.
نبض صرخت صرخة دوت في كل البيت كله و طلعت تجري علي اوضتها سلطان لحقها و مسكها من شعرها.
سلطان(بغضب): بقي تسيبيني انا.
نبض(بوجع): انت معندكش دم انا حامل.
سلطان(بغضب): ده انا هقتلك و اقتل اللي في بطنك.
نبض(بوجع): ابعد كدة.
نبض زقت سلطان و كملت جري علي الاوضة بس سلطان لحقها و نبض سرعتها كانت بطيئة بسبب الحمل...

نبض(بدموع و وجع): سلطان احنا عشنا ايام حلوة كتير مع بعض و كنا اصحاب ارجوك متأذيش عيالي.
سلطان: بس انا حبيتك.
نبض(بدموع و وجع): لا و الله لو بتحبني بجد و انا كنت حسيت بكدة كان في امل اني احبك، بس انا محستش معاك بامان و لا بسعادة يا سلطان.
سلطان(بغضب): و هو ال ده احسن مني في ايه؟!
نبض(بصريخ): ابعد بقي عني.
رعد كان عمل مفأجاة ل نبض و رجع ليها دخل و فتح باب الشقة.
رعد: نبضي. جيتلك اهو.

رعد دخل ملقاش نبض و نبض كانت لسة هتصرخ سلطان حط ايده علي بوقها و شدها معاه لاوضتهم...
رعد قعد يدور علي نبض في البيت كله و لاحظ تليفونها هنا حس بأن في حاجة غريبة حصلت.
رعد طلع اوضتهم تاني,نبض عضت ايد سلطان.
نبض(بصريخ): رعد.
رعد سمع صوت نبض جاي من البلكونة جري بسرعة لقاها بتحاول تفتح البلكونة. رعد فتحها و خدها في حضنه.
رعد: بس بس اهدي اهدي.
نبض(بعياط): كان عايز يقتل عيالي.

رعد طلع مسدسه من ورا ضهره و حطه في وش سلطان.
سلطان: عندي طلب اخير يا نبض.
سلطان: اموت في حضنك.
رعد(بغضب): يا روح امك.
رعد ضرب سلطان بالمسدس في رأسه و سلطان اغمي عليه...
نبض حطت ايديها علي وشها و قعدت تعيط اوي و بصوت عالي.
رعد: نبض شيلي ايدك يا نبض. يا حبيبتي اهدي طيب و احكيلي.
رعد شال نبض بين ايديه و راح علي السرير نيمها عليه و قعد جمبها مسك ايديها...
رعد: حبيبتي يلا اتكلمي بقي.

نبض(بعياط): انا لقيت الباب بيخبط قومت فتحت لقيت سلطان.
رعد: لحظة يعني انتي تعرفيه؟!
نبض(بعياط): كان دكتور زميل ليا بيحبني و انا لا معرفش ايه اللي فكره بيه دلوقتي.
رعد: طب خلاص اهدي انا هتصرف.
نبض(بعياط): كنت خايفة اوي.
رعد: خلاص بقي اسف.
نبض: بتزعق ليا؟!
رعد: انا قولت حاجة يا بنتي.
رعد طلع تليفونه و اتصل ب عز، الخط اتفتح.
عز: لحقت اوحشك يا بيبي.
رعد: بقولك تعالي خد واحد عايزك تظبطه احلي تظبيطة علي مزاجك.

عز: عيوني يا باشا.
بعد فترة عز جه و لقي الباب مفتوح قعد ينادي علي رعد.
رعد(بصوت عالي): ادخل.
عز: ايه يا عم خوفتني؟!
رعد: بتخافي يا بطة. روح خد الواد ده و اعمل معاه الصح.
عز: ماشي يا زميلي.
عز: هاي نبض...
نبض: هاي عز.
عز سند سلطان و نزل ل تحت ركبه عربيته و ركبها و بدأ يسوق.
نبض: عايزة اروح اشتري هدوم البيبي.
رعد: يا بنتي ما احنا منعرفش هما ايه و ام الدكتورة تقولي ام الواد قافل رجله.

نبض: اوف بقي انتقي كلامك شوية.
نبض: و كمان هننزل نشتري هدوم للبيبي يعني هنزل نشتري هدوم للبيبي و هشتريه و لا بينك و لا ازرق الوان محايدة.
رعد: قدامي يا نبض قدامي.
رعد و نبض نزلوا ل تحت نبض لبست الجاكت بتاعها و خرجت هي و رعد و هي مبسوطة.
راحوا للمول و قعدوا طول اليوم يلفوا علي الهدوم و رعد زهق بس نبض مكملة.
رعد: يا بنتي ابقي اجيبك تاني.
نبض: لا مش ضمناك.
رعد: يا بنتي طب انا مش معايا فلوس.

نبض: الفيزا يا حبيبي.
رعد: نسيتها.
نبض: تنزل زي الشاطر تجيبها من العربية.
رعد: هي في البيت.
نبض: تروح البيت تجيبها و تيجي.
رعد: يا رب يا رب ليه كدة.
رعد: يا نبض يا حبيبتي طب اقولك حاجة و الله هجيبك تاني، ارجوكي بقي.
نبض(بخبث): يعني بعد كدة لما اقولك تنزل معايا هتنزل...
رعد(بغضب): يعني جنابك بتعملي ده كله علشان رفضت اني اجي في الاول.
نبض: ايوه و ملكش حق تغضب...
نبض: الدكتورة قالت راحة تامة و سعادة.

نبض: يلا ورايا يا حبيبي.
نبض: لا الشنط تقيلة عليك. هات اشيل معاك...
نبض خدت شنطة واحدة و اخف شنطة و مشيت.
نبض(بوجع مصطنع): آه تقيلة اوي.
رعد(بغضب): و ربي لاربيكي انا معرفتش اربي.
نبض سابت رعد و قعدت تضحك و مشيت و رعد مشي وراها و شايل كل الشنط في ايده الاتنين و كانوا شنط كتير اوي و مضايق.
رعد رمي كل الشنط في العربية و لف ركب و بدأ يسوق بغضب.
نبض: براحة علشان حبايب مامي بيخافوا.

رعد(بغضب): ده انا هشعلقك لما نروح.
نبض: يرضيك اتشعلق؟!
رعد(بغضب): اه.
نبض: بكلم ابني ملكش دعوة.
رعد(بغيظ): و الله عال يا ست نبض، الله يرحم...
نبض: سوق و انت ساكت ولادي مش بيحبوا صوتك.
نبض: انتوا تحبوا صوتي انا و بس يا حبايبي.
رعد: صوتك مزعج زيك.
نبض(ببرود): عاجبني.
رعد: يا صبر...
بعد فترة وصلوا للبيت و نزلوا رعد شال نص الشنط و دخل و خرج شال الباقي و دخل.
نبض دخلت لقت الشنطة مرمين علي الارض.

نبض(بصريخ): يا مجنون هو انت متخيل اني هوطي و اجيبهم يعني.
رعد: و انا مش قادر اطلعهم الاوضة، انا تعبان.
رعد ساب نبض و طلع اوضته كان فعلا تعبان خد دوش يفوقه شوية و خرج غير هدومه.
رعد لبس شورت اسود قصير و تي شيرت رمادي بنص كم.
رعد نزل لقي نبض بتحاول توطي علشان تجيب الشنط شالهم و طلعهم فوق في مكانهم.
نبض طلعت ليه و قعدت علي السرير بتعب.
رعد: خدي الدؤاء بتاعك.
نبض: غير هدومك هتبرد.
رعد: مرتاح كدة.

نبض: و انا مبحبش الدواء.
الاتنين بصوا ل بعض بتحدي في الاول بس كل واحد عمل اللي التاني عايزه.
نبض خدت الدؤاء و رعد غير هدومه و راح اترمي علي السرير.
نبض: براحة.
رعد: قومي غيري هدومك.
نبض: و الله لو كنت قادرة كنت قومت.
رعد: الصبر من عندك.
رعد قام و جاب هدوم ل نبض و بدأ يلبسها ليها.
نبض لبست عباية واسعة قصيرة باللون الاسود ب ¾ كم و رفعت شعرها علي شكل كحمة.
نبض: اوف بقي وحشتني هدومي القديمة.
رعد: معلش.

نبض: يا رخم مش مقدر حجم اللي انا فيه.
رعد نام و خد في حضنه نبض اللي مسكت ايد رعد بسرعة و حطتها علي بطنها...
نبض(بفرحة): شايف بيتحركوا ازاي؟!
رعد ابتسم ل نبض و قرب من بطنها و باسها و باس رأسها.
رعد: ايوه يا حبيبتي نامي بقي...
نبض حضنت رعد جامد و نامت و رعد حاوطها بايده.

-في مكان تاني...
عند مهند و فاطمة...
مهند: تحبي تأكلي ايه يا حبيبتي؟!
فاطمة: اي حاجة علي مزاجك...
مهند: تأكل ايه يا زياد؟!
زياد: عايز برجر يا بابا.
مهند: طيب.
مهند طلب اكل ليه هو و فاطمة و طلب ل زياد البرجر...
فاطمة: اخبار الشغل ايه؟!
مهند: اهي ماشية.
فاطمة: ليه في ايه؟!
مهند: مفيش بس رعد مش بيسبنا نرتاح خالص رجع زي الاول في الشغل.
فاطمة: ما هو بيحب الشغل و بيحب مراته و بيعرف يوفق بين الاتنين.

مهند: ما انا كمان بحاول اهو. مع اني هموت و انام.
فاطمة: نروح؟!
مهند: لا...
فاطمة: طب عايز ايه اعمله ليك؟!
مهند: عايز انام في حضنك و بس.
زياد: اعمل كدة يا بابا متتكسفش...
فاطمة: بس يا رخم.
فاطمة: خلاص يا حبيبي بلاش نروح الملاهي نأكل و نروح علطول علشان ترتاح.
مهند مسك ايد فاطمة و باسها.
مهند: ربنا يخليكي ليا...
فاطمة: و يخليك يا حبيبي.
زياد: و انا و انا.
فاطمة: اكيد يا حبيبي.

الاكل جه و التلاتة بدأوا يأكلوا و هما مبسوطين.
مهند: يلا بينا.
مهند خد فاطمة و زياد و ركبوا العربية و رجعوا البيت.
فاطمة: خليك انا هشيله.
مهند: لا يا حبيبتي عادي.
مهند شال زياد اللي نام و طلع بيه و فاطمة طلعت وراه و دخلوا الشقة.
مهند حط زياد علي السرير بتاعه,فاطمة قربت من زياد قلعته الكوتشي و الشراب و الجاكت بتاعه و غطته و خرجت هي و مهند.
فاطمة: تحب اعملك مساچ.
مهند: لا هخش انام نوم عميق بس في حضنك.

مهند دخل غير هدومه و قعد علي السرير,فاطمة دخلت هي كمان تغير هدومها.
فاطمة لبست بيجامة باللون الابيض و عليها رسومات كرتونية البيجامة عبارة عن بنطلون طويل و تي شيرت بنص كم.
مهند(بضحك): طول عمرك طفلة.
فاطمة: بحب الكرتون الله.
مهند(بضحك): طب تعالي يا طفلة هنا.
فاطمة قعدت جمب مهند و مهند شدها لحضنه و دفن رأسه فيها و فاطمة قعدت تملس علي شعره.
الاتنين ناموا في حضن بعض...

-في مكان تاني...
عند ملك و مالك.
ملك كانت نايمة بسبب الحمل و تعبه و مالك كان قاعد جمبها علي السرير و مشغل التلفزيون و بيضحك.
ملك بدأت تفتح عينيها لقت مالك قدامها.
ملك(بلهفة): مالك.
مالك: حبيبة قلب مالك.
مالك حضنها و باس رأسها و خدها.
ملك: كدة تسبني يومين ورا بعض...
مالك: اسف يا حبيبتي.
مالك: شغل غصب عني...
مالك: قولتلك اوديكي عند نبض و رعد انتي مرضتيش.
ملك: لاني كنت عارفة انك بتختبرني.

مالك: ملك انا شليت الموضوع ده من دماغي من زمان و دلوقتي انتي حامل مني و في ابني و رعد شاف حياته و بيحب مراته و ربنا هيرزقه باطفال قريب.
ملك: يعني انت مبقتش تشك فيا؟!
مالك: عمري ما شكيت فيكي اصلا.
ملك: بحبك.
مالك: بموت فيكي يا قمر.
ملك: كلت؟!
مالك: مستنيكي تصحي.
ملك: ليه بس كدة؟!
ملك قامت بتعب و قعدت علي السرير نص قعدة و مالك حط ايده علي كتفها.
مالك: عادي يا حبيبتي.

ملك: يا ابني انت كمان شهرين هيجيلك طفل و هتفضل تتفرج علي كرتون كدة.
مالك: بحبه الله.
ملك: ده انت مدمن يا ابني لازم تتعالج.
مالك: مين ده اللي ابنك انتي عارفة الفرق بيني و بينك كام.
ملك: كام؟!
مالك: عندك كام سنة؟!
ملك: 24.
مالك: و انا 28 اكبر منك باربع سنين يبقي تحترميني.
ملك: حاضر يا ابيه...
مالك: ابيه! امشي يا بت من هنا.
ملك(بحزن): مالك.
مالك: نعم يا قلب مالك؟!

ملك(بحزن): انت بتضايق ان مستوايا التعليمي قليل صح و اني خدت الشهادة الثانوي و قعدت في البيت و اني فلاحة و اني.
مالك: الحاجة الوحيدة اللي زعلان عليها انك جميلة.
ملك بصتله باستغراب شديد و مالك ابتسم ليها.
مالك: اصل طول ما انتي جميلة الكل بيشوف جمالك و انا بخاف عليكي يا قلبي و بغير عليكي...
ملك(بخجل): مالك.
مالك: يا عيون مالك.
ملك: بس بقي هقوم انا.
ملك سابت مالك و قامت بسرعة و دخلت الحمام و خرجت...

مالك: الاكل تحت جاهز يلا بينا.
ملك: يلا.
مالك مسك ايد ملك و نزلوا ل تحت و بدأوا يأكلوا و هما بيتكلموا و مبسوطين.

-في مكان تاني...
في الصعيد. عند ادم و ميران.
ادم: ميران...
ميران: نعم يا حبيبي.
ادم: عايزة تطلعي بره الصعيد.
ميران: انت و راحتك يا حبيبي انا معاك في اي حتة المهم انك معايا.
ادم حضن ميران من ضهرها و باس رقبتها و حط دقنه علي كتفها بيفكر.
ميران: انت شاغل نفسك بالموضوع اوي كدة ليه؟!
ادم: مش عارف حاسس اني عايز اقعد و في نفس الوقت حاسس اني عايز اطلع بره هنا.
ميران: خلينا هنا يا حبيبي هنا امان ليك...

ادم: انتي مش متضايقة؟
ميران: ابدا.
ادم: ربنا يخليكي ليا يا رب.
ميران: امين يا حبيبي.
ادم: اسمها و يخليك ليا.
ميران: رخم. يلا ننزل تحت.
ادم: لا عايزك في موضوع.
ميران: موضوع ايه؟!
ادم: تعالي بس.
ميران: هو انا قاعدة بعيد عنك ما انا جمبك اهو.
ادم: يا لمضة طب تعالي بقي.
تحت.
عادل(بغضب): انا لسة مموتش يا بلال.
عمر(بحدة): ورث ايه اللي بتتحدد(بتتكلم)عنه يا بلال؟!
بلال: عايز ورثي و ورث عيالي.
جلال: اهدي يا بلال مش كدة.

عادل(بغضب): لو وديتك الورث هتخرج بره عائلة السيوفي يا بلال.
بلال: موافق.
عمر قرب من بلال و ضربه قلم علي وشه بغضب.
عمر(بغضب): شكلك اكدي(كدة)محتاج رباية(تربية).
جلال: اهدي يا عمر.
عمر(بغضب): ابوي(بابا)اديله ورثه خليه يشبع بيه و يخرج بره عائلة السيوفي لان في رجالة عائلة السيوفي مفهاش حد زبالة زييه(زيه).
عادل: و ولادك؟! و لا مرتاتك؟!
بلال: هتصرف.

عادل: بليل ورثك هيكون معاك. لكن مش عاوز اشوفك في القصر واصل(ابدا).
بلال: و انا هاجي بليل.
بلال سابهم و مشي و عادل و عمر كانوا في قمة غضبهم.
عادل(بغضب): طيب يا بلال اما ربيتك.
عمر(بغضب): ده غبي.
جلال: اهدوا هو غلط بس لازم يتعلم من غلطه و هنسيب الدنيا تعلمه غلطه.
عند تمارا.
تمارا كانت في اوضتها لقت الباب بيخبط قامت فتحت. مراد كان واقف ساند علي الباب اول ما تمارا فتحت هو دخل.
تمارا: انت بتعمل ايه هنا؟!

مراد نط علي السرير و حط ايده تحت رأسه.
تمارا(بغضب): اطلع بره قبل ما حد يشوفك.
مراد: مش قولتلك اعتبرينا في حكم المتجوزين متوجعليش دماغي.
تمارا: انت حيوان اطلع بره.
مراد قام و حاوط تمارا بينه و بين الباب و قرب وشه منها.
مراد: ايه؟!
تمارا(بغضب): ابعد كدة انت مين سمحلك تدخل اوضتي.
مراد: انتي فتحتي الباب...
تمارا(بغضب): اطلع بره.
مراد: لا.
تمارا(بغضب): يا سافل اطلع بره بقي.
الباب خبط.

تمارا لسة هتتكلم مراد حط ايده علي بوقها.
مراد(بهمس): لو قولتي لحد اني هنا.
مراد(بتحذير و همس): هقتلك.
مراد شال ايده و راح ناحية البلكونة,تمارا فتحت الباب و هي متوترة.
سوسن: جدتك بتقولك انزلي اقعدي معانا.
تمارا: حاضر هغير هدومي و انزل.
سوسن: طيب.
تمارا قفلت الباب و راحت البلكونة بتبص علي مراد وعلي المسافة اللي بين الارض و بلكونتها.
تمارا لقت اللي بيبوسها علي خدها لفت لقت مراد ضربته في صدره.

تمارا(بغضب): بره يلا بره، سافل فعلا.
تمارا دخلت اوضتها و قفلت البلكونة و دخلت غيرت هدومها و نزلت ل تحت,مراد نط علي الارض و دخل ل جوا...

-في مكان تاني.
عند زهرة...
زهرة: عثمان.
عثمان: ايه؟!
زهرة: ممكن بس اروح.
عثمان: لا.
زهرة: طيب.
زهرة كانت هتمشي عثمان شدها لحضنه.
عثمان(بابتسامة): انتي زعلانة؟!
زهرة: لا هو...
عثمان(بضحك): يا ستي كنت بهزر مالك كدة مش فرفوشة ليه.
زهرة: هو اقصد يعني.
عثمان: خلاص و لا يهمك ده احنا متجوزين بقالنا شهرين و لسة حاطة حدود ما بينا.
زهرة: انا لا هو بص.
عثمان: ايوه انا عايز الصراحة كدة.

زهرة: انا خايفة تيجي في يوم تعايرني انت او اهلك...
عثمان: ليه؟!
زهرة: لاني اتطلقت قبل كدة.
عثمان: لا طبعا و لو كنت هعايرك بعد الجواز بطلاقك يبقي اتجوزتك ليه من الاساس.
عثمان: لا يا زهرة تفكيرك غلط. و لازم تتخلي عن الموضوع قبل الساعة 9 بليل...
عثمان: عارفة ليه 9؟!
زهرة: ليه؟!
عثمان: علشان 10 عازمك بقي علي احلي كباب و كفتة بصي هتأكلي صوابعك من حلاوتهم.
زهرة ضحكت بصوت عالي اوي و عثمان ابتسم.

عثمان: يا حلاوتك.
زهرة: ربنا يخليك يا رب.
عثمان: و يخليكي ليا يا قمر...
عثمان: و ابعدي الافكار الوحشة دي بعيد كدة.
عثمان: و لو عايزك تروحي لمامتك بكرة روحي ليها.
زهرة: شكرا.
عثمان: علي ايه بس يا قمري.
زهرة: من اول ما جيت هنا و انا لساني اتعوج.
عثمان(بضحك): و انا مالي انتي بتحبيني فبتحبي تقلديني.
زهرة: و الله!
عثمان: بحبك.
زهرة: بجد؟!
عثمان: لا بهزار في ايه يا ست زهرة فوقي كدة و خليكي علي نفس الخط معايا.

زهرة: عثمان ممكن اطلب طلب؟!
عثمان: طبعا.
زهرة: ممكن احضنك.
عثمان: يا سلام هو انا اطول القمر ده يحضني ده انا اللي احضنك انا.
عثمان قرب علي زهرة و حضنها جامد و زهرة حاوطته بايديها جامد و حاولت كتير متعيطش بس غصب عنها عيطت.
عثمان فضل مستني لغاية ما خلصت عياطها اللي دام لمدة ربع ساعة و رفع رأسها ليه...
عثمان: كله ده في قلبك.
زهرة: هو ايه؟!
عثمان: اللي عبرتي عنه بالعياط.
زهرة: انا حاسة اني مخنوقة بس مش اكتر.

عثمان: و لا يهمك يا حبيبتي انا معاكي اهو...

-في مكان تاني...
عند يوسف...
يوسف كان واقف قدام شباك الشركة و سرحان.
Flash back.
كان عادل خلاص وافق و خد هدي و يوسف و عمر و بلال و جلال و رعد و ادم و علا و نبض و زهرة علشان يخطبوا عطر...
مامت عطر: اهلا اهلا و سهلا اتفضلوا.
علا: تسلمي...
هدي: شكرا يا حبيبتي.
الخضراوي: اهلا ده احنا زارنا النبي.
الكل: عليه افضل الصلاة و السلام.
الرجالة قعدت في مكان و الستات في مكان.
مامت عطر: نورتوا.
هدي: بنورك يا حبيبتي.

مامت عطر: يا عطر بت يا عطر تعالي سلمي.
عطر: اهلا و سهلا.
نبض: هاي يا قمر.
عطر: ازيك.
نبض: بخير الحمدلله.
مامت عطر: هروح اجيب العصير.
علا: تعالي يا حبيبتي اقعدي وسطينا.
عطر: قعدت اهو...
هدي: بسم الله ما شاء الله قمر.
عند الرجالة.
عادل: من البداية اكدي(كدة) احنا جاين نطلبوا بتكم(نطلب بنتكم) عطر لابننا يوسف.
خضراوي(بصدمة): بتي اني(بنتي انا)!
عمر: ايوه.
خضراوي: بس احم يعني مش.
يوسف: الحمدلله ربنا عفاني يا عمي.

خضراوي: يا فرج الله. يعني انتم بجد جايين ل بتي(بنتي) عطر اني(انا).
عادل: ايوه.
خضراوي: طب و هتعيشها فين؟!
يوسف: في شقتي في القاهرة.
خضراوي: طول عمرها محظوظة.
بلال: مش نخلص بجي(بقي).
خضراوي: نجرأ(نقرأ)الفاتحة.
يوسف: لا بعد اذن حضرتك انا عايز رأي الانسة عطر الاول.
خضراوي: بس اني(انا).
رعد: العريس مش عايز تكون العروسة مجبرة علي حاجة.
خضراوي: طب لحظة.
الخضراوي راح ل مامت عطر و بدأ يتكلم معاها.

مامت عطر: عطر بتنا(بنتا) يا خضراوي.
خضراوي: ايوه بس لازمن توافج(لازم توافق).
مامت عطر جريت نادت علي عطر و خدتها و دخلوا الاوضة.
مامت عطر: يوسف حفيد عادل السيوفي طالب يدك(ايدك)...
عطر(بصدمة): اني يا اما(انا يا امي).
مامت عطر: ايوه. و طالب موافجتك(موافقتك)...
مامت عطر: و طلع بيتحدد زيينا(بيتكلم زينا).
عطر قعدت خمس دقايق تفكر و بصت لمامتها.
عطر: موافجة(موافقة).
مامت عطر(بفرحة): طيب.

عطر(لنفسها): يا رب يكون خير ليا.
بره.
خضراوي: عروستنا موافجة(موافقة).
عادل: علي بركة الله.
يوسف ابتسم و كان مبسوط اوي و رفع ايده اول واحد و بدأ يقرأ الفاتحة...
الرجالة و الستات بدأوا يقرأوا الفاتحة و هما مبسوطين.
نبض حست فجأة بمغص في بطنها و قامت وقفت.
مامت عطر: راحة فين كملي عصيرك؟!
نبض: لا شكرا انا.
مامت عطر: لا لازمن(لازم)تشربي.
مامت عطر بدأت تشرب نبض العصير غصب عنها,نبض حست انها هترجع.

نبض(بتعب): التوليت فين؟!
مامت عطر: ها؟!
نبض(بتعب): الحمام الحمام.
مامت عطر: بس هتعدي جدام(قدام) الرجالة.
نبض(بوجع): مش قادرة فين ال.
مامت عطر: هناك كدة بصي هتمشي ي.
نبض جريت بسرعة مكان ما مامت عطر شاورت و رعد شافها قام جري وراها و دخل الحمام وراها لقاها بترجع كل اللي في بطنها من الصبح لغاية دلوقتي.
رعد: خلاص معلش يا حبيبتي. معلش.
رعد: اهدي اهدي.
نبض(بعياط): تعبت بقي الحمل متعب...

رعد مسح وش نبض بمناديل و غسل وشها و خدها في حضنه.
رعد: معلش يا حبيبتي الف سلامة، معلش.
رعد وطي و شال نبض بين ايديه و نبض حاوطت رقبته بإيديها.
رعد: هنمشي احنا بقي.
عادل: لا جاين معاكوا يلا.
و الكل خد حاجته و مشي معاهم يوسف و هو ماشي لمح عطر في البلكونة بتاعتها غمز ليها و ركب و مشي.
يوسف مشافش عطر غير مرتين من ساعتها و مكنتش بتتكلم خالص.
Back...
شخص: يوسف يا يوسف يا ابني...
يوسف: اه ايه يا فاروق.

فاروق: سرحت في ايه؟!
يوسف: جوازي...
فاروق: مش فاهم.
يوسف: قررت اتجوز لازم انزل الصعيد بقي.
يوسف: باي.
يوسف خد حاجته و رجع شقته اللي خدها في القاهرة و خد شنطة هدومه و رجع للصعيد.

-في مكان تاني...
عند فتون و محمد.
محمد(بالتركية): بتعملي ايه؟!
فتون(بالتركية): هكلم نبض video call.
محمد(بالتركية): وريني.
فتون اتصلت ب نبض و نبض فتحت الكاميرا.
نبض(بالتركية): اهلا بيكوا...
محمد(بالتركية): الناس اللي اتجوزت و نسيونا.
نبض(بالتركية): اسفه غصب عني.
محمد(بالتركية): و لا يهمك في الاول و الاخر هنبقي اخوات مش كدة و لا ايه؟!
نبض(بالتركية): اكيد.
فتون(بالتركية): اخبار الحمل ايه؟!

نبض(بالتركية): متعب اوي، كل شوية اغير دكتورة او دكتور.
نبض(بالتركية): رعد مش عايز دكاترة رجالة.
محمد(بالتركية): عنده حق.
نبض(بالتركية): طيب يا محمد.
فتون(بالتركية): بتعملي ايه؟!
نبض(بالتركية): غداء.
محمد(بالتركية): اوووووه نبض بقت بتعرف تعمل اكل.
نبض(بالتركية): رعد علمني شوية.
جول(بالتركية): في حالة طارئة.
فتون(بالتركية): هنقفل احنا.
نبض(بالتركية): باي.

نبض قفلت التليفون و حطته علي الرخامة اللي في المطبخ. و لفت لقت رعد حضنته و باست خده.
نبض: يلا اطلع خد دوش و فوق كدة شكلك باين انك كنت في بوق كلب مش في الشغل.
رعد: طب مفيش حمدلله بالسلامة يا حبيبي.
نبض: حمدلله بالسلامة يا حبيبي يلا بقي علي فوق.
رعد: و الله طيب انا زعلان...
نبض راحت ل رعد و قفت قدامه ربعت ايديها.
نبض: انت عايز ايه؟!
رعد قرب من نبض و (لخيالكوا).
رعد: وحشتيييييييني اوي.
نبض: و انت كمان.

رعد ساب نبض و طلع علي اوضته خد دوش و غير هدومه نزل لقي الاكل علي السفرة...
رعد: اخبار حبايبي ايه؟!
نبض: كويسين.
رعد باس بطنها و باس رأس نبض و بدأوا يأكوا.
تليفون رعد رن نبض بصتله بتحذير.
رعد: ده اخوكي.
نبض: خلاص رد.
رعد: اعوذ بالله.
الخط اتفتح.
مراد(بسرعة): رعد انا عايز اتجوز اختك.
رعد: نعم في ايه؟!
مراد: عايز اتجوز اختك الله حس بيا.
رعد: انا مش فاهم حاجة انت بتتكلم جد يا ابني و لا بتهزر.

مراد: مش بهزر، بص انا الصراحة بحب اختك من ساعة ما كانت في قصر اللي اسمه ايه ده فارس و دلوقتي بحبها بس هي مش بتحبني.
رعد: ايوه انا اعمل ايه؟!
مراد: مش عارف انا عايز اكتب كتابي هه.
رعد: انتوا عائلة مجنونة كلكم.
رعد: كلم بابا.
مراد: و هقوله ان رعد عرف و موافق.
رعد: لا استني.
مراد قفل الخط بسرعة و رعد قعد يضحك علي تصرف مراد.
نبض: ايه؟!
رعد: اخوكي اتجنن.
نبض: حصل ايه احكي؟!
رعد: عايز يتجوز تمارا.

نبض: اممم و فيها ايه بقي؟!
رعد حكي ل نبض اللي مراد قاله و قعد يضحك.
نبض: انت موافق؟!
رعد: عن نفسي اه بس اهم حاجة رأيها.
نبض: طب ما انا مكنتش موافقة و انا بتجوزك.
رعد(بغمزة): بس يفرق دلوقتي. اكبر دليل اللي في بطنك دول.
نبض: اوف بقي.
رعد(بضحك): قلبي انا...

-في مكان تاني.
في الصعيد.
عادل: عملت ايه في موضوع مراتاتك و عيالك؟!
بلال: فين الفلوس الاول؟!
عمر ودي بلال شيك ب مليار جنيه.
بلال: و اهم اربع ورقات بطلاقهم الاربعة.
بلال رمي الورق و مشي بره القصر كله...
عادل حس بوجع في قلبه و جلال كان زعلان علي الجشع اللي ملي عين اخوه.
عمر(بغضب): الباب يفوت جمل.
عمر: متزعلش يا بوي(بابا) انا و جلال سدادين.
عادل: عارف يا ولدي(ابني).
عادل: هو مشي ورا الدنيا.

جلال: يا رب يعرف غلطه قبل فوات الاوآن.
عادل: الاوان فات يا جلال من يوم ما طلب يورثني بالحياة...
بلال مشي من القصر و سافر ل لندن حاول يصرف الشيك لكن طلع مضروب,و بلال اتشرد في لندن اوي دخل صفقة بالفلوس اللي كانت بتاعته لكن خسرها و خسر كل حاجة في حياته...

عدت الايام بسرعة و جه يوم فرح يوسف و مراد.
تمارا خدت شهر كامل علشان توافق علي مراد لانها اصلا كانت بتحبه من ايام زمان,الباقي عايش حياته في استقرار بس رعد الفترة دي عنده ضغوطات في الشغل و بقي بيبات بره البيت.
نبض: و الله جيت يعني؟!
رعد: يا حبيبتي و الله فترة و غصب عني.
نبض: طيب.
يوسف: هكتب كتابي الاول.
مراد: مين الكبير انا.
مراد: انا اللي اكتب الكتاب الاول.
يوسف: و انا الصغير و الكبير يقدر يستحمل.

المأذون: خلصوني بقي.
عمر: اكتب كتاب مراد الاول يا مولانا.
يوسف: ماشي يا عمي.
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم في خير.
مراد شد تمارا في حضنه و باس رأسها...
تمارا: بس يا مجنون.
مراد: انتي تخرسي خالص. استنيت سنين للحظة دي
يوسف: يلا يا مولانا.
المأذون بدأ يكتب كتاب يوسف و عطر.
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير...
يوسف حضن عطر و باسها علي خدها و رأسها...

و بدأ كل اللي في القاعة يصقفوا و هما مبسوطين.
زهرة: شكلهم حلو اوي.
عثمان: فعلا.
علا: تعرفوا حاسة براحة كبيرة اوي لما اتحررت من قيد بلال ده.
شربات: و انا، بس ربنا يدي لعمي طولة العمر خلانا عايشين في القصر و كتب لينا نصيب في الورث.
ورد: الحمدلله علي كل شئ.
عدي الفرح علي خير و الكل رجع ل بيته...
عند مراد و تمارا...
مراد(بحدة مصطنعة): تعالي اقعدي...
تمارا(برفعة حاجب): و الله؟! طب مش جاية.
مراد: هزعلك.

تمارا: اعلي في ما في خيلك اركبه.
مراد: و الله طب تعالي هنا.
مراد جري ورا تمارا و مسكها بسهولة لانها مكنتش عارفة تتحرك من الفستان.
مراد: تعالي ياللي شغلتيلي بالي من اول يوم شوفتك فيه.
تمارا: و انا برضو حبيتك بس كنت بقول مستحيل تبص لواحدة بنت خدامة زي.
مراد: انتي ست البنات كلهم.
مراد قرب من تمارا و (لخيالكوا).
عند يوسف و عطر...
عطر: الشجة حلوة جوي(الشقة حلوة اوي).
يوسف: عجبتك؟!
عطر: جوي جوي(اوي اوي).

يوسف: دي اهم حاجة. خشي غيري هدومك.
عطر: تمام لحظة.
عطر دخلت اوضتها و بدأت تغير هدومها و خرجت ل يوسف و هي متوترة.
يوسف: بسم الله ما شاء الله، قمر.
عطر(بخجل): شكرا.
يوسف(بابتسامة): بحبك.
عطر(بخجل): و اني(انا).
يوسف: انتي ايه؟!
عطر(بخجل): بحبك.
يوسف: بس انا بحبك اكتر.
عطر(بخجل): لا اني(انا)
يوسف: شكلنا هنتخانق طب تيجي نشوف مين اكتر.
يوسف شال عطر و دخل بيها لاوضتهم و...

-في الصباح الباكر.
عند نبض.
نبض صحيت من نومها لقت رعد بيتصل بيها، الخط اتفتح.
رعد: صباح الخير.
نبض(بنوم): صباح النور.
رعد: قومي يا سكر من النوم.
نبض: هترجع امتي يا رعد؟!
رعد: نفسي اجحع بدري علشان اخدك في حضني جامد يا نبض...
نبض: طب انجز بقي لانه هيجيلي جفاف الله...
رعد: حاضر يا قمري. يلا فوقي كدة من النوم...
نبض: طيب...
نبض قامت و خدت دوش و خرجت تغير هدومها.

نبض لبست فستان قصير لغاية الركبة بالظبط واسع باللون الاسود و فوقه جاكت جينز ب ¾ كم قصير و لبست كوتشي ابيض عالي شوية سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف و سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض قعدت تفطر و قعدت بملل في البيت. تليفونها رن...
الخط اتفتح.
ادهم: اهلا بالناس الرايقة.
نبض: هاي يا ادهم فينك؟!
ادهم: اهو انا داخل عليكي.
نبض: طيب مستنياك...
نبص قامت و فتحت الباب لقت ادهم في وشها.
ادهم: هاي.

نبض: هاي ادخل، هتلاقي في اكل في التلاجة.
نبض: هنزل ل فاطمة بقالي كتير مروحتهاش.
ادهم: طيب.
نبض لقت اتوبيس وقفته و طلعت تركبه و قعدت,تليفونها رن.
الخط اتفتح.
نبض: الو يا ميران.
ميران: تخيلي احنا فين؟!
نبض: فين؟!
ميران: عندكوا بس ملقنكيش.
نبض: اه انا راحة لفاطمة اقعد معاها شوية.
نبض: خليكوا شوية و راجعة اهو تسلوني بدل ما رعد سايبني كدة.
نبض بدأت تحس بوجع في كل اطرافها و في بطنها.
نبض(بتنهج): ميران.

ميران: ايه مالك؟!
نبض: شكلي بولد.
ميران(بصدمة): ايه؟! طب روحي للمستشفي بسرعة.
نبض(بصوت عالي): اروح مستشفي ازاي و انا لوحدي و كمان الاتوبيس مش هيقف.
ادم: مالك يا ميران؟!
ميران: نبض بتولد.
نبض(بصريخ): آآه.
ست: اهدي يا بنتي اهدي.
نبض(بصريخ): انا لسة في اول السابع حرام.
نبض بدأت تأخد شهيق و زفير و الست اللي جمبها عمالة تمسح العرق.
ست: انا خالتك ام عاطف.
نبض(بصريخ): ده وقته بذمتك بولد.

نبض(بصريخ): ودوني المستشفي.
راجل: مش هينفع علشان ده اتوبيس بيقف في كل محطة بس و المستشفي في اخر محطة.
نبض(بصوت عالي): خدي خدي اتصلي برعد خليه يجي.
ست2: ده في زحمة كبيرة.
نبض(بصريخ): رعد.
ام عاطف: حاضر اهو بطلع الرقم. بس مش بيظهر معايا رعد.
نبض(بتنهج): اسمه ابو عضلات.
ام عاطف اتصلت ب رعد و الخط اتفتح.
رعد: الو يا حبيبتي.
ام عاطف: الو يا استاذ رعد.
رعد: مين معايا؟!
ام عاطف: انا خالتك ام عاطف.

رعد(بعصبية): فين نبض و مين امتي؟
ام عاطف: قولتلك انا خالتك ام عاطف.
رعد(بغضب): عرفت انك ام زفت، فين نبض.
نبض(بصريخ): بسرعة.
رعد(بقلق): نبض مالها؟!
نبض شدت التليفون حطته علي ودنها.
نبض(بصريخ): انت فين عايزاك قدامي حالا.
رعد: انتي فين يا نبض و ايه اللي بيحصل؟!
نبض(بصريخ): مش قادرة بولد يا غبي بولد.
رعد: طب اهدي قوليلي انتي في البيت صح؟!
نبض(بصوت عالي): لا في اتوبيس عام.

رعد: و حياة امك. و بتعملي ايه هناك؟! و ازاي تنزلي من غير اذني.
نبض(بصريخ): ده وقته بولد يا غبي. المكان زحمة و انا بموت.
رعد: وديني السواق...
نبض ودت التليفون لام عاطف و ام عاطف ودت التليفون للسواق...
رعد: انت فين بالظبط؟!
السواق: ().
رعد: خليك عندك.
ام عاطف: تعالي بسرعة يا ابني.
الكل عرف ان نبض بتولد و بدأوا يلبسوا هدومهم و ينزلوا ليها.
رعد ركب عربيته بسرعة و راح ليها كان المكان زحمة جدا.

مراد: رعد هي نبض هنا!؟
رعد: ده المكان اللي السواق قال عليه...
ادم: انت متأكد؟!
رعد(بقلق): ايوه.
في الاتوبيس.
ظابط: تقدري تستحملي؟!
نبض(بصريخ): لو قولت الكلمة دي تاني هقطع رأسك فاهم مش قادرة استحمل افهم بقي.
ظابط: ما انتي لازم تهدي...
نبض(بصريخ): متقوليش اهدي دي خالص.
رعد بدأ يدور في كل اتوبيس هو و ادم و ادهم و ميران و مراد و تمارا...
رعد سمع صوت صريخ نبض طلع الاتوبيس بسرعة.
رعد(بقلق): نبض.

نبض(بصوت عالي و دموع): رعدد و النبي خرجني من هنا...
رعد: اهدي اهدي علشان خاطري.
رعد قعد يملس علي وش نبض و نبض تحاول تكتم وجعها لكن مقدرتش.
رعد(بغضب): ما تتصرف يا بهيم انت حل الزحمة دي.
الظابط: مش عارف.
نبض(بصريخ): رعد هولد هولد.
رعد قرب من نبض و شالها بسرعة بين ايديه و خرج من الاتوبيس و الكل بدأ يتفرج عليهم.
ميران: نبض؟!
مراد: متخافيش يا قلب اخوكي اهدي.
نبض(بتعب)طلقني يا رعد لو الحمل بالشكل ده مش عايزة...

نبض الوجع خف شوية و بتعيط بس و فجأة اشتد عليها و بدأت تصرخ.
رعد كان بيتحرك بين العربيات لغاية ما يوصل لعربيته وقف فجأة اول ما لقي نبض سكتت و اغمي عليها.
رعد(بخوف): نبض نبض فتحي عينك.
ميران: ده من المجهود يا رعد يلا بس نلحقها.
وصلوا للعربية و رعد ركب نبض العربية و كان في قطر جاي فنزلوا الحديدة علشان محدش يعدي.
رعد رفع الحديدة تحت اعتراض الكل و ركب عربيته و عدي بسرعة و كل اللي موجود كان مصدوم منه.

بعد فترة وصلوا للمستشفي و دخلوا نبض اوضة العمليات.
بعد فترة سمعوا صوت صريخ جوا العمليات.
الممرضة: مبروك تؤام عسل.
رعد شال البنت الاول و باس رأسها.
الممرضة: بنت تانية اهي و يا بخت اللي عنده بنات.
رعد شال البنت التانية علي دراعه التاني.
رعد(بلهفة): نبض اخبارها ايه؟!
الممرضة: زي الفل.
الكل استني لما نبض تفوق و رعد دخل ليها.
نبض(بتعب): جبنا ايه؟!
رعد: بنتين زي الامر شبهك.
نبض(بتعب): زعلان علشان هما بنات.

رعد: انا فرحان اوي اوي اوي.
نبض(بتعب): بحبك.
رعد: هتسميهم ايه؟!
نبض(بتعب): فريدة و روفيدة.
رعد: حلو الاسمين.
رعد باس نبض و خدها في حضنه.
-الكل عرف بولادة نبض و عملوا سبوع و الكل كان مبسوط و ملك ولدت بعد نبض بكام يوم و خلفت معاذ.
عادل: تعالي يا بتي.
نبض(بتعب): نعم يا جدو...
عادل: انتي زعلانة مني؟!
نبض: لا و لا رعد زعلان منك.
رعد: بتقولوا ايه عني؟!
ادهم: الحق بيحبوا في بعض يا اخوي(اخويا).

رعد: انا واثق في مراتي يا اخويا لكن مش واثق في الراجل ده.
عادل: و الله؟!
نبض: رعودة عيب.
رعد بص ل نبض بصدمة و الكل قعد يضحك علي اسم رعد...
رع: تصدقي يا بت انك رخمة.
ادهم: رع.
رعد(بغضب): اياك تحاول تقولها حتى.
نبض: رعودة...
رعد(بغضب): بت هضربك.
مراد: خد الامور بسلالة يا رعد.
تمارا: ايوه يا رعد.
رعد: محدش يقولي رعودة فاهمين.
-زهرة و عثمان خلفوا ولد اسمه خالد.
-ادم و ميران خلفوا بنت اسمها يارا...

-تمارا و مراد خلفوا ولد اسمه جاسر.
-يوسف و عطر خلفوا باهر و نور...

-بعد مرور 3 سنين.
نبض: اوف مخلفة تلاتة مش اتنين انا.
فريدة: مامي اتي(هاتي)...
نبض: خدي كُلي...
روفيدة: مامي.
نبض: نعم.
روفيدة: بابي ممممم(عايز بأكل).
نبض: ما هو قاعد زي القرد وسطكوا.
رعد: بقي انا قرد طب تعالي بقي.
نبض طلعت تجري و رعد جري وراه و مسكها بسرعة وقعوا في الارض.
نبض: يا ابني اكبر بقي.
رعد: لا.
نبض: يا رخم.
رعد: يا بت.

رعد قعد يزغزغ نبض في كل حتة هي بتغير منها لغاية ما نبض حست انها عايزة ترجع بعدت بسرعة و جريت قعدت ترجع.
رعد: اوعي يكون حمل؟!
نبض: اجري اشتري اختبار حمل.
رعد خد الجاكت بتاعه و راح اشتري و رجع ل نبض وداها الاختبار و نبض كانت داخلة الحمام...
رعد: اجي اساعدك؟!
نبض قلعت الشبشب و رمته في وشه و قفلت الباب.
فريدة: بابي مامي فين؟!
رعد: شكلها كدة هجيب نونو صغنون يا فريدة.
روفيدة: نونو!
رعد: ايوه نونو.

نبض خرجت و ضربت دماغها في الباب.
رعد(بفرحة): مامي حاااااامل.
التلاتة قعدوا يتنططوا من الفرحة و نبض بصت ل رعد و بصت لسعادته و فرحته فحبتش تضايقه.
نبض: عايزة انط معاكوا.
رعد: لا طبعا ممنوع.
نبض: رعد.
رعد: ممنوع يا قلب رعد.
نبض: انا خايفة يحصلي زي ما حصل ل فريدة و روفيدة.
رعد: متخافيش يا قلبي هكون معاكي.
نبض: لا انت قاسي.
رعد: و الله؟! طيب يا ستي انا قاسي.
رعد: بس متنكريش اني احسن قاسي و الله.

نبض بصتله بطرف عينيها و نطت عليه حضنتها و هو شالها و لف بيها كتير و قعدوا هما الاربعة مبسوطين بحمل نبض.

-استمرت حياتهم بين المشاكل و الاستقرار و الزعل و الحنان و العطاء و السعادة,كل الشباب مع بعض لو حد محتاج حاجة بيساعدوه و بينسدوه الباقي.

النهاية.
-القسوة: - القسوة مش بتنتج من اللاشئ القسوة بتنتج من تراكمات من حاجات الانسان بيكون شافها في صغره تفضل معاه و تكون عامله ليه عقدة بيحاول يتحرر منها بس مش سهل للاسف,القسوة مش بتبقي علي الناس اللي حوالين القاسي بس بل ان القاسي برضو بيقسي علي نفسه و ده بيكون صعب بالنسبة ليه و للاخرين.

-الظروف: - ساعات الدنيا بتيجي عليك اوي و تفكيرك بيوصل لحاجات ممكن تسبب لموتك زي مثلا الانتحار او انك تدعي علي نفسك او الكلام ده. لما تتحط تحت ضغط و ظرف ربنا بيكون مختارك انت لانه عارف انك هتقدر تستحمل و هتقدر تعدي لكن متجيش انت و تقول انا ضعيف انا هنتحر انا زهقت من حياتي اومال الناس المعاقة دي تعمل ايه دي بتشعر بآلآلآم ضعف آلآمك مية مرة و انت من شوية ضغط و ظروف تقول انا زهقت و الحياة مبقتش طايقها,لما تتحط تحت ضغط و ظروف متسبش الظروف تتغلب عليك اغلب الظروف بايمانك و عزيمتك...

-الجماعة: - كتير مننا بيفكر انه ممكن يكون حاجة من غير الجماعة و انه لما يفكر لوحده و يختص بكل حاجة لنفسه و ميشاركش افكاره مع حد يبقي كدة هو شاطر او ممتاز,دايما لازم نبقي مع الجماعة طالما هما صح لما بلال اختار يبعد و خد فلوس اتشرد و ربنا مباركش في فلوسه لانه كان دايما بيبص ل مصلحته و لنفسه بس كان دايما اناني و مبيحبش خير غير ليه و ده شئ غلط.

-الاخوات: - التضحية من سمات الاخوة,الاخ الكبير بيضحي علشان الاخ الصغير و الاخ الصغير بيدور علي سعادة الاخ الكبير. كل واحد فيهم بيدور علي مصلحة التاني و بيدور علي سعادته,علاقة الاخوة مش سهل تتكسر بس ممكن يجي حد و يكسرها بسهولة لو الاخوات مش متمسكين ببعض,ممكن تيجي مرات اخ توقع بين الاخوات في بعض طب هي بتستفاد بأيه مبتستفادش بحاجة في الاخر جوزها بيخسر و هي بتخسر. حافظوا علي علاقتكم مع اخواتكم و خلوا علاقتكم حبل متين مش سهل يتقطع او يدوب بسهولة.

-الام: - في امهات متقدرش تسيب عيالها و لا لحظة و اللي يقرب من عيالها تقتله. في امهات بتسيب عيالها في الشارع و ممكن كمان ترميهم في ملجأ، في من امثال علا كتير رغم الذل اللي شافته علي ايد بلال و رغم اعاقة ابنها مقدرتش تسيبه لانها ام في الاول و في الاخر ام، الام ممكن تستحمل اي حاجة علشان خاطر عيالها مش اي حد يقدر يتقال عليه ام,في من امثال فرح اول ما شافت فرصة احسن سابت كل حاجة وراها و مشيت ورا متعتها و انانيتها، اللي تعمل كدة يبقي معندهاش قلب يبقي مكان قلبها في حجر و مستحيل الحجر يلين معاكي. كل واحد بيعمل بأصله تربية عن تربية تفرق. اصل فرح غير اصل علا. اللي تسيب عيالها في الشارع او لاي حد مهما كانت الظروف متبقاش ام و الناس اللي زي دي محدش يصدقهم او يديهم امان لان اللي يمشي مرة يقدر يمشي مية مرة.

-الظالم: - الظالم نهايته معروفة في الدنيا و في الاخرة بيلاقي عذاب من ربنا في الدنيا و بيلاقي عذاب تاني مستنيه في الاخرة,لو انت ظالم خاف اما لو انت مظلوم اياك تخاف ربنا معاك و هيجبلك حقك و لو بعد حين. و بيقولوا يا بخت من نام مظلوم و منامش ظالم. ربنا مبيضعش حق المظلوم ابدا...

-الارادة: - انك يكون عندك ارادة و عزيمة ناحية حاجة دي حاجة حلوة. الارادة دي الانسان بيتحكم فيها بيختار يكون ايه بيكون عنده ارادة لتحقيق حلم او فوز، كل انسانة علشان يحقق حلمه لازم يبقي عنده ارادة، يوسف رغم عجزه مفضلش ساكت كدة و مش بيلاقي حل لمشكلته و لا بيلاقي حل علشان يتكلم و يثبت نفسه للكل قاوم و قاوم كتير و خلي عنده ارادة علشان يتكلم و يحقق حلمه و يوصل لمنصب كويس في الشغل. ناس كتير شمتت فيه بس بارادته قدر يتحداهم كلهم...

-الصداقة: - بنبقي اصحاب اقوياء قبل الجواز و طول فترة دراستنا مع بعض بس لما بنتجوز كل واحد بتكتر مسئولياته و بينشغل بحياته بعيد عن التاني في ناس بتقدر ده و برضو بيفضلوا يسألوا عن بعض في ناس بقي بتبعد و تشوفك انك شخص اناني و انك انت اللي بعدت,لازم نقدر ظروف الناس لازم نقدر اننا عندنا مسئوليات و غصب عننا ممكن ننشغل عن الباقي لازم نفهم ان البُعد في الحالات دي مبيبقاش اختيارنا ابدا.

-الثقة: - الثقة دي اساس كل علاقة طالما مفيش ثقة من البداية يبقي مفيش علاقة اصلا,مهما حصل بقدر امكانك متخونش الثقة دي لان مش اي شخص عنده قدرة انه يسامح و يثق بسهولة تاني. اللي بيكسر الثقة يبقي ميستاهلش فرصة تانية بس في ناس تستاهل فرصة تانية كل شخص بتضيع منه فرصة بيبقي منتظر فرصة تانية و كل شخص ليه فرصة تانية و لو تقدر تودي حد فرصة تانية متترددش,متسمحش لموقف او موضوع او شخص انه يكسر الثقة دي بسهولة لازم تبقي حصون الثقة منيعة و قوية علشان محدش يقدر يكسرها. الثقة بتعتمد علي الاشخاص، اللي بيحب حد بيثق فيه و بيتغاضي عن عيوبه وبيودي للي بيحبه فرصة تانية و تالتة و ده اللي المفروض يحصل اصلا. الثقة اساس اي علاقة لو اتكسرت يبقي اتكسرت العلاقة...

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة